İctimai nəqliyyatda gediş haqqı artımı
SON QƏRARI TARİF ŞURASI
VERƏCƏK
Artıq bir neçə gündür
ki, sosial şəbəkələrdə
ictimai nəqliyyatda gediş haqqının artıırılacağı barədə
məlumatlar yayılır.
Nəqliyyat xərclərinin
ildən-ilə artması,
texniki xidmət və ehtiyat hissələrinin bahalaşması
əsas gətirilərək
avtobus və metroda gediş haqqının 30-40 qəpik
artırılacağı vurğulanır.
Qeyd edək ki, avtobus və metro sərnişin daşımalarının
qiyməti ötən
il artırılaraq 50 qəpik
edilib. Üstündən
bir il keçməmiş
məsələnin yenidən
gündəmə gətirilməsi,
gediş haqqının
artırılması barədə
xəbərlər cəmiyyətdə
birmənalı qarşılanmır.
Belə xəbərləri
yaymaqla insanların nəbzinin yoxlanılması
və kəskin reaksiya görülmədiyi
təqdirdə qiymət
artımına gediləcəyi
vurğulanır.
Bu qərar nəqliyyatdan mütəmadi
istifadə edən, sosial durumu aşağı
olan insanların vəziyyətini daha da çətinləşdirəcək. Nəzərə alsaq ki, bir ailədən 3-4 nəfər ictimai nəqliyyatdan istifadə edir və mənzil
başına çatmaq
üçün bir neçə avtobus dəyişikliyi ailə büdcəsinə ciddi təsir edəcək.
Şəhərdaxili ictimai nəqliyyatın iqtisadi problemləri var
Nəqliyyat üzrə
ekspert, hüquqşünas
Ərşad Hüseynovun
sözlərinə görə,
Azərbaycanda, xüsusən
də Bakı şəhərində şəhərdaxili
ictimai nəqliyyatın
iqtisadi problemləri
var. Avtobus marşrutlarının
istismarı ilə bağlı hazırkı
durum belədir ki, həm
bu sahənin inkişafı, avtobus parkının yenilənməsi,
dayanıqlı bir ictimai nəqliyyat olması və onun gələcək inkişafı üçün
ciddi maliyyə dəstəyinə ehtiyac
var. Amma bunu heç bir halda gediş
haqları hesabına etmək mümkün deyil. Hətta gediş haqqı hesabına etmək də olmaz. Fikrimcə, indiki zamanda gediş haqqını qaldırmaq yox, əksinə, endirmək lazımdır.
Özü də o məqsədlə endirmək
lazımdır ki, ictimai
nəqliyyat, xüsusilə
də avtobuslar daha əlçatan olsun.
İndiki zamanda gediş haqqını qaldırmaq yox, əksinə, endirmək lazımdır
"Bu gün ən böyük problemlərdən biri də odur ki, insanlar ictimai nəqliyyatdan daha çox istifadə etməyə maraqlı deyillər. Əsasən xüsusi avtomobillərə
və taksilərə
üstünlük verirlər.
Onun da əsas səbəblərindən biri
gediş haqqıdır.
Ona görə də gediş haqqının qaldırılması vəziyyəti
bir az da pisləşdirə bilər.
Bu səbəbdən də
gediş haqqını
qaldırmaq yox, endirmək lazımdır
ki, insanlar görsünlər
ki, ucuzdur və istifadə etsinlər. Düzdür, təkcə
gediş haqqının
endirilməsi hesabına
bunu etmək mümkün deyil. Xidmət keyfiyyətini də artırmaq lazımdır".
Bu ərazilərdə
ictimai nəqliyyatın
əlçatma səviyyəsi
60-70 faizdir
Ekspert deyir ki,
xidmət keyfiyyətinin
artırılması bir
neçə istiqamətdə
ciddi sərmayə qoyuluşu deməkdir:
"Hazırda bu sahədə ən böyük problem köhnə
avtobus problemidir. 15 ilin, həttə 15 ildən yuxarı istismarda olan avtobuslar var xətdə. Bunlar artıq yenilənməlidir. Yeni avtobuslar
da bahadır. Yeni avtobusların
alınması üçün
böyük investisiya
lazımdır. Digər
bir məsələ avtobus çatışmazlığıdır.
Bakı və paytaxt ətrafı elə ərazilər var
ki, orada marşrutlar hər yeri əhatə
etmir. Bu ərazilərdə
ictimai nəqliyyatın
əlçatma səviyyəsi
60-70 faizdir. Ondan yuxarı deyil. Bakı və Abşeronda yaşayan əhalinin bu gün ictimai nəqliyyata əlçatma
problemi var. Bunu aradan qaldırmaq üçün avtobusların
sayı artırılmalı,
marşrut şəbəkəsi
genişləndirilməlidir. Dünyada qəbul olunan bir standart
var ki, yaşayış olan
yerdən uzaq 300 metr məsafədə ictimai nəqliyyat olmalıdır. Əgər
deyilən məsafədə
nəqliyyat yoxdursa, onda bu, əlçatımlıq
problemidir. Əlçatımlıq
odur ki, oradakı sərnişin axınına
uyğun və tələbatı ödəyəcək
qrafiklə işləyən
avtobuslar var. Bu avtobuslar
səhər saat 6-dan axşam saat 12-dək lazımi intervalla işləyir. Amma Bakı
ətrafı və Abşeronun bəzi ərazilərində axşam
saat 9-dan sonra şəhərə işləyən
avtobusların sayı
azalır. İnsanlar
da qalır taksilərin
ümidinə. Ona görə
də bu sahəyə diqqət artırılmalıdr. Dünyada
bu işin sxemini çox gözəl tapıblar. Sxem nədən ibarətdir. Dövlət,
bələdiyyələr, icra
hakimiyyəti və ya hansısa bir dövlət qurumu ictimai nəqliyyatın bütün
problemlərini öz üzərinə götürür.
İctimai nəqliyyatı
həmin şəhərin
əhalisi üçün
pulsuz edirlər. Burada əsas məqsəd insanların avtobusa, metroya, tramvaya, qatara əlçatanlığını təmin etmək və şəxsi avtomobillərdən, taksilərdən
istifadəni minimuma endirməkdir. İctimai nəqliyyat pulsuz və vaxtlı-vaxtında
işləyirsə, şəxsi
avtomobilə nə ehtiyac? İkinci və daha geniş
yayılmış variant isə
odur ki, dövlət, bələdiyyələr, icra
hakimiyyəti ictimai nəqliyyatın maliyyələşməsinin
bir hissəsini öz üzərinə götürür. Digər
hissə isə gediş haqları hesabına ödənilir.
Burada gediş haqqı var. Amma sosial həssas qruplar, şagird və tələbələr, pensiyaçılar,
şəhər əhalisi
üçün müəyyən
güzəştlər edilir.
Onlara illik, aylıq, həftəlik, günlük biletlər nəzərdə tutulur. Onun hesabına da gediş haqları çox ucuz başa gəlir. Bu da dünyada məşhur brutto müqaviləsi deyilən sxem üzrə həyata keçirilir. Brutto müqavilənin də mahiyyəti odur ki, konkret şəbəkə
müəyyən olunur
və həmin şəbəkə üzrə
avtobusların sayı,
iş qrafiki müəyyən olunur. İctimai nəqliyyat da həmin sxem üzrə çalışır.
Bu variantı Azərbaycanda
çox asanlıqla tətbiq etmək mümkündür. Özü
də nə qədər tez tətbiq olunsa, o qədər səmərəli
olar".
Sabit abunəlik tarif paketləri insanlara təklif olunmalıdır
İqtisadçı ekspert
Razi Abasbəyli deyir
ki, bütün dünyada
nəqliyyat infrastrukturu
datasiya tələb edən infrastrukturdur. Nəqliyyatın xərcləri
daima artan xərclərdir. Xidmət
sektoru olduğuna görə amartizasiya və ehtiyat hissələri xərcləri,
yanacaq və s. bu kimi xərclər,
dünya bazarındakı
bahalaşma birbaşa
nəqliyyat sektoruna təsir edən amillərdəndir. Nəqliyyat
sektorunun xərcləri
adətən inkişaf
etmiş ölkələrdə
dövlət tərəfindən
datasiya formasında, müəyyən şəkildə
qarşılanır. Qiymətlərin
sabit saxlanılması
üçün bu istiqamətdə bir sıra addımlar atılır. Azərbaycanda
da bu istiqamətdə
müəyyən işlər
görülür. Nəqliyyat
sektoruna güzəştli
kreditlər verilir, datasiya ayrılır, bəzən nəqliyyat şirkətlərinin müəyyən
xərcləri büdcə
vəsaitləri hesabına
qarşılanır. Əlbəttə
ki, burada məqsəd
qiymətlərin sabit
saxlanılması və
bunun əhalinin gəlirlərinə adekvat
olmasıdır: "Bu gün
ictimai nəqliyyatda gediş haqqı artımı məsələsi
gündəmə gətirilib.
Hesab edirəm ki, qiymətlərin bahalaşması
standart şəkildə
həyata keçirilməməlidir.
Çünki bu, təbii olaraq vətəndaşların narazılığına
səbəb olur. Bu sahədə dünyanın
inkişaf etmiş ölkələrinin yaxşı
təcrübəsi var. Bəzi
ölkələrdə abunəlik
formasında kartlar mövcuddur. Birdəfəlik,
aylıq və ya bir illik
nəqliyyat kartları
təklif olunur vətəndaşlara. Vətəndaşlar
da əgər mütəmadi
olaraq ictimai nəqliyyatdan istifadə edirlərsə, bir illik güzəştli kartlar əldə edirlər. Elə vətəndaş var ki, bir
aylıq, eləsi var həftəlik, günlük
istifadə edəcəyi
kart üzrə abunəlik
paket halında sabit tariflərdən yararlanır. Nəqliyyat sektorunda qiymətləri bahalaşdırmaqdansa bu şəkildə sabit abunəlik tarif paketləri insanlara təklif olunmalıdır.
Bu həm müəyyən
qədər bahalaşmanın
qarşısını alar, həm də insanlar arasında qiymətlərlə bağlı
yaranan narazılıqları
aradan qaldırar".
Müəyyən qədər
qiymətlərin artırılması
mümkündür
Nəqliyyat eksperti Eldəniz Cəfərov bildirib ki, sərnişindaşımada
dövlətlə yanaşı,
özəl daşıyıcı
şirkətlərin avtobusları
da xidmət göstərir.
Özəl daşıyıcı
şirkətlər bildirirlər
ki, hal-hazırda ictimai
nəqliyyatda işləmək
onlara sərf etmir. Çünki gəlir əldə etmək mümkün olmur. Gediş haqqı çox ucuzdur və onlar üçün rentabelli deyil. Ona görə də bu gün qiymət
artımı məsələsi
gündəmə gətirilir.
Hanısısa bir yol olmalıdır ki, daşıyıcı şirkətlər
üçün sərnişindaşınmada
çalışmaq sərfəli
olsun: "Düşünmürəm
ki, gediş haqqı deyilən qədər artırılsın. Amma müəyyən
qədər qiymətlərin
artırılması mümkündür.
Bu ehtimal var. Ancaq qiymətlə bağlı
son qərarı dövlət
verir. Hələ ki, Tarif Şurası
ictimai nəqliyyatda gediş haqqı artımı barədə
heç bir qərar qəbul etməyib".
Qeyd edək ki, ictimai nəqliyyatda gedişhaqqı qiymətlərini
Rəqəmsal İnkişaf
və Nəqliyyat Nazirliyi tənzimləyir. Sözügedən qurumdan
bildirilib ki, gedişhaqqı
qiymətləri ilə
bağlı nazirlik tərəfindən heç
bir qərar verilməyib.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet. -
2025.- 11 sentyabr (№162).-
S.7.