Qobustanın yenidən kəşfi
AMAZONLARIN OXUNMAMIŞ DAŞ KİTABI: Mən
Vətənimin tarixi və mənəvi dəyərlərini qürbətdə
dərk etdim
Amazonlar kim olublar -
savaşçı, qorxmaz, ədalətli həm də vəhşi
Qafqaz qadınları, at belində, ox çiynində
köçəri qadın topluları. Ox ata bilmək
üçün uşaqlıqda sağ döşləri
dağlanır, dağlarda yaşarmışlar, yazda düzənliklərə
enib, nəsil artırmaq üçün qarqarlarla
görüşürlərmiş. Oğlan
uşaqlarını qarqarlara verər, qız
uşaqlarını özlərilə götürərək,
yenidən dağlara çəkilirlərmiş. Qafqazdan
baş alıb, Xəzər, Qara dəniz boyunca, Türkiyəyə,
Yunanıstana və bütün dünyaya yayılıblar.
Şəhər qurucuları kimi də tarixdə iz
buraxıblar ulu ana xaqanı əcdadlarımız.
Düz 25 il Azərbaycanda
yaşamışdım, amma Qobustanda olmamışdım.
Dünyadakı ən böyük palçıq
vulkanlarının mənim vətənimdə olduğundan da
xəbərsiz idim. Atəşgahda olmamışdım.
Bütün uşaqlığım Qafqaz Albaniyasının qədim
torpaqlarında keçsə də, Alban kilsələrinin
sirrini, sehrini, dəyərini, bu dağlarda olan Qız
qalalarının sirrini anlamamışdım. Bəlkə də
min dəfə Şəki Xan Sarayının yanından
ötüb keçsəm də, bu sarayın əzəmətini
duymamışdım. Vətəni tanımaq üçün
qürbətə düşmək gərəkirmiş. Uzun
illərin həsrəti insana Vətənini yenidən kəşf
etdirirmiş.
Artıq 15 ilə
yaxın idi ki, amazonların tarixini, kökünü
araşdırıram. Dünyanın bir çox ünlü
tarixçiləri, tədqiqatçıları amazonların
tarixini öyrənsələr də, cild-cild kitablar yazsalar
da, son sözü doğru-dürüst deyə bilməyiblər,
amazonları yunan qadınları hesab ediblər. Çünki
dünyanın heç bir yerində gözlə görülə,
əllə tutula biləcək tutarlı faktlara hələ
rast gəlinməmişdi. Doğrudur, antik tarixçilər
bizə zaman-zaman ipucu versələr də ki, amazonlar Qafqaz
qadınları olublar, amma arxeologiya bu sahədə çox
söz deyə bilməmişdi. Təbii ki, Kaliforniya Universitetinin
professoru xanım Kimbalın Gürcüstan sərhədindəki
amazon qəbirlərini kəşf etməsindən başqa. O,
300-ə qədər qadın sümükləri aşkar edib
və bunların at çapan, ox atan amazon qadınlar
olduğunu sübuta yetirib. Almanlar bu barədə sənədli
film çəkiblər ("Expedition. Sagenhafte Völker das
Amazonenrtsel" - "Əfsanəvi xalqın Amazon
tapmacası").
Bir çox əzəli
irslərimizi mənimsəmiş xalqlardan biri olan yunanlar da
Qafqaz amazonlarına sahib çıxıblar. Onlar yunan
qadını Pentaziliyanı savaş Allahı olan Aresin qızı
kimi ilk Amazon elan edirlər və bundan sonra heykəltəraşlıq,
bədii sənət və bütün incəsənət
nümunələrində əbədiləşdirirlər. Bu
mərhələ yalnız eradan öncə 5 əsrdən
etibarən başlayır. Amma yunanlar bilməyiblər ki, qədim
əcdadlarımız Qobustanın daş qayalarına
savaşkar amazonları hələ eradan öncə 8 min il
qabaq həkk edərək bizlərə ötürüblər.
Beləcə,
amazonların - (son illərin rus versiyalarından bizə
amazonkalar kimi gəlib çatıb) ulu əcdadlarımızın
izini araya-araya gəlib Qobustana çıxdım.
Amazonların indiyə qədər oxunmamış qalan ulu
daş kitabəsini vərəqləməyə
başladım. Daşlaşmış amazonlar tərpənmişdilər.
Hələ 2004-cü
ildə Azərbaycan və Almaniya mətbuatında "Azərbaycan
Amazonlar ölkəsidir" adlı məqalələrlə
çıxış etsəm də, amazonların bir
mağarasını, qalasını dünyaya sübut kimi
göstərmək üçün çox böyük
faktlar lazım idi. Son dövrdə üzə
çıxarılan arxeoloji qazıntılar mənə yetərli
qədər ipucu verirdi. Qobustan haqqında son bir ildə
apardığım axtarışlar isə bütün 15 ildəki
axtarışlarıma sanki birdən Günəş kimi
işıq saçdı. Son bir ildə Qobustanda bir neçə
dəfə olmuşdum. Antik tarixçilərin, yunanların,
qədim romalıların, ərəblərin amazonlar
haqqında yazdıqlarını illər boyu vazkeçmədən,
bıkmadan araşdırdıqdan sonra belə qənaətə
gəlmişdim ki, Qobustan amazonların dünyaya sübut kimi
təqdim edə biləcəyimiz qədim ulu məskəni,
mağarası olub. Elə bu məqsədlə növbəti
proyektimi ortaya çıxarmadan öncə sanballı dəlillər
əldə etmək üçün Bakıya gəldiyimin elə
sabahı günü keçmiş tələbə dostum -
ünlü fotoqrafçı Mirnaib Həsənoğlunu da
işindən eləyib onun sınıq-salxaq ağ
"Niva"sında Qobustanın yolunu tutdum. Millət Novruza
biş-düş, bazarlıq edir, şəkərbura-paxlava, səməni
qayğısındaydı, mən də daş-qayanı dilə
tutub indiyə qədər açmadıqları sirrlərini
söyləmələrinin hayında. Qobustanın məşhur
tədqiqatçısı İ.M.Cəfərzadə əslində
bu fikirləri 60 il öncə yazıb qoymuşdu, amma nədənsə
kimsə buna fikir verməmişdi.
Heç sağa-sola sapmadan birbaşa "Ana zağa"ya
yollandım. Mağaranın girişindəki sol divara həkk edilmiş 63 insan rəsminin (39 kişi, 24 qadın)
tam mərkəzində olan
ən böyük qadın rəsminə görə zağaya bu ad verilib. İ.M.Cəfərzadə özünün uzun illər boyu gərgin araşdırmalarından sonra
araya-ərsəyə gətirdiyi
çox qiymətli
"Qobustan. Qayaüstü
rəsmlər" kitabında
yazarkən, bu rəsmlərin əksəriyyətini
erkən neolit dövrünə, yəni
eradan öncə 8-ci minilliyə aid edir: "O dövrdə ki, qəbilənin başçısı
ana idi".
Sara Aşurbəyli də
"Bakı şəhərinin tarixi" kitabında
"Qobustanın qədim daşlarında uzaq keçmişdəki
nəsillərin həyat lövhələri - qadının
başçılıq etdiyi əkin, kollektiv əmək, ov,
döyüş səhnələri"ni diqqətimizə
yetirir. Qayaüstü rəsmlərdəki öküz təsvirlərini
hər iki tarixçi qədim əcdadlarımızın məişətilə
əlaqələndirir, antik tarixçilərin amazonların
öküzlərdən və öküz arabalarından
istifadə etdikləri barədə fikirlərini təsdiqləmiş
olurlar. Qobustan qayalarındakı başına ip
salınmış öküz və araba rəsmləri bunun
sübutu - vəhşi öküzləri əhliləşdirmənin
dünyada ilk təsvir nümunəsidir.
Naxçıvandakı Gəmiqaya rəsmlərində isə
aypara təsviri çox maraqlıdır. Qədim
amazonların Aya sitayiş etdiyi bizə məlumdur. Amma hələlik Gəmiqayanı bir tərəfə qoyaq, mənim işim Qobustanladır.
"Ana
zağa"nın 40-50 metr qərb tərəfindəki
möcüzəvi qaya parçasındakı "7 gözəl"
adlandırılan "7 Amazon" qayasına sarı keçmək
istərkən orada qadağan işarəsi görürəm.
Muzey işçiləri "ora təhlükəlidir, məsləhət
deyil" desələr də, qayaları atlayıb bir anda
özümü "7 Amazon"a yetirirəm.
Daşlaşmış amazonlar min illərin sirrlərini
dünyaya faş etmək istədiyimdən artıq xəbərdar
idilər və sanki sevincək yolumu gözləyirdilər.
Fotoqrafçı dostum heç bir şey sormadan elə hey
çəkir, çəkirdi. Birdən sınayıcı bir
səslə yavaşca dedi: "Ey, Nuridə, sən də qəribəliyindən
heç əl çəkmirsən, elə işlərə
girişirsən ki fələyin də ağlına gəlməz.
Sən necə sübut edəcəksən ki bura amazonların
mağarası olub? Özün də üst-başını
çırp, mağara adamlarına oxşayırsan, belə
toz-torpaqda çəkməyim səni". Mağaranın ən
dərin yerinə yayxanıb astaca dedim: "Qardaş, bu
mağara adamları eradan 8 min il öncə
yaşamayıb?" Başıyla təsdiqlədi.
"Qardaş, bu mağarada ən azı 20 qədim insan
qalığı aşkarlanmayıb?" Yenə təsdiqlədi.
"Qadın heykəlləri, sümüklər
tapılmayıb?" Yenə də təsdiq. "Bəs
çiynində ox-yay olan bu qadınlar savaşçı
amazonlar deyil, küftə-bozbaş bişirən fağır
ev qadınları olublar yoxsa?" Elə bu arada muzeyin
işçisi olan gənc və gözəl bir qız əcnəbi
bir oğlanla mağaraya girib, mənə
"Çıx" əmri verdi. "Xanım, mən
Almaniyadan durub buraya bunun üçün gəlmişəm,
siz zəhmət çəkin, gözləyin" - deyə
halımı pozmadan cavab verdim. Gənc və gözəl
xanım xarici qonağın qolundan tutaraq içəri çəkdi,
"7 Amazon"un önündə durdu, qarşımı
nümayişkaranə kəsərək, ona "7 gözəl"
haqqında "bilgilər" verməyə başladı:
"Bu rəsmlər "7 gözəl" adlanır. Bellərindəki
bu işarə belin incəliyini göstərmək
üçün verilib". Məni gülmək tutdu. Eradan 7
min il öncə yaşayan bu qadınlar lüt gəzərdilər
və belin incəliyinə heç fikir verməzdilər. O
zamanın qadınını bu gənc xanım bir ev adamı,
biş-düşlə məşğul olan, ailənin
qayğısını çəkən ana kimi
anladırdı. Ənlik-kirşanlı gözəl xanım
xarici qonağa "7 gözəl"in çiyinlərinə
aşırdığı ox-yayı da əhəmiyyətsiz
bir şey kimi anladaraq, bunun elə böyük bir mənası
olmadığını, o zamana aid rəsmlərin çoxunda
rast gəlindiyini anladırkən bu bilgisizliyə
acı-acı təəssüflər etdim. Və fotoqrafıma
"onların çıxıb getməsini gözləyək"
işarəsi verərək, qayanın arxasına keçdim.
Bilmirəm tarixçilər,
arxeoloqlar "Qobustan amazonların mağarasıdır"
tezisimə necə reaksiya verəcəklər. Qərəzsizliklərinə,
səviyyələrinə inandığım elm adamları,
tarixçilərlə bu barədə xeyli söhbətim
olub. Onlar mənim fikirlərimə şərik olaraq, bu
qayalıqları amazonların Azərbaycanda kəşf
edilmiş yaşayış məskəni kimi dünya səviyyəsində
təbliğ etməyi məsləhət görürər.
Bunun Azərbaycanın mədəniyyətinə, turizminə
olan marağı daha çox artıra biləcəyini
vurğulayırlar. Mənim öz fikrimə görə isə,
Qobustana bu yeni baxış yeni axtarışlar,
qazıntılar, tədqiqatlar tələb edir.
Başqa bir tərəfdən
isə, amazonlara sahib çıxmaqla biz həm də çox
böyük siyasi və mənəvi bir manevr etmiş oluruq. Gəlin
tariximizi yenidən bir daha oxuyaq, öyrənək. Gəlin
bugünkü dünyamızın necə yenidən şəkilləndiyini
gözdən qaçırmayaq, Qafqaza olan çox
böyük strateji və siyasi marağı gözardına
qoymayaq. Bir də, mənim fikrimcə, amazonlara sahib
çıxmaq Qafqaz Albaniyasına sahib çıxmaqdır,
bu isə Qarabağa elmi və mənəvi yöndən sahiblənməkdir.
Qarabağın
açarının Qafqaz Albaniyasında olduğunu unutmayaq, bu
açardan vaz keçməyək, onu qonşularımıza
bağışlamayaq. Bu açar bizə ulu ata
babalarımızın çox qiymətli, vazkeçilməz
mirasıdır. Yüzilliklər boyu çəkilib təvazökarcasına
bir tərəfdə durmuşuq. Oyanıq və zirək ermənilər
isə gözümüzün önündəcə bu
açarın əsl varisləri rolunu oynayaraq, alban kilsələrini
qriqorianlaşdırmaqla yanaşı, tariximizə, mədəniyyətimizə
sahib çıxıb, alban əlifbasını da erməniləşdiriblər.
Son illərdə Gürcüstanın Sinay dağından
tapılan alban əlyazmaları əcdadlarımızın
kimliyini sübut edən çox tutarlı
tapıntıdır. Dünyanın isə bundan xəbəri
yoxdur. Hələlik isə biz yalnız bu tək
açarın yerini və dəyərini bilirik. Və onun həqiqi
varisi bugünkü azərbaycanlılar olduğunu bilirik (bəlkə
də hamımız yox). Ortaya çıxıb bu qiymətli
açarı tələb edən isə hələlik
tapılmır. Kim bilir, bəlkə də
daşlaşmış amazonlar hərəkətə gələrək
dünyanı yerindən oynadacaq və bu tək açarı
alıb əsl varislərinə qaytaracaqlar?! Gəlin
amazonlarımıza sahib çıxaq. Onların
savaşkarlığı, inadcıllığı, ədalətliliyi
minillərin tarixi sınaqlarından çıxıb. Amazonlara
etibar edə bilərik.
Sonda bir faktı qeyd etmək
istəyirəm. Məlumdur ki, 1981-ci ildə Qobustandakı qaya
təsvirlərindəki "Ra" və "Tiqris" gəmilərini
öyrənmək üçün məşhur səyyah Tur
Heyerdal Qobustana gəlmişdi.
O əvvəl qayıq təsvirlərinin
ağacdan, qamışdan və qarğıdan
hazırlandığına inanmasa da, gözlərilə
gördükdən sonra bu gəmilərin hətta Mesopotomiya və
Misirdə tapılan gəmi rəsmlərindən də qədim
olduğunu etiraf etmiş, hər iki əlini göyə
qaldıraraq "Mən təslim" deyə
qışqırmışdı.
Amazonların tədqiqatı
ilə bağlı hazırladığım yeni proyekti
Almaniya Xarici İşlər Nazirliyinin məsləhəti və
göstərişi ilə Almaniya Arxeoloji İnstitutuna
apardım. Avrasiya İnstitutunun direktoru professor-doktor Sven Hansenə
proyekti təqdim etdim və anlatdım. Professor mənim Qobustan
qaya təsvirlərinin tarixi haqqında
danışdıqlarıma bir əfsanə kimi qulaq asdı və
şübhəylə yanaşaraq dedi: "Mən inanmıram
bu qaya təsvirlərinin tarixi sizin söylədiyiniz qədər
8 min 10 min il qədim olsun. Əgər bu, sübut edilsə,
tarixi dəyişmək kimi olar".
Professoru
inandırmağa qətiyyən tələsmədim. Bilirdim
ki, aprelin əvvəlində Bakıda keçiriləcək
Almaniya mədəniyyəti həftəsinin
açılış tədbirləri ilə bağlı Azərbaycanda
olacaq və arxeologiya mövzusunda konfransda iştirak edəcək.
Sadəcə ondan Bakıda olacağı müddətdə
Qobustana getməsini rica etdim. Qobustana gedincə qarğı
qayıqlar Tur Heyerdalı təslim edən kimi amazonların da
alman professorunu ram edəcəklərinə milyon faiz əmin
idim. Amazonlar təslim etməyi çox sevirlər.
Bu arada isə
üzümü dəyərli Azərbaycan alimlərinə,
tarixçilərinə, arxeoloqlarına tutaraq onların da bu
məsələyə münasibət bildirməsini rica edirəm.
Mən amazonların tədqiqi barədə bir neçə dəfə
Akademiyamızın rəhbəri hörmətli Mahmud Kərimovla
söhbət etmişəm. İnsanlığına,
intellektliyinə heyran olduğum, mənim üçün əsl
Azərbaycan kişisi simvoluna çevrilmiş Mahmud Kərimov
bu tədqiqatımı dünya səviyyəsində təbliğ
etmək istədiyimi çox yüksək qiymətləndirmişdi.
Eyni zamanda, Berlində bir seminar ərəfəsində
söhbət etdiyim dəyərli professor Yaqub Mahmudov da mənə
bu yöndə əlindən gələn dəstəyi
göstərəcəyini vəd etmişdi.
İndi Qobustan
amazonları onları dünyaya çıxarmamız
üçün hamımızın yolunu gözləyirlər!
Amazonların bütün dünyadakı yeganə daş
kitabı ilə dünyanı heyrətləndirək, bu
işi təşkil edək və buna necə nail
olacaqlarını daş amazonların ixtiyarına buraxaq.
Aprel 2009,
N. ATƏŞİ
525-ci qəzet.- 2009.- 2 aprel.- S.7.