Sovet dövrünün heykəlləri
Ayna Mahmud qızı Sultanova
Sovet hakimiyyəti illərində
Bakıda ucaldılan heykəllərdən biri də Ayna
Sultanovanın "Dərnəgül şosesi"nin kənarında,
metronun "Gənclik" stansiyasından bir qədər
aralı qoyulmuş heykəlidir.
Xalq arasında A.Sultanova
haqqında məlumatın həddindən artıq az olması
onun haqqında vətəndaşlara obyektiv məlumat verilməsini
zəruri edir.
Ayna Sultanova haqqında sovet
tarixşünaslığında az da olsa məlumat var. Hətta
1965-ci ildə Azərbaycan, 1976-cı ildə isə rus dillərində
H.Sultanovanın müəllifi olduğu "Ayna Sultanova"
adlı kitablar da nəşr olunub. Sonrakı illərdə isə
onun fəaliyyətilə bağlı demək olar ki, heç
bir tədqiqat aparılmayıb.
Bəs, Ayna Sultanova kimdir?
Ayna Mahmud qızı Sultanova 1895-ci ildə indiki Dəvəçi
rayonunun Pirəbədil kəndində anadan olub. Son vaxtlara qədər
Bakının Yasamal rayonu ərazisində heykəli olan Qəzənfər
Mahmud oğlu Musabəyovun bacısı, Həmid Həsən
oğlu Sultanovun həyat yoldaşı idi. 1912-ci ildə
Bakıda "Müqəddəs Nina" gimnaziyasını bitirib
və həmin məktəbdə dərs deyib. 1917-1918-ci illərdə
bolşeviklərlə sıx əməkdaşlıq edib,
1918-ci ilin mart qırğınında erməni
daşnaklarının və rus bolşeviklərinin
mövqeyini dəstəkləyib. Onun həyat yoldaşı
H.Sultanov mart qırğını haqqında xatirələrində
belə yazırdı: "Qızıl qvardiya yaratmaq
üçün P.Aqasanov, A.Baqdasarov (sədr), Həmid Sultanov
( məsul katib), Qabışev, F.Paruşin, Vatsek və
Milyutindən ibarət mərkəzi ştab yaradıldı.
Qızıl qvardiyanın sayı tezliklə 3500 nəfərə
çatdı. Ştabdan əlavə Hərbi - İnqilabi
Komitə təşkil olundu. Bunların hər ikisi ancaq
bolşeviklərdən ibarət idi... Qan tökülməsinin
qarşısını almaq üçün 16 marda N.Nərimanovun
mənzilində M. Rəsulzadə və S.Şaumyanın
iştirakı ilə müşavirə oldu. Şəxsən
iştirak etdiyim müşavirədə alınmış silahı
"Hümmət" təşkilatı vasitəsilə
müsəlmanlara qaytarmaq qərara alındı. M.Rəsulzadə
də buna razılıq verdi. Lakin, heyhat! Həmin iclasdan
heç iki saat keçməmiş ki,
azğınlaşmış burjuaziya tərəfindən
Sovetin və qızıl qvardiyanın mərkəzi
ştabı istiqamətində fitnəkar atışma
başladı".
H.Sultanovun bu fikirlərindəki
məntiqsizlik, ziddiyyətlər açıq-aydın
özünü büruzə verir. Əgər bolşeviklər Lənkərana
getmək istəyən Azərbaycan əsgərlərindən
müsadirə olunmuş silahları qaytarmağa
razılıq vermişdilərsə, onda onun "azğınlaşmış
burjuaziya" adlandırdığı müsəlman əhali
nəyə görə bolşeviklərə atəş
açmalıydı? Burada hadisəni bilərəkdən
bolşeviklərin xeyrinə saxtalaşdırılması
özünü göstərir. Əsil həqiqətdə isə
Şaumyan silahı təhvil verməyə sözdə
razı olsa da, işdə təxribat vasitəsilə bunun
qarşısını almış və bəzi üzəniraq
müsəlman bolşeviklərinin köməkliyi ilə məqsədli
şəkildə 1918-ci ilin mart qırğınının
törədilməsinə rəhbərlik etmişdi.
Ayna Sultanova və həyat
yoldaşı mart qırğınından az sonra, yəni 25
aprel 1918-ci il tarixdə S.Şaumyanın rəhbərliyi ilə
yaradılmış kommuna ilə sıx əməkdaşlıq
edir. Onun 1918-ci ilin
iyunundan Kommunist Partiyasına daxil olması bir daha sübut edir
ki, A.Sultanova Azərbaycanın müstəqilliyinə
düşmən münasibət bəsləyib. Nəzərə
almaq lazımdır ki, bu tarixdə artıq Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti mövcud idi və Bakı S.Şaumyanın
rəhbərlik etdiyi kommunanın əlində olduğuna
görə paytaxt hələ Gəncədə yerləşirdi.
A.Sultanovanın Kommunist Partiyasına daxil olduğu vaxt Azərbaycan
milli ordusu qardaş türk ordusu ilə birlikdə
Göyçay istiqamətində erməni daşnak və
bolşevik qoşunlarına qarşı ölüm-dirim
mübarizəsi aparırdı. Belə bir dövrdə
A.Sultanovanın S.Şaumyanın rəhbərlik etdiyi
bolşevik partiyasına daxil olması onun Azərbaycanın
milli dövlətçiliyinin əleyhinə olduğunu, erməni
daşnaklarının və rus bolşeviklərinin rəhbərliyilə
öz xalqına qarşı yeridilən düşmən siyasətin
icraçılarda fəal iştirak etdiyini sübut edir.
O, Bakı
kommunasının süqutundan, yəni 31 iyun 1918-il tarixdən
sonra da Xalq Cümhuriyyəti əleyhinə fəaliyyətini
davam etdirmiş və Həştərxana gedərək şərqdə
ilk Demokratik Respublikanın devrilməsi üçün ciddi
hazırlıqlar görən rus bolşeviklərinə
yaxından köməklik göstərmişdi. Bu dövrdə A.Sultanova
RK(b)P Həştərxan quberniya komitəsi müsəlman
bölməsi rəyasət heyətinin üzvü və
Zaqafqaziya müsəlmanlarının işləri üzrə
komissarlıqda maarif şöbəsinin müdiri olmuşdu.
1919-cu ilin avqustunda Moskvaya Y.Sverdlov adına kommunist universitetində
oxumağa göndərilmiş, eyni zamanda RSFSR Xalq Xarici
İşlər Komissarlığında Yaxın Şərq
şöbəsinin katibi işləmişdi. Moskvadakı fəaliyyəti
haqqında o, öz xatirələrində belə yazır:
"Xalq Xarici İşlər Komissarlığının
partiya özəyi məni, qadın qulluqçular tərəfindən
rayon partiya komitəsinə təhkim olunmuş nümayəndə
təyin etdi. Mən qadınların qızıl ordu
üçün alt paltarı tikmək və yamamaq, xəstəxanaların,
uşaq bağçalarının və yeməkxanaların
sanitariya vəziyyətini yoxlamaq işlərində
çalışmasını təşkil edirdim".
Fikrimizcə, şərhə ehtiyac yoxdur.
A.Sultanova XI ordu Azərbaycanı
işğal etdikdən sonra Bakıya qayıtmış və
AK(b)P MK aparatında qadınlar şöbəsinin təlimatçısı,
fəhlə və kəndli qadınlar şöbəsi
müdirinin müavini, sonra müdiri vəzifələrində
çalışmış, "Şərq
qadını" jurnalının redaktoru olmuşdu. 1930-1937-ci illərdə Azərbaycan
SSR xalq maarif komissarının müavini, maarif komissarı və
bir qədər sonra ədliyyə komissarı və digər vəzifələrdə
çalışmışdı. Bu dövrdə o, Moskvada
Qırmızı Professura İnstitutunda oxumuşdu.
Bəs necə
olmuşdu ki, A.Sultanova qardaşı Q.Musabəyov və həyat
yoldaşı H.Sultanovla birlikdə repressiyaya məruz
qalmış və 1938-ci ildə onlarla birlikdə xalq
düşməni kimi güllələnmişdi.
Fikrimizcə, bu günə
qədər 30-cu illər repressiyaları haqqında çoxlu
kitab və məqalələr yazılmasına baxmayaraq demək
olar ki, bunların hamısında bu prosesə birtərəfli
yanaşma mövcuddur və bu cür yanaşmanın
hazırda da qalması təəssüf doğurur. Faktlar sübut edir ki, 30-cu
illər repressiyalarının baş verməsinin əsas səbəbləri
sovet rejiminin mahiyyətindən doğduğu halda sovet
tarixşünaslığında bunu ayrı-ayrı şəxslərin,
konkret desək İ.Stalinin, L.Beriyanın, M.C.Bağırov və
başqalarının səhvi kimi, Lenin normalarının
pozulması kimi qələmə verilməsi kökündən
yanlışdır. Birincisi respressiyalar, qəddarlıq və
digər antihumanist hallar cəmiyyəti antoqonist siniflərə
bölərək insanı insana düşmənçilik
ruhunda tərbiyə edən kommunist ideologiyasının
özündən doğurdu. İkincisi, başqaları ilə
müqayisədə rejimin yaradıcısı V.Lenin daha qəddar
olmuşdu və İ.Stalini yalnız onun davamçısı
kimi tənqid etmək mümkündür.
Üçüncüsü sovet
tarixşünaslığında Leninin humanist kimi qələmə
verilməsi, İ.Stalin və başqalarını qaniçən
kimi təqdim edilməsi rejimin mahiyyətini ört-basdır
etmək məqsədi daşıyırdı. Burada həmçinin
rus şovinizminin təsirini də sezməmək mümkün
deyil.
Azərbaycan tarix elmində
də 30-cu illər repressiyalarına münasibətdə sovet
tarixşünaslığının buraxdığı səhvlər
özünü açıq-aydın göstərir. Bu səhvlərdən ən
başlıcası repressiyalara məruz qalmış şəxslərin
hamısına eyni prizmadan baxılmasıdır. Fikrimizcə,
repressiyalara məruz qalmış şairlər,
yazıçılar, elm adamları, sadə kəndli və fəhlə
ilə kommunist rejimində rəhbər vəzifə tutmuş
şəxsləri eyniləşdirmək düzgün deyil.
Çünki birincilər bilavasitə rejimi qəbul etmədiklərinə
və onun səhvlərini tənqid etdiklərinə görə
repressiyalara məruz qalmışdılarsa, sovet rejimində rəhbər
vəzifələr tutmuş şəxslər hakimiyyət
daxili ziddiyyətlərin, qruplaşmaların, vəzifə hərisliyinin
qurbanı olmuşlar. Bir anlığa təsəvvür edək
ki, repressiyalara məruz qalmış rəhbər
işçilərlə repressiyalara rəhbərlik etmiş
şəxslərin yerini dəyişmək mümkün
olsaydı nə baş verərdi. Fikrimizcə yenə də
bu faciələr təkrar olunacaq, sadəcə olaraq şəxslərin
yeri dəyişəcəkdi. Yəni tutaq ki, 1933-cü ildən
sonra Azərbaycana M.C.Bağırov deyil A.Sultanova, H.Sultanov,
Q.Musabəyov rəhbərlik etsəydi, onda onlar da eyni ilə
hərəkət edər və repressiyaya M.C.Bağırov və
onun tərəfdarları məruz qalardı. Çünki
Moskvanın göstərişlərini can-başla həyata
keçirməyə hazır olan yerli bolşeviklər mərkəzləşmiş
rejimin hakimiyyət maşınının yalnız kiçik
vintləri idilər. Bu vintlər lazımi funksiyanı yerinə
yetirə bilmədikdə onları baqşqaları ilə əvəz
edirdilər.
Konkret olaraq Ayna Sultanova
və repressiyalara məruz qalmış digər sovet rəhbərlərini
tamamilə səhvsiz və günahsız da hesab etmək
düzgün deyil. Məsələn
A.Sultanovanın 30-cu illərdə yəni repressiyaların
tüğyan etdiyi vaxtda ədliyyə komissarı işləməsi
və bununla da onun repressiyaların bilavasitə
iştirakçısı olması deyilənləri sübut
edir. Onun ədliyyə komissarı kimi fəaliyyəti obyektiv
öyrənilmədən, nə qədər günahsız
insanın onun imzası ilə həbsxanalara atılması,
güllələnməsi aşkara çıxarılmadan onun
fəaliyyətinə qiymət vermək düzgün deyil.
Bundan başqa onun kimi partiya və sovet rəhbərlərinə
yalnız hakimiyyətdaxili intriqalara görə repressiyaya
uğradığına görə haqq
qazandırılması da fikrimizcə yanlışdır.
Bütün bunlar Azərbaycan tarixinin XX əsrin 30-cu illər
tarixinin öyrənilməmiş ağ və qara ləkələridir.
Məhz tariximizi bu ləkələrdən təmizləməklə
sovet dövründə heykəlləri qoyulmuş şəxslərin
fəaliyyətinə obyektiv qiymət vermək
mümkündür. Biz hər hansı heykəlin
götürülməsinin, uçurdulmasının əleyhinə
olsaq da, əhali arasında məlumatsızlığın
aradan qaldırılmasını zəruri hesab edirik. Buna
görə də hələlik heç olmasa A.Sultanovanın
heykəli qarşısında onun fəaliyyəti haqqında
obyektiv məlumatı özündə əks etdirən
lövhənin asılması vacibdir.
Məhərrəm ZÜLFÜQARLI
tarix elmləri namizədi
525-ci qəzet.- 2009.- 15 aprel.- S.5.