Etiraf
edək ki, sual ritorik görünməsə də, hər
halda, təzə də deyil. İlk
növbədə şöhrətli həmyerlimiz,
keçmiş Sovetlər İttifaqının Qəhrəmanı,
əfsanəvi kəşfiyyatçı Rixard Zorge
haqqındakı əsəri, həmçinin Alfred Nobel
haqqındakı məqaləni yada salır. Müxtəlif
materiallarda sonralar da işlədilib. Lakin bununla
belə biz də ondan yan keçə bilmədik. Hər şeydən əvvəl ona görə ki,
yaradıcılıq fəaliyyətinin çoxistiqamətliliyi,
rəngarəngliyi mənasında Mərkəz Qacarın sanki
mahir bir dərzi əliylə boyuna biçilib.
Özünüz təsəvvür edin : bir o qədərdə
yaşlı olmayan müəllifin indiyə qədər
"vur - tut" 37 kitabı nəşr olunub və həmin
kitablara 17000 - dən çox təmsili, 2000 - dən çox
rübaisi, 3000 - dən artıq lirik şeri, 2000 - dən
artıq qəzəli, 500 - dən artıq bayatısı, 10
alleqorik pyesi, 8 tarixi dram əsəri, 9 poeması, 1 sənədli
povesti daxil edilib.
Həmçinin ədəbi
- tənqidi görüşləri barəsində də
söhbət aça biləri: bəzən dostlarının
qələm məhsulları, ədəbi prosesin xüsusiyyət
və əlamətləri, barəsində fikir söyləməyi
də özünə borc bilir.
Onun əsərləri
ingilis, alman, ispan, rus, fars, kürd... dillərinə tərcümə
edilməklə də öz oxucu auditoriyasını genişləndirib,
həmçinin ssenarisi əsasında çəkilmiş
filmlə də tanışlıq- "mavi ekran" da dəfələrlə
nümayiş etdirilib.
Lakin
bütün bunlar ilk növbədə, təbii ki, kəmiyyət
göstəriciləridir. Yaradıcılıqda
isə müvəffəqiyyəti,
uzunömürlülüyü, əbədiyaşarlığı
təmin edən başlıca amil heç də say deyil,
sanbal, siqlət, bədii, estetik dəyərlərdir. Bu mənada :
Bədii
ədəbiyyata, soruşma nə əməldi,
Kimi romanlarıyla, kimi cümləylə gəldi.
Mərkəz
Qacar da belə məsuliyyətli sahəyə iri həcmli əsərləriylə
yanaşı həm də cümlələriylə gələn
sənətkarlardandır. Lakin bu barədə
söz açmazdan əvvəl ömür yoluna qısa nəzər
salmaq lazım gəlir. Çünki digər
qələm əhli kimi onun da həyatının müəyyən
izləri, əlamətləri, keşməkeşli
yaşantıları bu və ya digər dərəcədə
bədii yaradıcılığına hopub, təsirli,
yaddaqalan boyalarla əks olunub.
"Qızıl
qələm" və "Araz" mükafatçısı,
Həsən bəy Zərdabi adına
diploma layiq görülmüş Mərkəz Qacar 1948-ci ildə
Azərbaycanın dilbər guşələrindən olan
Füzuli şəhərində anadan olub. Qacarlar
nəslindən olan anası Gülbahar xanım, yaxın
qonşuları, sinəsi hikmətlə, söz - söhbətlə
dolu Mülayim xala onda şerə, sənətə məhəbbəti
lap erkən yaşlarından oyadıb. Təsadüfi
deyil ki, hələ on yaşında ikən "Ana","Vətən"
kimi şeİrləri mətbuatda işıq üzü
görüb.
Mərkəz
Qacar bütün varlığı ilə bədii
yaradıcılığa bağlı olsa da, ixtisasca kənar
peşə sahibidir. O, Bakı Dövlət Universitetinin
hüquq fakültəsini bitirib. Əvvəllər
respublikamızın Yardımlı, Salyan rayonlarında
müstəntiq vəzifəsində
çalışıb.1991 - ci ildən Bakı Şəhər
Prokurorluğunda şöbə prokurorudur.
İlk
baxışdan, bəlkə də, qibtə olunası həyatdır. Lakin
atalarımızın köynəyin bədənə
arxalıqdan daha yaxın olması barəsində müdrik kəlamını
xatırlayaq. Doğma Qarabağ dərdi,
torpaqlarımızın beşdən bir hissəsinin
işğal altında olması bütün Azərbaycan
xalqı üçün ağır niskildir. Lakin Mərkəz Qacar kimilər bu dərdi daha
çox çəkməli olur. Əgər
doğma şəhərinin, rayonunun işğal altında
olması ilə yanaşı, həm də doqquz nəfər
qohumunun, o cümlədən bəzi ən yaxın
adamlarının amansız döyüşlərdə,
basqınlarda həlak olmasını nəzərə alsaq
yuxarıdakı fikri daha aydın və birmənalı şəkildə
təsəvvür etmək çətin deyil.
Biz
irəlidə peşəsi - daşıdığı vəzifə
ilə məşğul olduğu sənət arasında
müqayisə mənasında "kənar" ifadəsini
işlətdik. Ancaq, görünür,
özü əsla bu qənaətdə deyil. Əksinə, onların arasında sıx bir rabitə,
zəruri əlaqə görür. Yenə
də yaradıcılığına dair qeydlərinə
müraciət edək. Yazır ki, "Xidməti vəzifəm
bədii yaradıcılığıma qida verir desəm,
yanılmaram, Prokurorluq orqanlarında işlədiyim müddətdə
müxtəlif xarakterli adamlarla rastlaşmışam... Mövzu özü gəlib məni tapıb.
Daha bir cəhət: mən müstəntiq olmuşam, çox
cinayət hadisəsinin istintaqını aparmışam. Bu, özü dramatik bir prosesdir. Bədii
yaradıcılıqla məşğul olmağımın
istintaq fərziyyələri qurmağa nə qədər
yardımçı olduğunu hiss etmişəm. Apardığım istintaq işləri elə
özü - özlüyündə əsər yaratmağa bərabərdir.
"Təmsil
vasitəsilə... ürəyi boşalmağın" tarixi
çox qədimdir. Hər dəfə bu barədə
düşünəndə ilk növbədə Ezopu
xatırlayırsan, "Kəlilə və Dimnə" yada
düşür, L. A. Krılovun, Q. B. Zakirin, S. Ə.
Şirvaninin, M. Ə. Sabirin təmsilləri göz
önündə canlanır. Lakin bunlar çox
uzaq və ya uzaq keçmişin müəllifləri və əsərləridir.
Bizim dövrümüzdə isə bu sahədə qələm
çalan ayrı - ayrı müəlliflərin əməyini
azaltmadan ədalət naminə deməliyik ki, həmin
janrın iki böyük ustası olub :
Hikmət Ziya və Mərkəz Qacar. Yeri gəlmişkən
orasını da xatırladaq ki, Mərkəz Qacarın öz
böyük həmkarına minnətdarlıq hissi ilə qələmə
almış olduğu maraqlı bir dram əsəri də var.
Müəllif
"Dovşanın məhkəməsi", "Ayı
meşədən qaçır", "Qabanın səfəri",
"Hiylə", "Qarğanın iflası " kimi
alleqorik pyeslərində, həcm baxımından imkanın
genişliyi mənasında, heyvanların yaxasından daha
möhkəm - dördəlli yapışıb,
özümüzdə olan qəbahət və qüsurlara
görə onları ədalət divanına çəkib. Ancaq hamısınımı? Təbii
ki, yox. İnsan cəmiyyətində
olduğu kimi heyvanat aləmi də Mərkəz Qacarın təsvirində
müxtəlif qütblərə bölünüb.
Keçmiş istilahla demiş olsaq, burada da mənfi və
müsbət obrazlar - yüksək mənəvi, əxlaqi
keyfiyyətlərin və mənfi əlamətlərin
daşıyıcıları var. Həmin pyeslərin hər
birinin özünəməxsus mövzusu, məzmuna uyğun gələn
və onu tamamlayan forması, bitkin süjet və
kompozisiyası var. Ümumi cəhət isə daha çox
müəllifin çıxardığı - gəldiyi nəticə
ilə şərtlənir. Yəni onların hamısı
öz gündəlik "fəaliyyətində" haqqı
- ədaləti, ictimai dəyəri, Vətənin,
torpağın, yaşadığı ərazinin mənafeyini
üstün tutanların qələbəsilə nəticələnir,
riyakarlıq, namərdlik, xəyanət cəzasız
qalmır. Elə buna görə də həmin ideyaların
daha geniş miqyasda təbliği - pyeslərinin bəzilərinin
"Kukla", Gənc Tamaşaçılar Tearında,
Sumqayıtdakı Füzuli Rayon Dövlət Dram Teatrında,
C. Məmmədquluzadə adına Naxçıvan Dövlət
Dram Teatrında müvəffəqiyyətlə tamaşaya
qoyulması böyük əhəmiyyət kəsb edir.
İndi də həmin
əsərlərdən birinin - "Sallaqxana keçisi" nin məzmununa qısa bir nəzər salaq. Təsvirdən
məlum olur ki, o, ata və anasının xəyanət yolu ilə
qətlə yetirilməsinə aldadılıb - "Gilyotin
maşını" na göndərilməsi
yolu ilə quzunun günahına batıb, Onun əbədi
niskilinə, ah - naləsinə səbəb olub. Bir gün özü də canavarların cənginə
keçir. Yalnız qoyun
sürüsünü aldadıb onların istədikləri
yerə gətirəcəyi vədi ilə canını xilas
edir və min hiylə ilə vədini yerinə yetirir. Ancaq onun niyyətindən qabaqcadan şübhələnən
köpək sürünün hərəkətini qarabaqara izləyib
qoyunları canavarların labüd təhlükəsindən
xilas edir. Ancaq qurdlar keçini yedtəkləyib
özləri ilə aparır, yəqin ki, sonradan yem kimi
aralarında bölüşdürürlər.
Göründüyü
kimi, burada dramatik və maraqlı süjet xətti cəlbedicidir,
məzmun və forma uyğun şəkildə bir - birini
tamamlayır, obrazlar bitkin və kamildir. Yəni
namərdliyin, dönüklüyün cəzasız
qalmaması, qalmayacağı barədə
çıxarılan əxlaqi nəticə nisbətən iri
həcmli bir əsərin yazılmasını tələb
etdi. Ancaq müəllifin həmin mövzusunu
böyük məharətlə cəmi bir cümləyə
yerləşdirdiyi, həcm məhdudluğuna baxmayaraq qayəni,
ideyanı parlaq şəkildə ifadə etdiyi məqamlar da
var. Məsələn:
Balıq
dişləriylə möhkəm çeynədi,
Soxulcan anladı xəyanət nədi.
Belə
hallar bizə qətiyyən mövzu təkrarı kimi
görünmür. Əksinə, eyni
mövzunun müxtəlif janrlarda, fərqli formalarda, sənətkarlıqla
ifadə tərzi kimi xoş təsir bağışlayır.
Mərkəz
Qacarın poemaları, lirik şeirləri onu
tanınmış şair kimi qiymətləndirməyə əsas
verir. Doğrudur, bir çox şeirlərində
klassik ənənənin təsiri güclüdür,
"gül", "bül"... ifadələri silsilə
şəklində diqqəti cəlb edir. Ancaq
Onun əksər qəzəllərinin, qoşmalarının,
gəraylılarının, təcnislərinin,
bayatılarının ruhunu, mayasını vətən, xalq
sevgisi təşkil edir. Bu kimi əsərlərində
torpaqlarımızın işğaldan azad olunması,
yurdumuzda demokratiyanın gücləndirilməsi, doğma Azərbaycanımızın
şöhrətinin bütün dünyaya daha qüvvətli
şəkildə çatdırılması arzusu çox
güclüdür.
... Aktyorlar daha
çox baş qəhrəmanların, diqqət mərkəzində
ola biləcək rolların ifasına meyl
edirlər. Böyük əsərlərinin, iri
janrlarda yazdığı qələm məhsullarının gətirdiyi
şöhrət müəllifə daha şirin, cəlbedici
görünür. Burada müəyyən
qədər həqiqət də, məntiq də var. Lakin
bütünlüklə müsbət mənada qəbul edilməsi
də imkan xaricindədir. Çünki
yaradıcılığın bilavasitə öz tələbləri,
səciyyəvi xüsusiyyətləri var. Burada müvəffəqiyyəti
aktyoru hansı rola, yazıçının hansı janra meyli
yox, ilhamın, istedadın dərəcəsi müəyyənləşdirir.
Görkəmli ədibimiz Mir Cəlal haqlı
olaraq göstərirdi ki, bədii əsərdə nə deyilməsi
yox, necə, hansı səviyyədə deyilməsi əsas
şərtdir. Təsadüfi deyil ki, L. N. Tolstoyu, A. R.
Çexovu, C. Londonu, C. Məmmədquluzadəni iri həcmli əsərləri
ilə yanaşı "İvan İliçin
ölümü","Altı nömrəli palata",
"Həyat eşqi", "Poçt qutusu", "Qurbanəlibəy"
kimi hekayələri yaşadır.
Biz deyəsən artıq əvvəldə qoyduğumuz sualı aydınlaşdırmağa yaxınlaşırıq. Həm də cavab daha düzgün, konkret olsun deyə xitabdan sonra ora iki kəlmə söz əlavə etmək lazım gəlir. Yəni çoxsahəli yaradıcılığa malik bir insan kimi siz ilk növbədə kimsiniz? İstedadlı şair - gözəl poemalar, qəzəllər, rübailər, gəraylılar, qoşmalar, təcnislər, mahnılar ustası, ya mahir dramaturq, yoxsa publisist, tənqidçi?...Həmin əsərlərdən ibarət topluların bir çox mütaliəsevərlərin masaüstü kitabına çevrilməsini, yəqin ki, heç kim inkar etməz. Lakin bu da bir həqiqətdir ki, Mərkəz Qacarın adı çəkiləndə ilk növbədə mahir, əvəzsiz bir təmsilçi gözlərimiz önündə gəlib dayanır. Çünki o biri sahələrin heç birində tək deyilsiniz. Təmsil janrında isə Sizinlə bəhsə, rəqabətə girə biləcək har hansı müəllifi təsəvvürə belə gətirmək çətindir.
Bu sətirləri
yazanda ötən əsrin qırxıncı illərinin
ortalarında Əliağa Kürçaylının Səməd
Vurğuna dediyi yada düşür: poeziyamızı elə
bir yüksək zirvəyə qaldırmısınız ki,
indi ora heç kəsin, özünüzün də əli
çatmır. Sizin
yaradıcılığınızda da təmsil
ucalığına bir zaman özünüzün də heyrətlə
baxa biləcəyinizi deyirik. Və bir də
ixtiyarsız olaraq görkəmli alim, akademik Məmməd
Arifin 70 illik yubileyi yada düşür. Biz
o vaxta qədər ancaq məşhur, çox məşhur
şair və yazaçıların yubileyi zamanı
böyük izdihamın şahidi olmuşduq. Sən demə tənqidçi adı, şöhrəti
də, sözün ən yaxşı mənasında, sənətkarla
rəqabətə girə bilərmiş. İndiki
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının geniş iclas
salonu büsbütün dolmuşdu. Hələ ayaq
üstə dayanıb məruzəni,
çıxışları dinləyənlər də az deyildi. Söz yubilyara veriləndə maraq bir
az da artdı. Məmməd
Arif müəllim özünə məxsus bir sadəlik və
təvazökarlıqla tədbirin təşkilatçılarına,
ora gələnlərə dərin təşəkkürünü
bildirib ömür yoluna qısa nəzər saldı.
Dedi ki, dostlarımdan biri teleqramında yetmiş illik yubileyimə
əli dolu gəlməyimi bildirib. Halbuki bunu edə
bilməmişəm. Çünki
yaşadığım dövr elə olub ki, ya susmalı, ya
da hökmən ağa qara, qaraya ağ demək
lazım gəlib. Odur ki, susmağı
üstün tutmuşam və bu hərəkət
yaradıcılığımdan, təbii ki, nələrisə
aparıb, bitkinliyə, tamlığa imkan verməyib.
Biz
müqayisəni heç də fərqli insanları
"yaxınlaşdırmaq" məqsədi ilə
aparmadıq. Əksinə, başqa niyyətimiz var. Mərkəz
Qacarın yaradıcılığının ilk dövrləri
Sovet imperiyasının zəiflədiyi, demokratiyanın, mətbuat,
söz azadlığının, siyasi plüralizmin əlamətlərinin
göründüyü vaxta təsadüf edib. Müstəqillik dövründə isə
şübhəsiz ki, imkanlar daha da genişlənib. Deməli, altmış illik yubileyinə əli dolu gəlməsəydi
günahını kənar amillərdə axtarmaq
mümkün deyildi. Bəlkə də bunu
fəhmlə də olsa bildiyindən dostumuz qabaqcan işini
ehtiyatlı tutub.
Həm
də bu əlamət son illər üçün daha səciyyəvidir. Özünüz
təsəvvür edin: təkcə 2007 - ci ildə bir - birindən
gözəl üç kitabı işıq üzü
görüb. Hansıdır onlar? Biri irəlidə adını çəkdiyimiz Məhəbbətim
əbədidir, ikincisi ustad tarzanımıza həsr edilmiş
Ramiz zirvəsi, üçüncüsü "vur - tut"
2000 qəzəldən ibarət toplu. Ancaq bunların
heç birii müəllifin təmsil sahəsindəki
yaradıcılığının, hardasa arxa plana keçməsinə
əsas vermir... Xəbər alırıq?
İncimədiniz
ki, Mərkəz müəllim? Bilirsiniz nə
mənada? Axı, dünya ədəbiyyatında
müəllifin müəyyən səbəblər
üzündən öz yaradıcılıq nümunələrinə
qısqanclıq hissi ilə yanaşması faktları da
mövcuddur. Məsələn, məşhur
ingilis yazıçısı Konon Doyl ona həmişə,
yaxud da tez - tez Şerlok Holms haqqındakı hekayələrin
müəllifi kimi yanaşılmasından xoxlanmazmış.
Buna görə də yaxınları qonaqlara ədibin
həmçinin başqa gözəl əsərlərin
müəllifi olması barədə eyham vurarmış.
Bəs sizdə necə, haçansa belə bir
eyhama, "xəbərdarlığa" ehtiyac olubmu? Əgər olubsa biz buna ancaq təəccüblənə,
təəssüflənə bilərik. Çünki
belə bir irada təmsil yaradıcılığı sahəsindəki
çox böyük uğurlarınız, saysız -
hesabsız qiymətli nümunələrimiz əsas verir.
Mahmud Mahmudov
Filologiya elmlər namizədi,
dosent
525-ci qəzet.-2009.- 26 fevral.-S.7.