"Rəqs edən həyat"
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas Həqiqət Həmzədir.
Onunla dünya şöhrətli rəssam Eduard Munkun "Rəqs
edən həyat" əsərindən
danışmışıq.
Ekspressionist Norveç rəssamı Edvard Munk
(1863-1944) daha çox müasir sənətin simvolu hesab edilən
məşhur "Qışqırıq" əsəri ilə
tanınır. Munkun əsərlərində insanın daxili
aləmi, qorxu, sevgi, ölüm kimi universal mövzular əks
olunur. Erkən yaşlarda ailə üzvlərini itirməsi rəssamın
yaradıcılığına böyük təsir göstərib.
O, simvolizm cərəyanına yaxınlaşaraq psixoloji dərinliyi
vizual şəkildə təsvir etməyi hədəfləyib.
Munkun əsərləri XX əsrin əvvəllərində
yaranmış ekspressionizm cərəyanının
inkişafına böyük töhfə verib. Onun işləri
insanın daxili narahatlıqlarını təsvir etməklə
yanaşı, cəmiyyətin mürəkkəb münasibətlərinə
də işıq tutur.
- "Rəqs edən həyat" rəssamın
yaradıcılığının hansı dövrünə
təsadüf edir?
- Əsər 1899-1900-cü illər arasında
tamamlanıb. Bu rəsm Munkun "Həyat frizi"
adlandırdığı seriyaya aiddir. "Həyat frizi"
sevgi, qısqanclıq, ölüm və insanın yaşam
mübarizəsi kimi mövzuları əhatə edir. Bu tablonun
işləndiyi dövr sənətçinin həyatı
şəxsi və emosional çətinliklərlə dolu idi.
Rəssam yaşadığı sevgi duyğularını və
cəmiyyətin ona münasibətini rənglərlə ifadə
edib. "Rəqs edən həyat" əsərində sevgi
və həyat simvolik şəkildə təqdim edilir.
- Əsərin rəng həlli necədir?
- Rənglərin istifadəsi əsərin emosional təsirini
gücləndirir. Qırmızı rəng gənclik, ehtiras və
sevgini simvolizə edir. Qara rəng ölüm,
qısqanclıq və kədərin ifadəsidir. Ağ isə
saflıq, gənclik və həyatın
başlanğıcı ilə əlaqələndirilir. Munk
kontrast rənglərdən istifadə edərək sevgi və
qısqanclıq kimi ziddiyyətli hissləri vurğulayıb.
Mavi rəng fon kimi istifadə olunaraq səmanın sakitliyini,
eyni zamanda uzaq və əlçatmaz bir reallığı
simvolizə edir.
- Əsərin kompozisiyası necədir?
- Tabloda açıq sahədə keçirilən rəqs
məclisi təsvir olunub. Ön planda üç əsas fiqur
diqqət çəkir: sol tərəfdə ağ paltarlı
gənc qadın, mərkəzdə qırmızı
paltarlı qadın və sağ tərəfdə qara
paltarlı qadın. Bu qadınlar həyatın fərqli mərhələlərini
- gənclik, ehtiras və yaşlılıq dövrünü
simvollaşdırır. Arxa planda digər cütlüklərin
rəqsini görürük, bu isə ümumi həyat
dövranını ifadə edir. Mərkəzi fiqur olan
qadının qırmızı paltarı ehtirası və həyat
enerjisini simvollaşdırır. Bu rəng diqqəti mərkəzə
yönəldir. Sol tərəfdəki qadının ağ
paltarı təmizliyi, gəncliyi və saf hissləri təmsil
edir. Sağ tərəfdəki qara paltarlı qadın həyatın
sonunu və melanxoliyanı simvollaşdırır. Fon göy rəngdədir
və ay işığı sakit bir atmosfer yaradır.
Fiqurların üz ifadələri və bədən dilləri
onların daxili emosional vəziyyətlərini göstərir:
Gənc qadın ümidli və xəyallara dalmış
görünür. Qırmızı paltarlı qadın həyatın
ehtiraslı dövrünü yaşayır. Qara paltarlı
qadın isə tənhalıq və melanxoliya içindədir.
Göydəki ay və dəniz fonu zamanın keçidini və
təbiətin dövranını vurğulayır.
Edvard Munkun ekspressionist üslubu bu əsərdə
güclü şəkildə hiss olunur. Rənglərin və
formaların deformasiyası emosiyaları daha da gücləndirir
və tamaşaçıya dərindən təsir edir. Əsərdə
bir qrup insan rəqs edir və hər bir fiqur həyatın
müxtəlif mərhələlərini təmsil edir. Sol tərəfdəki
ağ paltarlı qadın gəncliyi və saflığı
simvolizə edir. Mərkəzdə qırmızı geyimli
qadın və onunla rəqs edən kişi ehtiraslı sevgini
göstərir. Sağ tərəfdəki qara geyimli qadın
isə yaşlılıq və ölümü təcəssüm
etdirir. Arxa planda isə digər cütlüklər rəqs
edir, bu da həyatın dövri və kollektiv bir təcrübə
olduğunu vurğulayır. Əsərin kompozisiyası
balanslıdır və hər bir detal ümumi mövzuya xidmət
edir.
- Tablo hazırda harada saxlanılır?
- "Rəqs edən həyat" Norveçdə,
Oslo şəhərində yerləşən Edvard Munk Muzeyində
qorunur. Bu muzey Munkun əsərlərinin və şəxsi
arxivlərinin geniş kolleksiyasını təqdim edir.
- "Rəqs edən həyat" rəssamın digər
əsərləri ilə hansı oxşar və fərqli cəhətlərə
malikdir?
- Munk digər əsərləri kimi bu rəsmdə də
insanın daxili aləminə yönəlir.
"Qışqırıq" əsərində olduğu
kimi burada da emosional gərginlik hiss olunur. Bununla yanaşı,
"Madonna" və "Xəstə uşaq" kimi rəsmlərində
olduğu kimi həyat və ölüm mövzuları diqqət
mərkəzindədir. Lakin "Rəqs edən həyat" əsərində
rəqsin ritmi və həyatın dövri xarakteri vizual olaraq
vurğulanır ki, bu da onu digər əsərlərdən fərqləndirir.
Bu tablo daha çox sosial və kollektiv məqamları əks
etdirir.
- Sizcə, bu əsər bizə nə deyir?
- "Rəqs edən həyat" tablosu insan həyatının
müxtəlif mərhələlərini və bu mərhələlərdə
yaşanan hissləri göstərir. Əsər sevginin gözəlliyini,
qısqanclığın dağıdıcı təsirini və
ölümün qaçınılmazlığını təsvir
edir. O, bizə həyatın qısalığını və
hər anın dəyərli olduğunu xatırladır. Həmçinin
bu rəsm emosiyaların və insan münasibətlərinin
mürəkkəbliyini anlamağa kömək edir. Edvard Munkun
"Rəqs edən həyat" əsəri onun bütün
yaradıcılıq istiqamətinin xülasəsi hesab edilə
bilər.
Rəssam "Həyat Frizi" silsiləsində əsasən
şəxsi hislərini paylaşıb. "Rəqs edən həyat"
əsəri Munkun birbaşa sevgi, ölüm və həyat
anlamında insanlığa verdiyi mesajı ifadə edir. Rəssamın
əsərdə qədim Norveç mifologiyasından
ilhamlandığı da deyilir. Bir qrup insanın rəqs etməsi
həyatı bir tamaşa kimi təqdim edir. Bu da o deməkdir
ki, insanlar həyat səhnəsində dövr edərkən,
sevgini, qısqanclığı və ölümü eyni anda
hiss edir. Munk hər detalın dəqiq təsvirini verməklə
kövrək insan duyğusunu vurğulamağı bacarıb.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet .- 2025.- 22 yanvar(№11).- S.9.