Tarix problemlərimizə metodoloji
baxış
Dövlət
müstəqilliyinin elan olunmasından qısa müddət
keçməsinə baxmayaraq, ölkəmizdə tarix sahəsində
tədqiqatların aparılmasında uğurlar
qazanılıb. Dəyərli əsərlər
yazılıb. Məhdud sayda olsa da, alimlərimiz xarici ölkələrdə
Azərbaycanı layiqincə təmsil edirlər. Amma tariximizə
dair aparılan tədqiqatlar heç şübhəsiz,
problemlərsiz də deyil. Bəs elə isə tədqiqatlarımızda
nələr çatışmır? Tarix problemlərinə
yanaşmada araşdırmanın metodoloji prinsiplərinin
bütün tələbləri gözlənilirmi? Bu və ya
digər məsələlər barədə geniş fikir
mübadiləsinin və müzakirələrin
aparılmasına ciddi ehtiyac duyulur. Həmin məqsədlə
tanınmış tarixçi alim, professor Musa
Qasımlının məqaləsini oxucuların mühakiməsinə
veririk.
Tarixi bilməyin faydası
Tarixi
bilməyin faydasını izah etməyə ehtiyac yoxdur.
İlk baxışda çox sadə bir məsələdir.
Lakin sadə olduğu qədər də mürəkkəbdir.
Müasir dövrümüz texnika dövrüdür. İnsan
icad etdiyi raketlərlə kosmosa uçur. Bir zamanlar vaxt alaraq
insan əli ilə görülən işlər qısa
müddət ərzində kompyuterlə yerinə yetirilir.
Dünya ən yeni texnologiyaların sayəsində xeyli
kiçik olub. Tərəfdarlarının və əleyhdarlarının
olmasına baxmayaraq, qloballaşma prosesləri gedir. Amma
bütün bunlarla yanaşı dövrümüz həm də
tarixçi təfəkkürü ilə düşünmə
dövrüdür. Əvvəllər tarixi yalnız
keçmiş haqqında elm kimi qiymətləndirirdilər.
Bir qədər keçmiş tarixi konkret zaman və məkan
daxilində insanların fəaliyyətini öyrənən
elm olaraq dəyərləndirdilər. Tarix bilavasitə
görünməyən, ünsiyyətdə olunmayan, lakin mənbələrlə
keçmişdən bu günümüzə gələn,
günümüzdə ortaya çıxan tənqidçi və
şərhçi bir anlayışla verilən elmdir. Tarix
keçmişlə insanın yaşadığı dövr
arasında bitməyən, sonu olmayan bir dialoqdur. Bəşəriyyət
mövcud olduqca tarix də olacaq, deməli, baş verən
hadisə və proseslər barəsində tədqiqatlar da
aparılacaq. Bu günün tarixi dünəndən, daha əvvəllərdən,
uzun əsrlərin qaranlıqlarından qaynaqlanır. Tarix və
müasirlik bir-biri ilə sıx bağlıdır. Tarix eyni
zamanda xatirə, təcrübə və mülahizə elmidir.
Həqiqət təbiətin qoynunda rəsm çəkən
rəssam üçün nədirsə, tarixçi
üçün də o olmalıdır. Rəssam işlədiyi
obyekt ilə bilavasitə ünsiyyətdə olur, onun
gözü qarşısındadır. Tarixçi isə
yalnız toz basmış, saralmış, soyuq mənbələrin
vasitəsi ilə tarixlə əlaqə yaradır.
Keçmiş tarix hər kəsə fərqli
görünür. Tarixçi əsərində duyğu və
düşüncələrini dilə gətirir. Tarixə
yaradıcı, rəğbətlə və bəzən də
xəyali yanaşılır. Suallar seli tarixçini rahat
buraxmır. Bunsuz tədqiqat işi olmaz ki. Belə
olmasaydı, onda bütün tədqiqat işləri eyni məzmun
və məna daşıyardı. Bir araşdırma işi
aparıldıqdan sonra başqa tədqiqat işlərinə
heç ehtiyac da qalmazdı. Beləliklə, alternativ
düşüncə və deməli, elm və inkişaf da
olmazdı. Tarix elmi insanların fəaliyyəti nəticəsində
meydana gələn hadisə və prosesləri öyrənir.
Tarixin təbiəti insandır. İstər fərd olsun, istər
cəmiyyət. Bəzilərinə görə, tarix
böyük işlər görmüş şəxsiyyətlərin
fəaliyyəti, insanların bacardığı işlərin,
yer üzündə çalışmış böyük
adamların tarixidir. Dünyada qazanılmış uğurlar
görkəmli adamların fikir və düşüncələrinin
konkret maddi nəticələridir. Belə yanaşmada dünya
tarixinin ruhunu böyük adamlar təşkil edir. Həmin
adamlar dahilər, dühalar və ya qəhrəmanlar olaraq qiymətləndirilir.
Məlumdur
ki, insanlar fərqli düşüncəyə sahibdirlər.
Tarixin meydana gəlməsində, hadisələrin bu və ya
başqa şəkildə inkişafına onların
düşüncələrinin,bunun nəticəsi olaraq fəaliyyətlərinin
təsiri şəksizdir.Ona görə də tarixçi sadəcə
fikirlərə diqqət yetirməyib, bu fikirlərin
içindəki duyğu və həyəcanın köklərinə
enməlidir. Tarixi şəxsiyyətin aldığı tərbiyə,
ailə mühiti, yaşadığı rejimdə dillə
deyilməyən, lakin üstüörtülü şəkildə
həyata keçirilən işlərinə diqqət yetirməyə
borcludur. Bunsuz tarixçinin yazdığı əsərin elə
də böyük əhəmiyyəti olmaz. Fərdlərin fərqli
psixoloji özünəməxsusluqları olduğu kimi, cəmiyyətlərin
də fərqlilikləri vardır.Tarixçi cəmiyyətin
psixologiyasını diqqətdən
qaçırmamalıdır.
Tarixi
hadisə və proseslərə iqtisadi amillərin təsiri
şübhəsizdir. Amma tarix yalnız iqtisadi amillərin təsiri
altında baş vermir. Ona dövrün müvafiq hakim
ideologiyası da təsir edir. Tarixi hadisə və proseslərə
yanaşma zamanı tarixçinin diqqət yetirməsi vacib
olan əsas-başlıca və xüsusi amillər var. Əsas-başlıca
amillərin rolu adətən dəyişmir. Onlar tarixin
lokomotivləridir. Xüsusi amillər isə hadisədən-hadisəyə
dəyişir, bir-birindən fərqlənirlər. Bu bir
qanunauyğunluqdur. Tarixçinin məharəti onların hər
ikisinə birdən lazımi əhəmiyyət verib, vəhdətdə
görüb araşdırmaqdır. Cəmiyyət və cəmiyyətin
yerləşdiyi məkan arasında
bağlılığı da tarixçi gözdən
qaçırmamalıdır. Tarix sadəcə bir problemin
araşdırılmasına həsr edilmiş elm deyil.
İnsanlara doğru nəticələrə gəlmələri
üçün istiqamət verən bir düşüncə
tərzidir. Bütün insanların təkcə öz təcrübələrini
deyil, keçmişi öyrənməyə, ondan güc
almağa və daim təcrübə qazanmağa ehtiyacı
var. Hər bir millət tarixdə ata və babalarının
qazandığı uğurlarla fəxr edir. Onu zənginləşdirməyə
çalışır. Bu isə həmin milləti qürurlu
edir, tərəqqiyə, yeni-yeni uğurlar qazanmağa
aparır. Əks-təqdirdə isə millət yerində
sayır, daha sonra isə tənəzzülə gedir. Hər
bir xalq haradan gəlib haraya getdiyini yaxşı bilməlidir.
Bunda isə tarixi biliyə yiyələnməyin böyük
faydası vardır. Keçmişini bilməyən bir millət
tarixi yaddaşını, qan yaddaşını unutmuş,
sellərə qərq olmuş, milli kimliyini itirmiş,
assimilyasiya olunmuş kimidir. Onu yaxşı gələcək
gözləmir. Tarixdə olmuş, lakin indi mövcudiyyətini
qorumayan xalqların və dövlətlərin tarixini
xatırlamaq bu elmin faydası barədə çox şey deyir.
Tarixi keçmişi- istər yaxın olsun, istərsə də
uzaq tarixi adi insanlar bilavasitə görə bilmirlər. Onu
tarixçinin əsərləri vasitəsi ilə öyrənirlər.
Tarixçinin mənbələri yaxşı bilməsi və
layiqli əsərlər yazması eyni zamanda müasir dəyərlərin
daha yaxşı təqdir edilməsinə imkan verir. Tarixi
oxucuya çatdıran tarixçilərdir. Tarixçi tarixdən
kül yox, od götürməlidir. Tarixinin ən parlaq səhifələrini
sevgi və şövq ilə xalqına
çatdırmalıdır. Xalqının təkcə məhdud,
lokal tarixini deyil, dünya siyasətində tutduğu yeri
qabartmalıdır. Mənfiliklərdən isə ibrət
almağa kömək etməlidir.
Əlbəttə, tarixi yaxşı
bilməklə insan hər şeyi əvvəlcədən
görə bilməz. Bu, heç mümkün də deyil.
Lakin tarixin yaxşı bilinməsi gələcəyi görməyə
çalışmaq üçün imkan verir, gələcək
barədə yaxşı düşünməyə vadar edir.
Tarixi keçmişə tənqidi təfəkkürlə
yanaşma, ciddi araşdırmaların aparılması millətin
özünü tanımasına, buraxılan səhvləri təkrar
etməməsinə və deməli, tərəqqisinə imkan
verir. Tarixin bilinməsi sadəcə intellektual deyil, hətta ən
sadə, təhsilsiz insanın başında huş, yaddaş
və özünütanıma duyğusu da oyadır. Tarixin
bilinməsi mənəvi dəyərlərin qorunması və
inkişafına kömək edir. Ailədən başlayıb
millətə və dövlətə doğru
formalaşmış sevgini daha da gücləndirir. Fərdin,
bütövlükdə millətin dövləti ilə olan
sıx bağlılığını möhkəmləndirir.
Beləliklə, tarixin bilinməsi bir fərdin mənsub
olduğu millətin, üstündə yaşadığı
Vətən torpağının keçmişini öyrənmə,
haradan gəlib haraya getmə istəyini ortaya qoyur. Tarixi biliyin
mükəmməl formalaşması xalqın və onun mənsub
olduğu dövlətin güclü olmasına kömək edən
amillərdən biridir. Ona görə də ölkəmizdə
tarixi tədqiqatlara xüsusi diqqət yetirilməsində,
dövlət qayğısının artırılmasında və
ən dəyərli araşdırma işlərinin
aparılmasının təşviq edilməsində fayda
görürəm.
Uğurlar,
problemlər və vəzifələr
Məlumdur ki, soyuq müharibə şəraitində
iki dünya sisteminin mübarizəsi və
qarşıdurması tarixçilərin mövqeyinə də
müvafiq təsir edirdi. Tarix elmi başlıca olaraq siyasi məqsədlərə
xidmətə yönəldilmişdi. Sovet sistemi
xalqımızın gerçək milli tarixinin
yazılmasına imkan vermirdi. Bu da səbəbsiz deyildi.
Çünki milli tarixin olduğu kimi yazılması
xalqın milli özünüdərkinin formalaşmasına,
milli şüurunun inkişafına və deməli, müstəqilliyinə
doğru aparan yolda əsas ideoloji silaha çevrilirdi.
SSRİ-nin dağılması və Azərbaycan
xalqının yenidən dövlət müstəqilliyini bərpa
etməsi ilə tarix elminin inkişafında keyfiyyətcə
yeni bir mərhələ açıldı. Yabançı
marksizm-leninizm ideologiyasının buxovlarından azad olan
tarixçilər sərbəst nəfəs aldılar.
İdeoloji stereotiplər dağıldı. Artıq
tarixçiyə "bunu yaz, onu yazma" hökmü edən
yoxdur. Yuxarıdan göstərişlərin verilməsi də
aradan qalxıb. Tarixçi öz fəaliyyətində
azaddır. Araşdırılması qadağan edilən
mövzular yoxdur. Dövlət müstəqilliyinin bərpasından
keçən dövrdəki tarix araşdırmalarının
ümumi təhlili göstərir ki, tarix elmimizdə kifayət
qədər uğurlar qazanılıb. Dəyərli əsərlər
yazılıb. Hətta müxtəlif dillərə tərcümə
edilib. Müstəqilliyə qədərki tariximizdə
heç bir zaman xarici ölkələrdə Azərbaycan
tarixçilərinin əsərləri bəlkə də
çap olunmamışdı. Müstəqilliyin
yaratdığı ən böyük imkanlardan biri milli
tariximizə dair dəyərli əsərlərin
yazılması və tərcümə olunaraq xarici ölkələrdə
çap edilməsidir. Nəinki elmi məqalələr, həmçinin
iri həcmli monoqrafiyalar dünyanın nüfuzlu ölkələrində
dərc edilir. Azərbaycan tarixçiləri bəzi xarici
ölkələrdə kifayət qədər yaxşı
tanınırlar.
Məlum olduğu kimi, tədqiqatçı
tərəfindən araşdırılan tarixi hadisə və
prosesləri doğru qoymaq, onlara düzgün yanaşmaq, elmi əsaslandırılmış
nəticələr çıxarmaq və xalqda düzgün
tarixi bilik formalaşdırmaq xeyli çətin və mürəkkəb
bir işdir. Bundan ötrü tədqiqatçının
yüksək araşdırıcılıq məharəti və
tarixi tədqiqatların metodologiyasına dərindən yiyələnməsı
lazımdır. İstənilən konkret tarixi hadisə müəyyən
məkan və zaman daxilində yalnız bir dəfə baş
verir. Məkan və zaman çərçivəsindən kənarda
heç bir tarix yoxdur. Xalqsız və ölkəsiz tarix
olmadığı kimi, yer üzündə tarixsiz də xalq
yoxdur. Ən kiçik xalqın belə, öz tarixi var. Deməli,
tarix həmişə millidir. Belə olduqda soruşulur:
xalqların və ölkələrin digərləri ilə bəzən
toqquşan, bəzən də uyğun gələn tarixini
yazmaq qədər çətin, mürəkkəb bir iş
varmı? Tarixi hadisə və proseslər tədqiqatlarda
olduğu kimi təqdim edilirmi? Ümumiyyətlə, tarixi
olduğu kimi öyrənməyə və təqdim etməyə
tarixçinin bütün imkanları varmı? Yoxdursa, bunun səbəbləri
nədir? Belə vəziyyət niyə görə baş
verir?
Tarix həm
də bəşəridir. Çünki dünya artıq vahid
bir ev halına gəlib. Deməli, tarixi hadisə və proseslərin
digərlərindən ayrılaraq əlahiddə, lokal qiymətləndirilməsi
də birtərəfli olardı.
Tarix bir
dəfə yaradılır, amma bir neçə dəfə
yazılır. Tarixi yazmaq onu yaratmaq qədər çətindir.
Yazan yaradılanı olduğu kimi yazmağa
çalışmalıdır. Bəzən əvvəllər
öyrənilən tarixi hadisə və proseslər yeni tədqiqatların
nəticəsində təsdiq edilir, bəzən
yanlışlıqlar düzəldilir, bəzən isə
tamamilə əksinə yazılır. Dünənə qədər
doğru olanlar zaman keçdikdən sonra yanlış hesab
edilir. Araşdırma zamanı tarixi faktlar yalnız bir dəfə
elmi dövriyyəyə gətirilmir. Onlara dəfələrlə
müraciət edilir. Hadisə və proseslərin, faktların
zaman keçdikcə yenidən qiymətləndirilməsinə
ehtiyac duyulur. Yaxın zamanlaradək əhəmiyyətli olan
bir fakt yeni şəraitdə bəzən əvvəlki dəyərini
itirir, inkar edilir, lazımsız sayılır. Əksinə,
bir vaxtlar əhəmiyyətsiz hesab olunan hər hansı bir
fakt tamamilə yeni məna və əhəmiyyət kəsb
edir. Əlbəttə, tarix bir-birindən təcrid olunmuş
fakt və hadisələrin məcmusundan ibarət deyil. Tarixdə
hər şey bir-biri ilə əlaqələdir. Tarix
bütöv və sistem halındadır. Tarix bəlkə də
riyaziyyat qədər konkret və dəqiq elmdir. Lakin onun
yazılması heç də həmişə dəqiq və
konkret olmur. (Davamı gələn şənbə
sayımızda)
Musa QASIMLI,
525-ci qəzet.- 2009.- 7 fevral.- S.10.