“Beş”dən “altı”ya: Azərbaycan
Mərkəzi Asiya Platformasında
Azərbaycanın Mərkəzi Asiya Dövlət
Başçılarının 7-ci Məşvərət
Görüşündə bu formata tamhüquqlu
iştirakçı qismində qoşulması mühüm əhəmiyyət
kəsb edir. Bu, vahid platforma iştirakçıları olaraq
həm tərəflər arasında həmrəyliyi, əməkdaşlıq
imkanlarını gücləndirəcək, eyni zamanda,
qarşılıqlı fayda gətirəcək.
Azərbaycanın xarici siyasətində Mərkəzi
Asiya ölkələri ilə münasibətlər prioritet təşkil
edir. Xüsusilə, son illərdə bu regionla əməkdaşlıq
artan dinamika ilə inkişaf edir, dövlət
başçıları mütəmadi olaraq səfərlər
həyata keçirir, müxtəlif platformalarda ardıcıl
təmaslar, müzakirələr aparılır. Bu
görüşlər həm də konkret nəticələrlə,
əməkdaşlıq sənədlərinin imzalanması ilə
müşayiət olunur.
Azərbaycanın Mərkəzi Asiya Məşvərət
Görüşünə tamhüquqlu iştirakçı
kimi qoşulması ölkəmizə bu regionda verilən
önəmin göstəricisi, etibarlı tərəfdaş
statusuna malik olduğunu bir daha nümayiş etdirir.
Qeyd edək ki, Məşvərət
Görüşü formatına 2017-ci ildə start verilib. Uzun
illərdən sonra həmin vaxt region liderləri xarici vasitəçilik
olmadan sistemli və müntəzəm dialoqa başlayıblar,
nəticədə bir sıra ziddiyyətlər həllini
tapıb, həqiqi əməkdaşlıq qurulub.
Regional əməkdaşlığın yeni mərhələsinin
ən vacib nailiyyətlərindən biri sərhəd məsələlərinin
yekun həlli olub. 2025-ci ilin mart ayında Tacikistan prezidenti Emoməli
Rəhmon, Özbəkistanın lideri Şavkat Mirziyoyev və
Qırğızıstan prezidenti Sadır Japarov Xucənd
şəhərində keçirilən birinci üçtərəfli
sammitin yekunlarına dair üç ölkənin dövlət
sərhədlərinin qovşağına dair sənədi, eləcə
də əbədi dostluq haqqında Xucənd bəyannaməsini
imzalayıblar.
Danışıqlardan sonra liderlər bəyan ediblər
ki, bundan sonra da Qırğızıstan-Tacikistan dövlət
sərhədi iki qardaş ölkə və xalq arasında əbədi
dostluq sərhədi olaraq qalacaq. Regionun müstəqillik
tarixində ilk dəfə olaraq qarşılıqlı sərhədlərin
bütün perimetri hüquqi cəhətdən rəsmiləşdirilərək,
onilliklər ərzində gərginlik mənbəyi olan məsələ
həllini tapıb. Oktyabr ayında keçirilən Fərqanə
Sülh Forumu ölkələrin Fərqanə Vadisində
sülh və harmoniyanın möhkəmləndirilməsinə
qarşılıqlı sadiqliyinin bariz nümayişi oldu.
Əvvəllər kəskin fikir ayrılıqlarına və
münaqişələrə səbəb olan su və enerji
sektorunda da əsaslı müsbət dəyişikliklər
baş verib. Əməkdaşlığın bariz nümunəsi
olaraq Özbəkistan, Qazaxıstan və
Qırğızıstan arasında “Kambarata Su Elektrik
Stansiyası-1” layihəsinin birgə həyata keçirilməsinə
dair saziş imzalanıb ki, bu da regionun su və enerji
ehtiyatlarından birgə istifadədə yeni səhifə açır. Başqa bir nümunə Daşkəndlə
Bişkek arasında Çaşma bulağından birgə
istifadəyə dair sazişi göstərmək olar. Digər
qarşılıqlı razılaşmaları da sadalamaq
mümkündür. Görünən odur ki, Məşvərət
Görüşlərində konkret nəticələr əldə
olunub və bu, işlək və lazmlı bir mexanizmdir.
Özbəkistan prezidenti Şavkat Mirziyoyevin Daşkənd
sammiti ərəfəsində “Mərkəzi Asiya yeni
dövrün balanğıcında” adlı məqaləsində
əldə edilmiş nailiyyətlərin etimada,
qarşılıqlı faydaya, ortaq resurslara, ədalətli
yanaşmaya əsaslanan yeni tərəfdaşlıq ruhunu
inkişaf etdirdiyini bildirib. Onun sözlərinə görə,
bu cür layihələr iqtisadi fəaliyyətin dəstəklənməsi
və regionun enerji təhlükəsizliyinin gücləndirilməsi
üçün yeni imkanlar yaradır. Dövlətlərin
birgə səyləri nəticəsində regionda yeni iqtisadi
reallıq yaranır. Bu yaxınlara qədər xəyal kimi
görünənlər – sərbəst hərəkət,
qarşılıqlı hörmət, yaxınlıq və
etimad hissi – reallığa çevrilir.
Məlumdur ki, bir çox “Mərkəzi Asiya plyus” əməkdaşlıq
formatları fəaliyyət göstərir və bunlar regionu
aparıcı qlobal dövlətlər və birliklərlə
əlaqələndirir. Təkcə bu il "Mərkəzi
Asiya-Aİ", "Mərkəzi Asiya-Çin", "Mərkəzi
Asiya-Rusiya" və "Mərkəzi Asiya-ABŞ" sammitləri
keçirilib. Bütün bunlar regionun artan əhəmiyyətini
göstərir.
Azərbaycanın Mərkəzi Asiya Dövlət
Başçılarının Məşvərət
Görüşünə tamhüquqlu iştirakçı
kimi qoşulması əlbəttə ki, ölkəmizin həm
nüfuzundan, həm əhəmiyyətindən, eləcə də
region dövlətləri ilə dostluq münasibətlərindən
irəli gəlir. Tarixi bağlar da burada mühüm rol
oynayır. Azərbaycan və Mərkəzi Asiya ölkələrini
ortaq dəyərlər, ortaq tarix birləşdirir.
Milli Məclisin deputatı Azər Allahverənov hesab
edir ki, Azərbaycanın Mərkəzi Asiya Dövlət
Başçılarının Məşvərət
Görüşünə tamhüquqlu iştirakçı
kimi qoşulması, ölkəmiz üçün yeni bir
dövrün başlanğıcıdır. Bu addım
yalnız diplomatik və siyasi qərar deyil, eyni zamanda bu,
tarixi, mədəni, mənəvi bağların siyasi və
iqtisadi müstəviyə daşınmasıdır. Onun
sözlərinə görə, artıq Mərkəzi Asiya
yalnız beş dövlətin təşəbbüsü ilə
müəyyən olunan məkan deyil, Azərbaycan da bu regionun
ayrılmaz və tamhüquqlu
iştirakçısıdır. Bu status Azərbaycanın
regional siyasətdə mövqeyini gücləndirir, onun
strateji əhəmiyyətini artırır və Avrasiya
coğrafiyasında yeni siyasi və iqtisadi mərkəzin
formalaşmasına imkan yaradır: “Ölkəmiz, eyni zamanda,
həm Cənubi Qafqaz platformasında fəal iştirak edir, həm
də Mərkəzi Asiya istiqamətində əlaqələrini
genişləndirir. Bu paralel fəaliyyət Azərbaycanın
həm regional, həm də qlobal strateji
baxışının göstəricisidir. Cənubi Qafqazda Azərbaycanın
təşəbbüsü ilə həyata keçirilən
layihələr, o cümlədən nəqliyyat-logistika, enerji
və tranzit layihələri bölgənin iqtisadi və siyasi
sabitliyinə böyük töhfə verir. Eyni zamanda, Mərkəzi
Asiya ilə əməkdaşlığın genişlənməsi
Azərbaycanın strateji mövqeyini həm Avrasiya, həm də
dünya səviyyəsində möhkəmləndirir. Mərkəzi
Asiya coğrafi mövqeyinə görə, Avrasiyanın
strateji mərkəzlərindən biridir. Azərbaycanın
tamhüquqlu iştirakı bu məkanda onun mövqeyini daha da
gücləndirir. Prezident İlham Əliyevin dəfələrlə
vurğuladığı kimi, Xəzər dənizi yalnız
regional deyil, qlobal miqyasda da birləşdirici element rolunu
oynayır. Bu gün Azərbaycan Mərkəzi Asiya ölkələri
və Xəzər hövzəsi dövlətləri
arasında inteqrasiyanın real bir nümunəsini yaradır.
Beləliklə, Xəzər hövzəsi yalnız təbii sərvətlər
mənbəyi deyil, həm də strateji, iqtisadi və tranzit
baxımından regionun birləşdirici mərkəzinə
çevrilir”.
A.Allahverənov Azərbaycanın Mərkəzi Asiyada
tamhüquqlu iştirakçılıq statusunun vacibliyinə
diqqət çəkib: “Bu uğur həm də region dövlətləri
arasında strateji tərəfdaşlığın və hətta
müttəfiqlik münasibətlərinin dərinləşməsinin
göstəricisidir. Bu, yalnız siyasi dialoqun intensivləşməsi
deyil, eyni zamanda, iqtisadi və enerji sahəsində
böyük perspektivlərin açılması deməkdir. Nəqliyyat-logistika
dəhlizləri, beynəlxalq yükdaşımaları, enerji
daşıyıcılarının ötürülməsi,
yaşıl enerji ixracı, rəqəmsallaşma və
süni intellekt kimi sahələrdə yeni imkanlar yaranır.
Azərbaycan artıq regionda tranzit və nəqliyyat
baxımından əsas mərkəzlərdən biri kimi
çıxış edir. Bu baxımdan ölkəmizin rolu
yalnız regional deyil, qlobal səviyyədə də əhəmiyyətli
hala gəlir. Həmçinin rəqəmsal transformasiya və
süni intellekt sahəsində Azərbaycan–Mərkəzi Asiya
əməkdaşlığı geniş perspektivlər
açır. Bu əməkdaşlıq dövlətlərin
rəqəmsal iqtisadiyyatlarını inkişaf etdirməyə,
kibertəhlükəsizlik və innovativ texnologiyaların tətbiqini
genişləndirməyə imkan verir. Həm dövlət
qurumları, həm də özəl sektor bu yeni platformalardan
faydalana bilər. Belə əməkdaşlıq, eyni zamanda,
regionda innovasiya ekosisteminin qurulmasına şərait
yaradır və dövlətlərarası texnologiya
mübadiləsini sürətləndirir”.
Deputat əlavə edib ki, Azərbaycanın Mərkəzi
Asiya Dövlət Başçılarının Məşvərət
Görüşünə tamhüquqlu üzv kimi
qoşulması, həm ölkəmiz, həm region, həm də
bütövlükdə Avrasiya üçün yeni siyasi,
iqtisadi və geostrateji imkanlar yaradır. Bu addım inteqrasiya
meyllərini gücləndirir, strateji əməkdaşlığı
dərinləşdirir və qarşıdakı illərdə
region xalqlarının inkişafına töhfə verəcək
böyük və uzunmüddətli layihələrin
reallaşmasına şərait yaradır: “Azərbaycan həm
qlobal enerji və nəqliyyat xəritəsində, həm də
Türk dünyası ilə inteqrasiya prosesində lider rolunu
daha da möhkəmləndirmiş olur. Bu, yalnız Azərbaycan
üçün deyil, həm də region ölkələri və
beynəlxalq aktorlar üçün yeni əməkdaşlıq
perspektivləri açan tarixi bir qərardır”.
Pərvanə
525-ci qəzet .- 2025.- 19 noyabr(¹210).-S.5.