Başkeçid Etimadı
Əşşi, belə də şair olar? Heç zarafat-zad eləmir. Etimad Başkeçidi deyirəm. Qeybət elədiyini də eşitməmişəm. Ədəbiyyat haqqında uzun-uzadı axmaq və axsaq mübahisələrə girişdiyini də. Tez-tez kitab çap etdirmir, mətbuata “məndən başqa hamı yalandır” tipli müsahibələr vermir. Hətta bir az dərinə getsəm, onu qaraqabaq adam da adlandıra bilərəm. Qırxdan çox yaşı var, cəmi bircə kitabı çıxıb.
Yox ey, qardaş belə olmaz, o günü getmişik toya, görürəm, saat on olmamış durub gedib evə. Hara gedirsən axı, ay Etimad bəy, hələ bizim bu şair yığnağı axıra kimi oturacaq, toy başa çatandan sonra da özlərini verəcəklər pivəxanaların birinə. Elə o pivə məclisindəcə başlayacaqlar bir-birini acılamağa. Pivəxanadakı bütün qonşu stollar tamaşa edəcək bunların dava-dalaşına. Hələ səhəri günü demirəm. Bəh-bəh-bəh, heç nə olmamış kimi bir-birinə zəng vurmalar, görüşə dəvət etmələr (guya mərd oğlanlardır, içki söhbətinə qayıtmırlar), beyinlərindəki qurdların növbəti üsyanına kimi bir-birlərinə dedikləri uzun-uzadı tərifnamələr... Şairliyin resepti bütün bu sadaladıqlarım deyilmi? Etməgil! Özün də Qorki adına Ədəbiyyat İnstitutunu bitirmisən, bizdən yaxşı bilirsən ki, şairlik nə olan şeydir. İlhamın cövlan eləyir, şeirlərini oxuyanda elə bil adamın üstünə tank gəlir:
Silkinər, qovzanar,
kişnər at kimi,
Bu çölün
üstünə o çöl
yürüyər.
Bu zülmət
gecəyə, ya Həbib Allah,
Nə qurşun
işləyər, nə
yol yürüyər.
Qurban olum sənə ay Allah. Bu nə
enerjidir, bu nə nəfəsdir? Bu nə ilhamdır? Tez şairin təxəllüsü düşür
yadıma: Başkeçid.
Hər şey aydındır.
Məclislərin birində
nəsil və estetika qarşıdurması
barədə söhbət
düşdü. Söhbətindən
tutdum ki, kimin hansı yuvanın quşu olduğunu yaxşı bilir və cəbhəsindən
asılı olmayaraq, istedadlı adamlara dərin sevgisi, sayğısı var. “Qorki”
məzunu olan yazarımız rus dilini mükəmməl bilir. Ötənlərdə
roman yazdığını eşitdim. Məndən olsa, kitabı Rusiyada çap etdirər. Onsuz da bizdə çox
zaman adam “özünü xaricdə
sübut eləyəndən
sonra” daha hörmətli olur. Ortada qos-qoca Əkrəm Əylisli, yaxud musiqidə Alim Qasımov örnəyi var. Azərbaycanda
isə bədii mətndən əvvəl
adamın siyasi dünyagörüşü ilə
maraqlanırlar. Hansı
tərəfdədir, hansı
partiyaya rəğbəti
var, hansı siyasi liderlə şəkli var, hansı ədəbi təşkilatın üzvüdür...
Şübhəsiz ki,
bütün bunların
önəmi olmamış
deyil. Yazıçının
ziyalı mövqeyi olmayanda onun yazdıqları gözdən
düşür. Amma hər şeydən öncə səmimiyyət
olmalıdır. Yoxsa
“mən müxalifət
ruhlu yazaram” deyibən telefonunu deputat nömrələri ilə bəzəyəsən?
Bunu qəbul etmək olmur.
Əziz Etimad bəy! Uzun müddətdir qürbətdə
yaşadığını bilirəm. Hekayələrində
də qürbətçilik,
qəribsəmək yalançı
sentimental ruhda yox, mənəvi-psixoloji planda
qələmə alınıb.
Bizim elə kişi yazarlar var ki, darıxmaqları
qadın darıxmağıdır.
Uzun illər qadın yazarlarımız
kişi kimi, kişi yazarlarımız qadın kimi yazıblar. Etimadın hekayələrində isə
onları qələmə
alan yazıçı
ilə birlikdə qədim-qayım bir türk kişisi addımlayır. Bu iki Etimad bir-birinə nəinki mane olur, əksinə kömək edir, dialektik vəhdətdədir. Məsələn,
oxuyanda ağladığım
“Velosiped” hekayəsi, bununla yanaşı “Veyil dərəsi”, “Devri-aləm və bir gün”ün təhkiyəsində dastançılıq
ovqatı hiss olunur. Hekayələr mənə
böyük türk yazıçısı Yaşar
Kamalın təhkiyəsini
xatırladır. Fikrimcə,
yeni tipli türk nəsri Yaşar Kamalla inkişaf etdiyi kimi, bizdə də yeni yazıçılar
nəsli bu cür köklü-köməcli
mətnlərin üzərində
qurulacaq. Etimad Başkeçidin yazılarını
oxuyanda elə bil çoxdan unutduğum kədərli bir hadisəni və yaxud maraqlı
bir insanı xatırladım. Mənə
elə gəldi ki, bu kitabı
nə vaxtsa birinci cümləsindən
axırıncı cümləsinə
kimi əzbər bilmişəm. Sonra hamısını unutmuşam.
Onun şeirlərini, hekayələrini oxuduqca, hər şey bir-bir yadıma düşürdü. Bəlkə
də elə qan yaddaşı deyilən şey budur. Müəyyən dövrdə adam ordan uzaqlaşar, gedər məmləkətlər
gəzər, kitablar oxuyar, cürbəcür adamlar tanıyar, amma bayaq dediyim
yaddaş onu heç vaxt tərk etməz. Əvvəl-axır çevrə
gəlib qapanar, bir də görərsən
ki, elə beləcə də yazmısan:
Başkeçid tövbəkar,
mübtəla, düşkün,
Qəddin xışmalandı,
nə hala düşdün,
Öl qurtar, vallahi, kişilikdimi?
Əyilə-əyilə çuğul
yürüyər.
Adam az qalır gedib bu şeirlərin müəllifinə elə
beləcə də desin: “Bağışlayın,
Sizə əllə toxunmaq olar?” Şeirlərdə bəzən
hecalar qırılır,
amma intonasiya axsamır. Dördhecalı
misrada on bir hecalıq enerji olur. Məsələn, Şərif Ağayara həsr edilmiş “Qarşı yatan qara dağın binası” şeirinə fikir verək:
Dəlmədeşik,
Paramparça,
Çilməçilik,
Ötələrdən varaqlanan
gündəlik.
İllər ili yürdük, könül
bəslədik,
Gör nə təhər çatlar sınar, tökülər.
İlk tanış
olduğumuz vaxtlarda qaraqabaqlığını heç
bəyənməzdim. Mənə
elə gəlirdi ki, həddindən artıq özündənrazı
adamdır. Sonralar öyrəndiyim bütün
ciddi ədəbi mətləblərin işartılarını
onun kitabında gördüm. Çox danışmağı sevməməyinin
əsas səbəbini
də bir çox şeyləri bilməsi ilə əlaqələndirirəm:
Niyyətinə dövran
yapdın, nəf nədir,
İşin Allah tərəfində,
kef nədir,
Dəlil-isbat meydanında
laf nədir,
Qədəyi, gəl,
açılmayan dil mənim.
Bu misraların
müəllifi “internet şairləri”
dövründə sükuta
qərq olmalı idi. Başqa cür ola da
bilməzdi. Bəlkə
səhv deyirəm, Etimad bəy?!
Mövlud MÖVLUD
525-ci qəzet.- 2009.- 12 dekabr.- S.20.