Oralarda KİMLƏR VAR: TANRIQULU ƏLİYEV-70
60-CILAR NƏSLİNİN ƏN
ŞANSSIZI -1
Çox
uzun və əzablı bir axtarışdan sonra nəhayət
bir nəfər - hamımızdan səliqəli və
hamımızdan həsas yazar, tərcüməçi Nəriman
Əbdülrəhmanlı mənim narahatlığıma son
qoydu.60-cıların ən mübariz və ən
şanssız insanlarından,qələm sahiblərindən
biri olan TANRIQULU ƏLİYEVİN 1939-cu ildə
doğulduğu haqqında mənim tərəddüdmü təsdiqlədi.
Və ondan öncə də Elman Mustafa da təxmini
hesablamalara görə Tanrıqulunun 1939-cu ildə
doğulduğunu demişdi. Ya elə ya belə.Bir il o
yana,bir il bu yana. Bir əziz
dostumuzu da öz YETMİŞİNİ görmədən
itirmişik. Yaxşı, sual oluna bilər: KİM
İDİ TANRIQULU ƏLİYEV? Nədən mən
onun 70-illiyinin bu qədər təlaşındayam? Bir
insan idi : yaşadı və bir insan olaraq
da bu dünyadan çəkib getdi. Amma yox, sadəcə
bir insan deyildi axı o? Bəs kim idi?
Bu dünyada
xatırlanmaq üçün ya gərək ən pis adam
olasan, ya da ən yaxşılar sırasına girəsən. Və
ya da bu dünyada xatırlanmaq üçün Vəfalı və
Etibarlı, İnsaflı və Namuslu YADDAŞI olan kimsən
olsun. Heç xatırlanmamaq da olar.Amma xatırlanmaq məqamına
gəldikdə düşünürəm ki, Allahın bir də
mənə ona görə yazığı gəlir ki,
heç kəsin yada salmayacağı insanları bir daha
xatırlamaq imkanı yaradım.
... Abbas Abdulla, İsa
İsmayılzadə, sonralar Ələkbər Salahzadə,
Çingiz Hacıyev və onlara qoşulmuş
"D.T.Şepilov" olan Mən: Tofiq Abdin. İsayla Abbas
indiki Mir Bəşir Qasımov və o zamankı Şestoy
Sverdlovskiy (bəxtəvərin adına hələ bir Sedmoy
deyə bir küçə də vardı.Yeddi küçə
eləyir) küçəsində bir erməninin evində kirədə
yaşayırdılar. Mən bu evə sonradan gəldim.
Haqqında danışdığım Tanrıqulu Əliyev də
hələ yoxdur.
Və bir gün İsa
İsmayılzadə deyir ki, bəs Tofiq, mənim bir yerlim var,
Varkutadan gələcək.
Və mən
coğrafiyadan çox zəif bir adam (nədən yaxşı
oldum ki, amma, vallah orta məktəbi yalnız ədəbiyyat
yazıdan dörd alaraq bitirdim, qalanı hamısı beş
idi) bu Varkutanın nə olduğunu hələ bilmirəm və
həmən bu adamın da yəni Gürcüstandan olub
Varkutadan niyə gəldiyini belə soruşamadım və
soruşmağı o zaman vacib də görmədim. İndi bu
yazını yazanda düşünürəm ki, rəhmətlik
İsa İsmayılzadə nəsə mızıldandı və
xatırlayıram ki, nəsə qaranlıq bir şey dedi:
işləməyəmi getmişmiş ora, yoxsa tutulmuşmu,
dedi onu dəqiq xatırlamıram...
Və adam gəldi...
Uca boylu... Qapqara, şəvə
saçları və kobud üz cizgiləri, kobud deyəndə
ki, kişiyə xas üz cizgiləri və boksçulara məxsus
bir burun da bu sifətdə...Yastı və əzik...
Yadımda qalan ilk
sözü: "SİZ BURADA NƏYLƏ
MƏŞĞULSUNUZ..."
Sual bir az məni
çaşdırdı və mən xatırlayıram ki,
dedim: bəs bir tekstil fabrikasında işləyirəm və
qiyabi olaraq İncəsənət institutunda oxuyuram... Hesabat
verirmiş kimi dedim bunları və İsa bir az
gülümsündü və dedi: arada bir şeir də
yazır.
"Şeir yazmaq azdır dedi" - Adam.
Mən bir az duruxan kimi
oldum və həqiqətən onun nə istədiyini bilmədim
və daha bir şey soruşmağa da imkan olmadı, amma onu
xatırlayıram ki, İsanın olmadığı günlərin
birində dedi: sən ona baxma, işində ol.
Adam məndən
iki-üç yaş böyük olardı...
Və həqiqətən
mən onun nə demək istədiyini bilmədim və amma bu
ifadə ilişib qaldı ağlımda: yəni şeir yazmaq
azdırsa o zaman nə eləmək gərəkdir?
Sonralar daha yaxın olduğumuz günlərdə mənə deyəcək:Sən bunlara baxma. Həqiqətən şeir yazmaq azdır. Bu Vətən haqqında, bu Məmləkət haqqında bir şeylər düşünürsənmi? Siz niyə bu erməninin evində kirəçi olaraq yaşayırsınız, heç bunu ağlınıza gətirdinizmi? Siz bilirsinizmi Gürcüstanda hər şey ana dilindədir,doğma Ana dilində...
Və nə bilim daha nələr...
Mən ilk baxışda bu Adamı tarixdən az-çox yadımda qalan dekabristlərə oxşatdım və İsa da bir müddət keçəndən sonra, onun özü yanımızda olmayanda buna bənzər bir şey dedi və bu Dekabristlər ifadəsi də şəxsən mənim ağlıma ondan gəldi ki, bu adam Varkuta deyilən çox soyuq bir yerdən gəlmişdi və dünyanın o biri başında yerləşən Varkuta deyilən o yerə, təkrar edirəm bu adam necə gedib düşmüşdü elə hey bunu düşünürdüm...
Təbii bütün sonrakı illərdə mən elə bu adamın - Tanrıqulunun Varkutaya necə gedib çıxdığı barədə düşündüm və bu gün də bu sətirləri yazdığım anda bu sualın cavabını özüm üçün ayırd edə bilmirəm. O zaman da bunu açıq soruşmağı ayıb bildim. Birdən tutulmuş olar, yəni dustaq kimi bir şey olar dedim və soruşmadım ki, qəlbinə dəyərəm.
ONUN BAKIDA İSADAN BAŞQA
KİMSƏSİ BELƏ YOXDU...
Tanrıqulu
Bakıya gələndə onun burada tanıdığı məncə
yalnız bir adam vardı: o zamanın Azərbaycan
Dövlət Universitetinin tələbəsi, gənc şair
İsa İsmayılzadə və sonraların ən gözəl
şairlərindən biri olan və bütün şeirləri
çox zaman mübahisə doğuran, ədəbiyyat dərsliklərində
belə şeirləri öyrənilməyə layiq şair
İsa İsmayılzadə...
Təbii,
çox sonralar, lap sonralar İsa İsmayılzadənin də
Tanqodan (artıq tamam tanışlıqdan sonra biz ona kəsmə
yolla müraciət edirdik: Tanqo) bezdiyi vaxtlar və hətta bəzən
istər-istəməz başından eləməyə
çalışdığı vaxtlar da oldu. Bunu
mən bir günah olaraq söyləmirəm. Həqiqətən
Tanqonun bütün həyatı buna imkan yaradırdı və
inanın ki, mən bunun üçün İsanı heç
günahlandırmıram da...
Tanqo Rusca,
İngiliscə, Gürcücə bilən və hətta idarə
edəcək dərəcədə Almancaya meyli və təbii
Azərbaycanca bilən bir gənc idi və həyat eynəmi də
fəlsəfəydi.
Elə bir
fəlsəfəydi ki, o fəlsəfəni o zaman o dövr qəbul
eləmirdi və Tanqo da bizim hər birimiz kimi nədəsə
heç olmasa müvəqqəti olsa da GÜZƏŞTƏ
getməyi sevmirdi və biz zaman-zaman öz əleyhimizə
gedib (bunun içində demək olar ki, bir çox şey
vardı mənim fikrimcə, mənə görə:
qorxaqlıq, kimsəsizlik, təcrübəsizlik, sahibsizlik,
Bakıda yurdu-yuvası olmamaq, daha nə bilim nələr) bəzən
alçaq şeylərlə barışsaq da Tanqo
barışmaz idi və Tanqo bir də bunu hiss eləyirdi:
barışıb heç nə qazanmayacağamsa, o zaman nədən
barışım.
Amma yox, biz özümüz üçün bir gələcək
qurmalıydıq, Tanqo da bunu bilirdi və görürdü,
amma bilmək və görmək istəmirdi.
O HƏQİQƏTƏN SIRADAN BİRİSİ
DEYİLDİ...
Tanrıqulu
Əliyev sıradan bir gənc deyildi bütün
düşüncəsi və həyatı ilə... Yuxarıda dediyim kimi bir neçə dili gözəl
bilirdi və o Bakıda doğma vətən deyib gəldiyi bir
yerdə bu üstünlüyünün heç birindən
istifadə eləyə bilmirdi və istifadə eləməyə
imkan vermirdilər.
O da bir
iş tapa bilmirdi və bütün faciə də elə
bundan başlayırdı. Tanqo doğulduğu Qarayazıda
böyük bir ailə: ata, ana, bacı, qardaş qoyub gəlmişdi
ki, onlarla da münasibəti siz deyən sülh üstündə
deyildi və necə olursa-olsun onlardan bir qəpik də pul istəmirdi
və güman ki, o ailənin də öz övladlarına
kömək eləməyə imkanı yoxdu.
Onlar da yalnız İsanı tanıyırdılar.
İsa da
heç kim idi hələlik...
Tanqo Bakı küçələrində vurnuxurdu,
sözün əsl mənasında bu qədər
üstünlüyü ola-ola bir şey eləyə bilməmək
və özü də doğma sandığı vətəndə
bir şey eləyə bilməmək onu üzürdü.
Onun bütün həyatı alt-üst
olmuşdu və yaş artıq get-gedə irəliləyirdi və
Tanqo yenə də heç bir şey eləyə bilmirdi.
Tanqo hətta Bakıda propiska belə deyildi.
Və mən sonralar Türkiyədə yaşayarkən
eynən bu vəziyyətdə olacağam və gecə-günduz
böyük rus yazıçısı İlya Erenburqun
"Qodı, Lyudi, Jizni" kitabında
Qorqulov
asılanda bağırıb: Fransa mne otkazala v
vide jitelstvo...
Tanqo bir Qorqulov idi Bakıda. Doğma Vətəndə...
Və Tanqo çıxış yolunu diplom almaqda görürdü ki, sənədlərini Dövlət Universitetinin jurnalistika fakultəsinə verdi və qəbul olundu.
KAMİL VƏLİ NƏRİMANOĞLU (Professor, türkoloq alim, yazar): ...Və elə o zaman " qubernator bağında" qala divarına söykənən məhşur çayxanada Qədirin "Sona bülbülləri"nin sonsuz, doyumsuz musiqisi altında sonsuz tələbə mübahisələri...Ramiz Rövşənin isti, çılğın monoloqları, Göyçaylı Ağanın səbrli tövrü, Hacının mübahisə azarkeşliyi, Vahid Əzizin ehtiyatlı manevrləri,Nüsrət Kəsəmənlinin qayğısız şairliyi, Seyran Səxavətin işgüzar sənətkarlığı, rəhmətlik Vidadi Məmmədovun fitri istedadı ilə ağsaqqallıq və bir balaca "ədəbi fitnəkarlığı", rəhmətlik Vidadi Paşayevin dünyagörüşünün əlçatmazlığı,Tofiq Məhərrəmoğlunun yüksəlişi və ilkin böyük ədəbi uğurları, Dilsuzun türkçülüyü, TANQONUN ( TANRIVERDİNİN) MÜƏMMALI FİLOSOFLUĞU, Azər Abdullanın qəribə inadı və dönməz xarakteri ,Mövlud Süleymanlının gələcək böyük ədəbiyyat üçün hazırlıqları, Məmmədə Orucun səmimi,hamıya açıq ürəyi... Sabir Rüstəmxanlının alovlu çıxışları 60-cı və sonrakı 70-80-90-cı illərin məhək daşı kimi yaddaşıma hopub.
ELMAN MUSTAFA
(Araşdırmaçı jurnalist): Onun gözəl adı
vardı: Tanrıqulu. Amma bütün
dostları, tanışları ona "Tanqo" deyirdilər.
Yəni Tanqo kimi tanınırdı. Elə mən də onu ilk öncə "Tanqo"
kimi tanıdım.Sonralar bildim ki, Tanqo Tanrıqulunun
istiqanlı bir ifadəsiymiş. Ömünün
sonlarına yaxın özünü Tanar deyə təqdim
edirdi.
Tanqonun
yaxın dostları sırasında deyildim, hətta bəzi məsələlərdə
fikirlərimiz o qədər də üst-üstə
düşmürdü ( bizim ünsiyyət
müddətimiz də uzun sürmürdü). Amma
Tanqo özü haqqında məndə işıqlı bir təəssürat
yaradıb gedib.
Tanqonun şəxsiyyəti milli ruhla
yoğrulmuşdu. Nədən
danışırsa danışsın bu özəlliyi
özünü göstərirdi. O sözün gercək
anlamında xeyirxah idi. Tanqoyla müəyyən
bir tanışlıqdan sonra ilk ilahi inancın möhkəm təəssüratın
biri bu olurdu ki, heç bir durumda bu adamın əlindən
pislik gələ bilməz.
O fikirlərini,baxışlarını dost-tanış
arası söhbətlərdə bildirərdi. Onun
aydınca görünən bir özünəməxsusluğu
vardı. Yaşamında,oturuş və
duruşunda Tanqo öz sözünü deyirdi.
...Yadımda
onunla bağlı bir xatirə də qalıb. Ömrünün
son illərində ( bəlkə də
aylarında) milli dövlət radiomuzun " Xalq
yaradıcılığı" baş redaksiyasında
işləyirdi.Bir neçə dəfə demişdi ki, mənimlə
efirdə söhbət aparmaq istəyir. Bir
gün bu "söhbəti" reallaşdırmalı olduq.
Studiyaya yollanarkən dedim: Tanqo, biz nədən,hansı
məsələdən danışacağıq, mövzumuz nə
olacaq? Dedi ki, mikrofonun ( səs yazılan
otaqda qurulu olan,yəni birbaşa efir kimi bir şey)
qarşısında deyəcəm. (Deyəsən
mövzunu əvvəlcədən özü üçün
də müəyyənləşdirməmişdi).
Mikrofonun qarşısında oturduq. Söhbətə
bir az ayaq verəndən sonra suallarına başladı
və təxminən beş-altı sual verdi. Ancaq
elə ilkindən başlayaraq suallarından əməlli-
başlı heç bir şey kəsdirə bilmədim.
Hər dəfə də qüvvəmi
toplayıb mənim başa düşdüyüm şəkildə
cavab verirdim. Mənə elə gəlirdi ki, Tanqo da mənə
əməlli - başlı qulaq asmır, fikri öz sonrakı
sualının axtarışındaydı,ya
da başqa bir şeyin yanındaydı. Deyəsən
suallarını "necə gəldi" ekspromtla verirdi.Nəhayət,
söhbətmiz bitdi. "Əla,əla"-deyərək
o ayağa qalxdı. Mən bu söhbətləşmədən
belə bir təəssüratla ayrıldım ki, ikimiz də
bir-birimizi başa düşmədən danışdıq.
Sonralar eşitdim ki, söhbətin çox
yaxşı keçdiyni, əla bir veriliş
alındığını deyib.
Hər kəsin dünyadan gedəcəyi bir günü var. Sonrakılar bir qayda olaraq əvvəlkilərə rəhmət diləyir Allahdan. Tanqonun içi işıqlı idi. Qəbri nurla dolsun, yeri behişt olsun!
(HƏR İKİ HİSSƏ
DAVAM EDƏCƏK)
Tofiq ABDİN