Lentə
köçürülmüş ömür
Həyatını,
taleyini yaradıcılığa, sənətə həsr
etmiş adamlarla ünsiyyətdə olmaq hədsiz dərəcədə
maraqlıdır. Bir ömürdə iki həyat - bir adi insan
həyatı, ayların, illərin sayını, bir də sənət
həyatı yaşayan insanlar zəngin mənəvi potensiala
malik olurlar. Həyatımla bağlı belə şəxsiyyətlərdən
biri görkəmli kinorejissor, kinoşünas alim, ssenarist və
yazıçı, professor Tofiq İsmayılovdur. Bu il
T.İsmayılovun 70 yaşı tamam olur, o ömrünün
və yaradıcılığının müdriklik mərhələsinə
daxil olur.
Adətən deyirlər
ki, şairlər həmişə özünü yazır. Mən
bu fikri bədii sənətlə məşğul olan
bütün müəlliflərə, o cümlədən
rejissorlara aid edərdim. Rejissor, hər şeydən öncə
öz ömrünü köçürür lentə. Sənət
sənətkarın içindən süzülüb durulan
bulağa bənzəyir. T.İsmayılovun sənəti də
belədir. Hansı əsərinə baxırsan orada ən
qabarıq görünən rejissorun şəxsiyyətidir. Rejissor
şəxsiyyəti T.İsmayılovun filmlərinin
kontekstoloji əsasını təşkil edir. Başqa
sözlə T.İsmayılov fərdi yaradıcılıq
üslubuna və manerasına malikdir, bu isə başlıca
şərtdir.
Ssenarist mətnin, aktyor
oyunun, rəssam dekorasiyaların, bəstəkar musiqinin,
operator lentlərin - rejissor isə filmin müəllifidir. XX əsrin
möcüzəsi - sinkretik sənət olan kinoda bütün
sənət növləri məhz rejissor vasitəsi ilə
birləşir, sintez olunur. T.İsmayılov belə qüdrətli
bir rejissordur. Təsadüfi deyil ki, o özü rejissoru
"min bir cür sənət bilicisi" adlandırır.
Rejissor
ömrünün lentə köçmüş zəngin
salnaməsindən bəzi faktlara nəzər salaq.
T.İsmayılov 70 sənə öncə bizim
hamımızın arzularının beşiyi olan Bakı
şəhərində bu fani dünyaya təşrif gətirib.
Sənətə böyük marağının arxasınca
o, orta məktəbi bitirib M.Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitutuna gəlib.
Burada aktyorluq fakültəsini bitirib. Gənc və
istedadlı aktyorun yeni arzusu çiçək açıb:
Rejissor olmaq! Böyük həvəslə rejissor ixtisasına
yiyələnən T.İsmayılov Moskvaya Ali kinorejissorluq
kurslarına gedib təhsilini təkmilləşdirir. Onun diplom
işi olan Ə.Məmmədxanlının eyni hekayəsi əsasında
çəkdiyi "Anamın çırağı"
qısametrajlı filmi əla qiymətə layiq
görülür. Bu ilk filmin ayağı uğurlu oldu. Bu
gün T.İsmayılov Azərbaycanda ən çox film
çəkmiş rejissordur. O milli kino sənətimizə
müxtəlif metrajlı 30 film bəxş edib.
1970-ci ildə gənc və
perspektivli kinorejissor T.İsmayılov Cəfər Cabbarlı
adına "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında
yaracılıq fəaliyyətinə başlayır. Və
burada ona şöhrət gətirən ilk filmi - "Oxuyur
Müslüm Maqomayev" adlı ekran əsərinin
yaradır. Bu film kinorejissorun yaradıcılığında
yeni bir istiqamətin - musiqili filmlər təmayülünün
əsasını qoydu. Onun ardınca "Mən mahnı
qoşuram", "Musiqi müəllimi" filmləri
yaradıldı. Bu filmlərdə rejissor sənətin ən
ecazkar növü olan musiqini həyatı dərk etmsək
üçün bir vasitə seçdi. Çətin idi
dünyaya və insan taleyinə musiqinin, lirik bir
mahnının ritmi ilə nəzər salmaq. Bunun
üçün təkcə həssas bir rejissor yox, həm də
dünyanı qəlbinin ritmi ilə duyan musiqiçi
olmalı idi.
T.İsmayılovun "Oxuyur
Müslüm Maqomayev" filmi Tehran Beynəlxalq kinofestivalında,
Praqa kino baharı festivalında nümayiş etdirilib. Film
Daşkənd televiziya filmləri festivalında Özbəkistan
Bəstəkarlar İttifaqının xüsusi
mükafatını alıb. Filmin uğurları bununla
bağlı idi ki, burada dramaturgiyanın hər iki qəhrəmanı,
həm M.Maqomayevin şəxsiyyəti, həm də əlahəzrət
musiqi yüksək rejissor sığalından
çıxmışdı. Təbii ki, rejissorun ilk
uğurları ona ilk təravətli sənət sevincləri
ilə birlikdə, həm də ilk qibtələr, ilk rəqiblər
və ilk müqavimətlər də bəxş etdi. Lakin
T.İsmayılov prinsipial və inadkar adamdır. O, məhz
inadkar bir inamla da öz sənət mübarizəsini davam
etdirdi. Əsas məsələ yanılmadan işləmək
və yaratmaq idi. T.İsmayılov İ.Əfəndiyevin
"Körpüsalanlar" povesti əsasında
"Çarvadarların izi ilə", Ə.Əylislinin
eyniadlı povesti üzrə "Gilas ağacı",
"Bizim küçənin oğlanları",
"Xüsusi vəziyyət", "Yay günlərinin xəzan
yarpaqları", "Sürəyya" kimi uğurlu romantik
filmlər çəkdi. Lakin bir film - 1980-ci ildə "Məlikməmməd"
nağılı əsasında
ekranlaşdırdığı "Əzablı yollar" əsəri
rejissorun kino sənətimizdəki mövqeyini möhkəmlətdi,
şöhrətini dünyaya yaydı. 80-ci illərin
ortalarında ABŞ-da göstərilən ən yaxşı
Sovet filmləri sırasında "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında istehsal olunmuş "Əzablı yollar"
nağıl-filmi də var idi. Hələ o zaman filmin qəhrəmanı
Məlikməmməd öz novator oyunu, koloriti ilə Amerika
tamaşaçılarının mənəvi
dünyasını fəth etmişdi.
Yeri gəlmişkən,
uşaq filmləri T.İsmayılovun
yaradıcılığında ikinci mühüm təmayülü
əmələ gətirir. Kinoya ecazkar, saf və büllur
uşaq aləmini gətirmək meyli artıq təkcə
ssenarist və rejissor T.İsmayılovdan yox, həm də
uşaq yazıçısı T.İsmayılovdan gəlir.
O, bir yazıçı kimi uşaqların həyat, arzu və
talelərindən bəhs edən "Qonşular",
"Sevincin yuxusu", "Şəkil teatrı",
"Şəkil kino", "Diş ağrısı" əsərlərini
yazıb. Bu əsərlər Tofiq müəllimin kino ilə ən
ciddi şəkildə məşğul olduğunu on il ərzində
- 1976-86-cı illərdə yazılıb. Uşaqlar
haqqında yazmaq da, onlarla film çəkmək də olduqca
çətindir. Məsələn, "Mən mahnı
qoşuram" (1979) filmində T.İsmayılov kənd
ağsaqqalı Bəhmən kişi, yeniyetmə istedad Sona və
onun atası Xudayar obrazlarının
çarpazlaşdığı mühitdə əsas diqqəti
Sonanın istedadı üzərində cəmləyir,
bütün varlığı, hər günü, hər
saatı nəğmə ilə nəfəs alan bu
qızın dolğun obrazını yaradır. Yaxud "Nəğmə
müəllimi" filmində müəllim (müğənni
Sərxan Sərxan) musiqinin qüdrəti ilə bütün kəndi
öz işinə cəlb edir. Az müddət ərzində
hamı - balaca körpələr də çalıb
oxumağa başlayır.
T.İsmayılov öz filmlərində
müxtəlif mövzular kontekstində milli-mənəvi
varlığımızı narahat edən taleyüklü
problemləri lentə alıb. "Babalarımızın
torpağı", "Lahıc", Azərbaycan kinosu
tarixində ilk çoxseriyalı bədii televiziya filmi olan
"Vulkana doğru gedirəm" əsərləri öz
koloriti, etnoqrafik özəlliyi və müasirlik imkanları
ilə seçilən baxımlı filmlərdir.
T.İsmayılov təkcə
kino sənətinin yaradıcısı deyil, həm də tədqiqatçısı
və təbliğatçısıdır. Çəkdiyi
filmlərin yarıdan çoxunun ssenari müəllifi məhz
T.İsmayılov özüdür. Hesab edirəm ki,
T.İsmayılovun səmimiliyi, tədqiqatçılığı,
onun müəllimliyi, bir pedaqoq kimi fəaliyyəti ilə
sıx bağlıdır.
O, 1974-cü ildən indiki Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
universitetində kinorejissor pedaqoq kimi fəaliyyət göstərir.
T.İsmayılov burada dosent, professor, kafedra müdiri kimi
olduqca səmərəli fəaliyyət göstərib. Gənc
kinorejissor kadrların yetişməsi üçün
bütün varlığı ilə çalışıb.
Mən dostum
T.İsmayılovu Azərbaycan və Türkiyə arasında ədəbi-mədəni
əlaqələrin canlı körpüsü hesab edərdim.
İş elə gətirdi ki, T.İsmayılov 1994-cü ildə
Türkiyədə işləməli oldu. O, Memar Sinan Gözəl
Sənətlər Universitetində Gözəl Sənətlər
fakültəsi kino-TV bölümünün müşaviri
kimi fəaliyyətə başlayıb və tezliklə
maraqlı işlərinə görə nüfuz qazanıb.
1996-2004-cü ildə İstanbul Böyükşəhər Bələdiyyəsi
Kültür İşləri Dairə
Başkanlığında danişmən olaraq
T.İsmayılov bütün türk xalqlarının mədəniyyətlərini
əhatə edən iyirmiyə yaxın tədbirin təşkilatçısı,
ssenaristi və rejissoru olub. Təkcə 2002-2004-cü illərdə
"Türk Dünyasının Ulduzları" layihəsi
üzrə onlarca türk sənət adamının, o
cümlədən Ü.Hacıbəyli, Anar, Adil İskəndərov,
Qara Qarayev, B.Vahabzadə kimi görkəmli şəxsiyyətlərin
ildönümlərini təşkil edib. T.İsmayılovun
Türkiyədə türk xalqları mədəniyyətlərinin
doğmalaşması naminə gördüyü işlərin
həm məzmunu, həm də əhatə coğrafiyası
çox genişdir. Onu tanıyanlara yaxşı məlumdur
ki, T.İsmayılov hələ gənc yaşlarından TV ilə
bağlı olub, burada mütəxəssis kimi
çalışıb, "Kinopanoram" verilişini
aparıb, sonra da müəllif kimi həmişə sıx əlaqə
saxlayıb. O, Türkiyədə də bu istiqamətdəki fəaliyyətini
davam etdirib. Bütün bunları bəlkə də onun bir
peşə borcu, gündəlik işi hesab etmək olardı.
T.İsmayılovun fəaliyyətinin
əsas, qiymətli sahələrindən biri tədqiqatçı
kinoşünas kimi gördüyü işlərdir. O,
İstanbulda türk dövlətlərinin ədəbi-mədəni
birliyinə xidmətlər göstərmiş konfrans,
simpozium, müşavirələr, kinofestivallar, teatr
tamaşaları, ədəbi-bədii mərasimlər
keçirməklə bərabər ardıcıl şəkildə
türk xalqlarının kino tarixini yazmaqla məşğul
olub. Nəhayət, 2001-ci ildə Türkiyədə
"Türk Güzəl Sənətlər Fondu" tərəfindən
Azərbaycanın əməkdar incəsənət xadimi,
professor T.İsmayılovun "Türk cümhuriyyətləri
sinema tarixi" adlı üçcildliyi çap olundu.
Kitabın I cildində Azərbaycan, II cildində Qazaxıstan
və Qırğızıstan, III cildində Özbəkistan
və Türkmənistan olmaqla beş türk dövlətinin
kino sənəti öz əksini tapıb. "Türk
cümhuriyyətləri sinema tarixi" kitablarını
türk kino sənəti haqqında ensiklopedik əsərlər
kimi dəyərləndirmək olar. Bu əsərlərin
İstanbulda və Bakıda geniş təqdimatları
keçirildi, onlar elm və sənət adamları tərəfindən
yüksək qiymətləndirildi, mətbuat əsərlərin
nəzəri-tarixi əhəmiyyətinə dair məqalələr
dərc etdi.
T.İsmayılov bir
kinoşünas kimi olduqca fəaldır. O, tez-tez həm
Türkiyə, həm Azərbaycan telekanallarında, kino sənətimizin
problemlərinə dair çıxışlar edir, maraqlı
məqalələr yazır, aktual problemləri araya gətirən
müsahibələr verir. Söhbətlərimizdə o,
böyük sənətkar yanğısı, vətəndaş
ağrısı, dərin təəssübkeşlik hissi ilə
kino sənətimizin bugünkü yaradıcılıq
taleyindən danışır. Kinoya belə sevgi
T.İsmayılovun axtarışlarının da əsasında
dayanır. Bir neçə ilə öncə o mənə
müdafiə etmək istədiyini bildirdi.
Açığı, ömrün şöhrətli və
müdrik çağında onun bu həvəsə
düşməsi mənə qəribə gəldi. Bu həvəsdə
onun həm kino sənətinə məhəbbəti, həm də
ciddi alim niyyəti var. Başlıcası isə müəyyən
etdiyi mövzu məni tutdu: "Türk xalqları kino sənətinin
təkamül mərhələləri". Bu əsər
T.İsmayılovun həm rejissor kimi sənət təcrübələrinin,
həm də tədqiqatçı kimi
axtarışlarının səmərəli yekunu oldu. Əsərdə
5 türk respublikasının kino sənəti eyni mənşəli
xalqların mədəni birliyi kontekstində üç təkamül
mərhələsi üzrə nəzərdən
keçirilirdi. Əsərin birinci fəslində türk
xalqları kino sənətinin təşəkkül
özünəməxsusluğu, ikinci fəsildə tarixi
mövzu və tarixilik, üçüncü fəsildə isə
türk kino sənətində mənəvi-əxlaqi
axtarışları araşdırılır, bunların mərhələvi
xüsusiyyətləri, habelə hər bir mərhələnin
tarixi-estetik miqyasları müəyyənləşdirilir.
T.İsmayılovun
"Türk xalqlarının kino sənəti" (2008)
monoqrafiyası onun namizədlik dissertasiyası əsasında
hazırlanıb. Türk kino tarixinə dərindən bələdlik,
nəzəriyyə ilə təcrübənin üzvi vəhdəti,
zəngin materialın bacarıq və səriştə ilə
ümumiləşməsi bu kitabın əsas məziyyətləridir.
Bu monoqrafiya beş türk ölkəsinin kino sənətini
eyni səviyyədə əks etdirir. Və təbii ki hər
bir türk respublikası üçün eyni dərəcədə
əhəmiyyətlidir. Türk respublikalarının heç
birində bu səviyyəli əsər yazılmayıb.
T.İsmayılovun
"Türk xalqlarının kino sənəti"
monoqrafiyası müəllifin əsas elmi konsepsiyasını
ifadə edən belə bir fikirlə tamamlanır:
"Türk xalqları kino sənətinin təkamülü
çağdaş türkçülüyün əsas təmayüllərindən
biridir. O antitürk ideologiyaya qarşı müqavimətdə
formalaşıb. Xalqa, millətə daha yaxın, doğma və
səmimi dildə danışan milli xarakteri, etnik-mənəvi
psixologiyanı əks etdirən kino sənətimiz yeni,
istiqlal dövrünə əzmlə, böyük bədii-fəlsəfi
yaradıcılıq uğurları ilə daxil olub. Bu unikal sənətin
istiqlal məfkurəsi işığında tədqiqi sənətşünaslığımızın
nəzəri-tarixi vəzifələrindəndir.
Türkçülük, həm də mədəniyyət
vasitəsi ilə türkləri yüksəldən möhtəşəm
ideya, tarixi-fəlsəfi təlimdir". Beləliklə,
T.İsmayılovun son on beş ildəki fəaliyyətinin məzmunu
mədəniyyət vasitəsi ilə türkləri ucaltmaqdan
ibarət olub. Türkün mədəni-tarixi gələcəyinə
dönməz inam T.İsmayılov sənətinin bədii-fəlsəfi
pafosunu müəyyən edir.
Nizaməddin Şəmsizadə
filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2009.- 8 aprel.- S.7.