Dünyada qalan
İnsan
Dünyadan gör necə insanlar keçib!
Deyəsən,
bu ifadənin müəllifi şəxsiyyətinə və
yaradıcılığına böyük hörmət bəslədiyim
xalq yazıçımız, indi özü də həyatda
olmayan Hüseyn Abbaszadədir.
Həqiqətən
də, yaşadığın illərin arxasından
keçmişə boylananda, ömür yolunda rastına
çıxan dürlü-dürlü insanları, onların
nəcib və xeyirxah əməllərini xatırlayanda istər-istəməz
bu sözlər yada düşür.
Ömrün
uzun-qısalığından, içərisində
yaşadığın mühitin özəlliklərindən
asılı olaraq, hər bir fərdin həyatından minlərlə,
yüz minlərlə insanlar keçə bilər.
Onların
arasında yadda qalanlar, daim xatırlananlar isə az, lap az olur.
Yadda
qalmaq üçün gərək minlərdən və
milyonlardan seçiləsən, gərək həmişə,
hər yerdə öz səsin və öz sözün olsun, gərək
həyatda və insanların ürəyində silinməz izlər
qoya biləsən.
Gərək
elə ömür yaşayasan ki, sən bu dünyada olmayanda
da yerin görünsün, yoxluğun hiss edilsin və səni
tanıyanlar ürəklərinin dərinliklərindən gələn
bir nisgillə "Dünyadan gör necə insanlar
keçib!" - deyə bilsinlər.
Gözəl
alim, saf və səmimi insan, ədəbiyyatımızın cəfakeşi,
XX əsr Azərbaycan filologiya elminin inkişafına
mühüm töhfələr vermiş akademik Məmməd Cəfər
Cəfərovu xatırlayanda hər dəfə onu
tanıyanların, onunla ünsiyyətdə olanların
hamısı kimi mənim də ürəyimdən bu sözlər
keçir.
Bu il mayın 10-da Məmməd Cəfər müəllimin
anadan olmasının 100 illiyi tamam olur. İnanmaq
istərdim ki, həmkarları və çoxsaylı tələbələri
həmin ərəfədə müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
təşəküllündə mühüm xidmətləri
olan görkəmli alimin xatirəsini layiqincə yad edəcəklər.
Məmməd
Cəfər müəllimin özünü yaxından
tanımamışdan əvvəl ötən əsrin 70-ci illərində
yeganə universitetimiz olan Bakı Dövlət Universitetində
onun haqqında dolaşan mifləri eşitmişdim. O,
1969-cu ildə qəbul olan tələbələrə rus ədəbiyyatı
tarixindən mühazirələr oxuyurdu. Biz - 1970-ci ildə tələbə
adı qazananlar isə bu imkandan məhrum olmuşduq. Cəfər müəllim elmi-tədqiqat işlərinə
daha çox vaxt ayırmaq üçün universitetdəki
işindən imtina etmək qərarına gəlmişdi.
Bizdən
yuxarı kursların tələbələri onun qəribəliklərindən,
xasiyyətinin həlimliyindən və
yumşaqlığından çox danışırdılar.
Əslində isə, aradan illər keçəndən
sonra bizim qəribəlik kimi başa
düşdüyümüz bütün bu hərəkətlərin
arxasında nəciblik və insaniyyət dayandığı
hamımıza aydın oldu. Cəfər müəllim adına, şöhrətinə, titullarına
baxmayaraq, tələbələrlə sadə və səmimi
davranırdı, onların ürəyinə yol tapmağa
çalışırdı, bir sıra həmkarlarından fərqli
olaraq, ifrat sərtlik və yersiz tələbkarlıq göstərmirdi,
heç kəsi imtahan və yoxlamalarla hədələmirdi. Bütün bunlar isə hələ yeniyetməlik və
ilk gənclik çağında olmalarına baxmayaraq,
artıq içərisində yaşadıqları cəmiyyətin
qayda-qanunlarına alışmış tələbələrə
qəribə görünür, hətta qeyri-adi təsir
bağışlayırdı.
Arabir
universitetin filologiya fakültəsinin indiki İstiqlaliyyət
küçəsindəki binasının dəhlizlərində
gördüyüm Cəfər müəllim özünün
bütün hərəkətləri, davranışı,
düşüncəsi ilə tam bir ziyalılıq nümunəsi
idi.
İş elə
gətirdi ki, universitetdə akademikin tələbəsi ola bilmədim. Amma aradan bir neçə il keçəndən sonra elmi sahədə
onun aspirantı, yetirməsi olmaq imkanını qazandım.
Ali təhsili
başa vurub orta məktəbdə iki il
müəllimlik etdikdən sonra 1977-ci ilin sentyabrında sənədlərimi
Azərbaycan EA-nın əyani aspiranturasına vermişdim.
Özümü aspirantı kimi görmək istədiyim Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunda cəmisi
bir yer vardı. Bu bir yerə isə, səhv
etmirəmsə, düz yeddi nəfər iddiaçı
vardı. Bir az bəlağətli səslənsə
də, həqiqi bilik, intellekt mübarizəsi gedirdi. Heç kim heç kimə güzəştə getmək
fikrində deyildi. İmtahanlar başa
çatandan sonra qəribə vəziyyət
yaranmışdı. Əyani təhsil
üzrə elan olunmuş bir yerə iki namizəd
qalmışdı. Ən qəribəsi isə
bu idi ki, iddiaçılar arasında iki nəfər
bütün imtahanlardan əla qiymət almışdı.
İnstitut
rəhbərliyi çətin məsələ ilə üzləşmişdi.
Həmin dövr bürokratiyasının əngəllərinə
baxmayaraq, bəlkə də vəziyyətin qeyri-adiliyini nəzərə
alıb (üç "əla"dan daha yuxarı qiymət
almaq qeyri-mümkün idi və belə parlaq imtahan vermiş gənclərdən
hər hansı birinin, necə deyərlər, qapı
dalında qalması açıq-aşkar ədalətsizlik
olardı) bəlkə də əlavə yer əldə etmək
mümkün idi.
Amma
bunun üçün kiminsə qabağa düşməsi,
qapıları döyməsi lazım idi. İnstitut
rəhbərliyi daha asan yolla getdi.
İddiaçılardan birinin - universitetdəki tələbə
dostum və indiyə qədər də səmimi münasibətlərimizi
qoruyub saxladığımız Teymur Kərimlinin fars dilini bilməsi və klassik ədəbiyyatla
maraqlanması əsas götürülərək, ona üstünlük
verildi. Doğrudur, mənə də,
arzuladığım təqdirdə, İnstitutda işə
girmək təklif edildi. Amma şəhərə
"propiskanın" qeyri-mümkünlüyü bu cəlbedici
təklifi elə həmin anda da irreallığa, düzəlməsi
mümkün olmayan bir işə çevirdi. Əslində, aspirantura rayonlardan gəlmiş
istedadlı gənclər üçün təkcə elmlə
məşğul olmağın deyil, həm də paytaxtda
qalmağın yolu idi.
Təbii ki,
İnstitutun o zamankı direktoru Mirzəağa Quluzadə
başda olmaqla, bizdən qəbul imtahanı götürən
alimlər bu vəziyyətdən təəssüflənir, mənim
aspirantlar sırasına düşməməyimin ədalətsizlik
olduğunu deyir, EA rəhbərliyinə, hamının nədənsə
QB (Qasan Baqiroviç) adlandırdığı prezident Həsən
Abdullayevə müraciət etməyi məsləhət
görürdülər. Özləri isə
yaxalarını kənara çəkirdilər.
Bilmirəm,
bəlkə də öz qeyri-adilikləri və gözlənilməzlikləri
ilə seçilən QB-nin yanına gedib çıxa bilsəydim,
hər şey yaxşılığa doğru dəyişərdi.
Amma mən cəsarətsizlikdənmi, ya nədənsə
bunu etmədim. Bəxtimi altı aydan sonra
yenidən, yaz imtahanları zamanı sınamağı qərara
aldım. Üstəlik də vəziyyətdən xəbərdar
olanların hamısı növbəti dəfə mənə
ən azı ixtisas fənnindən sorğu-sualsız "əla"
qiymət yazılacağına, qəbul məsələmin əslində,
indidən həll edildiyinə təminat verirdi.
Altı
aydan sonra yenidən aspiranturaya qəbul üçün sənədlərimi
hazırlayıb Bakıya gəldim. Abbas Səhhətin
məşhur şeirində deyildiyi kimi, "imtahan məclisi
qurulmuşdu". İddiaçıların sayı
keçən dəfəkindən az
deyildi. Doğrudur, vakant yerlərin də
miqdarı artırılmışdı və bu dəfə
mütləq uğur qazanacağıma inanırdım. Lakin qəribəsi bu idi ki, Ədəbiyyat
İnstitutunda, deyəsən, heç kəs mənim həmin
"o oğlan" olduğumu xatırlamırdı. Verilən vədlər tamam-kamal yaddan
çıxmışdı. Sual-sual
dalınca yağırdı (indi EA-dakı bu ciddiliyi və tələbkarlığı
yalnız minnətdarlıq və xoş bir heyrət hissi ilə
xatırlamaq mümkündür). Suallardan
qorxmurdum, amma düşünürdüm ki, altı ay əvvəl
mənə qarşı ədalətsizliyə yol verilməsindən
gileylənən adamlar nədən hər şeyi belə tez
unutmuşdular?
Birdən
imtahan komissiyasının üzvü olan akademik M.C.Cəfərov
üzünü həmkarlarına tutaraq soruşdu:
- Məgər
bu cavan oğlan payızda imtahan verib əla qiymət
almamışdı?
Hamı elə
bil kim olduğumu və mənə
hansı vədlər verdiklərini yalnız bu sözlərdən
sonra xatırladı. Onlardan fərqli olaraq Məmməd
Cəfər müəllim altı ay qabaq heç bir vəd-filan
da verməmişdi.
- Bəs elə
isə bu kişinin oğlunu niyə bu qədər
sıxışdırırıq? Aspiranturaya
girmək haqqını hələ keçən dəfədən
qazanıb. İndi onun günahı deyil ki, biz
istedadlı cavanlara vaxtında kömək edə bilmirik...
Təbii ki, Cəfər
müəllimin bu sözlərindən sonra suallara ara verildi. İmtahan başa
çatanda o, məni Ədəbiyyat İnstitutundakı
kiçik otağına dəvət etdi, hansı mövzularla
maraqlandığımı soruşdu və elmi rəhbərim
olmaq istədiyini bildirdi.
Doğrudur,
əvvəlcə digər imtahanları da vermək və
aspirant adını qazanmaq lazım idi. Lakin
istənilən halda nüfuzlu akademikin təklifi mənim
üçün həm gözlənilməz, həm də
çox sevindirici hadisə idi. Adətən,
aspirant və dissertantlar özləri tanınmış,
nüfuzlu elm adamlarına yol tapmağa
çalışırdılar. Bəzən
hətta ortalığa tanışlar, minnətçilər
salaraq belə bir alimin rəhbərliyi altında işləmək
istədiklərini deyirdilər. Məmməd
Cəfər müəllim isə özü məni
seçmişdi.
Aspiranturaya
hazırlaşarkən qarşıma məqsəd qoymuşdum
ki, mübadilə yolu ilə müttəfiq respublikalardan birinə
göndərilməyimə nail olum, orada yerli xalqın dilini
öyrənim və ədəbi əlaqələr
mövzusunda dissertasiya yazım. Lakin Cəfər
müəllimin təklifi məni bu fikrimdən
daşındırdı. Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
ixtisasını seçdim, bədii üslublarla məşğul
olmağa başladım və aspirantura təhsilini başa
vurandan bir neçə ay sonra "60-70-ci illər Azərbaycan
nəsrində üslub müxtəlifliyi" mövzusunda
dissertasiya müdafiə edib filologiya elmləri namizədi
adını aldım.
Aspirantlıq
müddətində Cəfər müəllimi hər boş
şeyə görə narahat etməməyə
çalışırdım. Mövzu
aydın idi. Qarşıma qoyduğum məqsəd
isə təkcə namizədlik dissertasiyası yazıb elmi ad
almaq deyildi. Tədricən ədəbi
mühitdə tanınmaq, xarici dil öyrənmək,
universitet biliklərimi daha da təkmilləşdirmək istəyirdim.
Ona görə də, İnstituta nisbətən
az-az gəlirdim. Vaxtımın çoxunu M.F.Axundov adına kitabxanada keçirirdim.
Bir
dəfə təsadüfən EA-nın indiki İstiqlaliyyət
küçəsində yerləşən Rəyasət Heyətində
elmi rəhbərimlə rastlaşdım. Cəfər
müəllim salamımı aldıqdan sonra məni diqqətlə
süzüb bu günlərdə mütləq ona baş
çəkməyimi tapşırdı. Fikirləşdim
ki, bu yəqin aspirantlıq fəaliyyətimlə
bağlıdır, məni imtahan etmək, indiyə qədər
gördüyüm işlərlə
Amma
sonra məlum oldu ki, görüşün səbəbi tamamilə
başqa imiş. Mənim o zamanlar həddindən
artıq uzun və səliqəsiz saç saxlamağım Cəfər
müəllimi narahat edibmiş və o günkü söhbətimiz
də əsasən bu məsələ ətrafında oldu.
Bəlkə
də hər işdə gözəllik və nizam axtaran Cəfər
müəllim aspirantının laubali görkəmindən
narahat olmuşdu. Bədii üslubdan yazan,
amma hələlik zahiri görünüş, geyim, saç
üslubunu tapa bilməyən gənc bir tədqiqatçıya
imicinin qayğısına qalmağı da
xatırlatmağı zəruri saymışdı.
O vaxt
aspirantların bəziləri elmi rəhbərlərinin
ad-sanından, nüfuzundan yararlanıb müxtəlif problemlərini
həll etməyə çalışırdılar. Təbii ki, mən Cəfər müəllimə belə
məsələlərlə bağlı heç vaxt əziyyət
vermirdim. Çünki əvvəla, həqiqi
ziyalıların əksəriyyəti kimi onun da ifrat
diribaşlıq tələb edən bu işlərdə səriştəsiz,
hətta köməksiz olduğunu başa
düşürdüm. O biri tərəfdən isə
bir alim kimi Cəfər müəllimə hörmətim,
ehtiramım o qədər böyük idi ki, onu
özümün hansısa problemlərimə
qoşmağı, hansısa məmura minnətçi
salmağı ağlıma belə gətirmirdim. Amma insafən, Cəfər müəllim aspirantı
olduğum dövrdə dəfələrlə ailə vəziyyətimlə,
mənzil şəraitimlə, maddi durumumla
maraqlanmışdı. Hətta deyərdim
ki, o, sırf insan həyatı ilə bağlı belə məsələlərə
elmi axtarışlardan daha artıq əhəmiyyət verirdi.
Bu da yəqin ki, təbiətindəki insanpərvərlikdən,
saflıq və səmimilikdən irəli gəlirdi.
Amma
Cəfər müəllimin himayədarlığından
heç istifadə etmədiyimi söyləsəm, həqiqət
olmazdı. Sirr deyil ki, 80-ci illərin (təbii
ki, keçən əsrin!) əvvəllərində mətbuatda
çap olunmaq qeyri-adi dərəcədə çətin
idi. Bəzən elə olurdu ki, aspirant,
yaxud dissertant elmi işini yazıb başa
çatdırırdı, lakin müdafiə üçün
tələb olunan üç-dörd məqaləni çap
etdirə bilmədiyindən aylarla gözləməli olurdu.
Mən sadəcə 3-4 məqalə ilə kifayətlənmək
istəmirdim, tənqidçi və ədəbiyyatşünas
kimi mətbuat səhifələrində daha tez-tez
görünmək haqqında fikirləşirdim.
XIX
əsr ingilis şərqşünası R.Ouslinin "
Cəfər
müəllimin yanına getdim. Məqaləni
baxmaq üçün götürdü. Həcmi yetərincə
böyük olmasına baxmayaraq, sabah ona
baş çəkməyimi tapşırdı. Ertəsi
gün yanına gələndə yeniliyinə və
axtarış ruhuna görə yazını təriflədi və
harada çap etdirmək istədiyimi soruşdu. Aspirantların "Azərbaycan" jurnalına yol
tapması nadir hadisə sayılsa da, bu dərginin
adını çəkdim. Yanımda Əkrəm
Əylislini bir neçə dəfə telefonla aradı.
Tapa bilməyəndə, götürüb bir
"zapiska" yazdı. Məzmunu təxminən,
bundan ibarət idi ki, məqalənin müəllifi mənim
aspirantımdır, istedadlı və zəhmətkeş
oğlandır, ona kömək etmək lazımdır və
s.
Əkrəm Əylisli,
görünür, Məmməd Cəfər müəllimə
çox böyük ehtiram bəsləyirmiş ki, bu
"zapiskanı" görən kimi "Nizamidən Saib Təbriziyə
qədər" adlı yazımı "Azərbaycan"ın
növbəti sayına daxil etdi. Hətta
tanınmış şair, yazıçı və tənqidçilərin
də çap olunmaq üçün növbə gözlədikləri
bir şəraitdə bu, görünməmiş hadisə idi.
Və şübhəsiz, bu hadisənin baş
verməsində elmi rəhbərimin həmin o
"zapiskası" müstəsna rol oynamışdı.
Beləcə, Cəfər müəllimin
xeyirxah himayəsi sayəsində hələ
aspirantlığımın ikinci ilində respublikanın ən
nüfuzlu ədəbi jurnalının səhifələrinə
yol tapa bilmişdim.
Bir
dəfə İnstitutun elmi katibliyindən yenə də Cəfər
müəllimin məni axtardığını dedilər.
Onun zahiri səliqə-sahmanla bağlı
iradından sonra darağa yatmayan, pırtlaşıq və
qıvrım saçlarımı nisbətən səliqəli
saxlamağa çalışırdım. Odur
ki, saç məsələsindən arxayın idim. Amma ürəyimə dammışdı ki, bu yeni dəvətin
arxasında da ədəbiyyat söhbəti yox, nə isə
elmi rəhbərimin nöqteyi-nəzərindən problematik
görünən başqa bir məsələ var.
- İndi bunu nə edək? - deyə
Cəfər müəllim salamımı alıb oturmaq
üçün yer göstərəndən sonra
masasının siyirməsindən
çıxardığı bir vərəq kağızı
qarşıma qoydu. - Bunun sonra sənə bir ziyanı dəyməz
ki?
Kağıza
baxdım və hər şey mənə aydın oldu. Bir neçə gün əvvəl metronun
"Bakı Soveti" stansiyasının
yaxınlığında küçəni yeraltı
keçiddən yox, məhəccərin üstündən
tullanaraq yolun ortasından keçmişdim. Polis nəfəri bunu görmüş, protokol
yazıb məni bir rubl cərimə etmişdi. Sən
demə, sonra da həmin protokolun surətini iş yerimə -
instituta göndərmişdi. Bir qədər
xırdaçılığı və nədənsə
cavan aspirantlara çox sərt münasibəti ilə
seçilən, əlindəki açarları
çaqqıldada-çaqqıldada koridorda gəzib iş
otaqlarına həbsxana kameralarına baxırmış kimi
baxan elmi katibimiz Mirabbas Aslanov da ərinməyib həmin
kağızı akademik Məmməd Cəfərə təqdim
eləmişdi. Çox güman ki, sovet rejimi
şəraitində insanın taleyini bu cür əhəmiyyətsiz
kağızların həll etdiyini mənsub olduğu nəslin
acı və faciəli taleyindən yaxşı bilən Cəfər
müəllim müəyyən narahatlıq
keçirmişdi. Odur ki, məsələdən
birlikdə çıxış yolu tapmaq üçün məni
yanına çağırmışdı.
Elmi
rəhbərimin bu qayğıkeşliyi, həssaslığı
məni riqqətə gətirmişdi. Aradan
illər keçəndən sonra indinin özündə də
həmin hadisəni komik situasiya kimi yox, yüksək
qayğı və əsl insani münasibətin təzahürü
kimi xatırlayıram.
Mənə
elə gəlir ki, öz övladı olmayan Cəfər
müəllim aspirantlarının hamısına
övladları kimi yanaşırdı. Onların
haqqında hər şeyi bilməyə, hər bir işlərində
imkanı çatdığı qədər
yardımçı olmağa çalışırdı.
Yadımdadır, mərhum alimimiz, Cəfər
müəllimin xətrini çox istədiyi tələbələrindən
olan Yaşar Qarayevin doktorluq dissertasiyasının müdafiəsi
idi. Müdafiə Şurasının elmi
katibi doktorantın tərcümeyi-halını oxudu. Burada Yaşar Qarayevin bir sıra digər bioqrafiya
faktları ilə birlikdə ehtiyatda olan baş leytenant
olduğu da bildirilirdi. Dissertasiyanın müzakirəsi
zamanı söz alan Cəfər müəllim
çıxışına belə başladı:
-
Mən Yaşar haqqında hər şeyi bilirdim. Amma onun
ehtiyatda olan baş leytenant olduğundan xəbərsiz idim...
Bu
sözləri hamı Cəfər müəllimə xas xəfif
yumor kimi qarşıladı. Və əslində
də, elə belə idi. Amma o zaman da, indi
düşünürəm ki, Cəfər müəllim bu
faktı bilməməsindən bir qədər narahat olub və
təəssüflənib...
Yaxud
o zaman Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsindəki
çəkişmələrdən bezib Ədəbiyyat
İnstitutuna pənah gətirmiş mərhum professor Arif
Hacıyevin Məmməd Cəfər tərəfindən necə
böyük qayğı ilə əhatə olunduğunu indi də
xatırlayıram. O, bir az qəribəlikləri
olan və Akademiya mühitində heç də hamının
dərhal qəbul etmədiyi Arif Hacıyevi hər vasitə ilə
qorumağa çalışırdı. Onun nəzəri
biliklərinin və elmi potensialının tam
açılmasına, ən başlıcası isə Azərbaycan
Ədəbiyyatına istiqamətlənməsinə yardım
göstərirdi.
İnsanlara
münasibətdə bu diqqət və həssaslıq
böyük alimin təbiətinin, daxili dünyasının, əxlaq
və düşüncə tərzinin ayrılmaz hissəsi
idi.
1990-cı
ildə doktorluq dissertasiyası müdafiə edərkən
birinci rəsmi opponentim akademik Məmməd Cəfər Cəfərov
idi. O, 1985-ci ildə Azərbaycan EA humanitar elmlər
bölməsinin akademik-katibi təyin olunduqdan sonra Ədəbiyyat
İnstitutundan qismən uzaqlaşmışdı. Amma bizim aspirant-elmi rəhbər münasibətlərimiz
heç zaman qırılmamışdı. Akademik-katib
olduğu dövrdə tez-tez onun EA-nın Rəyasət heyətinin
binasındakı iş otağına gedirdim. Xüsusilə,
1988-ci ilin həyəcanlı hadisələri başlanandan
sonra bu gedişlərin sayı daha da
çoxalmışdı. O zaman mərhum Aydın Məmmədov
humanitar elmlər bölməsinin elmi katibi idi və hər dəfə
ona baş çəkməyə gedəndə söhbətlərimiz
mütləq Məmməd Cəfər müəllimin iş
otağında yekunlaşırdı.
İşinin
çoxluğuna və artıq səhhətində müəyyən
problemlər yaranmasına, habelə həyat
yoldaşının ağır xəstə olmasına
baxmayaraq, Cəfər müəllim mənim opponentliklə
bağlı xahişimi tərəddüdsüz qəbul etdi.
Həmin günlər bir qədər nasaz
olduğu üçün işə çıxmırdı.
Ona görə də, Ədəbiyyat
İnstitutunda elmi işlər üzrə müavini kimi
çalışdığım Yaşar Qarayevlə birlikdə
dissertasiyanı Cəfər müəllimin mənzilinə
aparmalı olduq. İlk dəfə idi ki,
onun özü kimi sadə mənzilinə yolum
düşürdü. Bacısı
qızı Ulduz xanımın açdığı nəfis
çay süfrəsi arxasında xeyli söhbət etdik.
Mənim müasir ədəbiyyatın problemləri
ilə yanaşı ədəbiyyat tarixçiliyi ilə ciddi
maraqlanmağım, doktorluq işi üçün məhz
arxivlə, ilkin mənbə və qaynaqlarla bağlı
mövzu seçməyim keçmiş elmi rəhbərimin və
gələcək opponentimin çox xoşuna gəlmişdi.
O biri tərəfdən mərhum Yaşar müəllimlə
mən (direktor-elmi işlər üzrə müavin) Ədəbiyyat
İnstitutunun rəhbərliyini təmsil etdiyimizdən, həmin
gün Cəfər müəllim daha çox yeni şəraitdə
ədəbiyyatşünaslıq elmi qarşısında
dayanan vəzifələrdən danışır, bu sahənin
lüzumsuz nəzəriyyəbazlıqdan uzaqlaşaraq yeni
şəraitdə xalqın işinə daha çox
yaraması üçün dəyişməsinin, yeniləşməsinin
zəruriliyini vurğulayırdı.
Fikirləşirdim
ki, onsuz da kifayət qədər qayğıları olan Cəfər
müəllimi opponentliklə çox da əziyyətə
salmayım. Ona görə də, ehtiyatla
işarə vurdum ki, opponent rəyinin ümumi hissəsini
özüm hazırlaya bilərəm, Cəfər müəllim
isə tənqidi qeyd və iradlarını əlavə edə
bilər. Dissertasiya müdafiələrində
rəsmi opponentlərin bəzilərinin bu üsuldan yararlandıqlarını
yaxşı bilirdim. Lakin Cəfər
müəllim qəti etiraz etdi. Əslində, başqa
cür də ola bilməzdi. Oxumadığı
əsərə rəy vermək, başqasının qələmindən
çıxmış bircə sətrə belə müəlliflik
fikrinə düşmək onun alim təbiətinə, alim əxlaqına
zidd idi. Beləcə, bir neçə
gün ərzində o, təxminən 400 makina vərəqi həcmində
dissertasiya işini oxuyub başa çatdırdı və
öz xətti ilə yazdığı geniş, əhatəli
rəyi mənə göndərdi. Rəyi
makinada çap etdirdikdən sonra əlyazmasını
özümdə saxladım. Namizədlik
dissertasiyamın elmi rəhbəri, doktorluq dissertasiyamın isə
birinci rəsmi opponenti olmuş akademik M.C.Cəfərovun bu əlyazması
indi də qiymətli bir yadigar kimi şəxsi
kağızlarımın arasında saxlanmaqdadır.
Cəfər
müəllimin çoxsaylı yetirmələri arasında Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrindən olan gənclər
vardı. Alim onların hamısına eyni
məhəbbət və diqqətlə yanaşırdı.
Təbii ki, əslən kiçik vətənindən
- Naxçıvandan olan aspirant və dissertantları da yox
deyildi. Amma bir dəfə hansı
münasibətləsə yerlipərəstlik haqqında
öz həyatı ilə bağlı
danışdığı bir epizod indiyə qədər
yaddaşımdan silinməyib. 40-cı illərin
sonlarında Qubada iki illik müəllimlər institutunda
işlədiyi dövrdə onu bir qrup ziyalı ilə birlikdə
hansısa məsələyə görə Mərkəzi
Komitənin katibi Mir Cəfər Bağırovun yanına
çağırırlar. "Respublikanın
xozeyini" son dövrlər ictimai elmlər sahəsində
yaranmış vəziyyətdən
narazılığını ifadə edərək
çağırdığı adamları ağ
yuyub qara sərir. Növbə Cəfər müəllimə
çatanda, nədənsə onu diqqətlə süzüb
etinasız bir tərzdə:
- Sən hardan
gəlmisən? - deyə soruşur.
Cəfər
müəllim bu sözlərin arxasında "Sən
haralısan?" sualından tutmuş "Sən niyə indiyə
qədər azadlıqdasan?" təəccübünə qədər
ən müxtəlif mənaların gizləndiyini dərk
edir. Ona görə də, "hiyleyi-şəriyyəyə"
əl ataraq özünəməxsus məsumluqla "sarı
simdə" çalmaq qərarına gəlir və:
"- Qubadan gəlmişəm"
- deyə cavab verir. Bu sözlərdən sonra
qarşısında "eloğlusunun"
dayandığını fərz edən Mir Cəfərin sərt
baxışları sanki bir qədər yumşalır, o, daha
"Qubadan gəlmiş" cavan müəllimə çox
da diqqət yetirməyərək növbəti hədəfinin
üstünə düşür.
Cəfər
müəllim belə çətin bir vəziyyətdə
hazırcavablıq göstərib qəzəbli
M.C.Bağırovun zəif damarını tapmasını
ironiya ilə xatırlayırdı. Və
yaxşı ki, bir çox həqiqi ziyalılar kimi, həmin
"zəif damar" Məmməd Cəfər müəllimin
özündə yox idi. Onun meyarı kimin
haradan gəlməsi deyil, kimin nə qədər istedadlı və
zəhmətsevər olması, kimin öz işinə nə qədər
ürəkdən bağlanması və can yandırması
idi. Çoxsaylı yetirmələri və
davamçıları bir çox digər cəhətləri
ilə bərabər, bir də bu xüsusiyyətinə
görə müəllimlərinə böyük ehtiram
göstərir və ondan öyrənirdilər.
Akademik
M.C.Cəfərov XX əsrdə Azərbaycan filoloji fikrinin, Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının yetirdiyi
çox geniş tədqiqat diapazonuna və maraq dairəsinə
malik görkəmli elm xadimi idi. O, klassik və müasir
Azərbaycan ədəbiyyatının qüdrətli şəxsiyyətləri
və köklü problemləri barəsində eyni
şövq və mövzuya dərin bələdliklə
yazmağı bacarırdı. Aradan onilliklər keçməsinə
baxmayaraq, Cəfər müəllimin Nizami və Cəlil Məmmədquluzadə,
Füzuli və Cavid, Vaqif və Səməd Vurğun
haqqında, eləcə də ədəbi-bədii fikrimizin
onlarla digər görkəmli nümayəndəsi barəsində
yazdığı əsərlər bu gün də öz tədqiqatçılıq
təravətini və elmi aktuallığını qoruyub
saxlayır.
Onun
yaratdığı üç cildlik "Rus ədəbiyyatı
tarixi" həmin dövrdə keçmiş Sovet
İttifaqına daxil olan respublikaların ədəbi-mədəni
həyatında diqqətəlayiq hadisə və qiymətli dərs
vəsaiti idi. Nəhayət, Cəfər
müəllim nədənsə istedadının bu tərəfinin
çox da faş olmasını istəməyən
özünəməxsus bir nasir idi. Onun, səhv etmirəmsə,
Molla Nəsrəddin təxəllüsü ilə
yazdığı zəngin yumor hissinə malik hekayələrinin
bir çoxunun əlyazmasını İnstitutun Müasir ədəbi
proses şöbəsində makinaçı-laborant işləyən
Xanımdan alıb elə oradaca oxuyurduq...
Namizədlik
dissertasiyası müdafiə edəndən, hətta Ədəbiyyat
İnstitutunun direktor müavini təyin olunandan çox sonra mənim
EA-nın Fiziologiya İnstitutunun direktor müavini, akademik
Şamxal Tağıyevin bacısı oğlu olduğumu və
indiyə qədər bu barədə ona heç nə demədiyimi
eşidib xeyli təəccüblənmişdi. Məmməd
Cəfər müəllimlə Şamxal müəllim fərqli
elm sahələrində çalışsalar da, bir-birləri
ilə yaxın idilər. Sözləri-söhbətləri
tuturdu. İkisi də heç kimlə
alı-qalı olmayan sakit, müdrik təbiətli, iddiasız
adamlar idilər. Cəfər müəllim
bu qohumluq məsələsindən dissertasiya müdafiəsindən
sonra dövrün ənənəsinə uyğun olaraq
opponentlərin, bəzi elmi şura üzvlərinin və
yaxın adamların iştirakı ilə balaca məclis
quranda xəbər tutmuşdu.
İndiyə
qədər bu barədə ona heç nə demədiyimə
görə üzdə yüngülcə gileylənsə də,
hiss edirdim ki, "Mən Həsən ağanın
qohumuyam!" - prinsipi ilə hərəkət
etməməyim onun xoşuna gəlib.
Bəşəriyyətin
mövcud olduğu min illər boyu dünyadan yüz milyonlarla,
milyardlarla insan keçib gedib.
Lakin
həmişə yeri görünən, arxasınca
"Dünyadan gör necə insanlar keçib!" - deyilən şəxsiyyətlər bu milyon və
milyardlar müqabilində o qədər də çox
olmayıb.
Hər
xalq elm, ədəbiyyat və mədəniyyət tarixindəki
belə şəxsiyyətləri ilə haqlı olaraq
qürur duyur.
Və
aradan illər, onilliklər ötsə də "Dünyadan
gör necə insanlar keçib!" - deyə
minnətdarlıqla xatirələrini andığımız,
sıralarımızda həmişə yerini
gördüyümüz, yoxluqlarından təəssüfləndiyimiz
belə şəxsiyyətlərdən biri kimi gözəl
insan və həqiqi elm adamı akademik Məmməd Cəfər
Cəfərov öz dəyişməz mövqeyi ilə
qalmaqda davam edir.
Əslində,
belə insanlar sadəcə dünyadan keçib getmirlər.
Onlar həmişə dünyada qalırlar.
Xeyirxah əməlləri ilə, xalq üçün
gördükləri böyük işlərlə,
sağlıqlarında özlərinə qoyduqları gözəgörünməz
abidə ilə...
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2009.- 11 aprel.- S.24-25.