“Dəli Kür"
Bu gün, ədəbi
dəyərlərin qəsdli şəkildə, yoxsa,
zamanın hansısa məkrli tələbinə uyğun surətdə
itirildiyi, "yazıçı"
anlayışının, öz xırda maddi
ehtiyaclarının ödənilməsi naminə istənilən
şəklə düşə bilən "miskin şairlər
ordusu" səviyyəsinə endirildiyi bir dövrdə,
şəxsiyyət bütövlüyü, yüksək
yazıçı amalı, ali vətəndaşlıq əqidəsi
ilə yaddaşlarda yaşayan İsmayıl
Şıxlını xatırladıqca, yazıçı
olduğuna, üstəlik, Azərbaycan
yazıçısı olduğuna görə peşmanlıq
və xəcalət hissi çəkmirsən, əksinə, ədəbiyyata
təmənnasız xidməti və xeyirxahlığı ilə
çoxlarına nümunə ola bilən bu qələm
adamıyla qürur duyur, bu işıqlı simada bir pərvəriş,
nicat tapırsan.
Azərbaycanın tarixi
reallıqlarını, müxtəlif zümrəli və
taleli insan obrazlarını canlı və dolğun təsvirlərlə
qələmə almış, neçə-neçə
yaddaqalan romanları və hekayələri ilə ədəbi
fikir tarixində öz təsirli Səhifəsini
yaratmış İsmayıl Şıxlı, onu
yaxından-uzaqdan tanıyan insanların, xüsusən, hər
kəsin yerini və qiymətini dəqiq müəyyənləşdirməyi
bacaran ədəbi mühitin yaddaşında, həm də zadəgan
xislətli nəcib insan kimi yaşamağındadır.
"Azərbaycan" jurnalı,
sonradan Yazıçılar Birliyi kimi, fəaliyyəti
birbaşa yaradıcı insanlarla - hədsiz həssas təbiətli,
dəymədüşər qələm adamlarıyla sıx təmaslar
üzərində qurulan məsuliyyətli vəzifələrdə
çalışdığı dövrlər belə, kiminsə
bu dərin zəkalı, insanpərvər ziyalıdan
narazı qaldığı, ya incidiyi yada gəlmir.
Yazıçının, Birliyin rəhbəri
olarkən, ədəbiyyata yenicə qədəm qoyan ədəbi
gəncliklə, xüsusi nəvazişə ehtiyaclı qocaman
ədiblərlə, eləcə də söz sənətinin
müxtəlif təbəqələrini və zümrələrini
təmsil edən digər yazıçı və şairlərlə,
yaradıcı iş birliyi və doğmalıq üzərində
qurduğu münasibətlər bu gün də ehtiram və
minnətdarlıqla xatırlanmaqdadır. Bu, ilk növbədə,
ciddi ədəbiyyat təəssübkeşliyi, ədəbi
meydana yenicə qədəm qoymuş cavan şair və
yazıçıların əsərlərinin aparıcı
qəzet-jurnal səhifələrində yer alması, Birliyin mətbu
orqanlarına daxil olmaqda olan ədəbi əsər
axınının, ədəbiyyatın ən dəqiq
göstəricisi olan "İstedad" adlı sənət
süzgəcindən, yüksək peşəkarlıq məsuliyyəti
ilə keçirilməsi, yaradıcı sferanın müxtəlif
zümrələri və fərdləri arasında mövcud
olan zidiyyətlərin və ayrıseçkiliklərin, ədəbi
vətəndaşlıq və insan sevgisi ilə aradan
qaldırılması, Yazıçılar Birliyinin binasının,
yaşından və xasiyyətindən asılı olmayaraq,
bütün qələm adamlarının pənah
apardığı, ünsiyyət və rahatlıq
tapdığı doğma Ədəbiyyat Evinə çevrilməsi
idi. Yazıçılar Birliyinə gənc müəllif
qismində yenicə qədəm qoyduğum dövrlər
İsmayıl müəllimin, ilk qələm
sınaqlarıma göstərdiyi diqqət, yazıçı
üçün ümdə olan şərtlərin mənə,
müəllim səbri ilə, peşəkar
yazıçı ustalığı ilə
aşılaması, ilk hekayələrimdən olan
"Üçüncü mərtəbdə"-ni, baş
redaktoru olduğu "Azərbaycan" jurnalında, bircə
sözünə belə toxunmadan nəşr etməsi və
bununla da məndə - yazılarından narahat, özünə
nagüman cavan yazıçıda özünəinam hissi
yaratması heç vaxt yadımdan çıxmaz.
Ədəbi mühitdən kənarda
isə İsmayıl Şıxlı, mənim
üçün sadəcə, "İsmayıl əmi"
idi. Az qala hər axşam ya bizdə, ya onların, bizim evdən
iki mərtəbə aşağıda yerləşən mənzilində
ailəvi şam yeməyində görüşdüyüm,
Ümidə xalayla1 atamın "qara yumor"lu
zarafatlarını, öyrəncəli, dinməz təbəssümlə
dinləyən, Elçinin2 öz balaca sazında
çalıb oxuduğu el havalarından balaca uşaq sevinci ilə
fərəhlənən, Bethovenin, Raxmaninovun vallarını
atamla bir, anlaşılmaz, qəribə kədərlə,
saatlarla dinləyən, günortalar, iş otağında
aramsız çıqqıltılarla çıqqıldayan
yazı makinasının səsi bloka, ordan həyətə
yayılan İsmayıl əmi...
Azərbaycan ədəbiyyatının
önəmli romanlarından olan "Dəli Kür"ün
ilk oxucusu, təbii ki, İsmayıl Şıxlının ən
yaxın dostu, o dövrlər ədəbi mühitdə
baş verənlərə heç cür laqeyd qala bilməyən
atam - Məsud Əlioğlu olmuşdu. Hədsiz təsirləndiyi,
əsər haqqında, xüsusən Cahandar ağa obrazı
barədə vurğun həyəcanla
danışdıqları indi güclə yadıma gəlsə
də, "Dəli Kür" filmində səslənən
mahnını xırıltılı qəlb səsiylə pəsdən
oxumağını dəqiq xatırlayıram.
...Onda mən, 5-ci, ya 6-cı sinifdə
oxuyurdum. Yadıma gəlir, yay idi və biz, necə
olmuşdusa, hər il İsmayıl əmigilin yay istirahətlərini
keçirdikləri Nalçikəcən gedib
çıxmışdıq. Gecənin elə bir aləmi idi
ki, yalnız cırcıramaların səsi eşidilirdi... Biz
İsmayıl əmigilin, Nalçikin mərkəzi məhəllərindən
birində tutduqları birmərtəbəli evin
bağlı-bağatlı həyətində oturmuşduq...
Atam hey sağlıq deyir, böyük Sözün, yalnız və
yalnız azərbaycanlıya xas olan bənzərsiz incəliklərin,
Azərbaycanın, "Nalçikin təbiətinə əsla
bənzəməyən" əsrarəngiz təbiətinin,
dağlarının, "Dəli Kür"ün baş qəhrəmanı
Cahandar ağanın məğrurluğunun şərəfinə
badə qaldırır, İsmayıl əmi, onu təvazökar
məmnunluqla, vurğun təslimlə dinləyir, arada bir,
atamın alovlu çıxışlarına öz qısa və
duzlu müdaxilələrini edirdi. Bu məqam telefon zəngi
çaldı və İsmayıl əmi, stolun bir kənarında
duran uzun şnurlu telefonun dəstəyini qaldırdı. Rənginin
avazıdığından və qəfil
doluxsunmağından, zəngin, Azərbaycandan olduğunu
anladıq.
Zəng edən, Bəxtiyar Vahabzadə
idi. Telefonun o biri başından bağın qaranlıq
sakitliyinə dağılan həyəcanlı səsiylə
"Dəli Kür"ü indicə bitirdiyini, əsərdən
hədsiz təsirləndiyindən, səhərin
açılmağını gözləməyə səbri
çatmadığını deyir, onu ən çox tutan
ayrı-ayrı epizodlardan, ələlxüsus Cahandar
ağanın məğrurluğundan danışır,
sözünü heç cür bitirə bilmədiyindən,
hansısa şeirlərindən bəndlər deyirdi...
...Şairin coşqun izharlarından
təsirlənmiş İsmayıl əmi dəstəyin
ağzını bizə sarı çevirdi və biz, Azərbaycandan
uzaq olduğumuzdan, ya nədənsə, telefon dəstəyindən
süzülən təsirli sətirləri, niskil dolu, qəribə
bir sarsıntıyla dinlədik...
...Sonra dəstəyi atam aldı və
romanla bağlı təssüratlarını indi də Bəxtiyar
Vahabzadə ilə ikisi bölüşməyə
başladılar... Danışıb-danışıb Cahandar
ağadan Şeyx Şamilə, ordan Əlibəy Hüseynzadəyə
qədər gedib çıxdılar... Sonra atam telefona, indi
motivini dəqiq xatılaya bilmədiyim qədim bir
türkü oxumağa başladı... oxuyub-oxuyub qəhərləndi
və mahnını sona çatdıra bilmədi... Lakin qəhərlənib
doluxsunsa da, onun həm də necəsə, hədsiz xoşbəxt
olduğunu, içi sevgi və işıq saçan gözlərindən
hiss elədim, bu xoşbəxtliyin nə olduğunu anlamasam da,
o gecə, öz uşaq qəlbimlə mən də onunla bir
kövrəlib qəhərləndim... Bütün bu kütləvi
təsirlənmənin səbəbini isə bir qədər
sonra, atam əlində badə, ayağa qalxıb, səsi
bütün ölkəyə yayılırmış kimi:
- Cahandar ağa - Azərbaycan məğrurluğunun
simvoludur!.. - deyəndə anladım...
...O gecə yadıma gəlir, biz həmin
o, ilıq bağ-bağatın içində səhərin
gözü açılanacan, hava işıqlananacan oturduq...
Dəli Kürün hardasa lap yaxınlıqda həlim
şırıltıyla axdığı, Cahandar
ağanın, qundağında tüfəng, qızılquşun
məğrur duruşuyla ətrafımızda
dolandığı əfsanəvi bir məkanda, fərəh və
qürur fəvvarəsində əriyə-əriyə
qaldıq...
Bu, əsil
bayram idi... Böyük Ədəbiyyat bayramı.
Yadımdadı, o gecə mən də, Elçin də, həyatımızda
əhəmiyyətli olan nəyinsə baş verdiyini,
bütün təbiətdə və bizim həyatımızda
əlamətdar olan nəyinsə dəyişdiyini, öz
uşaq ağlımızla necəsə
anlamışdıq...
Əslinə
qalsa, həmin o unudulmaz gecə bizim həyatımızda həqiqətən
dəyişiklik baş vermişdi... Biz, ilk dəfə azərbaycanlı
olduğumuza görə qürur hissi keçirmişdik... Bunu
indi başa düşürəm ki, o dövrlər - sovet
ideologiyasının "azərbaycanlı"
anlayışını heçə endirdiyi bir zamanda bu əlamətdar
ədəbiyyat "gecəsi" bizim üçün -
şüuru və duyğuları yenicə formalaşmağa
başlayan yeniyetmələr üçün hədsiz vacib
bir məqam idi, mənim, qardaşım Arazın, Elçinin
və Fərruxun3
gələcək həyatını, vətəndaşlıq
əqidəsini müəyyənləşdirəcək bəlkə
də ən həlledici mərhələ idi...
"Dəli Kür"-ün, cəmiyyətin
ictimayi ab-havasında da əsaslı dəyişiklik
yaratdığını, sovet ədəbiyyatının
saxtalıq və qurama dolu çürük ənənələrini
öz həqiqiliyi və sənət püxtəliyi ilə
dağıtdığını isə, mən bir qədər
sonra, ali məktəbin ilk kurslarında oxuyan zaman, əsər,
ictimayi fikrin süzgəcindən keçirildikcə
anlamışdım... Romanın ilk dəfə Azərbaycan oxucusuna,
"müftəxor, tamahkar və yelbeyin ağa" surətləriylə
daban-dabana zidd olan yeni ağa obrazı - qeyrətli, vətənpərvər,
mərd azərbaycanlı ağası surəti bəxş
etdiyini, ötən əsrin Azərbaycanında baş
vermiş hadisələrin görünməyən tərəflərini
bütün reallığı ilə açmaqla, xalqın
qürur və özünüdərk vasitəsinə
çevirdiyini dərk etmişdim. ...Bu gün həmin o təsirli
və məzmunlu günləri xatırladıqca, ölkənin
"Ədəbiyyat" adlı inanc yerinə güvəndiyi
o dövrlərin mənəvi saflıq və müqəddəslik
qoxulu ab-havasını, şəxsiyyətləri və əsərləri
ilə ölkə daxilində, bütöv və dolu bir Ədəbiyyat
Məmləkəti yaratmış bu işıqlı
simaları yada saldıqca, bütün o müqəddəsliyin,
böyük ədəbiyyat təəssübkeşliyinin, bədii
sözə vurğunluğun, əqidə və məslək
bağlılığının bu son iyirmi ilin hansı
döngəsində, necə itirildiyinin, hansı səbəbdən
heçə endirildiyinin, yalnız və yalnız İlahinin
Qüdrətindən qaynaqlanan müqəddəs Söz Sənətinin,
sıravi və solğun "yazı peşəsi"nə
çevrildiyinin acısını yaşamalı olur, ədəbi
mühitimizin, illərdən bəri sürükləndiyi bu
acı durumu ilə barışmağına təəssüflənməyə
bilmirsən...
...1973-cü
ilin 23 iyununda - atam dünyasını dəyişən gecə
televizorda yenə "Dəli Kür" filmi gedirdi...
Gülağa Məmmədovun, sanki qeybdən gələn səsi
"Ana Kür"ü elə bil daha zildən oxuyurdu...
... Anam, qardaşım Araz və mən
içəri otaqda oturub filmə baxırdıq və həmin
an, canını vanna otağında tapşıran atamdan xəbərsiz
idik...
Sonralar anam:
- Olsun
ki, Məsud ən son anında o mahnını eşidirdi...
Sevimli "Ana Kür"-ü
o gecə onu yola salırdı...
...Həmin o gecədən sonra "Ana
Kür" mahnısı
mənim üçün,
eləcə də ailəmiz üçün
atamın vida mahnısına çevrildi.
...Və
mən bu gün də dəqiq bilirəm ki, həmin o taleyüklü, qaranlıq
gecə, atamın hədsiz sevdiyi Gülağa Məmmədov
"Ana Kür"ü məhz
onun üçün
- ömrünü 44 yaşında
başa vuran, dəli Kür təbiətli, əyilməz,
mərd azərbaycanlı
alimi üçün
oxuyurdu...
"Dəli Kür" filminə bu gün də
baxanda, həmin o unudulmaz gecəni, İsmayıl əminin nurlu çöhrəsini,
Ümidə xalanın,
içi daim gülümsər, müdrik,
qıyqacı gözlərini,
atamın qəhərli
səsini və cazibədar Ədəbiyyat
Burulğanında, yuxusuzluq
və sarsıntı içində itib-batan Elçinlə özümü
xatırlayır, artıq
əfsanəyə çevrilmiş
əziz insanlarla bu ruhsal təmasdan
anlaşılmaz bir qürur duyuram...
...İndi
"Dəli Kür"
mənim üçün
İsmayıl Şıxlı
və Məsud Əlioğlu dostluğunun,
böyük və dəyişilməz əqidə
bağlılığının rəmzidir. Bu əsər, eyni zamanda, azərbaycançılığın,
Azərbaycan həqiqətinin,
əyilməzliyinin, və
məğrurluğunun simvoludur.
...İllər
ötəcək, ədəbiyyatımıza
hələ neçə-neçə
istedadlı nasirlər
və şairlər gələcək. Onlar
da ədəbiyyatımıza
öz töhfələrini
verəcəklər, lakin
İsmayıl Şıxlı
və Məsud Əlioğlu kimi ziyalı ola biləcəklərmi?..
A.Məsud
525-ci qəzet.- 2009.- 7 fevral.- S.22.