Könüllər dərvişi
və ya Ürəyindən göylərə
yol açan şair
Hər bir insanın
öz daxili aləmi, dünyaya baxış prizması
olduğu kimi, hər bir yazıçı və şairin də
öz yaradıcılıq üslubu və düşüncələrinin
poetik ifadə tərzi var. İndi şairlərimiz
çoxdur, ənənəvi qaydada yazanlar da var, yenilikçi
olmağa çalışanlar da. Şair Elxan Zal
Qaraxanlının özünəməxsus yenilikləri ilə
zəngin olan poeziyası da öz polifonikliyi və
unikallığı ilə seçilir. Elə bu səbəbdən
mən onu kimlərləsə müqayisə etmək istəmirəm.
Elxanın da poeziyasında dağ, daş, gül,
çiçək, günəş, ay kimi ənənəvi
ifadələr işlənir, ancaq tamam yeni və xüsusu bir
tərzdə.
Kabriolet,
ya limuzin
qasid kimi
aramızda
ikimizin, sənə
aldım bu gülləri,
görürsənmi
qönçədirlər,
açılanda necə
gözəl
olacaqlar, sənin kimi,
Qədim
qam-şamanlardan qalma ənənəyə görə
qoşmaların sonuncu bəndində müəllifin adı
çəkilir. Müəllifi bilinməyən bir şeirin isə
bir neçə şairin adına
çıxıldığının dəfələrlə
şahidi olmuşuq. Ancaq şairin öz yazı üslubu
olduqda belə hallar baş vermir, şeirdəki üslub və
ya onun manerası müəllifin adı çəkilməsə
belə kimə məxsus olduğunu bildirir. Elxanın da
üslubu bu silsilədəndir. Bir şair kimi
düşüncələrini, fikirlərini, eləcə də
həyatda rastlaşdığımız problemlərə,
reallıqlara münasibətini bəlağətsiz, qısa və
konkret misralarla ifadə etməkdə ustadır. Konkretlik,
duruluq onun ifadə tərzinin və ya poeziyasının
saflığının təcəssümü olduğu kimi,
həm də cəmiyyətin şüurunda inkişafın
stimuludur.
Elxan Zal Qaraxanlı
çağdaş poeziyamızın məhsuldar şairlərindəndir.
Şeirləri və esseləri vaxtaşırı mətbuatda
yayımlanır, beş kitab müəllifidir. O,
yaradıcılığı ilə oxucunun diqqətini
özünə çəkə bilir, zövqünü
oxşayır, onu düşündürməyi bacarır.
Elxanı postmodernist
şair kimi təqdim edənlərin sayı az deyil. Lakin mənim
düşüncəmə görə, bu təqdimat
yanlışdır, çünki postmodernizm ədəbi cərəyan
yox, ədəbi mühit ola bilər. Əgər doğrudan da
bu mühit yaranmaqdadırsa, ora kimlərin daxil olduğunu gələcək
göstərəcək. Ancaq Elxanın müasir bədii təfəkkürə
köklənmiş poeziyasının fərqli xüsusiyyətlərə
malik olması istisnasızdır.
Onun şeirləriylə
başbaşa qalıb pıçıldaşmaq, dərdləşmək,
söhbətləşmək insana mənəvi rahatlıq gətirir,
çünki onun şeirlərində isti bir doğmalıq,
sərbəstlik var. Bu şairin səmimiyyətindən, insanpərvərliyindən,
Allahın yaratdıqlarına olan sevgisindən doğur.
Tanrının
yaratdığına
baxmaq həmişə
xoşdur,
Tanrının
yaratdığını
danışdırmaq
ondan da xoş.
Və ya həmin
şeirdə
Sən mənə
xoş sözlər pıçılda ki,
Ürəyimdən
göyə yol açılsın.
Elxanın şeirlərində
bir-birinə zəncirvari bağlı olan hər misranın
öz əzəməti var. Belə ki, ayrılıqda öz məna
kəsəri ilə seçilən bir misrasının itməsi,
bir kərpicin uçması ilə bütöv bir binanın
yerlə yeksan olması qədər faciədir.
O,
aşağıdakı bəndlə "maddə yaranmır və
ölmür, o, bir haldan başqa hala keçir" aksiomunu
yada salır. Bugünkü ocağın dünənki kül
üstündə alışdığına ustalıqla eyham
vuraraq sevgisini dilə gətirir və bu deyimi şeirində
öz üsulu ilə ifadə edir:
Yalnız
səni istəyirəm,
Burası
işvəli mərcanların
Məzarlığından
doğan bir ada,
Qayğısızlıq
ətri gəlir havadan.
Elxan Zal Qaraxanlı
şairlik ənənəsinə yaradıcı
yanaşır. Onun duyğularında məhdudluq
da hiss olunmur. Əlbəttə, bulaq qurusa ona "bulaq" deməzlər ki.
Poeziyada baharın gəlişi
ənənəvi olaraq güllərin açması,
qaranquşların gəlməsi və digər bu kimi stereotip
təbiət əlamətləri ilə ifadə olunur. Elxan isə
şeirində baharın gəlişini indi artıq kəndlərə
də yayılmış şəhər əlamətləri
ilə müjdələyir:
Müştəri
çağırır kafelər və köşklər,
İndi
bahardı
Doğrudan
da biz baharın bu əlamətini qışda
görmürük.
Türkçü
şair Elxan Zal Qaraxanlı təkcə Azərbaycanın yox,
həm də Türk dünyasının şairidir. O,
"Türk əsrinin türküləri" kitabında
oxucunu yenidən tarixə qaytarır, ulu keçmişini
xatırladır, ona nostalji hisslər yaşadır. Elxanın
əsərlərində Türk dünyasının az qala
dünya boyda olan miqyasının bir daha şahidi oluruq.
Şair bu kitabında həm
də millətimizin böyük oğullarını
özünəxas məftunluqla mədh edir. Saltuq Buğra,
Temuçin, Bəybars, Artıq xan, Çağrı bəy,
Atilla, Gürşad, Fateh Sultan Mehmet kimi yenilməz türk
hökmdarlarını, sərkərdələrini da unutmur,
misralarında ulu babalarımızı qürur hissi ilə
anır, onların xatirəsini əziz tutmağı tövsiyə
edir və xalqımızı özünüdərkə,
özünəqayıdışa səsləyir:
Elxanın Türk
sufiliyinin mədəniyyətimizin inkişafında rolunun
böyük olduğunu bir daha göstərdiyini onun Yunis Əmrə,
Əhməd əl Yasəvi, Mövlana Cəlaləddin Rumi
kimi mürşidlərimizi xatırladan sufisayağı
yazdığı şeirlərində oxuyuruq:
Mən
könüllər dərvişiyəm,
Sufilərin
ermişiyəm,
Haqqa yol
varan kişiyəm,
Yahu, Yahu,
hu söylə, hu.
Elxan Zal
Qaraxanlının üstün cəhətlərindən biri də
mütaliəni sevməsi, gündəlik mətbuatı izləməsi
və tariximizi dərindən bilməsidir ki, bu əlamətlər
əsərlərində aydın görünür.
Aşağıdakı bəndləri ilə dediklərimi təsdiqləyən
şair, eyni zamanda türk xalqının gözəl
yaddaşa malik olduğunu, onların bəşəriyyətə
şölə saçan zəngin mədəniyyətini daha
çox qədim şamanlar və qamlar, ozanlar və
aşıqlar vasitəsilə şifahi ədəbiyyatda
yaşatdıqlarını vurğulayır:
Kitablar
itdi getdi,
Kitab bildik
ozanı.
Türkülər
qanadında,
Yaydıq
ulu azanı.
Və ya
Biz yüz
adla qayıtdıq,
Hun olduq, xəzər
olduq,
Dünyanı
başdan-başa
Atüstü
gəzər olduq.
Qədim türkcədə
işlədilən sözləri də ara-sıra
misralarına gətirən Elxan türkcü şair
olduğundan yaradıcılığında ortaq türkcənin
təzahürləri duyulur. Bu səbəbdən onun şeirlərinin
bütün türkcələrdə daha asan
anlanılmasının mümkün olduğunu düşünürəm.
Türklüyə
çəp baxanın
Güzgüsünə
çat gələcək.
deyərək
keçmişilə qürurlanan, gələcəyinə
ümidlə baxan şair Amerikanın İraqı
bombalamasına, eləcə də digər güclü
dövlətlərin bir qədər zəifləri hədələməsinə
öz etirazını qətiyyətlə bildirir, insana
yaranışların ən alisi kimi baxır, Allahın
yaratdıqlarına sevgiylə yanaşır:
Ölmək
yaxşıdırsa, öl,
Yaxmaq
yaxşıdırsa, yaxıl,
Babil
Allahın qapısıdır,
Amerika,
Allahın
öz cəza günü var.
Beləliklə,
Elxanın yaradıcılığı zəngin, şeirləri
məna çalarlarıyla dolu və şəffaf, dəyər
nisbətiylə bir-birindən gözəldir. Olduqca səxavətli,
geniş ürəkli, dostlarına sədaqətli və
etibarlı yol yoldaşı olan Elxanın bu keyfiyyətləri
əsərlərinə hoparaq misralarında apaydın
görünür.
Elxan təkcə bədii
yaradıcılıqla kifayətlənmir, eyni zamanda Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin nəzdində fəaliyyət
göstərən Mahmud Kaşqari Fonduna rəhbərlik edir. Qeyd
edim ki, o Fondun rəhbəri kimi kifayət qədər məsuliyyətli
işlərə baş vurmaqla xalqa xidmət edir.
Şair dostuma
cansağlığı və yaradıcılığında
uğurlar arzulayıram.
525-ci qəzet.- 2009.- 25 aprel.- S.25.