Kazımbəy nəsli: iki yüz
il Rusiya ilə birlikdə
ZƏRURİ SÖZ ÖNÜ
2001-ci ildə rus dilində
"Rusiya şərqşünaslığında Azərbaycan
məktəbi" adlı monoqrafiyam çap olunmuşdu. Onun
bir nüsxəsini mərhum dövlət
başçısı Heydər Əliyevə təqdim etmək
qərarına gəldim. Prezident kitabı götürüb
yarıciddi-yarızarafat tərzdə: "Biz sənə məsul
vəzifə tapşırmışıq. Belə işlərlə
pensiyaya çıxandan sonra məşğul olarsan!" -
dedi.
Kitabın çoxdan
yazıldığını, 11 il əvvəl müdafiə
etdiyim doktorluq dissertasiyası əsasında hazırlandığını
bildirdim. Prezident mündəricata və şəkillərə
baxdı. Sonra: "Sən bilirsənmi ki, bu Kazımbəylərin
biri Rusiyanın mühüm keşişlərindən
olub?" - deyə soruşdu.
Mən şərqşünas-alim
Mirzə Kazımbəyin Rusiya Sinodu yanında müqəddəs
kitabların tatar dilinə tərcüməsi üzrə
komissiyanın üzvü kimi fəaliyyətindən
danışmağa başladım. Dövlət
başçısı sözümü kəsib: "Yox, yox,
mən bu yaxın vaxtları, 1970-ci illəri nəzərdə
tuturam. O vaxt Kazım bəy soyadlı bir nəfər Moskva
Patriarxatlığında işləyirdi. Yəqin eyni nəsildən
olarlar. Sən bir maraqlan!" - dedi.
Aradan illər keçəndən
sonra maraqlandım və nəticədə bu yazı meydana
çıxdı.
Azərbaycanəsilli
ziyalılar, elm və sənət adamları, ictimai-siyasi və
hərbi xadimlər yüz illər boyu dünyanın müxtəlif
ölkələrində yaşayıb fəaliyyət göstərmiş,
fərqli xalqların mədəniyyətinə və dövlətçilik
institutlarına xidmət etmişdilər. Tarixi zərurət
nəticəsində elmi-ədəbi fəaliyyət sahəsini
seçən soydaşlarımız əsərlərini
yaşadıqları ölkələrin dillərində
yaratmış, bir sıra hallarda isə mənsub olduqları
xalq və doğma vətənləri ilə əlaqələrini
tamam itirmişdilər. Təəssüf doğuran haldır
ki, həmvətənlərimizin bəziləri zaman
keçdikcə hər bir insan üçün ən
böyük sərvət olan ana dilini unutmuş,
övladlarını milli ruhda tərbiyə edib böyütməyin
qayğısına yetərincə qalmamışdılar. Onların
arasında dini və milli mənsubiyyətlərini xüsusi nəzərə
çarpdırmamağa çalışanlara, ad və
soyadlarını, hətta dinlərini dəyişənlərə
də təsadüf olunur.
Başqa xalqların eyni
tale yaşayan, lakin milli köklərindən, din və dilindən
ayrılmayan, hətta ayrılsa belə genetik cəhətdən
bağlı olduğu etnosla əlaqələrini üzməyən
insanları ilə müqayisədə, bu təbii ki, son dərəcə
hüznlü və kədərverici haldır. Və belə
hallarda mən həmişə böyük Cavidin Topal Teymurun
dili ilə azərbaycanlılar haqqında dediyi çox da
xoş səslənməyən sözlərin sənətkarın
qəlb ağrısından və ürək
yanğısından başqa bir şey olmadığı həqiqətinə
bir daha inanıram...
Amma nə etmək olar?
Necə deyərlər, tarix heç zaman şərt şəklini
qəbul etmir. Görünür, bu da bir tale
yazısıdır.
Belə şəxsiyyətlərin-yəni,
mühacirətin milli köklərdən uzaqlaşmış
ayrı-ayrı nümayəndələrinin Azərbaycan
xalqının, onun tarix, ədəbiyyat, elm və mədəniyyətinin
ayrılmaz tərkib hissəsi kimi öyrənilməsi nə
dərəcədə zəruri və məqsədəuyğundur?
Bizim buna çoxmu ehtiyacımız var? Millətin bu cür
"yolunu azmış oğulları"nı Rembrandtın məşhur
tablosundakı şəfqətli ata kimi qəbul edib
bağrımıza basmağımız nə dərəcədə
məntiqidir?
Milli mədəniyyətimiz
adlar, şəxsiyyətlər, hadisələr
baxımından yetərincə zəngin və rəngarəngdir.
Bəlkə də bu zənginlik fonunda Azərbaycana
bağlılıqları sadəcə etnik mənsubiyyətdən
ibarət olan, müəyyən səbəblər
üzündən milli-mənəvi duyğuları öz
xalqı ilə bölüşməyən, onun yaşantı
və mübarizələrinə qatılmayan, yaxud bunu istəməyənləri
"özümüzünkü" saymaq bir qədər
qeyri-vətənpərvər təsir bağışlaya bilər.
Amma belə yanaşma tərzi
əslində daha çox ilk baxışdan meydaha
çıxan emosional qənaətdir. Ani hisslər isə
heç də həmişə ən yaxşı bələdçi
və yolgöstərən sayıla bilməzlər.
Bu yaxınlarda professor
Rudolf İvanovun bütün həyatı boyu Rusiya
imperiyasına sədaqətlə xidmət etmiş azərbaycanəsilli
sərkərdə, çarın çoxmilyonlu müsəlman
təbəələri içərisindən yetişən
yeganə general-adyudantı (doğrudur, daha əvvəllər
Tarkovsk şamxalı və Buxara əmiri də bu rütbəyə
layiq görülmüşdülər. Lakin rus ordusu və
çar sarayı ilə birbaşa bağlılıqları
olmadığından onların təyinatı daha çox
simvolik mahiyyət daşıyırdı) Hüseyn xan
Naxçıvanski (1863-1919) haqqında kitabını oxudum. Heydər
Əliyev Fondu rus tarixçisinin diqqətini bu mövzuya cəlb
etməklə həqiqətən də xeyirxah iş
görmüş, keçmiş Rusiya imperiyasının hərb
tarixində mühüm yer tutan parlaq simalardan birini layiqincə
tanıtmağa imkan yaratmışdır.
Obıvatel nöqteyi-nəzərindən
Hüseyn xanın Azərbaycan qarşısında hər
hansı xidməti olmayıb. Hətta Rusiya imperiyasının
süqutundan sonra tarixi vətəni müstəmləkə
asılılığından xilas olub müvəqqəti
müstəqillik qazananda digər hərbçi həmvətənləri
- generallar Mehmandarov, yaxud Şıxlinski kimi nüfuz, bilik və
təcrübəsinə böyük ehtiyac duyan
xalqının yanına qayıtmayıb, torpağının
yardımına tələsməyib. Buna zərurət hiss etməyib.
(Amma tarixi ədalət naminə generalın Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi elanından on gün əvvəl
- 1918-ci il mayın 18-də Peterburqda həbs edildiyi də qeyd
olunmalıdır-V.Q.) Əksinə, çarizmin süqutu ərəfəsində
son ana qədər öz suvereninə - II Nikolaya sədaqətini
mühafizə edib, onu hər vasitə ilə taxt-tacdan imtina
fikrindən daşındırmağa çalışıb. Və
bütün bunların müqabilində ikinci vətəni
saydığı uzaq, soyuq Peterburqda ÇK tərəfindən
1919-cu ilin yanvar ayında məhkəməsiz, mühakiməsiz
güllələnib.
Nəslinin
davamçıları generalın sədaqətlə xidmət
etdiyi və həyatını qurban verdiyi Rusiyada özlərinə
yer tapa bilməyiblər. İndi ABŞ-da, Fransada və digər
ölkələrdə yaşayırlar.
Lakin istənilən
halda Hüseyn xan bir sıra görkəmli şəxsiyyətlər
yetirmiş Naxçıvan torpağının
övladıdır, ilk baxışdan bizə bir az ögey
görünsə də, böyük və keşməkeşli
Azərbaycan tarixinin ayrılmaz hissəsidir. Çünki ən
azı fərdi insani keyfiyyətləri, hərbi məharəti
sayəsində Azərbaycan türkünün kim olduğunu,
hansı dəyərləri yaşatdığını
öz şəxsi nümunəsi və yüksək ləyaqəti
ilə imperiyanın ən yuxarı dairələrində
yüzlərlə, bəlkə də minlərlə insana
nümayiş etdirmişdi.
Monarxiyaya Hüseyn xan
Naxçıvanskidən az sədaqətli olmayan və az xidmət
göstərməyən başqa bir azərbaycanlı -
Rusiyada şərqşünaslıq elminin
yaradıcılarından biri kimi tanınan Mirzə Məhəmmədəli
Hacı Qasim oğlu Kazımbəy - Aleksandr Qasımoviç
Kazımbəy (1802-1870) də öz taleyini bu şimal ölkəsi
ilə gənc yaşlarında bağlamışdı. 1826-cı
ildən başlayaraq bütün şüurlu həyatını
Rusiya elminə xidmət etmiş, Qazan və Peterburqda dünya
miqyasında tanınan şərqşünaslıq mərkəzləri
yaratmışdı.
Əslində Dərbənd
şeyxülislamının oğlu Rusiyaya deyil, daha
uzaqlara-Britaniyaya getmək istəyirdi. Şotland missionerlərinin
təlqinləri ilə böyük tərəddüd və
daxili sarsıntılardan sonra xristianlığın presvetrian
məzhəbini qəbul edən Mirzə Kazımbəy
özünü pravoslav Rusiyasında deyil, Avropada
görürdü. Çar hökuməti isə gələcəkdə
hər hansı bir şəkildə Rusiya əleyhinə
istifadə olunmasının qarşısını almaq
üçün onu Sibirin dərinliklərinə göndərməyi
- Omsk Asiya məktəbinə Şərq dilləri müəllimi
təyin etməyi daha məqsədəuyğun
saymışdı. Taleyin qəribə gərdişi-
yolüstü məntəqələrdən biri olan Qazanda xəstələnməsi
və yerli universitet rektorunun hüsn-təvəccöhünü
qazanması onun həyatını kökündən dəyişmişdi.
Mirzə Kazımbəy
Rusiyada təkcə elmi məktəbin yaradıcısı və
dünya şöhrətli şərqşünas deyil, həm
də imperiyanın zadəgan ailələri sırasında
özünə yer tutan qollu-budaqlı bir nəslin banisi oldu. Azərbaycanla
bağlılıqları daha çox rusiyalı və qərbli
üçün ekzotik səslənən soyadlarında, bir də
iki yüz ilə yaxın vaxt keçməsinə baxmayaraq dəyişməyən
şərqli görkəmlərində mühafizə olunan bu
nəslin nümayəndələri ikinci vətənlərinin-Rusiyanın
elmi və ictimai-siyasi həyatında mühüm pol
oynamışdılar.
Nəslin Rusiyadakı
banisinin - Aleksandr (Mirzə Məhəmmədəli) Kazımbəyin
şərqşünaslıq irsi və pedaqoji fəaliyyəti
haqqında indiyə qədər həm Azərbaycanda, həm
də Rusiya, Tatarıstan və Dağıstanda az
yazılmamışdır. Onun bir sıra mühüm tədqiqatlarını
əhatə edən "Seçilmiş əsərləri"
1985-ci ildə Bakıda akademik Ziya Bünyadovun və professor
Ağababa Rzayevin redaktorluğu ilə çap olunmuşdur. Mən
isə bu yazıda daha çox alimin özünün, habelə
övladlarının, yaxınlarının, ümumilikdə
Kazımbəy nəslinin həyatı ilə bağlı
şəxsi səciyyəli, mövcud tədqiqatlarda öz əksini
tapmayan məqamlara toxunmağı daha məqsədəuyğun
saydım. Maraq doğuran cəhət Hüseyn xan
Naxçıvanski ailəsi kimi Kazımbəylər ailəsinin
də Rusiya hakimiyyət dairələrinin ən yüksək
təbəqəsi ilə kifayət qədər yaxın
münasbətlərə malik olmasıdır, Rusiya cəmiyyətində
silinməz və yaddaqalan izlər buraxmasıdır.
Təbii ki, onlar təkcə
əsl-nəsəbləri ilə deyil, həm də şəxsi
keyfiyyətləri, bilik və bacarıqları ilə fərqlənmiş,
eyni zamanda tamamilə fərqli və özünəməxsus
mədəniyyətin daşıyıcıları kimi rus
ictimai-mədəni fikrinin diqqətini cəlb etmişdilər.
Rus aristokratiyası bu insanların simasında Şərqi və
Azərbaycanı daha yaxından tanımaq imkanı
qazanmışdı.
Müqayisə
üçün qeyd edim ki, ilk gəncliyindən başlayaraq
bütün şüurlu həyatını Rusiyada keçirən
Hüseyn xan Naxçıvanski xüsusi
mömünlüyü ilə seçilməsə də
ömrünün sonuna qədər islama etiqadını
qoruyub saxlamışdı. Amma onun baronessa Sofiya Traube ilə
nikahdan doğulan oğulları - xan Nikolay və xan Georgi
(Yuri) Naxçıvanskilər, habelə qızı, xanım
Tatyana Naxçıvanskaya atalarının
razılığı ilə xristianlığın pravoslav
(anaları lüteran idi-V.Q.) məzhəbini qəbul
etmişdilər.
Xristianlığa öz
istəyi ilə 21 yaşında keçən Mirzə
Kazımbəy nisbətən gec- 1842-ci ildə Qazan
quberniyasının yoxsullaşmış zadəgan ailəsinin
qızı Praskovya Kostlivseva ilə evlənmişdi. Bu nikahdan
onların Olqa (1843-1918) adlı qızı, Aleksandr (1844-1894),
Boris (1846-1854) və Nikolay (1854-1854) adlı oğulları
doğulmuşdu. 1854-cü il Mirzə Kazımbəy
üçün faciəli olmuşdu. Həmin il o,
xanımını və iki azyaşlı oğlunu
itirmişdi.
Mənbələrdə
alimin bir dəfə rəsmən evlənənə qədər,
bir dəfə isə həyat yoldaşının vəfatından
sonra vətəndaş nikahı əsasında ailə
qurması haqqında məlumatlara təsadüf olunur. Qazanda
Natalya Molostvova ilə izdivacdan təxminən 1840-cı ildə
qızı Olqa (ərə gedəndən sonra Bolıqina
soyadını almışdı), doğulmuşdu. Peterburqda
1861-ci ildə vətəndaş nikahına girdiyi Yekaterina
Muravyova ilə birgəyaşayışdan isə qızı
Mariya Yefremova (1863-1939) və oğlu Nikolay Kazımbəy
(1865-1918) dünyaya gəlmişdilər. Nikolay ailənin rəsmi
varisləri - atabir bacısı ilə qardaşı tərəfindən
tanındığı və qəbul edildiyi üçün
onun Kazımbəy soyadını daşımasına
razılıq verilmişdi. O, Qazan quberniyasında
taxılçılıq və otçuluq təsərrüfatlarının
sahibi olmuş, iflasa uğradıqdan sonra isə 1907-ci ildə
Qazanda "Müflisləşməyimin səbəbləri"
adlı kitabça çap etdirərək imperiyanın aqrar
siyasətinə qarşı çıxmışdı. Vəfat
tarixi (1918) Nikolay Kazımbəyin də bolşevik terrorunun
qurbanı olduğunu düşünməyə əsas verir.
Nəhayət, Mariya
Yefremovanın Qazanın Arsk qəbiristanlığındakı
məzar daşının üzərindəki "Mariya
Yefremova-Kazımbəy" yazısı alimin nikahdankənar
qızının da nəsil soyadına
bağlılığının göstəricisi
sayılmalıdır. Ailə şəcərəsinin rəngarəngliyindən
göründüyü kimi, Mirzə Kazımbəy din dəyişimindən
sonra inanclı xristiana çevrilsə də, bəzi məsələlərdə
səciyyəvi müsəlman mentalitetindən çox da
uzaqlaşa bilməmişdi.
Alimin rəsmi nikahdan
doğulan qızı Olqa Kazımbəy ənənəvi ev təhsili
almış, rus və fransız dillərini öyrənmişdi.
Sonralar o, həm də atasının ilk bioqraflarından biri
kimi tanınmışdı. XIX əsrin 90-cı illərində
Kazımbəylər nəsli ilə bağlı bir sıra
tarixi sənəd və materialları "Russkiy arxiv",
"Russkiy invalid" kimi jurnallarda dərc etdirmişdi. Olqa
Aleksandrovna atasının xeyir-duası ilə 1866-cı ildə
məşhur rus şairi, Puşkinin gənclik dostu Yevgeni Boratınskinin
oğlu Nikolay Boratınski ilə ailə qurmuşdu. Bu
izdivacdan onların babasının şərəfinə
Aleksandr adı verdikləri oğulları, Olqa, Yekaterina və
Kseniya adlı qızları doğulmuşdu. Yeri gəlmişkən,
Yekaterina Boratınskaya anasının söhbətlərinə
əsasən onun gənclik həyatı ilə bağlı
xatirələrini qələmə almışdır. Burada
Mirzə Kazımbəyin Peterburqdakı azsaylı müsəlman
icmasının nümayəndələri, ilk növbədə
isə İran səfiri ilə ailəvi dostluq əlaqələrini,
yaxud Şimal paytaxtına gəlmiş Buxara əmiri ilə
görüş və münasibətlərini
işıqlandıran maraqlı səhifələr var.
Yevgeni Boratınski və
Mirzə Kazımbəyin nəvəsi olan A.N.Boratınski
(1867-1918) XX əsrin əvvəllərində Rusiyanın
siyasi həyatında müəyyən iz buraxmışdı.
O, Birinci rus inqilabının fəal
iştirakçılarından biri olmuşdu. 1907-ci ildə
oktyabristlər partiyasından III Dövlət Dumasına
deputat seçilmişdi. Duma çarın əmri ilə
dağıdıldıqdan sonra Qazan
yaxınlığındakı ailə mülklərində
yaşamış və öz təsərrüfatını
idarə etmişdi. 1918-ci ildə bolşeviklər Mirzə
Kazımbəy ailəsinin digər yaxınları kimi
A.Boratınskini də güllələmişdilər. Dmitri
adlı oğlu və Olqa adlı qızının olduğu mənbələrdə
öz əksini tapmışdır. Çox güman ki,
onlardan biri, yaxud da hər ikisi bolşevik cəhənnəmindən
xilas ola bilmişdilər. Çünki Boratınski-Kazımbəy
nəslinin davamçılarının ABŞ-da
yaşadıqları haqqında məlumatlar mövcuddur.
Mirzə Kazımbəyin
öz adını verdiyi oğlu Aleksandr Aleksandroviç
Kazımbəy Paj korpusunda oxumuş, habelə Peterburq
universitetində ali hüquq təhsili almışdı. Mənsəb
pillələri ilə sürətlə irəliləyərək
nisbətən gənc yaşlarında Ədliyyə Nazirliyində
idarə rəisi vəzifəsinə yüksəlmiş, eyni
zamanda imperator sarayının qofmeysteri və senator təyin
olunmuşdu. Onun məşhur rus hüquqşünası
F.Koninin gənclik dostu olması və birlikdə hüquqi islahatlar
layihələri üzərində çalışmaları
məlumdur.
A.A.Kazımbəy 1867-ci
ildə qraf Tolstoyların nəslindən olan Mariya Lvovna
Tolstaya ilə evlənmşdi. Mariyanın atası,
böyük rus yazıçısının adaşı Lev
Tolstoy Qazan ətrafında geniş torpaq sahələrinin sahibi
idi. Onun qızına cehiz kimi verdiyi 3 min desyatinə yaxın əkinə
yararlı torpaq və meşəlik senator A.Kazımbəyi həm
də Qazan quberniyasının iri mülk sahiblərindən
birinə çevirmişdi. Lakin pis idarəçilik
ucbatından bu torpaq sahələri bir müddət sonra ailə
üçün əlavə başağrısına
çevrilmişdi.
Mariya Lvovnanın Qazan
Universitetinin nadir kitablar və əlyazmalar fondunda saxlanan
"Gündəliklər"ində Kazımbəylər ailəsinin
artıq tamam ruslaşmış ikinci nəslinin yaşam tərzi
və yüksək cəmiyyətdəki əlaqələri
üzərinə yetərincə işıq salınır. 1894-cü
ildə imperator III Aleksandrla eyni vaxtda xərçəng xəstəliyindən
vəfat edən A.Kazımbəyin Lev ("Lolya") adlı
oğlu və Praskovya ("Patya") adlı qızı
olmuşdur.
Maraqlıdır ki, Mirzə
Kazımbəyin yardımı ilə Peterburq Universitetinə
Şərq dilləri mühazirəçisi vəzifəsinə
təyin olunan və erkən yaşlarında həyatdan
köçən tatar maarifçisi Hüseyn Feyzxanovun
(1821-1865) qızı Əminə də bir müddət bu ailənin
himayəsində yaşamışdı. Başqa bir diqqəti
çəkən cəhət isə həmin Əminə Feyzxanovanın
Peterburqda Azərbaycan əsilli rus senatorunun şəxsində
özünə himayəçi tapdığı halda radikal
inqilabçılara- "Narodnaya volya"nın üzvlərinə
rəğbət bəsləməsi idi.
O, hətta daha uzağa
gedərək himayəsinə sığındığı
qatı monarxist ailənin uşaqlarını da mütləqiyyətə
qarşı mübarizə və xalqçılıq
ideyaları ilə maraqlandırmaq fikrinə
düşmüşdü. Mariya Lvovnanın gündəliklərində
bu məsələ ilə bağlı xof və qorxu ifadə
edən sətirlər az deyil. Lakin bir müddət sonra Əminə
yaşamaq üçün özünə başqa yer
tapmış, beləliklə də yalnız
yaxşılıqlarını gördüyü ailənin
narahatlıqlarına son qoyulmuşdu. İnsafən təpədən
dırnağa qədər zadəgan bir xanım olan Mariya
Lvovna da əndişəsini yalnız kağıza etibar
etmiş, gənc tatar qızının qəlbinə dəyən,
qüruruna toxunan hər hansı sözə, yaxud hərəkətə
yol verməmişdi.
A.A.Kazımbəyin
vaxtsız vəfatından sonra özünün daimi gəlir
mənbələrinin çoxundan məhrum olan ailə, təbii
ki, maddi çətinliklərlə üzləşmişdi. Lakin
bu, Mariya Lvovnanın uşaqlarına yaxşı təhsil verməsinə
mane ola bilməmişdi.
Mirzə Kazımbəyin
qız nəvəsi Praskovya Kazımbəy (1873-1943) Smolnı
Nəcib Qızlar İnstitutunu bitirərək sonuncu rus
imperatrçəsi Aleksandra Fyodrovnanın freylinaları
sırasında yer almışdı. Praskovya sarayda və
aristokrat dairələrdə həm də gözəl rəsm
əsərlərinin müəllifi və mahir fortopiano
ifaçısı kimi tanınmışdı.
İlk gənclik illərində
Praskovya Kazımbəylə Rusiyada hüquq təhsili alan
bolqar əsilli tələbə, sonralar üç dəfə
Bolqarıstanın baş naziri, habelə xarici işlər və
iqtisadiyyat naziri vəzifələrini tutan Aleksandr Malinov
(1867-1938) arasında bir eşq macərası
yaşanmış, hətta onlar rəsmən
nişanlanmışdılar. Yaxınlarının intizarla
gözləmələrinə baxmayaraq izdivac baş
tutmamışdı. Ailə qaynaqlarından gələn xəbərlərə
görə burada ananın - Mariya Lvovnanın müəyyən
təsiri, bəlkə də günahı olmuşdu. Nikah
pozulsa da, Praskovya ilə Aleksandr Malinov arasındakı səmimi
münasibətlər sonralar da davam etdirilmişdi. Mirzə
Kazımbəyin yeganə qız nəvəsi isə həyatının
sonuna kimi ailə qura bilməmişdi.
Həm 1904-1905-ci illərdəki
rus-yapon savaşı zamanı, həm də Birinci Dünya
müharibəsi dövründə bir sıra digər
freylinalar kimi Praskovya Kazımbəy də imperatriçə
Aleksandra Fyodrovna və böyük knyaginalarla birlikdə şəfqət
bacısı qismində hərbi qospital və lazaretlərdə
yaralılara tibbi yardım göstərmişdi.
Bəlli səbəblər
üzündən Praskovya bolşevik hakimiyyətini qəbul
etməmişdi. Hətta daha irəli gedərək fəal
mübarizə yolunu seçmiş və öz yerini Ağ
ordu sıralarında tapmışdı. İnqilab
burulğanları bu tənha qadını Sibirə, admiral
Kolçakın yanına gətirib
çıxarmışdı. Hərbi qatarın sanitarı
olmuş, qırmızılara qarşı döyüşlərdə
iştirak etmişdi. Lakin digər çar generalları kimi
Ali Baş Komandan Kolçak da məğlubiyyətə
uğradıqdan sonra ayrı çıxış yolu tapa bilməyən
Praskovya Kazımbəy Sibirdən ailəsinin vətəni
sayılan Qazana qayıtmaq məcburiyyəti
qarşısında qalmışdı. Və bir vaxtlar
babasının alim kimi şöhrət qazandığı bu
şəhərdə həyatını digər bir müharibə
- İkinci Dünya savaşı illərində yoxsulluq,
ehtiyac, tənhalıq içərisində başa vurmuşdu.
Yəqin ki, gizli dövlət müşavirinin qızı,
çariçənin freylinası, Kolçakın əsgəri
və bolqar nazirin keçmiş nişanlısı olmuş
bu tənha qadının sovet xüsusi xidmət
orqanlarının diqqətini cəlb etmədən,
dünyadan öz əcəli ilə köçməsi Stalin
rejiminin nadir istisnalarından biri sayıla bilər.
Mirzə Kazımbəyin
oğlan nəvəsi Lev Aleksandroviçə (1876-1952) gəldiksə
isə o da ailə ənənələrini davam etdirərək
Rusiyanın nüfuzlu təhsil müəssisəsini-Paj
korpusunu bitirmişdi. Təhsilini başa vurduğu 1898-ci ildə
həm də ailə həyatı qurmuşdu. Xanımı
Nadejda Gennadiyevna Şpigelberq rus-alman mənşəli idi. Mənsub
olduğu ailə imperiyanın hərb və diplomatiya tarixində
müəyyən izlər qoymuşdu. Xanımının ana tərəfdən
babası polkovnik Aleksey Zubin imperatorun şəxsi
qvardiyasının zabiti olmuşdu. Alman əsilli atası
Gennadi Şpigelberq isə rus diplomatı idi. Nadeşda
Şpigelberq 1881-ci ildə Misirdə doğulmuş, yeddi
yaşına kimi İskəndəriyyədə
yaşamışdı. Bir sözlə, onun da Şərqə,
islam dünyasına virtual da olsa, müəyyən
bağlılığı vardı.
Lev Kazımbəy mənsəb
pillələri ilə sürətlə irəliləmişdi.
O, qvardiya zabiti kimi elitar hərbi hissələrdə xidmət
etmişdi. Qazan Zadəganlar məclisinin sədri və fəxri
hakim, habelə Vilnodakı (indiki Vilnüs-V.Q.) Zadəgan
Bankının və Kəndli Bankının direktoru olmuşdu.
Cəmiyyətdə böyük nüfuza və geniş əlaqələrə
malik idi.
Şöhrətli ulu
babasından düz yüz il sonra - 1902-ci ilin fevralında
Qazanda Lev və Nadejda Kazımbəylərin ailəsində nəslin
banisinin adını daşıyan Aleksandr Kazımbəy
dünyaya gəldi. (Ümumiyyətlə, bu ailədə yeni
doğulan körpələrə baba və nənənin
adını vermək ənənəsi özünə
möhkəm kök salmış və nəsilbənəsil
təkrarlanmışdı). Bir vaxtlar "rus şərqşünaslığının
patriarxı" (N.Berezin) zirvəsinə yüksələn
Mirzə Kazımbəy kimi nəticəsi də öz
adını Rusiya tarixinin səhifələrinə həkk edə
bilmişdi.
(Ardı var)
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2009.- 18 aprel.- S.22-23