"Pəncərə"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Həqiqət Həmzədir.
Onunla Xalq rəssamı Tağı Tağıyevin "Pəncərə"
əsərindən danışmışıq.
Xalq rəssamı Tağı Tağıyev 7 noyabr
1917-ci ildə Bakıda anadan olub. Milli təsviri sənətimizin
önəmli nümayəndələrindən olan rəssam gənc
yaşlarından bu sənətə maraq göstərib,
Bakı Rəssamlıq Texnikumunda və Moskva Rəssamlıq
İnstitutunda təhsil alıb. 1954-cü ildə Afrika səyahətinə
çıxan rəssam oradakı insanların həyatını
və duyğularını öz əsərlərində əks
etdirib. "Afrikalı qız" və "Salam, yeni
dünya" əsərləri bu dövrün nümunələridir.
İkinci Dünya müharibəsi illərində
tarixi şəxsiyyətlərin portretlərini çəkən
Tağıyev, sonralar mədəniyyət xadimlərinin təsvirinə
üstünlük verib. Xüsusilə, "Bəhruz Kəngərlinin
portreti" və "Səttar Bəhlulzadənin portreti"
kimi əsərləri onun ustalığını
nümayiş etdirir.
Tağıyev həmçinin interyer təsvirlərinə
xüsusi diqqət yetirərək, əşyaların və qəhrəmanlarının
xarakterini həssaslıqla əks etdirib.
Rəssamın əsərləri Azərbaycan Milli
İncəsənət Muzeyi və bir çox beynəlxalq
muzeylərdə nümayiş olunub. Tağı Tağıyev
27 iyun 1993-cü ildə Bakıda vəfat edib. Onun əsərləri
milli sənətimizin dəyərli nümunələrindəndir.
- Həqiqət xanım, Tağı Tağıyev
yaradıcılığına xas spesifik cəhətlər bu
əsərdə özünü necə göstərir?
- Tablo 1958-1959-cu illərə aiddir. Bu əsər rəssamın
yaradıcılığındakı dərin mənaları və
simvolikaları əks etdirən diqqətəlayiq işlərdən
biridir. Tablo yalnız fiziki bir obyekt olan pəncərənin təsvirindən
ibarət deyil, həm də insanların daxili dünyasına,
mənəvi durumu və cəmiyyətlə əlaqələrinə
dair geniş bir mülahizə təqdim edir. Rəssamın
istedadı və dünyagörüşü burada tam olaraq
özünü göstərir.
Tağıyev öz əsərlərində
insanın daxili aləmini açmağa çalışan yanaşma
nümayiş etdirib. O, insanın xarici
görünüşünü deyil, daxili aləmindəki
mürəkkəb hissləri, düşüncələri və
ruh halını işıqlandırmağa
çalışıb. "Pəncərə" də bu
yanaşmanın təzahürüdür.
Əsər rənglərin və kompozisiyanın incə
balansını, rəssamın texnikasını və sənətinə
olan münasibətini nümayiş etdirir. Portretlərində
və digər nümunələrdə olduğu kimi, bu əsərdə
də rənglərin və formaların ahənginin insan
psixologiyasını əks etdirməsi önəmli məqamdır.
Bu əsər Tağıyevin sənətindəki
sosial və mənəvi məsuliyyətin onun insan ruhunun dərinliklərini
anlamağa çalışmasının əksidir. "Pəncərə"
rəssamın bədii formaya olan münasibətini və insan
həyatına dair düşüncələrini ən
yüksək səviyyədə əks etdirən işlərdən
biridir.
- Əsərin kompozisiyası necədir?
- "Pəncərə" impressionizm üslubunda
işlənmiş peyzaj və natürmort
kompozisiyasıdır. Rəsmi bir neçə aspektdən təhlil
etmək olar: Əsərdə açıq pəncərə
mənzərəni çərçivələyir və
tamaşaçını daxili məkanla xarici məkan arasında
əlaqə qurmağa yönləndirir. Pəncərənin kənarında
yerləşdirilmiş çiçəkli vaza isə daxili
mühitin estetik və romantik atmosferini vurğulayır. Xaricdəki
şəhər mənzərəsi dərinlik hissi yaradır
və tabloya perspektiv qatır.
- Bəs əsərin rəng həlli haqqında nə
deyə bilərsiniz?
- Sərin tonlar (mavi, göy) fon mənzərəsində
dominantdır və sakitlik hissi yaradır. Vaza və
çiçəklər üçün istifadə edilən
isti rənglər (qırmızı, sarı, çəhrayı)
diqqəti daxili mühitə yönəldir və rəng
kontrastı yaradır. Rəssamın geniş və sərbəst
fırça toxunuşları impressionist yanaşmanı
göstərir. Bu texnika detal əvəzinə işıq və
rəng dinamikasına diqqət çəkir. Şəhərin
və çiçəklərin təfsilatları bir qədər
bulanıqdır, bu da əsərin hiss və atmosfer
yaratmasına yönəldiyini göstərir. İşıq əsasən
mavi tonlarla ifadə olunur və ay işığını
xatırladır. Şəhərin işıqları isə
kiçik, parlaq nöqtələr kimi təsvir edilib və əsərə
axşam atmosferi qatır. Pərdə küləkdə hərəkət
edir, bu isə əsərdə dinamizm yaradır. Xarici və
daxili məkanın birləşməsində bu hərəkət
əsas rol oynayır. Çiçəkli vaza həyatın
gözəlliyini və daxili harmoniya axtarışını
simvolizə edir. Xarici mənzərə isə şəhər
həyatının sakit və uzaq bir tərəfini göstərir,
bu isə daxili və xarici dünyanın
qarşıdurması kimi təhlil edilə bilər. Bu əsər
hər iki mühit arasında balans yaradan bir pəncərə
metaforasıdır.
- "Pəncərə" rəssamın digər
işlərindən hansı xüsusiyyətləri görə
fərqlənir?
- Tağı Tağıyevin digər təbiət təsvirləri
kimi, "Pəncərə" də təbiət gözəlliyini
özünəməxsus şəkildə əks etdirir. Pəncərə
mənzərəsi şəhər mənzərəsi ilə
birləşsə də, digər məsələn,
"Quba", "Bakı", "Bakı səhəri",
"Dənizdən açılan mənzərə",
"Bakı sahili" adlı əsərləri tamamilə təbiət
elementlərini vurğulayır. Rəssamın digər əsərlərində
də rənglər ön plandadır və duyğu yaratma
vasitəsi kimi istifadə edilir. "Pəncərə"
impressionizm üslubuna daha yaxın olsa da, Tağı
Tağıyevin digər əsərlərində sərbəst
fırça vuruşları və hissləri əks etdirməyə
yönəlmiş üslub müşahidə olunur. Burada
görünən mənzərədə daxili mühitlə
xarici şəhər mənzərəsi arasında əlaqə
qurulub. Digər əsərlərdə bu əlaqə
birbaşa qurulur, yəni rəssam burada konkret detala
fokuslanıb və insan elementləri yoxdur. "Pəncərə"də
rənglər daha təbii və real təsvir
üçün istifadə olunub, digər əsərlərdə
isə rənglər simvolik, ifadəli və bir qədər
mücərrəd ola bilir. "Pəncərə" əsərində
perspektiv pəncərə çərçivəsi ilə
müəyyən olunur və diqqət bir neçə element
arasında bölünür. Digər əsərlərdə
mənzərənin genişliyi əsərin əsas struktur
elementləridir. Həmçinin başqa tablolarda daha statik,
güclü və möhtəşəm mənzərə
görürüksə, "Pəncərə" mənzərəsində
hərəkətli pərdə və işıqlar dinamiklik
hissi yaradır.
- Tablo hazırda harada qorunur?
- Əsər Azərbaycan Milli İncəsənət
Muzeyində saxlanılır.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- "Pəncərə"nin əsas simvolizmi həyatın
dəyişkənliyini və keçici təbiətini əks
etdirir. Tağıyevin başqa əsərlərində
olduğu kimi, burada da zamanın və məkanın mücərrəd
təmsilindən istifadə olunur. Tablo
tamaşaçını həm daxili, həm də xarici
dünyanın gözəlliklərini görməyə
çağırır.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2025.- 15 yanvar(№7).- S.11.