Tərcümeyi-halım
(sənədli roman- xatirə)
(İxtisarla)
Görkəmli
şair-publisist, dəyərli alim-pedaqoq, ləyaqətli
ziyalı, nurlu şəxsiyyət Famil Mehdinin 75 illiyi tamam
olur. Azərbaycanın XX əsrdəki ədəbi-ictimai həyatında
özünəməxsus yeri olan Famil Mehdi maraqlı həyat və
yaradıcılıq yolu keçib. Mərhum şairimiz
işıqlı əməllərilə, hər zaman əsl vətəndaş
mövqeyində dayanması ilə yaxın dövr tariximizin səhifələrinə
öz imzasını həkk edib. 1990-cı illərin
ortalarında – Azərbaycan xalqı üçün olduqca
narahat bir dönəmdə qələmə aldığı
“Tərcümeyi-halım” əsərindən parçaları
oxucularımıza təqdim etməklə unudulmaz Famil Mehdini
bir daha ehtiramla xatırlamağı özümüzə mənəvi
borc bildik.
Azərbaycan Respublikası
Elmlər Akademiyası Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutu adından başqa qələm yoldaşlarım
kimi mənə də tərcümeyi-halımı
yazmağım, həm də standartçılıqdan uzaq,
mühitim, yaradıcılığımla əlaqəli bir tərzdə
yazmağım təklif olunub. Nə vaxtdır, fikirləşirəm:
nə yazım? Haradan başlayım, harada qurtarım? Həm
də həyat və yaradıcılığımda qeyri-adi nə
olub ki? Mənim həyatım yaşıdlarımın
keçdiyi yoldan elə bir şeylə fərqlənirmi?! Əgər
fərqlənmirsə, bunun kimə xeyri ola bilər?
Bu suallar ətrafında
düşündükcə müxtəlif illərdə
yazdığım şeir və poemadan misralar yadıma
düşür.
Bu misralar arasında
bütün keçdiyim yol, sevincli-kədərli,
iztirablı, sarsıntılı günlərim gəlib
göz önümdən keçdi. Bir daha hiss etdim ki,
şeirlərim mənim tərcümeyi-halımdır.
İnamımdır, mübarizəmdir, məğrurluğumdur,
hünərimdir, canıyananlığımdır, həm də
qorxaqlığımdır, zəifliyimdir,
arxasızlığımdır, kimsəsizliyimdir. Elə buna
görə də belə qərara gəldim ki, tərcümeyi-halımı
yazım. Qoy onlarca müasirim-dostlarım,
tanışlarım, qələm yoldaşlarım
yazdıqlarımın səmimiliyinə, yaxud qeyri-səmimiliyinə
şahid olsunlar, yalanım varsa, açıq desinlər, məni
məzəmmət etsinlər, lap sənətin müttəhimlər
kürsüsünə çəksinlər. Mən həqiqəti
yazacağam. Əgər bəzi sözlərim
özünütərif kimi səslənsə, qeyri-təvazökarlıq
kimi görünsə, bəri başdan üzr istəyirəm.
Ömrüm boyu gəldiyim nəticələrdən biri də
budur: qeyri-təvazökarlıq pis sifətdir, ancaq həddən
artıq təvazökarlıq da bir şey deyilmiş!... Nə
isə, keçək əsl mətləbə.
1934-cü ildə
Ağdamın Sarıhacılı kəndində
doğulmuşam. Sarıhacılı kəndi Ağdamın
yuxarı qapısı hesab olunur. Şuşaya gedən yolun
üstündə yerləşir. Artıq şəhərə
bitişməkdədir. Bir otaqdan ibarət ata evimizin baş pəncərəsi
düz Qarabağ dağlarına baxır. İsti yay gecəsində
pəncərəni açanda yorğansız yatmaq olmur. Həm
də külək, sərin meh dağların, yamacların,
bağların gül-çiçəyinin ətrini evimizə
doldurur. Kəndimizi bölüb axan Kötəl çayı
da həmin dağlardan başlayıb gəlir. Son vaxtlar bədxah
qonşular çayın suyunu nasoslarla göllərə
qaldırdığından demək olar ki, quruyub. Bununla da kəndin
sanki bütün gözəlliyi itib. Doqulduğum gün kənd
kitabında qeyd olunmayıb. Anam da dəqiq bilmir. Hər-halda
doğulduğum tarix belə qəbul olunub: 25 dekabr 1934-cü
il.
Ailədə 6 nəfər
olmuşuq: atam, anam, dörd uşaq. Böyük çətinliklərlə
qarşılaşmışıq. Xüsusilə müharibə
illərində. Həmin illərdə Karyaginin (Füzulinin)
taxılı olmasa, bəlkə bütün Qarabağ
camaatı batardı. Həftədə, on gündə bir
adamlar atlanıb Karyaginə gedər, olan
qızıl-gümüşünü, paltar-palazını, gəbəsini
buğdaya, arpaya dəyişib gətirərdi. Bizdə də
belə idi. Həm də kasıb qohum-əqrəbaya, kənd
adamlarına əl tutmaq lazım gəlirdi. Adamlar pencər yeməkdən
şiş gətirmişdilər. Əziz nənəm bizimlə
bir yerdə qalırdı. Onun da inəyi, camışı
sağılırdı. Səhər-səhər sağıb
növbəyə dayanan əlsiz-ayaqsızlara verir, aparıb
südə bir az un çalır, yaxud pencər töküb
pörtlədir və yeyirdilər. Kənddə bir ailə
vardı. Vaxtilə rayonda rəhbər işlərdə
işləyirdilər. Obadan aralı gözəl daş ev
tikdirmişdilər. Darvazalarının başına
qızıl ulduz vurulmuşdu. İşə faytonla gedib-gələrdilər.
Camaata o qədər qaynayıb-qarışmazdılar.
Müharibə vaxtı kişilər cəbhəyə getdi.
Ailə üzvləri hara isə köçdü. Yalnız
bir qadın üç uşağı ilə
qalmışdı. Evdə nə vardısa
satmışdılar, dilənçi kökünə
düşmüşdülər. Biz obadan aralı, camaatdan
uzaq, həmin evin yanında qoyun-quzu otaranda bəzən
uşaqlar çıxıb yanımıza gələrdilər.
Cibimizdəki əl boyda çörəyi onlarla bölüb
yeyərdik. Bir neçə gün uşaqlar görünmədi.
Gedib pəncərədən baxdıq gördük ki, ana da,
uşaqlar da yan-yana uzanıblar. Çağırdıq cavab
vermədilər. İçəri keçdik. Məlum oldu ki,
uşaqların üçü də acından-xəstəlikdən
ölüb. Ana isə sağdır. Qaçıb kənd
qocalarına xəbər verdik. Üçünü də
arabaya qoyub yaxın təpənin döşündə bir yerdə
basdırdılar. Belə bir vaxtda atam bəzən öz
gödəkçəsini, hətta ayağımıza iri olan
çarığını bizə geyindirir, dərsdən
qalmağa qoymurdu... Boğazının yeganə isti şərfini
açıb mənə vermişdi ki, apar məktəbdə
qızıl orduya yardıma yazdır. Mən də aparıb
yazdırmışdım.
Elədiklərini heç
vaxt üzümüzə vurmazdı. Yalnız bir söz deyərdi:
“Ata olarsınız, özünüz bilərsiniz ki, ata nə
deməkdir.” Hərdən axşam bizi oturdub öyüd-nəsihət
verərdi və məcbur edərdi ki, dəftərə
yazıb əzbərləyək. Həmin nəsihətlərdən:
“Hər adamla dostluq eləməyin. Eləyəndə axıra
kimi eləyin. Əlinizdəki bir tikə çörəyin kəsib
çoxunu dostunuza verin, azını özünüz
götürün.” “Bir yerə qonaq gedəndə
özünüzü qaydaya salın ki, gecə yarı deməyəsiniz:
“İtinizin qabağına durun, su başına gedim.” Çox
istəyirdi ki, kənddə hamımızın ayrıca
evimiz, qapı-bacamız olsun. Etirazımızı belə bir
misalla dəf etdi: “Külək əsəcək alma
ağacından alma yerə düşəcək.
Uşaqlarınız bu bir almanın üstündə
dalaşacaq. Sonra arvadlarınız dalaşacaq. Sonra
özünüzün aranız sərinləyəcək.” Mənə
torpaq sahəsi götürdü. Son vaxtlar göz xəstəliyinə
tutulmasına, pis görməsinə baxmayaraq gözəl bir
bağ saldı. Ölüm ayağında iki şey
arzuladı. Birincisi dedi ki, öz suyumuzdan (Kötəl
çayının suyunu nəzərdə tuturdu. Axır
vaxtlar daha çox mineral su içirdi) içmək istəyirəm.
İkincisi dedi ki, mən hələ bağ salacaqdım,
ağac əkəcəkdim. Kötəlin suyundan içməsi
ilə dünyasını dəyişməsi bir oldu. Mən
sonralar onun xatirəsinə və nəvələrinin
torpağa bağlanması üçün orada ev tikdirdim.
Atamın son sözləri də ürəyimdə şeirə
çevrildi:
Yorub yollar gəldim
qışın qarında,
Öpüb qucaqladım,
üzünə baxdım.
Titrədi son sözü
dodaqlarında:
“Ağac əkəcəkdim,
bağ salacaqdım...”
Atamın ömrünün
son vaxtları mənim aspirantura illərimə, onun məsləhəti
ilə ailə qurduğum və ilk uşağın-
Şamilin dünyaya gəldiyi günlərə, ən
başlıcası isə müdafiə etdikdən sonra
ağır xəstəliyim vaxtına düşür. Ona
görə də heç bir köməklik göstərə
bilmədim. Yeri gəlmişkən həmin ağır
günlər haqqında, namizədlik müdafiəsi ərəfəsində,
qışın qarlı-şaxtalı bir günündə xəbər
gəldi ki, kişinin vəziyyəti çox
ağırdır. Yolları qar basdığından avtobuslar
işləmirdi. Birtəhər Şamaxıya gəldim. Raykomun
birinci katibi işləyən qohumum Rəşidin
maşınını alıb yola düşdüm. Dəfndə
iştirak etdim. Bir neçə gün qalıb geri
qayıtdım.
Müdafiəyə bir həftə
qalmış ürəyimdə şiddətli ağrı
başladı. Azərbaycanda hamının “Loğman” deyə
çağırdığı yazıçıların həkimi
Veyisov gəldi. Baxdı, dərman yazdı və dedi: “Tərpənmək
olmaz. Sakit uzanmalısan...” Hər gün də gəlib baş
çəkirdi. Vaxt yaxınlaşırdı. Universitetdən
zəng edir, gəlir, əhvalımdan xəbər tuturdular.
Müdafiəni başqa vaxta keçirmək istəyirdilər,
qoymadım. Müdafiə günü dedim, paltarımı
verin, geyinirəm. Dedilər, olmaz. Rayondan gəlmiş
qohumların, evdə ailə üzvlərinin, heç kimin
sözünə baxmadım. Geyindim, məni taksiyə oturdub
universitetə gətirdilər. Pilləkənlərı necə
çıxdım, Allah bilir. Elmi Şura üzvləri dilxor
idilər. Sədr professor Əlövsət Abdullayev (Allah rəhmət
eləsin) başqa məsələləri dayandırıb
müdafiəyə başladı. Ürək
döyüntüsü nəfəs almağa belə aman
vermirdi. Elmi Şura üzvlərinin razılığı ilə
çıxışımın mətnini şair Xəlil Rza
oxudu. Xəstə olduğum günlərdə tez-tez yanıma
gəlirdi. Hətta çıxışımın mətninin
hazırlanmasına da kömək etmişdi. Müdafiə
birtəhər keçdi. Evə qayıtdım. Deyirlər,
Veyisov eşidəndə ki, mən ayağa qalxmışam,
iki əli ilə başını tutub: “Evə salamat
qayıtmayacaq...” Amma Allahın köməkliyi ilə
qayıtdım.
Ancaq səhər Veyisovun təkidi
ilə məni xərəyə qoyub xəstəxanaya
apardılar. Təxminən beş ay xəstəxanada
qaldım. Dava-dərmanın heç bir köməyi
olmadı. Ürək döyünməsini hətta saymaq belə
mümkün olmurdu. Professor Cahangir Abdullayev bir dəfə Mərdəkanda
xəstəxanada mənə baxandan sonra dedi: “Köpəkoğlunun
cavanlığı gör nə deməkdir ey. Yaşlı
adam olsaydı, bu döyüntüynən ürək
çoxdan partlayardı...” Bu uzun əhvalatdır. Təfsilata
varmaq istəmirəm. Ancaq onu deyirəm ki, beş ay xəstəxana
həyatından sonra Veyisov mənə dedi: “Famil, sənin dərdinin
dərmanı vətənin havasıdır. Dərman sənə
kar eləmir. Gəl sən xəstəxanadan çıx, get əvvəl
Ağdama, bir neçə gün qalandan sonra çıx
Şuşaya. Hər şey düzələcək. İstəyirsən,
dilimdən kağız verim”, Təəccübləndim: necə
yəni Şuşa? Ürək xəstəliyi hara,
Şuşa yüksəkliyi hara? Ancaq o məni
inandırdı. Həqiqətən Şuşada iki ay ərzində
hər şey qaydasına düşdü. İndi bu cümlələri
yazıram, yenidən ürəyim ağrıyır. Axı bu
gün Ağdam da, Şuşa da düşmən əlindədir...
Belə bir vaxtda,
açığını deyim ki, uşağa süd
almağa belə pulumuz olmadığı bir zamanda mən
ata-anaya necə kömək edə bilərdim? Hələ o
günlərdə bu, dərdimin üstünə dərd gətirirdi.
Bir az babatlaşandan sonra ünvanı yazıb cibimə
qoyurdum (hər ehtimala qarşı, bir şey olsa, bilsinlər
kiməm) və universitetə gedib-gəlirdim. Burada bir gün
üzümə açıq dedilər: “Sənə işləmək
olmaz. Təqaüd düzəltmək lazımdır”. Bu
söz məni yenidən dərdə saldı. Ancaq
özümdə cəsarət tapdım. Özümü
sağaltdım. Universitetin rektoru Mehdi əliyev (Allah rəhmət
eləsin, ideal insan idi) bütün 1965-ci ili işsiz
qaldığımı eşidib məni yanına
çağırdı. Jurnalistika kafedrasına baş laborant
vəzifəsinə işə götürdü. Az sonra
müəllim, baş müəllim... Doktorluq dissertasiyası
da yazdım. Şeir kitabları da çap etdirdim...
Mən bu cümlələri
atam qarşısında günahımı yumaq
üçün yox, keçdiyim yolun bu dəhşətli
günlərini xatırlatmağı lazım bildiyim
üçün yazdım. Sonradan keçirdiyim iztirablar
hamısı ürəyimdə misralara çevrildi. Bir də,
demək istəyirəm: iradə yaman şeydir. İnsan
prinsipiallıq göstərsə, özündə cəsarət
tapsa, hətta ölümə də qalib gələ bilər.
Anam haqqında. Anam
Şövkət Həşim qızı Ağdamın
Sarıhacılı ilə qonşu Əhmədavar kəndindəndir.
Hacı Sadıq oğlu Həşimin qızıdır. Babam
dövlətli olub. Su dəyirmanları bu son vaxtlara kimi
Kötəl çayı üstündə işləyirdi. Kənddə
ən yaxşı ev babamgilin evi olub. İkimərtəbəli.
Sütunlar üstündə. Dörd tərəfi
açıq eyvan. Binanın iki tərəfindən yuxarı
qalxmağa daş pilləkənlar. Hacı Sadıq babam da
maarifpərvər adam olub. Oğlu Rüstəm Avropa təhsili
alıb. Həşim babam isə təsərrüfatla məşğul
olub. Rüstəmbəy çox savadlı imiş. Neçə
xarici dil bilirmiş. Hətta deyilənə görə, 20-ci
ildə rus qoşunları Ağdama gəlib camaata ultimatum verəndə
əhali adından irəli sürülən sərt tələblərlə
Rüstəmbəy çıxış edib.
Anam da, atam kimi savadsız olub.
Səhhəti imkan verdikcə kolxozda işləyib. Xəstə
olanda kolxozda onun əvəzinə biz işləmişik: arx
çəkmişik, xəndək qazmışıq, ağac
dibi belləmişik, alaq eləmişik və s.
Görünür ata yurdunun dağıdılması ona bərk
təsir etmişdi. Bunu tez-tez xatırlayır, həyəcanlanır,
kövrəlirdi. Üstəlik də Bakıda təhsilli
qardaşı çox cavanikən vəfat etdi. Digər
qardaşı Məhəmməd müharibə başlanan
günü, hələ 18 yaşı tamam olmamış,
könüllü, orduya gedib. Yalnız bircə məktubu gəlib...
Anam lap bu son illərə
kimi qardaşlarının səliqə ilə təmiz ağa
büküb sandıqda saxladığı paltarlarını
açıb qarşısına qoyar ağlayar, bayatı
çağırar, ağı deyər, özündən gedərdi.
Daşlaşmış əllərini, barmaqlarını
açıb, üz-gözünə, sinəsinə su səpib
güclə ayıldardılar.
Anamla bağlı bu faktlar
sonradan “Səni gözləyirəm” poemamın yaranmasına səbəb
oldu. Əri cəbhədə həlak olmuş, ömrü
boyu yol gözləyən Azərbaycan qadınının sədaqət
və məhəbbəti burada əsas yer tutur:
Oxumağımızda
anamın haqqı-sayı daha çoxdur. Hər gün
ağacı alıb əlinə, başımızın
üstünü kəsdirir: “Oxuyun”- deyirdi. Müharibənin
ağır günlərində kəndin bütün
uşaqları məktəbdən çəkildilər. Ancaq
anam bizi qoymadı bir gün də dərsdən qalaq. Hətta
tikə-tikə bölünən çörəyin
özünə düşənini bəzən yemir, səhər
heybəmizə qoyurdu ki, sinifdə çörək yeyənin
əlinə baxmayaq. Bu haqda mən “Bəs o gün nə yedin
sən?” adlı şeirdə yazmışam. Atamın köhnə
paltarlarını söküb xalam Mələklə birlikdə
bizə paltar tikirdi. Bizim təhsilimizdə, xüsusən ali təhsilimizdə
xalam Mələk Həşim qızının böyük
haqqı olub. Allah ona min rəhmət eləsin. Biz
qardaşlar, hətta qohumlar tələbə vaxtı onun Mirzə
Fətəli döngəsi 7 nömrəli həyətdəki
darkeş otağında yaşayıb oxumuşuq. Onun ən
ucuz qiymətə aldığı ətdən bişirdiyi
supu, küftə-bozbaşı yeyib yaşamışıq,
oxumuşuq.
Mən bu cümlələri
yaza-yaza qonşu otaqda anamın “ay allah”, “öldüm, allah”,
“ah-uf” fəryadını eşidirəm. Bir yandan yaş, bir
yandan da xəstəlik. Heç nə ona kömək etmir: nə
həkimin məsləhəti, nə gəlini Ofelya Qara
qızının, nəvələri Yeganə və Nərimanın
yastığının yanında dayanmaları, nə də mənim
təskinlikverici sözlərim. Tez-tez Qarabağı
xatırlayır. Nə demək istədiyini başa
düşürəm. Ağır dərddir: ana ağır xəstə,
vətən, qəbiristanlığımız düşmən
əlində.
Əslində yuxarıda
yazdıqlarım ata-anamdan çox özümə aiddir. Mənim
kimliyim nə karalığım haqqında çox söz
deyir. Şerimin mayasının haradan gəldiyini, fikir və
duyğularımın, hisslərimin necə
yaranıb-formalaşdığını müəyyən dərəcədə
açıb göstərir. İndi də özüm və
mühitimin tərəfləri haqqında bir qədər ətraflı
danışmaq istəyirəm.
Yuxarıda qeyd etdiyim kimi
yeddinci sinfi Əhmədavar kənd məktəbində bitirib,
Ağdam pedaqoji məktəbinə daxil oldum. Bu məktəbdə
aldığım təhsil, savad, bilik, məlumat mənim
taleyimdə həlledici rol oynadı. Oradakı polad
intizamı, pedaqoji qayda-qanunu sonralar heç yerdə görmədim.
Kənd məktəbində Müzəffər Kərimovun
ciddiliyi, prinsipiallığı, tələbkarlığı
çox xoşuma gəlirdi. Yadımdadı, bir dəfə
tarix dərsinə hazırlaşa bilməmişdim. Neft
olmadığından lampamız yanmadı, işıqsız
qalmışdıq. Səhər məktəbə gedəndə
evin taxtapüştünə çıxdım. Yekə bir
şirin nar götürdüm. Heybəmə qoyub məktəbə
apardım. Müzəffər müəllim sinfə girən
kimi aparıb stolun üstünə qoydum. Gözlədiyimin
tam əksi oldu. Jurnalda adları oxuyan kimi mənə üz
tutdu:- gəl dərsi danış,- dedi. Ayağa qalxıb
başımı aşağı saldım:- Bilmirəm.- dedim.
Qapını açıb narı kolların arasına
fırqıtdı... Maraqlı insan idi. İndi də
yaşayır.
Pedaqoji məktəbdə isə
əsl ziyalı, tələbələrlə səmimi
ünsiyyət yaradan alicənab müəllimlərə rast gəldim.
Ağsaqqallar İdris Əlimirzəyev, Kərrar Mikayılov,
Hacı Hacızadə, Əmir Əmirli, İsmayıl
Ağayev, Süleyman Məmmədov, daha sonra Nəriman Qəhrəmanov,
Hüseyn Əliyev, Əbdüləhəd müəllim,
Alı və Nuriyyə Rəhimovlar, Mahmud Çolakov. Bunlar həqiqətən
ziyalı idi. Bütün tələbələrə öz
övladları kimi baxırdılar. Onların sırasında
Kübra əliyevanı ayrıca qeyd etmək istəyirəm.
Kübra müəllimə onlara nisbətən çox cavan
idi. Sözün həqiqi mənasında mənə
analıq, bacılıq edibdir. Allah, necə də nəcib, həssas,
qayğıkeş insan idi... Pedaqoji məktəbdə
komsomol-komitəsinin katibi seçildim. Rayonun ictimai həyatında
iştirak etdim. Kommunist Partiyası sıralarına qəbul
olundum. O vaxt partiyaya çox böyük inamım vardı.
Stalinin ölümü bütün dünyanı
sarsıtmışdı. Rayon yas tutub ağlayırdı. Qəzetlərdən
oxuyurdum ki, bütün dünya Stalinə yas saxlayır. Hətta
Yunanıstanlı bir ana öz körpəsinin venasını
kəsib qanını köynəyinə boyayıb, Moskvaya
göndərmişdi ki, Stalinə sonsuz məhəbbət
nümunəsi kimi muzeydə saxlasınlar. Hələ o vaxt pərəstişin-filanın
nə olduğunu bilmirdim. Pedaqoji texnikumu fərqlənmə
diplomu ilə bitirib, 1953-cü ildə Azərbaycan Dövlət
Universiteti filologiya fakültəsinin jurnalistika şöbəsinə
daxil oldum.
(Ardı var)
Famil MEHDİ
525-ci qəzet.- 2009.- 9 dekabr.- S.7.