On iki yaşlı kündəgir
Anadan olmasının 100
illiyi tamamlanan görkəmli alim, mərhum akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun XX əsrin yetmişinci illərində
yazdığı "Xatirələr"i Azərbaycanda
memuar ədəbiyyatının dəyərli nümunələrindən
sayıla bilər. İndiyədək heç
yerdə çap olunmamış "Xatirələr"
memuarının aşağıda oxuculara təqdim etdiyimiz
hissəsi bu fikri söyləməyə əsas verir. Yazını redaksiyamıza akademik, millət vəkili
İsa Həbibbəyli təqdim edib.
O illərdə şəhərdə
beş çörəkçi dükanı vardı. Bu
dükanlarda çörək (lavaş) təndirdə
bişirilirdi. Təndirdə quru saman
yandırılırdı. Tüstü "talavar" deyilən
iri bacadan çıxırdı. Külək olanda
tüstü içəridə cövlan edir, boğanaq əmələ
gətirirdi. Dükanın əmələləri dörd nəfərdən
ibarət idi: Xəmirgir, kündəgir, lavaş açan və
şatır, yəni çörəyi təndirə yapan. Xəmirgirin
vəzifəsi obaşdan gəlib bir təlis (meşok) unun xəmirini
yoğurmaq, bu xəmir işləndikcə ikinci,
üçüncü... partiya xəmir hazırlamaq idi.
Kündəgirin vəzifəsi hava təzəcə
işıqlananda gəlib hazır xəmirin kündələrini
salmaq, sonra da bu işi axşama qədər davam etdirmək
idi. Lavaşçının vəzifəsi
kündəgirdən sonra gəlib təndiri qızdırmaq və
şatır gələndən sonra hazır kündələri
ağır vərdənə ilə dalbadal arası kəsilmədən
şatıra ötürmək, şatırın vəzifəsi
yenə arası kəsilmədən yayılmış
lavaşı xüsusi səbətcə ilə bir ucdan təndirə
yapmaq, o biri ucdan bişən lavaşları
çıxarıb çörək satana ötürmək
idi. Ümumi iş səhər saat 6-da başlayıb,
axşam saat 7-yə qədər davam edirdi. Və bütün
bu işləri əmələlər ayaq üstə
görürdülər. Oturmaq, dincəlmək yox idi.
İş bir növ konveyer üsulu ilə
görülürdü. Dörd nəfərdən biri
dayansaydı, iş də dayanardı.
Elə bil dörd nəfər
insan deyil, 4 maşın aramsız hərəkətdə idi. Xüsusən
şatırın hərəkəti çox mürəkkəb
idi. O, bir tərəfdən lavaş açanın yayıb
ona ötürdüyü yayılmış xəmiri qolunda
bir neçə dəfə dolandırıb lazımi formaya
salıb təndirə yapır, bir tərəfdən bişən
lavaşları təndirdən çıxarıb dəxildara,
yəni çörək satana ötürür, bir tərəfdən
təndirin alovu sönməsin deyə tez-tez təndirə
saman salmalı və bu əməliyyatı aramsız davam
etdirməli olurdu. Əgər bir nəfər xam adam kənardan
baxsaydı elə bilərdi ki, şatır durduğu yerdə
oynayır, elə buna görə də bu sənətə
farsca "şatır", yəni oynağan adı
verilmişdi. Şatırların əlləri, üzləri həmişə
qaralmış, qaşları ütülmüş olardı.
Çünki onlar təndirə əyiləndə təndirdən
qalxan alov tez-tez onların üzünə toxunurdu. Şatırlıq
ən ağır sənət idi. Ona görə də
şatırların çoxu bir aydan artıq işləyə
bilmirdilər, arada ən azı bir həftə dincəlməli
olurdular. Bircə şatır Fərəc aramsız işləyirdi,
dincə çıxanda da iki gündən artıq dincəlmirdi.
Belə görünürdü ki, o evlənmək xərci
yığmaq üçün belə "canını cəfaya
basır". Lavaş açanlar həmişə
qollarının və qıçlarının
ağrımasından şikayət edirdilər. Çünki
onlar 13-14 saat tərpənmədən bir yerdə ayaq üstə
durmalı olurdular, yalnız qolları hərəkətdə
idi. Xəmirgirlərin işi nisbətən yüngül idi.
Belə ki, bir partiya xəmir salandan sonra bir az dincələ
bilərdilər. Bununla belə, onlar da bel ağrısından
şikayətli idilər. Bizə gündə bir saat nahar
üçün tənəffüs verilirdi. Qalan
saatları dayanmadan işləməli idik. Əgər
quldarlıq dövründən başı çıxan bir
tarixçi gəlib bizim işləməyimizi müşahidə
etsəydi, elə bilərdi ki, biz 4 nəfər kiminsə
köləsiyik, çünki bizim əməyimiz kölə əməyinə
çox oxşayırdı. Geyimimizə görə də
bizi köləyə oxşatmaq olardı. İşə
başlamadan əvvəl biz paltarlarımızı tamam
soyunmalı, ayaqqabılarımızı,
corablarımızı çıxarmalı, nazik bezdən uzun
köynək geyməli idik. Paltarlı və ayaqqabılı
işləmək mümkün deyildi. Çünki
bütün günü aramsız tərləyirdik. Elə bil
bizi suya salıb çıxarırdılar. Xüsusən təndirin
qabağında olan şatırın elə bil bədənində
çeşmə vardı. Alnından, üzündən hey tər
axırdı.
Bütün bu işlər
böyük zəhmət, diqqət və xüsusi sənətkarlıq
tələb edirdi. Məsələn, indi müasir
çörək zavodlarında nəhəng
maşının gördüyü işi xəmirgir görməli,
hər dəfə qolları ilə xəmir yoğurmağa
2-3 saat vaxt sərf etməli, xəmirin mayası qaydasında
olmalı, kündələr elə səliqə ilə
salınmalı idi ki, hərəsi iki yüz qramdan artıq
olmasın, çünki çox hallarda lavaş çəkisiz
satılırdı və alıcı da bilirdi ki, hər
lavaş nə qədərdir. Lavaş açan diqqət etməli
idi ki, yaymanın bir tərəfi qalın, bir tərəfi
nazik olmasın, çünki qalın yeri təndirdə
bişənə qədər nazik yeri yana bilərdi, yanıq
lavaşı da alan olmazdı. Şatır çalışmalı
idi ki, təndirdə boş yer qalmasın və çörək
bişməmiş təndirdən çıxarılmasın.
Əgər kündələrin biri iri, biri xırda,
lavaşın bir tərəfi nazik, bir tərəfi qalın,
xəmirin mayası artıq-əksik olsaydı; şatır
çörəyi vaxtında təndirdən
çıxarmayıb yandırsaydı, belə əmələlər
sahibkara yaramırdı. Odur ki, hər bir əmələ
öz işində diqqətli olmalı idi. Çörəkçi
dükanında çörək bişən yerdə
maşın, tərəzi-flan yox idi. Kündəgir iki ovcunda
xəmiri elə ustalıqla götürməli idi ki, kündələrin
hamısı bir boyda, bir çəkidə olsun, bir qram
oyan-buyan olmasın. Əgər kündə 200 qramdan artıq
olsaydı sahibkara zərər idi, əksik olsaydı
alıcıya xəyanət idi. Kündəgirin kündə
salmaqdan başqa vəzifələri də vardı. Bunlardan
biri təndirin yanında saman qurtardıqca saman anbarından təlislə
saman gətirmək idi. Samanın da yaman tozu olurdu. İkinci vəzifə
sahibkarın, dəxildarın, şatırın, lavaş
açan və xəmirgirin evinə ət-çörək...
aparmaq idi. Üçüncü vəzifə ət, noxud
alıb, nahara piti bişirmək idi. Piti təndirin
üstündə xüsusi çalada bişirdi. Diqqət etmək
lazım idi ki, piti yanmasın və əmələlər
naharsız qalmasın. Dördüncü vəzifə işə
başlamadan və işdən sonra dükanı
silib-süpürmək idi. Bu vəzifələri də yerinə
yetirmək üçün kündəgir iş sürətini
artırıb o qədər kündə salıb hazır
qoymalı idi ki, bu əlavə işləri görəndə
lavaş açan məəttəl qalmasın. Kündəgirə
əlavə buyruqlar da olurdu. "Get çayçıya denən,
çay gətirsin!". "Al bu iki şahını, bir az
pendir al gətir". "Götür o süpürgəni,
buranı təmizlə!"...
Mən kündəgirliyi
tez öyrəndim. 16-17 yaşlarında olan ustam kündəgir
Yusif oxumağa getməli olduğundan məni öz yerinə
hazırlamağa xüsusi səy göstərdi (İndi Yusif
harda isə dəmir yol naçalnikidir).
Biz əmələlər
günəmuzd işləyirdik. Hamıdan az muzd alan mən
idim. Bununla belə mənim gündəlik muzdum ailəmiz
üçün ət- çörəyə və qənd-çaya
çatırdı.
Çörəkçi
dükanlarında bir qayda, ənənə olaraq, əmələlər
iş günü istədikləri qədər çörək
yeyə bilərdilər. Bundan əlavə, işdən
çıxanda şatırın 6, lavaşaçanın və
xəmirgirin 4, kündəgirin 2 lavaş aparmağa haqqı
vardı. Əlbəttə, pulsuz nahar üçün
alınan ət və içdiyimiz beş-altı stəkan
çay da sahibkarın hesabına idi. Kündəgirin bir əlavə
gəliri də vardı: Təndirin üstündə piti
bişirmək üçün kərpicdən
hörülmüş çala çox geniş olduğundan
ora 7-8 çölmək sığışırdı. Mənim
qonşu dükançılardan bir neçə piti həvəskarı
"müştərilərim" vardı. Hər səhər
hərə öz çölməyinin ətini, noxudunu, duzu,
istiotu, soğanı hazır gətirib mənə verir, mən
də vaxtlı-vaxtında suyuna baxırdım ki, yanmasın. Günorta
gəlib çölməkləri aparanda hərə mənə
beş-on qəpik "əməkhaqqı" verirdi.
Mənim işlədiyim
çörəkçi dükanını əzançı
Kərbəlayı Baxşəli ilə qohumumuz şatır Fərəc
şərikli açmışdılar. Bu o illər idi ki, hələ
sənətkar artelləri düzəldilməmişdi. Yeni
iqtisadi siyasət illəri idi. Müvəqqəti olaraq,
xüsusiliyə icazə verilmişdi.
56-57 yaşlarında
olan Kərbalayı Baxşəli haradasa, bilmirəm, torpaq icarəyə
götürüb taxıl əkirdi, həyətində bir-iki
inəyi, camışı və bir minik atı da
saxlayırdı. Bir dəyirmanı da icarəyə
götürmüşdü. Cavanlığında o da
çörəkçi əmələsi imiş. Çox gözəl səsi olduğundan sonra bu sənəti
atıb neçə il xanəndəlik etmiş, ancaq nə səbəbdənsə
ziyarətə gedəndən sonra xanəndəliyi qoymuşdu
yerə ("Naxçıvanda təkcə
bir xanəndəliklə dolanmaq çətin imiş").
İndi namaz qılır, oruc tutur, vaxtı olanda məscidə
də gedirdi. Xanəndəliyi əzançılıqla
əvəz etmişdi. Pulsuz, təmənnasız
səhər, günorta və axşamüstü (ikindi
çağı) bazar məscidinin minarəsində əzan
verməyi "savab bir iş" kimi öhdəsinə
götürmüşdü. Ürəkdən gələn
fövqəladə gözəl səsi olduğundan və
muğamatı da çox yaxşı bildiyindən o, minarəyə
çıxıb əzan verəndə bütün bazar əhli
dəstə-dəstə toplaşıb qulaq asır, həzz
alırdılar. Hətta Naxçıvana göndərilən
narkomlardan biri - Əsəd Axundov tapşırmışdı
ki, Kərbəlayı Baxşəli əzan verəndə ona
bildirsinlər, qulaq assın. Mən başqa əzançıları
da eşitmişdim. Kərbəlayı Baxşəlinin səsi
onlara bənzəmirdi. O, minarədə də xanəndə
idi, bir dəstgahdan başqa dəstgaha keçir, zəngulələri
ilə dinləyiciləri heyran edirdi. Oxumaq onun stixiyası idi.
Dükana gələndə də əmələlərdən
hər hansı biri xahiş etsəydi ki, bir-iki ağız
oxusun, sözü yerə salmaz, keçmiş xanəndəliyini
xatırlayıb, ürəkdən oxuyardı. Belə hallarda
dükanın qabağı dinləyicilərlə dolurdu. Kimdənsə
mənim də yaxşı səsim olduğunu eşitdiyinə
görə hərdənbir özü oxuyandan sonra məni də
oxutdurardı. Mən də utana-utana üzümü divara
çevirib oxuyardım. Muğamatdan az-çox xəbərdar
olduğum onu sevindirərdi. Hər hansı
havanı səhv oxuyanda məni dayandırıb özü
oxuyardı, necə oxumaq lazım gəldiyini başa
salardı. Qohumumuz şatır Fərəcin əksinə
olaraq, Kərbəlayı Baxşəli deyərdi ki, oxumaq eyib
deyil, yaxşı səsi özgələrindən gizlətmək
günahdır. Mən oxuduğum qəzəllərin
çoxunu Kərbəlayı Baxşəlidən
eşitmişdim. O, daha çox Sidqinin qəzəllərini
oxuyurdu:
Canan,
mürəvvət eylə günüm
çox
yaman keçir
Karım həmişə
naləvü ahü fəğan keçir
Gül
mövsümündə qonçasifət
qan olur
könül,
Fəsli-bahar
içində baharım
xəzan
keçir...
Qəribədir ki, mənim
də belə qəmli qəzəllərdən xoşum gələrdi,
evi, ailəsi, uşaqları, əkin-biçini, mal-qarası,
kifayət qədər gəliri, qazancı olan Kərbəlayı
Baxşəli də belə qəmli qəzəllər
oxuyurdu. Mənim günəmuzd işləyən kasıb əmələ
yoldaşlarım da belə qəmli qəzəllərdən
zövq alırdılar...
Namazına, orucuna
baxmayaraq Kərbəlayı Baxşəli heç də
başqa avam mömünlərə bənzəmirdi,
oğlanlarını, qızını da məktəbə
qoymuşdu. Qızının başı açıq,
çadrasız gəzməsini zəmanə tələbi
hesab edirdi. Himayəsində olan qardaşı oğlu məktəbdən
qaçdığına görə onu
danışdırmırdı. Yaxşı güzəranı
özünün çalışıb-çabalamasından
gözləyirdi. Səhər erkən qalxır, mal-qaraya
baş çəkir, zəmiyə gedir, oradan dəyirmana, dəyirmandan
dükana qaçırdı. Əzançılıq da ki,
bir bəhanə idi, çünki o bir yerdə səsini
işə salmasaydı, dayana bilməzdi. Bağçılar,
bostançılar deyirdilər ki, onlar hər səhər zəmisinə
baş çəkməyə gələn Kərbəlayı
Baxşəlinin öz-özünə oxuduğunu eşidirlər.
Bir müddət əmələlər
öz aralarında danışarlardı ki, Kərbəlayı
Baxşəli bir erməni arvadına aşiq olub. Bu xəbəri
bizim lavaşaçan "bic oğlan" Qasım gətirmişdi.
O and içirdi ki, səhər alatoranda işə gələndə
bir neçə dəfə Kərbəlayı Baxşəlini
zəmidə həmin erməni arvadı ilə
görmüşdür. Babalı Qasımın boynuna, amma bir
həqiqət vardı ki, bu müddətdə Kərbəlayı
Baxşəli tez-tez saqqalını qırxdırıb,
başını vurdurur, çox şad-xürrəm
görünür, xahiş etməmiş, həvəslə
oxuyurdu. Hər halda, başqa bir səbəb olmasa da, Kərbəlayının
platonik eşqə tutulduğu aydın idi. Bir dəfə
Qasım bizə erməni arvadını göstərmişdi.
Çox gözəl, nəcib, 38-39 yaşlarında, həqiqətən
sevilməyə layiq bir məxluq idi və şeiri, musiqini sevən
bir kişi belə bir insanı da sevə bilərdi. Nə isə, belə bir Kərbəlayı da
vardı. Görünür, bu Kərbəlayının da qəlbi
əvvəl binadan bir növ Şeyx Sənan qəlbli
imiş, gözəl səsi də bu qəlbə uyğun
imiş, sonra bu qəlbə mömünləri təqlid etmək
ehtiyacı kimi süni bir həvəs də
dolmuş, beləliklə də iki Baxşəli əmələ
gəlmişdi: gözəl, məlahətli səsi ilə hər
kəsi heyran edən xanəndə Baxşəli və
özünü süni sürətdə mömünlərə
oxşadan bir Kərbəlayı.
Dükan şəriki
kimi mömün Kərbəlayının işi asan idi. Onun vəzifəsi
buğda alıb, hamballa dəyirmana göndərmək idi. Bu
işə də o, həftədə bir-iki saat vaxt sərf
edirdi. Siyasi iqtisad dilində ancaq "kapital qoyuluşu"
onun idi. Bir "şərik" kimi işin
ağırlığı şatır Fərəcin üzərinə
düşürdü. O, gündə saatlarla qızmar təndirin
qabağında işləməli, əmələlər
üzərində nəzarət etməli, işdən sonra da
oturub dəxildarla, çörək satanla haqq-hesab çəkməli
və qazancın yarısını da Kərbəlayıya
verməli idi. Bu açıq-aşkar bir ədalətsizlik
idi. Şatır Fərəc bu ədalətsizliyə necə
dözürdü? Çünki əvvəldən pulu-mayası
olmamışdı ki, müstəqil dükan aça bilsin. Gələcəkdə
necə, onun belə bir imkanı ola biləcəkdimi? Çox
çətin. Biz görürdük ki, onun gündəlik
qazancı heç də muzdla işləyən
şatırın qazancından çox olmurdu və ümumiyyətlə,
çörəkçi dükanının qazancı o qədər
olmurdu ki, dükan sahibi artıq pul toplaya bilsin. Burada
yüngül zəhmətlə qazanan ancaq Kərbəlayı
Baxşəli idi. O elə bil pulunu banka
qoymuşdu, hər gün gəlib sələmini alır, gedib
əzanını verir, yaxşı səsi ilə camaatın
hörmətini qazanır, tanınırdı. Şatır Fərəci
isə həmkarlarından və bir-iki dostdan başqa
tanıyan yox idi.
DƏXİLDAR BEKTAŞİ BAĞIR ƏMİ
Bizim çörəkçi
dükanında günəmuzd işləyənlərdən
biri də dəxildar- çörək satan idi. Dəxildar təmiz,
etibarlı adam olmalı idi. Bizdə daimi dəxildar Bektaşi
Bağır əmi idi. Ümumiyyətlə, Bektaşilər
şəhərdə təmiz, həm də mütərəqqi
adamlar kimi tanınmışdır. Bağır əmi də
bunlardan biri idi. 58-59 yaşlarında ucaboy, enli kürək,
uzunqollu bir kişi idi. Bektaşilər bir neçə
qardaş və əmioğlu idilər. Hamısı da savadlı,
kimisi mollaxana, kimisi mədrəsə təhsili
görmüşdü. Bağır əmi də savadlı
idi. Gündəlik qazancının yarısını qəzet,
jurnala verər və elanlara qədər oxuyardı. Hər
gün oxuduğu qəzetlərdən bir-ikisini mənə
verib deyərdi ki, apar, evdə oxuyarsan. Bu mənim mətbuatla
ilk tanışlığım idi. Özünün səsi,
oxuması yox idi, ancaq muğamatı ən usta xanəndələrdən
yaxşı bilirdi. Kərbəlayı Baxşəli
dükanda oxuyanda elə bil dünyanı ona verirdilər.
Bağır əmi evlənməmişdi (və evlənə
də bilməzdi...), tək yaşayırdı. Bir dəfə
işə gecikəndə məni evinə göndərdilər
ki, öyrənim görüm nə olub, niyə işə gəlmir?
Xəstələnmişdi. Kasıb, bəzək-düzəksiz
bir otaqda yorğan-döşəkdə uzanmışdı. Mən
bu otaqda bir həsir, bir çıraq, bir neçə kitab və
yorğan-döşəkdən başqa bir şey görmədim.
Ümumiyyətlə, Bektaşilər sadə
yaşayırdılar, onların evində təmtəraq
görünməzdi, ancaq Bağır əminin
otağı lap hücrəyə oxşayırdı. Mənim
Bağır əmiyə yazığım gəldi. O,
qızdırma içindəydi. Qəribədir ki, səhərisi
hələ tamam sağalmamış işə gəlmişdi.
Bağır əmi niyə
belə sadə yaşayırdı? Nə üçün evlənməmişdi,
bu məlum idi. Kasıb yaşamasının da səbəbi məlum
idi. O da peşəkar muzdur dəxildar idi, başqa sənəti
və gəlir yeri yox idi. Ancaq bir palaz, bir çarpayı da
ala bilməzdi? Ala bilərdi, amma almırdı. Həsir
üstə asketcəsinə yaşamaq onun üçün
daha xoş idi. Niyə? Deyirdilər ki, zahidvari yaşayır.
Ancaq o axı zahidə oxşamırdı! Məscidə
getmir, namaz qılmır, oruc tutmur, ruhanilərdən zəhləsi
gedir, dini kitablar oxumur, oxuduğu qəzet, jurnaldır,
danışanda da elmdən, maarifdən danışır. Daha
bu haradan zahidlik oldu. Bəlkə Bağır əmi evlənə
bilsəydi belə olmazdı?! Belə sualların cavabı mənə
bir sirr idi. Mən ancaq onu görürdüm ki, Bağır əmi
yaxşı adamdır, mehriban adamdır, təmizdir, mütərəqqi
fikirlidir, avam, mövhumatçı deyildir, ancaq
kasıbdır, yoxsuludur. Mən onun halına
acıyırdım və hiss edirdim ki, onun da mənə
yazığı gəlir və mənim kimi məktəb
yaşlı bir uşağın gündə 13-14 saat işləməyə
məcbur olması onu kədərləndirir.
Bektaşilərdə
belə yaxşı sifətlərlə yanaşı, bir ətalət,
laqeydlik də vardı. Onların adlarının yanına bəy,
ağa sözləri də qoşurdular. Bağır əmiyə
Bağır ağa, qardaşına Mirzalı bəy deyirdilər.
Ancaq o dövrdəki bəylikdən onlarda əsər-əlamət
görünmürdü. Bəylərin çoxu çinovnik,
mirzə, kargüzar işləyirdilər. Bektaşilərdən
çinovnik yox idi. Onlardan "rus məktəbində"
oxuyan da yox idi, ancaq fars, ərəb dillərini bilənlər
var idi. Alimlərin yazdığına görə,
bektaşilik təriqət imiş, bunlarda təriqətçilik
də görünmürdü.
ŞATIR FƏRƏC
Bir gün Bağır əmi
mənə xoş bir xəbər gətirdi. Dedi ki, deyəsən,
azyaşlı fəhlələr üçün gecə
kursları açacaqlar, açılan kimi səni də
yazdıraram, gedib oxuyarsan.
Bu fikri Leylan xalanın
oğlu Əsəd də bəyəndi. Şatır Fərəc
dedi ki, oxutmaq-flan bəhanədir, aparıb uşaqları
komsomola yazıb avara edəcəklər. Bir də fəhləliklə
oxumaq bir yerdə tutmaz, çatdıra bilməz. Xəmirgir
Hacı söz verdi ki, gecələr oxumağa iş
qurtarmamış getsəm, məni əvəz edər.
Xəmirgir Hacıdan mən
həmişə bir böyük qardaş qayğısı
görürdüm. O, 20 yaşında sağlam, pəhlivan
cüssəli, qırmızı yanaq, gülər üzlü
və son dərəcə sadəlövh, utancaq bir oğlan
idi. Rəhmətlik ata-anası onu 18 yaşında ikən evləndirmişdi.
Təzəlikdə Hacının bir qızı da olmuşdu. Soruşanda
qızın necədir, utanıb qızarırdı. Bir arada məni
malyariya xəstəliyi tutmuşdu. İşlədiyim yerdə
məni üşütmə-titrətmə tuturdu. Belə
hallarda Hacı məni təndirin dalında yatırır, mənim
əvəzimə kündə salırdı. Bəzən
yuxuya qalıb, işə gecikdiyim olurdu. Yuxudan durub təngənəfəs
qaça-qaça gəlib görürdüm ki, Hacı
öz işini qurtarandan sonra kündələri də
salmış, saman da daşımışdır. Yavaşca
deyirdi ki, yuxuya qaldığını şatıra demə.
Şatır Fərəc yuxuya qalan, tənbellik edən əmələlərə
qarşı çox amansız idi.
Qızdırma xəstəliyinə
tutulan günləri mən çox zəifləmişdim. Əvvəlki
kimi sürətlə işləyə bilmirdim. Belə vaxtda
Hacı mənə kömək edəndə şatır Fərəc
ona acıqlanırdı: "Tənbəl öyrətmə,
qoy bərkə-boşa alışsın!" Biz hərdən
şatırın çubuğunun da acısını
dadırdıq. Onun əlində təndirdə bişən
lavaşları çıxarmaq üçün xüsusi
çubuq olurdu. Kündənin biri artıq-əksik
çıxanda, kündə yaxşı yayılmayanda və
ya işləyə-işləyə ayaq üstə bizi yuxu
tutanda qəflətən isti çubuq əlimizin üstünə
enirdi. Lakin bu zabitəliliyi, amansızlığı ilə bərabər,
şatır Fərəc çox qayğıkeş usta idi. Əmələlərdən
hər hansı biri xəstələnəndə öz
hesabına onun evinə ət-çörək alıb
göndərər və göndərdiyi adama
tapşırardı ki, soruş gör, daha nəyə
ehtiyacı var? Dincə çıxan günləri də gəlib
lavaş açır, kündə salır, bizə işin
incə, sənətkarlıq sirlərini başa
salırdı. Odur ki, onun əlinin altında işləyən
əmələ öz işinin yaxşı ustası olurdu. Ustanın
ümumi işə belə diqqətli olmasının başqa
bir səbəbi də vardı. Çörəkçi
dükanları stixi olaraq bir-birilə
yarışırdılar. Hansı dükanda çörək
yaxşı bişirdisə, müştərilər o
dükana axardılar. Bəzi dükanlarda buğda ununa gizlicə
arpa da qatırdılar. Şatır Fərəc
dünyasında belə bir işə yol verməzdi. Belə
bir işi o, müştəriyə xəyanət və
böyük günah hesab edirdi. Odur ki, onun bişirdiyi
çörəklərin biri də yerdə qalmazdı.
Şatır Fərəc namaz qılmaz, oruc tutmaz, məscidə
getməz, ancaq möhkəm etiqad sahibi idi. "Bismillah"
deyib Allahın adını çəkməmiş işə
başlamazdı. O inanırdı ki, bu dünyada
başqasına xəyanət edən o dünyada sözsüz
cəhənnəmlikdir.
FARS ŞEİRİNİN BİLİCİSİ KOR
ADIGÖZƏL
Bizim dükandan
çörək alanlardan iki nəfərin əmələlər
arasında xüsusi hörməti vardı. Bunlardan biri kor
Adıgözəl idi. Adıgözəl 65 yaşında
arıq, hündürboy, qaraşın bir kişi idi. Deyirdilər,
cavanlığında mədrəsə təhsili
görmüş, bir müddət müəllimlik etmiş,
sonra yazığın iki gözü də tutulmuş,
işsiz, köməksiz qalmışdır, bir uçuq
daxmadan ibarət ata evində tək yaşayır. Adıgözəlin
heç yerdən gəliri yox idi. Az-çox imkanı olan
cavanlıq dostları ona görüm-baxım edirdilər. (O
illərdə hələ əlillərə təqaüd yox
idi). Adıgözəl hər səhər bir əlində dəmir
çəlik, birində xırda çölmək evdən
çıxıb bazara gəlir, əvvəlcə qəssab
dükanına gedib ət alır, sonra bizim dükana gəlib əti,
çölməyi mənə verər, mən çölməyə
noxud, soğan, duz-istiot salıb onun üçün piti
bişirərdim. Piti bişib hazır olana qədər
Adıgözəl bizimlə söhbət edər, Firdovsidən,
Xəyyamdan, Nizami, Sədi və Hafizdən ilhamla qəzəllər
oxuyub, farscadan tərcümə və təfsir edərdi. Bu
şairlərin əsərlərini o, cavanlığında
oxuyubmuş... Mən farsdilli ədəbiyyat nümunələrini
birinci dəfə Adıgözəldən eşidirdim. Adıgözəl
islam tarixini və şəriəti də yaxşı bilirdi,
yeri gəldikcə bunlardan da danışırdı, ancaq onun
etiqadı heç də bizim gördüyümüz başqa
mömün müsəlmanların etiqadına bənzəmirdi.
Adıgözəl o vaxta qədər bizim eşitmədiyimiz
sözlər deyir və sevimli şairlərindən gətirdiyi
misallarla əsaslandırırdı: "Allahın vaxtı
hardaydı, dünya işlərinə müdaxilə edə və
ya insanların taleyi ilə məşğul ola? Əgər
yaradıbsa bir dəfə yaradıb, çəkilib durub kənarda.
Peyğəmbərin göyə çıxması
yalandır. Peyğəmbər ağıllı adam idi, ancaq ərəblər
cahil olduqlarından onları cəhənnəmlə
qorxutmağa məcbur olmuşdur. Həşr, qiyamət, cənnət,
cəhənnəm uydurmadır. İmamlar da adi insanlar,
hökmdarlar olmuşdur, onları fırıldaqçı
mollalar müqəddəsləşdirmişlər. Məhərrəmlik,
baş çapmaq artıq və ağılsız
işdir".
Şatır Fərəc
Adıgözəlin "insanın taleyi onun öz əlindədir,
Allah göydən yerə nərdivan qoyub biz çörək
göndərməyəcək" fikri ilə
razılaşır, ancaq cənnət, cəhənnəm,
imamlar haqqında fikrinə şərik olmurdu və
Adıgözəl olmayanda bizə deyirdi: "Sarsaqlayır,
ancaq qəlbinə dəyməyin, yazıqdır..." Onu da
deyim ki, biz əmələlər Adıgözəlin fəlsəfi
fikirləri ilə deyil, daha çox onun oxuyub şərh
etdiyi şairlərlə maraqlanırdıq. Adıgözəlin
gündə dörd lavaş norması idi. Dəxildara
tapşırılmışdı ki, Adıgözəldən
pul almasın. Bir gün Adıgözəl dükana təzə
paltarla gəldi, gülüb dedi ki, hökumət ona təqaüd
təyin etmişdir, bundan sonra çörək pulunu verəcəkdir...
XX ƏSR ƏDƏBİYYATI BİLİCİSİ
QULAMHÜSEYN
Hörmətli və
daimi söhbətcil müştərilərimizdən biri də
börkçü (papaqçı) Qulamhüseyn idi. Sabir, Məhəmməd
Hadi, Hüseyn Cavid, türklərdən Namiq Kamal və Tofiq
Fikrət Qulamhüseynin sevimli şairləri idi. Onun görsətmə
bir hafizəsi vardı. Bu şairlərin əsərlərini əzbərdən,
həm də coşğun bir ilhamla oxuyub şərh etməkdən,
mənalandırmaqdan özü də xüsusi zövq
alardı. Qulamhüseynin də əqidəsi Adıgözəlin
əqidəsinə bənzəyirdi. Onun fikrincə, molla, dərviş,
şeyx, vaizlər, mərsiyəxanlar bir sürü
müzür insanlar idi. Zarafatla deyirdi ki, əgər bircə
saatlığa ona ixtiyar verilsəydi, birinci növbədə
ruhaniləri "cəhənnəmə vasil edərdi",
çünki "Allahı da, peyğəmbəri də
biabır edən ruhanilərdir".
Bilmirəm, ədəbiyyatınmı,
mətbuatınmı və ya canlı həyatınmı nəticəsi
idi, Qulamhüseyn kimi çoxları həyat, səadət
düşmənləri dedikdə ancaq ruhaniləri, başqa
sözlə mənəvi əsarəti nəzərdə
tuturdular. Belə oxumuşların dilindən mən siyasi,
ictimai, cismani əsarət haqqında söz eşitmirdim... Qulamhüseynin
Pedaqoji Texnikumun tələbələrindən bir neçə
müridi hər gün onun dükanına gəlir, sevimli
şairlərindən əzbər oxuduğu şeirlərə
qulaq asırdılar...
İkinci Dünya
müharibəsi illərində mən eşitdim ki,
Qulamhüseyn çox qocalıb, gözləri zəifləyib,
daha papaqçılıq etmir, cümə axşamları qəbirstanlıqda
ölülərə Quran oxumaqla dolanır və buna çox
təəssüf etdim...
Beləliklə, kor
Adıgözəl və Qulamhüseyn bir müddət bizim ədəbiyyat
müəllimlərimiz olmuşdular ki, onların bu xidmətlərini
minnətdarlıq hissi ilə xatırlamamaq nankorluq olardı.
ŞATIR QƏMƏR ƏMİ
Bəzi xüsusiyyətləri
ilə M.Qorkinin Konovalovuna oxşayan şatır Qəmər əmini
də xatırlayıram. Qəmər əmi bir yerdə daimi
işləməyi sevməzdi. Bir həftə, on gün
işləyəndə, bir 15 gün də işsiz gəzərdi.
Bir yerdə uzun müddət işləməyə qərarı
gəlmirdi. Onunku "kefi gələndə" idi. Bir
dükanda 10-15 gün, bəzən daha az, bir həftə
işləyəndən sonra xəbər göndərərdi
ki, daha işə gəlməyəcək. Bəzən
işin qızğın vaxtında da xoşa gəlməyən
bir söz eşidəndə və ya bir nəfərdən
inciyəndə işi yarımçıq qoyub, əməkhaqqı
da almadan çıxıb gedərdi. Elə buna görə də
o, çörəkçi əmələləri mühitində
"ehtiyat şatır" hesab olunurdu. Başqa
şatırlar bir neçə günə dincə
çıxanda və ya xəstələnəndə sahibkar
iş dayanmasın deyə şatır Qəməri dilə
tutub işlətməyə məcbur olurdu. "Dilə
tutmaq" ona görə idi ki, Qəmər əminin bir
neçə günlük pulu olanda onu işə cəlb etmək
çətin idi, bir də Qəmər əmini dara çəksəydilər
də, xoşu gəlməyən sahibkar üçün
işləməzdi. Onu bizim dükana müvəqqəti
işlətməyə çağıranda gələrdi,
çünki bizim dükanın sahibkarının biri onun kimi
əmələ, şatır idi və şatırın qədrini
bilən idi, ikinci sahibi də Kərbəlayı Baxşəli
idi ki, Qəmər əmi də onun səsinə vurğun idi.
Qəmər əmi işə başladımı, əmələlər
onunla xoş rəftar etməli idi, çünki kimdənsə
bir balaca inciyən kimi işi yarımçıq qoyub,
çıxıb gedə bilərdi.
Qəmər əmi 60
yaşlarında ucaboy, enlikürək, alnıgeniş,
irigöz, uzunqollu, ağbaş bir kişi idi. Bir şatır
kimi işinə, qabiliyyətinə və fiziki gücünə,
qüvvəsinə söz ola bilməzdi. 90 yaşını
ötmüş atası Mehdi kişi də hələ sağ
idi. Mehdi kişi də neçə illər çörəkçi
əmələsi, şatır, həm də çox
güclü pəhlivan, zorxanada mil oynadan olmuşdu. Bir pəhlivan
kimi onu məğlub edən olmamışdı. Mehdi kişi də
həmişə çörəyi bizdən aldığı
üçün onu tez-tez görərdik. Yaşı
doxsanı ötdüyünə baxmayaraq, qoca pəhlivanın
qolu yenə bir çox cavanların qolundan qüvvətli idi. Hərdənbir bizim lavaşaçan Qasım
"Mehdi əmi, gəl bir güləşək" deyəndə
qoca pəhlivan bir əli ilə onun qolundan tutub elə
sıxırdı ki, Qasım qışqırıb
yalvarırdı ki, buraxsın, Mehdi kişi də
gülümsəyib deyərdi: "Hım... necə
gördün qocanı?... Gir meydana, bir əlli arxanı yerə
qoymasam, adımı dəyişərəm."
Mehdi əminin
səsi də qeyri-adi idi. Elə bil danışmır, nərildəyirdi.
Qəmər əmi də
işdə yorulmaq bilməzdi. Pəhlivan idi, ancaq atası kimi
deyib-gülən, zarafatcıl deyildi. O, bütün iş
günü öz daxili aləmi ilə məşğul
görünürdü. Elə bil ətrafında bir nəfər
də canlı, insan yox idi. Arabir öz-özünə ucadan
gülür, nəyə, nə üçün
güldüyünü bilmək olmurdu. Arabir də işləyə-işləyə
yanıqlı səslə, ürəkdən, təsirli məhəbbət
qəzəlləri üstə "Mirzə Hüseyn" və
"Yetim" segahları oxuyurdu. Heç kəs ona demirdi ki,
oxu, ancaq oxuyur və özü üçün oxuyur, oxuduqca
hər hansı bir hissin, xatirənin təsiri iləsə
gözləri dolur, ağlayırdı və
ağlaya-ağlaya öz-özünə əsəbiləşir
və daha sürətlə işləyirdi. Bu ağır,
sürətli işlə sanki kimdən, nədənsə
acığını çıxırdı. Fikri
dağınıq olduğundan bəzən təndirə
artıq saman tökür, tüstü dükanı
bürüyür, alov qalxıb talvarda dayanırdı. Bəs bu kişi niyə bu hala düşmüşdü,
nəyin fikrini çəkirdi? Onun həyatından bizə məlum
olan yalnız bu idi ki, cavan yaşlarında evlənmişdi,
iki oğul atası idi. Böyük oğlu evli, uşaqlı
idi, sənəti lavaşaçandı. Kiçik oğlu
subay idi. Hər ikisi işləyir, özlərini
dolandırırdılar. Arvadı Xeyrənsə xala yazda evində
iri küplərdə xiyar, qırmızı, qara badımcan,
həftəbecər qoyar, qışda satardı. Onun
turşusu şəhərdə məşhur idi.
Qapısında həmişə turşu müştərisi
görərdin və bu "sənətdən" Xeyrənsə
xalanın qazancı o qədər idi ki, ər, oğul
qazancına ehtiyacı yox idi. Söz gəzirdi ki, Xeyrənsə
xala Qəmər əmini yola vermir, söyür, incidir. Xeyrənsə
xala oğlanlarını da necə tərbiyə etmişdisə,
onlar da atalarına hörmət etmirdilər. Biz bir neçə
dəfə oğlanlarının Qəmər əmini
söyüb-yamanladığının şahidi olmuşduq.
Ümumiyyətlə, bu oğlanlar hərzə
danışıqları, şit zarafatları ilə "məşhur"
idilər. Çaxır içir, qumar oynayır, lotuluq edirdilər.
Deyirdilər, onlar evdə analarını da söyürlər,
anaları da onları söyür, ağır sözlər
deyir. Oğlanları Qəmər əmiyə ağır
söz deyəndə, söz qaytaranda Qəmər əmi
deyirdi ki, taqsır sizdə deyil, o it qızındadır (yəni
Xeyrənsə xalada), o sizi mənim başıma
çıxarıb". Aydın görünürdü ki, Qəmər
əmi arvadından çox narazıdır. Qonşular deyirdilər
ki, Qəmər əmini evdə görmək olmur. O, ancaq
yatandan-yatana evə gəlir, harda yeyib-içdiyi də məlum
olmur. Qəmər əmi namaz, oruc, məscid, ibadət, həmçinin
çaxır, qumar nə olduğunu bilməzdi. Yaxın bir
dostu, həmdəmi də yox idi. Həmişə tək, həm
də adamdan xali olan yerlərdə gəzərdi. Onun yeganə
həmdəmi, müsahibi öz xəyalları, daxili aləmi
idi. Əgər savadlı olsaydı, güman etmək
olardı ki, bu "daxili aləmdə" nə isə mənalı
bir şey var. Qəmər savadsız idi. Qəribə xasiyyətinə
görə ona "dəli Qəmər" də deyirdilər
və bu "dəliliyin" səbəbini onunla izah edirdilər
ki, guya cavanlığında bir qıza aşiq olmuş,
qızı ona verməmişlər. Bu izahat da ağlabatan
deyildi. O vaxtlar belə "dəliliklər" edənlərin
hamısı haqqında deyirdilər ki, cavanlığında
bir qıza aşiq olub, qızı ona verməyiblər. Qəmər
əmi dəli deyildi. Bir mömün çörəkalan gəlib
dindən, etiqaddan, namaz, orucdan danışanda Qəmər əmi
öz-özünə qəhqəhə çəkib gülər,
qəşş edərdi. Bir başqası gəlib dünya
işlərindən və ya eşqdən, məhəbbətdən
danışsaydı, Qəmər əmini yenə gülmək
götürərdi.
Qəmər əmi
belə bir əmi idi. Bizim savadsız "basyak"ımız da belə
"basyak" idi...
Qeyd: Qəzetimizin
dünənki sayında dərc olunmuş, akademik İsa Həbibbəylinin
"Bir şəkil, ədəbiyyat siyahısı və iki məktub
haqqında oda" yazısının 7-ci səhifədəki
hissəsində şəkilaltı mətnlər dəyişik
verilib. Texniki nöqsana görə üzr istəyirik.
Məmməd Cəfər CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2009.- 29 aprel.- S.6-7.