Azərbaycanın qadın qarmon
ifaçıları
XIX-XX ƏSRLƏRİN FAKTLARI ƏSASINDA QEYDLƏR
Azərbaycanda musiqi mədəniyyətinin və
instrumental qarmon ifaçılığının
inkişafında kişilərlə yanaşı,
qadınların da böyük rolu olub. Bu məqalədə
XIX əsrin sonu və XX əsrdə yaşamış bir
neçə qadın qarmon ifaçısı haqqında məlumat
vermək istəyirik.
(Əvvəli ötən sayımızda)
Qızxanım Həsən qızı
Quliyeva-Dadaşova (23.02.1925-24.04.1967) - qadın
qarmonçalanlar arasında dövrünün ən mahir
ifaçısı olub. Onun gözəl səsi və oxumaq
istedadı da var idi.
Qızxanımın sənətə gəlişinin əsas
səbəbkarı anası Səliməxanımın
qardaşı - qarmon ifaçısı Məmmədağa Məmmədov
olub. 8-9 yaşında olarkən Qızxanım gizlincə Məmmədağanın
qarmonunu ifa edirmiş. Bir gün Məmmədağa evə
yaxınlaşanda qarmonda gözəl ifalar eşidir. Gözlərinə
inanmır, bu, balaca Qızxanım imiş. Məmmədağa
bacısıqızının bu istedadını görüb
ona qarmon alıb hədiyyə edir. Beləcə, Qızxanım
həmin gündən musiqi sənətinə qədəm
qoyur. Tezliklə onu toy-düyünə dəvət edirlər.
Qavalçalan Hörmət Babayeva və Qızqayıt Dadaşova
Qızxanım Azərbaycan Dövlət Radiosuna solist
kimi işə qəbul olunur. İfaları tez-tez radio
dalğalarından eşidilir. Bu çıxışlardan
sonra onu təkcə Bakı, Abşeron əhli deyil, Azərbaycanın
hər yerində sevməyə başlayırlar.
1948-ci ildə Qızxanım konservatoriyanın bəstəkarlıq
fakültəsində təhsil alan Süleyman Dadaşovla ailə
həyatı qurur. Onlar Sədaqət, Lalə, İradə,
Brilyant və Dadaş adlı övladlar tərbiyə edib
böyütmüşlər.
Qızxanım Dadaşovanın "O olmasın, bu
olsun" filmində səsləndirilən
"Qıtqılıda" rəqsi ilə bağlı
öncəki hissədə geniş məlumat vermişik.
Qızxanım Dadaşova qadın qarmonçular
arasında ifası ilk dəfə olaraq qrammofon valına
yazılmış sənətkardır. Onun qrammofon valı
1964-cü ildə Moskvanın Ümumittifaq "Melodiya"
qrammofon valları firması Aprelevski zavodunda istehsal olunub.
Q.Dadaşova burada "Vağzalı", "Tərəkəmə"
xalq oyun havalarını və "Segah-Zabul"
muğamını ifa edib. Qızxanım Dadaşova avtomobil qəzasında
dünyasını dəyişib.
Zərəfşan Cabbar qızı
Qaryağdı-Əlizadə (1922-1984) gözəl fortepiano və
qarmon ifaçısı olub. Ata adı və qızlıq
soyadından göründüyü kimi, o, dahi xanəndə
Cabbar Qaryağdıoğlunun övladı idi.
Fitri istedadı olan Zərəfşanda
uşaqlıqdan musiqiyə böyük maraq oyanır. O,
tezliklə qarmon və qaval alətlərində mükəmməl
ifa etməyi öyrənir. Əhsən Rəhmanlının
bildirdiyinə görə, görkəmli tar
ifaçısı, Xalq artisti Əhməd Bakıxanov 1941-ci
ildə Azərbaycan Dövlət Radiosunun nəzdində yenidən
bərpa etdiyi xalq çalğı alətlərinin ilk
fortepiano ifaçısı Zərəfşan xanım
olmuşdur. O, həmçinin, radionun musiqi redaksiyasında
inzibati işlərdə çalışmışdır.
Zərəfşan xanım qız toylarını
qavalçalan Münəvvər xanımla birgə idarə
edirmiş. Münəvvər xanım toylarda həm də
müğənnilik funksiyasını yerinə yetirirmiş.
Zərəfşan xanım ixtisasca həkim və
peşəkar kamança ifaçısı Firuz Əlizadə
ilə ailə həyatı qurmuş və bu izdivacdan
onların Fuad adlı övladları dünyaya gəlmişdi.
Fuad da anasının sənət yolunu davam etdirir və
peşəkar qarmon və fortepiano ifaçısına
çevrilir. Fuad Əlizadə uzun müddət Xalq artisti
Əlibaba Məmmədovun rəhbərlik etdiyi
"Hümayun" xalq çalğı alətləri
ansamblında fortepiano ifaçısı kimi fəaliyyət
göstərib.
Sara Həsən qızı Qəhrəmanova-Rəhimova
(1926-2003) - Nardaranda doğulub, Hövsana gəlin
köçmüşdü. O, qarmon və qaval alətlərini
eyni mahərətlə ifa edib. Sara xanım böyük sənətə
qarmon ifaçısı kimi gəlmişdi. Sonralar qaval alətinə
ehtiyac duyulduqda Sara xanım toylara qaval ifaçısı kimi
də gedirdi. O, ustad tar ifaçısı və
muğamların dərin bilicisi Əməkdar artist Valeh Rəhimovun
anasıdır.
Aidə Nuğday qızı Novruzova (1929-1971) - əslən
Balaxanı kəndindən olmuş, İçərişəhərdə
yaşamışdı. O, qarmon sənətinin sirlərini
keçmiş Yuri Qaqarin adına Pioner və Məktəblilər
Evində (indiki Uşaq və Gənclərin
Yaradıcılıq Mərkəzi) Mirzəağa Məmmədovdan
öyrənmişdi. Bu o, Mirzəağadır ki,
"Şöhrət" ordenli, Xalq artisti Avtandil İsrafilov
onun ifasını dinlədikdən sonra qarmonun səsinin sehrinə
düşüb, sonralar qarmon sənətini özünə
peşə seçib. Avtandil müəllim deyirdi:
"Uşaq idim, Mirzəağa müəllimlə qonşu
idik. O, evinin damında külafirəngi (kölgəlik) kimi
düzəltmişdi, asudə vaxtlarında orada oturub qarmon
çalırdı. O vaxtdan qarmonun səsi məni sehrlədi..."
Bəli, "ustad görməyəndən usta
olmaz" el məsəli yada düşür. Aidə xanım
da Mirzəağa Məmmədov kimi bir ustadın "əlindən
su" içmiş, ustadının daim qulluğunda
durmuşdu. Mirzəağa Məmmədov da vəsiyyət
edibmiş ki, dünyasını dəyişdikdən sonra
qarmonunu Aidə xanıma hədiyyə etsinlər. Belə də
olur.
Aidə xanım gözəl qarmon çalmaqla
yanaşı, həm də müğənni kimi fəaliyyət
göstərib. O, 1962-1970-ci illərdə M.Maqomayev adına Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasının qarmonçu-müğənni
kimi solisti olub.
Məryəm Hüseynbala qızı Məhərrəmova-Bədəlova
(09.02.1929, Bülbülə k. -14.10.2011, Bakı ş.) qarmon
çalmağı gələcəkdə (1960-cı ildə)
ömür-gün yoldaşına çevriləcək ustad sənətkar
Bədəl Bədəlovdan öyrənmişdi. O, tezliklə
gözəl, özünəməxsus ifası ilə
seçilir və toy-nişan məclislərinə dəvətlər
alır.
Məryəm xanımı qavalda Hörmət Babayeva,
nağarada Sara Nağıyeva və b. musiqiçilər
müşayiət etmişlər.
Bədəl və Məryəm Bədəlovların
iki oğlu olub: qarmonçalan Akif
və dünyasını tez dəyişən populyar
müğənni Namiq.
Bütün dövrlərdə
yaşayıb-yaratmış qadın qarmon
ifaçıları müasirlərinin və dəbdə olan
kişi qarmon ifaçılarının sənət yolunu
davam etdirmişlər. Bir növ,
çalışmışlar ki, onların
düzüb-qoşduqları havaları olduğu kimi ifa etsinlər.
Biz bu fikirləri informatorlardan, eləcə də ünsiyyətdə
olduğumuz Avtandil İsrafilov, Zakir Mirzəyev, Gövhər
Rzayeva kimi görkəmli qarmon ifaçılarından
eşitmişik. Həqiqətən, bu gün bir çox
qadın ifaçılar məhz adını çəkdiyimiz
qüdrətli sənətkarların ifaçılıq məktəbini
yaşadırlar. Məsələn, Əməkdar artistlər
- Gövhər Rzayeva, Gülbahar Şükürlü
(1962-2024), Gülbahar Məmmədzadə, Kəmalə Novruzbəyova,
Müşfiqə Arifqızı, Aygün
İbrahimqızı və başqa qarmon
ifaçılarının adlarını sadalamaq olar.
Adıçəkilən sənətkarların
yaradıcılığında özlərinin bəstələdikləri
rəqs nümunələrinə də rast gəlmək
mümkündür. Onlar həm ifaçılıq sənətində,
həm də Azərbaycan qarmonunun tədrisində
böyük uğurlar qazanmışlar.
Beləliklə, təqdim edilən məqalədə
ölkəmizdə yaşayıb-yaratmış və
dünyasını dəyişmiş bəzi qadın qarmon
ifaçılarının yaradıcılığına diqqət
yetirdik. Əlbəttə, kiçik bir məqalədə
mövzunu tam dolğunluğu ilə incələmək
mümkün deyil. Hər halda, burada mövzu ilə bağlı
ən mühüm məsələləri gözdən
keçirməyə çalışmışıq. Bu zaman
etibarlı qaynaqlardan bəhrələnmişik. Məqalədən
bəlli olur ki, XX əsrin əvvəllərində fəaliyyət
göstərmiş qadın ifaçılarının əksəriyyəti
çoxşaxəli fəaliyyət göstərmişlər.
Yəni onların bir neçəsi məclislərdə qarmon
çalmaqla yanaşı, oxumuş, lazım olan məqamlarda
qaval çalmış, özlərinin yazdıqları
şeirlərini söyləmiş və gözəl rəqs
etmişlər.
Ənvər SADIQOV
Xalq artisti, Azərbaycan Milli Konservatoriyasının
dosenti
enversadiqov@gmail.com
525-ci qəzet .- 2025.- 5 sentyabr (№159).- S.11.