Unutmayaq ki, unudarlar
Akademik İmam
Mustafayevin xatirəsinə
(Əvvəli ötən sayımızda)
Bu böyük tarixi şəxsiyyətin keçdiyi zəngin
və çətin həyat yoluna, onun xalq üçün,
ölkə üçün gördüyü işlərə
daha yaxından bələd olmaq üçün arxivlərdə
müəyyən araşdırmalar apardım, müxtəlif
materiallara baxdım. Bu sənədlərin arasında həm də
Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsi
Bürosunun 1959-cu il 6 iyul tarixli 75 saylı protokolunu vərəqlədim.
70 səhifədən ibarət bu protokolda İmam Mustafayevin
Birinci katib vəzifəsindən kənarlaşdırılması
üçün müxtəlif şəxslər tərəfindən
səsləndirilən cürbəcür ittihamları
gördüm. Moskvanın göstərişi ilə təşkil
olunan, Sovet İttifaqı Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin
katibi Nuritdin Muhitdinovun da iştirak etdiyi bu plenumun gedişində
1937-ci ilin havası hiss olunur, əsassız
günahlandırmalar, böhtanlar ayaq açıb yeriyir. Məsələn,
çıxış edənlərdən biri İmam
Mustafayevi Mirzə Fətəli Axundovun (Axundzadənin) məzarını
Tiflisdən Bakıya köçürmək istəməkdə
ittiham edir, bunu qardaş gürcü xalqı ilə aramıza
nifaq toxumu səpmək cəhdi kimi qiymətləndirir,
İmam Mustafayev də müdafiə olunur, gördüyü
işlərə düşdüyü şəraitə
uyğun bəraət qazandırmağa
çalışır.
Bu xoşagəlməz dialoq məni həmin hadisəni
daha dərindən araşdırmağa, əsl həqiqətin
necə olduğunu üzə çıxarmağa sövq
etdi. Məlum oldu ki, 1957-ci ilin martın 10-da Azərbaycanın
rəhbəri kimi İmam Mustafayev Zaqafqaziya hərbi dairəsinin
hərbi şurasının iclasına dəvət olunaraq
Tiflisə getmişdi. Bu səfər Mirzə Fətəli
Axundzadənin 145 illik yubileyi ərəfəsində
olduğuna görə böyük vətəndaş
dramaturqun məzarını ziyarət etmək, ora gül dəstəsi
qoymaq arzusunu bildirir. Ziyarət zamanı məlum olur ki, Tiflisin
Nəbatət bağında olan qəbir baxımsız vəziyyətdədir
və bu, İmam Mustafayevi məyus edir. Bakıda bu məsələni
ürək ağrısı ilə müzakirəyə
çıxaran vətənpərvər rəhbər
sahibsizlikdən baxımsız vəziyyətə
düşmüş qəbrin Bakıya
köçürülməsi ilə bağlı qərarını
səsləndirir və açıq da deyir:
- Mirzə Fətəli elə şəxsiyyət deyil
ki, onun qəbri bu vəziyyətdə olsun. Onun sahibi də
var, o dahini yetişdirən xalqın məzarın
üstünü götürməyə imkanı da
çatar!
Plenum bu barədə qərar qəbul edir, heykəltaraş
İradə Zeynalovaya qəbirüstü abidənin
(büstün) hazırlanması sifariş edilir, məzarın
köçürülməsi məqsədi ilə
maşın ayrılır və Qazaxda xüsusi vaqon
hazırlanır. Gürcüstan rəhbərliyi İmam
Mustafayevin məyusluğundan xəbər tutub ciddi narahat olur,
təcili məzarın bərpası işlərinə
başlanılır, tezliklə qəbirüstü vəziyyət
düzəlir və bu barədə Azərbaycan rəhbərinə
məlumat verilir. 1957-ci ilin sentyabrında İmam Mustafayev yenidən
Tiflisə gedir və bərpa işlərinin yaxşı səviyyədə
olduğuna şəxsən əmin olduqdan sonra
köçürülmə planından vaz keçir. Bununla bərabər,
başdaşı yeniləndiyi üçün köhnə qəbir
daşını tarixi əhəmiyyəti olan abidə kimi
Bakıya gətizdirmiş, Mirzə Fətəlinin ev-muzeyinə
vermişdir. Sifariş edilən büst isə böyük
dramaturqun Şəkidəki ev-muzeyinin qarşısında
qoyulmuşdur.
Bu fakt da göstərir ki, İmam Mustafayev nə qədər
təəssübkeş, vətənpərvər, xalqına,
millətinə ürəkdən bağlı bir insan
olmuşdur. Onun bu keyfiyyətlərini əsaslandıran daha
bir maraqlı amil vardır ki, onu da xüsusi qeyd etmək istəyirəm,
bu, 1937-ci il repressiyası qurbanlarına bəraət verilməsidir.
Tarixdən məlumdur ki, bir çox hallarda subyektiv səbəblərdən,
kiminsə xoşuna gəlməmək, sadəcə
çuğulçuluq, böhtan atma, şərləmə,
şəxsi intriqalar, yaxud hansısa dövlət məmurunu
az tərifləmək ucbatından minlərlə insan
repressiyaya məruz qalmış, güllələnmiş, həbs
və sürgün edilmişdir. "Yumşalma mərhələsi"
başlanandan indiyədək müxtəlif vəzifələrdə
çalışdığına görə xalqın
içində olan, Mir Cəfər Bağırovun qəzəbinə
tuş gələn, yaxud müxtəlif subyektiv səbəblərdən
repressiyaya məruz qalan insanları yaxşı tanıyan, elmi
mühitdən rəhbərliyə gəldiyinə görə
millətin sayılıb-seçilən ziyalılarına dərindən
bələd olan İmam Mustafayev əvvəlcə kimləri
bu böhtan məngənəsindən xilas etmək lazım
olduğunu düzgün müəyyənləşdirmişdi.
Bəzən belə fikirlər səslənir ki,
İmam Mustafayev olmasaydı da, Stalinin vəfatından,
xüsusən, 1956-cı ildən sonra bütün ölkə
miqyasında reabilitasiya prosesi başlamışdı, yəni
onsuz da hamıya bəraət veriləcəkdi. Heç də
düşünüldüyü kimi sadə vəziyyət
deyildi, repressiyaya məruz qalmış minlərlə, yüz
minlərlə insan vardır ki, onlara 60-cı illərdə,
70-ci illərdə bəraət verildi, bəzilərinə hələ
indiyə qədər də verilməyib. Nəzərə
almaq lazımdır ki, hər zaman olduğu kimi kimlərə
bəraət verilməsi, "vətən xaini", "xalq
düşməni" damğalarının
götürülüb-götürülməməsi, onlara
hansı dərəcədə haqq qazandırılması, bəraətdən
sonrakı mərhələdə hansı səviyyədə
qayğının göstərilməsi və digər onlarla
məsələ bilavasitə birinci şəxsin iradəsindən
asılı idi.
İmam Mustafayev ilk növbədə xalqın
tanınmış, vətən üçün müstəsna
xidmətləri olmuş şəxsiyyətlərinə bəraət
verdirdi, nəinki bəraət verdirdi, onların üstündən
"xalq düşməni" damğasını
qaldırdı, həm də adlarının əbədiləşdirilməsi
ilə bağlı müvafiq qərarlar qəbul etdi,
onların yubileylərini təşkil etdi, kitablarını
çap etdirdi. İmam Mustafayevin hakimiyyəti dövründə
bəraət almış şəxsiyyətlər
sırasında Nəriman Nərimanov, Sultan Məcid Əfəndiyev,
Ruhulla Axundov, Əhməd Cavad, Mikayıl Müşfiq,
Hacı Kərim Sanıyev (Sanılı), Salman Mümtaz, Vəli
Xuluflu, Qafur Əfəndiyev ("Qantəmir"), Əliabbas
Əhmədov ("Müznib"), Əhməd Çələbizadə
və yüzlərlə digər tanınmış ad
vardır.
Stalinizmin süqutundan sonra baş verən
yumşalmalar yalnız repressiyaya məruz qalanların bəraəti
ilə yekunlaşmadı, həm də İkinci Dünya
müharibəsində əsir düşən minlərlə
insanın taleyində də dəyişikliklər yaratdı.
Məlum olduğu kimi, müharibə dövründə
yaralanaraq, ölümcül vəziyyətdə, yaxud bilərəkdən
əsir düşən insanlara fərq qoymadan, əsir
düşdükləri müddətdəki fəaliyyətləri
nəzərə alınmadan birmənalı "vətən
xaini" damğası vurulurdu. Lakin o illər
üçün xarakterik olan yüksək vətənpərvərlik
hissləri ilə əsir düşən insanların müəyyən
hissəsi əsirlikdən qaçmağı bacarmış,
partizan dəstələrinə qoşularaq, yaxud başqa yollarla
arxa cəbhədə fədakarlıqla SSRİ-yə xidmət
göstərmişdilər.
1956-cı ildə ölümündən 12 il keçən,
fəaliyyəti unudulmuş, xidmətləri, necə deyərlər,
tarixin tozu altında qalmış belə insanlardan biri də
Mehdi Hüseynzadə idi. 1918-ci ildə Bakının
Novxanı kəndində dünyaya gələn, 1944-cü ilin
noyabrında indiki Sloveniyanın (o vaxtlar İtaliya
krallığı, Yuqoslaviya) Vitovlye kəndində qəhrəmancasına
həlak olan məşhur həmyerlimizi 1956-cı ilə qədər
heç kəs tanımırdı.
Hər şey Moskvada çap edilən bir məqalədən
başladı... 1956-cı il mayın 31-də Moskvanın
"Krasnaya Zvezda" ("Qızmızı Ulduz") qəzetində
keçmiş partizan Viktor Vasilyeviç Sokolovun "Partizan
igidliyi" adlı məqaləsi dərc edildi. Bu məqalədə
V.Sokolov şahidi olduğu hadisələri qələmə
almış, Yuqoslaviyada partizan dəstəsinə rəhbərlik
edən, alman faşistlərinə divan tutan bir azərbaycanlı
leytenant haqqında yazmışdı.
Bu məqalə respublika rəhbəri İmam Mustafayevə
çatdıqdan sonra vəziyyət sürətlə dəyişməyə
başladı. Elmlər Akademiyasının Tarix İnstitutunda
bu məsələni araşdırmaqdan ötrü
işçi qrup yaradıldı, Yuqoslaviyaya tədqiqatçı
alimlər ezam edildi, əfsanəvi qəhrəman
"Mixaylo"nun hünərlərinə həsr olunmuş
xeyli material toplandı. Azərbaycan SSR Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsi (DTK) leytenant Mehdi Hüseynzadənin İkinci
Dünya müharibəsi dövründə Yuqoslaviya və
İtaliya ərazisində etdiyi qəhrəmanlıqlarla
bağlı gizli axtarış aparmağa başladı. Azərbaycan
DTK-nın sədri Fyodr İvanoviç Kopılov Azərbaycan
SSR MK-ya göndərdiyi məktubda yazırdı:
"SSRİ-nin Yuqoslaviyadakı səfirliyi Hüseynzadənin
partizan birliyindəki fəaliyyətini araşdırmaq və
sənədləşdirmək üçün həmin
ölkənin münasib orqanlarına xahişlərlə
müraciət etmişdir".
Araşdırma azərbaycanlı leytenantın
böyük rəşadətini təsdiq edən məlumatları
almaqla başa çatdı, yuqoslavlar tərəfindən həm
də əlavə sənədlər təqdim edildi. Məlum
oldu ki, "Mixaylo" təxəllüslü, alman dilini
mükəmməl öyrənən Mehdi Hüseynzadə
faşist zabiti formasında alman kazarmasına daxil olaraq mərkəzi
binanı partlatmış, Triest şəhəri
yaxınlığında yerləşən Opçine qəsəbəsində
alman zabitlərinin toplaşdığı kinoteatr
binasını yerlə-yeksan etmiş, restoran, dəmiryol
körpüsü, neçə təyyarə, hərbi
avtomobil, yüksəkgərginlikli elektrik stansiyasının
transformatoru və digər obyektləri partladaraq alman ordusuna
ciddi zərbələr vurmuşdu. Almanlar onun başına 400
min lirə mükafat təyin etsələr də,
"Mixaylo"nu ələ keçirmək mümkün
olmamışdı.
Dövrün qaydalarına görə, toplanmış
materiallar əsasında Azərbaycan KP MK-nın Birinci katibi
İmam Mustafayev Sovet İttifaqı Kommunist Partiyasının
Mərkəzi Komitəsinə gizli məktubla müraciət
etdi. Onun israrlı tələblərindən sonra SSRİ Ali
Soveti Rəyasət Heyətinin 11 aprel 1957-ci il tarixli Fərmanı
ilə Mehdi Hüseynzadəyə ölümündən 13 il
sonra Sovet İttifaqı Qəhrəmanı adı verildi.
Toplanan materiallar əsasında 1956-cı ilin
oktyabrında başqa bir keçmiş partizan - Qriqori
Aleksandroviç Jilyayev "Mehdi Hüseynzadə (Mixaylo)
haqqında xatirələr" adlı məqalə yazıb mərkəzi
mətbuatda çap etdirmiş, 1957-ci ildə Azərbaycan
yazıçıları İmran Qasımov və Həsən
Seyidbəyli "Uzaq sahillərdə" povestində Mehdi
Hüseynzadənin bədii surətini yaratmışdılar.
Həmin povestin ssenarisi əsasında 1958-ci ildə "Azərbaycanfilm"
kinostudiyası tərəfindən "Uzaq sahillərdə"
bədii filmi çəkimişldir. 1973-cü ildə
Bakıda Mehdi Hüseynzadənin heykəli
ucaldılmış, 1975-ci ildə "Şanlı
partizan", 2002-ci ildə "Uzaq sahillərin əfsanəsi",
2008-ci ildə "Təxəllüsü Mixaylo", 2012-ci ildə "Onun təxəllüsü
Mixaylo idi" filmləri çəkilmiş, 2012-ci ildə
sloveniyalı yazıçı Peter Amalietti Mehdi Hüseynzadəyə
həsr edilən "Bir nəfər hamı üçün
və ya Mixaylonun qisası" adlı ikicildlik roman
yazmış, Sumqayıt şəhərində və
Novxanıda Mehdi Hüseynzadə adına idman kompleksləri
açılmış, 2007-ci ildə doğulduğu
Novxanı kəndində onun abidəsi ucaldılmış,
Sloveniyanın Nova Gorica şəhərinin
yaxınlığında yerləşən Şempas kəndində,
öldürüldüyü ərazidə qəhrəmanın
büstü qoyulmuş və digər çoxsaylı əlamətdar
hadisələr olmuşdur. Bütün bu olayların
başlanğıcı isə qədirbilən
xalqımızın görkəmli nümayəndəsi
İmam Mustafayevin 1956-cı ildə atdığı o cəsarətli,
vətənpərvər addımdan start
götürmüşdür, bunu xüsusi qeyd etmək
lazımdır!
İmam Mustafayevin rəhbər vəzifədə
işlədiyi illəri həm də milli oyanış,
dirçəliş dövrü adlandırmaq olar. 1937-ci il
repressiyasının və İkinci Dünya müharibəsinin
yaraları sağalmaqda idi, eyni zamanda dövlət siyasətində
müəyyən "yumşalma" prosesi gedirdi. Əsas
amil bu idi ki, 20-ci illərdən etibarən alitəhsilli
mütəxəssislərin milli tərkibi
xalqımızın xeyrinə sürətlə dəyişməkdə
idi, 50-ci illərdə artıq üçüncü nəsil
formalaşırdı. 1950-ci illərin sonlarında Bəxtiyar
Vahabzadənin "Gülüstan", Rəsul Rzanın
"Qızılgül olmayaydı" poemaları, İsa
Hüseynovun povestləri meydana çıxmışdı.
İlk dəfə idarə və müəssisələrdə
Azərbaycan dilini dövlət dili kimi tətbiq etməyə
cəhd göstərən İmam Mustafayevin "millətçi"
yarlığına belə yazılar da qatı rəngli
ştrixlər əlavə edirdi. Heç nədən çəkinmədən
mübarizə aparmaq yolunu seçən Birinci katib həmin
müəllifləri də müdafiə etmək, həbsdən,
repressiyadan qorumaq missiyasını şərəflə yerinə
yetirirdi.
İmam Mustafayevin adı Azərbaycan mədəniyyəti,
elmi tarixinə həm də "Dədə Qorqud"
dastanı ilə bağlı əbədi
yazılmışdır. Tarixdən məlumdur ki, sovet dönəmində,
xüsusilə 1930-50-ci illərdə SSRİ-də klassik ədəbiyyat,
folklor və milli-mədəni irs mövzusunda tədqiqat aparan
alimlər "millətçilik", "pantürkizm",
"panislamizm" kimi ittihamlarla cəzalandırılırdı.
"Dədə Qorqud" dastanı da türk
xalqlarının ortaq tarixi, milli kimliyi və qəhrəmanlıq
ruhunu təbliğ etdiyi üçün qadağalar və məhdudiyyətlərlə
qarşılaşmışdı. Döyüşkən,
azadlıqsevər, təslim olmayan obrazlarla zəngin olan dastan
sistemə sadiq "internasionalist" sovet insanı obrazına
zidd idi, ölkədə milli ideyaların gücləndirilməsi
qorxusundan dastanın tədqiqi və tədrisi qadağan
edilmişdi. 1937-1938-ci illərdə "Dədə
Qorqud"u öyrənən bir çox alimlər millətçi
və pantürkist damğası ilə həbs olunmuş və
ya repressiyaya məruz qalmışdı. Məsələn,
görkəmli folklorşünas alim, "Dədə
Qorqud" dastanlarının ilk tədqiqatçılarından
(Firudin bəy Köçərlidən sonra) sayılan Salman
Mümtaz 1937-ci ildə həbs edilmiş, sonra Sibirdə
güllələnmişdi. Yaxud Həmid Araslı "Dədə
Qorqud"la bağlı araşdırmalarına görə
"millətçi əhval-ruhiyyəli" hesab edilmiş,
ideoloji təzyiqlərə məruz qalmış, ədəbiyyat
dərsliklərindən və çıxışlardan
"Dədə Qorqud"la bağlı hissələr
çıxarılmışdı. Ona görə də, tədqiqatçıların
çoxu bu mövzuya ehtiyatla yanaşırdılar və
"Dədə Qorqud" abidəsi getdikcə unudulurdu.
Stalinin ölümündən sonra reabilitasiya olunan bir
çox şəxsiyyətlər kimi İmam Mustafayevin təşəbbüsü
ilə 1950-ci illərin ortalarında "Dədə
Qorqud" da "bəraət qazandı" və onun tədqiqi
yenidən aktuallaşdı. Dövlət
başçısı Həmid Araslı, Əziz Mirəhmədov,
Məmmədağa Şirəliyev, Mikayıl Rəfili və
digər görkəmli Azərbaycan alimlərini toplayaraq onlara
bu tarixi abidəni geniş və hərtərəfli tədqiq
etməyi tapşırdı.
Dövlət başçısının
tapşırığından sonra alimlər böyük həvəslə
bu sahəyə qayıtdılar və dastanın Azərbaycan
və dünya ədəbiyyatındakı yerini elmi əsaslarla
tədqiq etməyə başladılar. "Dədə
Qorqud" kitab şəklində çap olundu, məktəblərdə
və ali təhsil müəssisələrində öyrədilməyə
başlandı.
1958-ci il iyulun 1-də Azərbaycan KP MK bürosu
"Azərbaycan SSR-in ali və orta məktəblərində
Azərbaycan tarixinin tədrisi haqqında" yeddi bənddən
ibarət qərar qəbul etdi. İndiyədək
görünməmiş bu qərarın nəticəsində
respublikanın bütün ali və orta məktəblərində
SSRİ tarixi fənni ilə yanaşı, Azərbaycan tarixi məcburi
fənn kimi tədris edilməyə başladı. Bu günədək
öyrədilən tarix dərslərində cüzi məlumatları
saymasaq, yalnız Rusiyanın tarixi tədris edildiyi halda,
xalqımızın tarixinin proqrama daxil edilməsi ilə bu
sahədə yeni bir səhifə açılmış oldu.
Belə ki, Akademiyanın Tarix İnstitutunun əməkdaşları
və digər mütəxəssislər cəlb edilməklə
qısa müddətdə "Azərbaycan tarixi" proqramları
tərtib edildi, dərsliklər yazıldı, tədqiqatlar
aparılmağa, qaranlıq səhifələrə
işıq salınmağa, əsas isə gənc nəsil tərəfindən
xalqın tarixi öyrənilməyə başladı. Bu zaman
sovet reallıqları nəzərə alınsa da, Rusiyaya
ilhaq edilməyimiz, bolşevik inqilabının gətirdiyi
"xoşbəxtlik" qabardılsa da, zəngin və hələ
öyrənilməmiş bir çox məqamlar ilk dəfə
xalqa çatdırıldı. Sonralar Azərbaycan tarixinin
sistemli şəkildə öyrənilməsi ənənəsinin
həmin vaxtdan başlanmasını qeyd etməklə bərabər,
Azərbaycan tarixçilərinin, o cümlədən
böyük vətəndaşlar - Mirzə İbrahimov, Heydər
Hüseynov və digərlərinin arzularını və
müstəsna xidmətlərini ayrıca vurğulamalı,
bununla bərabər, nəhəng vətənpərvər
şəxsiyyət olan, rəhbər kimi bütün məsuliyyəti
üzərinə götürən, heç kəsdən
çəkinmədən Mərkəzi Komitənin Büro
iclasında məsələni müzakirəyə
çıxaran İmam Mustafayevin rolunu şişirtmədən
xüsusi göstərməliyik.
Bütün bu xidmətlərlə yanaşı, su
qıtlığından həmişə əziyyət
çəkən respublikamızda ilk dəfə suvarma şəbəkəsinin
elmi əsaslarla qurulması, əkin sahələrinin su ilə
təchiz edilməsi probleminin sistemli şəkildə həlli
şəxsən İmam Mustafayevin adı ilə
bağlıdır. Mingəçevir
su anbarında işlərin yekunlaşması və Yuxarı
Qarabağ kanalının inşasının başa
çatdırılması, Yuxarı Şirvan kanalının
istifadəyə verilməsi, Samur-Dəvəçi
kanalının Abşerona qədər uzadılması, Bəhramtəpə
və Ceyranbatan su anbarlarının tikintisi onun təşkilatçılığı,
tükənməz zəhməti, yuxusuz gecələri və əsas
məsələ - böyük vətəndaşlığı
ilə bağlıdır. Xatirələrində yazır:
"Yetimliklə böyüdüyüm üçün
uşaq ikən o qədər aclıq keçirdim ki, ali təhsil
seçimi qarşısında qalarkən tərəddüdsüz
kənd təsərrüfatı sahəsinə gəldim.
Əsas məqsədim ərzaq sahəsində bolluq yaratmaq, məhsuldar
buğda sortları yetişdirmək, hamıya çatacaq qədər
çörək istehsalını təşkil etmək idi.
İş elə gətirdi ki, respublikada bu məsələyə
rəhbərlik etməli oldum. Bilirdim ki, taxıl
üçün də, pambıq üçün də, digər
əkin sahələri üçün də birinci sudur. Ona
görə də Azərbaycanın bütün ərazisində
su kanalları ilə şəbəkə yaratmağı ən
böyük məqsədlərimdən biri hesab edirdim".
İmam Mustafayevin işini çətinləşdirən
amillərdən biri də ölkə
başçısının qeyri-adekvat qərarları, qəribə
göstərişləri idi. Nikita Xruşşov istər beynəlxalq
arenada, istərsə də ölkə daxilində kobud siyasi səhvlərə,
o cümlədən sənaye, nəqliyyat, energetika, elm, mədəniyyət
sahələrində qarşısıalınmaz qəribə
hərəkətlərə yol verməklə bərabər,
həm də çox sevdiyi kənd təsərrüfatında
kəskin islahatlara, məhsuldarlığı birdən-birə
artırmaq üçün burada təkmilləşdirmə
aparmağa çox meyilli idi. Kənd təsərrüfatı
işini mükəmməl bilən İmam Mustafayev rəhbərlik
etdiyi respublikada bu halların qarşısını almağa
çalışsa da, ümumiyyətlə ölkə
miqyasında gedən "islahat"lardan qaça bilmirdi,
bununla da tez-tez çıxılmaz vəziyyətlərə
düşürdü. Məsələn,
"qarğıdalı islahatı" deyilən dövrdə
Xruşşovun göstərişi ilə SSRİ ərazisində
olan bütün taxıl, çovdar, üzüm, pambıq və
digər sahələr qarğıdalı əkininə
yönləndirilsə də, İmam Mustafayev Azərbaycan
iqliminin qarğıdalı əkini üçün uyğun
olmadığını elmi cəhətdən əsaslandıraraq
çox az saylı əkin sahələrini
qarğıdalı yetişdirilməsinə
çevirtdirmişdi.
Yaxud kollektiv təsərrüfat (kolxoz, sovxoz) ilə
yanaşı, fərdi təsərrüfatın da
inkişafına çalışan İmam Mustafayev bu sahənin
perspektivini görür, əhalinin şəxsi təsərrüfatında
saxladığı heyvanlara, quşlara, bağ-bostana daha
çox can yandırdığını təbii qəbul
edir, həyətyanı təsərrüfatın
inkişafına hər vasitə ilə rəvac verirdi. Lakin
Xruşşovun bu məsələyə münasibəti tamam
başqa idi, o, hesab edirdi ki, camaatın həyətində
saxladığı inək, qoyun kolxozun heyvanları
üçün ayrılan otu yeyib yaşayır, əgər
onlar olmasa, kolxoz ferması daha firavan ola bilər. Yaxud atlar və
eşşəklər "lazımsızdır", onlardan
"istehsal vasitəsi kimi" istifadə etmək gerilikdir,
traktor, kombayn kimi mexaniki vasitələr daha səmərəlidir,
heyvanları əvəz edəcək mexaniki vasitələri gətirmək,
onlardan istifadə etmək lazımdır...
Lakin Sovet İttifaqının bir çox kənd yerlərində,
o cümlədən Azərbaycanda bu texnikalar
çatışmadığından, eşşək və
atlar yenə də əsas yük
daşıyıcıları olaraq qalırdı. Ev
heyvanlarına, o cümlədən at və eşşəklərə
qoyulan yüksək vergilərə görə SSRİ-də
hamı mal və qoyunları ya kəsmiş, ya da kolxoza
bağışlamışdı, kolxoz tərəfindən qəbul
edilməyən at və eşşəkləri isə
çölə buraxmışdılar, nəticədə kənd
təsərrüfatı iflic vəziyyətinə
düşmüşdü, traktor gəlib
çıxmamışdı, qoşqu heyvanlarını isə
canavarlar yeyib qurtarmışdı.
İmam Mustafayev böyük risk tələb etsə də,
ağıllı tərpənərək kəndlilərə
bir qədər şərait yaratmışdı, ölkə
üzrə tətbiq edilən sərt qanunlar respublikada xeyli
yumşaq həyata keçirilirdi. Azərbaycanda
qarğıdalı əvəzinə yeni buğda sortları əkilir,
qoşqu heyvanlarından istifadə edərək kənd təsərrüfatı
inkişaf edir, müharibədən sonra bütün SSRİ-də
olan aclığın müqabilində respublika əhalisi
pis-yaxşı dolanırdı. Zarafat deyildi, Xruşşovun
kommunizm xülyaları ilə atdığı bu radikal, həm
də avantürist addımların nəticəsində
1954-1958-ci illərdə SSRİ-nin bütün digər
respublikalarında kolxoz-sovxozlarda mal-qaranın sayı xeyli
artmış, şəxsi təsərrüfatlarda isə əksinə,
sürətlə azalmışdı. Azərbaycan əhalisinin
şəxsi təsərrüfatlarında isə mal-qaranın
sayı üç dəfə artmışdı, kolxoz və
sovxozlarda isə elə bir artım yox idi. Bu isə Moskvanı
çox narahat edirdi. Belə vəziyyət Nikita
Xruşşovu bərk əsəbiləşdirirdi, o, bu məsələni
kommunizm quruculuğuna qarşı məqsədyönlü
maneə, sabotaj, təxribat kimi qiymətləndirirdi.
(Ardı var)
Misir MƏRDANOV
AMEA Riyaziyyat və Mexanika İnstitutunun direktoru,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet .- 2025. - 4 sentyabr (№158).- S.10-11