Sənət məbədimiz
AZƏRBAYCAN YAZIÇILAR
BİRLİYİ-75
Bu yazını qələmə
alanda fikrim məni iyirmi dörd il əvvələ-1985-ci ilin
bir payız gününə apardı. Həmin gün SSRİ
Yazıçılar İttifaqının üzvlük biletini
əlimə almışdım. Sevincimin həddi-hüdudu yox
idi. Özümü xoşbəxt hiss edirdim. İndi o vaxtdan
illər keçib. Gözlərimizin qarşısında
dünyaya meydan oxuyan böyük bir imperiya-SSRİ
dağıldı. Azərbaycan
yazıçılarının çoxdan arzuladıqları
müstəqillik ideyası xəyallardan həqiqətə
döndü. Vətənimiz və dövlətimiz kimi Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqı da müstəqil oldu, azad
bir təşkilata çevrildi, az sonra bu təşkilat Azərbaycan
Yazıçılar Birliyi kimi fəaliyyətini davam etdirdi. Bu
il bu sənət məbədimizin-Yazıçılar
Birliyinin təsis edilməsindən 75 il keçir. Söhbətimə
Birliyin yaranmasının birinci günündən-13 iyun
1934-cü ildən də başlaya bilərdim. Amma onun
yaranması bircə günün işi olmayıb, ona görə
də bir az qədimdən başlayıb
çağımıza gəlmək istərdim. Mənim
fikrimcə, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin tarixi
müəyyən mənada elə XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixi deməkdir...
Sənət
adamlarının, xüsusilə şairlərin, ədib və
yazıçıların bir araya toplanması, ədəbi məclislər
təşkil etməsinin tarixi çox qədimdir. Görüb-götürmək,
bir-birindən öyrənmək, fikir birliyinə nail olmaq baxımından
bu məclislərin çox böyük əhəmiyyəti
olmuşdur. Ədəbi məclisə o adamlar
toplaşmışlar ki, onların
dünyagörüşü, yaradıcılıq istiqaməti,
bədii zövqü bir-birinə yaxın olmuşdur. Dünya
ədəbiyyatı tarixində buna aid xeyli misallar gətirmək
olar. Belə ki, hələ eramızdan əvvəl I əsrdə
– Roma mədəniyyətinin “qızıl dövrü”ndə
Vergili, Horatsi, Propersi kimi tanınmış
yazıçıları birləşdirən ədəbi dərnək
mövcud olmuşdur. Orta əsrlərdə-Avropada bu tipli ədəbi
birliklər fəaliyyət göstərmiş, bu birliklər
“salon”, “loca”, “akademiya” və s. adlar
daşımışdır. Fransada ən çox məşhur
olan “Parnas” ədəbi qrupu böyük şöhrət
qazanmışdı (Bu haqda ən qısa və yığcam
məlumatı “Ədəbiyyatşünaslıq terminləri
lüğəti”ndən tutmuş Xarici ölkə ədəbiyyatlarının
tarixini əks etdirən kitablarda geniş məlumat ala bilərsiniz)
. Bizə yaxın olan Rusiyada isə XVII-XIX əsrlərdə
“Ədəbiyyat, elm və incəsənət həvəskarlarının
azad cəmiyyəti”, “Arzamas” kimi birliklərdə
Radişşev, Cukovski, Puşkin kimi klassiklər
yetişmişdir. Azərbaycanda isə bu ənənənin əsası hələ
orta əsrlərdə-XII əsrdə Şirvanşahlar və
Eldəgizlər sarayında qoyulub. Bu haqda söz açan tədqiqatçılar
yazırlar ki, Şirvanşahlar sarayında o dövrün bir
çox qüdrətli sənətkarları- Xaqani, Əbülüla
Gəncəvi, Fələki Şirvani bir ədəbi məclis
qurmuşdular. Əbülüla Gəncəvi sarayda yaşayan
bu şairlərin məliküş-şüərası
(indiki anlamda-başçısı) idi.
Ədəbiyyat tarixçilərimiz
saray ədəbiyyatından söz açarkən birmənalı
şəkildə onu hakim feodal-ruhani görüşlərini
təbliğ edən bir ədəbiyyat kimi qələmə
vermişlər. Məliküş-şüəra başda
olmaqla saray şairləri əsasən xidmətində
durduqları şahları mədh edir, həmin şahların
həyatını, apardığı müharibələri vəsf
edir, tərənnüm və tərif yarışında
bir-birini ötməyə çalışırdılar. Bunu
biz XII əsrin ən qüdrətli söz ustası olan
Xaqaninin yaradıcılığında da izləyə bilərik.
Belə ki, Xaqani sarayda yaşayarkən Şirvanşah Mənuçöhrü
tərifləyən xeyli mədhiyyələr qələmə
almışdı. Ancaq saray ədəbiyyatını qiymətləndirərkən
onu təkcə mədhiyyə ədəbiyyatı kimi səciyyələndirmək
doğru olmazdı. Saray şairləri həm də
dövrün poeziyasını yaratmaqda böyük rol
oynamışlar – Azərbaycan ədəbiyyatında dünyəvi
və dini motivlər, fəlsəfi şeir saray ədəbiyyatının
da əsas istiqamətini təşkil etmişdir. Bu mənada
sarayda yaşayan Xaqani ilə sarayda yaşamayan Nizami poetik sənətkarlıq
baxımından əsl hünər sahibi olmuşlar. Demək
istəyirəm ki, ədəbiyyat tarixini tədqiq edərkən
“bu, saray ədəbiyyatı”, “bu, xalq ədəbiyyatıdır”
kimi stereotipdən yaxa qurtarmaq vaxtı gəlib çatıb.
Söz adamlarının ədəbi
məclislər şəklində birliyinə sonrakı əsrlərdə
də rast gəlirik. Biz Füzulinin ustadı kimi xatırlanan
Həbibini XV əsrdə Şah İsmayıl Xətayinin,
Füzuli davamçısı Saib Təbrizini XVII əsrdə
II Şah Abbasın, Şamaxılı, beş dil bilən Mirzə
Nəsrullah Baharı XIX əsrdə Nəsrəddin
şahın, İranın qüdrətli şairi Məhəmmədtağı
Baharı Pəhləvilərin sarayında Məliküş-şüəra
rütbəsində görürük. O da məlumdur ki,
Xaqani, onunla bir əsrdə yaşayan Fələki, XX əsrdə
isə Məhəmmədtağı Bahar saraydan üz döndərmişlər,
şahların qəzəbinə düçar olan bu şairlər
ruhlarına yad olan o məkana bir daha qayıtmamışlar. Ancaq
fakt burasındadır ki, onlar böyük bir missiyanın-ədəbi
birliklərin yaranmasında mühüm rol oynamışlar.
Ədəbi məclislər
bir çox hallarda həm də ədəbi məktəblərə
çevrilmişdir. “Onlarla istedadlı şairlər həmin ədəbi
məktəblərdə yetişmiş, ilk şeirlərini bu
məclislərdə oxumuşlar, məclisin başında
duran ustad şair gənc istedadların qayğısına
qalır, müəyyən şeir formalarının
yaranmasında onlara istiqamət verir, aralarında bir növ,
yarış təşkil edirdi. Bunun üçün o, klassik
şairlərin məşhur qəzəlinə nəzirə,
təxmis yazmağı onlara tapşırır və məclisin
yığıncaqlarında oxutdurub qiymət verirdi” (Həmid
Məmmədzadə).
Ədəbi məclislərin
daha gur, qızğın dövrü XIX əsrdir. XIX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində iki fərqli,
bir-birilə müxalifət təşkil edən zövqlərin,
dünyagörüşlərin, ədəbi platformaların
üz-üzə gəldiyi dövrdür. Həmin dövrdə
klassik poeziyanın-Füzuli “əsarəti”nin hələ bitmədiyi
bir həqiqət idi (“Şairlər, ədiblər Füzulini
ötməyə deyil, bəlkə ona yetişməyə və
var qüvvələri ilə öz əsərlərini
Füzulinin əsərlərinə bənzətməyə və
beləliklə, ədəbiyyatı
qırıldığı nöqtəyə vardırmağa
çalışırdılar. Beləliklə, azəri ədəbiyyatı
öz orijinal mənliyini itirmiş və Füzulinin
ardınca qoşmağa başlamışdı...Ədəbiyyat
öz normal yolunu itirmiş, həlqəvi bir gedişlə
Füzulinin başına hərlənir, haraya getdiyini
özü də bilmirdi- Cəfər Cabbarlı”), digər tərəfdən,
realizmin, maarifçilik xəttinin ədəbiyyatda tədricən
üstün mövqe nümayiş etdirməsi də diqqəti
cəlb edirdi.
XIX əsrdə yaranan və ədəbi
prosesi dinamik hala gətirən məclislər əsasən
orta əsrdəki klassik şeir məclislərini xatırlatsa
da, burada fərqli məqamlar da diqqətdən yayınmır.
Ədəbi məclislərdə təkcə şeir
müzakirəsi keçirilmir, həm də dövrün,
zamanın yeni meyl və tendensiyalarının da ifadəsi
öz əksini tapırdı. Bu məclislərin özü də
ədəbiyyatda maarifçilik xəttinin bir təzahürü
idi. Azərbaycanın ayrı-ayrı bölgələrində
yaranan bu ədəbi məclislər vahid ədəbi prosesin
ayrı-ayrı şaxələri kimi bir-birilə sıx
bağlı idilər, məclislər arasında məktublaşmalar
gedirdi, bir məclis üzvünün digər bir məclisdə
iştirak etməsi də təəccüblü deyildi. Ən
başlıcası isə, məclislərin ədəbi
zövq dairəçi, yeniliyi qiymətləndirmək
duyğusu bir-birilə çulğaşırdı.
“Divani-hikmət” (“Hikmət
evi”) ədəbi məclisi 1820-1830-cu illərdə Gəncədə,
Mirzə Şəfi Vazeh tərəfindən təşkil
edilmişdi. Kimlər idi məclis üzvləri? M.Ş.Vazeh,
A.Bakıxanov-Qüdsi, M.F.Axundov, Mirzə Mehdi Naci, İbrahim
Qüdsi, Ağa İsmayıl Zəbih, Fazil xan Şeyda və
bir də qeyri millətdən olan İ.İ.Qriqoryev, X.Abovyan,
Q.Rozen, L.Budaqov və F.Bodenştedt.. “Divani-hikmət” Tiflisdə
Mirzə Şəfinin (1852), Gəncədə isə Mirzə
Mehdi Nacinin vəfatına kimi (1882) öz fəaliyyətini
davam etdirmişdir. ( Bəri başdan qeyd edim ki, XIX əsrdə
yaranan ədəbi məclislər haqqında məlumatı
biz “Poetik məclislər”-toplayanı və tərtib edəni
Nəsrəddin Qarayev, Bakı, 1987- kitabından
götürmüşük). İkinci belə bir məclis
(“Gülüstan”) 1835-ci ildə- Qubada təşkil edildi. Orada
A.Bakıxanov və onun yaxın dostları (Mirzə
Möhsün Xəyali, Xınalıqlı Əmin, Hacı
Qubalı, Sədi Xaltani iştirak edirdilər. 1838-ci ildə Naxçıvanda “Əncümənüş-şüəra”
(“Şairlər yığıncağı”) , 1850-ci ildə Lənkəranda
“Fövcül-füsəha” (“Natiqlər
yığıncağı”), 1867-ci ildə Şamaxıda
“Beytüs-Səfa” (“Səfa evi”), 1864-cü ildə
Şuşada “Məclisi-üns” (“Dostluq məclisi”), 1872-ci ildə
yenə Şuşada “Məclisi-fəramuşan”
(“Unudulmuşların məclisi”), 1880-ci illərdə
Bakıda “Məcməüş-şüəra” (“Şairlər
yığıncağı”) ədəbi məclisləri fəaliyyət
göstərib. Bundan başqa
Şəki, Qazax, Ağdaş, Dərbənd, İrəvan,
Təbriz, Ərdəbil kimi şəhərlərdə yaranan
kiçik ədəbi məclislər də
olmuşdur.Adlarını çəkdiyim bu ədəbi məclislərin
başında Azərbaycan ədəbiyyatının
tanınmış nümayəndələri dururdu,
Naxçıvanda M.S.Ordubadinin atası Hacağa Fəqir, Lənkəranda
Mirzə İsmayıl Qasir, Şamaxıda Seyid Əzim
Şirvani, Qarabağda X.B.Natəvan və Mir Möhsün Nəvvab,
Bakıda Məhəmmədağa Cürmi kifayət qədər
tanınmış ədəbi simalar idi.
Ədəbi məclis ənənəsi
XX əsrin əvvəllərində də davam edir. Fikir və
əqidəcə, ədəbi zövq və
dünyagörüşü etibarilə bir-birinə yaxın
olan yazıçılar dərnəklərdə, cəmiyyətlərdə
yaxud nüfuzlu bir ədəbi dərgi ətrafında birləşirdilər.
Bu mənada biz ilkin olaraq XX əsrin əvvəllərində
dövrün ictimai-ədəbi-mədəni hadisələrindən
biri kimi “Molla Nəsrəddin” məcmuəsinin adını
çəkə bilərik. Tədqiqatçılar haqlı
olaraq “Molla Nəsrəddin” ədəbi məktəbi ifadəsini
işlədirlər: Mirzə Cəlil, Sabir, Ömər Faiq
Nemanzadə, Haqverdiyev, Qəmküsar, Ü.Hacıbəyli,
Yusif Vəzir, Əli Nəzmi, Mirzə Əli Möcüz,
M.S.Ordubadi, Əli Razi, Salman Mümtaz, Bayraməli Abbaszadə,
Cəfər Cabbarlı, Səməd Mənsur, Əlabbas
Müznib bir amal uğrunda mübarizə aparırdılar. Mirzə
Cəlil məqalələrinin birində yazmışdı:
“Dünya və aləm dəyişildi, mənalar özgə
təbir əxz elədi, yəni bizim dilcə söyləsək,
o şeylər ki, əsl mənalarını itirmişdi,
qayıdıb əslini tapdı, inna lillahi və inna ileyhi
raciun; amma buna hamı qail oldu ki, vətən, vətən, vətən,
dil, dil, dil, millət, millət, millət!.. Dəxi bu dairələrdən
kənar bəni-noi-bəşər üçün nicat yolu
yoxdur”. Vətən, Dil və Millət anlayışları mollanəsrəddinçilər
üçün bütün yaradıcılıqları boyu
dəyişməz mövqe, ədəbi meyar olmuşdur. Sovet
dövründə tədqiqatçılar ideoloji aspekti əsas
götürərək “Fyuzat” jurnalı ətrafında
toplaşan ədibləri mollanəsrəddinçilərə
qarşı qoymuşlar. Bu günün meyarları ilə
yanaşdıqda mollanəsrəddinçilərlə
fyuzatçılar arasında heç də kəskin ideoloji təzadlar
olmamışdır, yalnız müəyyən məsələlərə
münasibətdə fikir-ayrılıqları olub ki, bu da təbii
idi, ədəbi mübarizə düşmənçiliyə
aparıb çıxarmamışdır. Xüsusilə, dil məsələsində
onların fikirləri bir-birilə ziddiyyət təşkil
edirdi və bu da məhz ədəbi mübarizə kimi diqqəti
cəlb edirdi. Görkəmli ədəbiyyatşünas Kamal
Talıbzadə “XX əsr Azərbaycan tənqidi”
monoqrafiyasında ayrı-ayrı mətbuat orqanlarında bu ədəbi
mübarizələri geniş işıqlandırır. Ümumiyyətlə,XX
əsrin əvvəlləri ədəbi prosesin mürəkkəbliyi
ilə seçilirdi və bu da özünü ilk növbədə,
yazıçıların müxtəlif ədəbi qüvvələrə
bölünməsi ilə diqqəti cəlb edirdi. Kamal
Talıbzadə həmin monoqrafiyasında yazır ki, ədəbi
qüvvələr yalnız kiçik cəmiyyət, dərnək
və məclislərdə birləşirdilər. Gəncədə
“Ədəbiyyat və sənayeyi-nəfisə cəmiyyəti”
yaradılmışdı, Abbas Səhhət Şamaxıda
kiçik bir ədəbi məclis təşkil etmişdi, belə
bir məclis Bakıda da fəaliyyət göstərirdi və
hər üç məclisdə “əski və yeni ədəbiyyat”
məsələsi daha çox müzakirə obyektinə
çevrilirdi. Bu sırada N.Nərimanovun təşkil etdiyi “Tənqid
gecələri” ədəbiyyat dərnəyinin də
adını çəkmək olar.
1917-1920-ci illər isə Azərbaycanın,
xüsusilə Bakının ən çətin, mürəkkəb,
qatmaqarışıq bir dövrü idi. Ölkədə
baş verən hadisə və olaylar bədii söz sənətindən
də yan keçimirdi. Bir tərəfdən bolşevizmin
şüurlara hakim kəsilməsi, digər tərəfdən
milli istiqlal hərəkatı...Rüsvayçılığa
məhkum olunmuş Bakı Kommunası ...sonra Azərbaycan
Demokratik Respublikası. Ermənilərin kütləvi
qırğın törətmələri..Nəhayət, qəsbkar
Qızıl Ordunun Bakıya daxil olması. Amma belə çətin
və mürəkkəb şəraitdə də
yazıçılar bir araya gələ bilirdilər. Həmin
illərdə bir qrup jurnalist və yazıçı
“Qırmızı qələm cəmiyyəti”ndə, bir qismi
isə “Ədəb yurdu” və Yaşıl qələm” dərnəklərində
birləşdilər. Adı çəkilən dərnəklərə
tanınmış tənqidçi və mühərrir Seyid
Hüseyn rəhbərlik edirdi.
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti
qurulduqdan sonra tədricən yazıçıların təşkilatlanması
prosesi başlandı. Məlum idi ki, bolşevik ideologiyası
yeni quruluşun təbliğ olunmasında, ədəbiyyat
işinin ümumproletar işinin tərkib hissəsinə
çevrilməsində inadlı idi. V.İ.Lenin hələ
1905-ci ildə yazmışdı ki: “Ədəbiyyat
partiyalı olmalıdır. Rədd olsun bitərəf ədəbiyyatçılar!
Ədəbiyyat işi ümumproletar işinin bir hissəsi,
bütün fəhlə sinfinin bütün şüurlu
avanqardı tərəfindən hərəkətə gətirilən
vahid, böyük sosial-demokrat mexanizminin “təkərciyi və
vintciyi” olmalıdır”. Bu siyasət inqilabın ilk illərində
Rusiyada və onun bolşevikləşdirdiyi bütün
respublikalarda həyata keçirilməyə başladı. RK(b)P
MK 18 iyul 1925-ci ildə “Bədii ədəbiyyat sahəsində
partiyanın siyasəti haqqında” qətnamə qəbul etdi.
ÜİK(b)P MK isə 23 aprel 1932-ci il tarixli “Ədəbi-bədii
təşkilatların yenidən qurulması haqqında” qərar
qəbul etdi. Bu qərardan sonra Rusiyada VOAPP, RAPP, RAMP adlı ədəbi-bədii
təşkilatlar aradan qaldırıldı, ədəbi
plüralizmə son qoyuldu. Ayrı-ayrı pərakəndə ədəbi
qruplar əvəzinə vahid təşkilat-SSRİ
Yazıçılar İttifaqı yaradıldı. Diqqət
yetirsək, bu proses digər sovet respublikalarında da eyni şəkildə
həyata keçirilirdi.Məsələn, Ukraynada, keçən
əsrin 20-ci illərində Vaplite (Proletar ədəbiyyatının
azad akademiyası) adlı ədəbi qrupu
yaradılmışdı, bu qrup özünü proletar ədəbiyyatının
təmsilçisi hesab edirdi. Daha sonra Ukraynada “Panfuturistlər
cəmiyyəti”, “Kommunkultçular”, “Yeni nəsil”, “Pluq”,
“Molodnyak”, “Qart”, VUSPP qrupları fəaliyyətə
başladı.Amma bütün bu qruplaşmalara 1934-cü ildə
son qoyuldu. Eyni vəziyyəti Belorusiyada da müşahidə
edirik. Həmin respublikada da “Polımya”, “Melodnyak”,
“Uzvışşa” ədəbi qrupları yarandı. Azərbaycanda
olduğu kimi Belorusiyada da 1928-ci ildə “Belorusiya Proletar
Yazıçıları Cəmiyyəti” fəaliyyətə
başladı və bu cəmiyyətin fəaliyyəti
Belorusiya Sovet Yazıçılar İttifaqının
yaradılması üçün zəmin oldu. Eyni prosesi
Gürcüstan, Qırğızıstan, Özbəkistan,
Qazaxıstan respublikalarının ədəbi həyatında
da izləyə bilərik.
Azərbaycana gəldikdə
isə... gəlin, bu prosesi xronoloji şəkildə izləyək.
(Ardı var)
Vaqif Yusifli
525-ci qəzet.- 2009.- 15 dekabr.- S.7.