Ömürlü kitab
İntiqam Mehdizadə
kommunist düşüncəsinə milli ictimai
düşüncəni qarşı qoyan və son 40-50 illik
prosesdə bu düşüncənin oturuşub məfkurəyə,
əməli fəaliyyətə çevrilməsi uğrunda
mücadilə aparan ziyalı nəslinə mənsubdur. Özünəxas
dəsti-xətti və nəcib şəxsiyyəti ilə Azərbaycan
jurnalistikasına mötəbərlik gətirən bu
aydının imzası oxucu kütləsinə 60-cı illərin
sonlarından tanışdır. 70-ci illərdən isə
dinləyici auditoriyasına da nüfuz etməyə
başlayır. Musiqidə, təsviri sənətdə, teatr və
ədəbiyyatda sürətli yeniləşmə prosesi
getdiyi, müxtəlif yaradıcılıq sahələrinin,
orada çalışan parlaq simaların bir-biri ilə səsləşərək
ümummilli mədəniyyətimizin intibahını gəliştirdiyi
belə bir tarixi dövrdə hər hansı şəkildə
mühitdə olmaq böyük şans idi. O zamanlar üçün
milli efir məkanında şəriksiz lider olan Dövlət
Radio-Televiziya Komitəsində yaradıcı işdə
çalışmaq bütün mühitlərdə təmsil
olunmağa bərabərdi. Çünki dövrün şərtləri
daxilində olsa belə, bu qurum ümumi mədəni-ictimai
ab-havanı ehtiva edirdi. Elmimizə, sənətimizə
möhürlərini vuran böyük şəxsiyyətlər
burdan gəlib keçirdi. Müxtəlif yaradıcılıq
təmayüllərinin təqdimatı bu məkanda gerçəkləşirdi.
Fitrətən universal təfəkkürə malik olan
İntiqam Mehdizadə belə bir mühitdə daha da cilalanaraq
özündə jurnalist, publisist, sənətşünas,
yazıçı, şair imkanlarını birləşdirən
mütəhərrik bir qələmə sahibləndi. Yaxınlarda
"Qarabağ" nəşriyyatında işığa
çıxan "Karvanın sarvanı" kitabı da
özünü sadəcə, jurnalist adlandıran bu mütəvazi
sənət adamının plastik qələm məhsuludur.
"Karvanın
sarvanı" və "Duyğular" adlı iki
bölümdən ibarət olan kitab janrca sintetik olduğu
kimi, predmeti də müxtəlifdir. Sənədli hekayə,
portret oçerk, esse, publisistik qeydlər, müsahibə kimi rəngarəng
janrlarda qələmə alınan yazıların əhatə
dairəsi geniş, zamanı hüdudsuzdur.
Məhəmmədəmin
Rəsulzadə, Heydər Əliyev, Ziya Bünyadov, Xudu Məmmədov,
Şəfayət Mehdiyev, Şirməmməd Hüseynov, Əkrəm
Cəfər, Əli Fəhmi, Soltan Hacıbəyov, Bəhram
Mansurov, Qədir Rüstəmov, Şövkət Ələkbərova,
Rübabə Muradova, Flora Kərimova, Barat Şəkinskaya, Əliağa
Ağayev, Nəsibə Zeynalova, Səməndər Rzayev, Lətif
Kərimov, Tofiq Cavadov, Mir Cəlal, İlyas Əfəndiyev, Əkrəm
Əylisli, Rəsul Rza, Əli Kərim, Məmməd Araz, Fikrət
Qoca, Ramiz Rövşən... Bir sözlə,
xalqımızın son yüzildəki mədəni, ictimai-
siyasi inkişafında böyük xidmətləri olan, fəaliyyətləri
ilə gələcəyimizin təməllərini,
yollarını müəyyənləşdirən görkəmli
siyasi şəxsiyyətlər, elm fədailəri,
aparıcı ədəbiyyat adamları, mədəniyyətimizin
sönməz ulduzları. Bir qismi dünyalarını dəyişib
tarixə çevrilən, bir qismi çağdaş tariximizi
yaratmaqda davam edən bu müqtədir insanları bizlərdən
uzun zamanlar ayırmadığı üçün
gözümüzdə-könlümüzdədirlər. Fəqət,
hər birimiz onları öz baxdığımız yerdən
görürük. Bəs "Karvanın sarvanı"nın
görümü necədir, mövcud təsəvvürlərimizə
nələri əlavə edib, nələri dəyişdirib? Bu
sualın cavabı hər kəsə, yəqin ki, kitabı
oxuyanda bəlli olacaq və mən təəssürat fürsətini
oxucuya buraxaraq olduqca həssas bir məqam üzərində
dayanmaq istəyirəm.
Birisi Buddanın
yanına məsləhətə gəlir: "Bir işə
başlamaq istəyirəm, öncə nədən
başlayım?" Budda deyir: "Ən zəruri olandan."
Bəs ən zəruri
olan nədir? Məqsəd fərdi olanda cavab da fərdiləşir,
yəni hər kəs istək və arzusundan asılı
olaraq özü üçün ən zəruri olanı
müəyyənləşdirə bilər. Cəmiyyətin,
qövmün, dünyanın hüzur və nizamı
üçün hər kəsin ayrılıqda və
hamının birgə görməli olduğu ən zəruri
iş isə ilk növbədə Həqiqət və Ədalətə
tapınmaqdır.
Hesab edirəm ki,
İntiqam Mehdizadənin yazıçı kimi
gördüyü ən zəruri işlərdən biri məhz
budur; karvanın sarvanı vəzifəsini (bu bir iddia deyil, sadəcə,
bir bələdçi olduğunu göstərməkdir) üzərinə
götürərkən mümkün qədər Həqiqət
və Ədaləti başının üstündə
görməsidir.
Bunlar fəlsəfənin
və gerçəkliyin elə mühüm
kateqoriyalarıdır ki, bütün insani duyğular
onların varlığından doğulur.
"Duyğu insana xas
olan, onu digər canlı varlıqlardan fərqləndirən,
uca Allahın insana rəva bildiyi ali nemətdir. Onun
gücünə kamilləşir, sərraf olur,
yaxşının yaxşı, yamanın yaman yerini bilirik... Gözəllik
duyğusu var, ağrı-əzab duyğusu var, ölüm
duyğusu var. Bir də HƏQİQƏT duyğusu...
Yaradıcı insanda həqiqət duyğusunun olması vacib
şərtdir. "
"Duyğular"
bölümünə girişdən gətirdiyimiz bu iqtibasda
yazıçının mənəvi Konstitusiyasının
ali meyarlara söykəndiyi bir daha təsbit olunur. Həqiqət
duyğusu reallığı görməkdirsə, ədalət
duyğusu reallıq içində doğrunu, haqlını
görməkdir. Qarşıdakının sənə
münasibətindən, uzaq-doğmalığından,
ictimai-siyasi mövqeyindən asılı olmadan onun fəaliyyətini,
cəmiyyətdəki, xalqın tarixindəki yerini dəyərləndirmək
həm də böyük bir etiraf mədəniyyətidir. Normal
cəmiyyətlərdə etiraf adi bir norma olduğu halda, təəssüf
ki, bizlərdə mətahdır. Cəmiyyət qütbləşdiyinə,
yox, qütbləşmək böyük sözdür, maraqlar
üzrə qruplaşdığına görə, şəxsiyyətlərimizin
dəyərləndirilməsi bir yana, adicə adlarının
bir sırada çəkilməsi bəzən cəsarət
kimi qəbul olunur. Bu böyük ağrıdır və mən
bu ağrını xırdalamaq istəmirəm. Sadəcə,
məmnunluq və ehtiram hissiylə demək istəyirəm ki,
İntiqam Mehdizadə hər cür
bölücülüyün fövqündə duran
bütöv ziyalılarımızdandır. Zamanın səmt
küləkləri onun Həqiqət və Ədalət tərəzisini
əyə bilmədiyindən xalqımızın bütün
böyüklərinə eyni sevgiylə yanaşır,
onların hər birini öz tarixi, mənəvi
statuslarında görür.Və bu Bütövlük, Duyğularına
xəyanət etməmək, Haqqı Mövqenin ayağına
verməmək qeyrəti təkcə "Karvanın
sarvanı" üçün deyil, ümumiyyətlə, bu
ziyalının bütün jurnalistlik,
yazıçılıq fəaliyyəti üçün
bariz göstəricidir.
On ikinci əsr Azərbaycan
mədəni mühitindən bəhs edən "Odlu
diyar" romanı çoxumuza tanış olsa da, 80-ci illərə
qədər əsərin müəllifi haqqında məlumat
yox dərəcəsində idi. Ədəbiyyatımızda
ilk tarixi romanlardan olmaqla, həm də Azərbaycan haqqında
rusca yazılan, 1945-ci ildə A. Fadeyevin "Drujba narodov"
jurnalında çap etdirdiyi bu qiymətli əsərin müəllifi
Anatoli Zöhrabbəyov 37 yaşında dünyadan getdiyinə
görə, üstəlik, onu tanıyanların az olması və
biganəliyi səbəbindən məchul qalmışdı. Bu
fəci taleli yazıçı haqqında mötəbər məlumatlar
İntiqam Mehdizadənin apardığı israrlı
araşdırmalardan sonra məlum oldu. Həmin
araşdırmaların bəhrəsi kimi bu kitabda yer alan
"Odlu diyarın Anatolisi" adlı yazı oxucuları məlumat
qıtlığından çıxarmaqla yanaşı,
müəllifin bir yazıçı kimi ən savab işlərindəndir.
Mən yalnız bir faktı misal gətirdim. Ümumiyyətlə, peşəkar jurnalist
qələminin məhsulu
olan "Karvanın sarvanı" informasiya yüküylə, enerji və hissiyyatla zəngindir. Fikrimcə, bunun
əsas səbəbi müəllifin kənar müşahidəçi qismində
deyil, iştirakçı,
hətta tərəf müqabili statusunda olmasıdır. Bəlkə də
bu kənardan "eqo" nümayişi, məncillik kimi görünə bilər.
Əslində isə müəllifin
bəzən müsahib,
bəzən də təhkiyəçi, şərhçi
qismində qəhrəmanlarının
yanında olması, onlara məhrəmliyi və içəridən
baxması ədəbi-bədii
ştrixlər verdiyi portretlərin real fakturasını
yaxın məsafədən
işıqlandırmaqla yanaşı,
yaradıcılıqda vacib
olan energetik amili də gücləndirir.
Və bütün bunlar "Karvanın sarvanı"nın ömürlü bir kitab olacağına dəlalət edir. Min yaşasın!
Bəsti ƏLİBƏYLİ
525-ci qəzet.- 2009.- 18 aprel.- S.25.