Yaşları yetmişə yetmiş dostlarım haqqında iki yazı

 

Məşhur kino rejissoru, Azərbaycanın xalq artisti, professor Tofiq İsmayılovun 70 yaşı tamam olur. Tofiqlə 60-cı illərdə hər ikimiz Azərbaycan radiosunda işlədiyimiz zaman tanış olduq. 1964-cü ildə Moskvada Ali Ssenari Kurslarını bitirib Bakıya qayıdandan sonra Radionun Uşaq verilişləri şöbəsinin müdiri təyin edildim, Tofiq İsmayılov bu şöbənin rejissoru idi. Birlikdə çalışmağa başladıq, bir çox zənnimcə maraqlı verilişlər hazırladıq. Uşaq verilişləri şöbəsinin "Ulduz", "Xoruz" adlı populyar verilişləri vardı.

Yeri gəlmişkən o illər Uşaq şöbəsində redaktor kimi çalışan, tanınmış jurnalist Mailə xanım Muradxanlının mənə xatırlatdığı bir əhvalatı burda yada salmaq istəyirəm. Məşhur Xoruz baba - istedadlı aktyor Hüseynağa Sadıqov balaca dinləyicilərin sevimlisinə çevrilmişdi. Bu verilişi onsuz təsəvvür etmək mümkün deyildi və aktyor özü də bunu yaxşı bilirdi. Bir dəfə hansı işiyləysə əlaqədar rayona getmiş, verilişin yazılma vaxtına qədər gəlib çıxmamışdı. Verilişi proqramdan çıxarmaq istəyirdilər. Mailə xanım xatırlayır ki, şöbə müdirimiz (yəni mən) bunu etməyə qoymadı: - Xoruz banlamasa səhər açılmaz? Dedi və "Xoruz" jurnalı ilk dəfə Xoruz babasız efirə çıxdı.

"Xoruz" jurnalında uşaqlara tapmacalar söylənilirdi və çoxlu cavablar alırdıq. Tofiqlə danışdıq ki, axı bu radiodur, uşaqların fantaziyasını canlandırmaq üçün yalnız sözlə yox, səslər vasitəsiylə də tapmacalar vermək yaxşı olar. Müxtəlif quşların cəh-cəhini, dənizin uğultusunu, çay, bulaq şırıltısını, külək, yağış, qasırğa səslərini lentlərə yazdıraraq efirə verdik və balaca dinləyicilər bu səsləri tanıyıb xeyli cavab yazdılar. Tofiqlə "Şəhərin bir günü" adlı sözsüz, yalnız küçə, nəqliyyat vasitələrinin, təbiət səslərindən ibarət Səs novellası da hazırladıq. Əfsus ki, sırf radioya xas olan bu janrlar sonralar davam etdirilmədi. O illər Tofiqlə ən böyük işimiz isə Mirzə Cəlil Məmmədquluzadənin üç əsəri - "Ölülər", "Dəli yığıncağı", "Danabaş kəndinin məktəbi" pyesləri əsasında "Ölülər", "Dəlilər", "Dirilər" adlı radio trilogiya oldu. Bu işin əsas zəhməti əlbəttə rejissorun - Tofiq İsmayılovun boynuna düşdü. Bilmirəm, bu çox mükəmməl rejissor və aktyor işinin bəhrəsi olan trilogiya radionun fondunda qalıb ya yox, qalmayıbsa, çox heyf.

O illər Tofiqlə yalnız əməkdaşlıq etmirdik, həm də dostlaşdıq, çox-çox illər sonra isə qohum, quda olduq. Tofiqin qızı Sevinc gəlinimizdir, oğlum Turalın həyat yoldaşıdır.

Radiodan sonra Tofiq Moskvaya Ali rejissor kurslarına daxil oldu, oranı bitirdi, artıq kino və televiziya filmləri rejissoru kimi fəaliyyətə başladı. Bu illər ərzində Tofiq iyirmidən artıq kino, televiziya və sənədli film çəkdi. "Abşeron" romanı əsasında çoxseriyalı film, "Çarvadarların yolu ilə", "Mən mahnı qoşuram", "Gilas ağacı" kimi sevilən kino əsərlərinin quruluşunu verdi. Məlik Məmməd nağılı əsasında çəkdiyi film ABŞ-da nümayiş etdirilməsi üçün seçilən 17 sovet filmindən biriydi.

Tofiqin çəkdiyi filmlər arasında ikisini xüsusi qeyd etmək istərdim. Məşhur rəqqasəmiz Əminə Dilbaziyə həsr olunmuş "Prima" filmini və ölməz müğənnimiz haqqında çəkdiyi "Oxuyur Müslüm Maqomayev" filmlərini. Nə qədər təəccüblü görünsə də Tofiqin filmi bu böyük sənətkar haqqında çəkilmiş yeganə ekran əsəridir. Əlbəttə müğənninin ayrı-ayrı çıxışları, konsertləri, ifaları lentə alınıb, amma yaradıcılıq yolunu tam şəkildə əks etdirən tək film Tofiqin yaratdığı əsərdir. Odur ki, böyük müğənnini itirdiyimiz günlərdə Bakı və Moskva telekanalları rejissorun adını belə çəkmədən məhz bu filmdən böyük parçalar nümayiş etdirirdilər.

Kino və televiziya sahəsində yorulmaz enerjiylə çalışan, bir insan ömrü boyu bu qədər film çəkən, uşaqlar üçün kitablar yazan, Ali məktəbdə pedaqoji fəaliyyətlə məşğul olan Tofiq İsmayılov Türkiyəyə getdi və on beş il ərzində İstanbulun Memar Sinan Universitetinin müəllimi - oldu. Deyən gərək, dərsini de, aldığın kafi maaşla sakitcə dolan, yaşın da daha o yaş deyil... Amma belə yaşasaydı Tofiq - Tofiq olmazdı. İstanbulda neçə illik fəaliyyəti boyu Tofiq İsmayılov həyatını yalnız Memar Sinan Universitetindəki tələbələr yetişdirməyə deyil, bütün türk dünyasının sənətinə, türk xalqlarının qarşılıqlı mədəni əlaqələrinin gəlişməsinə, Azərbaycanın Türkiyədə daha geniş tanıdılmasına həsr etdi. İstanbul Bələdiyyəsinin o vaxtkı kultur işləri dairəsinin müdiri dostu, dostumuz Şenol Dəmirözlə birlikdə İstanbulda nələr təşkil etmədi: türk dünyası sinema (kino) festivalları, ədəbiyyat, opera günləri, konsertlər, ünlü sənətçilərimiz Üzeyir Hacıbəyliyə, Adil İsgəndərova, Qara Qarayevə, Rəsul Rzaya, Bəxtiyar Vahabzadəyə həsr edilmiş tədbirlər... Şenolla birlikdə bütün müstəqil və muxtar Türk Cümhuriyyətlərini - Qazaxıstanı, Qırğızıstanı, Özbəkistanı, Türkmənistanı, Tatarıstanı, Başqırdıstanı bir-bir gəzib-dolaşdılar, türk xalqlarının illər boyu qırılmış mənəvi və mədəni bağlarını yenidən bərpa etməyə çalışdılar. Türk dünyasının məşhur kino ustaları - türkiyəli Xalid Rəfiq, mərhum qırğız rejissoru Tolamuş Okeyev, türkmən Xocaqulu Narliyev və onun xanımı aktrisa Maya Aymedova, özbək Şöhrət Abbasov, tatar Bolot Mansurov Tofiqin yaxın dostları, İstanbuldakı kino bayramlarının daimi iştirakçıları idi. Rəhmətlik Çingiz Aytmatovla da dostluq edirdi, onunla, habelə qazax yazıçısı Muxtar Şaxanovla birlikdə ssenarilər yazmışdı.

Tofiq İsmayılovun İstanbul dövründəki ən vacib işlərindən biri - yazdığı üç cildlik "Türk cümhuriyyətlərinin sinema tarixi" oldu. Bir elmi institutun görə biləcəyi (bəlkə də görə bilməyəcəyi) işi Tofiq İsmayılov təkbaşına etmiş, Türk dünyasının mükəmməl kino salnaməsini yaratmışdı. Bu kitab təbii ki, yalnız yazılı mənbələrə əsaslanmır, onu araya-ərsəyə gətirmək üçün müəllif yüzlərlə bədii və sənədli filmə baxmalı olmuşdu. Bu filmlərin əksəriyyəti onun şəxsi kinotekasında saxlanılır. Məncə bu türk xalqlarının kino sənətinə aid unikal kolleksiyadır və yaxşı olardı ki, indi Tofiq Bakıya qayıtdığı zaman bu zəngin filmlər xəzinəsində toplanmış əsərləri öz təqdimatları və şərhləri ilə televiziya kanallarımızda nümayiş etdirsin.

Tofiq İsmayılovun 70 illiyi münasibətilə qələmə aldığım bu yazıda onun fəaliyyəti haqqında çox söz deyə bilərdim. Amma professor Nizami Cəfərov "525-ci qəzet"də məni qabaqlayaraq görkəmli sənətkarımız haqqında müfəssəl bir məqalə dərc etdirib və mənim demək istədiyim sözlərin çoxunu deyib.

Mənə isə on il bundan qabaq Tofiq İsmayılovun 60 illiyi münasibətilə yazdığım yazıdan bəzi fikirləri yenidən təkrarlamaq qalır. Onun xasiyyətinə, davranışına az-çox bələd olan qohum kimi o vaxt yazırdım ki, Tofiq çox ailəcanlı, balacanlı, nəvəcanlı bir insandır. Özünü oda-közə vurur ki, ailəsi yaxşı dolansın. Həmişə deyirəm, Tofiq, üç qızın var, nəvələrin var, hamısı normal yaşayır, bir az toxta, özünü düşün, axı 60 yaşın var. Kimə deyirsən? İndi on il keçəndən sonra, 70 yaşında da Tofiq eyni fədakarlıqla övladlarından başqa yeddi nəvəsinin yolunda ömrünü fəda etməyə hazırdır.

Söhbət nəvələrdən düşdüsə bir məzəli və mənalı xatirə də yadıma düşdü. Tofiqlə mənim iki ortaq nəvəmiz var - Rəsul və Anar, Turalla Sevincin övladları.

Rəsul dörd-beş yaşlarında olanda Bakıda Axundov kitabxanasının yanından keçərkən bu binanın fasadında ucaldılmış heykəlləri ona göstərdim, bax o da mənim atam, Turalın babası, sənin ulu baban Rəsul Rzadır - dedim sən onun adını daşıyırsan. Balaca Rəsul tərs-tərs üzümə baxıb: - Bəs Tofiq baba hanı? - deyə soruşdu.

İndi Rəsul artıq böyük oğlandır, Ali məktəb tələbəsidir, şübhəsiz dərk edir ki, Tofiq İsmayılovun heykəlini o özü ucaldıb - filmləriylə, kitablarıyla, Türk dünyasına xidmətləriylə, Bakıda və İstanbulda yetişdirdiyi yüzlərlə tələbələriylə.

 

70 yaşın mübarək Tofiq!

 

   27 mart 2009

 

 

   Vəfalı dost

 

   Görkəmli tərcüməçi, naşir, təşkilatçı, əsl ədəbiyyat adamı Azər Mustafazadənin 70 yaşı tamam olur. Bu münasibətlə yazdığım yazıya başlıq qoyandan sonra bir qədər tərəddüd keçirdim. Bəlkə onu dəyişdirim-deyə düşündüm... Axı bu başlıq dostum Azərin qəlbini sızlada, kövrəldə bilərdi. Bir neçə il əvvəl o çox sevdiyi həyat yoldaşı Vəfa xanımı itirmişdi. İndi o vəfasız dost idi. Vəfasız, amma vəfalı. Başlığı dəyişmədim, çünki Vəfa xanımın xatirəsinə də, Moskvada Ədəbiyyat institutunda birgə oxuduğu gənclik dostlarına da, ümumən yoldaşlıq etdiyi başqa insanlara da, müxtəlif sahələrdə çalışdığı işlərə də etibarı cəhətdən Azəri məhz "vəfa" sözüylə səciyyələndirmək düz olar.

Ömrü boyu çeşidli işlərdə fəaliyyət göstərib. Adicə ədəbi işçi, sonra "Literaturnı Azərbaycan" jurnalının məsul katibi olanda da, Mərkəzi Komitənin mühüm şöbələrindən birinin müdiri işləyəndə də, "Literaturnaya qazeta"nın Azərbaycan üzrə müxbiri kimi çalışanda da, Şəki kimi böyük rayona rəhbərlik edəndə də, bir müddət işsiz qalanda da, nazir müavini vəzifəsini daşıyanda da Azər həmişə eyni Azər olub, işinə sədaqətli, fəaliyyətinə namusla yanaşan, zəhmətkeş, xeyirxah...

   Azərbaycan ədəbiyyatını rus dilinə çevirmək kimi ağır zəhmətə qatlaşanda da, indi bəzi başqa nəşriyyatların dağıldığı, sıradan çıxdığı bir vaxtda qədim "Azərnəşr"i yaşadanda da həmişə ədəbiyyatımıza, mədəniyyətimizə ləyaqətlə xidmət edib. Azərbaycan ziyalısı deyəndə ilk ağlıma gələn insanlardan biri Azərdir. Təmənnasız, iddiasız, heç kəsin yerində gözü olmayan gözü tox bir ziyalı, heç kəsə həsəd çəkməyən alicənab, fədakar insan. Hərdən Azərlə zarafat edirik ki, o öz adını artıq "Azərnəşr" sözündə ədəbiləşdirib, çünki çətin zamanlarda bu nəşriyyatın ayaqda qalması ilk növbədə Azərin xidmətidir.

   İnsanlar kimi kitabların da öz taleyi olur. Və müxtəif illərdə - insanlar kimi kitablar da uğurlu, ya uğursuz günlər yaşayır, sevildikləri vaxtlar da olur, gözdən düşdüyü vaxtlar da. Acı da olsa etibar etməliyik ki, son vaxtar, bütün dünyada olduğu tək, Azərbaycanda da Kitabın bəxtinə ağır sınaqlar düşüb. Belə sınaqlardan çıxmaq hər insana, hər kitaba nəsib olmur.    Belə bir bazar, daha sərt desəm baqqal mülahizəsi var ki, kitabın dəyəri onun populyarlığında, alış-veriş meyarlarıyla ölçsək, satılıb-satılmamasındadır. Amma satılmayan adamlar da var, satılmayan kitablar da...

   İstərdim ki, məni düzgün başa düşsünlər. Məlumdur ki, ədəbiyyatın müəyyən populyar janrları var, məsələn çox oxunan dedektiv janr. Əgər bu janrda yaranmış əsərlər Edqar Po, Konan Doyl, Aqata Kristi, Jorj Simenon, ya elə bizim Çingiz Abdullayev kimi istedadlı müəlliflərin qələmindən çıxıbsa, bu kitablar ədəbiyyatın malıdır, onun dəyərli örnəkləridir. Amma axı tək bir oxucunu cəlb etmək üçün yazılan bayağı "əsərlər" də meydana çıxır. Özəlliklə bizim günlərdə pulu-varı olan hər adamın öz cızma-qarasını çap etməyə imkanı varsa. Ciddi ədəbiyyat isə geniş oxucu marağını cəlb etməyə də bilər. Amma belə kitabları nəşr olunmaq və deməli yaşamaq haqqından məhrum etsək həqiqi ədəbiyyatın siması necə olar?

   Bu söhbəti ona görə salıram ki, Azər "Azərnəşr"də kitab çap etmək siyasətində bazar iqtisadiyyatının qanunlarına müəyyən qədər riayət etməyə məcburdursa da, həqiqi dəyəri olan kitabların işıq üzü görməsinə də həmişə ciddi məsuliyyətlə yanaşır. Ən son bir misal. Uzun illər Yazıçılar İttifaqına rəhbərlik etmiş, xalq yazıçısı İmran Qasımovun çoxdan bəri kitabları çıxmırdı. Elmira xanım Axundova onun maraqlı esselərindən ibarət olan bir kitabını tərtib etdi, Öz sözünü mən yazdım, Azər isə bir an tərəddüd etmədən bu kitabı sponsorsuz-filansız, nəşriyyatın öz daxili resursları hesabına nəfis şəkildə çap etdi. Bu bəlkə də adi görünə biləcək bir faktdır. Amma mən bu faktda Azərin həm ədəbiyyata, həm də tanıdığı, hörmət etdiyi müəlliflərə etibarının, sədaqətinin bariz örnəyini görürəm. Ümumiyyətlə fikir vermişəm ki, uzun illər boyu ünsiyyətimizdə Azərdən bir nəfər haqqında da olsa (bircə nəfər istisna olmaqla -adını çəkmirəm) hər hansı bir mənfi söz eşitməmişəm. Özəlliklə vaxtıyla ona qayğıyla yanaşan ağsaqqal yazıçılarımız Mirzə İbrahimov, İmran Qasımov, İsmayıl Şıxlı haqqında həmişə böyük ehtiramla söz açır, onlarla bağlı maraqlı xatirələrini dilə gətirir.

   Ədəbiyyatımızda öz yeri olan, qədirşünas adamların xatirələrində yaşayan insanları - dünyasını dəyişmişləri belə hörmətlə anmaq - ziyalılığın, nəcibliyin əlamətidir. Ölülərə-dirilərə böhtan, föhş atmaq isə naqislik kompeksindən əziyyət çəkənlərin şakəri, özünə "təsəllisi" uğursuzluqlarının nişanəsidir.

    İnsan ömürlüyündə yüksəliş anları da olur, diqqətdən kənarda qaldığı vaxtlar da. Mərdanəlik - hər iki məqamda mənliyini qoruyub saxlamaqdır. Ləyaqət ondadır ki, zirvələrə ucalanda başın gicəllənməsin, hamıya yuxarıdan aşağı baxmayasan, zirvələrdən enəndə isə giley-güzar etməyəsən, bütün dünyadan küsüb-inciməyəsən, hamını suçlamayasan. Azər bütün bu təbəddülatlardan eyni cür başıucalıqla keçən, həmişə şəxsiyyətini qoruyanlardandır.

   Yazımın əvvəlində olduğu kimi axırlarına yaxın da Vəfa xanımı xatırlamaq istəyirəm. Təbii ki, Azər onun itgisini çox ağır yaşadı. Tale elə gətirdi ki, bu gün iki qızı da ailələriylə birlikdə xarici ölkələrdə yaşayır. Azər tənhalığın acısını da eyni mətanətlə, eyni dözümlə keçirir. Yalqızlığının ağrılarını heç kəsə göstərmir, bəlkə ancaq bir neçə dostuyla əvvəlki vaxtlardan daha çox, daha sıx ünsiyyətdə olmağa ehtiyac duyur.

    Ancaq yetər, yetmiş yaşı tamam olan gün - martın 27-də qələmə aldığım bu yazımda Azəri qəmli sözlərlə riqqətləndirmək istəmirəm. Ona - varlığı üçün, belə olduğu üçün, etibar və sədaqəti üçün minnətdarlığımı bildirmək istəyirəm, ayrı vaxt demədiyim sözləri - "belə bir dostum olduğu üçün qürur duyduğumu" ona çatdırmaq istəyirəm.

 

   Yetmiş yaşın mübarək Azər!

 

   27 mart 2009

 

 

ANAR

 

525-ci qəzet.- 2009.- 4 aprel.- S.24-25.