Sərdar Əsəd-
Sevgidən intihara
Sərdar Əsəd - bu
son dərəcə bənzərsiz
və istedadlı şairlə sağlığında
bir neçə dəfə üz-üzə
gəlsəm də, bircə kərə də yanaşı əyləşib söhbətini
dinləməmişəm. O illərdə mən tələbə, sonra kənd müəllimi olmuşam. O illərdə
mən Sərdar Əsədə istedadlı
bir şair kimi baxırdım, sevdiyim üç şairdən biri idi (Əli Kərim
və Məmməd Arazla birgə).
Mənim Sərdar Əsəd poeziyasına sevgim onun bir neçə
şeirindən başladı. O şeirlər o
dövrün poeziyasında sanki akvarellə çəkilmiş
rəsmlər idi. Qısa, yığcam şeirlərdə
şair bizim adi nəsnələrdə görə bilmədiklərimizi
gözlərimiz qarşısında canlandırırdı.
Bağladı günəşi
dağın qarına,
Yaydı yalmanını
atdı şəlalə.
Dözməyib düzlərin
intizarına
Zirvədən
özünü atdı şəlalə.
Cəmi dörd
misralıq bir şeir və şəlalə obrazı. Yaxud,
bir şair gecəsinin yuxusuzluğunu, söz
axtarışını təsvir etmək üçün qələmə
alınan yeddi misralıq başqa bir şeir:
Gün düşdü duyğular
pəncərəsinə,
Səhər
müjdəsinə açıldı qapı-
Qanadlı sorğular
üstümü aldı!
Yuxusuz gecədən mənə nə
qaldı:
Qızaran gözlərin rahat əzabı,
Razı vərəqlərə
boşalan sinə,
Dolu külqabı..
Beləcə, Sərdar Əsəd
mənim üçün doğma bir şairə
çevrilirdi. Bu doğmalığı onun mətbuatda az-az
çap olunan, amma hər bir şeirində şair fərdiyyətini
təsdiq edən poetik dünyası yaşadırdı.
1975-ci ilin iyulunda eşitdim ki, Sərdar Əsəd vəfat
edib. Bir neçə il keçəcək, ədəbi
mühitə isnişəndən sonra biləcəyəm ki, vəfat
yox, intihar edib. Əlbəttə, bunların hər ikisi
ölümdür, amma intihar bir az adama ağır gəlir və
çoxlu suallar doğurur: niyə, nə səbəbə? Bu
intiharın konkret bir səbəbi indinin özündə də
mənə məlum deyil, amma Sərdar Əsəd bu intihara
çoxdan hazır imiş..
... Onda hələ 1971-ci ilin 17 noyabr
günüydü. Ölümünə 4 il qalırdı. Gecə,
düzü-dünyanı sakitlik bürüyəndən və
hamı yatandan sonra üzündə qəm nişanəsi belə
bir yaddaş yazdı: "Özüm olmadığım təqdirdə
mənim arxivim Məmməd Araz, Ələkbər Salahzadə,
İsa İsmayılzadənin diqqətli qayğısı ilə
açıla bilər. Sərdar Əsəd. 17.XII. 1971".
Bu "yaddaşdan"
kimsə xəbər tutmayacaqdı. 1975-ci ilin 29 iyulunda Azərbaycanın
istedadlı şairlərindən biri-Sərdar Əsəd
intihar edəcəkdi. Sonra bu "yaddaş" son şeirləri
arasından üzə çıxacaqdı. İlk
baxışda bu "yaddaş" heç nədən xəbər
vermir. Elə düşünə bilərsən ki,
ömrün-günün hardasa qırılacağı qorxusu
ilə yazılıb. Amma "yaddaş"ın sonundakı
tarixi gördükdə dəhşətə gəlirsən.
Deməli, Sərdar Əsəd -o gözəl şair ən
gözəl şeirlərini, poemalarını
yazdığı illərdə ölüm haqqında fikirləşirmiş,
artıq onun zəruri,qaçılmaz olduğunu
görürmüş.Budur, Sərdar Əsədin iki şeir
kitabı- "Yanan memar" və "İllər
ayrısı"..bir də ölümündən sonra "Ədəbiyyat
qəzeti" və "İlham" qəzetlərində
çap edilən şeirləri ilə üz-üzə
dayanmışam. Bircə-bircə o şeirləri oxuyuram və
hər misraya sərraf gözüylə baxıram.
Görüm bu misralardan onun intiharından xəbər verən
işartılar görünürmü?
Ara-sıra qəm
aşılayan misralar da var, ancaq bunların heç biri S.Əsəd
şeirlərinin nikbinliyi üzərinə kölgə sala
biləcək xallar deyil.
Bəli, kədərli
misralar var. S.Əsəd də bir çox şairlər kimi
ana ölümündən kədərlənir, yazırdı:
Ana
ağrısının sözü olaydım,
Titrəyib yanaydım
tellərin üstə.
O yorğun ayağın
izi olaydım,
Yataydım getdiyi
yolların üstə.
Söhbət ki bu məqama
yetişdi, gərək deyim: Azərbaycan şairləri
içərisində ən yaxşı ana şeirlərindən
birini də S.Əsəd yazıb.
Sərdar Əsədi
görmək mənə də qismət olub. Tələbə
ikən bir neçə dəfə şeir gecələrində
görmüşəm onu. Qəribə səsi vardı və
bu səs ən yaxşı misralarında adamın içini
göynədirdi.
Sərdar Əsədin
yaşadığı 45 illik bir ömürdə xoşbəxt
günlər də olub. Onu bir şair kimi seviblər də,
etiraf da ediblər (hərçənd ki, bəzi şairlər
kimi "dəbdə" olmayıb, buna ehtiyacı da yox idi),
o, gözəl ailə başçısı olub, heç bir
düşməni-filanı da yox idi. Ancaq...
Bu dünyada bəlkə
də ən həssas kardioqramma şair ürəyinin
ağrılarını hiss edəmməz. Sərdar Əsəd
Cəbrayılın Soltanlı kəndində dünyaya gələn
bir insan elə ağlı, şüuru kəsəndən
repressiya qasırğasına tuş olub. Atası Heydər
kişi Sovetin əleyhinə qaçaqçılıq
edirmiş. Və qaçaq atasına görə anası və
böyük bacısıyla bir yerdə Sibirə sürgün
olunur. Doğrudur, tezliklə onlar Sibirdən qayıdırlar,
çünki atası qaçaqçılıqdan çəkinir.
Amma bu hadisə gələcək şairin həyatından hələm-hələm
silinib gedə bilməzdi. Sonrakı illər sakit keçir. O
da hamı kimi orta məktəb bitirir. O zaman Leninin adını
daşıyan PEDAQOJİ İnstitutun filologiya fakültəsində
təhsil alır. Sonra da Süleyman Rəhimovun köməkliyi
ilə "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində
işə düzəlir. Sonra şeir kitabları çap
olunur. Əlfi Qasımovla, Əli Kərimlə, Tofiq Bayramla, Məmməd
Arazla, Ələkbər Salahzadə, Səttar Bəhlulzadə
ilə oturub-durur. Xoşbəxt ədəbi həyat...
Ancaq Sərdar Əsəd
faciəsi onun "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetindən işdən çıxarılması ilə
başlayır. Düz beş il (1958-1963) o, işsiz qalır.
Sonra bir nəşriyyatda işə düzəlir. Sonra...sonra...yenə
işsizlik. Və beləliklə, laübalı bir
ömür.Bir az da içkiyə meyl və aludəlik...pulsuzluq,
işsizlik və bütün bunları unutdurmaq
üçün yenə içki..Bəli, gizlətməyək:
Əli Kərim də içirdi, Tofiq Bayram da, İslam Səfərli
də, İslam İbrahimov da. Yazı stolunda yox, yeməkxanalarda,
bufetlərdə, şərab stolunda yaşanan o günlər,
o saatlar, o dəqiqələr bəlkə də neçə
şeirin, poemanın, hekayənin, povestin elə oradaca
boğulması, o şərab istisində əriyib
buxarlanmasıydı. Bəlkə də bu mənim subyektiv
fikrimdir, yanlışlığa yol verirəm. Çünki
istedadlı insanları məhv edən, vaxtından tez qəbrə
sürükləyən heç də araq olmayıb. O
insanları şəraba meylləndirən
yaşadıqları mühit olub.
Bu kiçik yazıda
"Sərdar Əsəd necə şair idi?" sualına
qısaca cavab vermək istəyirəm. Əvvəlcə S.Əsədin
şair dünyasından soraq verən kiçik bir xatirəni
dinləyək. O xatirənin müəllifi Məmməd
Arazdır: "O (S.Əsəd-V.Y.) deyirdi: "Mən balaca
bir qələm sahibiyəm. Təzə şeir işləyəndə
xəlvətə çəkilirəm ki, görən
olmasın. Qələm sözümə baxmayanda elə bilirəm
ki,onun düzgün şırım
açmadığını kimsə görür, kimsə
onu əlimdən qapıb sındırmaq istəyir. Qələmin
də fəhmi var. O, canlıdır, o, xış kimi, kotan
kimidir,. Naşı əl torpağa xəyanət eləyir.
Onun açdığı şumu malalamaq, toxum səpmək
olmaz, olsa da cücərti alınmayacaq. İlahi, gör hələ
Füzuli olan şəxs nə sarsıntı
keçirib".
Sərdar Əsəd beləcə
şeirə, sözə qarşı həssas, son dərəcə
ehtiyatkar, məsuliyyətli idi. İstəyirdi ki, hər
şeirində nəsə təzə bir söz desin, məlum
deyilmişlərə qayıtmasın, qayıtsa da ona təzə
can versin. Bu elə bir dövr idi ki, poeziyada Ə.Kərim,
M.Araz, Ə.Salahzadə, İ.İsmayılzadə, V.Səmədoğlu
kimi təzə söz deyən şairlər yetişmişdi.
R.Rza novator şeirin öncülü olaraq qalırdı. Digər
şairlərimiz də sözün əlçatmaz
qatlarına can atırdılar. Sərdar Əsəd ana dilli
şeirimizin qoşma, gəraylı kimi formaları ilə bu
söz qatlarına "hücum" elan eləmişdi.
Sözlər, ifadələr dünyanın adiliklərindəki
qeyri-adilikləri, məchulluqların arxasındakı məlumluqları
və əksinə, məlum şeylərin, nəsnələrin
daxilindəki naməlumluqları kəşf edirdi. Budur,
başdaşında bir gözəl rəsm. Ona adi gözlə
baxanda heç nə görə bilməzsən. Sərdar Əsəd
gözüylə baxanda isə:
Yanağı gündən
allanır,
Bir xəzəllə
sığallanır,
Kirpiyindən şeh
sallanır,
Buzları qışda
ağlayır.
Donub görünməz
qorxuya,
Susub cavabsız
sorğuya,
Ayılmaz, gedib yuxuya,
Gözləri huşda
ağlayır.
Görmür özü
gündüzünü,
Döndərib dostdan
izini,
Əliylə
örtüb üzünü,
Heykəli daşda
ağlayır.
Şəlaləyə
baxın. O gözəllikdən özünüzü itirənəcən
bu misraları yadda saxlayın:
Dərələr söykənib
o qayalara
Asılıb şəlalə
sarmaşığından.
Səhər dan yerinə
boylanmısınızmı? Üstünüzə
tökülən "o tonqal şəlaləyə"
baxın, S.Əsədi xatırlayın. Kiminsə dərdinə
ağlasın deyə, torpağa sıxılan qar kövrəkliyini
görün, ağacın meyvəsiylə saçın
çiçəyi arasındakı bu doğmalığa heyrət
edin:
Çəkmişəm
əlimi ağ saçlarına,
Saçın ağ
çiçəyi əlimdə qalmış.
Sərdar Əsəd
sözü belə diriltməyib, adilikdən, yekrəngdikdən
çıxarıb ona yeni mənalar işığında
baxmağı xoşlayırdı. Ən çox anasına
şeir həsr etmişdi; ana nisgili, ana ömrü bu şeirlərin
başlıca mövzusuydu. Ancaq anaya aid hər şeirdə
Ana obrazı təzə bir poetik biçimdə üzə
çıxırdı:
Ay illər, səninlə
gəl qucaqlaşım,
Məsum körpəliyi
yenə anırıq.
Nədənsə
üstümdə durmayır başım-
Yenəmi beşikdə
yırğalanırıq?!
Ana, nə deyirdin sən
qulağıma,
Bəlkə söyləyirdin
yaman kürəm mən,
Mənə deyirdin ki,
qaç qucağıma,
Hələ də
yanına yüyürürəm mən!...
Öncə qeyd etdim ki,
Sərdar Əsəddə rəssamlıq duyğusu, təbii
ki, sözlə gözəl bir mənzərə yaratmaq
duyğusu güclü idi. İstənilən rəssam bu
gün onun çox şeirini oxuyub tabloda nəsə yarada bilər...
Zəmi dalğasında
istəyir daşa-
Yellər yelkənini
yoxlayır nədir:
Qönçələr
titrəyir gəlir baş-başa,
Güllər bir-birini
qoxlayır nədir.
Deyirlər ki, Sərdar Əsədlə
Əli Kərim çox möhkəm dost olublar. Onların
talelərində, həyata, dünyaya şair
baxışında doğmalıq çoxdu. Sərdar Əsəd
də Əli Kərim kimi söz heykəli yonurdu, yüzilliklər
boyu qəlibdən qəlibə keçən sözü bir də
sığallayır, tutiyə kimi əzizləyir, tapılmaza
çevirirdi. Sərdar Əsəd də
sağlığında qədr-qiymət adlı bir insaf
gözündən keçə bilmədi. Tənqidçilər
susdular. O yerdə ki, Sərdar Əsəd görünməliydi,
o yerdə ortabablar, miyanələr meydan suladılar.
Əli Kərim 38, Sərdar
Əsəd 46 il yaşadı.
Əli Kərim iyunun
30-da, Sərdar Əsəd iyunun 29-da dünyasını dəyişdilər.
Sözləri, taleləri yaxın şairlərin
ölümü də yaxın oldu. Sərdar Əsədin bu
misraları ilə ikisinin də ruhu şad olsun deyirəm:
Gedəni gəlməz
olur,
Hey fikir
daşıyanlar.
Dünyada ölməz
olur
Əzabla yaşayanlar.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-2008.-6 dekabr.-S.29.