Vətən torpağına
azadlıq toxumu əkən Şair
Azərbaycan
xalqı son 100 ilin böyük sənətkarlarından birini,
adı M.Ə.Sabir, M.Hadi, H.Cavid, S.Vurğun və R.Rzanın
şərəfli adları ilə bir sırada vüqarla səslənən
təkrarsız xalq şairimiz Bəxtiyar Vahabzadəni itirdi. O,
bütün türk dünyasında tanınan və sevilən
çox məşhur Azərbaycan şairi idi. Əsərlərinin
irihəcmli 8 cildlik nəşri təzəcə tamamlanıb ədəbiyyatımızı
sevənlərə təqdim edilmişdi. Bəxtiyar müəllimin
hətta bu sanballı cildlərdə də tam əhatə
edilməyən yaradıcılığı hələ bundan
sonra, dönə-dönə küll halında əsaslı
şəkildə araşdırılıb ümumiləşdiriləcək,
özünün əsil obyektiv elmi qiymətini alacaq. Lakin
bunsuz da B.Vahabzadə öz ölməz irsi ilə Azərbaycan
ədəbi-ictimai fikir tarixinə, xalqımızın mənəviyyatına
əbədilik daxil olub. İlk onilliyini
yaşadığımız XXI əsrdə ədəbiyyatımızın
bütöv tarixini, yaxud onun ayrı-ayrı janrlarının
inkişaf yollarını araşdırmaq istəyən
heç bir alim, müəllim, magistr, tələbə, yaxud,
sadəcə şeir sevən B.Vahabzadənin zəngin irsinə
müraciət etmədən, Bəxtiyar kəlamının dərin
mənalar dünyasına varmadan keçinə bilməyəcək.
O,
ölkəmizin böyük ədəbi-mədəni özəlliklərə
malik olan qədim Şəki torpağının yetirməsi,
bütün şüurlu həyatı boyu
yaradıcılıq dincliyi nə olduğunu bilməyən cəfakeş
bir şair idi. Bəxtiyarın nadir sənət inciləri
olan şeir və poemaları, dram əsərləri,
monoqarfiya, məqalə və esseləri az tapılan
istedadı ilə yanaşı, həm də şairin Azərbaycanın
yaxın-uzaq şəhər, rayon və kəndlərinə,
keçmiş sovet respublikalarına, Avropa və Asiyanın bəzi
ölkələrinə səfərlərinin, adamlarla
saysız-hesabsız görüşlərinin nəticəsi
idi. O, müntəzəm olaraq vətən torpağını
gəzər, elin-obanın müdrikləri ilə
görüşər, məktəblərə gedib Ana dili və
ədəbiyyat dərslərinə girər, xalqın dərdinə-oduna
dərindən bələd olardı. Problemlər haqqında qənaətlərini,
arzu və istəklərini bədii əsərlərində əks
etdirər, parlament də buraya daxil olmaqla ölkənin ən
yüksək xitabət kürsülərindən cəmiyyətə
çatdırardı.
Bu
görüşlər əslində qarşılıqlı
bir prosesin generatoru rolunu oynayırdı. Bir tərəfdən
şair adamları klassik irslə, ədəbi prosesin əsas
məsələləri ilə tanış edir, öz təzə
əsərlərini onlara oxuyur, dinləyicilərin estetik
zövqünün inkişafına kömək edir, digər tərəfdən
isə vətən evladları ilə canlı təmas,
onların həyatı, işi, mənəvi
qayğıları ilə yaxından tanışlıq sənətkarda
yeni yaradıcılıq intibahları oyadırdı. Ona təzə
mövzular pıçıldayır, bir-birindən kamil, həmişə
gözlənən, sözün yaxşı mənasında
izlənən, yəni axtarılan, oxunan yeni əsərlərinin
meydana gəlməsinə səbəb olurdu.
B.Vahabzadənin
müşahidə və maraq dairəsi, düşüncələr
axarı çox vüsətli idi. Əsərlərinin əsas
mövzularını nəzərə alaraq, bəzən
görkəmli qələm sahiblərinin birinə, əlbəttə,
şərti olaraq, "şəhər şairi", digərinə
isə "təbiət şairi" və başqa ad deyirlər.
Bəxtiyarın da yaradıcılığında şəhər,
kənd, təbiət özlərinin təkrarsız poetik təsvirini
tapmışdı. Lakin onu bu təsnifatın heç bir
qütbündə qərar tutan təsəvvür etmək
mümkün deyildi. B.Vahabzadə, iki kəlmə ilə desək,
qəlb şairi, ürək sərrafı idi. Şəhər
də, kənd də, doğma təbiət də, tariximizin
mürəkkəb, keşməkeşli mərhələləri
də, cənublu-şimallı Azərbaycanın mənəviyyatımızın
Ana dili və muğamlar kimi ən incə məqamları da, hələlik
səsimiz-ünümüz yetməyən kəhkəşanlar
da Bəxtiyar şeirindəki lirik qəhrəmanın qəlbinin
dərinliklərində idi. Əsrlər boyu qüdrətli sənətkarlar
tərəfindən tərənnüm edilən pak insani hisslər,
bakir məhəbbət duyğuları, dərin fəlsəfi
qənaətlər onun sənət çeşməsindən
su içərək bir növ bəxtiyarlaşır və
yeni şeirlərə çevrilirdi. İnsan qəlbini bu mənada
bir xəritəyə bənzətsək, onun bir çox
guşələrində Bəxtiyar istedadına məxsus ələmlərin,
bayraqcıqların sancılmış olduğunu görərik.
B.Vahabzadənin
sənətdə yolu predmet və hadisələrin, fikir və
duyğuların zahiri əlamətlərindən mahiyyətinə,
kökünə doğru gedən yol idi. Əsərdən əsərə
o, həyat hadisələri arasındakı əlaqə və
münasibətləri daha da dərindən mənimsəyir,
öz qənaətlərini hər dəfə təzə
poetik biçimlərdə ifadə edirdi. Həm də bu
özünüifadə sənətkarlıqla vətəndaşlığın
mükəmməl vəhdətində özünü
göstərirdi... Şair vətəni sevməyin vacibliyi
haqqında heç bir ritorik söz yazmır, sadəcə
olaraq bu vacib mövzuda öz oxucusu ilə həsb-hal edirdi;
lakin mətləbi elə ustalıqla cilalayırdı ki, nəticədə
adi həsb-hal dönüb bitgin, yaraşıqlı bir poeziya
abidəsinə çevrilirdi:
Vətəni
sevirəm deyən çox olar,
Deməyə
nə var ki, dil yorulmasa?
Vətən
də bizimtək ölər, yox olar,
Vətənin
yolunda ölən olmasa!
B.Vahabzadə
yüzlərlə axıcı, ahəngdar, həmişədə
aktuallığını qoruyub saxlayan lirik şeirlərlə
bir sırada müxtəlif insan talelərini əks etdirən,
möhkəm süjetli, cazibədar ricətli, əlvan
poemaların, səhnəmizə kəskin konfliktlər və
yeni parlaq xarakterlər gətirmiş mənzum və mənsur
dram əsərlərinin də müəllifidir. Bu
böyük şairin yaddaşlardan silinməz "Gülüstan",
"Şəhidlər", "Atılmışlar",
"Muğam" və digər poemalarının bizdə
epik poeziyanın inkişafında, "Hara gedir bu
dünya?", "Rəqabət",
"Özümüzü kəsən qılınc" və
digər pyeslərinin isə dram və səhnə sənətimizin
uğurlarında özünəməxsus sarsılmaz
mövqeyi var.
B.Vahabzadə həm də görkəmli
ədəbiyyatşünas alim idi. O, klassik irsin və
çağdaş ədəbi prosesin, ümumən filologiya
elminin, sənətşünaslığın vaxtı
çatmış problemlərilə müntəzəm məşğul
olurdu. Xalq şairi S.Vurğun haqqında ən yaxşı
elmi monoqrafiyanı B.Vahabzadə yazıb filologiya elmləri
doktoru elmi dərəcəsini almışdı. Ölkəmizin
böyük söz ustalarından biri olaraq, Azərbaycan
şeir dilini öz zamanı üçün ən yüksək
səviyyəyə qaldırmış S.Vurğunun
yaradıcılığı ilk dəfə məhz bu
monoqrafiyada poeziyanın incəliklərinə dərindən bələd
olan yetkin bir şair-tədqiqatçı tərəfindən
geniş araşdırılmış, Vurğun sənətinin
qaynaqları, orijinal bədii keyfiyyətləri yüksək
peşəkarlıq səviyyəsində təhlil
olunmuşdu.
B.Vahabzadə
elmi-ədəbi mübahisələrdə, poeziyanın sətətkarlıq
məsələlərinin müzakirələrində həmişə
fəal iştirak etmiş, şeirimizi qrafoman nazimlərin həmləsindən
qorumaq üçün əlindən gələni əsirgəməmişdi.
O, ədəbiyyat, incəsənət, Ana dili və tariximizin
vacib problemləri haqqında "Sənətkar və
zaman" qəbilindən olan bir sıra qiymətli elmi-tənqidi
kitabların müəllifi, professor idi. Böyük şair həm
də bu keyfiyyətlərinə görə Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyasına əvvəlcə müxbir üzv,
sonra isə akademik seçilmişdi.
Azərbaycan
ədəbi-ictimai fikrinin inkişafında sanballı xidmətlərinə
görə B.Vahabzadə əməkdar incəsənət
xadimi, xalq şairi fəxri adlarına layiq
görülmüşdü. O, Azərbaycan SSR-nin və
SSRİ-nin Dövlət mükafatları laureatı idi. Uzun
illər boyu Azərbaycan Ali Sovetinin və Müstəqil Azərbaycanın
Milli Məclisinin deputatı olmuşdu. Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fərdi təqaüdçüsü
idi.
B.Vahabzadənin
əsərləri ölkəmizdə azadlıq və
istiqlaliyyətin bərqərar olmasında görkəmli rol
oynayıb. Çox təbiidir ki, ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevin fərmanı ilə şair müstəqil Azərbaycan
Respublikasının ali fərqlənmə əlaməti olan
"İstiqlal" ordeni ilə təltif edilmişdi. Bəxtiyar
müəllim Azərbaycanın və xarici ölkələrin
bir çox digər fəxri adlarına, ödül və
mükafatlarına da layiq görülmüşdü. Lakin
özünün həyat amalına çevirdiyi milli müstəqilliyin,
dövlətçiliyimizin rəmzi olan "İstiqlal"
ordeni ilə həmişə fəxr edir və fərəhlənirdi.
Hamı
bilir ki, Azərbaycan dili öz mövqelərindən
sıxışdırılıb qapılar arxasında
qaldığı bir vaxtda Ana dilimizi, onun köklü
yaşarı keyfiyyətlərini qorumağa çağıran
şeir və məqalələrlə həyəcan təbili
çalıb təhlükə siqnalı vermək o zaman hər
qələm sahibinin işi deyildi. Şairimizin zərif
olduğu qədər də qüvvətli, dözümlü
çiyinlərinə tarixin qoyduğu bu şərəfli
missiyanı da B.Vahabzadə əsil övlad qeyrəti ilə
yerinə yetirmişdi.
Etiraf etmək
lazımdır ki, B.Vahabzadə, M.Araz, X.R.Ulutürk kimi istiqlal
şairlərinin yuxusuz gecələrdə kipriklərilə
od götürərək misra-misra, qafiyə-qafiyə, rədif-rədif,
təşbeh-təşbeh yaratdıqları əsərlərdə
tərənnüm edilən yüksək vətənpərvərlik
duyğuları xalqımızın azadlıq uğrunda tarixi
mübarizəyə qalxmasında, Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyi qazanmasında mühüm amillərdən
biri olmuşdur.
Bu deyilənlərdən
də göründüyü kimi, B.Vahabzadə ədəbiyyatın,
demək olar ki, bütün janrlarında çox qiymətli əsərlər
yaradıb. Onları nəinki açıqlamaq, elə təkcə
adlarını çəkmək bir vida sözü
üçün məqbul olmayan dərəcədə imkan
istərdi. Bununla belə, şairin yalnız bir
poemasının böyük ədəbi-ictimai mənası
haqqında bir-iki cümlə demədən keçinmək
mümkün deyil.
B.Vahabzadə
ən mühüm əsərlərindən olan "Şəhidlər"
poemasını sovet qılıncının dalı da,
qabağı da kəsən bir vaxtda qələmə
almışdı. Elə yazıldığı 90-cı ildəcə
"Aypara" nəşriyyatında ayrıca kitab kimi
çapa hazırlanan bu əsəri vaxtilə universitetdə
müəllimim olmuş şairin öz xahişi ilə
göz yaşları içində redaktə etdiyimi hələ
də unutmamışam.
İndi
bəzən elə nadanlar tapılır ki, o dəhşətli
20 yanvar gecəsində sovet tanklarına sinə gərib
azadlıq, istiqlal hayqıran şəhid
balalarımızın iradəsini müzakirəyə qoyur,
xalqımızın bu qəhrəmanlıq salnaməsinin
üzərinə kölgə salmaq istəyirlər. B.Vahabzadə
isə hələ on doqquz il əvvəl, öz
poemasının finalında şəhidlərin xalq tarixindəki
mövqeyini belə qiymətləndirmişdi:
Qatil
gülləsinə qurban gedirkən
Gözünü
sabaha dikdi şəhidlər.
Üçrəngli
bayrağı öz qanlarıyla
Vətən
torpağına çəkdi şəhidlər.
Tarixi
yaşadıb diləyimizdə
Bir
yumruğa döndük o gecə biz də.
Yıxıb
köləliyi, ürəyimizdə
Cəsarət
mülkünü tikdi şəhidlər.
İnsan
insan olur öz hünəriylə,
Millət
millət olur xeyri-şəriylə.
Torpağın
bağrına cəsədləriylə
Azadlıq
tumunu əkdi şəhidlər.
Bu
gün etiraf etmək çox ədalətli olar ki, B.Vahabzadə
də ürəyinin qanı ilə yazıb hasilə yetirdiyi
yüksək sənət nümunəsi olan əsərləri
ilə, öz mübarək nəşi (cəsədi) ilə
vətən torpağına azadlıq toxumu əkənlərimizdən
biridir. O məlum dəhşətli günlərdə bir
növ başsız qalmış parlamentin etiraz
yığıncağını keçirməyə təşəbbüs
göstərməsi, səngərdaşı, xalq
yazıçısı İsmayıl Şıxlı ilə
birlikdə buna nail olması, bu yolla da Azərbaycan
xalqının haqq səsini dünya ictimaiyyətinə
çatdırması ilə böyük xalq şairimiz elə
o zaman bu mənəvi haqqı yetərincə
qazanmışdı.
B.Vahabzadə
öz parlaq yaradıcılığı və ictimai fəaliyyəti
ilə Azərbaycan estetik fikrinin zənginləşməsində
mühüm rol oynamışdır. Bu böyük sənətkar
xalqımızın əsrlər boyu təşəkkül
tapmış yüksək milli-mənəvi dəyərlərinin
qorunması, adət-ənənələrimizin
yaşadılması naminə 60 ildən artıq bir müddət
ərzində müntəzəm olaraq yazıb-yaradıb. O, azərbaycançılıq
məfkurəsinə dərindən bağlı olan və
milli özünüdərkə çağıran
çoxsaylı əsərləri ilə ədəbiyyatımızın,
mədəniyyətimizin inkişafına çox dəyərli
töhfələr verib.
Allah
Bəxtiyar müəllimə qəni-qəni rəhmət eləsin!
Qoy bu dünyada hər şeydən çox sevdiyi doğma Azərbaycan
torpağı onun üçün qu tükü kimi yumşaq
olsun!
14 fevral 2009
Bəkir NƏBİYEV,
akademik
525-ci qəzet.-2009.- 24 fevral.- S.7.