Filosof qadınlar YUNESKO-da
Müsahibimiz AMEA-nın Fəlsəfə, Sosiologiya və
Hüquq institutunun aparıcı elmi işçisi, Şərq-Qərb
Tədqiqat Mərkəzinin direktoru, AFSEA-nın “Fəlsəfə”
jurnalının məsul katibi, fəlsəfə elmlər
doktoru Könül Bünyadzadədir
– Könül xanım, siz bu yaxınlarda Parisdə YUNESKO-nun nəzdində yaradılmış Filosof qadınlar cəmiyyətinin ilk Assambleyasında iştirak etmisiniz. Cəmiyyət barədə daha geniş məlumat verməyinizi xahiş edirik.
– YUNESKO-nun sponsorluğu ilə fəaliyyət göstərəcək Filosof qadınlar cəmiyyəti 2007-ci ilin mart ayında təsis olunub və dünyanın 5 regionundan (Afrika, Latın Amerikası və Karib hövzəsi, Asiya, Avropa və Şimali Amerika və Ərəb dövlətləri) 71 dövləti təmsil edən 1304 üzvü birləşdirir.
Məlumat üçün bildirim ki, fəlsəfə tarixində filosof adlana biləcək çox az qadının adı bəllidir. Eyni zamanda, onu da əlavə edim ki, belə qadınlar nəinki öz dövrlərində, hətta sonralar da kifayət qədər sayılıb-seçilən, böyük nüfuz sahibi olmuşlar. Məsələn, təsəvvüf fəlsəfəsində eşq kateqoriyasının yaranışı Rəbiə əl-Ədəviyyənin adı ilə bağlıdır və bu gün də bu sufi xanımın şəxsiyyəti və görüşləri bir çox filosof və tədqiqatçının istinad yeridir. Maraqlıdır ki, XIII əsrin görkəmli sufi mütəfəkkiri Fəridəddin Əttar “Təzkirətü‘l-övliya” əsərində bu xanımı təsvir edərkən: “O, öz ruhi inkişafında elə bir səviyyəyə çatmışdı ki, orada qadın və kişi fərqi qalmamışdı, yalnız insanlıq məqamı var idi”, – deyə bildirmişdi. Fəlsəfə tarixində başqa qadın filosoflar da olmuşdur, sadəcə onların sayı kişi filosofların sayına nisbətdə çox azdır. Filosof qadınlar cəmiyyəti bir növ tarixdəki bu boşluğu doldurmaq məqsədi daşıyır və ilk addım kimi qadın filosoflar haqqında “Kim kimdir” (Who is who) məlumat kitabını və internet səhifəsini hazırlamışdır. Cəmiyyət yeni yaransa da çox geniş planları var və bunların sırasında fəlsəfi konfrans və simpoziumların təşkili, qadın filosofların tədqiqatlarının, ideyalarının bütün dünyada ingilis və fransız dillərində yayılması, hətta Nobel mükafatına təqdim edilməsi kimi maraqlı proyektlər də var. Ümumiyyətlə isə məqsəd – dünya fəlsəfəsində qadının, qadın təfəkkürünün də öz yerinin olduğunu bir daha təsdiqləməkdir.
– Azərbaycandan məhz Sizin dəvət olunmağınız Sizi təəccübləndirmədi ki?
– İlk əvvəl qeyd edim ki, cəmiyyətin ilk assambleyasında postsovet dövlətlərindən yalnız Rusiya, Litva və Azərbaycan təmsil olunmuşdu. Bildiyimə görə, məndən başqa cəmiyyətin üzvləri arasında daha 5 azərbaycanlı qadının da adı vardır. Nədən məhz mənim dəvət olunmağımın səbəbini isə təşkilatçıların araşdırmalarının nəticələri ilə izah edə bilərəm. Belə ki, yalnız son üç ildə mən Türkiyə, Belçika, İtaliya, İndoneziya, Koreya, Əlcəzair və s. kimi ölkələrdə keçirilən beynəlxalq konfrans və simpoziumlarda məruzələrlə çıxış edərək ölkəmizi təmsil etmişəm. Bundan başqa, dünyanın bir sıra tanınmış beynəlxalq jurnallarında türk, rus, ingilis, ərəb və s. dillərdə elmi məqalələrim çıxıb; o cümlədən, “Doğu‘da ve Batı‘da irrasyonel düşüncenin boyutları” adlı iri həcmli kitabım Türkiyənin tanınmış nəşriyyatlarından birində dərc edilib. Əlbəttə, bütün bunlar internet səhifələrində öz əksini tapıb və təşkilatçıların nəzərindən qaçmayıb.
– Assambleyada hansı
mövzular müzakirə olundu?
– İki
gün davam edən Assambleyada birinci gün cəmiyyətin
strukturu, gələcək fəaliyyəti, planları
müzakirə edildi. Qeyd edim ki, hər ölkənin
özünəməxsus problemləri vardır və bu
ölkələrin nümayəndələrindən hər
biri məhz öz problemlərinin prioritet olmasına, digərlərini
də onların həllinə yönəltməyə
çalışırdı.
Bundan başqa,
cəmiyyətin məhz qadın filosofları birləşdirməsi
və Assambleyada bir çox feminist təşkilatların rəhbərlərinin
iştirak etməsi ara-sıra gender, xüsusilə qadın
problemlərinin də müzakirə obyektinə çevrilməsinə
imkan verirdi.
İkinci
gün iclas “
Yeri gəlmişkən,
qeyd edim ki, bəzən qadınlıq və filosofluq bir-birinə
uyğun gəlməyən iki zidd anlam hesab edilir və bu iki kəlməni
bir yerdə işlədəndə üzlərdə bir təbəssüm
yaranır. Assambleyada bu mövzuya da toxunuldu. Mənim fikrimcə, filosofluq bir peşə və ya
məşğuliyyət deyil. Filosofluq bir
missiyadır. Filosofluq fərdi çərçivədən
çıxaraq daha universal düşünmək qabiliyyətidir.
Filosof ideyalar xaosu arasında nəinki öz milləti,
ümumiyyətlə bəşəriyyət üçün
daha vacib, daha gərəkli, xeyirli ideyanın üzərinə
işıq salan, bu ideyanın mahiyyətindəkiləri
açıqlamağı bacaran kəsdir. Qadın
üçün bu yol bağlı deyil və bu yolla getmək
onun qadınlığına xələl gətirmir. Əksinə, onu cinsiyyətdən, maddi məhdudiyyətlərdən
yüksəyə qaldıra bilir, ona öz mənini daha
yaxşı dərk etdirir və onu bir insan kimi ucaldır.
Bütün bunlar onu bir qadın olaraq da
saflaşdırır, nəcibləşdirir. Mən bunları müzakirə zamanı öz
çıxışımda qeyd etdim və sözlərim
geniş müzakirəyə səbəb oldu. Bəziləri qadınlığı insanlıqdan
daha yüksək bir zirvə hesab etdiklərinə və
bütün olan-olmayan problemləri bu aspektdən
araşdırmaq istədiklərinə görə, mənim
sözlərim birmənalı qarşılanmadı və fərqli
münasibətlər göstərənlər oldu.
Çıxışımın
bir xəttini də Azərbaycan qadını haqqında
verdiyim məlumatlar təşkil etdi. Mən qeyd etdim ki, Azərbaycan
Şərq və Qərbin qovşağında, iki mədəniyyətin
qarşılaşdığı və üzvi şəkildə
sintezləşdiyi bir məkandır. Bu cəhət
Azərbaycan qadınının xarakterində və fəaliyyətində
də təzahür edir. Belə ki, Azərbaycan
qadını həm Şərq müdrikliyinə, zərifliyinə
malik olan, ailə ocağını qoruyan bir xanımdır, həm
də bir Qərb qadını kimi cəmiyyətin praktik həyatında
aktiv rol oynayan, öz həyat yoldaşına yardım edə
biləcək qədər gücə sahib olan bir vətəndaşdır.
Mən Azərbaycanın birinci xanımı, YUNESKO-nun xoşməramlı
səfiri Mehriban xanım Əliyevanı, onun istər Şərq-Qərb
sivilizasiyalarının dialoqunda qadının rolunun əhəmiyyətinə
həsr olunmuş beynəlxalq konfransın, istərsə də
Bakının İslam mədəniyyətinin paytaxtı elan
edilməsi və bununla bağlı beynəlxalq səviyyəli
silsilə tədbirlərin təşkil edilməsində irəli
sürdüyü ideyaları və göstərdiyi dəstəkləri
buna misal göstərdim. Bildirdim ki, PhD dərəcəsini fəlsəfə
sahəsində alan Mehriban xanımın fəlsəfi
təfəkkürü onun bütün fəaliyyətində
özünü göstərir və təbii ki, bu cəhət
onu dünyanın digər birinci xanımlarından fərqləndirir,
onlardan daha yüksəkdə tutur. Çıxışım
böyük maraqla qarşılandı, hətta cəmiyyətin
növbəti iclasını Azərbaycanda keçirmək
kimi təkliflər irəli sürüldü.
– Bəs siz hansı konret təkliflərlə
çıxış etdiniz?
– Doğrusu, Assambleyada
iştirak edən 80-dən çox nümayəndə
arasında seçilmək, fərqli və orijinal ideyalarla
çıxış etmək o qədər də asan
olmadı. Bayaq dediyim kimi, həm cəmiyyətin
qadın filosoflara məxsus olması, həm də bir çox
iştirakçının feminist təşkilatların rəhbəri
və ya nümayəndəsi olması səbəbindən
Assambleyada qadın mövzusunu prioritet etmək istəyənlər
çox idi. Bunu nəzərə alaraq, mən
elə birinci gün ilk çıxışımda bildirdim
ki, cəmiyyət öz fəaliyyətinin əsas xəttinin
feminizm deyil, fəlsəfə olduğunu təyinləşdirməlidir.
Fəlsəfə individual problemlərlə
deyil, universal problemlərlə məşğuldur və cəmiyyətin
fəaliyyətini məhdudlaşdırmaq olmaz. Bu, feminizmi fəlsəfədən təcrid etmək
və ya feminist qadınların fəlsəfi təfəkkürlərinin
olmasına şübhə ilə yanaşmaq deyil. Bu, cəmiyyətin həqiqətən də fəlsəfəyə
öz bəhrəsini verməsini qoruyub saxlamaqdır. Əlbəttə, təklifim bir çox
iştirakçı tərəfindən çox böyük
etirazla qarşılandı. Bəziləri
bunu hətta təhlükəli bir addım hesab etdi və demək
olar ki, Assambleya bitənə qədər hər iki gün mənim
bu təklifimə dönə-dönə qayıtdılar.
Lakin sevindirici haldır ki, cəmiyyətin təşkilatçıları
mənim təklifimin onların məqsədləri ilə
üst-üstə düşdüyünü bildirdilər və
buna dəstək verdilər.
Assambleyanın
ikinci günündə cəmiyyətin əsas prioritet
mövzuları müzakirə olundu və mən də iki
mövzu təklif etdim. Bunlardan birincisi, sivilizasiyaların, mədəniyyətlərin
dialoqunu, fəlsəfi təfəkkürlərin müqayisəsini
ehtiva edən Şərq və Qərb problemidir ki, bu çərçivədə
aparılacaq araşdırmalar, təşkil olunacaq beynəlxalq
konfrans və forumlar müasir dövrdə artan
qarşıdurmaların həllində və daha çox
kompromislərin tapılmasında müsbət rol oynaya bilər.
Digər təklifim
rasional və irrasional təfəkkürlərin, mistika və
dinin müqayisəsi kimi məsələləri ehtiva edən
ağıl və ruh problemi oldu. Başqa sözlə
desək, bu, insan fenomeninə daha dərindən bir
yanaşmadır. İnsan ruh və bədəndən
ibarətdir və bunlar arasında harmoniya yaratmaqla kamillik zirvəsinə
çatmaq mümkündür.
– Assambleyadan hansı təəssüratla
dönmüsünüz?
– Əlbəttə,
belə mötəbər bir tədbirdə azərbaycanlı
nümayəndənin də iştirakı çox əhəmiyyətli
idi. Bayaq
dediyim kimi, postsovet ölkələrindən çox az ölkə iştirak edirdi və bunlardan
birinin də Azərbaycan olması xoş bir hal idi. Bu baxımdan, həm böyük məsuliyyət, həm
də qürur hiss edirdim. Bununla
yanaşı, bu, dünyanın müxtəlif ölkələrindən
gəlmiş həmkarlarınla görüşmək, həmin
dövlətlərin problemləri ilə tanış olmaq, fərqli
şəraitlərin formalaşdırdığı təfəkkürləri
müşahidə etmək, aralarında müqayisələr
aparmaq, fərqli və ümumi cəhətləri
araşdırmaq üçün çox əlverişli bir
fürsət idi. Maraqlıdır ki,
Assambleyaya dünyanın faktiki olaraq dörd tərəfindən
gələnlər olsa da, dominant təfəkkür Qərbə
məxsus idi. Son vaxtların tədqiqatlarından
çıxış edərək bildirmək olar ki, bu, mənbəsiz
və ideyasızlıqdan sönməkdə olan bir təfəkkürdür.
Deməli, onun
hökmünə düşənlər də istər-istəməz
onunla bərabər sönməyə məhkumdurlar. Bununla belə,
onu da aydın sezmək və müşahidə etmək
mümkündür ki, bu, axtarışda olan, yeni ideyalarla
canlanmaq, yeni bir həyat qazanmaq istəyən bir təfəkkürdür.
Bir baxımdan, Qadın filosoflar cəmiyyətinin
yaranmasının yazılmayan və dilə gətirilməyən
səbəblərindən biri də, ola
bilsin ki, məhz budur. Eyni zamanda, qeyd etdiyim kimi,
burada keçmiş müstəmləkə dövlətlərin,
yəni daha çox Qərbin təsiri ilə böyüyən
və düşünən xalqların nümayəndələri
iştirak edirdi. Məsələn,
heç kimdə təəccüb doğurmurdu ki, seneqallı
və ya tunisli bir alim Qərbə məxsus və məhz Qərbdə
aktual olan problemləri müzakirə edir. Amma
Cənubi Afrikalı qadının öz ölkəsindəki
problemdən danışması heç kimin marağına səbəb
olmadı. Yəni məkanından,
regionundan, yaşadığı problemlərindən
asılı olmayaraq, təfəkkürlərdə Qərbçilik
sindromu sezilirdi. Bəlkə də buna
milliyyətsizləşmə desək daha doğru olardı.
Əbu Turxan yazırdı ki, “əvvəl
yalnız Şərq var idi, Qərb yox idi. İndi yalnız Qərb var, Şərq yoxdur”.
Təbii ki, söhbət coğrafi məkanlardan
deyil, təfəkkür tərzlərindən gedir. Yəni
əgər illər əvvəl bütün aparıcı
ideyaların mənbəyi Şərq idisə, fəlsəfi
sistemlərin, məktəblərin yaranmasında Şərq fəlsəfəsi,
müdrikliyi bir təməl rol oynayırdısa, bu gün
Şərq, demək olar ki, Qərbin kölgəsinə
çevrilməkdə, onun yedəyində nəyə isə
çatmaq arzusundadır. Assambleyada mən bunun
canlı şahidi oldum. Lakin onun da
şahidi oldum ki, Qərbin Şərqə ehtiyacı
günü-gündən artır. Düzdür,
Qərbə yalnız Şərqin ruhu lazımdır.
Amma məncə, Şərq öz ruhunun qədrini bilsə,
öz mahiyyətini daha dərindən dərk etsə, Qərbin
özü ona bir vasitəçi ola bilər.
– Könül xanım, siz gənc
fəlsəfə elmləri doktorusunuz. Bu gün
Azərbaycanda gənclərin fəlsəfi təfəkkür
səviyyəsi barədə nə deyərdiniz?
– Təsadüfi deyil ki, bu yaxınlarda işıq üzü görmüş “Gəncliyin fəlsəfəsi” adlı sonuncu kitabımda mən məhz bu problemə toxunmuşam, gəncliyə xas bir sıra xüsusiyyətlərin ən primitiv səviyyədən ən ali dərəcəyə qədər yüksəlməsini, cəmiyyətin gənclərin həyatında necə bir əhəmiyyətə malik olmasını şərh etmişəm. Belə hesab edirəm ki, Azərbaycanın həmişə qürur duya biləcəyi gəncləri olub və olacaq. Bu gün də, Azərbaycanı beynəlxaq səviyyəli konfranslarda layiqincə təmsil edən, tanınmış xarici jurnallarda, toplularda maraqlı məqalələri ilə çıxış edən istedadlı, savadlı gənclərimiz var. Bəzi gənclər öz fəlsəfi görüşlərini, ideyalarını elmi tədqiqat işləri, bəziləri də bədii janr vasitəsilə çox gözəl ifadə edirlər. Ümumiyyətlə, gəncliyə xas axtarış, yaradıcılıq, öyrənmək istəyi, arzusu Azərbaycan gənclərində də var, hətta artıqlaması ilə. Lakin bu, məsələnin yalnız bir tərəfidir. Digər tərəfi isə bu arzuya sərf olunan vaxtın, bacarığın, enerjinin düzgün yerə istiqamətlənməsidir. Bu baxımdan, zənnimcə, müəyyən problemlər də vardır.
Bu problemlərin
birincisi, bəlkə də elə ən əsası bu gün
Azərbaycan gəncliyinin təfəkküründə
şouçuluq həvəsinin üstünlük təşkil
etməsidir. Düzdür, musiqi və mədəniyyət sahəsində
bu, özünü daha çox büruzə verir. Lakin diqqətlə müşahidə etsək eyni təhlükəli
ənənənin artıq fəlsəfə sahəsində də
ayaq açdığını görərik. 1-2
günlük şöhrət naminə yad mədəniyyətdən
götürdükləri və millilikdən uzaq olan qeyri-adi
addımlarla “bomba partlatmaq” ən böyük hünər
sayılır. Məqsəd nə fəlsəfədir, nə
də istedadın öz millətinə ən yüksək səviyyədə
xidməti. Məqsəd sadəcə öz etirazı ilə,
üsyanı ilə özündən əvvəl olan
hansı isə qaydaları pozmaq və bununla da gündəmdə
olmaqdır. Gəncliyin çılğın xüsusiyyətinə
və üsyankar ruhuna xoş gələn bir haldır. Lakin
bir neçə vacib şərt vardır ki, bunlar
unudulmamalıdır. Birincisi, nə qədər
ki, bizdən əvvəlkiləri qəbul etməyib, onları
yıxaraq (!) öz yeniliyimizi təqdim etmək mövqeyindən
çıxış edəcəyik, biz elə
başlanğıc nöqtədə yerimizdə saymalı
olacağıq. İkincisi, nə qədər ki,
özümüzə məxsus müdriklikdə yeni
potensialları kəşf etmək yerinə,
milli təfəkkürü başqa xalqa məxsus bir təfəkkür
tərzi ilə əvəz etmək, Qərbə məxsus dəbdə
olan ideyaları süni şəkildə mənimsəmək
və təbliğ etmək niyyətindən əl çəkməmişik,
kökü, məqsədi, forması, vahid sistemi olmayan
“yamaqlı” bir təfəkkürlə kifayətlənməli
olacağıq. Məsələn, bu gün Azərbaycan gəncliyinə
belə bir ənənə hakim kəsilib: Qərb
mədəniyyətini və təfəkkürünü
ideallaşdıraraq onu təqlid etmək, özünü ona
uyğun dəyişmək və buna mane olan hər bir
milliliyi, adət-ənənəni, dini-etiqadı
ağına-bozuna baxmadan yıxmaq, məhv etmək. İlk
baxışda çox cəlbedicidir və bu səbəbdən
həvəskarların da sayı günü-gündən
artır. Lakin bu addımın təhlükəli bir tərəfini
ya görmək istəmirlər, ya də görə bilmirlər.
Bayaq dediyim kimi, bu gün özü tükənmə
təhlükəsini yaşayan və Şərq təfəkküründə
xilas yolu axtaran Qərb təfəkkürü nə təqlid
üçün, nə də yeni addımlar üçün
sağlam bir nümunə və mənbə deyil. Məsələn,
Qərbin artıq illər əvvəl yaşadığı
və hazırda bunun əziyyətini çəkdiyi
nitsşeçilik ənənələrini bu gün bəzi tədqiqatçılar
Azərbaycanda yaymağa çalışırlar. Lakin burada
yaddan çıxan bir cəhət var. Alman,
ingilis və ya ərəb fəlsəfəsinə məxsus ən
proqressiv ideyaları belə qəbul etməklə nə alman
olmursan, nə ingilis, nə də ərəb. Üstəlik
öz milli köklərini, milli dəyərlərini də
yıxdığına və itirdiyinə görə,
“köksüz alaq otundan” fərqin də qalmır.
Bünyadzadə Könül
525-ci qəzet.- 2009.- 25 dekabr.- S.6.