"Qoca qartal" deyəndə...
Elə sənətkar
var ki, bircə şeiri, bircə bəstəsi, bircə rəsmiylə
sənət aləmində iz buraxıb. Həmin sənətkarın
başqa əsərləri də olub, o əsərlər də
ona az şöhrət gətirməyib, amma həmin o bircə
əsər daha çox xatırlanıb və o sənətkardan
söz düşəndə də, ilk növbədə, həmin
əsərin adı birinci sırada çəkilib. Bizim XX əsrdə
çox istedadlı, satirik şeirlərində Sabir yolunu
davam etdirən, lirik şeirlər müəllifi kimi də
tanınan, həm də teatr fədailərindən olan Səməd
Mənsur adlı şairimiz olub. Həmişə ondan söz
düşəndə bütün
yaradıcılığı bir yanda qalır, "Rəngdir"
şeiri yada düşür. "Uyma, ey dil, xəlqidə
yoxdur sədaqət, rəngdir, Məscidü meyxanə rəng,
eyşü ibadət rəngdir..." Və bu şeirlə Səməd
Mənsur Azərbaycan poeziyasında öz adını əbədiləşdirdi.
İndi isə başqa bir ədəbi nümunəyə
müraciət etmək istəyirəm:
Qoca qartal,
nə gəzirsən,
Dağlar
qoynunda, qoynunda.
Bala
gördüm anasının
Ağlar
qoynunda, qoynunda.
Niyə qəlbin
qaralıbdı,
Gül
üstünü xar alıbdı.
Şamamalar
saralıbdı,
Tağlar
qoynunda, qoynunda.
Bir həkim
yara bağlayır,
Bir həkim
sinə dağlayır.
Bağban
gördüm, gül ağlayır
Bağlar
qoynunda, qoynunda.
Azaflı,
yaz, dilə gəlməz,
Uçdu
sonan, gölə gəlməz.
Keçən
keçdi ələgəlməz
Çağlar
qoynunda, qoynunda.
Azərbaycan aşıq
şeirinin ən parlaq incilərindən olan bu gəraylının
müəllifi Mikayıl Azaflıdır (1924-1990). Qartal bizim bədii
təfəkkürümüzdə həmişə ucalıq,
vüqar, məğrurluq rəmzi olub və şeirimizdə məhz
belə inikas olunub. Amma bu gəraylıda Qoca Qartala müraciət
olunsa da, əslində, sözbətin məğzi insan
ömrünün bir daha ələkeçməz anları barədədir.
Elə anları ki, şamamalar saralıb, bağban qan
ağlayır, sonalar daha gölə gəlməz. Poeziyada həmişə
təbiətin solan vaxtı ilə insan ömrü arasında
assosiasiya ilə qarşılaşmışıq. Təbii
ki, bu gəraylıda Azaflının ifadə etdiyi fikir parlaq
şəkildə də öz inikasını tapıb. Belə
nadir poetik incilərə biz klassik aşıq şeirində
az rast gəlməmişik. Şeirin gözəlliyi öz
yerində..Burada klassikaya bağlılıqla (müticəsinə
yox, yaradıcılıqla!) yanaşı, həm də XX əsrin
poetik təfəkkürünün izləri, cizgiləri
duyulmaqdadır. Nəhayət, QOCA QARTAL... Bu şeirin nə
vaxt yazıldığını deyə bilmərəm, amma o
şeirin doğulduğu gündən Mikayıl Azaflı QOCA
QARTAL kimi aşıq şeirimizin daha bir zirvəsini fəth
etdi.
Hörmətli professor Qəzənfər
Paşayev və aşığın qızı Maral
Azaflının tərtibi ilə Mikayıl Azaflının
bütün şeir yaradıcılığını əhatə
edən "Qoca Azaflıyam..." kitabı işıq
üzü görüb. Elə bilirəm, XX əsrin ustad sənətkarlarından
olan Mikayıl Azaflıya, onun ruhuna, ölməyən sənətinə
ədəbi və əbədi abidədir bu. Məlumdur ki,
Mikayıl Azaflı təkcə Azərbaycanda deyil, ondan kənarda
da tanınırdı, sevilirdi. Sovet dövründə dəfələrlə
Moskvada konsertləri olmuşdu, Azərbaycan aşıq sənətini
layiqincə təmsil etmişdi. Elə sovet dövründə
- 1989-cu ilin oktyabrındaTürkiyəni ziyarət etmişdi.
Kitaba yazdığı
geniş ön sözdə Qəzənfər müəllim
qeyd edir ki: "Aşığın şeir
bağçasında yer alan bir-birindən gözəl gəraylılar,
təsniflər, qoşmalar, müxəmməslər, divanilər,
vücudnamələr, cahannamələr, sicilləmələr,
ustadnamələr, ithaflar, nəzirələr,
bağlama-qıfılbənd deyişmələr, deyişmələr,
şeirlə məktublaşmalar, bayatılar, hətta
rübai və qəzəllər, poema və dastanlar
saz-söz pərəstişkarlarını məftun edir. Bu,
onun həm klassik aşıq sənətinə dərindən
bələd olması, həm də yazılı ədəbiyyatımızı
yaxşı bilməsi ilə bağlı idi". Bu informasiya
Mikayıl Azaflı yaradıcılığının janrca rəngarəng
olduğunu sübut edir. Deməli, ustad aşıq ömrü
boyu yaradıcılığının təkamülünə
çalışıb, bu sənətə möhkəm
bağlı olduğundan onu öz istedadı müqabilində
son nöqtəsinə kimi fəth etməyə can atıb. Deyim
ki, Mikayıl Azaflı da əksər klassik aşıqlarda
olduğu kimi acı tale ilə üzləşib. Onun sevgilisi əlindən
alınmayıb, necə deyərlər, Məcnun kimi
çöllərə düşməyib, amma "xoşbəxt
sovet quruluşunun" haqsızlığına məruz
qalıb. Şöhrətinin ən parlaq bir
çağında Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsinin
qara siyahısına düşüb, dörd il azadlıqdan məhrum
edilib. Amma onu susdura bilməyiblər, sürgündə olanda
da yaşadığı cəmiyyətin qüsurlarına tənqidi
münasibətini dəyişməyib. Azaflının
"Zindan şeirləri" özü də ayrıca bir
söhbətin mövzusu ola bilər. Bu şeirlər Azərbaycan
aşıq poeziyasında yenidir. Azaflıdan öncə də
1937-ci ildə Şirvan aşıq sənətinin görkəmli
nümayəndəsi Mirzə Bilal həbs olunmuşdu, amma onun
sürgündə şeir yazıb-yazmadığı məlum
deyil.El şairi Məzahir Daşqının da həbsdə
şeirlər yazdığı məlumdur. Azaflı isə
"Zindan şeirləri" ilə gəmidə oturub gəmiçi
ilə mübarizə aparan bir mücahidə çevrildi.O,
aşıq poeziyasının ənənəvi obraz və rəmzlərini
"Zindan şeirləri"nə qatdı, amma həmin obraz
və rəmzlər qəm tülünə
büründü:
Mən
dustağa bir xəbər ver,
Açılıbmı
yaz, ay bülbül?
Dərdim
çoxdu, sənə deyim,
Qələm
götür, yaz, ay bülbül.
Qızılgüllər
yetişirmi,
Göldə
sona ürküşürmü?
Səmalarda
ötüşürmü,
Ördək,
durna, qaz, ay bülbül?
El
köçürmü dağ sərinə,
Dönürmü
aran yerinə?
Bənövşələr
bir-birinə,
Eyləyirmi
naz, ay bülbül?
Azaflı
tək yanma odda,
Nəşə
çoxdu bu həyatda.
O çəkdiyin
nalə altda,
Yandım,
oldum köz, ay bülbül.
Mikayıl
Azaflının yaradıcılığı barədə bir
çox görkəmli tədqiqatçılar, xüsusilə
folklorşünas-alimlər dəyərli fikirlər söyləyiblər.
Hətta türkiyəli tədqiqatçı Əli
Kafqazyalı onun yaradıcılığından namizədlik
dissertasiyası qələmə alıb. O, məhz ustad
aşıq yolu keçib, gözəl səsi olub, saz
ifaçılığında da həmçinin. Qəzənfər
müəllim yazır: "Onun yaratdığı
"Azaflı dübeyti", "Azaflı gözəlləməsi",
"Azaflı gəraylısı", "Azaflı
dağları", "Azaflı sənəti",
"Azaflı dünyası", "Azaflı bəhri",
"Azaflı müxəmməsi", "Məzahiri",
"Şah sarayı" kimi saz havaları dillər əzbəri
olmuşdur".
Azaflının şeir
yaradıcılığında aşıq poeziyasının
həm qədim, həm də digər ustad aşıqlar tərəfindən
çox az işlənən şəkillərinə rast gəlirik.
Məsələn, hər bəndi dörd misradan, hər
misrası beş, yeddi hecadan ibarət, əvvəlinci
üç misrası həmqafiyə olan şeir şəklidir.
Düzünü desəm, mən buna aşıq
poeziyasında nadir hallarda təsadüf etmişəm. Azaflı
aşıq poeziyasında nisbətən az işlənən
şeir şəkillərinə müraciət edəndə də
bunu dəb xatirinə həyata keçirməmişdir. Sadəcə,
ustad olduğu üçün USTAD YOLUNU axıracan başa
vurmağa can atmışdır. Götürək "Sicilləmə"
şeir şəklini. Bunlar tədqiqatçıların qeyd
etdiyi kimi, sicilləmələr əsasən ya divani, ya da
müxəmməs şeir şəklinə uyğun
yazılır. Daha çox ustadnamələrə
oxşayır. Həm də misraların əvvəlində
söz təkrarı ilə diqqəti cəlb edir.
Vaxt olar ki,
nahaq durar, haqq yanar,
Vaxt olar
ki, şeytan pirə lağ eylər.
Vaxt olar
ki, şahdan gedər ixtiyar,
Vaxt olar
ki, dinsiz mirə lağ eylər.
Vaxt olar ki, ömür gedər
talanda,
Vaxt
olar ki, tez boşalar dolan da.
Vaxt olar ki,
sultan yatar palanda,
Vaxt
olar ki, arvad ərə lağ eylər.
Vaxt olar ki, ilan
yıxar pələngi,
Vaxt olar ki,
keçi yeyər çələngi,
Vaxt olar ki,
tülkü döyər pələngi,
Vaxt
olar ki, çaqqal şirə lağ eylər.
Kitabda oxucular
üçün çox maraqlı bir bölmə də təqdim
edilib: "Bənzərsiz şeirlər". Bu
bölmədə aşığın qoşma-təcnisləri,
ayaqlı qoşması, hərfüstü çarpaz gəraylısı,
təkərləmələri, yeddilik təsniflərindən
nümunələr verilir və doğrudan da, bunları
oxuduqca heyrətlənirsən. Düşünürsən
ki, Azaflı üçün standartlar, şablonlar mövcud
olmamışdır. O, qoşmanı qoşma, gəraylını
gəraylı, təcnisi təcnis kimi yazsa da, bu şeir şəkillərinin
hər birində öz ustalığını nümayiş
etdirsə də, bəzən yaradıcı şəkildə
özü də təzə şeir şəkilləri
yaratmaqdan yaxud çox az, nadir hallarda
işlənən şeir şəkillərinə müraciət
etməkdən çəkinməmişdir. Məsələn,
onun "Aman, gəlmədi" adlı bir qoşmasına
müraciət edək:
Vəfadarım,
şəfadarım odlara,
Atdı,
atdı, atdı, aman gəlmədi.
Şah
nigarım, mah nigarım yadlara,
Satdı,
satdı, satdı, aman gəlmədi.
Hara baxdım,
hara baxdım harada,
Yara
baxdım, yara baxdım yarada.
Qara baxdım,
qara baxdım qarada,
Yatdı,
yatdı, yatdı, aman gəlmədi.
Azaflıyam, dərdim,
qəmim ziyada,
Yoxdur
əhli-kefim, dəmim dünyada.
Həyat gəmim,
o həmdəmim dəryada,
Batdı,
batdı, batdı aman gəlmədi.
Zahirən adi qoşmadır,
amma diqqətlə nəzər yetirdikdə,bu
qoşmanın heç də adi olmadığının fərqinə
varırsan. Misralararası qafiyələr, hər
misranın sonundakı sözlərin ritmik təkrarı necə
də xoş bir ahəng yaradır. Azaflının
belə gözəl "söz oyunları" onun təbirəvan
şair olduğundan xəbər verir.
Mikayıl
Azaflının şeir yaradıcılığında
özündən ustad aşıqlarla səsləşən
bir məqamı da qeyd etmək yerinə düşər. Azaflı əksər
şeirlərində müdrik pir kimi danışır. Hətta aşiqanə şeirlərində də, o,
məcnunluğun aşiqliyindən daha çox, filosof
yönünü üstün tutur. Onun
fikrincə, aşiq olan kəs təkcə sevgilisinin yox, həm
də dünyanın dərdini çəkməlidir.
Şeirlərində tez-tez ədalət, ilqar, iman, əhd-peyman
və s. sözlər təkrar olunur, bunlar o məqamda səslənir
ki, aşıq insanları, həməsrlərini düzlüyə,
ədalətə, tərəqqiyə çağırır.
Mən bu
yazıda professor Qəzənfər Paşayevin Mikayıl
Azaflı yolunda çəkdiyi zəhməti xüsusilə
qeyd eləmək istəyirəm. 757 səhifəlik bir
kitab yalnız Azaflı dünyasına, həmin o ustad
dünyasına hədsiz vurğunluğun nəticəsidir ki,
Qəzənfər Paşayev məhəbbəti ilə onu araya-ərsəyə
gətirəsən. Elə bu yazını da tərtibçilərə
təşəkkürlə, bir də onun bu misralarıyla
bitirmək istəyirəm:
Azəri-türk balasıyam,
Hər dərdinə
qalasıyam,
Yanarsa od alasıyam,
Söndürməz
su, sellər məni,
Sazım, sözüm el eşqinə,
Bir mehriban
gül eşqinə,
Saf
məhəbbət, dil eşqinə.
Soraqlasın
dillər məni,
Unutmasın
ellər məni.
525-ci qəzet.- 2009.- 16 aprel.- S.6.