AĞILLI DƏLİSOV
Bu dünyada lətiflik heç vaxt tükənməyəcək.
Çünki lətafət dünyanın da, insanın da lap
yaranışdan mahiyyətindədir. Lətafət bitməyəsəksə,
demək, mayasına şuxluq qarışmış lətifəyə
də həmişə ehtiyac duyulacaq. Nə qədər insan
var, o, kədərlənəcək də, qəzəblənəcək
də, qayğılanacaq da, nigaranlaşacaq da və təbii
ki, mütləq güləcək də.
Belədirsə, dünyanı, insanı
tanıdığımız, bildiyimiz vaxtdan bəri var
olmuş gülməcələr də yenə bəşər
övladı ilə yol yoldaşlığını davam etdirəcək,
indiyədək dünyanın hər yerində, hər
dövrdə və hər dildə yarandığı kimi, təzə-təzə
zarafatlar da, məzəli söyləmələr də
doğulacaq, kağıza köçəni də olacaq,
dil-dil ötürülərək yaşayanı da. Təbii,
belə dodaq qaçıran, ovqat şuxlaşdıran sözləri
doğuran yeni-yeni insanlar həmişə olacaq və
yazılmamış bir qanunauyğunluqla ən yeni sözləri
köhnə mizah qəhrəmanlarının adı ilə qələmə
vermək vərdişi də davam edəcək.
Bizdə və Yaxın-Orta Şərqin daha onlarca
xalqında Molla Nəsrəddin əsrlərcə diri olan kimi,
başqa onlarca və yüzlərcə xalqın da öz Molla
Nəsrəddinləri həmişə olub, bundan belə də
olacaq. Bütöv xalqın ortaq duzlu söz ustaları kimi məşhurlaşmışları
bir yana qalsın, arasan, bizdə olan sayaq, dünyanın hər
ölkəsinin, hər bölgəsinin hər kəndində-qəsəbəsində
də hökmən azı bir nəfər tapılacaq ki, o da həmin
yerin məhəlli Molla Nəsrəddini kimi məşhurlaşıb.
Bir adət, bir hadisə ki insan olan yerdə həmişə
var, deməli, bu, ümumən bəşərin sabit keyfiyyətlərindəndir
və elə bunun özü bütün adamların ruhca,
ürəkcə bir-birlərinə
yaxınlıqlarının, ortaqlıqlarının göstəricisidir.
Gülüş daim dünyanı və insanı birləşdirən,
yekdilləşdirən, qohum edən ən vacib körpülərdən
olub, yəqin, nə qədər insan var, elə belə də
qalacaq.
Hər adamın içində dəli də var,
ağıllı da. Yəni hər adamın həm o, həm
bu üzü var. Hər kəsdə azacıq da olsa danəndəlikdən
də, divanəlikdən də əlamət var. Odur ki, Bəhlul
olmasa idi belə, onu uyduracaqdılar. Ancaq gah Divanə, gah Danəndə
adlandırılan Bəhlul olub, yaşayıb, min ildən də
əvvəl ömür sürüb getsə də, yenə
yaşamağında davam edir. İnsan varsa, Bəhlul hara gedəsidir
ki!
Zamanında Bəhlul Danəndə bir növ cəmiyyətdə
sahman yaradan xalq nəzarətçisi kimi imiş. Nəzarətçi
olmalı olub o işi camaatın ürəyinə yatan kimi
yerinə yetirənlər qıtlaşanda, yaxud görməli
olduğu işin əksini edənlər tapılanda elin
sözünü deməyi bacaran belə dikbaşlara və
diribaşlara cəmiyyətin həmişə ehtiyacı olub.
Onları vaxt və insanın tələbatları doğurub.
Gerçəkdən belələri olmayanda o cür dili
neştərliləri el-oba öz rəvayətlərində,
söyləmələrində, əfsanələrində,
nağıllarında yaradıb.
Bəhlul günlərin birində eşidir ki, səhənglər,
dolçalar, küplər düzəldən bir kuzəçi
var, amma həm də sələmçilik edir,
ayrı-ayrı adamlara yüksək faizlə borca pul verir. Kimsə
borcu vaxtında qaytara bilmirsə, o adam ödənməli məbləği
üçqat artırır. Üstündən bir müddət
keçərkən borclu olan sonradan təyin olunmuş məbləği
də ödəməyə aciz qalsa, bu sələmçi-kuzəçi
tutub həmin adamın malından, mülkündən əlində
nə varsa, hamısını qamarlayır.
Bəhlul həmin adam haqqında bunu da eşidir ki, hər
məclisdə şəstlə tez-tez ürəyindən cənnətə
düşmək keçdiyini söyləyir. Günlərin
birində Bəhlul bir çəkic götürüb
yollanır bu sələmçinin kuzəxanasının
qarşısına. Elə çöldə satış
üçün düzülmüş küplərə
çatınca çəkicini çıxarıb
başlayır qabağına çıxan güyümləri,
səhəngləri, dolçaları ağına-bozuna
baxmadan qırıb-sındırmağa. Hay-küyə kuzəçi
özünü başılovlu atır küçəyə,
yapışır Bəhlulun əlindən, deyir:
"Əşi sənin ağlının
olmadığını eşitmişdim, daha bu qədər də
yox da, sən lap divanə imişsən ki. Niyə
sındırırsan mənim küplərimi?"
Bəhlul özünü o yerə qoymur: "Yox, elə
bir şey deyil. Narahat olma. Mənim iki dəvəm var idi,
onları itirmişəm, axtarıram ki, bəlkə sənin
küplərindən, kuzələrindən hansınınsa
içərisindədir". Sələmçi
qayıdır ki, ay başıxarab, kuzənin, küpün
içərisində də dəvə olar? Bəhlula da elə
bu söz lazımmış: "Hə? Deyirsən
küpün, kuzənin içində dəvə nə gəzir,
yaxşı, bəs sənin o qara ürəyində Cənnət
nə gəzir?"
Di dur Bəhlulun bu sözünün qabağında.
...Təbəssüm və təfəkkür Bəhlul
sözündə beləcə, həmişə əl-ələ
olub və onun bir təxəllüsü də varmış:
"Məczub", yəni "cəzbəyə
uğrayan".
Məşhur deyişdir ki, bir var ağıl adamı
tərk edir, ona "dəli" deyərlər, bir də var,
adam ağlı tərk edir, buna "cəzbə" söyləyərlər.
Ancaq keçmişlərdə cəzbəyə tutulanlara həm
də "vəli" deyiblər. IX yüzilin böyük
mütəsəvvifi və filosofu Cüneyd Bağdadi söylərmiş
ki, vəliliklə dəlilik arasında fərq bir zərrə
qədər olar.
Bəhlul Danəndə soraqlı lətifələri,
söyləmələri, rəvayətləri ard-arda dinlədikcə,
oxuduqca, onların məğzinə daldıqca bunu da
görürsən ki, onların hamısında həm də
hikmət qaynayır, elm işığı parlayır. Yəni
Bəhlul Danəndə sözün həqiqi mənasında
danəndə imiş, alim adammış. Bir çox lətifələrinin
arxasından "Quran" ayələrinin əks-sədası
ucalmaqdadır. Məşhur Bəhlul lətifələrindəndir
ki, günlərin birində Harun ər-Rəşid sarayın
yanında görür ki, Bəhlul Danəndə əyləşib,
qarşısında cürbəcür
çör-çöp, qum topaları, saman, nəsə
özü üçün qurdalanır. Soruşur ki, ay Bəhlul,
nə ilə məşğulsan? Cavab verir ki, heç, Cənnət
üçün evlər tikirəm, satmağa
hazırlaşıram. Dübarə lağla xəbər
alır ki, evləri neçədən deyirsən? Deyir:
"Biri bir quruş, alırsansa götür apar, az
qalıb". Harun ər-Rəşid bu hərəkəti Bəhlulun
növbəti divanəliyi sayaraq gülüb keçir. Amma
eyvandan Harunun zövcəsi də baş verənləri seyr
edirmiş, əri içəri girəndə dillənir ki,
"Bəhlul evləri lap ucuz satırdı, nahaq
almadın". Harun ər-Rəşid rişxəndlə
gülür: "Onun ağlı yoxdur, elə
danışır, sənə nə olub ki, belə gülünc
sözlər deyirsən?" Xanımı
razılaşmır ki, yox, nahaq almadın, ucuzca verirdi, o, Bəhluldur,
heç nəyi boş yerə deməz".
Xanım özü eyvandan enir, yaxınlaşır Bəhlula.
Bir də soruşur ki, ay Bəhlul, o satdığın nədir?
Bu da yenə kəmali-ədəblə qayıdır ki, evlərdir,
satıram, kim Cənnətə getmək həvəsindədir,
alıb aparsın, orada istifadə edər.
Xanım çıxarır bir quruşu verir, Bəhlul
da qumun, torpağın üstündə çəkdiyi,
üzərinə çör-çöp, samanlar
atdığı rəsmi pozur, deyir ki, hə, ev oldu sənin.
Ancaq lətifə hələ davam edir - həmin gecə
Harun ər-Rəşid yuxusunda Cənnəti görür.
Baxır ki, Cənnətdə bir-birindən gözəl imarətlər
sıralanıb və mülklərdən də birinin
eyvanında zövcəsi əyləşib. Səhər
oyanınca düşünür ki, bu yuxunu boşuna görməmişəm,
yəqin, nəyinsə əlamətidir. Eyvana
çıxınca gözləri Bəhlulu axtarır.
Görür Bəhlul həmənki yerində, həmin
işindədir, yenə qarşısında saman topası,
çör-çöp, qum, torpaq. Soruşur ki, ay Bəhlul,
yenə evlər tikib-satmaqda davam edirsən? Cavab verir ki, bəli,
işimin adı nədir, yenə Cənnət mülklərini
satışa çıxarmışam, ürəyindən
keçirsə, birini də sənə satım, almaq istəyirsənsə,
düş aşağı. Harun ər-Rəşid enib gəlir
Bəhlulun yanına, əlini cibinə atıb bir quruş
çıxarır ki, buyur, bu sənin pulun, evi ver. Bəhlul
qımışır: "Yox, qiymət elə deyil axı.
Dünən ev bir quruşa idi, bu gün birini min tüməndən
satıram".
Harun əsəbiləşir: "Noldu axı, bir gecəyə
nə dəyişdi? Dünən gözümün
qabağında arvadıma bir evi bir quruşa satmısan, nə
baş verib ki, səhər açılanacan qiyməti bu qədər
qaldırmısan?"
"Yox, qardaş, xanımına evi bu səbəbdən
bir quruşa satdım ki, o, görmədiyinə
inanmışdı. Sən isə yatdın durdun, ev röyana
girdi, indi gördüyünün, təcrübədən
keçirdiyinin ardınca gəlmisən. Hələ bunun
üçün min tümən də azdır. On min tümən
də istəyə bilərəm, hələ ondan da
artıq".
Bu lətifənin özü elə Bəhlul
sözünün təkindəki bilikdən, hikmətdən
deyir. Üzdən sadə görünən bu hekayətdəki
dərinliyin əks-sədası "Quran"a çatır.
Müqəddəs Kitabın "Bəqərə" surəsinə.
"Bəqərə" surəsində ayə var: "Onlar
qeybi təsdiq edərlər". Beləcə, Bəhlulun üzdən
bəsit təsir bağışlayan, saya səslənən
deyişlərinin ardında yalnız sancmalar gizlənməyib,
sözünün məna qatları çox, hər layda da
ayrı bir fəlsəfə.
Tarixi vəsiqələrin, məxəzlərin təsdiqləməsincə,
Bəhlul Danəndə daim insanları düşündürərək
güldürsə də, özü adətən gülməz,
heç dodağı da qaçmazmış. Onun gülməsi
elə nadir hadisə imiş ki, biri hətta tarixə də
düşüb.
Güney Azərbaycanda dolaşan Bəhlul Danəndə
lətifələrindən birində deyilir ki, hökmdara Bəhlul
Danəndənin yerli-dibli gülməməsinin sorağı
çatır. Çox təəccüblənir ki, bu,
mümkünsüz işdir, heç elə adam ola bilərmi
ki, gülməsin, ağlamaq da, təbəssüm də hər
insanda hökmən var. And-aman edirlər ki, yox, bu, elə
adamdır ki, heç ömründə yüngülvari də
olsa, dodağı qaçmır.
Xəlifə marağa düşür:
"Yaxşı, elədirsə, yoxlayaq. İzləyin onu, kim
harada görsə ki Bəhlul güldü, gəlib mənə
xəbər çatdırsın, o adama ənam verəcəyəm".
Mükafat xəbərini eşidincə Bəhlul Danəndənin
ardınca düşənlər çox idi. Nəhayət, Təbriz
bazarında bir nəfər bir qəssabxananın yanında
görür ki, Bəhlul Danəndə şaqqanaq çəkib
güldü.
Dabanqırma özünü çatdırır
sarayaki, bəs müjdə, Bəhlul güldü.
Hökmdar soruşur ki, necə yəni güldü,
axı təsdiq edirdilər ki, o, heç gülmür. Xəbər
gətirən and-aman edir ki, şəxsən gözümlə
görmüşəm, özü də elə xalaxətrin
qalmasın yox, əməlli-başlı, ürəkdən
güldü.
Hökmdar göstəriş verir ki, təcili Bəhlulu
tapıb gətirin bura, görək nə səbəbə
gülüb.
Çox keçmir ki, Bəhlul hökmdarın
hüzurunda dayanır.
Xəlifə: "Eşitmişəm bu gün
gülmüsən, doğru xəbərdirmi?" - soruşur.
Bəhlul təsdiq edir: "Bəli, bu gün
yaxşıca gülmüşəm". "Axı gülən
deyildin, nə baş verdi ki, birdən-birə bu təhər qəhqəhə
çəkmisən?" "Vallah, özüm də məəttələm.
Bir qəssabxananın yanından keçirdim, baxdım ki, bir
qoyunu kəsib qarmaqdan asıblar, başlayıblar soymağa.
İstər-istəməz sevincimdən başladım gülməyə".
"Burda sevinməli nə var ki! Adətən elə qoyunu kəsib
qarmaqdan asar, soyarlar da. Burda qeyri-adi olan, sevinib-gülməli nə
ola bilər ki!"
"Xəlifə sağ olsun, baxdım o qoyuna, fikirləşdim
ki, bu dünyada hər insan öz əməlinə özü
cavab verəcək. Yaxşı iş görübsə, onun
mükafatını da özü alacaq, bəd əməl
törədibsə, cəzasını da özü çəkəcək.
İndi qoyundur, təkcə asılmışdı orda, öz
taleyini yaşayırdı. Mən də ona baxıb fikirləşdim
ki, mən də heç kimin əvəzinə cəza çəkməyəcəm.
Gün gələcək, məhşər ayağı
yetişəcək, mizan-tərəzi qurulacaq. Hər kəs
öz əməllərinə görə özü cavab verəcək.
Kim hansı mükafata layiqdir, onu alacaq, kim hansı cəzaya
layiqdir, o da başına gələcək. Yəni Bəhlulun
boynuna heç kimin cəzasını qoymayacaqlar. Onu indidən
fikirləşərək sevindim və başladım gülməyə.
Bu da ağlımdan keçdi ki, hər kəs öz qəbrində
yatır. Nə xəlifə gəlib Bəhlul olar, nə də
Bəhlul gedib xəlifənin yerini tuta bilər. Hərənin
öz qisməti var".
1223-1256-cı illərdə yaşamış,
Marağada yazıb-yaradaraq elə orada da torpağa
tapşırılmış və Bəhlul təbiətli
olan bir müdrik şəxsiyyətimiz də varmış -
Əbül Fərəc Bar Ebrey. O da məşhur "Cami ət-təvarix"
müəllifi, vəzir və alim Fəzlullah Rəşidəddin
kimi əslən yəhudi olsa da, azərbaycanlılaşmış,
mədəniyyətimizə, elmimizə xidmət edən zəka
sahibi idi. Əbül Fərəcdən qalan yadigarlar
arasında onun başdan-sona elə Bəhlulanə söyləmələrdən
ibarət "Maraqlı əhvalatlar kitabı" adlı bir əsəri
də var ki, orada İbrahim peyğəmbərdən bəhs
edən rəvayət də yer alır.
Allah İbrahim peyğəmbərdən sual edir ki,
bilirsənmi nədən məhz səni özümə dost
seçmişəm?
İbrahim təvəqqe edir ki, ya, Rəbb, səbəbi
deyin.
Onda Allah belə izah edir ki, sən özünə
incidənin yox, incidilənin, təhqirə məruz qalanın
taleyini seçmisən. Ona görə də hamı indi bilir
ki, Allahın savabını qazanmaq, xeyir-duasını
artırmaq üçün onlar da İbrahimin yolunu getməlidirlər.
Bəhlul da, əlbəttə ki, Pərvərdigarın
seçdiyi və sevdiyi bəndələrdən olub.
Çünki o da məhz bu təhər - incinmişlərin
taleyini özünə ömür qəlibi seçmiş, zəmanə
yükünü daşımaq əziyyətlərinə
könüllü qatlaşan nadirlərdəndi.
...Əllərini açarmış göyə,
üz tutarmış Allaha: "Qurbanın olum, qalxmısan
ora, adamlar Səni uzaqda bilib aləmi
qarışdırıblar bir-birinə. Düş bu
camaatın arasına, bəlkə Səni görüb özlərini
bir az yığışdıralar".
Bunu deyən nə dərin bir filosof, nə mütəfəkkir
bir şair olub.
Sıradan olan bir dəlinin sözüdür. Zarafat
etmirəm, həqiqətən, rəsmən dəli kimi qəbul
olunmuş, həkim arayışı ilə dəliliyi təsdiqlənmiş,
XX yüzildə ömür sürmüş, adı, əsil-nəsəbi,
ünvanı bəlli bir dəlinin sözü. Ancaq rəsmən
dəli olan bu sərsəri ara-sıra belə iti, dərrakəli
deyişləriylə çevrəsindəkiləri heyrətləndirərmiş.
Ağzını açınca hamı mat qalarmış ki, dəli
budursa, bəs ağıllı nədir, dəli harda bitib,
ağıllı hardan başlanır?
1950-ci illər Şəkisində məşhur olan bu
hazırcavab Dəli Abdulcabbar haqqında məzə və
düşüncə dolu əhvalatları mənə vaxtilə
birgə işlədiyimiz qocaman ədəbiyyatşünas
Əbdürrəhman Abdullayev (o, şair Arif Abdullazadənin
atası idi) danışardı.
Söyləyərdi ki, Abdulcabbar obaşdandan
özünü çatdırardı şəhərin
baş meydanına, amma ora yetişəndən sonra lal-dinməz
bir nöqtədə donuxub durardı. Çaş-baş
qalıb vurnuxduğunu hiss eləyənlər
soruşardılar: "Ay Abcabar, nə olub?"
Qayıdardı ki, sən Allah, səhərdən fikir
verirəm, biri sağa gedir, biri sola gedir, biri o yana gedir, biri bu
yana. Hamı bir tərəfə getsəydi, mən də
onlara qoşulub gedərdim.
Bu cür ağıllı-ağıllı
danışan dəlilər həmişə olub, yəqin,
böyür-başınızda indi də var və xalq "dəlidən
doğru xəbər" ifadəsini də elə belələrinə
yaraşdıraraq yaradıb.
Unudulmaz şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə də mənə
hələ tələbəlik illərimdə Abdulcabbardan elə
əhvalatlar nağıl etmişdi ki, o kişinin əslində
dəli deyil, özünü dəliliyə vurmuş aqil
olmasına yəqin kəsilmişdim.
Amma bu qəbil tək-tək seçilmişlər
öz yerində, tarix boyu sözün düzünü
özünü elə guya qanmazlığa vuraraq deyənlər
də az olmayıb. Dediyi hansı dərdə dərman olacaq,
- bu, başqa məsələ, lakin sözü deyən ən
azı ürəyini boşaldıb, ətrafdakıların da
onu dəli hesab etdiklərinə görə başı salamat
qalıb.
Haqq sözü, doğrunu dilə gətirmək
çətin olanda qəlbində şişib-şişib
ürəyini partladacaq sözü quyu qazıb ora
pıçıldayanları da tarix görüb. Fəqət
düz söz quyuda qalmayıb, qamış olub qalxıb,
tütək olub səslənib. "İskəndərin
buynuzu var, buynuzu" həqiqətini qazdığı quyuya
deyib üstünü torpaqlayan çobanın
sözünü sonralar həmin torpaqda bitən hər
qamış tütəyin aləmə car çəkməsi
haqda rəvayətcidanı heç vaxt çuvalda sonacan gizlətməyin
mümkün olmayacağının ibrətidir.
İnsan diliylə həqiqətləri demək qəliz
olanda həmin diləkləri quşların, heyvanların,
otların, çiçəklərin, ağacların diliylə
söyləyiblər. Bu minvalla Ezopun təmsilləri,
"Hitopadişa", "Kəlilə və Dimnə",
"Tutinamə"... hekayətləri yaranıb.
Və bir də məmləkətlərin, millətlərin
AĞRI Daşıyıcısı olan kişilər
yaşayıblar. Onlar həkim ola bilməyiblər, təbib
olub yaraları sağaltmağa imkanları çatmayıb, cərraha
dönüb zoqquldayan yerləri kəsib atmağa
bıçaqları olmayıb. Amma bundan əsla kiçik
olmayan şücaətlər göstəriblər. Gücləri
öz canlarına çatıb. Hamının könül
sancısını, dərd-qəmini özlərinə
çəkərək varlıqlarıyla və sözləriylə
bir topa ağrıya çevriliblər.
Xısın-xısın yaşanan məşəqqətləri,
göynəyi dilə gətirilməyən dərin dərdləri
özlərindən keçirərək və camaatı
ağrıtmasın deyə bir az da məzə qataraq faş
eləyiblər, sarıq altındakı yaraları,
görünməyən örtülü nisgilləri
adamların daxilindəki dustaqlıqdan gün
işığına çıxarıblar.
Biri bunu gülə-gülə edib, biri
ağlaya-ağlaya, biri içə-içə edib, biri oxuya-oxuya.
Canlarına çəkdikləri ağrılardan
hamını hali etməkçün biri məzhəkəçiyə
dönüb, biri təlxəyə çevrilib, biri dərviş
libası geyinib, biri yerli-dibli bəni-adəm geyim-kecimindən
imtina edərək keçəyə, dəriyə
bürünərək sufiliyə qurşanıb, biri
ağıllı dəli, bir başqası dəli
ağıllı olub.
Amma qocalmayan müdrik - həmişəcavan Bəhlul
bunların hamısından olub. Həm də o, işinin
xatirinə özünü yalandan dəliliyə vurmayıb -
həyat onu hərdən elə girinc edib ki, doğrudan da dəliləşib,
gendən baxanlar da aşkarca duyublar ki, bu, özünü dəliliyə
vurmaq-filan deyil, elə xalis dəlilikdir.
Bəzən də elə ağsaqqalcasına, elə
hikmətamiz danışıb ki, görənin-eşidənin
əli-ayağı yerdən üzülüb. Anlayıblar ki,
bu, sadəcə dəlinin doğru xəbəri deyil. Dərk
ediblər ki, bu, təpədən-dırnağa alim olan bir zəkanın
söyləyişləridir.
Amma gahdan aqilə, gahdan dəliyə çevrilən
bu əsrarəngiz insanın heç kəsə bənzəməyən
bir özəlliyi də odur ki, ən dəli vaxtında da, ən
dəli sözünün içərisində də
ağlının parıltısı sezilib, ən alimanə
anında da dəliliyindən bir işartı duyulub. Bilici Bəhlula,
Dəli Bəhlula Bəhlul Birdanə də söyləyiblər,
Bəhlul Rindanə də, Bəhlul Dana (bizim dildəki
sütül inək anlamında yox, farscadakı
"bilgin" mənasında), Bəhlul Zana da.
Söyləmələr onu ərəb edib, xəlifə
Harun ər-Rəşidin qardaşına çevirib. Lakin
başqa rəvayətlər də var ki, onu Harun ər-Rəşidin
"böyük qardaşı", bəziləri "əmisi
oğlu", digərləri "qardaşı oğlu",
hansılarısa "müşaviri", bir qismi də "nədimi"
adlandırıb.
Amma bu qəbil rəvayətlərin onu Abbasilər
xilafəti dövrünün Ərəbistanı ilə
bağlamasına rəğmən, Bəhlul əsrlərcə
ərəb yazılı və ağız ədəbiyyatından
daha əvvəl Azərbaycan, osmanlı, əfqan, kürd, fars
və bir silsilə İran xalqları söz
dünyasının sevilən və dəbdəndüşməz
surəti olmuşdur. Əsrlərcə belə olub, indi də
belədir.
Muğam harada, necə, niyə yaranıb, onu ilk dəfə
ifa edən nədə çalıb, nə təhər -
sözləmi, sözsüzmü oxuyub? Nə
üçün muğam bir yerdə qərar tutmayıb, səyyaha
çevrilib, dəmir çarıq geyərək el-el gəzib?
Bəlkə heç belə deyil?! Bəlkə muğam
heç gəzib-dolaşmayıb, var olduğu məkanların
hamısına eyni vaxtda nazil edilib?! Yağış kimi, qar
kimi, külək kimi, günəş şüası kimi
göylərdən göndərilib?..
Bəhlul da belədir. Muğam kimi, xalça kimi, saz
kimi, tar kimi bir xalqın sərvəti olmaq çərçivəsini
çoxdan aşıb. Qorqud kimi, Molla Nəsrəddin kimi,
Koroğlu kimi... bir xalqın dədəsi, bir xalqın
balası, bir xalqın igidi olmaq səviyyəsindən yüksələrək
onlarca xalqın doğma övladı sayılmaq mərtəbəsinə
ucalıb.
Rəvayətlərə inansaq və gerçəkdən
də Bəhlul Danəndənin Abbasilər zamanında, Harun ər-Rəşid
dönəmində yaşadığını qəbul etsək,
gərək ona aid lətifələrin də
yaşının 1000-dən çox olduğunu qəbul edək.
Amma Yaxın və Orta Şərq boyu Bəhlul Danəndə
lətifələri VIII əsrdə də yaranıb, X
yüzildə də, XIII əsrdə də, XV də də, XX
əsrdə də və elə ömrünü yenicə
başlamış təzə minillikdə də. Bəhlul
kimi insanlar nağıl deyillər. Onlar haçansa mütləq
dünyaya gəliblər. Amma bütün başqa xəlq
olunmuşlardan fərqli, ölməyiblər, həyatdan getməyiblər,
yaşamaqda, yeni sözlərini deməkdə, yeni macəralarını
yaşamaqda davam ediblər. İnsanlar qıymayıblar və
qoymayıblar ki, onlar ölsün - öz sözlərini də
onların diliylə bəyan ediblər.
Onların diliylə deyiləndə bu sözlərin təsir
gücü daha da artıb.
Onların diliylə deyiləndə bu sözlər həmin
sözlərin əsl müəllifləri üçün xəta-bəla
ocağı olmaq təhlükəsindən də aralanıb.
Və həmişəcavan qoca Bəhlullar, Nəsrəddinlər
öz nəvələrini bu yolla da qoruyublar, çəpər
olublar, sipər çəkiblər.
Bəhlul Danəndə bir gün yol
qırağında oturubmuş. Şahla vəziri ona
çatınca atlarının cilovlarını dartırlar.
Vəzir məsləhət etsə də ki, "onunla
işiniz olmasın", şah dinc durmur, söz atır:
"Kimsən, nəçisən, burda neynirsən?"
Sözün altında sözdən balaca adamlar
qalarlar. Bəhlul özü sö boydaydı, özü
söz idi, söz altında qalardımı: "Heç kiməm,
heç nəçiyəm, burda da heç nə eləmirəm.
Bəs sən kimsən?"
"Mən şaham, işim də padşahlıq eləməkdir".
"Yaxşı, bundan sonra da bir az böyüsən
nəçi olarsan, kim olarsan?"
"Heç kim! Bundan böyüyü yoxdur ki!"
"Nə təhər bundan böyüyü yoxdur? Sən
hələ indən belə biraz da böyüsən heç
kim olacaqsan. Demək, mən səndən böyüyəm.
Çünki mən artıq heç kiməm!"
Hikmət və qüdrət elə bundadır.
Heç kim ola-ola əbədiyyət qazanmaq, saysız-hesabsız
şahları, hökmdarları yola salaraq diri qalmaq və
hamı tərəfindən sevilmək.
Kim idi bu Heç Kim?
VIII əsrin sonlarında dünya əvvəlki əsrlərə
nisbətən xeyli yığcamlaşmışdı.
Ərəb xilafəti möhtəşəmlik
dövrünü yaşayırdı və nəhəng ərazini
əhatə edən bu imperiyanın dördbucağını
bir-birinə yaxınlaşdıran, qovuşduran güclü
amillər vardı: müsəlmançılıq, İslam mədəniyyəti,
ortaqlaşmış elm dili - ərəbcə...
Bu ucsuz-bucaqsız imperatorluğun ərazisinə səpilmiş
yüzlərlə xalqlar öz milli köklərinə və
hisslərinə nə qədər sadiq olsalar da, məhz həmin
birləşdirici, qohumlaşdırıcı vacib
körpülərin sayəsində özlərini
bütöv imperiyanın vətəndaşı
sayırdılar.
Sonralar ərəbcənin elmdə yerinə yetirdiyi
ortaq dil vəzifəsini şeirdə farsca çiyinlərinə
götürəcək və Mavərən nəhrdən
Qafqazlara, Yaxın-Orta Şərqdən Hindistana qədər
yenə nəhayətsiz kimi görünən iri məkanda
ortaq bir dildə yaradan şairlər öz xalqlarına və
yurdlarına nə qədər sədaqətli qalsalar da, hər
halda onlar bütöv bu məkanın şair balası və
sərvəti sayılacaqlar.
Elə özləri də belə düşünəcəklər.
Həmin düşüncə iliyə, qana sorulacaq. Artıq
XIX-XX yüz illərdə nə ərəbcənin, nə
farscanın hökmranlığının qaldığı,
nə xilafətin mövcud olduğu çağlarda Mirzə
Fətəlidə, Mirzə Cəlildə, Hüseyn Caviddə
mövzularını alanda da, insanlara səslənəndə
də gözlərinin önünə yalnız Azərbaycanı
gətirməyəcəklər. Özlərini azərbaycanlı
və sədalarının çatdığı müsəlman
Şərqinin yavrusu kimi görəcəklər və sanki həm
də yalnız Azərbaycan üçün yox, bütün
o ərazidəki xalqlardan ötrü yazacaqlar, onların
ürəyindən və talelərindən keçənləri
də sözlərinə gətirəcəklər.
Harun ər-Rəşid Abbasilərin beşinci xəlifəsi
idi və o, 786-809-cu illərdə taxt-taca sahiblik etdi. Harun xəlifələrin
ən qüdrətlisi olmayıb, amma xəlifələrin ən
şöhrətlisi olmasına söz yoxdur. O, məşhur
"1001 gecə" nağıllarının, bütün
Şərqboyu dillərdə dolaşan rəvayətlərin,
söyləmələrin, lətifələrin surətinə
çevrilərək gerçək tarixdəkindən daha
cazibəli bir görkəm qazanıb.
Orta çağın vicdanlı salnaməçisi
İbn Cərir ət-Təbəri (838-923), tarixçiliyin və
coğrafiyaşünaslığın dirəklərindən
olan Əbülhəsən əl-Məsudi (vəfatı
956-cı il) Harun ər-Rəşidin özünün də,
səltənət illərinin də doğruçu mənzərəsini
cızan qiymətli səhifələri yadigar qoyublar.
O səhifələrdə Harun ər-Rəşid
şifahi ədəbiyyatdakı əlvan,
işıltılı təqdimindən xeyli solğundur. Lakin
istənilən halda onun dövrü iqtisadi qalxımın,
xüsusi bir mədəni tərəqqinin (illah da ədəbiyyatın),
həmin inkişafda əcəm təsirinin əhəmiyyətli
dalğası və izləriylə seçilir.
Orta əsrlərdə "əcəm" deyirkən
müsəlman qeyri-ərəblər, iranlılar
düşünülürdülər ki, onların da əksəri
elə indi olduğu kimi, o vaxt da əsasən Azərbaycan
türkləriydi. Harun ər-Rəşid zəmanəsinin
xilafət mədəniyyətində bu sığal daha bariz
şəkildə üzə çıxırdı. Tale elə
gətirmişdi ki, Harun 766-cı ilin fevralında İranda,
Rey şəhərində, indiki Tehran
yaxınlığında anadan olmuşdu və 809-cu ilin
martında da İranda, Tus şəhərində vəfat
etdi. Hər iki şəhərdə o zamanlar azərbaycanlılar
əksəriyyət təşkil edirdi.
Və gələcək xəlifə Harun ər-Rəşidin
gələcək vəziri iranlı Cəfər ibn Bərməki
ondan bir həftə əvvəl doğulmuşdu. İşıqlı
dünyaya gələn kimi də "xəlifə" "vəzir"in
boğazına ortaq olmuşdu. Harunun anasının
südü quruduğundan Cəfərlə eyni döşdən
süd əmmişdilər, süd qardaşlarına
çevrilmişdilər. Sonralar Harun ər-Rəşidin taxta
çıxmağında Bərməkilərin itirilməməli
haqq-sayı olmuşdu və o da Bərməkilərə,
onların zəmanəti ilə əslən iranlı olan
çox kimsələrə səltənətində yüksək
kürsülər etibar etmişdi.
Harun ər-Rəşid hakimiyyətinin ilk 17 ili boyunca
idarəçilikdə bütün ixtiyarı təxminən
Bərməkilərin öhdəsinə buraxmışdı.
Hərçənd günlərin birində - 803-cü il
yanvarın 29-da çılğın əmriylə başda Cəfər
Bərməki olmaqla bütün Bərməkiləri
qılıncdan keçirməyə, zindana doldurmağa
başlayır.
Məsudi təəssüflənir: "Xilafətin
çiçəklənməsi Bərməkilərin
süqutu ilə rövnəqini itirməyə başladı və
hamı şahid kəsildi ki, Harun ər-Rəşidin hərəkətləri
və qərarları nə qədər yaramaz, idarəçiliyi
necə əbləh imiş".
İslam intibahını incəliklərinə qədər
tədqiq etmiş isveçrəli şərqşünas Adam
Mets Abbasilərin parlayışlarında, Bağdadın
dövrün mədəni mərkəzlərindən biri kimi
güc yığmasında Bərməkilərin müstəsna
əməklərinə sıra-sıra dəlillər gətirir.
İran təsiri elə bariz imiş ki, Bağdadda Bərməkilərin
bilavasitə təşəbbüsləri ilə
yaranmış ilk kütləvi müalicəxanalar ərəbcə
yox, elə fars kəlməsiylə "bimaristan"lar deyə
nişan verilirmiş. Harunu öz ehtiraslı,
çal-çağırlı, sərgüzəştli, əsrarəngiz
dünyasının fəxri qonağına çevirmiş
"1001 gecə" nağılları da ərəb
nağılları kimi dillər əzbəri olsa da,
onların rişələri Xəzər sahillərindən,
İrandan gəlirdi. Unudulmasın ki, Harun ər-Rəşid
özü xilafətinə başçılıq etməzdən
öncə İfrikiyyə (indiki Tunis), Suriya, Azərbaycanın
hakimi idi. Diqqətdən yayınmasın ki, Abbasilər
dönəmində xilafətdə mənsəbləri uzun illər
yüksək olmuş Bərməkilərdən Yəhya Bərmək
(738-805), Fəzl Bərmək (doğumu 765) müxtəlif
vaxtlarda Azərbaycan valisi olmuşdular.
Yorğun sözün qısası, bu insanların Azərbaycanla
bağlılıqları və Azərbaycanın da onlara bələdliyi
yetərincəydi.
Tarixi qaynaqlar Harunun Bəhlul adlı
qardaşının, ya rəvayətlərin ona
bağladığı şəkildəki hər hansı
yaxın qohumunun olduğunu təsdiqləmir.
IX-XI əsrlərin Bağdad salnaməçiləri,
rəvayətçiləri və ədibləri, eləcə
də bu firavan həyatla qaynayan şəhərin əsnaf
folkloru Harunu bir romantik surət, qəliblərə yerləşməyən
hökmdar, taxt-tac həyatından əlavə gecələr əlbisəsini,
zahirini dəyişən, vəziri Cəfəri, cəlladı
və qoruyucusu Məsruru böyrünə alıb əhali
arasına başmaq seyrinə çıxan, özünü
dartmayan, ünsiyyətcil insan kimi təsvir edirdilər.
Dürüst tarixi mənbələrdənsə başqa ahəng
eşidilir.
Harun Bağdadı sevməzmiş, daha çox
başqa şəhərlərə üstünlük verərmiş.
Nağıllarda bulunduğu nağılvari həyat tərzi də
əslində ona xas deyilmiş. Görkəmli ərəbşünas
İ.M.Filştinskinin ərəblərin bir neçə
yüzillik söz və mədəniyyət tarixini dərindən-dərinə
araşdırandan sonra qətiləşmiş müddəalarından
biri elə bu idi.
Amma Harun haqqında paytaxt Bağdadda mədhedici, məftun
rəvayətlər yaranırdısa, imperiyanın ətəklərində,
özəlliklə İranda və Azərbaycanda törəyib
artan ağız ədəbiyyatında xəlifəyə
münasibət tam əks idi. Bu tərəflərdə
üsyanlar, iğtişaşlar, narazılıqlar
artırdı.
Və rəvayətlərin, o çağın
"siyasi lətifələr"inin təhkiyəsində
daha Harun Bağdad ravilərinin təsvir etdiyi cəsur romantik
qəhrəman deyildi. Qəddar, dayaz, dəmdəməki,
qorxaq, dövlət işlərini idarə etməyə, ədalətli
qərarlar qəbul etməyə təpəri çatmayan əfəlin
birisiydi. Bu da etirazın ayrı bir şəkliydi. İndiyəcən
dilimizdə işlənən, Haruna saymazyana, köntöy
münasibətin əks-sədası olan "Burda mənəm,
Bağdadda kor xəlifə" zərbülməsəli də
elə o əyyamlardan qalmadır. Xalq sevmədiyi səltənət
yiyəsini, xoşlamadığı yadellini bu sayaq
damğalayırdı, imkanı çatan həddə
hayıfını belə çıxırdı. Amma həqiqətdə
Harun ər-Rəşid heç də o lətifələrdəki
kimi gicbəsər deyilmiş. Həmin dövrün
altından-üstündən xəbərdar akademik V.V.Bartold
silsilə mənbələrə söykənərək onu
"xəlifələrin ən savadlısı və alicənabı"
kimi təqdim edir.
Bağdaddan uzaqlarda yaranan, dildən-dilə,
yurddan-yurda dolana-dolana xilafət boyunca gəzən, xəlifənin
əməllərini ifşa edən, onu aşağılayan Bəhlul
lətifələri bir növ o çağın təqib
edilməsi müşkül, səsinin batırılması
çətin olan xarici azad radio kimiydi. Lətifələri
inanımlı, doğruyayaxın etməyin yollarından biri
idi ki, Bəhlulu onun qardaşına çevirmişdilər,
başqalarının deməsinin ağlabatmaz olduğu
bütün iynəli sözləri, ifşaçı səhnələri
onun vasitəsilə aləmə car çəkirdilər.
Harun ər-Rəşid səfərdəymiş. Onun sarayda
olmadığı müddətdə guya Bəhlul bir dəfə
gözdən yayınıb keçib əyləşir xəlifənin
taxtında. Görən kimi tutub onu bəs deyincə
şallaqlayırlar və elə bu əsnada xəlifə
qapıdan girir içəri. Bəhlul başlayır
hönkürməyə.
Xəlifə: - Niyə ağlayırsan,
ağrıdır? - soruşur.
- Yox, mən özümə görə
ağlamıram ki! Sənin dərdindən ağlayıram.
Vur-tut beşcə dəqiqə sənin taxtında oturdum, məni
bu qədər döydülər. Sən neçə illərdir
taxtda oturmusan. Gör ordan düşəndən sonra səni
necə döyəcəklər. Sən yazığın o
halına indidən acıyıb ağlayıram.
1990-cı illərin sonlarında Milli Təhlükəsizlik
Nazirliyinin arxivində 1915-ci ildə Qafqaz müftisi tərəfindən
Zəngəzur uyezdinin qazisi təyin edilmiş, sovetlərin gəlişindən
sonra bir neçə dəfə həbs və sürgünlərə
məruz qalmış, növbəti dustaqlıqlarından
birinin aralığında "Azərnəşr"də
korrektor işləmiş, xalq ədəbiyyatı ilə
bağlı araşdırmalar aparmış "Behcət"
təxəllüslü Bəhlul Əfəndinin bir neçə
cinayət işini vərəqlədim
Onun cinayət işində nəşrə
hazırladığı kitablardan,
görüşdüyü, söhbətləşdiyi, ədəbi
mübahisələr etdiyi şəxsiyyətlər
sırasında Əhməd Cevdət Pepinovun, Hüseyn Cavidin,
Salman Mümtazın, Abdulla Şaiqin olduğundan da söz
gedirdi.
Şaiqin oğlu akademik Kamal Talıbzadədən
soruşdum Bəhlul Əfəndini. Kamal müəllim
atasının o əzabkeş insanla bağlı söylədiklərini
mənimlə bölüşdü. Bəhlul Əfəndi
Şaiqə danışıbmış ki, ona bu adı məhz
Bəhlul Danəndənin şərəfinə veriblərmiş.
Adaşıyla bağlı çoxlu tarixi vəsiqələr
toplayıbmış, lətifələr
yığıbmış, 1930-cu illərin ortalarında Bəhlul
Danəndəli söyləmələri ayrıca kitabda nəşr
etdirmək niyyətindəymiş. Şaiqə "Bir
saatlıq xəlifə" pyesinə Bəhlul obrazını
daxil etməyi də o, məsləhət
görübmüş.
Bəhlul Əfəndi Bəhlul Danəndənin tarixi
şəxsiyyət və azərbaycanlı olduğunu, IX əsrdə
Təbrizdə yaşadığını, müasirləri arasında
alim və bağban kimi şöhrətləndiyini
yazılı və şifahi tutalqalarla sübut edir, hətta
albalının təzə bir növünü kəşf
etdiyini, həmin calaq cinsin Bəhlulun zəhmətinin bəhrəsinə
el qiyməti olaraq "bəhli"
adlandırıldığını deyirmiş.
Bəhlul Behcət 1937-ci ildə dördüncü dəfə
həbs edilir və bir il sonra güllələnir. Onun Bəhlul
Danəndə haqqında topladığı sənədləri
və lətifələri ən müxtəlif arxivlərdə
nə qədər aradımsa, gözə dəymədi.
Yəqin, əlyazmalarını da onun özü kimi məhv
etmişdilər. Əslində Bəhlul Behcət də öz
gününün Bəhlul Danəndəsiydi. Allah bilir, 1938-ci
ildə NKVD-nin namərd atəşləriylə Bəhlul Danəndə
IX əsrdən bəri neçənci dəfə
öldürülürmüş!..
21 yanvar 2025
Rafael Hüseynov
Akademik
525-ci qəzet .- 2025.- 25 yanvar(№14).- S.10-11