“Süd dişinin
ağrısı”
Müasir İran kinematoqrafiyasında uşaq filmləri, yaxud problemlərə uşaq obrazları vasitəsi ilə çıxış daha çox yer alır. “Balaca, qərib Vaaşu” (rejissor Bəhram Behzai), “Sərxoş atlar” (rejissor Bəhman Qubadi), “Səma övladları”, “Yağış”, “Allhın rəngi” (rejissor Məcid Məcidi) və s. Müharibə, yoxsulluq, sosial şərait, məhəbbət, məişət, fəlsəfə kimi ən müxtəlif mövzular bu filmlərdə müəlliflər tərəfindən ustalıqla açılır. Belə filmlərə baxdıqca onların qəhrəmanlarına rəğbət, sevgi, həmrəylik hissləri ilə yanaşı adamda bir həsəd hissi də yaranır ki, kaş bizdə də belə filmlər çəkilə idi. Daha doğrusu çəkilən filmlərə bu cür peşəkar yanaşılaydı. Sonra yaxın keçmişimizdə qalmış Sovet filmləri yada düşür. Ən çox sevdiyim əsərlərdən biri olan Sergey Bandarçukun “İnsanın taleyi” filmindəki müharibənin yetim qoyduğu uşaq obrazını xatırlayıram. Sonra bizim Sovet dövrü filmlərimiz yada düşür. “Ögey ana” (rejissor Həbib İsmayılov) , “Şərikli çörək”, “Qaraca qız” (rejissor Şamil Mahmudbəyov), “Matteo Falkone” (rejissor Tofiq Tağızadə) kimi aktyor oyunu və rejissor yozumuna görə barmaqla sayıla biləcək bir neçə sənət əsərimizin adını çəkmək olar. Sonra sükut...
Yaxınlarda
– müstəqillik dövründə çəkilmiş filmlərimiz
ya yada düşmür, ya da oradakı uşaq obrazları
öz plakatlığına, saxtalığına, şit
pafosuna görə gülünc bir şarj təsiri
yaradır. Onlar tünd parçada ağ sapla tikilmiş
yamağa bənzəyir.
Lirik ricət yerinə
Məclislərimizin birində səkkiz yaşlı balaca oğlu ilə iştirak edən qonaqlardan biri vətənpərvərlik, dostluq, sədaqət haqqında təntənəli və pafoslu uzun-uzadı bir tost gəyirdi. Yanında oturub kabab yeyən oğlu dilləndi; “Mənim lap ətim töküldü e...”. Doğrudur, biz hamılıqla bunu ört-basdır elədik, amma bu belə idi. Uşaq bunu elə-belə deyə bilməzdi. O da kimdənsə eşitmişdi.
Bu yaxınlarda hansısa telekanalın gündüz efirində yarımçıq bir film gördüm. İlk kadrdan diqqətimi özünə çəkdi. Ssenari müəllimim olmuş Aydın Dadaşovun bir fikri yadıma düşdü. “Əgər bir filmdə heç olmazsa bir möcüzə varsa, deməli, film var”. İlk gördüyüm kadr ağzındakı dişi ağ sapla yer şumlayan traktora bağlanmış uşaq oldu. Uşaq hıçqırtı ilə traktorun dalınca qaçırdı. Nə qədər qəribə və məna yüklü bir kadr!. Xırdalayaq: Nəhəng, amansız, ürəksiz bir dəmir div – traktor və balaca, arıq zavallı bir uşaq – qüvvələrin hesaba alınmaz nisbəti! Zəif ayaqlar altdan qaçan, müvazinət tapmağa belə imkan verməyən çevrilməkdə olan torpağın yaratdığı diskomfort! Uşaq iniltisi ilə texnikanın səslərinin tərs mütənasibliyi! Qarşısı alınmaz fasiləsiz hərəkət – dinamika! (Allah sən saxla!!!) Və bir də bunları ayrımağa qoymayan ip – ağ sap. Rejissorun və operatorun qurduğu kamil vizual görüntü – kontrast. Qara torpaq fonunda aydın görünən ağ sap. Ağ sapın saxtalıq barədə bayaq işlətdiyimiz deyiminin tam fərqli, əks təyinatı. Növbəti kadr – növbəti möcüzə. Traktoru saxlayıb düşən kişi ilə (bu atadır) uşaq bu sapı aralarında dartılı surətdə tutub göz-gözə dayanıblar. Pauza. Hər an qırıla biləcək, amma sap naziklikdə olsa da qırılmayan tel – ata-oğul münasibəti. Drama. Əbədi mövzu, valideyn-övlad münasibəti.
... Məhəlləmizin
işıqları sönüb-yandı, qonşunun oğlu gəlib
balta istədi, işdən zəng vurdular, sünnət toyuna
dəvətnamə gətirdilər, göydən qara daş
düşdü... həmin gün filmə bütöv baxa
bilmədim. Ancaq göydən üç alma düşəndə
filmin son kadrını, tuneldə işığı və bu
işığın dişi düşmüş uşağa
çevrildiyini, bir də son titrləri gördüm. Ssenari
müəllifi Ramiz Rövşən, rejissor Hüseyn Mehdiyev.
Sadəcə
Kinostudiyaya, Kinorejissorlar gildiyasına, Hüseyn müəllimin yanına getdim. Filmi istədim. Köhnə VHS kassetdə fransız subtitrləri ilə filmi aldım (film Fransada festivalda iştirak edib).
H.M – Orijinal yoxdur, hansısa
televiziyada it-bata düşdü.
M.A – Bəs neqativi?
H.M – Neqativi Moskvadadı.
M.A – Nə əcəb
almırsınız?
H.M – Eh, ona bilirsən nə
qədər pul lazımdır?
Dəmir məntiq!
Televiziyalarımız bəsit xarici filmlərin və
serialların alınmasına ətəklərlə pul
tökə bilirlər. Onların dublyajına filan qədər
vəsait ayıra bilirlər. Amma “Süd dişinin
ağrısı”nı axtarmağı özlərinə
başağrısı sayırlar. Nəinki filmi sahibinə –
rejissora qaytarır, hətta onu itirirlər. Sadəcə...
Baxış
“Vay halına o müəllifin
ki, filmin ilk on dəqiqəsi ərzində əsas qəhrəmanlarını
təqdim edə bilmir”. (Çervinski)
İlk kadrda kibrit
yandırıb yatmış uşaqlarına baxan ata təqdim
olunur. Ata ov tüfəngini götürüb evdən
çıxanda gözünü açan yeddi-səkkiz
yaşlı uşaq – Kərim (Pərviz Hüseynov) onun
dalınca baxır. Və gözünə atasının
ardınca qapıdan çıxan anası görünür.
Bu kadrlardan artıq ailənin anasızlığı bəlli
olur.
Anadan yetim qalmış
qardaşların – Səlim (Fuad Dadaşov) və Kərimin təqdimatı
gəlir. Son süd dişini ip ilə qoparmağa cürət
etməyən Kərimi böyük qardaşı Səlim
qorxaq adlandırır.
Güzgü
Kərim özündən
hündürdə olan dolabın güzgüsündə
özünü görmək cəhdi ilə yuxarı
tullanır. O, hələ böyüməyib. Şübhəli
keçid dövrünün şübhəsiz gözəl
obrazlı müəllif həlli. Bir planda. Qardaşından
onu yuxarı qaldırmağı xahiş edir. Qərara gəlirlər
ki, onun dişini sapla qapıya bağlayıb dartsınlar. Səlim
dartmaq üçün qapıdan çölə
çıxan kimi Kərim pəncərədən tullanıb
qaçır. Vəssalam, qəhrəman və problem bəlli
oldu...
Bu qəbildən daha bir qəribə
kadr. Məktəb uşaqlarını rentgendən
keçirirlər, Səlimin sevgilisi Sona rentgen
görüntüsündə əlləri ilə döşlərini
bağlayıb. Bu artıq yetginlik çağının
vizual həllidir. Yenə bir planda! Başqalarını deyə
bilmərəm, mənim üçün kinematoqrafiya budur.
Qayıdaq sap üstə. Əsas
hadisələrin içindən keçən, onları
bir-birinə bağlayan, cəmləyən rəmzi kəndir,
zəncir, hadisələrə hərəkət verən motor.
Sinif yoldaşları Kərimin dişini qapıya
bağlayırlar ki, təzə müəllimə Çimnaz
(aktrisa Larisa Xələfova) sinifə girəndə onu
dartıb qopartsın. Bu da alınmır. Kərimin qorxusu buna
imkan vermir (hərçənd Çimnaz müəllimənin
Kərimin dişindəki sapı görməməsi, yaxud
görüb münasibət bildirməməsi sual doğurur).
Kərimin tay-tuşları
quşların ayaqlarını sapla (yenə sap) ağacın
budaqlarına bağlayıb hürküdürlər.
Uçmağa cəhd edən quşlar budaqlara ilişib
uça bilmirlər. Budaqlardan sallağı qalmış
quşlara yalnız Kərimin rəhmi gəlir. Əslində,
uçmaq istəyən, lakin uça bilməyən, havadan
asılı qalmış bu məxluqlar Kərimin öz
obrazıdır. Uşaqlar Çimnaz müəlliməni
görüb qaçırlar. Ölmüş bir quşu Kərimin
qabağında görən Çimnaz müəllimə ondan
şikayət eləmək üçün evlərinə gəlir.
Paradoks – Kərimin atası daha qəddar ovçudur. Ata ovdan
qayıdır. Əlində ovladığı quşlar var. Kərim
həyətdə ölü quşu torpağa basdıran vaxt
Çimnaz müəllimə otaqda quş yolur (bir quşun
ölümündən hiddətlənən müəllimənin
yüzlərcə quşu ovlayan ovçu kişi
üçün birdən-birə quş yolmaqla evdar qadına
çevrilməsi söz yox yenə sual doğurur. Çimnaz
müəlliməni bu tezlikdə buna nə vadar elədi?). Səbəb
aydın olmasa da, ideya aydındır – humanizmin adi məişət
məngənəsində məhvi! Paralel olaraq Kərimin
torpağa basdırdığı quşu pişik
çıxarıb yeyir. Bunlar əslində dialektikanın
amansız qanunlarıdır. Sənət baxımından isə
şair-dramaturq Ramiz Rövşənin ssenari labirintinin
dolanbaclarıdır.
Ana
Hər səhər ata ova gedəndə
Kərimin gözünün qabağına atasının
dalınca qapıdan çıxan anası görünür.
Bu kadr yəqin ki, sonradan nəyə isə xidmət etməlidir.
Kərim qardaşına
anasını yuxuda gördüyünü danışır.
Kərim – ...Dalımca
çağırırdı, ancaq mən eşitmirdim.
Səlim – Hə,
düzdür, sən onun səsini heç vaxt eşitməmisən
axı (anası Kərimi doğan vaxt ölüb).
Kərim – Yox e, mən uzaqda
idim.
Hüzn dolu tükürpədici
dialoqdur.
Kərim anasından qalan
sandığı eşələyən Səlimin
üstünə çımxırır ki, anasının əşyalarına
dəyməsin.
Səlim – Bəlkə məni
vurub öldürəsən! Bir dişi çıxara bilmirsən,
ancaq adamı öldürərsən. Elə anamızı da
sən öldürdün.
Bu dialoqda həm
böyümüş uşağın, Kərimin
heysiyyatına toxunan “diş” məsələsi, həm də
balaca uşağa böyük dərd yükləyən ana
ölümündə təqsirləndirilmə var.
Puşkin
Günlərin bir
günü Puşkin yazdıqlarının eyforiyasından vəcdə
gəlib demişdi: “Ay da Puşkin, ay da sukin sın!...”
Yuxarıdakı ana
haqqındakı dialoqun zirvəsi.
Kərim – Kaş məni
başqası doğaydı, onda anamız da sağ qalardı.
(!)
... Günlərin bir
günü Puşkin demişdi “...” Lətifəsi Ramiz
Rövşəndən uzaq.
Lirik ricət yerinə
P.S. (Ricət
sözünü elə hey əlim istəyir ki, apastrofla
yazsın)
Ramiz Rövşəndən
nə desən çıxar.
“...Düşmənləri
sazla qovarıq torpağımızdan,
Allah bizim allahdı keçər
günahımızdan”
Bütöv bir
yalançı, boşboğaz, psevdo qəhrəmanizmin
astarını üzünə çevirən ikicə misra.
Uduzulan müharibənin konsepsiyası. Düşmənləri
sazla qovmaq qədər absurd fikir dünyanın heç bir
yerində ola bilməz. Bu “analoqu olmayan” (bu ifadə son zamanlar
çox dəbdədir) mübarizə metodu ancaq bizə məxsusdur.
Bu bizim hələ də davam edən ən yeni tariximizdir.
Balaca Kərim anasının
sandığında eşələnən Səlimin
üstünə çımxırır ki, anasından qalma əşyalara
dəyməsin. Daha sonra Kərim paltar yuyan atasının onu
aldatdığına qəzəblənir:
– Xalam paltar yumağa gəlməyəcək,
onun bizdən zəhləsi gedir. Çünki biz onun
bacısını öldürmüşük. Saxla, onsuz da,
Çimnaz müəllimə sabah gəlib yuyacaq da...
Yox, əziz
tamaşaçı, bu uşaq artıq böyüyüb! Bu
uşağı artıq biz “güzgüdə
görürük”.
Sonra isə o, dişini sapla
atasının traktoruna bağlayıb dalınca qaçır
(!?). Bağışla əziz tamaşaçı, o, hələ
böyüməyib – güzgüdə görünmür.
Onun ayaqları hələ
yer tutmur, o, traktor gücdə olan atasından
asılıdır. Amma lənət şeytana, atasıyla kəndirdartma
(sapdartma) sınağında möhkəm dayanıb. Hər
birinin öz dəmir məntiqi. (Kərim güzgünün
qabağında gah böyüyür, gah kiçilir – bu da mənim
assosiativ montajım. M.A.). Hisslərin tarıma çəkildiyi
bu psixoloji dartışmada ata – Qorxaq! – deyib sapı atır.
Və bununla da, əslində,
ata oğlunun iradəsinə uduzur.
Daha sonra boyunbağı oyunu
başlayır. Səlim gizlicə anasının
boyunbağısını sevgilisi Sonaya
bağışalayır. Atası boyunbağını ondan tələb
edir. Kərim qardaşının məsələdən agah
olduğunu bildirir:
– İstəyirsən, mən
gedim alım. Niyə ananın boyunbağısını
bağışlamısan?! – deyə Səlimi ittiham edir.
Güzgü
Dolabın
qapısındakı güzgüdə divardan
asılmış ananın portreti görünür. Bu
kadrın hadisələrin ümumi məcrasındakı
peydası, üstəgəl emosional musiqi sürrealistik ruh
yaradır. Amma bu, Kərimin real həyatda şahidi olduğu
görüntüdür.
Sifariş
Kərimin sözləri
doğrulur, artıq Çimnaz müəllimə onların
evində paltar yuyur. Sonra Çimnaz müəllimə və
ata stol arxasında əyləşirlər. Onların ikisinin
arasından divarda Kərimin anasının portreti
görünür. Ortada stol üstə yenə də
ovlanmış quşlar var. Çimnaz müəllimə
quşu sığallayır, əli qana bulaşır. O, Kərimin
atasından onu ova aparmağı xahiş edir: – Amma söz ver
ki, güllə atmayacaqsan.
Sonra tüfəngi
götürüb evdəki üstündə heyvan
naxışları olan toxumalara tuşlayır. Bunlar Kərimin
anasının toxuduğu naxışlardır. Bəli, budəfəki
ovun qurbanı Kərimin anasının ruhudur. Sonra isə
müəllimənin nişangahına pəncərədə
durmuş Kərimin özü gəlir. Bu mizan-səhnə
dramaturji quruluşun kuliminasiya nöqtəsidir. Filmin əsas
qurbanı təyin olunur – hədəf Kərimdir. Amma
Çimnaz müəllimə atadan axı güllə
atmamağı xahiş etmişdi. Lənət şeytana,
tüfəng oyunda varsa “O, hökmən atmalıdır” (A.P.
Çexov). Görək Ramiz Rövşən və Çexov
dartışması necə bitəcək.
Ramiz Rövşən
növbəti labirinti qurur. Səlim Sonadan anasının
boyunbağısını almalıdır. Sona isə
qardaşının təkidi ilə boyunbağını Səlimə
qaytarmalıdır. Di gəl ki, heç kim buna birinci cürət
eləmir. Nəhayət, Sona ürəklənib
boyunbağının Səlimə uzadan yerdə Kərim
“köməyə” gəlir.
Sadəlövh uşaq hər
şeyi olduğu kimi dediyinə görə
qardaşını pis vəziyyətdə qoyur (ruslar
demişkən “Medvejaya usluqa”).
Sona küsüb gedir.
Boyunbağını qaytarmaqla bir növ anasını qaytaran
Kərim, atası ilə Çimnaz müəllimənin həyətdə
tonqal qalayıb anasının güvə yemiş
paltarlarını yandırdığının şahidi olur.
Bu iki hadisənin toqquşması ilə
üçüncü həqiqət meydana çıxır –
Çimnaz müəllimənin qalibiyyət təntənəsi.
Yenə də dialektika qanunlarının diktəsi – həyat
davam edir! Karnaval estetikası, kontras – bayram fonunda fərdin faciəsi
(yaxud əksinə). Kərim yandırılan dolabın
güzgüsündə son dəfə anasının əksini
görür. Mistika. “Anasının tüstüsü”
Çimnaz müəllimənin yuduğu ağ köynəklərin
üstünə gedir. Rejissor tərəfdən çox
gözəl işlənmiş səhnə və uşaq tərəfdən
istedadla ifa olunmuş oyun – Kərim anasının
boyunbağısını cibində gizlədir.
Ümumiyyətlə, filmdəki
aktyor seçimi və oyunu bəzi xırda nüansları nəzərə
almasaq çox yüksək səviyyədədir. Xüsusi ilə
üç nəfəri qeyd etmək istəyirəm.
Kərim – Pərviz
Hüseynov !!!
Ata – Əlican Əzizov!!
Çimnaz müəllimə
– Larisa Xələfova!
Film 1987-ci ildə çəkilib.
Onda Qarbaçovun perestroyka dövrü idi. O dövrdəki
qıtlıq haqda bir lətifə. Bir qocadan soruşurlar: –
Babacan, əvvəl toyuq olub, yoxsa yumurta?
Qoca – Bala, əvvəl toyuq
da olub, yumurta da.
Azərbaycanda indi çəkilən
filmlərdəki ssenarist, rejissor və aktyor işlərinə
baxanda o lətifə yadıma düşür.
Özümü kompensasiya etmək xatirinə demirəm,
yaxşı işlər var, amma azdır. Çox heyif. Əlbəttə
bu mənim arşınıma görədir və öz
fikrimdir. Hansısa adı çəkmək isə mübahisə
və narazılıq doğurar. Milli mentalitetimiz ancaq tərif
tələb edir!
Öz gəlişi ilə Kərimin
doğma ana dünyasını tarı-mar edən Çimnaz müəllimə
növbəti epizodda yatmış uşaqların
üstünü örtür, Kərimin üzünü
sığallayır. Bu bir üzrxahlıq, rəhm jesti olsa da,
müəllimənin daha böyük inadla öz analıq
missiyasına başladığına bir işarədir. Hər
halda, özünü yuxuluğa vurmuş Kərimin buna
reaksiyası belə deməyə əsas verir. Yuxarıda təkrarlanan,
“qapıdan çıxan ana mifi” dramaturji qanunlara görə
burda dağılır. Gözünü açan Kərim bu dəfə
qapıdan çıxan anasının xəyalını yox,
Çimnaz müəlliməni görür.
Məcazi məna
(Kərim atasının tələsinə
düşüb)
Kərim meşəyə
qaçıb atasının toruna düşmüş
heyvanları xilas edir.
Bu yolla xəyanətkar
saydığı atasından qisas almağa cəhd edən Kərim,
psixoloji baxımdan isə özünü xilas eləməyə
çalışan Kərim...
Hərfi məna
...özü tələyə
düşür. O, atasının qazdığı
çalaya düşüb çabalayır və
çıxa bilmir.
Müəllimə ilə ova
çıxan atanın ovu baş tutmur. Hələ üstəlik
az qalır ki, çalada xəzəl altda görünməyən
öz doğma oğlunu güllələyə. Buna
Çimnaz müəllimənin təkidi mane olur. Bu yerdə
Çimnaz müəllimə obrazı tam bəraət
qazanır. Məhz onun sayəsində Kərim sağ
qalır. Bravo, Ramiz Rövşən, tüfəng atmadı!
Çaladan çıxarılmış Kərimlə
atası yenə göz-gözə psixoloji qarşıdurmada.
Kərimin qıyqacı baxışlarına atası
dözmür:
– Mənə elə baxma!
Baxma dedim sənə, baxma! – deyə onu şillə ilə
vurur. Və ata yenə də uduzur. Amma Kərim həyatını
xilas etmiş müəlliməni bağışlamır.
Boyunbağını
atasına tullayır:
– Ver, taxsın boynuna, ver! –
deyə qaçıb gedir.
Boyunbağı o dəqiqə
obraza çevrilir. O, həm Kərimin analığına
mükafatı (bir növ nişan üzüyü), həm də
nifrətidir. Bu ikili yükü daşıya bilməyən
boyunbağı payız xəzəlləri arasında itir. Ata
onu tapa bilmir. Lakin bu itgi Kərimin verdiyi “xeyir-duaya” mane ola
bilmir. Kərimdən narahat qalıb dalınca evə tələsən
ata və Çimnaz müəllimə camaatın gözü
qabağında kəndin içi ilə birgə gedirlər.
Çimnaz müəllimə:
– Camaat niyə bizə belə baxır?
Ata: – Çünki kənddə
özgə arvadla meşəyə getmirlər.
Amma bu dialoqa baxmayaraq
cütlük yaranıb, onlar ər-arvaddırlar. Bu ov səyahəti
isə onların necə deyərlər bal ayıdır. Heyif
bircə bu Kərim...
Onlar Kərimi evdə tapa
bilmirlər. Çimnaz müəllimənin: – Bəlkə
meşədə azıb. – deməsi ilə “Bal ayı” davam
edir, ata tüfəngi evdə asıb “özgə arvadla” təzədən
meşəyə qayıdır.
Kərim həyətdə
gizləndiyi yerdən çıxır: – Axtarın,
axtarın, bəlkə tapdınız.
Hadisələrin yüksək
xətlə inkişafı, psixoloji gərginlik emosiyaların
partlayışına gətirib çıxarır. Və nəhayət
Kərim hamının onu qorxaq saydığını, hətta
anasının divardakı cansız şəklinin belə ona
güldüyünü zənn edərək portretin
üzünü divara cevirir (portretə bir də qayıdacağıq.M.A).
O, tüfəngi divardan götürərək
özünü vurmağı qət edir. Yenə də ip
(sap). Bu dəfə onun bir ucu yenə qapıya bağlansa da, o
biri ucu lüləsi Kərimin sinəsinə dirənən
tüfəngin çaxmağına bağlanıb (sağ
olsun Ramiz müəllim, rəhmətlik Çexovu
yalançı çıxmağa qoymur. “Tüfəng
mütləq atmalıdır!”).
Səlimin dalınca həyətə
gəlib onu səsləyən Sonanı Kərim içəridən
acılayıb qovur. O istəyir ki, qapını məhz
atası açsın. Və beləliklə xəyanətkar
atasını peşman etməklə ondan qisasını
alsın.
Paralel hadisələrin
montajı başlanır. Ata və Çimnaz müəllimə
meşədə Kərimi axtarırlar. Çimnaz müəllimə
özü azır, oturub ağlayır. Ata gəlib
çıxır, onu sakitləşdirir. Və nəhayət
biz ekranda bu personajların ilk fiziki toxunuşunu
görürük. – ata Çimnaz müəllimənin göz
yaşını silir.
Bu lirik səhnə hadisələrin
gərginliyini bir qədər azaldır. Nəzərə
almalıyıq ki, Kərim tüfəngə
bağlanmış ipdən asılı qalıb. Bayaqkı
ana portretinə qayıdaq. Məsələn, məhz bu intim səhnədən
sonra Kərim anasının portretinin üzünü
çevirsə idi, iki hadisə toqquşmaqla öz dramatik həllini
tapardı. Bu, əlbəttə, mənim fərdi fikrimdir.
Növbəti epizod.
Sonanın qardaşı Səttar bacısına görə Səlimlə
münasibətləri ayırd edir. Bu vaxt Sona gəlib
çıxır. Səlim açıq-aydın Sonanı
sevdiyini və Sonanın da onu sevdiyini deyir. Sona Səlimin
yaxasından yapışıb ağlaya-ağlaya: – yalan deyirsən,
istəmirəm səni, istəmirəm – deyib onun sinəsini
yumruqlayır və əslində, bu formada öz sevgisini etiraf
edir. Kərim və tamaşaçı isə hələ də
ipdən asılı qalıblar.
Lirik ricət yerinə
Ernest Heminqueyə Nobel
mükafatı “Qoca və dəniz” əsərinə görə
verilmişdi. Əsərdə qarmağına nəhəng
qılıncbalığı düşən qoca
balıqçı, dənizin ortasında, ovuna və
özünə hücum çəkən köpək
balıqlarının arasında tək qalıb. Ancaq qoca
ölüm təhlükəsinə, aclığa,
susuzluğa, yorğunluğa, yuxusuzluğa baxmayaraq əllərini
doğrayan qarmağın ipini buraxmır. Nəhayət bir
sutkadan sonra yalnız həmin balığın skletini gətirib
sahilə çıxardır.Amma bu bir süqutdur. Bu onun
ömrünün son, ən böyük ovudur. O, bu dünyadan
qalib gedir. Heminqueyin qalibiyyəti isə oxucunu son ana qədər
o ipdən dartılı vəziyyətdə
saxlamağındadır.
Bu paralel “Süd dişinin
ağrısı” ilə də aparıla bilər. Rejissor məharətlə
buna nail olur.
Daha bir detal. Sona uzaqlaşan
Səlimin dalınca qaçır. Ata və Çimnaz müəllimə
yolda Səlim və Sona ilə rastlaşırlar. Bütün
ailə (belə demək daha düzgün olar) birləşərək
“Kərimi öldürməyə” gedirlər. Çexovun
sözü öz təsdiqini tapır – qapı
açılır, güllə səsi və... Qaranlıqda
ağ nöqtə – tuneldə işıq.
Ana ilə Kərimin irreal aləmdə dialoqu
... Kərim: – Ana, bura
soyuqdur.
Ana: – Hə, düzdür,
oğlum, bura soyuqdur. Get, səni orada gözləyirlər –
deyə ana Kərimi təzədən real aləmə yola
salır. Həmin ağ nöqtə, tuneldəki işıq Kərimin
addım səsləri ilə bizə yaxınlaşır,
böyüyür və Kərimin öz sifətinə
çevrilir. Beləliklə gediş, gəlişə
çevrilir – metamarfoza. Çox uğurlu və orijinal rejissor
tapıntısıdır. Bütün film boyu bir dəfə
də olsun belə üzü gülməyən, qəzəbli
uşağın sifətində təbəssüm
görürük.
Kərim: – Dişimi bərk
sıxmışdım, düşdü. Özü
düşdü – deyə ovcunu açıb
düşmüş dişini göstərir.
Əla finaldır. Bircə
sual doğuran məsələ Kərimin necə sağ
qalmasıdır?
1. Bəlkə tüfəngdəki
patron gülləsiz, boş patron imiş.
2. Bəlkə güllə səsi
tamaşaçını elə-belə diksindirmək,
çaşdırmaq üçün imiş.
3. Bəlkə Kərim yenə
qorxaqlıq göstərib tüfəngin lüləsini kənara
çevirib...
Onda güllənin izi
hanı? Məsələn, güllə Kərimin arxasında
görünən pəncərəyə, divara, divardakı
ananın portretinə dəyə bilərdi. Əsl cavabı,
sözsüz ki, müəlliflər bilir.
Dahi Eyzenşteyn nəzəriyyəsinə
görə, ekranda “prosesin inkarı” ola bilməz.
Tamaşaçı yalnız gördüyünə, yaxud
konkret səbəbini bildiyi nəticəyə inana bilər.
Sadə misal, bir nəfər özünü öldürmək
üçün otağa girir. Güllə səsi
eşidilir, lakin o, oradan salamat çıxır. Deməli o,
özünü vurmayıb (biz görsək də, görməsək
də).
Ancaq bu filmdə Kərim necə
deyərlər, ölüb dirilir. O dünyaya gedib
qayıdır (necə?).
Bu tənqid xarakterli bəzi
fikirlərimə baxmayaraq “Süd dişinin ağrısı”
məncə, Azərbaycan kinosunun əsl sənət abidələrindən
biridir. Bu filmdən aldığım zövq məni onun
haqqında yazmağa məcbur elədi. Film 1987-ci ildə
çəkilməsinə baxmayaraq bu gün haqqında
danışılmağa layiqdir. Ümid var ki, sabah da
danışılacaq. Çünki o, Azərbaycan kinosunun həmişə
yaşayacaq əsərlərindəndir. Heseyn Mehdiyevi, Ramiz
Rövşəni və filmin digər
yaradıcılarını dünən də, bu gün də,
sabah da, birisi gün də, ta birisi gün də təbrik eləmək
olar. Məsələn, sabahkı təbrik filmin yubileyi ilə
bağlı, birisi günkü təbrik “Süd dişinin
ağrısı”nın kino dərsliklərinə
salınması münasibəti ilə, ta birisi günkü təbrik
isə filmin neqativinin Moskvadan alınıb gətirilməsi ilə
bağlı ola bilər.
Mirsadıq AĞAZADƏ
525-ci qəzet.- 2009.- 26 dekabr.- S.28-29.