Sevgi dolu ömür...
yaxud XALQ ARTİSTİ FİRƏNGİZ ŞƏRİFOVAYA
İZHARİ-MƏHƏBBƏT
Bu yazını böyük sənətkar
Firəngiz Şərifovadan
icazəsiz yazmışam.
Bilmirəm, məni qınayacaq, ya o minbir mənalı,
panoramlı baxışları
ilə məzəmmət
edəcək. Axı,
mən öz istəkli rəfiqəmə
məhəbbətimi izhar
etmək məqamını
nə vaxta qədər gözləməliydim?..
Heç bilmirəm, bu 85 də hardan
gəlib çıxdı?
Mən bu səliqəsiz yazımı
tez-tələsik çapa verməyə məcbur oldum.
Mənim Azərbaycan
teatrında Firəngiz Şərifova fenomenini təhlil etmək,
onun milli teatr tariximizdə yerini müəyyənləşdirmək
fikrim yoxdur. Bu, adlı teatrşünasların işidir. Mən
sadəcə dostum, sirdaşım, böyük bacım
saydığım öz Firəngiz Şərifovamdan, onun
insani xüsusiyyətlərindən danışacaq,
böyük ömür yolu keçmiş yaradıcı
insanın həyatından fraqmentləri götürməklə
portret cizgilərini çəkməyə
çalışacağam.
Azərbaycanın
teatr fəzasında Firəngiz Şərifovanın olduqca
parlaq ulduzu var. Bunu kimsə inkar edə bilməz. Və bu ulduz
izahedilməz qüvvə ilə kiçik yaşlarından
onun tamaşaçısı olmuş bizləri hələ də
öz cazibəsində saxlayır. Artıq neçə illərdi
indi də o, bizlərə kənardan tamaşa eləyir. Bu
uzun illər ərzində biz onu televiziya tamaşalarına,
filmlərə çəkə bilərdik. Biz onu böyük
rus aktyor və aktrisaları kimi ehtiramla səhnəyə gətirib-apara
bilərdik, ondan ustad dərsləri ala bilərdik, sinəsində
qalaq-qalaq yatan xatirələri yaza, heç olmasa, diktofona
köçürə bilərdik. Bu, bizim itkimizdir, necə deyərlər,
"bizim cibimizdən
gedən" zamandır.
Azərbaycanın
iki nəhəng aktyorunun, milli teatr sənətimizin
yaradıcılarından Abbas Mirzə Şərifzadə və
Mərziyə xanım Davudovanın ailəsində dünyaya
göz açan Firəngiz xanım südlə, qanla keçən
fitri istedad sayəsində səhnəmizdə parlaq obrazlar
yaradıb. Yaradıcılığa Musiqili Komediya Teatrında
başlayan Firəngiz xanım 1945-49-cu illərdə bu səhnədə
Ulduz, Durna, Gülçöhrə, Gülnaz, Keto kimi
obrazları öz maraqlı səhnə yozumunda
canlandırıb. 1949-cu ildən taleyini Gənc
Tamaşaçılar Teatrına bağlayan aktrisa bu
teatrın səhnəsində "Anacan"da Gülbahar,
"Yaşar"da Yaqut, "Fitnə"də Fitnə,
"Qaraca qız"da Yasəmən, "Ovod"da Cemma,
"Bir saat xəlifəlik"də Nailə, "İki həyat"da
Mayor Niyazova, "Aydınlığa doğru"da Şahbikə,
"Keçən ilin son gecəsi"ndə Həmidə,
"Mənim nəğməkar bibim"də Mədinə,
"Aycan"da Böyük qanqal, "Dovşanın ad
günü"ndə Tülkü, "Rübailər aləmi"ndə
Məhsəti, "Dərviş Məstəli şah"da
Şərəfnisə, "İki ağanın bir nökəri"ndə
Beatriçe, "Söhrab və Rüstəm"də Təhminə,
"Yazığam, sevmə məni"də Bəyim kimi
müxtəlif xarakterli, tamamilə əks qütblərdə
duran obrazlar yaradıb. Bu hələ Firəngiz xanımın
Gənc Tamaşaçılar Teatrında yaratdığı
daha çox diqqət çəkən, teatrda mərhələ
təşkil edən tamaşalarda oynadığı
obrazların qısa siyahısıdır. Aktrisa ötən əsrin
60-cı illərində bir neçə il Akademik Milli Dram
Teatrında anası Mərziyə xanımla bir səhnədə
çalışıb, sonra yenidən Gənc
Tamaşaçılar Teatrına qayıdıb. Bu gün də
ömrünün 60 ilini həsr etdiyi həmin teatrın təmirdən
sonra açılmasını səbirsizliklə gözləyir.
Firəngiz
xanım ömür boyu süni pafosdan uzaq olub. Bəzən
incə, zərif ştrixlərlə, bəzən sərt,
qatı boyalarla qüvvətli obrazlar yaradıb. Mənim
yuxarıda sadaladığım bu obrazları təhlil etmək
fikrim də yoxdur. Bu, Firəngiz xanımı səhnədə
görmək səadətindən məhrum olmuş indiki nəslin
gələcək tədqiqatlarının işidir.
Firəngiz
Şərifova böyük tragik, əfsanəvi sənətkar
Abbas Mirzənin, müqtədir aktrisa, zəmanəsinin
böyük nüfuz sahibi Mərziyə Davudovanın
qızıdır. Bu şərəfli genlərin
daşıyıcısı Firəngiz xanım Azərbaycan
tamaşaçısının bu böyük kəslərə
olan sevgi həlqəsini öz yaradıcılığı ilə
uğurla tamamlaya bilib.
Abbas Mirzə
Firəngizi çox sevərmiş. O, atasından tez
ayrılıb, bu böyük sevgidən tez məhrum olub və
ata nisgilini indiyə kimi könlündə gəzdirir.
Mərziyə
xanım özünün yeganə qız övladı Firəngizi
ərköyün böyütməyib. O da adi Bakı gözəllərindən
biri olub. Orta məktəbi, sonra isə Bakı Xoreoqrafiya məktəbini
bitirib, Konservatoriyanın "Vokal" şöbəsində
oxuyub. Bakının yaraşıqlı oğlanlarından, gənclik
illərində musiqiçi olmuş, sonralar uzun illər Azərbaycan
teatrlarına rəhbərlik etmiş Bala Ağa Qasımovla
ailə qurub. Mərziyə xanım tək bircə dəfə
Firəngizin Musiqili Komediya Teatrının səhnəsində
debütünü görərkən "Mən belə
başlamamışdım" deyərək, onun ifasından
razılığını bildirib.
Firəngizin
uşaqlıq illəri o qədər də fərəhli
keçməyib. O illərin bütün uşaqları eyni
cür yaşayıblar. Bu illər qorxunc repressiya
dövrünə, müharibə illərinə təsadüf
edib. Uşaqlıq illərini Bakının köhnə məhəllələrində
keçirən Firəngiz xanım gənclik illərini
Bakının Bazarnı küçəsində ötən əsrin
40-cı illərində inşa edilən, məşhur
adamların yaşadığı "Monolit" adlanan binada
yaşayıb.
Firəngizin həyatında itkilər az
olmayıb. 13 yaşında ikən şöhrətin zirvəsində
olan atasını, 38 yaşında olarkən isə
anasını - ona həm ata, həm ana olmuş Mərziyə
xanımı itirib.
Portretdə əsas
cizgilər. Firəngiz xanım səmimi insandır. İştirak
etdiyi bütün məclislərdə diqqət mərkəzinə
çevrilir.
Firəngiz
xanım məğrur insandır. Heç vaxt qapılar
döyməz, özü üçün heç nə istəməz.
Sözü bütöv, əqidəsindən, fikrindən
dönməzdir. Bu keyfiyyətlər həyatda çox vaxt ona
mane də olub. Amma qətiyyətindən dönməyə məcbur
edə bilməyib. Kiçilməyib, əyilməyib,
sınmayıb.
Firəngiz
xanım gözəldir, təmizkardır, yüksək
zövq sahibidir. Hər bir yaşına uyğun gözəl
geyinməyi var. Gözəl geyinmək, bir-birinə yaraşan
rənglər seçmək özü də bir istedaddır.
Firəngiz
xanım pulgir deyil, pula laqeyd münasibəti var. Pulun qədrini
bilməz. Əliaçıq, səxavətlidir. Fədakar
ana, fədakar nənədir. Övladlarının və nəvələrinin
sağlam böyüməsi, gələcəyi, mükəmməl
təhsil alması üçün indiyə qədər
heç nəyi əsirgəmir. Səhərdən axşama qədər
onların qayğısını çəkir.
Təbiətin
azad övladı olan Firəngiz sözünü üzə
deyəndir. Hamı bilir ki, Firəngizin
danlağı yerli-yerindədir. Hamı bu
məzəmmətləri haqlı
qəbul edir, ondan incimir.
Firəngiz xanım
qonaqpərvərdir. Yaşının bu çağında da qonaqlarına könlüncə qulluq etməyə çalışır,
- "gəl, ölüm-itim
dünyadır, bir az oturaq, söhbət
edək", - deyə
bizləri tez-tez evinə dəvət edir.
Firəngiz xanım
az danışandır.
Onu dilləndirməyə
könlünə yaxın
xiridarlar gərəkdir
ki, Firəngiz ona könül qızdırıb ürək
aça... Mən də onun könlünə yaxın
olduğum, nə qədər bikef, qəmgin olsa belə, onu minbir dillə danışdıra bildiyim
üçün özümü
xoşbəxt sayıram.
Firəngiz xanım
sevgi dolu insandır. Bu sevgi vətənə, torpağa, Azərbaycan teatrına, sənətə,
insanlara, uşaqlara, çiçəklərə yönələn
sevgidir. Bayaq dedim ki, Firəngiz
xanım gözəldir.
Gözəlliyi, insanları, dünyanın
yaraşığı olan
çiçəkləri sevir,
evində əkib, minbir nazını çəkib böyütdüyü
hər bir çiçəklə danışır,
söhbət edir, onun aurasında çiçəklər çox
tez boy atır, çiçək açır.
O, qışda da çiçəklərin açmasını
gözləyir...
Firəngizin
ömründə zərif bir sızıltı kimi keçən
doyunca görmədiyi ata həsrəti, indi də
xatırlayarkən qəlbindən bir ah qoparan ana həsrəti,
onunla bir şəhərdə yaşayan, üzünü
çox az görə bildiyi qız həsrəti və bir də
boynu bükük bənövşə həsrəti var...
Firəngiz
xanım hər bir işə - obraz yaratmaqdan tutmuş,
şirniyyat bişirməyə qədər, hər şeyə
ürəklə, sevgi ilə yanaşır. O böyük
ürəyin, sevginin sayəsində o, çox uzun, xoşbəxt
ömür yaşayıb. Xoşbəxtlik onun
yarıqaranlıq, darısqal mənzilindən
çıxıb, aşıb-daşaraq bütün Azərbaycan
xalqının evinə, qəlblərə dolan məhəbbətindədir.
Bu xoşbəxtlik hər sənətkara nəsib olmur.
Firəngiz
xanım yaman yorulub. Görüşlərimizdə, telefon söhbətlərimizdə
mən bunu yaxşı duyuram. Amma həyat eşqi onu heç
zaman tərk etməyib. Həyatının
85-ci ilində belə
bir qənaətə gəlib ki, insan bu dünyada
nə qədər çox yaşaya bilsə, bir o qədər yaxşıdır. Səhnədə aldığı ağır
zədələrdən sonra
evdə ağır-ağır dolaşan Firəngiz xanım səhnəyə çıxan
kimi tamam dəyişir. Ən böyük sevgisi olan səhnədə sanki möcüzə baş verir, illər yorğunu aktrisa bir anda
öz sevgilisinə qovuşan gənc qıza çevrilir.
Bizim cəmiyyətdə
böyük sənətkarlara təzadlı bir sayğı
tipi var. Ad veririk, mükafat veririk, orden veririk. Amma təəssüflər
olsun ki, mənəvi sərvətimiz olan, bizlərə
könül vermiş, ömrünü bizə həsr
etmiş bu kövrək insanlar son nəticədə cəmiyyətdən
ayrı düşərək qocalıq adlı canavarla təkbətək
vuruşur, tənhalıq girdabında boğulurlar. Xoşbəxtlikdən
Firəngiz xanım ömrünün ahıllıq
çağında öz kiçik oğullarının -
böyüdüb, gözəl tərbiyə verdiyi nəvələrinin
əhatəsində özünün ikinci gəncliyini
yaşayır.
Mənim
ürəyimdə Firəngiz xanımın
doğmalarımın yanında durmaq üçün yeri var.
İstəsə də, istəməsə də, mən onu gətirib
ürəyimin baş tərəfində qoymuşam və
buradan çıxdı yoxdur. Bax beləcə, əzizim,
gözəlim Firəngiz xanım. Sənintək gözəlin
bu gözəl dünyaya gəlişi günündə
çoxdan yazmadığım səbəbindən
özümə də nizamsız görünən bu
yazımı sənin məhəbbətinlə yazdım. Bilmirəm,
bu qırıq fikirlərimlə sənin kimi böyük
ustadın rəsmini çəkə bildimmi?...
Kəmalə Cəfərzadə,
teatrşünas
525-ci qəzet.- 2009.- 18 fevral.- S.7.