Arxitektura, insanın təbiətlə rəqabət
səhnəsidir
Ərəblər, VIII əsrdə İspaniyanı
işğal etdikdən
sonra, orada çox sayda arxitektura nümunələri
yaratdılar. Sevilyadakı
Xiralda mənbəri
100 metr hündürlükdə
ucalırdı. Onlar İspaniyada yeni İslam Xilafəti yaratmışdılar, onun
paytaxtı Kordobanı
çox abad bir şəhərə və mədəniyyət
mərkəzinə çevirmişdilər.
Şəhərdəki Meskida
(Məscid binası)
13 nefdən ibarət olmaqla, nəhəng tikinti idi. Tarixinə
hörmətlə yanaşan
ispanlar, müsəlmanları
ölkələrindən qovduqdan
sonra da onların yaratdıqlarını
dağıtmamış, xristian
dininə xidmət edən məkanlar kimi onlardan istifadə
etmişdilər.
Ərəblər VIII əsrdə, 762-ci ildə
Xilafətin yeni paytaxtı kimi Bağdad şəhərini
salmış, onu əsl elm mərkəzinə
çevirmişdilər. Xəlifə
əl-Məmun Bağdada
bütün dinlərdən
olan görkəmli alimləri yığmış,
Beyt ül-Hikmə adlanan Müdriklər evi yaratmışdı. Yalnız 1258-ci ildə monqol sərkərdəsi Hülakü xan Bağdadı işğal
edəndə, şəhər
bütünlüklə dağıdılmışdı
və bundan sonra islam sivilizasiyasının
inkişafı xeyli zəifləmişdi.
Mezamerika arxitekturasının
inkişafı, orada gedən mədəni dəyişikliklərə borclu
idi. Məsələn,
attseklər Mayya arxitekturasını öyrənib,
geniş tətbiq etdilər. Mədəniyyətlərin
çoxu bütöv
şəhərlər, monolit
məbədlər və
piramidalar tikirdilər.
Onlar sonralar heyvanların, allahların
və çarların
daşda nəqş olunmuş təsvirləri
ilə bəzəndi.
İnkaların arxitekturası
isə Kuskoda indiyədək saxlanmış
çoxlu nümunələrdə
qalır. Məşhur
Maçu Pikçu çar malikanəsi bizim dövrə qədər gəlib çıxmışdır.
Cənubi Asiyadakı
buddist arxitekturası Hindistan tikintisində b.e. V-VI əsrlərində
inkişaf edərək,
ilk dəfə Çinə, sonra isə bütün Cənubi-Şərqi Asiyaya
yayılmışdı. Buradakı
qübbələr göyün
nəhayətsiz məkan
şəklinə uyğun
gələn rəmz rolunu oynayırdı. Buddist məbədlərindən
əvvəl Hindistan şəhərlərində İnduizm
dini məbədləri
çoxluq təşkil
edirdi və onlar tam fərqli
quruluşa və daşda yonulmuş bəzək elementlərinə
malik idi. Hind milli dini
məbədlərində çox
sayda qorelyeflərdən,
kiçik həcmli heykəlciklərdən istifadə
olunurdu, onların hamısı Kamasutranın
əyani təsviri kimi erotik mövzuya
həsr olunurdu. Venaresidə (Benaresdə) belə səhnələri
əks etdirən fasadlar çox saydakı məbədlərə
xüsusi heyrətamiz
görünüş verir
və Qanq çayının sahilində
baş verən tükürpədici insan cəsədlərinin yandırılması
səhnəsini unutmağa
kömək edir.
Renessans arxitekturası
Renessans (İntibah)
dövründə (XV-XVI əsrlər)
İtaliya coğrafi məfhuma çevrilməklə,
çox sayda kiçik dövlətlərdən
və şəhər-dövlətlərdən
ibarət idi.
Renessansın meydana gəlməsi ilə rəngkarlıqda və heykəltaraşlıqda
görünməmiş inkişaf
zirvəsi fəth edildi. Bu inqilabi
dəyişiklik arxitekturada
da yeni üslub
və formaların yaranmasına şərait
yaratmışdı. Renessansın
ilk doğulduğu Florensiya şəhəri çox sayda kilsə binaları ilə öz görkəmini tamam dəyişdi. Burada gözəl məbədlər
var idi və
onların təsir gücü o qədər böyük idi, onu seyr edənlərdə
"Stendal sindromu"
meydana gəlirdi.
XV əsrdə Florensiyada şəhərin
aparıcı ailəsi
olan və hakimiyyəti təmsil edən Mediçi sülaləsi Renessans rəssamlığına və
arxitekturasına maliyyə
yardımı göstərməklə
həm özləri məşhurlaşmış, həm
də şəhəri
hər iki sənətin inciləri ilə xeyli dərəcədə zənginləşdirmişdi.
Şəhərdə bir-birindən
gözəl kilsələr,
məbədlər, saraylar,
meydanlar, körpülər
meydana gəlmişdi.
Vyekko meydanını heyranedici heykəllər bəzəmişdi, dahi Mikelancelo özünün
şah əsəri sayılan "David" heykəlini
ideal insan bədəni kimi təsvir etməklə, iri mərmər parçasından yonmuşdu.
Şəhərdə tikilmiş
Santa Mariya del Flore kilsəsinin binası uzaq məsafədən də özünün iri qübbəsi ilə diqqəti cəlb edir.
Florensiyada iri binalar tikilir və onlarda yeni üslubdan istifadə olunurdu. Renessans, Orta əsrlərdə yaddan çıxmış və
diqqətdən yayınmış
antik mədəniyyəti
bərpa etmək sahəsində böyük
iş gördü. Humanizm Renessansın aparıcı prinsipinə,
insanın mənəvi
qüvvəsi isə əsl ilham mənbəyinə çevrildi.
İtaliyada bünövrəsi qoyulan
və xeyli inkişaf etdirilən bu cərəyan tezliklə Avropanın digər hissələrinə
yayıldı və
yeni interpressasiylar qəbul
etdi. Renessans rəngkarlıqda, heykəltaraşlıqda,
arxitekturada, poeziya və prozada yeni ruhun ifadə formalarını yaratdı.
Renessans dahilərini Göy qübbəsini çiynində saxlayan titanlarla müqayisə etmək olardı.
Renessansdan kilsə də öz xeyrinə istifadə etməyi bacardı. Katolik dinin başçıları
olan papalar rəssamlara Vatikan sarayını freskalarla bəzəmək üçün
bahalı sifarişlər
verirdilər. Leonardo da Vinçinin,
Rafaelin və Mikelancelonun dini mövzulardakı əsərləri
müqəddəslərə yeni baxışlarla müraciət
edir, Allahı insan qiyafəsində təsvir edirdilər.
Renessansdan əvvəlki dövrə
mənsub olan Qotika arxitekturası Orta əsrlərin sonunda meydana gəlmişdi. Ona qədər
insanlar tikintinin mükəmməlliyinə belə
zövq və təxəyyül sərf
etməmişdilər. Xristian
dinini yaymaq məqsədilə arxitektura
da yeni forma qəbul edərək,
binaların həcminin
genişlənməsinə və hündürlüyünün
yüksəlməsinə diqqəti
artırmışdı. Bu məbədlərə daxil
olan adamı divarlardakı iri pəncərələrə gözəllik
verən vitrajların
və qızıl güllərin bol rəng çalarları heyran etməyə bilmirdi. İstər Notr-dam de Paridə, istərsə də Milandakı Duomoda olan vitrinlər rənglər qamması ilə heyranlıq mənzərəsi yaradırdı.
Bəzi
məbədlərin isə
qübbəsinin böyüklüyü,
yuxarıdan kilsənin
içərisinə daxil
olan işığın
köməyi sayəsində
fantastik səhnə yaratması ilə fərqlənirdi. VI əsrdə
Konstantinopolda imperator Yustinianın
dövründə tikilən
Aya Sofiyada binanın interyerini Allahın sehrli qaydada işıqlandırması təsəvvürü
yaranırdı. XVI əsrdə
Romada San Pedro bazilikası
- Müqəddəs Pyotr
kilsəsi öz qübbəsinin böyüklüyü
ilə seçilirdi. Hələ qədim Romada Panteon məbədi tikililərin,
arxitekturanın iri qübbə yaratmaq sınağından uğurla
çıxmışdı.
Kontr - Reformasiya dövründə
meydana gələn Barokko üslubu - Vatikanın katolik kilsəsinin hakimiyyətini
müşayiət etmək
və Allahın böyüklüyünü vurğulamaq
ideyasına xidmət edirdi. Barokko və onun digər
bir variantı olan Rokoko incəsənətdə
və arxitekturada həqiqətən ilk qlobal
üslub olmaqla,
1580-1800-cü illərdə Avropaya və Latın Amerikasına yayılmışdı.
Neoklassisizm arxitekturası yunan
və Roman irsinə əsaslanırdı. Arxeoloji
qazıntılar antik dövrdə mövcud olmuş şəhərlərdəki
tikililərin standartlarını
öyrənməyə kömək
etmişdi. Bizim eranın 79-cu ilində Vezuvi vulkanının püskürməsindən məhv
olmuş Pompei və Herkulanumun arxitekturasının
əsas cəhətləri
XVIII əsrdə aparılan
qazıntı ilə aşkar edilmişdi. Vulkanın qatı kül təbəqəsi binaları bütünlüklə
öz altında saxladığından, onları
hərtərəfli öyrənmək
mümkün olmuşdu.
Pompeinin qalıqları
roman arxitekturasının yüksək
səviyyəsindən xəbər
verir, binalar həm də freskalarla bəzədilmişdi.
Ad
•
Discover
Tech
Uzun müddət ağalıq
edən qotika üslubunun ağırlığı
artıq ədalətli
qaydada bütünlüklə
uzaqlaşdırıldı. Adamlara xoş gələn sütunlar və qüllələr düşünülmədən və hər yerdə binalara əlavə olunurdu. Onlar da artıq tikintinin baş ideyası olması hüququnu
itirdi. Bəzən hissələr daha yaxşı bəzək elementi kimi istifadə
olunurdu. Qüllə ölçüsü böyüdüyündən,
onun tikintiyə təsirinin münasibəti
kiçilməyə başladı.
Qüllə əhəmiyyətsiz,
kiçik olana çevrildi. Onların sayı çoxaldığından
göbələyə oxşamağa
başladı. Tikiliyə
artıq uzaqdan deyil, yaxından baxılırdı. Tikintiyə
vaxtilə zövq gözəlliyi verən qüllə tamamilə qeybə çəkildi. Yunanların və aleksandriyalıların yaratdıqları
və bütün tikililəri ağuşuna
alan qübbə isə əvvəllər Göy qübbəsini andırırdı. Onlarla
müqayisədə heç
nə evlərin kütləsini belə heyrətamiz qaydada bəzəyə bilməzdi.
Lakin o, düzgün seçim
əsasında işlənməli
idi, binanın özündən işıqlı
olmalı idi. Ona görə Bizans şəhərləri bu qübbələrin köməyi
ilə öz əsrarəngizliyini qoruyub
saxlayırdı. Şərqdə
isə onlara bənzər qübbələrlə,
daha da böyüdülmüş
və nəhəng bir görünüşdə
qarşılaşmaq olar.
Lakin sonralar Attika sadəliyi fikri geniş yayılmağa başladı
və dəbə düşdü. Bu, qədim
olanların ruhunun daha dərindən öyrənməsindən xəbər
verirdi. Tikintilərdə
hissələr də bir-biri arasında daha harmonik qaydada
birləşdilər və
bu, bütövlüyə
böyüklük verməklə
və onun ölçüsünü müəyyən
etməklə, daha çox heyrət yaradırdı.
Lakin şəhərlər monoton
xarakter daşımağa
başladı, bir küçədən keçdikdən
sonra adam darıxdığını hiss edirdi, digər binalara baxmaq həvəsi artıq yoxa çıxırdı,
çünki küçə
divarların ardıcıl
cərgəsindən başqa
heç nə deyildi. Müasir Almaniya şəhərlərində
birtipli evlər təəccüb doğurmur,
seyr edən adamı yormağa başlayır.
Arxitektura
bu istiqaməti ilə elə bil öz böyüklüyünü
qəsdən gizlətməyə
çalışırdı. Böyüklük qanunu isə belə deyildir, tikinti. müşahidəçinin başından
xeyli yuxarıya can atmalıdır. Uzaq məsafədən adam, qarşısındakı əşyaları
görmək üçün
daim yuxarıya baxır, çünki ona hər şey
xırda görünür.
Arxitektura
heç də köhnə üslubların
və formaların əsarətində qalmadı.
Düzgün xətlər
və tikintinin tam sadəliyi, daha çox yerə sığınmış kimi
görünməyə başladı.
Ağac materialı və təbiət barədə fikirlər böyük əhəmiyyət
kəsb edirdi. Ağacdan artıq dorik sütunlar kimi istifadə olunurdu. Korinf sütunlar isə çiçəkli budaqların
sallanması təsəvvürünü
yaradırdı. Ona görə
də ondan daha çox istifadə olunurdu. Bu kapitellərdə ayrı-ayrı
hissələr öz aralarında harmoniya yaradırdı. Ancaq bir binada çox
sayda müxtəlif zövqlərin və arxitektura tiplərinin qarışıqlığına yol verilməməlidir. Arxitekturada nəyəsə
üstünlük vermək
tələb olunduqda, bəziləri qotikaya, digərləri isə barokkoya üstünlük
verməyə başladı.
Binaların fasadını
da gözəllik elementləri
bəzədi. Möhtəşəm
binaların birinci mərtəbələrinin qapılarını
hər iki tərəfdən gözəl
insan heykəlləri
- atlantlar və kariatidlər bəzəyirdi.
Qotikanın vətəni Avropa
sayılırdı, əvvəllər
onun böyüklüyü
və gözəlliyi
digər üslubları
üstələyirdi. Milandakı
Duomoya və ya Köln kilsəsinə tamaşa etdikdə, axırıncı mərmərin
zərif şəbəkəliliyi,
krujevası ilə seçilir, onların mükəmməlliyi və
həqiqi böyüklüyü
nəzərə çarpır.
Arxitektura
necə olursa olsun, onların hamısı yaxşıdır,
bir şərtlə
ki, tikintinin təyinatına
uyğun gəlsin və ona xidmət
etsin.
Sonralar arxitektura tipləri daha da inkişaf edərək çox sayda üslubların yaranmasına səbəb olmuşdu. Onların arasında Eklektizm və Modern üslubları da var idi. Hər bir
üslub şəhərləri
yeni formaya məxsus olan tikililərlə bəzəməyə xidmət
edirdi. Arxitektura nə qədər inkişaf etsə də, keçmişi inkar etmək mövqeyinə keçmirdi,
ondan yaradıcılıqla
istifadə etmək lüzumunu vurğulayırdı.
Parisin möhtəşəm məbədi
sayılan Notr-dam de
Pari və ya Paris Notr-Dam kilsəsinin tikintisinə XII əsrdə
başlanmışdı. Qotika
üslubunda olan bu bina öz
monumentallığı ilə
müasir insanları
da heyran edir. Son dövrlərdə yanğına
məruz qaldıqdan beş il sonra bərpa edilən kilsənin açılışına
həsr olunmuş təntənələrdə dünyanın
böyük ölkələrinin
başçıları da iştirak etmişdilər.
Yaxud Romadakı San Pedro bazilikası
- Müqəddəs Pyotr
kilsəsi və onun qarşısındakı
meydan dünyanın hər tərəfindən
buraya gələn insanların heyrətamiz təəccübünə səbəb
olur. Çünki onun tikintisinə dahi şəxslər -
Bramante, Rafael və Mikelancelo
başçılıq etmişdilər.
Lorentso Bernininin layihəsi əsasında yaradılan meydan, kilsə qapısının
açarı rolunu təsvir etməklə nəhəng dörd cərgəli kolonnalarla əhatə olunmuş, onların üzərində
çox sayda heykəllər ucaldılmışdı.
Orta əsrlərin sonundan şəhərlər böyüməyə,
möhtəşəm tikililər
sərgisinə bənzəməyə
və onların hesabına məşhurlaşmağa
başladılar. İlk qədim
şəhər Şumerdə
meydana gəlsə də, şəhər salmanın - urbanizasiyanın
başlanğıcı olan
planlaşma prinsipləri
ilk dəfə qədim
Yunanıstanda start götürmüşdü.
Şəhərlər bir
qayda olaraq mərkəzi meydana və onu kəsib
keçən mühüm
küçələrə sahib olurdu. Bu ənənə
min illər sonra da davam etdirildi. Parisin Zəfər Tağının yerləşdiyi
Şarl de Qoll meydanından (keçmiş
Ulduz meydanı), Yelisey çölü avenyusu da daxil olmaqla 12 bulvar öz başlanğıcını
götürür.
Lakin şəhərlər heç
də konservativ baxışların təsiri
nəticəsi olmayıb,
keçmiş görünüşü
ilə kifayətlənməyərək,
daha da böyüməyə,
abadlaşmağa, gözəlləşməyə
can atdı.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.-2025.-
27sentyabr (¹175).- S.22.