"Sarı maşın"ın uzun yolu
Fransız
yazıçısı Jül Renarın hansı hisslərin
təsiri altında öz gündəliyinə belə bir sətirlər
yazdığını başa düşə bilmirəm:
"Dostlar paltar kimidir. Nə qədər ki, köhnəlməyib,
ayrılmaq lazımdır. Yoxsa onlar özləri bizdən
ayrılacaqlar".
Əlli yeddi illik
ömrümün yarısından bu yana könül həmdəmi,
sevinc, qəm ortağı olduğum Nizami Əlioğlu
haqqında bu cümlələri yazdığım məqamda
fransız Jül Renarın yuxarıdakı fikrinin
yanlışlığına bir daha əmin oldum. Mən isə
indi 60 yaşının tamamının ərəfəsində
yazı-pozu əhli olan qardaşım Nizami haqqında yubiley
yazısı yox, yazdıqlarının bəlkə də ilk
oxucusu kimi söz demək istəyirəm.
Neçə illərdir
ki, Nizaminin nəsr nümunələrini - ona görə nəsr
nümunələri deyirəm ki, o, əlinə qələm
aldığı cavanlıq çağlarından bu yana
şeir də yazıb və o şeirlərin bir qismi hətta
"Azərbaycan" jurnalı kimi mötəbər bir mətbu
orqanda da dərc edilib - kitab halında görmək mənim də,
müəllifin özü kimi, arzum, istəyim idi.
Həm də əvvəllər
mənə elə gəlirdi ki, dostum çox güman,
kitabının adını "Sarı maşının
yolu" qoyacaq...
Bəlkə də o vaxt
bu fikir məndə ona görə yaranmışdı ki,
"Sarı maşının yolu" Nizaminin ilk ciddi hekayəsi
idi, bu hekayədən qabaq Nizami bir neçə satirik,
yumoristik hekayələrlə "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinin son səhifəsində çıxış
etmişdi və "Sarı maşının yolu" hekayəsi
az qala sətir-sətir, sözbəsöz mənim gözlərim
qarşısında yazılmışdı.
Onda ötən əsrin
səksəninci illərinin əvvəlləri idi. Hazırda
Güzdək dəmir yolu stansiyasının rəisi işləyən
N.Əlioğlu o vaxt həmin stansiyanın post növbətçisi
işləyirdi. "Sarı maşının yolu"
adlandırdığı hekayə üzərində işləyən
Nizami gündə vur-tut iki-üç cümlə
yazırdı, elə bil hər sözü sal qayadan
külünglə çapıb qoparırdı. O vaxtlar mənim
"Azərbaycan", "Ulduz", "Literaturnıy
Azerbaydjan" jurnallarında, "Ədəbiyyat və incəsənət",
"Bakı", "Azərbaycan gəncləri" qəzetlərində,
müxtəlif almanaxlarda, hətta Moskva mətbuatında
beş-on hekayəm çap olunmuşdu, guya ki, mən
artıq "peşəkar" idim. Və mən "peşəkar"
ilk hekayəsini gözlərim qarşısında beləcə
ağır-ağır, tər tökə-tökə yazan
Nizaminin səbrinə, hövsələsinə, əzmkarlığına
heyran qalır, qibtə edirdim.
"Sarı
maşının yolu" hekayəsini Nizami Əlioğlu, beləcə,
cümlə-cümlə yaza-yaza başa çatdırdı. Onun
ardınca "Qızıl zayom" adlı ikinci hekayəsini
yazdı. Bu hekayələr Nizaminin özünün
yaşadığı, keçirdiyi hiss və
duyğuların bədii ifadəsi idi.
Yadımdadır, o
vaxtlar oturub-durduğumuz, indi çox tanınmış qələm
adamı olan dostlarımız da bu hekayələri bəyənmişdilər.
Ancaq hər iki hekayə o illərdə uzun müddət
redaksiyaları gəzdi...
Nəhayət,
1994-cü ildə gözəl şairimiz, həm də
xeyirxah, qayğıkeş bir insan olan Ələkbər
Salahzadə üzünü görmədiyi müəllifin
irihəcmli "Sarı maşının yolu" hekayəsini
baş redaktoru olduğu "Ulduz" jurnalında çap
etdi. O zaman iqtisadi çətinliklər ucbatından çox
az sayda çıxan jurnalın nüsxələrindən
birini mən, işıq üzü görəndən az qala
bir il sonra, Nizamiyə çatdıra bildim. Bəli,
"Sarı maşının yolu" beləcə uzun oldu...
Həmin o uzun illər
isə xalqımızın, eləcə də Nizaminin taleyindən
ağrısız-acısız ötüşmədi. Xalqımız
doğma torpaqlarımızın müdafiəsi uğrunda erməni
işğalçıları ilə Vətən müharibəsinə
qalxmışdı.
Orada, Güzdəkdə
- dünyaya gəldiyi Dəvəçidən uzaqda dəmir
yolunun üstündəki bir təpədə dostumun şəhid
oğlu Həzi Cavadov uyuyur...
Həzinin erkən
uşaqlıq illəri Dəvəçidə
keçmişdi. Orta məktəbi isə Güzdəkdə
oxumuşdu. Hər gün stansiyanın lap beş-on
addımlığındakı evlərinin qənşərindən
böyük-böyük şəhərlərə keçib
gedən neçə-neçə qatar
görmüşdü. Adamı uzaqlara çağıran bu
qatarlar, kökə, torpağa bağlı olan Həzi
balamızı yerindən eləyə bilməmişdi. Paytaxta
yaxın qəsəbədə böyüyən
uşağın arzusu, çox qəribəydi ki, torpaqla
ünsiyyət, əkib-becərmək, quş, heyvan saxlamaq
idi! Elə buna görə də Güzdəkdə orta təhsilini
başa vurduqdan sonra Dəvəçiyə
qayıtmışdı. Burada peşə məktəbinə
daxil olub, mexanizatorluq kursunu bitirmişdi. Sakit,
başıaşağı, dinc bu oğul bala yer şumlayacaq,
torpağı əkib-becərəcəkdi.
Ancaq Həzi Nizami
oğlu bu vacib işlərdən əvvəl daha müqəddəs
bir iş görməli - torpaqlarımızı yağı
düşmənlərdən qorumalı oldu! Özü də
qanı bahasına! 1992-ci ilin payızında,
ömrünün bahar çağında, 19 yaşı hələ
tamam olmamış qeyrətli oğul Laçında gedən
döyüşlərdə şəhidlik zirvəsinə
yüksəldi.
"Sarı
maşın..." bax belə, qanlı-qadalı, döngəli,
itkili yollardan keçdi. "Sarı maşın..." Nizami Əlioğlu
üçün, bir növ, yaşadığı hiss və
duyğuları, ağrı-acıları, sözü
gücü ilə irəli aparan, mənzilə
çatdıran vasitəyə çevrildi, rəmzə
döndü. Bu hekayədəki dil aydınlığı,
şirinlik, incə və dəqiq müşahidə, təbiilik
və səmimilik Nizaminin daha sonralar qələmə
aldığı əsərlərində, dərinləşdi.
Və Nizami Əlioğlu
2002-ci ildə çap etdirdiyi, hələ ki, yeganə nəsr
toplusunu "İlanlı ev" adlandırdı... Elimizdə
belə bir atalar sözü, xalq deyimi var: "İlanı
görənə lənət, görüb öldürməyənə
lənət..." Rəvayətə görə, şeytan
nazilib-nazilib bir xırda yer tapıb cənnətə
girmiş, orada Həvva nənə ilə Adəm atanı
aldadıb yollarından azdıra bilmişdi... Bəlkə də
bu atalar sözündə əksini tapan ilana sonsuz qəzəbin,
nifrətin kökü-səbəbi elə oradan gəlir,
ilanın keçmişi şeytanla bağlıdır. Şeytan
isə öz əbədi vəzifəsini yerinə yetirmək
üçün cilddən-cildə girməyi bacarır, necə
ki, ilan hər dəfə qabığını dəyişir...
İlanlı ev... Demə,
uzun müddət heç birimiz görməmişik ki,
doğma ocağımızda ev yiyəsi olan ürəyi
düz, qəlbi geniş, xeyirxah, həm də sadəlövh
olan bizləri hər an çalmağa girəvə axtaran,
fürsət gəzən, zəhəri dilinin altında
hazır bir ilan yaşayır...
Öz yurd-yuvasından
qaçıb Yuxarı Dadaşlıya, Azərbaycan kəndinə
pənah gətirən Mesrop burada Musaya çevrilir, kənddə
ona "gözünün üstündə qaşın
var" deyən də yoxdur.
Qarabağ hadisələri
başlayanda, Ermənistandan soydaşlarımız doğma
yurd-yuvalarından qovulub qaçqın düşəndən
sonra da kənd əhli Mesropa - Musaya ögey baxmağı
ağlına gətirmir.
Bir gün Yuxarı
Dadaşlıya Qarabağda erməni
işğalçıları ilə döyüşlərdə
həlak olmuş ilk şəhidi gətirirlər. Elə bu zaman Mesrop
da qeyb olur. Kənd bir-birinə
dəyir. Fərziyyələr, gümanlar haçalana-haçalana
çoxalır. Hətta kəndin
"uçastkovı"sı şəhid atası Mirzəli kişidən, kəndin dəliqanlı cavanlarından şübhələnir.
Musanın axtarışında
iştirak edənlərin,
onlarla birgə polis rəisinə müraciət
edənlərin arasında
şəhid atası,
traktorçu Mirzəli
kişi də var. Vaxtilə kəsdiyi duz-çörəyə, haqq-salama
hörmət qoyan şəhid atasının
ürək sözləridir
bunlar: "Vallah, heylə Sənəm bacınız da sabaha kimi gözün
yummayıb, - traktorçu
Mirzəli kişi də danışdı. -
Yalvarıb-yapışıb ki, müharibədi dayna, kimlərsə xalqı bir-birinə qırdırıbsa, yazıq
Musada nə günah?.."
Bəs povestdə
təsvir edilən
Musa - ilan?.. Əlbətdə, əsl xislətini dəyişməyən
Mesrop isə erməniliyinə sadiq qalır...
Nizami Əlioğlunun "Əl
saxla" hekayəsi də millətimizə xas bəşəri insanpərvərlik, humanizim
ruhundadır. Yeganə oğlu, əri ermənilər tərəfindən
öldürülən azərbaycanlı
qadın əsir düşmüş yeniyetmə
erməni balasının
yalvarışlarına, göz
yaşlarına dözə
bilmir, əsiri güllələmək istəyən
komandirin dizlərini qucaqlayır: "Əl saxla!"
Bu hekayəni qəlbində düşmənə qarşı
oxucularından da çox qəzəb, kin-küdurət gəzdirən
bir qələm sahibi yazıb. Və mən də bir oxucu kimi
qələm dostumun səmimiyyətinə, Azərbaycanlı
kişinin qəlbinin,
ürəyinin böyüklüyünə,
bəşəri humanizminə,
onun təsvir etdiyi şəhid anasına inanıram...
Nizaminin povest və hekayələrini oxuduqca xalqımızın
qəlbinin böyüklüyü
ilə öyünə-öyünə,
qürurlana-qürurlana həm
də fikirləşirsən:
İlanı bundan sonra da olsa,
unutmayaq...
Nizami indi 60 yaşın astanasındadır. Qarşıda isə yol durur. Sonu görünməz ömür
yolu, sənət yolu... Qoy bundan
sonra da köhnəlməyən köhnə
dostum Nizaminin ömür yolunda da, sənət yolunda da yaşıl
işıq yansın!..
Aydın TAĞIYEV,
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvü
525-ci qəzet.-
2009.- 30 aprel.- S.7.