İki Akademik Şəxsiyyət: biri vardır, biri
yox...
“Mənim Azərbaycanlılarım” silsiləsindən
Biz maddi sərvətlərimizdən daha çox mənəvi sərvətlərimizi
qorumalıyıq.
Kamal Abdulla
Hər kəsin bu dünyada
bir missiyası olur. Kamal Abdulla isə başqalarından fərqli
olaraq iki iş üçün doğulub: birincisi elm, ikincisi ədəbiyyat.
Mən daha çox ikinci barədə danışmaq istəyirəm.
Çünki ikinci Kamal Abdullanı Azərbaycan nəsrində
Birincilərdən etdi.
...Mən Kamal müəllimi
o, hələ Azərbaycan Mədəniyyət Fondunun sədri
olandan tanıyıram. İlk görüşümüz də
yadımdadır: Üzeyir Hacıbəyov küçəsindəki
Yazıçıların binasının altında kirayəyə
bir yer götürmüşdülər. Mən də ora-
Kamal müəllimin yanına tez-tez gedib-gəlirdim. Hələ
sovetin qılıncının dalı-qabağı kəsən
vaxt idi. Görüşlərimizin birində Kamal müəllim
Azərbaycan mədəniyyətinin qayğıları ilə
bağlı qayğı ilə danışır, Fondun məqsəd
və məramı haqqında, gələcək perspektivlər
barədə fikirlərini bölüşür, məni də
bu işə cəlb etmək istəyirdi.
– Sən də gəl biz
birlikdə daha yaxşı işlər görə bilərik...
– Mən sizə informasiya dəstəyi
verə bilərəm. Hələlik buna söz verirəm,-
dedim.
Kamal müəllim
razılaşdı, sonra əlavə etdi:
– Bilirsən, tarixən belədir
ki, milləti, xalqı, cəmiyyəti mədəniyyətinə
görə tanıyırlar. Bizi SSRİ-dən o yana tanımırlar,
amma tanımalıdırlar. Gərək dünyaya sübut edək
ki, biz varıq, bizim qədim və müasir mədəniyyətimiz
var. Hər bir Azərbaycanlı ilk növbədə buna
çalışmalıdır. Qoy Dövlət siyasətlə
məşğul olsun, biz isə Mədəniyyətlə...
Kamal müəllim həm də
əsl Mədəniyyət fədaisi kimi heç bir dövlət
qurumunun dəstəyi olmadan Azərbaycan Mədəniyyətinin
inkişafı, təbliği, xaricdə tanıdılması
üçün böyük işlər gördü.
...Bir müddətdən
sonra biz MK Aparatında bir yerdə işləməli olduq.
Kamal Abdulla rəhmətlik Aydın Məmmədovla birlikdə
yeni Əlifbamızın Konsepsiyasını
hazırlayırdı. Latin qrafikası, habelə bu qrafika ilə
bağlı üstünlüklər və çətinliklər
barədə biz vaxtaşırı müzakirələr də
edirdik. İşin ən çətin hissəsini Kamalla
Abdulla və Aydın Məmmədov görmüşdü. Mən
o zaman anladım ki, Kamal Abdulla həm də elm fədaisidir.
Biz dostlarımız arasında ona “Akademik” deyirdik. Kamal müəllim
əslində o zamandan bu ada layiq idi.
... Kamal Abdulla hazırda bizim
ən nümunəvi Ali təhsil ocaqlarımızdan birinə
rəhbərlik edir. Bir dəfə onun yanına getdim, qəbul
otağında köməkçisi dedi ki, məşğuldur.
“İçəri girəndə sizin gəldiyinizi deyərəm”,
– əlavə etdi. Bir neçə dəqiqədən sonra
köməkçisi içəri girib dərhal da
çıxdı:
– Kamal müəllim sizi
gözləyir, –dedi.
Mən içəri girəndə
Kamal müəllim durub gülərüzlə dedi:
– Sən qapı arxasında
gözləməməlisən! Xoş gəlmisən!..
... Düzü həmin
görüşə qədər mən onu Elm, Mədəniyyət
fədaisi kimi tanıyırdım. Görüşüb
ayrılanda o, mənə bir kitab bağışladı: “Kədərli
Seçmələr”. Böyük məmnuniyyətlə
oxuyacağımı bildirdim. Oxudum. Bu təfəkkür
Adamının poetik fəlsəfi dünyası, bədii-estetik
düşüncələri məni alıb apardı. Daha
sonra o biri əsərlərini –“Yarımçıq Əlyazma”,
“Gizli Dədə Qorqud”, “Unutmağa kimsə yox”, “Sehrbazlar dərəsi”,
“300 Azərbaycanlı”, “Hekayələr” kitablarını oxudum.
Kamal Abdullanın demək
olar ki, bütün bədii-fəlsəfi əsərlərində
incə bir lirizm də var; o, öz lirik qəhrəmanlarına
nağıllarda təsvir edilən İlahi Gözəl kimi
yox, bir İnsan kimi baxır – doğulan, yaşayan, ölən
insan! Unudan, unudulan, barışan, barışmayan,
yaddaşı olan, yaddaşı olmayan İnsan! Başa
düşülən, başa düşülməyən
İnsan! Bu İnsan üçün yer var, göy var, yol var
– o, yol gedir və bu yolun nə əvvəli, nə də sonu
var! İnsan yol gedir, sevinir, kədərlənir, məşəqqət
çəkir... qaranlığa düşür. Qaranlıq
heç də pis şey deyil, burda azmaq da, işıq
yandırmaq da olar! Azanlar əlbəttə ki əbədi
qaranlıqda qalır. Xeyirxahlar, müdriklər, xoş niyyətli
təfəkkür adamları Tanrının işıq
payından mükafat alır. Kamal Abdullanın “məni itirin
qaranlığın içində, bəlkə onda bilərəm
mən işığın qədrini...” deyimində də
böyük Həyat eşqi var, böyük Sevgi var. O, beləcə
bizi də İnsan olmağa, həyatı sevməyə və
düşünməyə çağırır.
Deyirlər ki, millət
heç vaxt öz həqiqi sənətkarını tapa
bilmir; tapırsa da, itirəndən sonra tapır.
Şükür Allaha, biz Kamalı itirməmişik. Kamal
Abdulla millətimiz üçün, ədəbi
dünyamız üçün nadir tapıntılardan biridir.
Adam dağdan
uzaqlaşdıqca o, balacalaşır; adam dağa
yaxınlaşdıqca onun həqiqətən əzəmətli
və nəhəng olduğunu anlayır.
Ziya Bünyadov Akademik Ziya Bünyadovla bir neçə
dəfə görüşümüz olub. Amma ilk və son
görüşlərimiz mənim heç vaxt yadımdan
çıxmır. Elə ilk görüşümüzdən
başlamaq istəyirəm.
Astarada “Limonlu Sovxoz” deyilən
bir qəsəbə var; bura Kijabə kəndi də deyirlər.
Mən bu kəndin adının hardan qaynaqlandığını
bilmirəm. Amma onu bilirəm ki, dağ ətəyində yerləşən
bu qəsəbədə ilin bütün fəsillərində
sitrus meyvələri, xüsusilə ətri adamı bihuş
edən limon olur. Buna görə də camaat bura “limonlu sovxoz”
deyir. Burda gözəl bir Qonaq evi vardı. Rayona gələn ən
hörmətli qonaqları bura gətirərdilər; qonaqlar
buranı görəndən sonra çox vaxt elə buradaca
dincəlməyə üstünlük verərdilər. 1980-ci
illərin əvvəllərində Bakıdan bir qrup
tanınmış ziyalını Astaraya dəvət
etmişdik; akademik Ziya Bünyadov da onların arasındaydı.
Biz onları həmin o “limonlu sovxoz”un Qonaq evinə apardıq. Görüşün
təşkilatçılarından biri də mən idim və
tapşırmışdılar ki, Ziya müəllimə
qarşı daha diqqətli olum. Ziya müəllimlə təmasımız
və söhbətlərimiz beləcə başladı və
biz Qonaq evinə gələndə Ziya müəllim mənə
“komsomolçu dostum” deyirdi. Sonralar öyrənəcəkdim
ki, Akademikə hər adamı bəyəndirmək olmur və
onun mənə isti münasibəti, hətta mənimlə
yaxından maraqlanması o demək idi ki, o, artıq məni “qəbul
edib”.
... Ziyafət zamanı Ziya
Bünyadov dedi:
– Bilirsiz də, mən
Astarada anadan olmuşam, atam-anam burda yaşayıb, işləyiblər.
Uşaqlığım Göyçayda keçib, qalan
ömrüm isə Bakı ilə bağlıdır. Amma mən
Azərbaycanlıyam... Məni heyrətləndirmək nadir
hallarda mümkündür, amma bu balaca rayonun camaatı, görüşdən
aldığım təəssüratlar həqiqətən məndə
heyrət doğurdu...
Ziya müəllim çox məsələlərdən
danışdı, müxtəlif mövzulara toxundu. Hətta
onunla razılaşmayanlar da oldu. Lakin mənim yadımda qalan ən
mühüm məqamlardan biri də bu oldu ki, o, Astarada
dünyada ən çox zəhləsi getdiyi şeyə –
yaltaqlığa, yalançı tərifə rast gəlmədiyinə
görə məmnun qalmışdı...
... Onunla sonuncu
görüşüm 90-cı illərin əvvəllərində
oldu. Sabir Rüstəmxanlı mənə bir qovluq verib, dedi,
“Ziya müəllim otağında gözləyir, apar ver
Akademikə”. Getdim, Bakı Soveti metrosunun yanındakı
Akademiyanın Rəyasət Heyətinin möhtəşəm
binasının içinə girib pilləkənlərlə
Ziya müəllimin kabinetinə tərəf qalxdım. O, məni
görən kimi mehribancasına görüşüb hal-əhval
tutdu, ilk sualı da bu oldu:
– De görüm, Axundovdan
yazdığın əsərin axırı nooldu? (Bizim əvvəlki
görüşlərimizdə o, bilirdi ki, vaxtilə Azərbaycan
KP MK-nın katibi işləmiş, müharibədə, Xarkov
ətrafında partizan hərəkatında iştirak etmiş
Vəli Yusif oğlu Axundov haqqında sənədli povest
yazıram).
Dedim:
– Getdim Xarkova, onun cəbhə
yoldaşlarını tapdım, görüşdüm... Sonra
oğlu Rauf Axundova göstərdim... Sevindi. Radiopyes
hazırladım, maraqlı alındı...
Ziya müəllim
razılıqla başını tərpətdi, sonra
qabağındakı bir yığın kağızı
eşələdi, amma axtardığını, tapa bilməyib,
dedi:
– Tvoy ministr kəllədi!
(biz tərəflərdə savadlı və iti təfəkkürü
olan adamlara “kəllə” deyirlər; o, Sabir Rüstəmxanlını
nəzərdə tuturdu; Sabir müəllim o vaxt Mətbuat və
İnformasiya naziriydi, mən də onun köməkçisi).
Sənə deyim ki, Azərbaycanda ən demokratik nazir Sabirdir...
– Elədir, Ziya müəllim,
–dedim.
– Yaxşı, salam söylə...
Pressadan muğayat olun!
...Onu bir daha görmədim.
Bizim dağ boyda alimimizin dağ qürurunu qırx birinci ilin dəhşətli
Vətən Müharibəsi sındıra bilməmişdi;
amma burda, Bakıda, evinin kandarında Akademiki vəhşicəsinə
güllələdilər. Və biz daha bir əsl Vətəndaşımızı
itirdik...
Kamran NƏZİRLİ
525-ci qəzet.- 2009.- 19 dekabr.- S.22.