Xalqın ömrünü yaşayan şair
Ötən əsrin 60-70-ci illərində cəmiyyət bədii sözlə nəfəs alırdı. Ən yüksək partiya, dövlət kürsülərindən deyilən söz bədii sözün qarşısında aciz idi. Bədii sözün ehtiva etdiyi ideyalar böyük bir ölkəni təlatümə gətirirdi. Sənətkar sözünün ictimai və fərdi qiymət ünvanını tapdığı bu illərdə həsəd doğuran ən böyük maddi və mənəvi sərvət tarixi dəyərləri də özündə birləşdirən, zəngin ifadə istiqamətlərini, poetik sistem müxtəlifliyini ortaya qoymuş ədəbiyyat idi. Təhsil aldığım orta məktəbdə ədəbi jurnalları, qəzetlərdə çıxan bədii nümunələri öz duyum, qavrama hüdudlarında müzakirə edir, ən yaxşı şeir nümunələrini şagird dəftərlərimizə köçürərdik. Xüsusən televiziyada gedən bədii proqramlar geniş əks-səda doğururdu. Bu verilişlərdən biri də “Odlar yurdu” adlı bədii-publisist proqram idi. Bu verilişdə ilk diqqəti cəlb edən aparıcının görkəmi, ədaları, cəsarətli mühakimələri idi.
Dəqiq yadımdadır, “Koroğlu” küçəsinin bu xalq qəhrəmanının adına-sanına yaraşmayan miskin görkəmindən nümayiş olunan süjet geniş əks-səda doğurdu. O vaxtın yetirdiyi gənclik, həm də ona görə cəsarətli, riyakarlıqdan uzaq bir ruhda formalaşırdı ki, sözlə əməl arasında bərabərlik vardı. Poeziyada ilk addımlarını atan Məmməd İsmayıl bu silsilə verilişlərin, dərc etdirdiyi ilk şeir kitablarındakı məcraya sığmayan poetik ehtirasların, cığal, üsyankar şair harayı ilə gəncliyin sevdiyi sənət adamlarından oldu.
1970-1975-ci illərdə BDU-nun filologiya fakültəsi sanki sənət məbədi idi. Nüfuzlu söz sahibləri ilə görüşlər, ardı-arası kəsilməyən ədəbi gecələr, disputlar və s. Təhsil aldığımız bu fakültə üçün qürur duyurduq. Ən çox oxunub müzakirə edilən şairlərdən biri də Məmməd İsmayıl idi. Onun poeziyasında kimsə öz uşaqlığının acı taleyini xatrılayır, başqası nakam sevgisi üçün məlhəm axtarır, digərləri (axı onların çoxu da şeir yazırdı) poetik sözün yeni duyumunu, sözə çəkilmiş şair sığalının mərhəmliyini, istisini tapırdı.
Nə az, nə çox, on
ay keçib ilindən,
Təzə-təzə
sözlər bitir dilindən.
“Yanıqlıyam”
anasının əlindən, –
Nə yaxşı ki,
xalasına bənzəyib.
və ya
Yarın soyuqluğu yara
dağ olar,
Ürək istəməsə,
unutmaq olar.
Bilmirəm, nə qədər
yas tutmaq olar,
Qurumur gözümün
yaşı bir ildir.
lll
Vüsalla hicranın yolu bir
qarış,
Kimin xeyrinədir gedən bu
yarış,
Sənə deyəmmərəm
barışma, barış,
İç bu məhəbbəti,
ağı deyil ki?!
və ya
Qırdım öz əhdimi
mən bilə-bilə,
Haqqın var, yanımdan
keç gülə-gülə.
Əriyim oduna qoy gilə-gilə,
Mən səni sevmişəm,
səndən xəbərsiz.
Bu misraları gəncliyin
sevgi ünvanına, sənət yaddaşına çevirən
yanmış, acımış, kövrəlmiş, bəzən
aciz qalmış poetik “mən”in səmimiliyi idi. Poeziya da elə
sevgi deyilmi? Səmimi olmayanda heç nə onun köməyinə
gəlmir. Digər tərəfdən, Məmməd
İsmayıl ilk şeirlərindən ədəbiyyata
püxtə şair kimi gəlmişdi. Anasının müqəddəs
südü ilə qəlbinə hopmuş şairlik vergisi
şeirlə dinib-danışan bir mühitlə həmahəng
idi.
1977-ci ildə “Azərbaycan”
jurnalının redaksiyasına, İntiqam Qasımzadənin (tənqid
və ədəbiyyatşünaslıq şöbəsinin
müdiri idi) yanına gəlib M.İsmayılın “Söz
vaxtına çəkər” kitabından yazmaq istədiyimi
bildirdim. İntiqamın razılığından sonra Məmməd
İsmayılın “Axşamlar, səhərlər” və
dediyim kitabları zəminində məqalə yazdım. Həmin
ilin yeddinci nömrəsində dərc edildi. Az bir vaxtdan sonra
Sabir Rüstəmxanlıdan zəng gəldi. Dedi ki, bir
qardaşımız səninlə danışmaq istəyir.
Bu, Məmməd İsmayıl idi.
– Ə, qardaş, çox
sağ ol! Adamı tanımayasan, bilməyəsən, belə
ürəkdən, qəlbdən gələn bir məqalə
yazasan?!
Yığcam bir təşəkkür
mənim üçün xoş olsa da, təəccüblü
idi. Çünki belə şeylərə
alışmamışdım. Onun mahiyyətindən də bixəbər
idim. Heç indi də alışmamışam. Sən demə,
yazıçılar özləri haqqında məqalələri
çox zaman təşkil etdirirmişlər, hətta özləri
oxuyandan, təqdir edəndən sonra çapa göndərirmişlər.
Şair ailəsində böyüməyimə baxmayaraq, belə
şeylər görməmişdim. Necə deyərlər, nə
evdə bişmişdi, nə də qonşudan gəlmişdi.
Evdə bişməyən bu əcayib şeyin qonşudan gəlməsini
də bu otuz beş ildə rəva bilmədim.
Sonralar Məmməd
İsmayılla ayaqüstü görüşlərimiz
olardı. Çoxcildlik “Klassik Azərbaycan ədəbiyyatı”
kitabxanasının I cildi çıxmışdı. AzərTAc-ın
binasının qarşısında rastlaşdıq. Kitabda
verilmiş bir əfsanəni danışdı və gözəl
sənət nümunələrindən olan “Savalanda yatan igid”
şeirni oxudu. (Məmməd müəllim həm də
şeirinin ən gözəl ifaçısıdır). On iki
bəndlik bu şeiri birnəfəsə dedi. Həmin əfsanəni
oxudum və Məmməd İsmayıla verilmiş şairlik
vergisinin əzəməti, Allahın xalqımıza səxavətlə
bəxş etdiyi M.İsmayıl istedadı ilə fəxarət
duydum.
Əsatirlərimizdən
birində deyilir ki, Savalanda yatan igid on ildən bir ayrılıb
qılıncına baxır, qılıncını
qınından sıyırmadığı, qisas vədəsi
çatmadığı üçün yenə yatır. Cənub
mövzusunda daha bir poetik kəşfin oyatdığı təəssürat
bir də onu təlqin edir ki, bu mövzuya yalnız zəruri
yaradıcılıq məqamlarında qayıtmaq gərəkdir.
Tutubsa dağları dumanlar,
çənlər,
Qopar tufan yəqin, yağar
qar yəqin.
Bir zaman qılıncla
ayrı düşənlər
Qayıdıb qılıncla
qovuşar yəqin.
Bu əsatirin təlatümə,
hayqırtıya çevrilən vətəndaşlıq
tutumunun həddi-hüdudu yoxdur, konkret zaman çərçivəsinə
sığmır.
M.İsmayılın poetik
dili bu tipli şeirlərində yeni bir biçimdə ortaya gəlir.
Kövrəkliklə üsyankarlıq,
çağırış və təəssüf ovqatı
bir-birini əvəz edir. Dilin poetik tükənməzliyini hiss
etmək, ondan bəhrələnmək ustalığı
üzə çıxır:
Bu yatmaq nə vaxtın
yatmağıdır ki,
Zamanın günorta
çağı gəlibdir.
Oyan, elin-günün göz
dağıdır ki,
Öz yuxun özünə
yağı gəlibdir?!
1976-cı ildən
başlayaraq unudulmaz Yaşar Qarayevin rəhbərliyi ilə “Ədəbi
proses” kitablarını yazıb çap etməyə
başladıq. Təəssüf ki, on iki il davam edən, ədəbi
prosesin öyrənilməsi baxımından böyük bir
missiyanı üzərinə götürmüş bu məcmuənin
nəşri 1985-ci ildən dayandı və hələ də
bərpa edilməyib. Bu kitabların müəlliflərindən
biri kimi Məmməd İsmayılın da poeziyasını
pis-yaxşı təhlil etməyə
çalışırdı. Hər dəfə də kövrək,
romantik bir ovqatla üzləşir, az qala dağı-daşa
uçurmağa hazır olan M.İsmayılın poetik cəngi
bəzən elə bu intonasiyaya köklənirdi, sanki dəniz
coşub-daşır, sakitləşir və qürbətçilik
hissinə bənzər ovqat yaradırdı.
Ümidə çevrilən
sahil uzaqdır,
Orda üfüqlərin
bükük qəddi var.
Dəniz də sulara
çevrilən vaxtdır,
Qəmin sahil adlı sərhəd
xətti var.
Mən Məmməd
İsmayılın şeirlərini “Qaraçı”
havasını dinləyərkən də, Müslüm
Maqomayevin romantik səsinin sədaları altında da, Anna
Germanın ürəkləri yandıran yanğılı səsinə
qulaq asarkən də təkrar-təkrar oxumuşam. Ya poeziya məni
bu musiqi incilərinə kökləyib, ya əksinə. Yəqin
ki, hər ikisi! Sənət ömür haqqında
düşüncələrdən o yana deyil!
Örtülü qəbirlər
ölüm səddimi,
Bu torpaq həyatın son sərhəddimi?!
İnsan boş əliylə
köçsə dünyadan,
Qalıb əməliylə
yaşayar yəqin.
Görmədin, geriyə
qayıtdı Cavid, –
Ölümdən o yana həyat
var yəqin.
və ya
Yelkən qanadında duman,
çən gələr,
Dolar qayaların kaha beyninə.
Oğlanlar hardasa
görüşdən gələr,
Qızlar gecələri geyər
əyninə.
90-cı illərin ikinci
yarısında sözün urvatdan düşdüyü
vaxtlar sevdiyim şairləri tez-tez mütaliə edirdim.
M.İsmayılın “Dəlidağın harayı” şeirini
oxuyub kövrəldim. Səməd Vurğunun Dəlidağa səfərinə
həsr edilmiş bu şeir Laçınlı, Kəlbəcərli,
Qarabağlı xoşbəxt günlərimi yada saldı.
Sübhün
mürgüsündə dərə, dağ yatıb,
Duman ağ örpəyə
bürünüb gəlir.
Uzaqdan kimisə sənə
oxşadıb
Zirvədən yanına
sürünüb gəlir.
Dərdimi, təəssüratımı
şairlə bölüşmək istədim. Telefon nömrəsini
tapıb zəng etdim. Dedim ki, Məmməd müəllim,
haralardasız? Xəttin o başından özündənrazı,
bir az acıqlı, bir az da ərkyana bir tonda səs gəldi –
papağımın altında! Bu ifadəni müxtəlif məzmuna
yozmaq olar: Sənə nə var, hardayam?; Keyfim kökdür, hər
şey yaxşıdır!; Nə tez yada salmısan? Mən
özümə sərf edəni seçdim.
Məmməd
İsmayılın codluğunu, sözü birbaşa deməyini
bilirdim. (Kaş bütün şairlər Məmməd
İsmayıl kimi cod, (məni bağışlasınlar)
cığal olaydılar, ancaq bunun müqabilində onun kimi
istedad sahibi olaydılar).
Bu telefon “söhbətindən”
sonra uzun müddət Məmməd İsmayılın ancaq
poeziyasını izlədim. Dedilər özü Türkiyədə,
universitetlərin birində dərs deyir.
2009-cu ilin iyun ayında
şairin qızı Gülzar İsmayılın atası
haqqında məqaləsini oxudum. Məmməd İsmayıl
poeziyasının həm məzmun, həm də poetik sistem
etibarı ilə bir çox məqamları mənim
üçün yenidən açıldı. Şəxsi həyatı
olmayan fərd şəxsiyyət olmadığı kimi, həyatın
hər üzünü – acısını-şirinini,
soyuğunu-istisini dadmamış, duymamış kabinet əhlindən
çətin ki, bənzərsiz şair çıxa.
Gülzar xanımın bu məqaləsini
oxuduqca Məmməd İsmayıl mərd, əyilməz, dəyanətli
şəxsiyyət və ata kimi mənim üçün daha
əzəmətli göründü. Uzaq ellərdə
yaşayasan, öz xalqına, onun dilinə, elinə belə
bağlı olasan.
Bakıdakı mənzilinə
zəng etdim. Türkiyə türkcəsi ilə cavab verdilər.
Telefon nömrəsini aldım. İki-üç zəngimə
cavab verən olmadı. Bir müddət sonra Məmməd
müəllimin gümrah səsi gəldi:
– Ə, kimdi?!
– Məmməd müəllim,
indi zəng eləyərəm, Şirindildir!
– Ə, sözünü denən!
– Gülzar xanımın məqaləsini
oxudum! Məmnun oldum!
Bu adı eşidəndə
Məmməd İsmayıl uşaq kimi kövrəldi. Telefonu
qapayıb, yenidən zəng etdim. Dedim, Məmməd müəllim,
Siz qürbətdəsiz, amma özünüzü qürbətdə
saymayın! Bəs mən nə edim? 18 ildir yolumu gözləyən
ana-ata məzarına həsrət qalan qürbətdə
deyilmi!
Şairin poeziyası,
ümumən ədəbiyyatımız, Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunda gedən işlər ətrafında xeyli telefon
söhbəti etdik. Ona çatdırdım ki, İnstitutumuzun
Elmi şurasında akademik Bəkir Nəbiyev də Gülzar
xanımın məqaləsinə istinad etdi, rusdilli ədəbiyyat
əleyhinə olanlara cavab olaraq M.İsmayılın
Ç.Aytmatovun, O.Süleymanovun hələ sovet dönəmində
rus dili vasitəsi ilə türkün sözünü, dilini,
tarixini sovet rejiminə sinə gərib göylərə
qaldırdığı barədə mülahizələrini təqdir
etdi. Mənə elə gəldi ki, bu telefon söhbəti uzun
illər mənə doğma olan bir şairin və şəxsiyyətin
çox insani cizgilərini mənə tanıtdı.
Bu qeydləri Məmməd
İsmayıl haqqında VI cild Ədəbiyyat tarixinə
portret oçerk yazarkən qələmə almağı
lazım bildim. Çünki dediyim janrda bu
yaşantıları yazmağın yeri deyil.
Məmməd
İsmayılın poetik sözü qılınc kimi kəsərli,
yaz dumanı kimi həzin və kövrəkdir. Onun şeirlərinin
fikri tutumunu şair ömrünü – xalq ömrünü
yaşamaq, xalq yolunda yanmaq missiyası tutur.
Gecənin gecə dərdi
Gündüz günü
yaşayır.
O hansı bəxtəvərdi
Öz ömrünü
yaşayır.
Aşa bilərmi dağı
Sozalan arxın ömrü?!
Hardadır çay
yatağı,
Hardadır xalqın
ömrü?!
Bu ömrün zaman və məkan
tutmumu daha genişdir, bəşəridir.
... Mənim qapım yer
üzünün qapısı,
Ağacdələn, döy
qapımı, döy görüm.
Bu vətəndaş, əyilməz
şair ömrüdür, həm də adam ömrüdür,
insan ömrüdür!
Şairin lirik qəhrəmanı
ölümdən o yana bir ömrün varlığından
danışır.
Məmməd
İsmayılın şeirləri poetik sistem etibarı ilə
bütövdür. Onun şeirlərində demək istədikləri
bir beytin, bir misranın üzərinə yüklənmir.
Şeir bütöv bir varlıq, bir ovqat, bir yaşam kimi
doğulur.
XX əsr poeziyası ötən
zamanın təlatümləri, çək-çevirləri,
meyarları müstəvisində ələnir, seyrəlir. Sənətin
bol “söz” yığnağında itib-batdığı bir məqamda
ötən yüzilliyin təmsilçisi olan hər qələm
əhlindən qalan bir şeir belə sənət nümunəsidirsə,
bizi sevindirir, onları seçib yaşatmaq borcumuzu ödəməliyik.
XX əsrdə nadir poetik
istedadını sənət incilərinə çevirmiş
Məmməd İsmayıl son illər aşıb-daşan bir
ilhamla, yanğı ilə, giley-güzar dolu bir ovqatla yorulmadan
yazıb yaradır. Bu qeydləri onun Səməd Vurğuna
yazdığı misralarla qurtarıram.
İndi mən bildim ki,
haqlısan, ustad,
Eli sevməyənin bir izi
yoxdur.
Bütün zamanların
oğlusan, ustad,
Dahinin ölüsü, dirisi
yoxdur.
ŞİRİNDİL
525-ci qəzet.- 2009.- 22 dekabr.- S.6.