MİLYONLARDAN DAHA BAHA
Daha
bu şeir heç kimə gərək deyil. Nə
gürcü dilindəki əslində, nə Azərbaycan
dilindəki tərcüməsində. Bu şeiri
yazmış Simon Çikovanini bizimkilərin tanıması
bir yana qalsın, tərcüməçi
İsmayıl Soltandan da çoxları bixəbərdir.
Bəlkə
Badisəba xanımın yadigar kağızları arasında
bir köhnə qəzet səhifəsində rast gəlməsəydim,
heç mən də haçansa belə bir şeirin
varlığından hali olmayacaqdım.
Başqalarında hansısa təəssüratlar,
həyəcanlar oyatması çətin görünən bu
şeir Badisəba xanımın ürəyini
sıyırırmış, içərisini silkələyirmiş,
uyumuş xatirələrini oyadırmış, gözlərini
yaşla doldururmuş.
O bozarmış qəzet səhifəsində
Badisəba xanımın ixtiyarsız axmış göz
yaşlarının izləri də qalır.
O göz
yaşları damladıqca, belə yana-yana anmağı bacaran
bircəsi varkən Firidun bəy Köçərli hələ
diriymiş.
1930-cu illərdə
də, 1940-cı illərdə də, 1950-ci illərdə də.
İndi də diridir.
Bizlər
anırıq onu - diridir.
Amma
bu dirilik ayrı dirilikdir.
O yanmaq ayrı, bu anmaq ayrı.
Axır o Dəli
Kür, dəli nəğməkar...
Uçurub yolunda min dağ, min hasar,
Bəzən fəğan
çəkir, bəzən lal olur...
Baxır qədim Qori,
dumanlı dağlar.
O burda oxudu, burda boy atdı,
Öyrəndi
dağların mübhəm dilini.
Bu dağ küləkləri
sevib oynatdı,
İllərlə
o gəncin şəvə telini.
Ey dağlar
qoynuna sığınan yuva,
Sənsən bu dünyanın ilk
etibarı.
Qori, ey qafil tək uyuyan qala,
Səndədir aləmin
hüsnü, vüqarı.
Elə bil
Firidun bəy haqqındadır bu sözlər.
Bir zamanlar o da belə idi. Şəvə
saçlı, dağ küləkləriylə danışan,
oxuyan, öyrənən, öyrədən, Qorini doğmaca evi
bilən.
Elə bil Badisəba xanımın
öz ömrüdür bu şeirə şəkli düşən.
Amma nə onun, nə bunun
haqqındadır şeir.
"Ellər atası"na həsr
olunmuş minlərlə qoşqudan biridir. Ömrünü
başa vurmuş saysız şeirlərdən biri.
Lakin hər halda o ad da
bundan sonra həmişə Qoriylə qalacaq.
Bu balaca şəhər
XIX-XX yüzillərdə iki əlamətiylə yaddaşlara
möhürünü vurdu.
Orada 1876-cı ildə
açılmış Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyası ilə, bir də orada doğulmuş Stalinlə.
Üzərindəki
qızılı qabartma naxışlar və rəsmlər,
onların tən ortasında hüsnxətlə həkk
edilmiş "F.K." hərflərinin incə bir zərgərlik
işinə çevirdiyi bu nəfis albom Köçərlilər
ailəsinin olub.
Lap başlanğıcına Badisəba
xanımın bütün səhifəni tutan qocalıq şəkli
yapışdırılıb.
O şəklin altında hansısa
yazıların qalması gümanıyla ehtiyatla, asta-asta
şəklin ovxalanan yapışqanını
qaşıyıram. Həqiqətən şəklin
altından yazılar görünür: "Tərbiyəçimiz
Firidun bəy Köçərlinskiyə onu sevən və
hörmətlər bəsləyən İrəvan
gimnaziyası pansionerlərindən. 23 oktyabr,
1895".
Ehmallıca bir az
da qaldırıram şəklin uclarını. 22 şagirdin
imzaları, adları, soyadları - A.Parsadanov - 7-ci sinif,
İ.Sultanov - 5-ci sinif, F.Hüseynbəyov -5-ci sinif,
V.Rotçev - 5-ci sinif, M.Atabəyov - 3-cü sinif, Z.Makinski,
A.Erivanski - hazırlıq sinfi... İndi
ardınca olsan, bu adların hərəsi maraqlı bir taledir.
Bu albomda Firidun bəyin
acılı-şirinli ömür anları əbədiləşib.
Və
bir şəkil də var orada.
Qoridə çəkilib,
həm də görünür həvəskarın işidir.
Çünki o çağın
gümüş qatışıqlı fotoları indi də
lap təzəcə kadra alınıbmış kimi
bütün cizgiləriylə canlı, çağdaş
şəkillərdən daha diri görünür. Bu şəkilsə sapsarı saralıb,
solğunlaşıb. O qədər ki, oradakı
görüntü zorla sezilir, qatı duman layının
ardındaymış təəssüratı
bağışlayır. Lakin hər halda ikimərtəbəli
evin eyvanında dayanmış iki nəfər tanınır.
İki xoşbəxt cavan. Firidun
bəylə Badisəba xanım.
İllər sonra hər
dəfə bu albomu vərəqləyəndə, o munis
günləri xatırlayanda Badisəba xanım necə qəmlənməyəydi,
necə xiffət etməyəydi.
Şəkillər,
məktublar, yazılar, o günlərlə bağlı ən
xırda bir nişanə belə Badisəba xanımın
yaddaşındakı qalın zaman buludlarını bircə
anda dağıtmağa, keçmişi bütün
ayrıntılarıyla bərpa etməyə qadir idi.
Bizimçün o
keçmişin içərisindəki əziz surətləri
aydınlığıyla görmək daha çətindir.
Amma
cəhd edək.
Çünki
indimizin çox təməlləri o keçmişin qoynundan
ucalır.
Firidun bəy
haqqında ən doğruçu ömür tarixçəsini
1930-cu il aprelin 30-da şagirdi Fərhad
Şərqli Ağazadə yazıb. Öz bildiklərinin
üstünə Firidun bəyi yaxından tanıyan Rəşid
bəy Əfəndizadədən, Haşım bəy Nərimanbəylidən,
ustadın digər şagirdlərindən öyrəndiklərini
artırıb, Köçərlinin 7 il sonra
qayıdışsız məhv ediləcək əlyazmalarını,
məktublaşmalarını oxuyub. Ona görə də
Firidun bəyi olduğu kimi, bütün saflığı və
ucalığıyla görməyə, göstərməyə
nail olub: "Atası Əhməd bəy Qarabağın
ortabab bəylərindən hesab olunurdu və Əyricə kəndində
özünə məxsus mülkü və torpağı
vardı. Qış fəslini burada və yay fəslini
də Şuşada yaşardı.
Oğlunun
tərbiyəsində nə atasının təsiri
olmuşdu, nə də anası Mina xanımın. Çünki anası
Mina xanım o vaxtın bütün xanımları kimi,
savadsız idi, atasına gəldikdə, bu da türk dilini sevməzdi,
o əsrin mollaları və bəyləri yalnız fars dilinə rağib olduqlarından Əhməd
bəy də fars dilini sevərdi. Firdovsinin
"Şahnamə"sini əzbərdən bilirdi, onlarca səhifəni
uca səslə oxuyub dinləyənləri heyran buraxardı.
Çox istərdi ki, oğlu, balaca Firidun da
atası kimi "Şahnamə"çi olsun. Amma Firidun bəy nə şahnaməçi oldu, nə
də farsçı".
Həyat öz adi
axarı ilə getsəydi, elə Əhməd bəyin istəyi
çin çıxardı. Amma Firidun bəy
yalnız atasının övladı deyildi, həm də
(olsun ki, daha əvvəl) Vaxtın yavrusu idi.
Dədə-baba
qaydasınca ibtidai savadını "Quran", çərəkə,
"Gülüstan", "Bustan"la
başlamışdısa da, atası onu dövrün bəylərə
yaraşan dəbinə görə Şuşadakı rus məktəbinə
də qoymuşdu.
Hər
insanın ömründə mütləq kimsə, kimlərsə
olur ki, həyatının hansı anındasa onun
qarşısına çıxır, gəlməyiylə də
səmt küləyi kimi yönünü dəyişir, yolunu
müəyyənləşdirir, taleyini dəyişir.
Gün gələcək,
Firidun bəy özü belə bir Dəyişdiriciyə, Səmtləndiriciyə
dönəcək, bütöv millətin qolundan tutmağa,
onu sağlam yola tuşlatmağa qadir şəxsiyyətə
çevriləcək.
1879-cu ildə, 17
yaşındaykən onun qarşısına Azərbaycan
xalqının daim minnətdarlıqla anmalı olduğu bir
müəllim çıxır.
Gənc Firidun bəyin
qolundan tutan bu insanın qolu şikəst idi. Şamaxı rusu olan Aleksey Osipoviç
Çernyayevskinin (1841-1894) bilək sümüyünün bir
tayı cərrahiyyə edilərək
çıxarıldığından biçarə həmişə
sol qolu boynundan asılı gəzərmiş. Amma bu
narahat halıyla o, millətimiz üçün "Vətən
dili" dərsliyini doğura bildi, Azərbaycanı kənd-kənd
dolaşaraq sərraf gözləriylə sabah
bu yurda gərək ola biləcək uşaqları tapdı,
atalarını dilə tutaraq yumşaltdı, o yeniyetmələri
Qori seminariyasına apardı, oxutdu, adam elədi.
O uşaqlar olmasaydı, Azərbaycan
indiki Azərbaycan olmazdı.
Və həmin qənimət
yurddaşımız Çernyayevski bu xalq üçün
son ən böyük faydasını verməkçün
1893-cü ildə Azərbaycan dilində "Fikir" adlı
qəzet buraxmaq uğrunda üzücü
çarpışmalara başladı.
Qarşısında
o qədər əngəllər yaratdılar ki, bir il sonra ürəyi partladı.
Aleksey Osipoviçin
çox uzaqları və çox dərinləri görə
bilməsinin sübutu elə Firidun bəydir.
Əsl müəllim bəsirətiydi.
O, illərcə seçdiyi, dərs
dediyi, təmasda olduğu yetirmələri içərisində
ən çox Firidun bəyi sevmiş, ən çox ona
ümidlər bağlamışdı.
Şəhər
məktəblərində azərbaycanlılara vəzifə
verilməsi çar hökuməti tərəfindən
arzuedilməz sayıldığı, təxminən yasaq
edildiyi halda Firidun bəyə Qori seminariyasını bitirdikdən
sonra İrəvan gimnaziyasında şəriət və
türk dili müəllimliyinin etibar edilməsi də məhz
Çernyayevskinin zəmanətlərinin,
dayaqdurmalarının sayəsində mümkün olmuşdu.
Seçimində
yanılmamışdı bu nadir insan.
1907-ci
ildə Firidun bəyə şeyxülislamlıq təklif
olunmuşdu. Belə vacib kürsüdə onun kimi mütərəqqi
bir simanın əyləşməsinin gərəkliyini
düşünən o çağkı bir sıra
qabaqcıl ziyalılar, o sıradan Mirzə Cəlil də
Firidun bəyə tövsiyə etmişdi ki, razılıq
versin. Sultan Məcid Qənizadə israrlı idi: "İndi
Qafqazda səndən savayı elə bir adam
yoxdur ki, şeyxülislamlığa səndən artıq
layiq olsun. İndi bizim üçün bu fikirdən
əl çəkmək millətin istiqbalını nadanlara və
buna oxşayan sarıqlılara tapşırmaqdır. Bunu da biz millətə xəyanət hesab edirik.
Hər bir müsəlman necə ki, görürəm,
sənin adını çəkir, ona görə biz sənə
təkid edirik ki, bu yolda çalışasan".
O, müəllimliyi
üstün tutmuşdu.
Allaha kim daha yaxındır?
Hər gün
dilində Allah kəlamı səslənən bir dindar, din
böyüyü, ya sözü ilahi dərəcədə ali tutan, elmə, maarifə, millətə xidməti
məsləklərin ən layiqlisi sayan, olsun ki, heç ənənəvi
ibadətlərə vaxtı çatmayan bir ziyalı? Firidun bəy
yaşantısı ilə, keçdiyi yolla sübut etdi ki,
Yaxşı Müəllim Allaha şeyxülislamdan da qat-qat
yaxın və əziz ola bilərmiş!
Böyük
yollar hələ yeni başlanırdı, ürək arzularla
doluydu, qarşıda ümidli gələcək bərq vururdu
və Firidun bəy ən məhrəm istəklərindən
birinin gerçəkləşməsinə tələsirdi.
Bu məktubu 1895-ci il
sentyabrın 13-də İrəvandan yazırdı.
Qardaş qədər əziz bildiyi
bir insana göndərdiyi bu diləkçə-məktubda
ürəyini açırdı: "Bəradər-i
mehribanım Əbdürrəhman ağa! ...Dilicanda
Sizdən ayrılandan bir neçə gün sonra Qarabağa
gedib olan əhvalatı atama, bacılarıma və sair qohum-əqrəbaya
söylədim. Cümləsi şad və
xoşhal oldular. Hamıdan ziyadə bacılarım
sevindilər ki, Sizin kimi nəcib silsilə ilə qohum olmaq bizə
müyəssər oldu və atamın, bacılarımın
arzusu budur ki, tezliklə bu iş itmamə yetsin. Ona binaən
Sizdən və zihörmət Fatma xanımdan təvəqqe və
iltimas edir ki, bu işi tezlikcən əncamə yetməyə
izn verəsiniz ki, mən də yazım, atam və
bacılarımdan birisi gəlib əqd-i nikah etsinlər və
qış düşməmiş mən də gəlib Badisəbanı
gətirim. Çünki qışda yollar
tutulur, çox soyuq və sazaq olur".
Firidun bəyin
doğmaları, əlbəttə ki, sevinməliydilər.
Nəhayət ki, yaşı 33-ə çatanda
Firidun bəy daşı ətəyindən
tökmüşdü, evlənməyə qərar vermişdi
və seçdiyi gözəlin 16 yaşı vardı.
Xoşbəxt
olmağı bacarançün dünyada əslində az şey lazımdır.
Sevimli bir ömür
dostu, sevimli peşə, səni duyan, anlayan dostlar.
Firidun bəy qənaətcil,
xüsusi təmtəraqsız bir ömür yaşayıb.
Amma yaşadığı dəbdəbəsiz həyat,
bütün sıxıntılarına baxmayaraq,
onunçün bir bayram kimiymiş.
Badisəbanın
ayağı sayalı olur. Onunla qovuşandan bir il sonra Firidun bəy Qori seminariyasına müəllim
təyin edilir və xalqçılıq, vətənçilik
naminə fədakar əməkləri o dövrdən daha
geniş vüsət almağa başlayır.
Firidun bəy sadə
varlığıyla elə nəhəng olub ki, bulunduğu hər
yer ona dar gəlib.
Dərs deyib - bir sinfə,
bir seminariyaya sığmayıb.
O, millət boyda sinif uman bir ustad idi.
Və
bütün millətə dərs verə bilməyin də
çəmini tapa bilib. Bunu aldığı
işığı artırmağı və yaymağı
bacaran yetirmələr hazırlamaqda, onları daim nəzarətdə
saxlayıb yönləndirməkdə, bir də millətin
yaşayası söz yarada bilən qələm sahiblərini
ümummilli faydalar üstündə daha artıq kökləməkdə
görüb.
Qarşısında
olanları, yanındakıları idarə edə bilmək bəlkə
başqaları üçün də mümkündür.
Firidun bəy tək
ona məxsus yeni bir üsul da yaradıb. Ona
qədər və ondan sonra heç bir böyük Azərbaycan
aydınının etmədiyini edib.
Millətin
bütün seçkin qələm sahibləriylə mütəmadi
yazışıb.
Ölkədəki ədəbi
gedişatı sadəcə izləməyib, həm də bu
işi təşkil edib.
Ən çeşidli arxların səmtini
sağlam bir məcraya, bütöv bir nəhrə doğru
çevirib, Azərbaycan ədəbiyyatını bir tama,
bütünə, millətin ruhunun aynası, tərcümanı
olmaq siqlətinə yetişdirən Firidun bəyin bunu
hansı şərtlər və hansı tarixi gerçəklik
çərçivəsində edə bildiyini
düşünərkən buna möcüzə də,
qeyri-adi qəhrəmanlıq adı da vermək olar.
Firidun
bəy Köçərlinin bu xalqa ən əvəzsiz
töhfələrindən biri onun yaratdığı məktub
mədəniyyətidir.
Firidun bəy
sözün ən parlaq anlamında Məktubu Məktəbə
döndərməyi bacardı.
Firidun bəyə qədər
də yüzillərcə azərbaycanlılar bir-birlərinə
məktub yazmışdılar.
Savadları
olmayanlar başqalarına yazdırıb başqalarına oxutdurmuş,
əli qələm tutanlar, hərf tanıyanlar hərə
öz qabındakı qədər yazmışdı.
Sonra
başladı yeni təfəkkürlü Azərbaycan
oxumuşları, ziyalılar, alimlər, yazarlar yetişməyə.
Onlar da məktublaşdılar.
Amma Firidun bəy məktublaşmanı Millət
quruculuğu, yeni Azərbaycan yaradıcılığı fəlsəfəsinin
cövhəri etdi.
Yetirmələrinin
hər biri Firidun bəy üçün doğma övlad məqamında
idi.
Uşaqlar təhsili başa
çatdırıb müstəqil həyata başlayandan sonra
da Firidun bəy qayğıkeş ata kimi onları diqqətsiz
buraxmırdı, yüksəlişlərini izləyirdi,
macalı nə qədər qıt olsa belə, onlara məktublar
yazırdı, yenə öyüdlərini, yenə dərslərini
verirdi, yenə gendən-genə olsa da, müəllimliyini davam
etdirirdi.
Təzə müəllimlərdən
- keçmiş şagirdlərindən aldığı məktubları
gətirib sinif otağında oxuyarmış, öyrəncilərlə
müzakirə edərmiş, əslində bunu da görk
olaraq edərmiş, anladarmış ki, siz də belə olun,
bu mətləbi aşılayarmış ki, arxayın olun,
daha biz ayrılan deyilik, ən azı məktublarla
görüşəcəyik, sizin hər
addımınızı sevgiylə izləyəcəyəm.
1916-cı ilin 2
oktyabrı Firidun bəy Qoridən yazırdı:
"Müşfiq-i
mehribanım Həsən!
Sənin
təbrik telini alıb şagirdlərə oxudum. Çox
xoşhal oldular. Biz özümüz də
çox şad olduq ki, əziz gündə bizi yad edibsən.
...Bu qədər biləsən ki, səni
heç vaxt unutmarıq və xatirin yanımızda əzizdir.
Mən həmişə sənin kimi əxlaqı
təmiz və qeyrətmənd şagirdlərimin vücudilə
iftixar edirəm və sizin yaxşı sədanız
qulağıma yetişəndə şadlanıram.
Heyfa ki, Bakıda qulluq
etmək müyəssər olmayıbdır, amma bu var ki, kəndlərə
də işıq salmaq lazımdır və qaranlıqda
qalanlarımızın halına yanmaq və onları nur-i mərifətlə
işıqlandırmaq bizə borcdur. Ümidvaram
ki, Assula kəndinin camaatı sənin qədrini bilib can-i dildən
səni sevəcəklər. İnsana da hər
şeydən artıq olan həqiqi məhəbbətdir.
Mən öz şagirdlərimin mənə olan
məhəbbətini milyonlara vermərəm".
Nəvazişkar
müəllim də, canıyanan valideyn də yeri düşəndə
suçlu olan ciyərparasını indiki
günahlarının artaraq sabahlarını nahamvar etməməsi
xatirinə cəzalandırmağa da vadar qalır.
Firidun bəysə cəzalandırmanın
özünü də uşaqdakı yeni bir istedadı, fərqliliyi
kəşf etməkçün girəvə
sayırmış.
1899-cu ildə
seminariyada tələbələr arasında ciddi narahatlıq
doğuran bir ixtilaf baş verir. Bais tələbələri
təcrid edərək baş vermiş hadisə barədə
izahat yazmalarını tələb edirlər. O
yazılardan birini oxuyarkən Firidun bəy
dalğınlaşır, yeniyetməni yanına
çağırtdırır və "Sizdə qabiliyyət
görünür, çalışınız gələcəkdə
mahir bir yazıçı olasınız", - deyir.
Nə
baş verən hadisə barədə bir söz, nə əlavə
çək-çevir. Elə bu qədər.
Ancaq bu bircə cümlənin
yükü nə qədərdir!
Demir bir də belə
şuluq işlərə baş qoşma, amma həm də deməyə-deməyə
bunu demiş də olur. Özünü qoru demir. Amma həm də bunu demiş olur.
Və 3 il keçir hadisədən.
Gənc seminariyanı
bitirərək Sabunçu məktəbində dərs deməyə
başlayır.
Günlərin
birində həmin sabiq şagird "Kaspi" qəzetində
dərc edilən, köçəri arvadların kol
arasında uşaq doğması macərasını əks
etdirən yazısını kəsərək zərfə
qoyur və üstünə bir məktub da əlavə edərək
göndərir istəkli müəllimi Firidun bəyə:
"Alınız, bu, Sizin nəsihətin
səmərəsidir"
. Bu
o cavanın işıq üzünə çıxan ilk bədii
yazısı idi.
Firidun bəy sevincək
cavab yazır, təqdir edir, qanadlandırır.
Sonralar o gənc Bakı və
Müşahidələrim
mənə bu həqiqəti də pıçıldayır
ki, səliqəli, vasvası müəllim olaraq cədvəllərə
müvafiq vaxtlı-vaxtında hərəkət etməyə
alışmış Firidun bəy elə məktublaşmalarında
da dəqiq cədvəl üslubuna riayət edirmiş.
Bəlkə də
gündəlik qeydiyyat aparılan sinif jurnalı kimi, bir
ayrıca Məktublaşmalar Dəftəri də
varmış.
Hansısa
sabiq yetirməsindən cavab gecikirmişsə, ya arada fasilə
əmələ gəlirmişsə, bunu etibarsızlıq
kimi dəyərləndirərək küsüb-incimirmiş. Dünən,
srağagün dərsə gəlməyən şagirddən
müəllim bunun səbəbini necə tələbkarlıqla
soruşarsa, elə o sayaq Firidun bəy də məktublarında
keçmiş öyrəncilərini ərklə qınayar,
"mən sizdən heç vəchlə ayrılan deyiləm"
həqiqətini üstüörtülü, narın işarələrlə
də olsa, çatdırar, onları yalnız müəllimliklə
kifayətlənməyib, məktəb hüdudundan qıraqlara
qanad aça bilən yazı-pozuya səfərbər edərmiş.
Şagirdi Rəcəb
Əfəndiyev artıq müəllim idi, Göyçayda dərs
deyirdi.
1915-ci il
dekabrın 17-si.
Firidun bəy
yazırdı.
İlk sətirlərdə o, onun
kimi müəllim olan bir şəxslə deyil, şagirdi ilə,
amma bir az sonrakı sətirlərdə elə
onun kimi hamı üçün yazmağa qadir bir qələm
sahibi ilə danışırdı: "Mehribanım Rəcəb!
Çoxdandır ki, səndən bir əhval yoxdur. Bilmirəm sən mənə yazmalısan, yoxsa mən
sənə - unutmuşam. Hər halda sən
mənim yazıb-yazmadığıma mültəfit
olmayıb gahda bir öz işindən və
şüğlündən məlumat ver. Nə
üçün qəzetlərdə əhval yazmırsan?
Mümkün olsa, "Yeni iqbal"a hekayələrindən
göndər, dərc olunsun. İstəyirsən
mən Üzeyirə yazım sənin barəndə və o sənə
məxsusi təklif eləsin yazmağı. Bir neçə hekayələr yazandan sonra məcbur
etmək olar ki, sənə qələm haqqı da
verilsin".
Firidun
bəydən məktub almaq hər kəs üçün bir
mübarək sovqat kimiydi. Ümumən,
gələn hər məktubda həmişə bir xoş
intizar, müjdə ümidi var.
Onda qalmış
Firidun bəy kimi möhtərəm bir insandan ola.
Firidun bəyin məktublarını
o məktubları alan hər kəs
üçün - istər keçmiş şagirdi olsun, istər
ən tanınmış bir ədib - əziz edən yalnız
altındakı mötəbər imza deyil, ilk növbədə
məzmun idi.
Bu məktubların hər
biri şipşirin ana dilində yazılmış hekayət,
zəka dolu bir qəzet məqaləsi qədər ləzzətli
idi.
Firidun bəyin yaşlı
müasirlərindən olan Mirzə Mehdi Vəlizadənin
etirafı buna aşkarca dəlil deyilmi: "Doğrusu ki, bu qədər
kimsələrdən namələr alıram və cavab
yazıram, amma büzürgvarım Sizin
kağızınız kimi faydalı və fərəhəfza
onların içində az olur və bəlkə heç
olmur. Ona görə cavabı dəxi Sizə artacaq həvəs
və xahişlə yazıram"...
Firidun
bəy alovlandırmağı bacarırmış,
alışmağa mail olanlarçün
qığılcıma çevrilə bilirmiş.
Firidun bəyin bəlli
şairləri daha vacib mövzulara yönəltməsi bir yana, o həm də bir çoxlarının,
olsun ki, heç vaxt yazmayacaqları, ürəklərində
yatıb qalacaq hisslərini tərpədərək həmin
duyğuların qatar-qatar şeirlər kimi doğulmasına səbəbkar
oldu.
Firidun bəyin məktublaşdığı
onlarla şairdən biri olan Nazir təxəllüslü Abbas
ağa Qaibov 1909-cu ildə göndərdiyi məktubunu belə
başlayırdı: "Haqqımda "Səda" qəzetəsində
müfəssəl yazdığınız məqaləni əvvəldən-axıradək
oxudum.
Məxfi qalmasın ki, mən tamam
qırx il bundan əqdəm Nasir Mustafa ağaya
"gördüm" qafiyəsi ilə yazdığım iki
parça şeirdən maəda bu axır vaxtlaradək bir elə
əhəmiyyətli şey vücuda gətirməmişdim.
Ancaq Sizin 1903-cü ildə Azərbaycan ədəbiyyatına
dair yazdığınız kitabçada adımı şair
zümrəsində çəkməniz məni məcbur etdi
ki, əlimə qələm alıb, vaxt keçmiş olsa da,
laməhalə Sizin sözünüzün təsdiqi
üçün cüzi də olsa bir əsər meydana gətirim
və belə olmağında zərrəcə xilaf yoxdur. "Səda"da zikr etdiyiniz əsərimin cümləsinə
bais Siz olubsunuz. Hərgah 40 il bundan əqdəm
mənim şeirimə Sizin kimi qədr verən olsa idi, indiyə
kimi əqəllən otuz-qırx cild kitab yazardım. Sizin məqalənizin nəticəsi olaraq bu halda
özümdə artıq qüvve-yi şairanə hiss edirəm".
Yatmış vulkanları oyadan qüdrətmiş
Firidun bəy. Adicə məktubları, xırdaca məqalələri
ilə bu təhər vəcdə gətirə bilirmişsə,
gör həyatının mənası saydığı
kitabları işıq üzü görsəydi, ürəklərdə
və düşüncələrdə nə mədəni
inqilablar, nə duyğu atəşfəşanlıqları
coşdura bilərmiş!
"Bizim
milli şairlərimiz ərse-yi dünyaya gəlməyibdirmi? Aya,
bizlər belə möhtərəm şəxslərin
vücudundan məhrummu qalmışıq? Bu suallara cavab verib deyə bilərik ki, bizim də
çox böyük, müqtədir və xoştəb milli
şairlərimiz olubdur və lakin mütəəssif
onların qədir və qiyməti nə öz vaxtlarında və
nə bu halda bilinibdir.
Budur, beş ildən
ziyadədir ki, biz fəqir milli şairlərimizin tərcüme-yi
hallarına dair əhvalat yığmağa
çalışırıq, kifayətincə məlumat cəm
etmək bacarmadıq.
...Ancaq maye-yi təsəllimiz bu ola bilər ki, ədiblərimizin qədr və
qiyməti öz vaxtlarında və bu halda bilinməsə də,
gələcəkdə qəflət yuxusundan
ayılmış millətimizin zirək və qədrşünas
balaları bilərlər və onların nam və
şöhrətini uca məqama qalxızarlar, bu unudulmuş əsərlərini
intişar etməklə adlarını zində qılarlar. Çünki bizim şüəra cismən
ölüb fövt olublarsa da, ruhən və mənən həlak
olmayıblar.
Farsların Sədi və
Hafizi diri qalan kimi, bizlərin də Zakiri, Seyidi, Nəbatisi,
Saliki, Arifi, Fəqiri, Kamisi gərək diri qalsınlar.
...Əlbəttə, bizim də milli
bayramımız olacaqdır!"
Firidun
bəy yolunu Azərbaycan dili müəllimi kimi
başlamışdı, sonacan da Azərbaycan dili MÜƏLLİMİ
olaraq qaldı.
Azərbaycan ədəbiyyat nümunələrini
toplaması, Azərbaycan şairləri ilə illər boyu gecə-gündüz
usanmadan yazışmaqlarının da qayəsi bu ali niyyətə xidmət edirdi: "Ananın
südü bədənin mayəsi olduğu kimi, ananın dili
də ruhun qidasıdır. Hər kəs öz
anasını və vətənini sevdiyi kimi, ana dilini də
sevir. Bu, Allah-taalanın gözəl nemətlərindən
birisidir, onu əziz və möhtərəm tutmaq hər kəsə
borcdur.
...Millətini sevən, onun mənəvi
diriliyinə çalışan, tərəqqisi yolunda əmək
sərf edən yazıçılarımızdan, ədiblərimizdən
və şairlərimizdən çox-çox təvəqqe
edirik ki, dillərini asanlaşdırsınlar, ana dilindən
uzaq düşməsinlər, meymunluqdan əl çəksinlər,
fikirlərini açıq və sadə dildə yazsınlar,
ta ki, onların yazdıqlarını oxuyan anlasın,
düşünsün və ayılsın".
Firidun bəy 35 il müəllimlik etdi və müəllimlikdən
müqəddəs bir sənətin mövcudluğunu
ağlına belə gətirmədi. Və həmişə
arzuladı ki, bu nəcib peşənin sahiblərinin dolanışığı
da onların uca sənətlərinə uyğun olsun.
Firidun bəy müəllimlər haqqındakı bir
yazısında ağır dolanışıq yaşayan
tanış həmkarının gileylərini qəlb
sancısı ilə bölüşürdü - ən
başda beynimi düşündürən un və buğda
fikri, bundan bir az aşağıda yağ və düyü əndişəsi,
ondan bir az altda odun və kömür qayğısı, lap
sonda şagirdlərin hesab və yazı dəftərlərinə
baxıb sabahacan səhvlərini düzəltmək məsuliyyətidir.
Və Firidun bəy
o müəllimi qınamırdı: "Qarnı ac abidin ibadəti
dürüst olmayan kimi, ac müəllimin də müəllimliyi
dəxi dürüst deyil və ondan fayda gözləmək əql-i
salimdən bəiddir.
Məzkur müəllim
on ildən ziyadədir ki, müəllimlik peşəsini tərk
qılıb ticarət əmrinə məşğuldur və
bu halda güzəranı xoş və rahat keçir, müəllim
olduğu vaxtda çəkdiyi darlığı və ürək
sıxıntısını indi çəkmir, məqamı
düşdükcə millətə dəxi qövlən və
felən xidmətini müzayiqə etməyir".
Firidun bəy çətinliyə
tab gətirə bilməyənləri ittiham etmirdi, amma
müşküllərə sinə gərib şərəfli
işini davam etdirənləri hünər sahibi sayır,
onlara baş əyirdi.
Çünki
özü də ağlı millət kəsəndən belə
oldu.
Baxmayaraq ki,
ömrü boyu onu ruhdan salmağa, həvəsini
söndürməyə tale yüz cür əngəllər
törətməkdə əliaçıqlığını
da əsirgəmədi.
İlk kitabı "Təlimat-i
Sokrat"ı nəşr etdirməkçün çox
qapıları döymüşdü.
Qafqazda türk mətbəəsi
olmadığından əlyazmanı Krıma, İsmayıl bəy
Qaspıralıya yollamışdı.
Onunla bu babətdə düz 7 il yazışmışdı.
Nəticə
hasil olmayınca, axırı inciyərək, bezərək əlyazmanı
geri istəmişdi və nə acı ki, kitabı İrəvan
və Şuşadakı erməni mətbəələrində
basdıra bilmişdi. Öz bəlalı "Ədəbiyyat
tarixi"nin nəşri yolundakı məşəqqətləri
isə onu çərləmək həddinə yetirdi.
Qalmışdı "Nəşr-i
maarif"lə "Nicat"ın arasında.
Nə onda, nə bunda
nicat vardı.
Firidun bəyin bəxtindənmiş
kimi, araya dava da girdi. Bir dostuna 1914-cü ildə Qoridən
yazdığı məktubunda ürəyini
boşaldırdı: "Tarixdə misli görünməmiş
olan bu böyük müharibə tam fikir və xəyalımı
işğal edibdir. Gecələr də rahat yata
bilmirəm. Xahişim var ki, sentyabrın əvvəllərində
Bakıya gəlib bu zavallı əsərlərimin çap
olunmaq məsələsini Sizin kimi
dostların vasitəsilə bir növ düzəldə idim. Dava araya düşüb mane oldu. Bu qədər bilirsiniz ki, bu zəhmətlərimin
çap olunmasından mənim də niyyətim pul qazanmaq
deyil, ancaq ədəbiyyatımıza xidmət etməkdir".
Müharibənin
əvvəllərində "Nicat" əsəri çap
etmək qərarına gəlirsə də, kağız qəfildən
bahalanır və istək yenə baş tutmur.
Firidun bəy ayrı bir məktubunda
lap ümidsizdir: "Məcmuənin işi dərin quyuya
düşübdür. Kim onu oradan çıxaracaqdır,
bilmirəm".Sonra isə sovetlər gəlir və Firidun bəyin
özü puç olub gedir...
Mənimçün
məchuldan-məchul bir sirdir ki, 1925-ci ildə üstündən
"xalq düşməni" damğası
götürülməmiş (yeri gəlmişkən, ona indiyədək
rəsmən bəraət verilməyib!) Firidun bəy
Köçərlinin "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
materialları"nı Şura hökuməti
necə oldu ki, nəşr etdi.
Bir anlıq
namümkünü mümkün sayıb
düşünürəm ki, Firidun bəy 1926-cı ildə
sağdır.
Təbii
ki, mütləq Bakıda keçirilən Birinci Türkoloji
qurultaya qatılacaqdı, misli görünməmiş o məclisin
əsas ağsaqqallarından olacaqdı. Bəs
sonra? Axı çox keçmədi ki, həmin
qurultaydakı yerli iştirakçıların
hamısını bircə-bircə məhv etdilər.
Hərdən
şübhə də yaranır ki, sanki həmin qurultay
bütün türkçüləri bir yerə toplayıb
sonra onlara divan tutmaqçün tələymiş.
KQB arxivlərində
qalan sənədlər o qurultay günlərində hər bir
iştirakçının qarabaqara izləndiyini, hər
sözünün nəzarətdə olduğunu təsdiqləyir.
Firidun bəy yaşasaydı, şəksiz
ki, öz "Ədəbiyyat tarixi"nin
müasir ədəbiyyatı əks etdirən cildini də
yazacaqdı.
Ədəbi
simaların və ziyalıların onun arxivindəki 900-dək
məktubu isə cildlərin ən möhtəşəmi ola bilərdi.
Guya təsadüfən,
həbs edilən Mustafa Vəkilovun mənzilində olduğu
üçün külə döndərilmiş o
"cild"in o mənzildə olmasaymış, o gün ələ
keçməsəymiş belə 1937-dən nə tərzdəsə
salamat qurtara biləcəyi də ağlabatan deyil.
Firidun bəyin arxivində
kimlərin məktublarının olduğu bəlli idi. Fərhad Ağazadə Şərqli o məktubların
dəqiq siyahısını çoxdan tutmuşdu və
NKVD-nin də bundan xəbəri olmamış deyidi.
Oradakı məktubların
78-i Sultan Məciddən idi.
Sultan Məcid "xalq
düşməni"idi.
23 məktub Ömər
Faiqinki idi.
Ömər
Faiq "xalq düşməni" idi.
17 məktub
Salman Mümtazdan idi. Mümtaz "xalq
düşməni" idi.
Hüseyn Cavidlə
Seyid Hüseynin hərəsindən 4 məktub vardı.
Hər
ikisi "xalq düşməni" idi.
Əhməd bəy
Ağayev "düşmən" idi, Əlimərdan bəy
Topçubaşov "düşmən" idi, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli "düşmən" idi, Məmmədəmin
Rəsulzadə "düşmən" idi, Ceyhun Hacıbəyli
"düşmən" idi...
Sovet
hökuməti bu insanların hamısını tarixdən
silməyi, hafizələrdən köklü-köməcli
çıxarmağı qət etmişdi.
O "cild" salamat qala bilərdimi?..
"Əzize-yi
mehribana Badisəba!
...Bir qəmimiz yoxdur Sizin
ayrılığınızdan qeyri.
...Burada bir qəribə
əhvalat yoxdur yazam. Qazlar və toyuqlar da
salamatdırlar. Sizlərə duası var.
Amma pulumuz qurtarıbdır. Gündə birisini kəsib
yeyirik...
"
Hələ 1903-cü il idi. Hələ birgə
olacaqları nə qədər məsud günlər vardı.
Badisəba
da Firidun bəyin şagirdlərindən idi.
O, məktəb oxumamışdı.
Savadını evdə
Firidun bəydən almışdı.
Firidun bəydən ona
yalnız bu savad, hərarəti heç vaxt soyumayacaq xatirələr
deyil, bir də müəllimlik yadigar qaldı.
O Firidunundan həmişəlik
ayrı düşəndən sonra müəllimlik etməyi
yalnız yaşamaq üçün vasitə kimi seçmədi,
həm də bunu ərinin ruhunu daim şad etməyin bir yolu
saydı.
Firidun bəyi ondan yaxşı kim tanıyardı ki! O hər kəsdən
gözəl bilirdi ki, Firidun bəyin nigaran ruhu bu dünyaya
qayıdırsa, həmişə mütləq məktəbə
sarı qanadlanır...
Firidun bəyin
xalqına ən dəyərli töhfələrindən biri
bu olmuşdu ki, çar hökuməti devriləndə,
Rusiyada ara qarışıb məzhəb itəndə Qori
seminariyasının Azərbaycan bölməsini Vətəninə
köçürə bilmişdi, qatar dolusu avadanlıqla,
kitablarla, dərsliklərlə, Qazax səmtinə çəkdiyi
bu müstəsna köçlə yurdunda maarifin
inkişafı üçün güclü təkan verən
bünövrə qura bilmişdi.
Amma Firidun bəyi qətlə
yetirəndən sonra guya Badisəba xanıma lütfkar
münasibət bəsləyən qırmızı quruluş
zahirən hətta bu tənha qadını əzizləsə
də, ona heç vaxt sonacan etibar etmədi.
Elə
başlanğıcda imkan verə bilərdi ki, ərinin
mirası olan Qazax seminariyasında işləsin.
Amma yox.
Elə bil ki, onu bu tərəflərdən
sürgün etdilər.
Sonacan Qazaxdan, Qarabağdan,
Bakıdan, qohum-əqrəbadan, dost-tanışdan uzaqlarda
qaldı.
İş
verməyinə verdilər.
Amma
onu məktəbə də buraxmadılar.
Bu məktubların
heç biri əsgər məktubu deyil.
Ancaq
bu məktubların hamısı əsgərlikdən gələn
məktublara bənzəyir.
Bu məktublar cəbhədən
gəlməyib.
Amma bu məktubların
əksəri dava illərinin üçkünc, əldə
düzəldilmiş qatlama zərflərdəki məktublarına
oxşayır. Bu məktubların hamısı belə
başlayır: "Əziz anam!", "Anacan!",
"Sevimli mama!"...
Bu məktubu
yazanların heç birinin anası yoxmuş.
Bu məktubların
ünvanlandığı ağbirçək qadına tək
həmin məktubları yazanlar yox, elə tanıyanların
çoxu məhəbbətlə "ana" deyə
müraciət edirmişlər.
O ananınsa heç vaxt
övladı olmamışdı.
O, bir mələk idi.
Mələklərin balası olurmu?!.
Xaliq
onları bircə dəfə yaşayıb sona qədər
yanmaqçün yaradır.
Badisəba xanım da əri
Firidun bəy kimi sonacan yandı. "Əməkdar
müəllim" də oldu, "Şərəf
nişanı" ordeniylə də təltif edildi.
Amma axıracan da sovetlər
ona inanmadı.
Bu əhvalatı
mənə tələbəykən, hələ 1970-ci illərdə
evində kirayənişin yaşadığım Məzahir
kişiylə dost olan, onlara az qala
günaşırı gəlib-gedən, bu gəlib-getmələr
əsasında çox isinişdiyimiz rəhmətlik Nəsir
bəy Cavanşir söyləmişdi.
Nəsir bəy köhnə kişilərdən
idi, Qori seminariyasında təhsil almışdı, Firidun bəy
də onunçün mərhum yox, sağ bir varlıq idi.
Köçərlinin
üstü imzalı "Balalara hədiyyə"sini
dünyanın ən qiymətli hədiyyəsi kimi birinci kursu
əlaçı bitirəndə Nəsir bəy mənə
bağışlamışdı.
Deyirdi ki, Badisəba
xanıma orden verilən ərəfələrdə Nuxada bir nəfər
gəlir onun yanına: "Bəs sənə xaricdəki
qardaşoğlundan salam gətirmişəm".
Badisəba xanımın
dalağı sancır: "Nə qardaşoğlu? Mənim xaricdə olan heç bir yaxın qohumum
yoxdur".
"Yox,
gələn var, deyir ki, qardaşoğlun Mustafa Vəkilovla
görüşüb". "Yalan
söhbətdir, uydurmadır. Mustafa
çoxdan rəhmətə gedib, 1943-cü ildə
sürgündə ölüb".
Sınayırmışlar
Badisəba xanımı.
...Ömrünün
qurtaracağında, 1950-ci illərin əvvəllərində
xəstəykən Bakıda müalicəyə gələn
yorğun, taqətsiz Badisəba xanım Nəsir bəyə
bu əhvalatı nağıl eləyəndə onu da etiraf
edibmiş ki, heç bir əlaqəmiz olmasa da, Mustafanın
sağ olmasından xəbərimiz vardı, özü
ötür-ötürlə yalnız ən yaxınların
duyuq düşə biləcəyi işarələrlə bu
xəbəri bizlərə çatdıra bilmişdi.
Görünür
Mustafa bəy bu hökumətə orada gərəkmiş ki,
qurtuluşsuz sovet məhbəsindən gedib xaricə
çıxmışdı.
Bəlkə onun
oradakı varlığı və fəaliyyəti buradakı
qohum-əqrəbasını da qoruyurmuş?
Bəlkə
o, buradakı əzizlərinin girovuymuş?
Elə
Nigar Rəfibəylinin Türkiyədəki mühacir
qardaşı Kamil Rəfibəyli də belə olub.
Elə Üzeyir bəyin
Parisdəki mühacir qardaşı Ceyhun Hacıbəyli də
belə olub...
Daha
neçələri.
Mühacirətimizin
çox gizlincləri KQB-nin hələ qatı
açılmamış (bəlkə də həmişə
məxfi qalası) qovluqlarındadır.
"Bizim
bu əsr-i şumda ağzını açıb iki kəlmə
söz danışmağa da izn vermirlər.
...Mən də kiriyib oturdum. Görək, bir vaxt olar, bizim də
ağzımız açılar, dərdlərimizi
açıq söylərik".
Firidun bəy zəmanəsindən
bu cür yanıqlı-yanıqlı şikayətlənəndə
1912-ci il idi.
Əslində,
Firidun by Köçərli kimi hikmət sahibləri
üçün ağzını açaraq, qələmini
sıyıraraq bütün qəlbindəkiləri bəyan
etməkdən ötrü sərfəli zaman heç vaxt
olmayıb, olmayacaq da.
Onların
şücaəti daim mühüm bildikləri mətləbləri
elə iki daşın arasında olanda da deyə bilməkdir.
"Keçmişdə
"millət" sözü bizim dilimizdə az işlənərdi
və işləndikcə nifrətamiz bir mənanı ifadə
edərdi. Bir müslim qeyri bir müslimi hiylə və təzvir
damına giriftar etdikdə tora düşən nifrət və
kərahətlə fəryad edib deyirdi: "Belə də millət
olarmı, a kişi!" Amma indi elə bir zaman yetişibdir
ki, onun təqazasına görə millət sözü
"modnı" bir ləfz olubdur ki, onun əsl mənasını
layiqincə dərk etməyənlər dəxi mövqesiz və
ehtiyacsız onu istemal edirlər. ...Bu halda hətta millətin
dərisini soyan adamlar da millətpərəstlikdən dəm
vurub, millət belə gəldi, millət belə getdi deyirlər.
Bunların söylədiklərinə inanmaq sadəlövhlük
deyilmi?" Firidun bəyin bu sözlərinin
yalnız yazıldığı 1908-ci ilə aid olduğuna
inanmaq da sadəlövhlükdür. Firidun
bəyin bu sözlərinin dünən yazılaraq bu gün
hansısa qəzetdə çıxmasına inanmamaq da sadəlövhlükdür.
Bəs haçanacan təzə görünəcək
bu köhnə sözlər?
Haçan
bu sözlər doğrudan köhnələcək ki, Firidun bəy
də qəbrində rahat yatsın? Belə də
millət olar?! Yenə belə deyirik və
belə deyəndə yenə şəxsən
özümüzü millətin pis bildiyimiz qismindən
ayırıb qaldırırıq üstə, yuxarıdan
aşağı baxa-baxa belə söyləyirik. Guya bizim bu aşağı növ camaata heç
aidiyyətimiz yoxmuş.
Yazıq,
Firidun bəylər ömürlərini
çürütdülər ki, belə qalmayaq. Niyə
ehtiraslı inadla elə o təhər qalmaqda davam edirik?!
Bizi onlar da dəyişə bilmədisə, daha kim və nə dəyişməlidir?!
"Əzize-yi
mehribana Badisəba!
Budur, neçə
gündür ki, çox həsrətlə sənin yolunu
gözləyirəm. Mən belə fikir eləyirdim
ki, bayramın sabahısı günü gələcəksən.
Ona
görə bayram günü günortadan sonra Tiflisə gedib
iki gün dalbadal vağzala çıxdım, bəlkə sən
gələsən. Amma gəlmədin.
Bilmirəm səbəb
nə oldu ki, bu vaxta kimi orada qaldın.
...Qərəz, sənsiz çox
korluq çəkirik..."
Badisəba xanım
ömrü boyu çox ünvanlar dəyişib, müxtəlif
rayonlarda, şəhərlərdə yaşayıb, işləyib.
Özü
ilə çox əşya daşımaq imkanı olmayıb.
Firidun bəyli günlərinin
saxlanclarını qohum-əqrəba evlərində
saxlayıb.
Amma
ərinin 1904-də yazdığı bu ismarış
kağızını da, bu qəbil neçə başqa məktubu
da, birgə olduqları şəkilləri də, Firidun bəyə
şagirdlərinin bağışladığı albomu da həmişə
özü ilə gəzdirib.
Ərinin ətrini, gəncliyinin
rayihəsini, xoşbəxtliyinin qoxusunu o kağızlardan
alıb.
Bu məktublarda
ondan ötrü darıxan Firidun bəy, yaxın vüsal həmişə
əllə toxunacaq qədər yaxın idi...
...Amma iki dəst paltarı da hara
getsə, özü ilə aparırmış. Sütül,
şümal bir oğlanın çərkəzi arxalığını,
nərmənazik bir qızın sarı qanovuz parçadan
tikilmiş, üzəri zərif çiçək ləçəkləriylə
naxışlanmış köynəyini.
Gənc Firidun bəyin
arxalığını.
Gənc Badisəba
xanımın köynəyini. Tale,
dövran onları ayırdı. Amma Badisəba
xanım son nəfəsinəcən o köynəklə o
arxalığı bir sandıqda yanaşı qoydu. İmkan vermədi ayrılsınlar.
Hərdən-hərdən
götürdü onları, heç vaxt heç kimə
göstərmədiyi, eşitdirmədiyi qəhəriylə,
hıçqırıqlarıyla oxşadı.
Onların
bir yerdə olduqları isti yuvanı dağıtdılar.
Gücüm ona
çatdı ki, həmin yuvanı bir də qurum.
Firidun bəyin həyatını
həsr etdiyi ədəbiyyatımızın baş məbədində,
Nizami muzeyində.
Qoşa şəkillərini
böyüdüb qədimi çərçivəyə
saldırdım.
Yaşı
yüzü aşsa da, təravəti itməmiş, rəngləri
avazımamış o libasları bədənlərə
geyindirdik.
Bu balaca otağın bir tərəfində
cavan Firidun bəy dayandı, bir tərəfində Badisəba
xanım...
Ortalıqda
birgə şəkilləri.
Daha onları
heç kəs ayıra bilməz!.. 6
fevral, 2009
525-ci qəzet.-2009.- 7 fevral.- S.15-18.