Təlimdə uşaqların öyrənməyə marağını artıran müasir yanaşmalar vacib amildir

 

Uşaqlarda bacarıqların formalaşmasında 1-6 yaşlar arasındakı dövr təməl xarakteri daşıdığı üçün xüsusi bilik diqqət tələb edir. Pedaqogika psixologiya elmlərinə əsaslanaraq düzgün təşkil olunmuş öyrənmə prosesi uşaqların hərtərəfli, harmonik inkişafı üçün vacibdir. Öyrənmə prosesində istifadə olunan üsulları elmi cəhətdən düzgün seçilməli didaktik prinsiplər əsasında tətbiq olunmalıdır. Tədqiqatların nəticələri təsdiq edir ki, öyrənmə prosesinə uşaqyönümlü yanaşma uşağın hərtərəfli inkişafı, şəxsiyyət kimi formalaşması üçün xüsusi əhəmiyyət daşıyır. Çünki fərdin özünü ətrafı dərk etməsi ona təqdim olunan mühit şəraitin uşağın ehtiyacına uyğun qurulmasından asılıdır. Tərbiyəçi-müəllim təhsilalanını tanımırsa, onun ehtiyaclarını müəyyən edə ona lazımi mühiti, şəraiti yarada bilməyəcək. Məktəbəqədər təhsil səviyyəsində öyrənmə prosesində uşağın həvəsli aktiv iştirakını təşkil etmə strategiyasının düzgünqurulması yollarını müəyyənləşdirmək, üsullarının təlim prosesinə, uşaq inkişafına təsirini təhlil etmək, effektiv öyrənmə prosesinin praktiki tətbiq imkanlarını araşdırmaq önəmlidir.

 

Metodist Səbinə Rəhimovanın fikrincə, uşaqların yaş xüsusiyyətləri inkişaf dinamikası nəzərə alınmaqla, interaktiv təlim üsullarının tətbiqi imkanları elmi əsaslarla təhlil olunur. Təlimin keyfiyyətini uşaqlarda öyrənməyə marağı artıran müasir yanaşmaların tətbiqi vacib amildir: “Müasir təlim mühitində uşaqların öyrənmə prosesinə aktiv cəlb olunması, onların yaradıcı tənqidi düşünmə bacarıqlarının inkişaf etdirilməsi əsas məqsədlərdən biridir. Bununla belə, bir çox təhsil müəssisələrində ənənəvi tədris metodlarına üstünlük verilir, bu da uşaqların passiv iştirakına, motivasiya əskikliyinə məhdud inkişaf imkanlarına səbəb olur. Təlimdə istifadə olunan üsullarının düzgün seçilməsi tətbiqi tədrisin keyfiyyətinə bilavasitə təsir göstərir. Bu mövzu təlimin səmərəliliyinin artırılması uşaqların öyrənmə prosesində fəallığının təmin olunması baxımından vacibdir. Müxtəlif üsullarının məqsədyönlü yaradıcı şəkildə təşkili uşaqların öyrənməyə olan marağını artırır, onların tənqidi düşünmə, ünsiyyət əməkdaşlıq bacarıqlarını gücləndirir. Xüsusilə uşaqların çox sevdiyi oyundan istifadə təlimin effektivliyini artırır hərtərəfli inkişafı stimullaşdırır. Təlim üsullarının imkanlarını dəyərləndirib, uşaqların fərdi xüsusiyyətləri, ehtiyacları maraqları əsasında təlim məqsədinə uyğun seçilmiş üsulları öyrənməni hər uşaq üçün əlçatan edir”.

 

Onun sözlərinə görə, müasir dövrdə 3-6 yaş arası uşaqları öyrənmə prosesinə cəlb etmək bir sıra səbəblərə görə daha çətin ola bilər. Bu yaş dövrü psixoloji, sosial texnoloji dəyişikliklərin təsiri altında formalaşır təlim-tərbiyə yanaşmalarının da uyğunlaşdırılmasını tələb edir. Bu səbəbləri araşdırdıqda uşaqların həvəslə öyrənmə prosesində iştirakını təşkil etmək üçün müxtəlif təlim üsullarının harda necə işə yarayacağını müəyyən edə bilirsən: “Müasir uşaqlar tez-tez vizual texnoloji stimullara məruz qalır, bu da onların diqqətini uzun müddət cəmləməsini çətinləşdirir. Planşet, telefon televizor kimi cihazlar erkən yaşda uşaqların passiv öyrənmə vərdişlərini formalaşdırır, bu da aktiv iştirakçı təlimə mane ola bilər. Uşaqlar çoxlu məlumatla qarşılaşır, lakin bu məlumatların emalı mənimsənilməsi üçün kifayət qədər zaman strukturlaşdırılmış mühit olmaya bilər. Virtual ünsiyyət real sosial əlaqələrin yerini aldıqda, uşaqların komanda işi empati kimi bacarıqları zəifləyə bilər. Hər bir uşağın inkişaf tempi maraqları fərqlidir. Bu yaşda aparıcı fəaliyyət oyun olsa da, hər uşağın oyuna yanaşması öyrənmə tərzi fərqli ola bilər. Müasir nəslin öyrənmə prosesinə cəlb edilməsi üçün daha yaradıcı, fərdi yanaşmalar, texnologiyanın balanslı istifadəsi sosial-emosional inkişafı dəstəkləyən metodlar tələb olunur: “1-3 yaşlı uşaqlarla zamanı oyun üsulundan istifadə edilə bilər - süjetli-rollu oyunlar, hərəkətli, didaktik oyunlar. Oyun üsulu bütün yaş dövrləri üçün effektivdir. 3-6 yaşlı uşaqlarla zamanı geniş imkanları olan əqli hücum, tap-tapmaca, nağıletmə, müzakirə, şaxələndirmə (klaster), problemli vəziyyət, oyunlar, suallar, söz assosiasiyası kimi təlim üsullarından istifadə edildikdə müsbət nəticələr əldə etmək mümkündür”.

 

Metodist qeyd edib ki, erkən yaş dövründə (1-3 yaş) sökülüb-yığılan hərəkətli oyuncaqlarla oyun ünsiyyətin qurulması, böyüklərin rəhbərliyi altında birgə fəaliyyət, özünəxidmət əməyi məişət əşyaları ilə fəaliyyət; musiqinin, nağılın, şeirin, şəkillərin məzmununun qavranılması məqsədilə təşkil edilən fəaliyyət növləri ən effektiv sayılır. Bu dövrdə uşaqlarla müstəqil fəaliyyətin müxtəlif növlərinin təşkili zamanı oyun onların gümrah davranışını, emosional əhvali-ruhiyyəsini təmin edir. İkinci ilin əvvəlində oyuncaqlarla oyun əyləncələr təşkil etmək vacibdir. Oyun üsulunda fəaliyyətlər zamanı oyuncaqlarla oyunların təşkili uşağın sensor hərəki fəaliyyətini inkişaf etdirir, sevimli oyuncaqların hesabına əhatəsi genişləndirilir, oyun prosesində uşaqların lüğəti hərəkət fəaliyyət bildirən sözlər hesabına zənginləşir: “Oyun vasitəsilə uşaqlar fikirlərini başa düşdüklərini ifadə edirlər. Onlar problemlərin həlli, sosial oyunlar ünsiyyət zamanı bacarıqlarını tətbiq edirlər. Oyun təcrübələri uşaqların kommunikativ, idraki, motor bacarıqlarının olmasından xəbər verir. Öz bacarıqlarından xəbərdar olan oyunlarda axtarışı sevən uşaqlar hər hansı problemin həllini tapmaqda daha yaxşı nəticə göstərirlər. Bu istiqamətdə oyun fəaliyyətinin formalaşdırılması, fərdi oyunlardan birgə oyuna keçidin təmin olunması, emosional reaksiya üçün şəraitin təşkil edilməsi, oyunda iştirak etmək arzusunun yaradılması, müxtəlif oyun növlərinin mənimsənilməsinə yardım edilməsi, müxtəlif oyun növlərində oyuncaqların digər əşyaların istifadə üsullarının öyrədilməsi vacibdir. 3-5 yaşlı uşaqlarda oyunda ətraf aləmin dərk edilməsi üçün uşağın şəxsi təcrübəsinin oyuna köçürülməsi imkanı, oyun məqsədlərinin qoyulması, oyun qaydalarını razılaşdırmaq ona riayət etmək bacarıqlarının formalaşması uşağa məqsədyönlü mübarizə imkanlarının verilməsi; uşaq tərəfindən oyun rollarının yerinə yetirilməsi, müstəqil şəkildə qaydaların müəyyən olunması riayət edilməsi önəmlidir. Hərəkət vəziyyətlərinin, insanların oyun real qarşılıqlı fəaliyyət vəziyyətlərinin müqayisəsi; mövqelərin dəyişməsi ilə böyüklərin uşaqların birgə oyununun təşkili, oyun fəaliyyətinin mənimsənilməsi, uşağın xoş əhvalının özünü reallaşdırmasının dəstəklənməsi onun hərtərəfli inkişafına zəmin yaradır. Öz rolunu adlandırmaq, oyunçuların yerini, hadisələri sözlə ifadə etmək. Oyunda süjetin şərti hissəsininelə bil, sanki, guya ki” fəndindən istifadə edərək oynanılması. Əldə olan materiallardan istifadə edərək kostyumlar geyinmək, onlara detallar fikirləşmək. Oyun obrazının ifadəli çatdırılmasına çalışmaq. Səhnələşdirilmiş tamaşalarda sərbəst şəkildə ya müəllimin köməyi ilə oyun səhnəsini təyin etmək, oyun şəraitini yaratmaq, öz hərəkətlərini digərartistlər”in hərəkətləri ilə tutuşdurmaq uşaqlarda yaradıcı təfəkkürü, müşahidə etmə, diqqət etmə bacarıqlarını inkişaf etdirir. Rejissor oyunlarında uşaqlar müxtəlif personajlar adından danışır hərəkət edir, oyuncaqların hərəkətini ifadələr ilə uyğunlaşdırır. Oyun obrazına görə danışmaq, mahnı oxumaq, şeir demək kimi fəaliyyətlər təşkil edirlər. İmitasiya-oyunlarında oyun obrazlarını ifadəli təsvir edir, onlara xas olan hərəkətləri imitasiya edir, mimika jestlərdə müxtəlif emosional vəziyyətləri çatdırırlar. Məktəbəqədər yaşın sonunda uşaq təxəyyülündəki oyun süjetini yaradıcı cəhətdən inkişaf etdirməlidir, sözlə ifadə etməlidir. Məsələn: “Biz aya necə səyahət edə bilərik?” Yaradıcı oyun növü olaraq süjetli-rollu oyunlar - hər hansı bir problemə müxtəlif nöqteyi-nəzərdən yanaşmağı tələb edir. Bu üsul uşaqlara hadisələrin iştirakçısı olmaq mövcud vəziyyətə baxmaq imkanı verir. Oyun prosesində uşaqlar rola girir, mövcud vəziyyəti görürlər. Tərbiyəçi-müəllim ilə birgə fəaliyyət göstərir, tanış süjetə yeni epizodlar qoşur, böyüklərın köməyi ilə öz oyunu üçün oyuncaqlar seçirlər. Tərbiyəçi müəllim suallar soruşmaq yolu ilə oyunu inkişaf etdirməyi bacarır. Təlim prosesinə belə oyun elementlərinin gətirilməsi onun maraqlılığını, uşaqların yaradıcı fəaliyyət göstərməsi imkanlarını genişləndirir”.

 

Sevinc QARAYEVA

 

525-ci qəzet .- 2025.- 29 oktyabr (¹ 197).- S.15.