Azərbaycanın qadın qarmon
ifaçıları
XIX-XX ƏSRLƏRİN FAKTLARI ƏSASINDA QEYDLƏR
Azərbaycanda musiqi mədəniyyətinin və
instrumental qarmon ifaçılığının
inkişafında kişilərlə yanaşı,
qadınların da böyük rolu olub. Bu məqalədə
XIX əsrin sonu və XX əsrdə yaşamış bir
neçə qadın qarmon ifaçısı haqqında məlumat
vermək istəyirik.
(Əvvəli ötən sayımızda)
Kamiləbəyim (Kamrabəyim) Həsən
qızı Hüseynova (1900, Şuşa-1964, Ağcabədi) -
peşəkar xanəndə və qarmonçalan olub. Əsl
adı Kamiləbəyim olan sənətkar el arasında nədənsə,
daha çox Kamrabəyim kimi tanınıb. O, Qarabağın
bir çox bölgələrində - Ağdam,
Laçın, Kəlbəcər toylarında aşıq
(zurnaçı) dəstəsinin tərkibində
çalıb-çağırarmış. Kamrabəyim
xanım sənətkarlar yurdu olan Ağdamın
Abdal-Gülablı kənd sakini, milli nəfəs alətlərinin
mahir ifaçısı, el arasında Aşıq Qaraş kimi
tanınan ustad zurnaçı ilə birgə toy-büsatlarda
olub. Kamrabəyim gənclik illərində opera aktrisası
kimi də fəaliyyət göstərmişdi. O,
Şuşada tamaşaya qoyulan Zülfüqar bəy Hacıbəylinin
"Aşıq Qərib" operasında, Məşədi Cəmil
Əmirovun "Namuslu qız" operettasında, eləcə
də digər tamaşalarda da bir sıra maraqlı obrazlar
yaratmışdı.
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Əhsən Rəhmanlı bildirir ki, Kamrabəyim XX əsrin
20-ci illərində Ağdamda qadınlar klubunun təşkilində
fəal iştirak edib. 1930-cu ildə bəstəkar
Zülfüqar Hacıbəyli onu Bakıya dəvət edərək,
burada onun müxtəlif mədəniyyət evlərində, fəhlə
klublarında, konsert salonlarında
çıxışlarını təşkil edib. 1944-cü
ildə Kamrabəyim Xan Şuşinski ilə birlikdə Tiflisdə
keçirilən Zaqafqaziya xalqlarının incəsənət
olimpiadasında iştirak edərək Zaqafqaziya Mərkəzi
İcariyyə Komitəsinin fəxri fərmanına layiq
görülmüşdü. Kamrabəyimin dörd oğlu
olub: Ramiz, Fəxri, Sabir və Nadir. Fəxri anasından qarmon
çalmağı öyrənmiş və Qarabağ məclislərində
bacarıqlı sənətçi kimi
tanınmışdı. Ağcabədidə
yaşamış, sənət fəaliyyətini orada davam
etdirmişdi.
Türrə Vahid qızı Hüseynova (02.04.1906,
Bakı - 01.02.2007, Bakı) - uşaq yaşlarından musiqiyə
böyük maraq göstərmiş, qarmon çalmağı
öyrənib. Qadın məclislərində qarmon alətinə
tələbat olduğundan onu tez-tez toy-nişana dəvət
etmişlər.
Türrə xanım 1922-ci ildə ailə həyatı
qurub. O, dünyaya dörd qız və dörd oğul gətirib.
Türrə xanım haqqında sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Əhsən Rəhmanlı
geniş məlumat verib. Onun yazdığına görə,
Türrə xanım II Cahan müharibəsi illərində
Bakıdakı hospitallarda musiqiçi rəfiqələri ilə
konsertlər vermiş, öz gözəl ifası ilə
yaralıların könlünü ovundurmuşdu. Türrə
xanım uzun müddət Mərdəkandakı 221 nömrəli
uşaq bağçasında və körpələr evində
musiqiçi kimi çalışmışdı.
Tutu Şeyx Yusif qızı (1910, Lənkəran - 1968)
- əslən şuşalıdır. Atası Şeyx Yusif
novator sənətkar, məşhur tarçalan Mirzə
Sadıq Əsədoğlunun qardaşıdır. Şeyx
Yusif cavan vaxtında, yəni XX əsrin ilk illərində
İrana getməyi qərara alır. Lənkəranda bir
neçə gün qalır, gur səsi olduğundan məsciddə
azan verir və maraqlı dini söhbətləri ilə yerli
camaatın diqqətini çəkir. Ona Lənkəranda
qalmağı və məsciddə
çalışmağı təklif edirlər. Şeyx Yusif
təklifi qəbul edir, burada Qönçə adlı yerli
xanımla ailə həyatı qurur. Onların 9 övladı
dünyaya gəlir. Tutu ailənin sonbeşiyi olub. 13
yaşı olanda Tutu bölgədə tanınmış
qarmon ifaçısı İsgəndər Abdullayevlə ailə
həyatı qurur.
Yüksək musiqi duyumu olan Tutu xanım əri evdə
olmayanda qarmonda müstəqil şəkildə ifa etməyi
öyrənir. İsgəndər isə bundan xəbərsiz
olub. Bir gün Tutu qarmon çalarkən İsgəndərin
dostlarından biri qapını döyür. Tutu cavab verir ki,
İsgəndər evdə yoxdur. Dostu öz-özünə
deyinir: "Elə bilir karam, İsgəndər qarmon
çalırdı, yəqin mən yaxınlaşanda
xanımına evdə olmadığını söyləyib".
O, uzun müddət İsgəndərlə əlaqəni kəsir.
Bir gün onlar rastlaşdıqda İsgəndər ondan gileylənir:
"Dostum, çoxdandır görsənmirsən..." Dostu
məsələni danışdıqdan sonra İsgəndər
xeyli gülüb deyir: "Deyəsən, Tutu xanım məni
dostlarımla düşmən eləyəcək. Artıq bir
neçə dostum deyir ki, filan gün gəlmişdim, evdə
ola-ola Tutu xanıma bildirirsən ki, de evdə yoxam. İndi
bilmişəm ki, Tutu xanım mən evdə olmayanda qarmonda məşq
edir. Alətin səsini eşidən də evdə olduğumu
düşünür".
Beləcə, Tutu xanım Lənkəran bölgəsində
məşhur ifaçıya çevrilir. Onu daha çox
"Nənəbacı" ləqəbiylə
tanımışlar.
Çarşab Fatma Nardaranlı qarmon
ifaçısı haqqında az da olsa, bir sıra qaynaqlarda məlumat
əldə edə bilirik. Məsələn, etnoqrafiya sahəsi
ilə məşğul olmuş Əlihüseyn Dağlı
"Ozan Qaravəli" adlı əlyazmasında, eləcə
də tarixçi Firidun Şuşinski "Azərbaycan xalq
musiqiçiləri" adlı monoqrafiyasınd aqarmonçu
Çarşab Fatmadan söhbət açmışlar.
Əsbənd Zeynallı - Dərbənddə
yaşayarkən qarmonda çalmağı öyrənib. O,
görkəmli bəstəkar Asəf Zeynallının
anası olub. Körpə yaşlarında A.Zeynallı
anasının qarmonda ifa etdiyi həzin sədalar altında
yuxuya gedərmiş.
Cahan Rzaxan qızı Talışinskaya (09.02.1909, Lənkaran
- 01.03.1967, Bakı) - Əməkdar artist, aktyor, müğənni-multiinstrumentalçı,
həmçinin, qarmon ifaçısı kimi tanınıb.
O, qarmonla yanaşı, piano, tar, fleyta və qaval kimi
ifaçılıq baxımından bir-birindən fərqlənən
musiqi alətlərində eyni məharətlə, bacarıqla
ifa edərdi. Cahan xanım Azərbaycan qızlar
seminariyasında oxuyarkən vokal sənəti ilə bərabər,
adıçəkilən alətlədə də ifa etməyi
mənimsəmişdi. O, toy ifaçısı deyildi, arabir
müxtəlif tədbirlər zamanı səhnələrdə
bu alətləri, xüsusən də daha çox sevdiyi Azərbaycan
qarmonunda elit melodiyalar ifa edərdi.
Kübra Məhəmməd qızı Əbilova
(22.12.1921-01.09.1994) - Bakı şəhərində doğulsa
da, əslən Abşeronun Məhəmmədli kəndindəndir.
Dahi Üzeyir Hacıbəyli
"Qıtqılıda" rəqsindən 1910-cu ildə
yazdığı və 1911-ci ildə tamaşaya qoyduğu
"O olmasın, bu olsun" adlı operettasında,
"Gülnazın toy səhnəsi"ndə istifadə
etmişdi. 1956-cı ildə quruluşçu rejissor Hüseyn
Seyidzadə həmin operetta əsasında eyniadlı bədii
kinofilm çəkib. Film üçün Qızxanım
Dadaşovanın qarmonda ifa etdiyi "Qıtqılıda"
rəqsindən istifadə olunub. Lakin Q.Dadaşova filmin çəkilişində
müəyyən səbəblərdən iştirak edə
bilmədiyindən onu rəfiqəsi Kübra Əbilova əvəz
etmişdi. Beləliklə, filmdə
"Qıtqılıda" rəqsi təqdim olunarkən
qarmonçalan Kübra Əbilovavə daha iki musiqiçi (hələlik
adlarını müəyyənləşdirə bilmədiyimiz
qaval və qoşanağara ifaçıları) çəkilmişlər.
Tanınmış aktrisa, Əməkdar artist Münəvvər
Kələntərli isə həmin filmdə
"Qıtqılıda" melodiyasının sədaları
altında özünəməxsus tərzdə rəqs edib.
Filmdə bu havanın ardınca "Lalə" rəqsini
Xalq artisti Əminə Dilbazi oynayır. Arada Xalq artisti Tükəzban
İsmayılova yanğılı səslə "Segah"
muğamından bir fraqment oxuyur.
Aşağıda "O olmasın, bu olsun" bədii
kinofilmindəki "Gülnazın toy səhnəsi"ndə
çəkilmiş unikal fotoşəkli təqdim edirik. Bu
fotoşəkil ilk dəfə sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Əhsən Rəhmanlının
əsərində işıq üzü görüb.
Kübra Əbilova daha
sonra 1979-cu ildə "Qəribə adam" bədii filminə
də qarmon ifaçısı kimi çəkilib.
Kübra Əbilovanın ifaları qrammofon valına da
yazılıb. O, val üçün "Vağzalı" və
"Tərəkəmə" xalq rəqslərini ifa edib.
Kübra xanımın qrammofon valı 1968-ci ildə
Moskvanın Ümumittifaq "Melodiya" qrammofon valları
firması tərəfindən Aprelevski zavodunda istehsal olunub.
Valın üzərində onu nağarada Ş.Mahmudova
(adı göstərilməyib) soyadlı musiqiçinin
müşayiət etdiyi yazılıb. Araşdırmalardan
sonra bəlli oldu ki, burada nağara deyil, qaval alətində
Şəfiqə Mahmudova ifa edib.
(Ardı var)
Ənvər SADIQOV
Xalq artisti, Azərbaycan Milli Konservatoriyasının
dosenti
enversadiqov@gmail.com
525-ci qəzet .- 2025.- 4 sentyabr (№ 187).- S.12.