Əminə Dilbazi – Azərbaycan rəqs
sənətinin şah əsəri
... – Əminə xanım, necəsiniz?
– Mənmi? Mən ömrümdə deməmişəm ki, pisəm. Mən həmişə demişəm ki, yaxşıyam. Baxmayaraq ki, heç də həmişə yaxşı olmamışam. Xəstə də olmuşam, başıma min bir müsibət də gəlib... Amma mən həmişə demişəm ki, yaxşıyam. Hər zaman hər cür təhlükədən xilas ola bilmişəm. Allahım məni hər zaman qoruyub, hifz edib.
... Əminə xanımla ilk görüşümüzdə də, sonrakı görüşlərdə də – hər dəfə görkəmli sənətkar, artıq ömrün və sənətin yüksək zirvələrində qərar tutmuş sevimli Əminə Dilbazi bizi coşqun sevinc və hərarətlə, gülərüzlə, mehribanlıqla qarşılayırdı. Bizimlə çox mehribanlıqla görüşürdü. Onun vaxtilə heyranı olduğumuz, “fəza”ya qalxarkən möcüzələr göstərən, təkcə biləkdən barmağının ucuna qədər olan kiçik bir hissəsi belə ayrıca bir ansambl, orkestr sambalı, təmtərağı, cah-cəlalı ilə nəhəng sənət yaradan əlindən öpürdük. O, bizi yanında oturdur, xoş sözlər söyləyir, bir-birimizdən hal-əhval tuturduq. Bizim üçün onun danışdığı hər şey maraqlı olduğundan sözünü kəsməməyə çalışır, arada bir özü nəfəs dərmək üçün dayanıb fasilə edəndə suallar da verirdik. Əminə Dilbazi çox sadə söhbətlər edir, uşaqlıq illərini xatırlayır, başına gələn maraqlı əhvalatlardan danışırdı. Onun şirin, maraqlı söhbətlərini daha da ləzzətli edən bir amil də odur ki, 90 yaşlı rəqqasə dadlı-duzlu Qazax ləhcəsindən çox az kənara çıxırdı. Bu bizi ona xüsusilə valeh edirdi. O, çox tez-tez məzəli zarafatlar edir, özü demişkən, kəndçi dili ilə desək, bizə sataşırdı.
Hal-əhval tutanda onun dediyi “... ömrümdə deməmişəm ki, pisəm” sözləri bizi çox mütəəssir etmişdi.
İnsanda eşqə, ruha, həvəsə, enerjiyə baxın!
Bir əsr ömür
yaşayasan, bir an ruhdan düşməyəsən!
Bir əsr ömür
yaşayasan, sözün məcazi mənasında daim at belində
olasan!
Bu ruhun və bu eşqin
sahibi, əlbəttə, hər zaman qalib olmalıdır!
Əminə Dilbazi Azərbaycan
mədəniyyətinin rəqs növü üzrə şah əsəridir.
Əminə Dilbazi Azərbaycan rəqsinin şah əsəridir.
Əminə Dilbazi doğrudan da Azərbaycan incəsənətində
ən vergili, ən istedadlı, ən qeyri – adi və ən
möcüzəli sənətkarlardan biridir. Hesab edirik ki, onun
haqqında indiyədək yazılanlar və çəkilənlər
çox azdır. Bundan sonra da Əminə Dilbazi sənəti
Azərbaycan rəqsinin ayrıca bir qolu kimi elmi şəkildə
öyrənilməli və tədris edilməlidir. Bu Azərbaycan
mədəniyyətinin, o cümlədən və xüsusilə,
Azərbaycan rəqs sənətinin inkişafına
sanballı bir töhfə və əsaslı bir xidmət
olardı.
O, indi rəqs etmir,
möcüzələr yaratmır, böyük-böyük
salonları fasiləsiz alqış sədaları altında
titrətmir...
O, indi danışır...
Amma eşq həmin
eşqdir, həvəs həmin həvəsdir. Bir az da həsrət
var, bir az da nisgil var. Və adama elə gəlir ki, bu həsrət
onu elə ömrü boyu izləyib. O həsrətin
içində bir az da qorxu olub, bir az da üsyan olub. Hər
halda həyat eşqi və qələbə arzusu hər
şeyə və o cümlədən bütün başqa
hisslərə və başqa cazibələrə qalib gəlib.
O, zirvənin 90-cı pilləsində
məğrurcasına qərar tutub. Artıq 91- ə keçmək
üzrədir. Geriyə, ətrafa, “aşağılara”,
yollara, cığırlara boylanır. Özü buludlardan
yuxarıda olduğu halda buludlardan aşağıları da
seyr edir. Və danışır. Amma...
Bir əsrlik ömrün
öz istedadı sayəsində yaratdığı
möcüzələrin xatirəsini neçə müddətə
danışmaq olar ki!
Bu gün – dekabrın 26-da
onun 90 yaşı tamam olur. Yeri gəlmişkən, yəqin
ki, bu sətirləri oxuduqdan sonra rəqs kraliçası
özünəməxsus həvəslə, şuxluqla,
şövqlə, özünə yaraşan cəldliklə, dərin
yumorla və bu günədək böyük sevgi ilə
qoruyub saxladığı şirin Qazax ləhcəsində “Ə,
ağrın alem, qızdan, qadından da yaşmı
soruşarlar, qızın, qadının da yaşınımı
söylüyəllər, a qıvlasız?” – deyə
etirazını bildirəcək...
Əminə Dilbazinin
ömrü gözəl (Bu söz nə qədər adi və
sadədirsə, o qədər də qeyri-adi və qeyri-sadədir
(mürəkkəb yox!), bu söz nə qədər gözəldir!
Təəssüf ki, biz onu hər yerdə, hər zaman və
hər şey üçün işlətdiyimizə görə,
onun özünün rəqs qədər ilkin gözəlliyinə
də qəsd eləmişik!), zərif, təntənəli və
təmtəraqlı, dağ çayları kimi
çağlayan, hiss və həyəcanları tüğyan
eləyən, insanın üz-gözünü, ondan da
çox könlünü oxşayan xəfifcə meh
altında asta-asta ləpələnən şehli
çiçək dənizi qədər gözləri, ürəyi
və beyni bihuş eləyən bir rəqsə bənzəyir.
Başlayan, lakin bu dəfə, hətta heç zaman sona
çatmayan Azərbaycan rəqsi!
Rəqs ömrü!
Ömür rəqsi!
Onun başlanğıcı
var. Məlumdur! Lakin sonu olmayacaq.
Əgər insanın fiziki
ömrünün sonunda bir nəhəng nida işarəsi
mümkündürsə də, Əminə Dilbazi rəqs –
ömrünün, ömür-rəqsinin sonu, sonuncu akkordu
yoxdur. Və yaxud olsa da, bu son – Yer kürəsi tək o qədər
nəhəngdir ki, onu bizim kimi adi adamların görməsi
üçün o qədər kiçiltmək
lazımdır və ya onun kiçilməsi və
görünməsi üçün ondan o qədər
aralanmaq lazımdır ki, əlini günlük əvəzinə
gözlərinin üstünə qoyub rahatca süzüb-seyr
edə biləsən... Lakin, bu mümkünmü?!
Son yoxdur! Ona görə ki,
zirvə adlanan yüksəkliyin də ən uca zirvələrini
o, elə fəth edib ki, bunun son olması üçün həmin
ən ucalıqlara yeni qədəm basılmalı, yeni
nöqtə qoyulmalıdır. Bu təzələnmə hələ
yoxdur. Azərbaycan xalqı ruhən buna qadir olsa da, tezliklə
həmin yeni rekord yaranacaqsa da belə, Əminə Dilbazi
böyüklüyünə zərrə qədər xələl
gətirməyəcək. Yeni incilər köhnə, əvvəlki
daş-qaşın da qiymətini, dəyərini bir daha
nümayiş etdirəcək. Artıq müqayisə
imkanı olacaq!
Müqayisə
üçün daha yeni nümunələr olacaq!
Əminə Dilbazi zirvəsinə
yüksəlmək üçün Əminə Dilbazi qədər
də istedadlı, zəhmətkeş və inadkar olmaq
lazımdır! Ax, nə qədər də primitiv və
şablon bir cümlə! Lakin primitivlik və şablon
içində böyük bir həqiqət gizlənir. Əslində
elə Əminə xanımın da bu dünyada ən
böyük missiyası primitivlik və şablon, məlumatsızlıq
və savadsızlıq, nadanlıq və cahillik toru içində
itib-batan milli rəqslərimizi yerin təkində xammal şəklində
olan qızıl topaları kimi zərif və qüdrətli əllərinə
götürərək, üzünün
toz-torpağını silib, təmizləyib, onun əsl
simasını, əsl gözəlliyini öz ölkəmiz və
millətimiz qarışıq dünyaya göstərməsi,
ölməz bir zərgər dəqiqliyi ilə torpaq
altından çıxarılmış zər
qırıqları üzərində işləyib onlara yeni
surət, yeni forma, yeni gözəllik, yeni şəkil, yeni
nümunə, yeni məzmun və yeni həyat verməsi oldu.
Zər qırıqlarından
zər-ziba düzəltmək!
Daş-kəsəkdən
daş-qaş eləmək!
Əslində “Əminə
xanım yox ikən var olan Azərbaycan rəqslərinin
tarixində yeni bir mərhələ açıb” – deyən həmkarımızla
razılaşmaq çətindir. Azərbaycan rəqsi Əminə
Dilbaziyə qədər yox deyildi, var idi. Necə ki, Azərbaycan
musiqisi Üzeyir bəyə qədər də mövcud idi.
Necə ki, Azərbaycan xalçası Lətif Kərimova qədər
də var idi. Necə ki... onlarla misal çəkmək olar.
... Və Azərbaycan rəqsi də Əminə Dilbaziyə qədər
var idi. Lakin Üzeyir Hacıbəyli bütövlükdə
Azərbaycan musiqisi ilə nə etdisə, Əminə Dilbazi
də ayrılıqda Azərbaycan rəqsi ilə onu elədi.
Hətta o, Üzeyir bəyin mahnısına belə quruluş
verdi...
... Zərdən
danışmışkən...
Dilimizə fars və ərəb
dillərindən keçmiş “zər” sözünün bir
neçə mənası var. Fars dilindən
aldığımız “zər” qızıl deməkdir.
Əminə Dilbazi Azərbaycan
rəqslərini qızıl qiymətinə mindirib.
Əminə xanımın rəqsləri
qızıl kimidir.
Əminə xanım Azərbaycan
rəqs sənətində qızıl nümunələr,
qızıl meyarlar və qızıl qaydalar yaradıb.
Dilimizə ərəb dilindən
keçmiş “zər” sözünün bir mənası
“toxum səpmə”, “əkmə” deməkdir.
Əminə Dilbazi Azərbaycan
incəsənətinin, rəqs sənətinin tarla və zəmilərinə
elə incilər səpib, elə toxumlar əkib, elə
şedevrlər bitirib ki, bu tarla və zəmilərin məhsulunu
Azərbaycan xalqı durduqca toplayacaq, dərəcək,
barınacaq, bəhrələnəcəyik.
Əminə xanım rəqs
sənətində elə inci toxumlar yaradıb ki,
dünyanın özü dağılmasa, heç bir başqa
fəlakət onun ilkinliyini, orijinallığını və
təbiiliyini yox edə bilməz.
Əminə xanım rəqs
sənəti tarlasında, milli rəqs zəmilərimizdə
elə toxumlar səpib, elə kollar – sünbüllər becərib,
elə məhsullar yetişdirib ki, təbiətin heç bir
qüvvəsi onları bizim əlimizdən ala, onların bizə
– Azərbaycana və Azərbaycan xalqına məxsus
olduğunu dana, inkar edə bilməz.
Ərəb dilindən bizə
keçmiş “zər” sözünün daha bir mənası
isə 107 santimetrə bərabər olan uzunluq
ölçüsüdür. Bu barədə düşünəndə
isə yada “METR” düşür. Bəli, METR – müəllim,
ustad Əminə Dilbazi elə Azərbaycan rəqs məktəbi
yaradıb ki, onun neçə-neçə yetirməsi hələ
uzun illər bu məktəbi yaşadacaq, o sənəti
yeni-yeni zirvələrə qaldırmaqda davam edəcək. Ən
maraqlısı, ən ecazkarı və ən rəmzi
olanı isə odur ki, METR – müəllim, ustad Əminə
xanımın “metr”i, etalonu 1 metr – yəni 100 sm deyil, 107 sm-dir.
Yəni adi ölçü, adi metr, adi etalon deyil, zərdir,
incidir, qızıldır!
Bu əsl METRin metridir.
Bu əsl zərgərin zəridir.
Bu əsl ustadın dərsidir.
Bu Əminə Dilbazi sənətidir!
O indi rəqs etmir.
Möcüzələr yaratmır. Böyük-böyük
salonları fasiləsiz alqış sədaları altında
titrətmir. Amma...
Amma onun indi daha möcüzələr
yaratmaması barədə deyilən də mübahisəli
fikirdir. Əminə xanım təxminən 3 yaşından
üzü bəri ötən 87 il ərzində
yaşadığı, xatirələrlə çox zəngin
olan, keşməkeşli həyatını az qala bütün
təfərrüatlarına, detallarına qədər
xatırlayır. Bu isə 90 yaşında bir insan
üçün əslində möcüzə deyilmi? Bu
heç də yeganə möcüzəsi deyil Əminə
xanımın. Onun bütün həyatı – 3 yaşından
bəri ötən 87 il başdan-başa qeyri-adi hadisələrlə
doludur...
Təəssüf ki, bu
yazıda biz onun xatirələrini verə bilmədik. Lakin onun
fikirləri ilə tamamlamaq istərdik. Bu sözlər həm
də Azərbaycan qadınının vüqar və qürur
nümunəsini ifadə edir: “Başım o qədər
müsibətlər çəkib... Amma əyilməmişəm,
sınmamışım, yolumdan sapmamışam. Ömrüm
boyu xalqıma xidmət etmişəm. Xalqım da məni
sevib, ucaldıb, həmişə əziz tutub. Mir Cəfər
Bağırovdan İlham Əliyevə qədər – mənim
xatırladığım 75 il ərzində Azərbaycanın
bütün rəhbərləri məni şəxsən
tanıyıb, hörmət edib, əməyimi, sənətimi
həmişə qiymətləndiriblər. Ötən
günlərimi xatırlayanda düşünürəm ki, mən
mənalı və qiymətli bir ömür
yaşamışam. Dilbazilər nəslinin adını bir az
da məşhurlaşdırmışam, bir az da
ucaltmışam. Millətimə və dövlətimə də
layiqincə xidmət etmişəm. Mən çox xoşbəxt
sənətkar və çox xoşbəxt anayam, çox
xoşbəxt insanam...”
... Yubileyin mübarək,
xoşbəxt sənətkar!
Ad günün mübarək,
xoşbəxt ana!
Bayramın mübarək,
xoşbəxt insan!
Kərim KƏRİMLİ,
Azər ALLAHVERƏNOV
525-ci qəzet.- 2009.- 26 dekabr.- S.20.