Təhsil qanunu: Uzun illərin həsrəti
II MƏQALƏ. İSTƏKLƏRİMİZƏ
ÇATACAYIQMI?..
"Təhsil
haqqında" qanunun layihəsinə dair şərhlərimi
yekunlaşdırıram. Deyəsi
sözüm çoxdur, lakin düşünürəm ki,
ümumiləşdirilmiş şəkildə olsa da, layihənin
bir sıra səciyyəvi xüsusiyyətləri barədə
hörmətli oxucularımızda müəyyən təsəvvür
yarada bildim. Doktoranturaya dair maddə istisna olmaqla
qanunun hər bir maddəsinə dair
detallaşdırılmış mülahizələrimi isə
Milli Məclisin Elm və təhsil məsələləri
daimi komissiyasının sədri, professor Şəmsəddin
Hacıyevə çatdırmışam. İndi isə
işçi qrupu ilə fikirlərimiz üst-üstə
düşməyən
STRATEJİ ƏHƏMİYYƏTLİ
BİR MADDƏ BARƏDƏ.
Layihənin
17.1.5. maddəsində ali təhsilin bakalavriat, magistratura və
doktorantura pillələrindən ibarət olduğu göstərilmişdir.
(Vaxta qənaət məqsədilə burada və layihənin
müvafiq maddələrində "Təhsilin mərhələləri/səviyyələri"
anlayışının əks etdirilməsi, habelə yerində
istifadə olunmayan "Tsikl" anlayışının
"Pillə" anlayışı ilə əvəzlənməsinin
məqsədəuyğunluğuna dair əlavə şərh
verməyəcəyəm. Qanun qəbul
olunmadığından ali təhsili - təhsilin mərhələsi/səviyyəsi
kimi, bakalavriat, magistratura və doktoranturanı isə təhsil
pillələri kimi şərti qəbul edək).
Əvvəlcə
qeyd edim ki, konseptual baxımdan ölkəmizin 3 pilləli ali təhsil
sisteminə keçməsi barədə müddəa Qanun
layihəsinin ən böyük uğurlarından biridir. Qəti
əminəm ki, SSRİ dağıldığı dövrdən
təhsil mütəxəssisləri arasında ciddi mübahisələrlə
müşahidə olunan, hansısa super fövqəlbəşər
unikallığı hələ də təkidlə müdafiə
edilən aspirantura modelinin doktorantura ilə əvəz
olunmasının qanun vasitəsilə təsdiqlənməsi,
nəhayət ki, 16 il davam edən söz-söhbətlərə
son qoyacaq.
Fəxrlə deməliyəm ki,
İLK DƏFƏ ÜÇPİLLƏLİ
TƏHSİL SİSTEMİ BARƏDƏ İDEYA
hələ
Boloniya prosesindən xeyli əvvəl hazırda Milli Məclisin
deputatı, professor Yaqub Mahmudovun rəhbərlik etdiyi
işçi qrupu tərəfindən irəli
sürülmüşdür. Təkliflərimiz əsasında
1992-ci ildə qəbul olunmuş ilk Təhsil qanunumuzun 20-ci
maddəsində bəyan edilmişdir ki, "Kadr potensialı
və maddi-texniki bazası imkan verən bəzi universitetlər
və akademiyalar üçpilləli təhsil sisteminə
keçirlər. Bu cür ali məktəblərdə
"magistr" dərəcəsi verilərkən xüsusi
elmi hazırlıq, bacarıq və konkret elmi nəticə
nümayiş etdirmiş məzunlar... üçüncü
pillədə ? doktoranturada... araşdırmalarını davam
etdirirlər". Burada və 22-ci maddədə aspirantura
modelindən imtina, doktorantura modelinə keçid birmənalı
şəkildə qanunvericilik statusunu əldə etmişdir. Lakin...
Görün, güclü müqavimət
bu mütərəqqi ideyanın tətbiqini neçə il ləngidə
bilmişdi! İnanmaq istərdim ki, yeni qanun layihəsində
doktoranturanın ali təhsilin pilləsi kimi qəbul
olunması bu dəfə problemsiz ötüşəcək.
Doğrusu, Azərbaycan
Respublikasının 1992-ci ildən qüvvəyə
minmiş, habelə Boloniya prosesi çərçivəsində
Avropa ölkələrinin təhsil nazirləri tərəfindən
2003-cü ildə qəbul edilmiş Berlin kommünikesində
doktoranturanın ali təhsil məkanında yer
tutmasını hələ də çoxları birmənalı
qarşılamır. Həmişə ali təhsildən
sonrakı, diplomdansonrakı təhsil kimi qəbul edilən
aspiranturaya yanaşmanın dəyişilməsi, onu əvəzləyən
doktoranturanın da ali təhsilin bir pilləsi kimi dərk
olunması indi günün tələbidir.
Hamımız
anlamalıyıq ki, doktoranturanın vəzifəsi ali təhsilin
ən yüksək pilləsində doktorantlara mükəmməl
təhsil vermək, onlarda müstəqil elmi fəaliyyət
üçün zəruri kompetensiyalar formalaşdırmaqdan
ibarətdir. Bunun nəticəsində doktorluq
dissertasiyasının müvəffəqiyyətlə
müdafiəsi və fəlsəfə doktoru elmi dərəcəsinin
alınması ilk növbədə doktorantların öz təhsillərini
uğurla başa vurmasına dəlalət edir. Mücərrəd
səslənən, ümumiləşdirilmiş bir məna və
dəqiq məzmun daşımayan "Fəlsəfə
doktoru" anlayışını tam qavraya bilməsəm də,
bu, beynəlxalq miqyasda qəbul olunmuş termindir. Məlumat
üçün bildirim ki, orta əsrlərin universitetlərində
və latın dilində - Philosophie Doctor (PhD) kimi
formalaşmış bu anlayış elmin bütün sahələrinə
aid edilir, yalnız hüquq, tibb və ilahiyyat doktorlarında
bu elmi dərəcə fərdiləşdirilir.
Bakalavriat ali təhsilin birinci pilləsi
olmaqla geniş profilli mütəxəssis
hazırlığını həyata keçirir. Magistratura
ali təhsilin ikinci pilləsi və elmi təhsilin birinci pilləsi
olmaqla dar ixtisas çərçivəsində mütəxəssis
hazırlığını və elmi-tədqiqat fəaliyyətinə
hazırlığı təmin edir. Doktorantura isə ali təhsilin
üçüncü pilləsi və elmi təhsilin ikinci
pilləsi olmaqla elmi kadrların mükəmməl
hazırlığına təminat verir. Fikrimcə, bu
yanaşmanı əsas götürsək, o zaman ali təhsilin
doktoranturasında təhsil almış və müvafiq
dissertasiyanı uğurla müdafiə etmiş alimlərin hamısını
məhz "Fəlsəfə doktoru"
adlandırmağımızın fəlsəfi mənası
aydın olar.
Buraya qədər səsləndirdiyim
müsbət sözlərdən sonra, əfsuslar olsun ki,
NÖVBƏ YENƏ DƏ TƏNQİDİ
MÜLAHİZƏLƏRİNDİR.
Çünki
doktoranturanın ali təhsil pilləsi olduğu barədə
çox mütərəqqi ideyanı gündəmə gətirən
Təhsil qanunu layihəsinin tərtibatçıları 23.3.
maddəsinə "Azərbaycan Respublikasında doktorantura iki
pilləlidir" ifadəsini daxil etmiş, ölkəmizdə
iki elmi dərəcənin - fəlsəfə doktoru və elmlər
doktoru dərəcələrinin verilməsinə yol
açmışlar.
Qanun tərtibatçıları nə
qədər dəlil-sübut gətirsələr də, bu
addımın müvəqqəti xarakter
daşıdığını, onun keçid mərhələsi
üçün - magistratura pilləsinin tam möhkəmlənməsinədək
(?!) nəzərdə tutulduğunu bildirsələr də, əslində,
iki pilləli doktorantura barədə müddəa bizi yenə
də geriyə çəkir. Suallarım çoxdur,
ritorik xarakter daşısalar da, onlardan bir neçəsinə
diqqət yetirək:
1. Əgər
ölkəmizdə doktoranturanı beynəlxalq aləmdə qəbul
olunmuş qaydada və sistemdə təşkil etmək niyyətindəyiksə,
bu ikinci pillə Azərbaycandan başqa daha harada əhəmiyyətli
görünəcək və bəyəniləcək?
2. Fəlsəfə doktoru diplomunu
almış, bununla da elmi fəaliyyətə hazır
olduğunu tam sübut etmiş Azərbaycan alimi bundan sonra
azı 10-20 il ikinci dissertasiya üzərində
çalışaraq, onu müdafiə edib elmlər doktoru elmi
dərəcəsini almaqla daha nəyə nail olur?
3. Dünyanın
elm ocaqlarında, xüsusilə də Boloniya prosesinin
iştirakçıları olan ölkələrdə həm
PhD, həm də elmlər doktoru diplomlarını təqdim edən
alimin hansı sənədi xarici mütəxəssislərin
diqqətini cəlb edəcək?
4. Azərbaycanın elmi
inkişafı üçün hansı yol daha sərfəlidir:
PhD diplomunu aldıqdan sonra alimin birbaşa fəal elmi fəaliyyətə
qovuşması, fundamental, yaxud da tətbiqi tədqiqatlarla məşğul
olması, yeni texnologiyalar, innovasiyalar üzərində
çalışması, özünə və ölkəsinə
mənfəət gətirməsi, nüfuz qazandırması,
yoxsa uğuru əvvəlcədən
proqnozlaşdırılan mövzu üzrə uzun illər tədqiqat
işinə gərgin əmək sərf etmək, dissertasiya
müdafiə etməklə nəticədə... Nəyə
nail olması? Yenindən, lakin yalnız 10-20 ildən
sonra, aktual və mənfəət gətirən elmi
araşdırmalara qatılması?
Bütün
dünyada olduğu kimi, alimlik kompetensiyalarına malik
olduğunu sübut etmiş fəlsəfə
doktorlarının sonrakı həyat mərhələlərində
elmi, karyera inkişafı onların birbaşa elmi və
elmi-pedaqoji nailiyyətlərindən, dərc olunmuş məqalələrindən
asılıdır. Bu haqda və ümumiyyətlə, Qərbdə
doktorantura təhsilinin təşkili, mahiyyəti və
xüsusiyyətləri barədə ötən ilin
axırlarında ABŞ-ın Memfis Universitetinin doktorantı
Fariz Hüseynovla və Almaniyanın Köln Universitetinin
doktorantı İbrahim Əhmədovla çox maraqlı
söhbətlərim olmuşdur. Bu iki
istedadlı Azərbaycan gənci də Təhsil qanununda
aspiranturanın doktorantura ilə əvəzlənməsini
müsbət hal kimi dəyərləndirmiş, lakin onun iki
pillədə təşkilini qəbul etmədiklərini
bildirmiş, şəxsi təcrübələrinə əsaslanaraq,
doktorantura təhsilinə dair maraqlı təkliflər
vermişlər. Farizin və İbrahimin yalnız bir
sualı olmuşdur: "Fəlsəfə doktoru dərəcəsini
təsdiq edən diplomla Vətənə döndükdən sonra
"Professor" elmi adı almaq üçün onlar həqiqətənmi
Azərbaycanda yeni bir dissertasiya yazmalı olacaqlar?" Sual
cavabsız qaldı...
Hörmətli
oxucuların diqqətini ciddi bir məqama yönəltmək
istərdim. Boloniya prosesi çərçivəsində
Avropa ölkələrinin təhsil nazirləri 2005-ci ildə
Bergendə keçirilmiş yığıncaqda ümumavropa
təhsil məkanında üçpilləli ali
təhsil sxeminin, modelinin qəbul edilməsini, bu zaman
MİLLİ ƏNƏNƏLƏR NƏZƏRƏ
ALINMAQLA ALİ TƏHSİLDƏ ARALIQ PİLLƏLƏRİNİN
MÜMKÜNLÜYÜ
ilə
barışacaqlarını bəyan etmişlər. Diqqət
yetirin, söhbət bakalavriat, magistratura, doktorantura təhsil
pillələri arasında hansısa mümkün olan
aralıq pillədən gedir, doktoranturadan sonrakı daha
yüksək pillədən yox! Gəlin
açıq danışaq, Təhsil qanununun layihəsində
ikinci elmi dərəcənin müvəqqəti də olsa,
saxlanılması birmənalı şəkildə hazırki
aspirantura-doktorantura modelinin saxlanılması deməkdir.
Bunun acı nəticəsi isə Azərbaycan
elmində islahatların bir qədər də
uzaqlaşdırılması olacaqdır. Əgər daha
açıq desək, məsələnin əsl mahiyyəti
ölkəmizdə fəaliyyət göstərən
1800 ELMLƏR DOKTORUNUN ALİMLİK STATUSU
ilə
bağlıdır. Onların ehtimalına
görə, doktorantura yeni keyfiyyətdə bərqərar
olduqdan sonra hazırki elmlər doktorlarının elmi dərəcələri
ünifikasiyaya məruz qalacaq və PhD statusuna endiriləcəkdir.
Əlbəttə,
haqlı narazılığa səbəb olan bu ziddiyyət
aradan qaldırılmalıdır. Təklifim
xarici ölkələrin tanınmış universitetlərində
görkəmli alim-professorlarla ömürlük (tenure) əmək
müqaviləsinin imzalanması təcrübəsinə əsaslanır.
Belə müqavilələrlə
mükafatlandırılma alimlərin elmi fəaliyyətinin
inkişafı üçün çox böyük stimula
çevrilir. Bu alimlər, habelə xeyli
sayda nüfuzlu ekspert şuralarına cəlb olunmaqla elmin
prioritet sahələrinin müəyyənləşdirilməsi
və maliyyələşdirilməsində, elmi nailiyyətlərin
qiymətləndirilməsində, təhsil müəssisələrinin
elmi fəaliyyətinə, elmi-pedaqoji kadrlara, elmi məqalələrə
rəy verilməsində həlledici səsə malikdirlər.
Düşünürəm
ki, biz də hörmətli elmlər doktorlarımızın
elmi dərəcəsinin, professor elmi adının ömürlük
saxlanılmasını Təhsil qanununda bir qeyd kimi göstərməklə
problemi həll etmiş olarıq. Aydın
məsələdir ki, onların hazırki bütün maddi və
mənəvi imtiyazlarını saxlamaq şərtilə.
Elmlər namizədləri isə fəlsəfə
doktoru statusunda qəbul oluna və onlara yeni formatda diplom verilə
bilər. Həmçinin, Qanun qüvvəyə mindiyi
andan elmlər doktoru iddiasında olanlar üçün
dissertasiya mövzularının təsdiqi
dayandırılmalı, hazırda belə dissertasiyalar üzrə
çalışanlara 5-7, bəlkə də 10 il ərzində
elmi tədqiqatlarını başa vurmaq,
dissertasiyalarını müdafiə etmək, elmlər doktoru
dərəcəsini aldıqdan sonra isə həmin kateqoriyadan
olan alimlərə şamil edilən bütün imtiyazlardan
ömürlük istifadə etmək hüququnun verilməsi də
bəyan edilməlidir.
Əminəm ki,
yuxarıdakı təkliflərim həm iqtisadi, həm də
elmin inkişafı baxımından sərfəli olardı.
Azərbaycanda doktorantura ali təhsilin bir
pilləsi kimi qəbul edildikdə hansısa keçid mərhələsinin
təsis olunmasına heç bir lüzum yoxdur.
Beləliklə,
son iki məqalədə ən vacib saydığım məsələlərə
dair mövqeyimi bildirməklə "Təhsil haqqında"
Qanun layihəsinin ayrı-ayrı maddələrinin təhlilini
yekunlaşdırıram. Bir daha əminliyimi
bildirmək istərdim ki, ötən ilin aprelindən fərqli
olaraq bu dəfə təqdim etdiyim təkliflərə daha
diqqətlə yanaşılacaq. Keçən il dediyimi indi də təkrar edirəm: əgər
hər hansı təklifim, iradım qəbul olunmazsa, ona dair ətraflı
izahat verməyə hazıram. Çünki hər
bir mülahizəmi əsaslandırmaq üçün kifayət
qədər dəlillərim, istinadlarım vardır.
Bununla belə, aydın məsələdir ki, işçi
qrupunun da bir sıra təkliflərimə dair tutarlı əsasları
ola bilər. Hər halda
dialoq şəklində olan müzakirələr şəxsi
mülahizələrə əsaslanan qərara nisbətən
daha obyektiv nəticə verə bilər. İndi
isə ümumiləşdirilmiş şəkildə Təhsil
qanununa dair bir sıra çox vacib saydığım məqamlar
barədə. 1. Belə düşünürəm ki,
ÇƏRÇİVƏ XARAKTERİ
DAŞIYAN QANUN MƏTNİNİN QISALDILMASI
və burada ilk
növbədə mahiyyətcə bütövlükdə təhsil
sisteminə aid olan ümumi məsələlərin verilməsi
daha düzgün olardı. Əks halda, məsələn, ali,
habelə ümumi orta təhsil üzrə sahə qanunları
hazırlanarkən, çox güman ki, çərçivə
qanununun 70-80 faizi onların hər birinə daxil ediləcək,
yaxud da adi təlimat mahiyyəti daşıyan məsələlər
qanun statusuna qaldırılacaqdır.
2. Layihədə
32 dəfə "müvafiq icra hakimiyyəti orqanı ilə
razılaşma əsasında", "müvafiq icra hakimiyyəti
orqanının müəyyən etdiyi qaydalara uyğun
olaraq" və bu kimi digər ifadələrdən istifadə
olunmuşdur. Ümumilikdə isə 47 maddədən
ibarət qanun layihəsində 44 dəfə "müvafiq
icra hakimiyyəti" anlayışı təkrar
olunmuşdur. Mən hələ
"qanunvericilikdə müəyyən olunmuş qaydada"
kimi ifadələri hesablamamışam.
Fikrimcə,
layihədə həmin ifadələrin bir çoxu bu və
ya digər formada açıqlanmalı, yaxud da onların
müvafiq sahə qanunlarında əks olunacağı bildirilməlidir. Yeri gəlmişkən,
bir neçə kəlmə də bütün
qanunlarımızda istifadə edilən
"MÜVAFİQ İCRA
HAKİMİYYƏTİ ORQANI" ANLAYIŞI BARƏDƏ
demək istərdim. Həmin məsələni vaxtilə
qaldırdıqda bizə izah edilmişdi ki, hər hansı bir
qanun maddəsində "Müvafiq icra hakimiyyəti
orqanı" ifadəsinin hansı quruma aid olduğunun müəyyənləşdirilməsi
hüququ ölkə Prezidentinə məxsusdur. Buna kim etiraz edir ki? Lakin aydın məsələdir,
hər bir qanun müddəasının hansı quruma aid
olması barədə hörmətli Prezidentə müvafiq
şəkildə təkliflər hazırlanır, ilk növbədə
bunu qanun layihəsini hazırlayan işçi qrupu edir, son mərhələdə
isə təkliflər Milli Məclisin rəhbərliyi tərəfindən
Prezident Aparatına təqdim olunur. Əlbəttə, təkliflərin
bir hissəsində dəyişiklik edilir, lakin bu, istənilən
normativ hüquqi sənədə də aid ola
bilər.
Demirəm
qanunvericiliyimizdə ciddi dəyişikliklər aparaq. Lakin
olmazmı ki, Prezident müvafiq icra hakimiyyəti
orqanlarının aidiyyətliyini təsdiq etdikdən sonra
qanunun yekun variantına məhz həmin məsul qurumların
adları yazılsın? Buna dair
kontrarqument odur ki, zəruri hallarda ölkə Prezidenti istənilən
an ölkənin idarəetmə strukturunda dəyişikliklər
edə bilər. Milli Məclis isə buna
uyğun olaraq qanunlarda dəyişikliklər barədə əlavə
qanunlar qəbul etməli olacaqdır. Əminəm
ki, qüvvədə olan Təhsil qanununda 17 dəfə
düzəlişlər etmiş Milli Məclis bunların
sayının bir qədər artmasını fövqəladə
hal kimi qəbul etməyəcək. Mütəxəssislərə
aydındır ki, "Təhsil haqqında" qanunda
"Müvafiq icra hakimiyyəti orqanı" dedikdə bu, əksər
hallarda Təhsil Nazirliyinə, sonra Nazirlər Kabinetinə, bəzi
hallarda isə yerli icra hakimiyyətlərinə aid ola bilər.
Bir-iki dəfə TQDK-ya, habelə Səhiyyə,
Gənclər və İdman, Mədəniyyət və Turizm,
Maliyyə nazirliklərinə də aid olan müddəalar, təbii
ki, tapılacaqdır. Sualım budur: qanun
yaradıcılığı baxımından hansı prosedur
daha səmərəli ola bilərdi: ölkə Prezidentinin
azı 44 bənddən ibarət xüsusi sərəncamı
ilə hər bir "Müvafiq icra hakimiyyəti
orqanı" ifadəsinin kimə şamil edilməsininin
açıqlanması, həmin sərəncamın qanuna əlavə
edilməsi, qanunla tanış olan şəxsin azı 44 dəfə
səhifələri vərəqləyərək konkret
müddəa üzrə məsuliyyətin kimin üzərinə
düşdüyünü aydınlaşdırması, yoxsa
Prezidentin sərəncamından sonra müvafiq idarəetmə
qurumlarının adlarının qanunun yekun variantına daxil
olunması?
Buna dair son
mülahizəm: "Müvafiq icra hakimiyyəti orqanı"
anlayışının qanunlarda istifadə olunması cəmiyyətdə
çaşqınlıq, qıcıqlanma yaratmaqdan başqa
bir mahiyyət daşımır.
3. Layihənin
3.0.2 maddəsində təhsil sisteminin dövlət-ictimai
xarakterdə idarəedilməsindən bəhs edilir. Bu o deməkdir ki, dövlət tərəfindən
ictimaiyyət təhsil müəssisəsinin birgə idarə
olunmasına dəvət olunur və bu sahədə səlahiyyətlərin
bir hissəsi birgə formalaşdırılan quruma verilir.
Belə qurumlar (məsələn, məktəb
şuraları, qəyyumlar şuraları və s.) bir
çox ölkələrdə vardır. Onların
səlahiyyətlərinə müəssisə rəhbərinin
seçilməsi, müəllimlərin fəaliyyətinə
dair rəy bildirilməsi, müəssisədə bir sıra
sahələrə, o cümlədən büdcə xərclərinə
nəzarət və s. daxildir. Bir məsələni
də vurğulayım ki, təhsil müəssisəsinin rəhbəri
məktəb, yaxud qəyyumlar şuralarına sədr
seçilə bilməzlər. Bu, çox
mütərəqqi idarəetmə modelidir. Lakin qanun layihəsinin 3.0.2 maddəsindən sonra
30.2. maddəsindəki
"DÖVLƏT TƏHSİL
MÜƏSSİSƏSİNİN ALİ İDARƏETMƏ
ORQANI ELMİ VƏ PEDAQOJİ ŞURALARDIR" (?!)
və 30.5. maddəsində isə "Təhsil müəssisəsinin
idarə olunmasının demokratikliyini və şəffaflığını
təmin etmək məqsədilə təhsil müəssisəsində
idarə və özünüidarə orqanları (ümumi
yığıncaq, himayəçilər, elmi, elmi-metodiki,
pedaqoji, məktəb, valideynlər, təhsilalanlar, qəyyumlar
və digər şuralar) yaradıla bilər" müddəaları
dövlət-ictimai idarəetmə modelinə tamamilə zidd
çıxır. İdarə və ali
idarəetmə orqanlarına - elmi və pedaqoji şuralara dair
30.5.-dəki "yaradıla bilər" ifadəsi qalsın
bir yana, yuxarıdakı maddələr (bəndlər) SSRİ
dövrünün avtoritar idarəetmə mahiyyətli əsasnamələrdəki
ifadələrdən heç nə ilə fərqlənmir.
Rektorun, məktəb direktorunun, bağça müdirinin təhsil
müəssisəsinin ali idarəetmə
orqanı olacaq elmi və pedaqoji şuraların sədrləri
seçilməsinə təkan verən Təhsil qanunu dövlət-ictimai
xarakterdə idarəetmənin fəlsəfəsini heçə
endirir, təhsil sistemində ciddi dəyişikliklər gətirə
biləcək mütərəqqi addımların
qarşısında sədd qoyur. Layihənin digər
maddələrindəki ifadələrə istinadlar isə,
çətin ki, ictimaiyyətin müəssisədaxili idarəetməyə
fəal cəlb olunması imkanlarını sübut edən dəlil
kimi qəbul oluna bilsin. Onu da deyim ki,
hazırda bir sıra ölkələrdə təhsil müəssisələri
artıq ictimai-dövlət xarakterdə idarə olunur.
5. Ümumiləşdirilmiş şəkildə olsa da,
BOLONİYA PROSESİNİN BİR ÇOX
ASPEKTLƏRİ
layihədə əks olunmaqla,
Azərbaycanın mütərəqqi ali təhsil
strategiyasına malik olduğuna, müvafiq sahə qanununda həmin
aspektlərin nəzərə alınacağına bir işarə
olardı. Belə ki, elmi tədqiqat fəaliyyətinin ali təhsil
prosesinin tərkib hissəsi kimi qəbul edilməsi, "Təhsilin
keyfiyyət səviyyəsi" barədə 9-cu maddəni
yenidən işləməklə, keyfiyyətin xarici auditi,
onun təmin olunmasına dair vahid standartların,
prosedurların, prinsiplərin təyin edilməsi, habelə
akkreditasiya prosedurunda xarici dəyərləndirmədən
istifadə, hətta ona üstünlüyün verilməsi, tələbələrin
birmənalı şəkildə ali təhsil birliyinin səriştəli,
fəal və konstruktiv partnyorları kimi qəbul olunması
(ifadələrin hamısı müvafiq kommünikelərdən
götürülmüşdür) və s. məsələlərin
layihədə müəyyən şəkildə əks
olunması ölkəmizin Boloniya prosesinə
qovuşmasını sübut edərdi. Bildirmək
istərdim ki, bir sıra ölkələr Boloniya prosesi
çərçivəsində formalaşmış
ideyaları artıq özlərinin milli qanunlarında əks
etdirmişlər. 6. Təəssüf hissi ilə qeyd
edim ki, Qanun layihəsində
TƏHSİLVERƏNLƏRİN SOSİAL
MÜDAFİƏSİ
ilə bağlı
müddəalar, demək olar ki, ölkədə qüvvədə
olan qanunvericilikdən irəli gələnlərdir və təhsil
işçilərinin nüfuzunun məxsusi qaydada
artırılması üçün əsaslı stimul
yaratmır. Kiçicik bir məlumat. Əhalisi cəmi 5 milyon nəfər olan Finlandiya
özünün misilsiz uğurlarını, o cümlədən
bütün dünyada təhsil sahəsində ən
qabaqcıl yerlərdən birini tutmasını ötən əsrin
50-ci illərinin ortalarında qəbul olunmuş siyasi qərarlarla
bağlayır. O dövrdə dövlət rəsmi bəyan
etmişdi ki, təhsilə ayrılan büdcə xərcləri
ölkənin hərbi xərclərini daim iki dəfə
üstələyəcəkdir. II Dünya
müharibəsindən sonra xeyli sosial-iqtisadi problemlərin
olmasına baxmayaraq, büdcə vəsaitlərinin, ilk
növbədə, təhsilə sərf olunması Finlandiyada
müzakirəsi mümkün olmayan qaydaya çevrilmişdir.
Aydın məsələdir ki, burada müəllimlərin,
pedaqoji işçilərin nüfuzunun artırılması
da nəzərdə tutulmuşdu. Əks
halda... 7. Prezidentimizin sərəncamı ilə təsdiq
olunmuş "Azərbaycan Respublikasında xüsusi
qayğıya ehtiyacı olan (sağlamlıq imkanları məhdud)
uşaqların təhsilinin təşkili ilə əlaqədar
İnkişaf Proqramı" həyata keçirilsə də
və orada
"İNKLYUZİV TƏHSİL"
anlayışı
dəfələrlə səslənsə də, qanun layihəsində
konseptual mahiyyət daşıyan həmin anlayışdan bir
dəfə də olsun istifadə olunmamışdır.
8.
Qanun layihəsinin "Təhsilin iqtisadiyyatı" fəslində
ALİ MƏKTƏBLƏRİMİZDƏ
ENDAUMENTLƏRİN YARADILMASI
barədə müddəanın
salınması da qanunvericilik baxımından ali məktəblərimiz
üçün çox faydalı olardı. Endaument
- məqsədli kapital fondu deməkdir. Fond
konkret universitetin fəaliyyətinə yardım
üçün təşkil edilir və təhsil müəssisəsi
tərəfindən qeyri-kommersiya məqsədilə istifadə
olunur. Bu barədə geniş məlumat çox yer
tutacağından elə onu qeyd edim ki, hazırda ABŞ-ın
Harvard Universitetində endaument 34 milyard, Yel Universitetində -
22 milyard, Stənfordda -17 milyard, Prinstonda - 15 milyard dollar təşkil
edir. Endaumentlərdən əldə olunan gəlir
ABŞ universitetlərinin 40 faizədək xərclərini
maliyyələşdirməyə imkan verir. Belə ki,
Harvard Universitetinin ötən maliyyə ilində endaumentdən
əldə etdiyi gəlir 1,06 milyard ABŞ
dolları həcmində olmuşdur.
8. Bu gün bütün inkişaf
etmiş ölkələrdə
KOMPETENSİYALARA
ƏSASLANAN TƏHSİL
barədə
xeyli söhbətlər gedir, onun istər peşə-ixtisas təhsili,
istərsə də ümumi orta təhsil sistemlərində səmərəli
təşkilinə dair əməli tədbirlər həyata
keçirilir. Həmin məqsədlə
kurrikulum islahatları aparılır, tədris, təlim proseslərinin
mahiyyəti dəyişdirilir, əmək bazarının tələbatları
dərindən öyrənilir. Məsələn, ali təhsilli mütəxəssislərə
aşılanmış bilik, vərdiş və bacarıqlar,
onlara verilmiş ixtisas dərəcəsi artıq işəgötürənləri
qane etmir. Onlar üçün daha vacibi odur ki, təhsil
ocaqlarında hazırlıq keçənlərə
qeyri-müəyyən şəraitdə davranma qabiliyyəti
aşılansın, həmin sahədə onların təcrübəsi
formalaşsın və s. Bu, başqa bir məqalənin
mövzusudur. Məqsədim isə
"Kompetensiya" anlayışının layihəyə daxil
edilməsinin vacibliyinin əsaslandırılmasıdır.
YEKUN
Qanun
layihəsinin yeni variantını bir daha nəzərdən
keçirərərək təklif, irad və düzəlişlərimin
sayını hesabladım. 220-ni ötmüş
oldu... Əvvəldə dediyim kimi, "Təhsil
haqqında" qanun layihəsinə dair məqalələrə
yekun vururam...
Asif CAHANGİROV
525-ci qəzet.- 2009.- 21 fevral.- S.8-9.