Təhsil qanunu: Uzun illərin həsrəti
Birinci məqaləmlə
bağlı mənə xeyli müraciətlər olub, Təhsil
haqqında qanun barədə səmərəli dialoqlar
alınıb, bəzi tənqidi fikirlər və növbəti
yazılarıma dair təkliflər də səslənib. Əksər
həmsöhbətlərim hazırki qanun layihəsinin çərçivə
qanunu kimi və sonradan təhsil sahələri, istiqamətləri
üzrə hazırlanacaq qanunların vahid konsepsiyaya, məntiqi
struktura əsaslanmamasını, bütün bu qanunlarda əks
olunacaq maddələrin şərti siyahısının
ictimaiyyətə açıqlanmamasını düzgün
olmayan hal kimi dəyərləndiriblər.
Bir
sıra oxucularımız qanun layihəsinin maddə-maddə təhlilinin
davam etdirilməsini dəstəkləsələr də,
başqaları hər bir maddəyə xüsusi diqqət
yetirməkdənsə, bir neçə tutarlı fakt əsasında
ümumiləşdirmələrin aparılmasına
üstünlük verir, digərləri isə layihənin
bütün nöqsanlı cəhətlərinin göstərilməsinə,
xüsusilə strateji məsələlərlə
bağlı boşluqların, konseptual və məzmuni
baxımdan çatışmazlıqların
açıqlanmasına daha çox diqqət yetirilməsini zəruri
sayırlar.
Söhbətlərimin
nəticəsi kimi verilmiş təkliflərin neçə məqaləni
əhatə edə biləcəyini müəyyənləşdirməyə
çalışdım. Əlimdə olan qanun layihəsinin
üzərində apardığım qeydləri nəzərdən
keçirdim, onları yuxarıda sadaladığım təklif-tövsiyə-iradlar
əsasında qruplaşdırdım. Və belə
çıxdı ki, yazılarım həftəlik qəzetin
azı 12-15 nömrəsində yer tutmalı olacaq. Bir qəzet
oxucusu kimi, heç özümə də belə yorucu
perspektivi arzulamaq istəməzdim. Məhz buna görə qanun
layihəsindəki problemli saydığım əsas məsələləri
hədəfə götürməyi daha məqsədəuyğun
saydım. Amma həmin məntiqi xəttin də böyük
uğur verməyəcəyini tez bir zamanda anladım.
Layihənin mətnindəki ziddiyyətli məqamlar,
ifadə, məna qüsurları, xüsusilə də onun elmi
əsaslandırılması, hüquqi və konseptual
baxımdan tərtibat səviyyəsi bu sənədin hələ
ki, ciddi analitik ekspertizadan keçmədiyinə dəlalət
edir. Qanun layihəsinin artıq ikinci oxunuşdan
da keçdiyini bir reallıq kimi qəbul edərək və
birinci məqalədəki mülahizələri, əsaslandırmaları
nəzərə alaraq, belə düşünürəm ki,
qısa bir vaxt çərçivəsində layihəyə
əsaslı şəkildə yenidən baxılması ciddi
zərurətdir.
Mətləbə keçməzdən
əvvəl və ehtimal etdiyim iradların
qarşısını almaq üçün oxucularla bir
texniki məsələ barədə razılığa gəlmək
istərdim. Yalnız vaxta və yazının həcminə
qənaət məqsədilə məqalələrimdə
adı çəkiləcək maddələr, bəndlər,
yarımbəndlər ümumiləşdirilmiş şəkildə
Maddə adı altında veriləndə o, şərti bir
ifadə kimi qəbul olunmalıdır. Tutaq ki, Maddə
17.1 dedikdə, bu, 17-ci maddənin birinci bəndi kimi başa
düşülməlidir.
İndi isə
başlıqdakı fikri əsaslandırmaq üçün Təhsilin
məzmununa və təşkilinə dair ümumi tələblər
barədə maddə 11-ə müraciət edək və iki
bənddən ibarət bu maddədən
çıxarışlara nəzər yetirək:
11.1. Təhsilin məzmunu...
aşağıdakı tələbləri əks etdirir:
...11.1.7. ... təhsilalana qarşı hər hansı fiziki və
psixoloji zorakılığa yol verməmək; 11.1.8. ...
işçilərin geyim formaları və atributları təhsil
müəssisəsinin nizamnaməsi ilə müəyyən
olunur; 11.2. Təhsilin məzmununa və təhsil prosesinin təşkilinə
dair ümumi tələblər bu qanunla və digər
normativ-hüquqi aktlarla tənzimlənir .
Oxucu suallarını elə
özüm də vermək istərdim: təhsilalana
qarşı zorakılığa yol verilməməsi, geyim
formaları nə vaxtdan təhsilin məzmununa daxil edilib?
Aydın məsələdir, cavabda deyiləcək ki, bu,
texniki qüsurdur, təhsilin təşkilinə dair qanun layihəsinin
son variantında yeni bir bənd ayrılacaq və
yuxarıdakı müddəalar orada veriləcək. Növbəti
sualım: ikinci oxunuşdan keçmiş qanun layihəsində
bu qədər texniki qüsur ola bilərmi? Axı,
ötən məqalədə səsləndirdiyim beynəlxalq
və ümumavropa təhsil sisteminin prinsipləri , təhsilin
peşəkarlıq qabiliyyəti kimi ifadələrin demək
olar ki, əksəriyyətini işçi qrupunun diqqətinə
hələ 9 ay əvvəl çatdırmışdım...
Keçək 11-ci maddənin məzmununa
və Təhsilin ... təşkilinə dair ümumi tələblər
ə. Ümidvaram ki, maddəyə əlavə ediləcək
yeni bənddə geyim formaları, zorakılıqla
bağlı yarımbəndlər daxil ediləcək. Lakin əgər
söhbət təhsilin təşkilinə dair ümumi tələblərdən
gedirsə, yalnız bunlar kifayətləndirici sayıla bilməz.
Təhsilin təşkilinə xeyli sayda digər məsələlər
də aiddir. Vaxta qənaət üçün
yalnız bir neçəsini sadalayım: təhsil prosesinin
reqlamentləşdirilməsi, təhsilalanların bilik səviyyəsinin
attestasiyası, qiymətləndirmə sistemləri, onun
dövriliyi ilə bağlı səlahiyyətlər, təhsil
prosesinin təşkili, onun məzmunu ilə tanış
olmaqda valideynlərin səlahiyyətləri və s. Qeyd
edim ki, qanun layihəsinin bir sıra maddələrində elə
müddəalar vardır ki, onların məhz 11-ci maddəyə
keçirilməsi sənədi daha da sistemləşdirə
bilərdi. Məsələn, maddə 14.8.: Təhsil müəssisəsində,
təhsilin idarəetmə və digər orqanlarında siyasi
partiyaların və dini qurumların strukturlarının
yaradılmasına və fəaliyyətinə yol verilmir .
Maddə
14. Təhsil müəssisəsi.
Əvvəlcə bir mühüm məqama toxunmaq istərdim.
14.2. maddəsində bildirilir ki, təsisçiyə
görə ölkədə aşağıdakı təhsil
müəssisələri fəaliyyət göstərir:
dövlət, bələdiyyə, özəl. Demək
olar ki, bütün ölkələrin qanunvericiliyində
dövlət, bələdiyyə və qeyri-dövlət təhsil
müəssisələrinin fəaliyyətindən bəhs
olunur və təsisçinin statusundan asılı olaraq, məhz
qeyri-dövlət təhsil müəssisələri, özəl,
yaxud da ictimai, dini qurumların təhsil müəssisələri
kateqoriyasına daxil edilir. Qüvvədə olan qanunda, habelə
1999-cu ildə hazırlanmış qanun layihəsində bu
yanaşmadan istifadə olunmuşdur və həmin təcrübədən
imtina etməyin heç bir tutarlı əsası yoxdur.
Razılaşmayanlara isə sualım budur: təsisçisi
Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi olan Bakı İslam
Universiteti hansı kateqoriyadan olan təhsil müəssisəsinə
aid edilməlidir?
İkinci məqam.
Doğrusu,14.3. bəndinin tərifində ... Özəl təhsil
müəssisələri kommersiya hüquqi şəxsdir ifadəsini
görəndə gözlərimə inanmadım. Birinci
oxunuşdan keçmiş layihənin yenə də həmin
14.3 bəndinə müraciət etdim: Azərbaycan
Respublikasında təhsil müəssisəsi bilavasitə mənfəət
əldə etmək məqsədi güdmür . Bu bir il ərzində
nə baş verdi ki, meydana əvvəlki tərifə tamamilə
zidd olan yeni müddəa çıxdı?
İlk növbədə
açıq etiraf edim ki, hüquqi baxımdan bu yeni ifadə
ölkəmizdə qüvvədə olan qanunvericiliklə
ziddiyyət təşkil etmir. Adamı
çaşdıran isə odur ki, Azərbaycan
Respublikasının Mülki Məcəlləsinin 43.5 maddəsinə
görə kommersiya hüquqi şəxslərin
sırasına fəaliyyətinin əsas məqsədi mənfəət
götürməkdən ibarət olan hüquqi şəxslər
aid edilir. Yəni, belə
çıxır ki, ilk dəfə olaraq bizim Təhsil
qanununun vasitəsilə özəl təhsil müəssisələrinin
fəaliyyətinin əsas məqsədi dəyişilir və
ən vacibi artıq uşaq və gənclərə mükəmməl
təhsilin verilməsi deyil, mənfəətin əldə
edilməsi olur!
Bir daha təkrar edirəm,
yuxarıdakı ifadənin layihəyə daxil edilməsində
heç bir pozuntu yoxdur. Sualım başqadır: onun təhsil
qanununda əks olunması təhsilimizi çoxmu qabağa
aparacaqdır? Doğrusu, yeni pedaqoji təfəkkürdən,
müasirləşmədən çox danışan mən
bu məsələdə o dərəcədə müasirləşmək
istəməzdim. Özümdən asılı olmayaraq xəyalımda
universitet təsis etmək iddiasına düşən ticarət,
alqı-satqı, vasitəçilik şirkətləri
canlanır. Yaxud da universitet (məktəb, bağça)
açım - varlanım fikrini ağlına gətirənlər...
Bakıdakı
bir sıra özəl təhsil müəssisələrinin fəaliyyətini
yüksək dəyərləndirərək, yaxşı
bilirəm ki, onların təsisçiləri, rəhbərləri
mənfəəti əsas məqsəd kimi
qarşılarına qoymayıblar. Son 16 il ərzində
qüvvədə olan təhsil qanunu da mənfəətlə
bağlı məsələdə özəl təhsil müəssisələrinin
səmərəli işi üçün ciddi əngəllər
yaratmayıb. Azərbaycan reallıqlarına bələd
olan şəxs kimi, bir neçə addım irəliyə nəzər
salmağı, 14.3. maddəsinin qəbul olunmasının nələrlə
nəticələnə biləcəyini göz qabağına
gətirməyi təkidlə xahiş edirəm...
Bu maddəyə dair qısa
şəkildə olsa da, üçüncü şərhi
vermək məcburiyyətindəyəm. Layihədə
göstərilmişdir ki, əlavə təhsil proqramları əsasında
verilən təhsil əlavə təhsil adlanır (1.0.17). Tərifin
özünü qoyaq bir qırağa, məsələnin
sırf konseptual və təhsil aspektini araşdıraq. Uşaq yaradıcılıq mərkəzləri,
uşaq-gənclər idman məktəbləri və s. təhsil
ocaqları da ixtisasartırma, yenidənhazırlanma
qurumları kimi əlavə təhsil proqramlarını həyata
keçirirlər (çaşqınlıq yaratmamaq
üçün Kurrikulum anlayışından istifadə
etmirəm). Lakin nədənsə təhsil
müəssisələrinin tipləri və növlərindən
bəhs edən 14.5. maddəsində birincilər Məktəbdənkənar
təhsil müəssisələri (14.5.3) tipinə, ikincilər
isə Əlavə təhsil müəssisələri (14.5.7.)
tipinə ayırd edilmişlər. Mümkün
mübahisələrə son qoymaq və məsələyə
tam aydınlıq gətirmək üçün asan bir sual
verəcəyəm: belə olduğu halda demək olarmı
ki, məktəbdənkənar təhsil müəssisələri
əlavə təhsil proqramlarını həyata
keçirir?..
Maddə
18. Məktəbəqədər təhsil.
Ardıcıllığı
pozaraq, əvvəlcə 18.4. bəndindəki Beş
yaşlı uşaqlar üçün məktəbəqədər
hazırlıq icbaridir müddəasından başlayım. Strateji baxımdan qanunun ən əsas uğurunu məhz
bu bənddə görürəm. İqtisadi Əməkdaşlıq
və İnkişaf Təşkilatının 2004-cü ildə
apardığı tədqiqatlar göstərmişdir ki, hər
hansı bir ölkədə təhsil müddətinin bir il
uzadılması həmin ölkənin ümumdaxili məhsulunun
3-6 faiz artımına gətirib çıxarır.
Və şübhəsiz ki, bu
qanun müddəasının həyata keçirilməsi
ölkəmizin sosial-iqtisadi, demoqrafik, mədəni-maarif
inkişafında çox əhəmiyyətli bir addım
olacaqdır. Məsələnin ölkə rəhbərliyi
tərəfindən dəstəklənməsi sevindirici hal
olmaqla bərabər, ona dəlalət edir ki, çox
böyük həcmli və böyük məbləğdə
vəsait tələb edən tikinti və digər infrastruktur
tədbirləri, habelə sistemli təşkilati-pedaqoji
işlər müvəffəqiyyətlə nəticələnəcəkdir.
Məsələyə həmin
prizmadan yanaşaraq Azərbaycandakı mövcud vəziyyətə
dair bəzi məlumatları nəzərdən keçirək.
Hazırda ölkəmizdə 5 yaşlıların sayı 110
minə yaxındır, demoqrafik proqnozlaşdırma isə bu
rəqəmin ilbəil artacağından xəbər verir. Fəaliyyətdə
olan məktəbəqədər müəssisələrlə
təxminən 104 min uşaq əhatə olunmuşdur və
onların 26 min nəfəri 5 yaşında olanlardır. Deməli,
ilkin mərhələdə azı 80-100 min yerlik uşağ
bağçası tikilməli, açılacaq məktəbəqədər
müəssisələr üçün 4-5 min tərbiyəçi-müəllim
hazırlanmalı olacaqdır. Həmin
mühüm vəzifələrin öhdəsindən
vaxtında gəlmək üçün Qanunun qəbul
olunmasını gözləmədən ölkədə
genişmiqyaslı hazırlıq işləri
aparılmalı, elə indidən xüsusi dövlət
proqramının layihəsi hazırlanmalıdır.
Fikrimcə, məktədəqədər müəssisələrin
özəlləşdirilməsinin dayandırılması da
bu səpgidən olan tədbirlərdən biri ola bilərdi.
İndi isə bir az geriyə,
14.5.1. maddəsinə müraciət edərək qanun layihəsindəki
problemlərin araşdırılmasını davam edək. Həmin bənddə məktəbəqədər təhsil
müəssisələri şəbəkəsinə haqlı
olaraq körpələr evi, körpələr evi-uşaq
bağçası da aid edilmişdir. 18.3. maddəsi isə bəyan
edir ki, Azərbaycan Respublikasında məktəbəqədər
təhsil üç yaşdan başlayır . Digər
yaş mərhələlərinə dair isə başqa bir
qeyd yoxdur. Belə çıxmırmı ki, 3 yaşınadək
olan uşaqların məktəbəqədər təhsil
müəssisələrinə qəbul edilməsi qanun
pozuntusu kimi qiymətləndirilməlidir? Onda 14.5.1.-də
göstərilən körpələr evlərinin
yaradılmasına, fəaliyyətinə nə lüzum?
Bütün
dünyada məktəbəqədər yaş 0 yaşdan
hesablanır, yaxud da körpələrin həyatının
ilk 3 ili erkən yaş, 3-6-cı (bəzilərində 3-5-ci)
illəri isə məktəbəqədər yaş kimi qəbul
olunur. 2002-ci ildə keçirilmiş Barselona sammitində
2010-cu ilədək 0-3 yaşlıların üçdə
birinin, 3-6 yaşlıların isə 90 faizinin keyfiyyətli məktəbəqədər
təhsillə əhatə edilməsini Avropa İttifaqına
daxil olan ölkələr öz qarşılarına bir vəzifə
kimi qoymuşlar.
...Səmimi deyirəm,
18.3. maddəsindəki yanaşmanın mahiyyətini dərk edə
bilmirəm. Əgər həmin bəndin olduğu kimi verilməsi
bu qədər əhəmiyyətlidirsə, onda heç
olmazsa, uşaqların erkən yaşına aid bir qeydin də
əlavə olunması mütləqdir.
Yekunlaşmaya
işarə.
Qəti
düşünmürdüm ki, Təhsil haqqında qanun layihəsinin
yazılı təhlili bu qədər zəhmət tələb
edəcək. Oxucu vaxtına qənaət
baxımından bir sıra maddələrdən yan keçməklə
və bəzi kənaraçıxmaları nəzərə
almamaqla iki böyük həcmli qəzet məqaləsində
layihənin ilk 18 maddəsindən cəmi yeddisinə şərh
verə bilmişəm.
Növbəti məqalədə
strateji əhəmiyyət kəsb edən və çox
mühüm saydığım iki məsələyə rəy
bildirməklə qanun layihəsinə dair məqalələrimi
başa vurmaq qərarındayam. Başqa yanaşma tərzini
görmədiyimdən...
Asif CAHANGİROV
525-ci qəzet.- 2009.- 7 fevral.- S.8.