Əlibala Hacızadə: "Elə
bir ömür yaşamışam ki...
...BU YAŞDA HƏR KƏSİN GÖZÜNÜN
İÇİNƏ DİK BAXMAĞA MƏNƏVİ HAQQIM
ÇATIR"
Bu yaxınlarda xalq
yazıçısı Əlibala Hacızadənin səhhətində
problemlər yaranmışdı. Ədib Moskvada
uroloji-kardioloji müayinə və müalicədən sonra
yenidən sevimli yazı masasının arxasına
qayıdıb. "Heykəl gülür", "Unutmaq
olmur", "Məhəbbət olmayan evdə",
"Cehiz", "Möcüzə", "Pəhləvan",
"Təyyarə kölgəsi", "Vəfalım mənim",
"Dünyanı tanı" və əsasən gənclərin
çox sevdiyi "İtkin gəlin" roman-trilogiyasının
müəllifi Əlibala Hacızadənin həm də XX əsr
İran poeziyasının məşhur nümayəndələrindən
olan Fərrux Yəzdiyə həsr olunmuş monoqrafiyası
dünya şərqşünaslığında bu
böyük şairin həyat və
yaradıcılığı haqqında ilk geniş tədqiqat
sayılır.
Xalq
yazıçısı ilə bugünlərdə
görüşdük və ədib ömür yolunun bir
sıra maraqlı məqamlarını qəzetimizin
oxucuları ilə bölüşdü.
- Əlibala
müəllim, indi dönüb uşaqlıq və gəncliyinizə
nəzər salanda daha çox hansı məqamları
xatırlayırsınız və ən çox nələr
sizi təsirləndirir?
- 1935-ci ildə Biləsuvarın
Ağalıkənd kəndində dünyaya gəlmişəm.
Atam Qüdrət, anam Asya - hər ikisi müəllim olub.
Gözümü açandan evdə kitab-dəftər
görmüşəm. Ailənin ilki olmuşam. İlk müəllimim
də doğma anam idi. Mən birinci sinfə gedəndə
artıq Böyük Vətən müharibəsi
başlamışdı. Müharibənin başlanması mənim
xatirimdə kədərli hadisə ilə qalıb. O vaxt
Astraxanbazar adlanan indiki Cəlilabad rayonunda qohumlarımız
yaşayırdı. Anam, nənəm, mən və məndən
kiçik iki balaca bacım onlara qonaq getmişdik. Atam evə-eşiyə
baxmaq üçün və işinə görə evdə
qalmışdı. İndiki kimi yadımdadır, iyun
ayının sonları idi. Kəndə qayıdanda
qapımızı bağlı gördük. Qonşular xəbər
verdilər ki, bəs xəbəriniz yoxdur, müharibə
başlayıb. Deməli, elə müharibə başlayan
gün - iyunun 22-də atam qapımızı
qıfıllayıb, açarı qonşuya verib,
könüllü şəkildə cəbhəyə gedib.
Heç xudahafizləşməyə də macal tapmadıq.
1943-cü ildə atamdan qara xəbər gəldi. Yas
saxladıq, atamın qırxını da verdik. Onunla cəbhədə
bir yerdə döyüşən müəllim
yoldaşlarından biri də xəbəri təsdiqlədi ki,
həqiqətən Qüdrət olan səngərə mərmi
düşdüyünü gözlərilə görüb.
Beləliklə də bizim atasız günlərimiz
başladı. Düzdür, anam yaxşı maaş
alırdı, eyni zamanda korluq çəkəndə atama aid
olan paltarları və sair əşyaları satıb birtəhər
dolanırdıq. Yadımdadır, müharibə qurtaran
gün sevinclə qaçıb evimizə xəbər verdim
ki, müharibə qurtarıb. Amma həmin an da yadıma
düşdü ki, müharibə qurtarsa da, mənim atam
qayıdıb gəlməyəcək. Yaralı, şikəst
əsgərlər bir-bir cəbhədən
qayıdırdılar. Anam 1944-cü ildə vəfat
etmişdi. Biz üç uşaq nənəmin (atamın
anasının) himayəsində yaşayırdıq.
Uşaqlığım müharibə illərinə təsadüf
edib. Aclıq, sıxıntı içində
yaşamışıq. Bir xatirəm xüsusilə
ağrılıdır. Bir dəfə nənəm atamın
kostyumunu və saatını bazara aparmışdı ki, undan-qənddən
alıb gətirsin. Balaca bacılarım acından
ağlaşırdılar. Mən də kolxoz həyətinə
gedib gördüm ki, dana əti paylayırlar. Mənə
çatanda anbardar dedi ki, ay oğul, bir az tez gələydin, ət
qurtardı. Kor-peşman qayıdanda gördüm ki, kolxoz
binasınını arxasında başı kəsilməyib
murdar olmuş bir dana cəmdəyini itlər söküb
yeyir. Bu murdar ətin üstündən birtəhər
itləri qovdum. İtin nəfəsi dəyməyən yerlərindən
ovuclarım dolusu bacılarım üçün ət
yığdım və Əzizbəyov kanalında buzu
qırıb yumaq üçün əlimdəki əti ora salladım.
Buzun altı ilə gedən su axını əti əlimdən
alıb apardı. Əlimi boş görəndə məni
ağlamaq tutdu. Elə ağlaya-ağlaya da
bağımızın yanına gəlib çatdım,
gördüm həyətimizdən tüstü qalxır. Sən
demə, nənəm şənbə bazarında atamın
kostyumunu və saatını iki kasa una dəyişib, gəlib
çörək bişirməyə
başlayıbmış.
Müharibə qurtarandan
bir müddət sonra bir gün nənəm yuxudan durub qonaq
qarşılamağa hazırlaşırmış kimi həyəti
süpürməyə başladı. Mənə də dedi
ki, Əlibala, samovarı tap, od salaq, çay qoyaq. Müharibə
başlayandan samovar çayı içməyi çoxdan
yadırğamışdıq. Hələ maraqlı idi ki, o
dava illərində nə yaxşı o samovar gözdən
yayınıb satılmamışdı? Soruşdum ki, ay nənə,
samovarı neynirik, qonağımız gəlir? Nənəm
cavab verdi ki, atan gəlir. O saat ürəyimə gəldi ki, yəqin
nənəmin dərddən başı xarab olub, oğlu
ölən analar belə olur. Atamın qara
kağızını, axı, öz gözüylə
görmüşdü. Nənəm hətta qapımızdan
çölü də süpürməyə başladı. Qonşumuz
Əli kişi yolla keçəndə bunu görüb
soruşdu ki, ay qonşu, nə olub, özünə əl
qatmısan, qonağın gələcək? Nənəm dedi
ki, Qüdrət gəlir. Əli kişi başını
bulaya-bulaya uzaqlaşdı. Yəqin o da mənim kimi
qarının havalandığını zənn etmişdi.
Aradan heç iki saat keçməmiş həmin Əli
kişinin mənimlə həmyaşıd oğlu
qaça-qaça gəldi ki, Əlibala, muştuluğumu ver,
atan gəlir. İnanmadım. Heç qaloşumu da geyinməyə
səbrim çatmadı, ayaqyalın kanalın üstünə
qaçdım, gördüm həqiqətən də atam
qayıdıb. Qucaqlaşıb-öpüşdük.
Nənəm bir müddətdən
sonra atamı ikinci dəfə evləndirmək
üçün dilə tutdu. Atam əvvəlcə razı
olmadı. İki il anamın xatirəsinə sadiq qaldı. Ancaq
sonralar nənəmin kiçik uşaqların
qayğıları ilə bacarmadığını
görüb, 1947-ci ildə Sərvinaz adlı dul qadınla evləndi.
"Analıq" adlansa da, bu qadından analığa xas əzazillik
görmədik. 50 il bizim evdə qaldı, ana kimi oldu bizə. Allah
rəhmət eləsin. Əziyyətlərimizə
dözdü, qayğımızı çəkdi. Nizami Gəncəvinin
800 illiyinin keçirildiyi ərəfədə dünyaya gələn
qardaşımın adını da mən qoydum - Nizami. Bu
uşaq bir yaş üçaylıq olanda, atam 35
yaşında vəfat etdi. Sonralar mən universitetdə
oxuyanda nəsil şəcərəmizi araşdırdım, həm
babamın, həm atamın dördüncü övladı
dünyaya gələndən sonra 35 yaşında
dünyasını dəyişdiyini öyrəndim. Bəlkə
də bu həqiqəti bildiyimdən sonralar ailə quranda
üç uşaqla kifayətləndim. Və bəlkə də
nəslimizin bu gizli şifrəsini açdığım
üçün öz ömrümü uzatmış oldum. Atam
kəndimizdə tək-tük adamlardan idi ki, öz
"Yasin"ini qulaqları ilə eşidib
dünyasını dəyişdi. Deyilənə görə,
bu yalnız əməlisaleh adamlara qismət olur.
Bakıya sənəd
vermək üçün gələndə nənəm bərk-bərk
tapşırdı ki, bax, həkimliyə girərsən ha... Ona
söz verdim, ancaq gəlib universitetin şərqşünaslıq
fakültəsinə daxil oldum. Fars dilini dərindən öyrənmək
əsas arzum idi.
-
İndiki ədəbi mühitdə baş verənlər gəncliyinizdəki
ədəbi proseslərdən nə ilə fərqlənir?
- O zaman ədəbi
mühit sakit, təmkinli idi. Böyüyün böyük
yeri vardı, kiçiyin kiçik yeri. Yazıçılar
Birliyinin nüfuzu da çox böyük idi. Onda dövlətin verdiyi
qonorarın puluna maşın almaq, yaxşı yaşamaq
olurdu. Hökumət evi olmayan yazıçılara ev verirdi. Otuz faiz güzəştlə
yazıçılar istirahətə yollanırdılar.
Doğrudur, indi dövlətin qayğısı
ilə Yazıçılar Birliyinin həmin nüfuz və
hörməti artıq özünə qayıdır. Amma
indiki ədəbi mühitdəki gənclər bir az ədəb-ərkanı unudublar. Bir hadisəni
danışmaq istəyirəm: məşhur
yazıçı Əbülhəsənə povestimi
oxuması və çap etməsi istəyilə vermişdim. Gedib-gəlirdim, cavab verirdi ki, hələ
oxumamışam. Axırda bezdim və
yoldaşlarım da məni qızışdırdılar ki, sən
çox zəif adamsan, niyə haqqın üçün
mübarizə aparmırsan? "Müharibə
qurtamır" adlı, 60-cı ildə yazdığım o
povesti Əbülhəsəndən geri almaq üçün
dostlarımın təhriki ilə Yazıçılar Birliyinə
gəldim ki, necə deyərlər, onun abrını ətəyinə
büküm. Girdim Əbülhəsənin
otağına. Dedi, buyur, bala. Soruşdum
ki, Əbülhəsən müəllim, povestimi oxudunuz?
Cavab verdi ki, yox. Dedim, Əbülhəsən
müəllim, mənim povestimi, zəhmət olmasa,
qaytarın, siz yaxşı adam deyilsiniz.
Yazımı
götürüb çayxanada məni gözləyən
dostlarımın yanına qayıtdım və Əbülhəsənin
abrını ətəyinə bükdüyümü dedim. Dostlarım
mənim dediyim sözə güldülər və dedilər
ki, əcəb də abrını ətəyinə
bükmüsən, orda nə var ki? Amma indiki cavanlar
çoxdan bütün sərhədləri keçiblər.
İndi onlar gəlib deyə bilərlər ki, sən əclafsan
və sairə. Düzdür, ərkanını gözləməyən
həmin gənclərin içərisində
istedadlıları da az deyil, amma ədəbsizlikləri
istedadlarını kölgədə buraxır. Onların bu
yoldan çəkinmələrini məsləhət görərdim.
Yaxşısı budur ki, şair, yazıçı
başını aşağı salıb əsərini
yazsın. İstedadlını əvvəl-axır
tanıyacaqlar, dəyər verəcəklər. İndiki
cavanlar bir şey eləməmiş ad, təqaüd, imtiyaz
davası döyürlər. Amma unudurlar ki, əvvəlcə ədəbiyyat
naminə bir iş görmək, sonra nəsə istəmək
lazımdır.
-
Siz "Təyyarə kölgəsi", "Vəfalım mənim"
kimi romanlarınızla elmi mühitin sadə adamlar
üçün qaranlıq olan tərəflərini
açmaqla ədəbiyyatımızda yenilik etmisiniz. Lakin
oxucular sizi Əfqanıstanla bağlı
yazdığınız "İtkin gəlin"
roman-trilogiyasına görə daha çox tanıyıb
sevirlər. Bu gün dünyanın qaynar nöqtələrindən
hesab olunan Əfqanıstan sizin yaddaşınızda daha
çox hansı hadisələrlə qalıb?
- Doğru deyirsiniz, bu əsərim
oxucular tərəfindən daha çox sevilib. Hətta mənim
qəhrəmanlarımın adını öz
övladlarına qoyan çox sayda adam tanıyıram. Amma həmin
əsərin əsas süjeti hələ Əfqanıstana
getməmişdən yaranıb. Universitetdə oxuyarkən
bir-birinin həm qardaşı, həm də əmisioğlu
olan iki nəfər tanıyırdım. Amma o vaxtlar belə məsələlər
çox açılıb-ağardılmazdı. Sonralar mən
Əfqanıstanda tərcüməçi işləyəndə
qardaşının arvadı ilə evlənməyin orada adi
hal olduğunu gördüm. Əfqanıstanda, islama uyğun
olaraq, dörd arvad almaq da adi bir hal idi. Əfqanıstan
çox kasıb ölkədir. Orada evlənmək
çox bahadır, qız üçün verilən
başlıq pulunun miqdarı yaman çoxdur. Buna görə gənclərin çoxu evlənə
bilmir. Kasıblıq ucbatından Əfqanıstanda
evlənə bilməyən, 70-80 yaşına
çatmış çox sayda kişilər gördüm Əfqanıstanla
bağlı gülməli bir əhvalat danışmaq istəyirəm.
Sovet əsgərləri əfqanlara
paraşütlə tullanmaq öyrədirdilər. Mən də onların dediklərini tərcümə
edirdim. Əfqan əsgərlərindən
biri gəldi ki, əgər paraşütüm
açılmasa, mənə yenisini verəcəksinizmi? Sonralar bu əhvalat lətifəyə çevrildi.
- 74
yaşı qatlayıb dizinizin altına qoymusunuz. Yaşadığınız ömür sizi qane
edirmi?
- Mən ömrüm boyu təmənnasız
yaşamışam. Qonorar davası da döyməmişəm.
Tapdığıma "Allah bərəkət
versin" demişəm. Heç bir
intriqaya qoşulmamışam. Ədəbiyyata quzu kimi gəlmişəm,
50 il ədəbi aləmdə sakitcə
yazmışam, yəqin ki, günlərin birində sakitcə
də çıxıb gedəcəyəm. Heç
kəsdən heç nə ummamışam. Ümumiyyətlə, həyatda nə istəmişəmsə,
Allah verib - gec olsa da. Tanrı məni
sınaqlardan keçirəndən sonra istədiklərimin ən
yaxşısını bəxş edib. Açığı,
həmişə arzulayırdım ki, 50 ildə ərsəyə
gətirdiyim əsərlərimi küll halında çap
etdirim. Təbii ki, buna mənim özümün
maddi imkanım çatmazdı. Var olsun
yaxşı insanlar. Ziyalı
Gülhüseyn Əhmədovun və hazırda Moskvada
yaşayan xeyriyyəçi Gülağa Tənhanın maddi
köməkliyilə oncildliyim çap olundu. Həmin cildlərdə indiyədək çap
ollunmamış şeir və hekayələrim də yer
alıb. İndi "Son hekayələr"
silsiləsi üzərində çalışıram. Əsərlərimin ədəbiyyatda
qalacağına inanıram, çünki sovet
ideologiyasından yox, ümumən insan problemlərindən
yazmışam. Təmiz
yaşamışam, pislik eləməmişəm. Heç kəsə əyilməmişəm,
özümü də heç kəsdən artıq bilməmişəm.
Elə bir ömür yaşamışam ki, bu
yaşda hər kəsin gözünün içinə dik
baxmağa mənəvi haqqım çatır. Bir qarışqanı da tapdalamağa ürəyim gəlməyib.
Mən həmişə insanları,
oxucularımı sevmişəm və inanmışam ki, onlar
da məni sevirlər. Bəlkə də məni
elə bu sevgi indiyəcən yaşadıb, ağır xəstəliyin
də öhdəsindən gəldim. Yaşadığım
həyata nəzər salanda özümdən çox razı
qalıram. Oxucu sevgisi qazanmışam,
gözəl ailəm var, yaxşı uşaqlar tərbiyə
eləmişəm. Necə deyərlər,
ömrümü yelə verməmişəm.
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet .- 2009.- 28 fevral.- S.22.