Azərbaycan təhsili: yaxın
keçmişə, bu
günə və gələcəyə bir baxış
(əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Hörmətli oxucular,
ötən məqalədə orta ixtisas təhsilinin təşəkkülü,
bu sahədə dünya təcrübəsi və həyata
keçirilən tədbirlər barədə məlumat
vermişdim. Bu məqalədə görülmüş digər
işlərə diqqətinizi cəlb etməklə
yanaşı, mövcud problemlər və perspektivlərlə
əlaqədar düşüncələrimi bölüşmək
istəyirəm.
Əvvəlcə
ölkəmizin təhsil və mədəniyyət tarixində
müstəsna xidmətləri olan üç orta ixtisas təhsili
müəssisəsi barədə fikirlərimi bildirmək istəyirəm.
Həmin orta ixtisas məktəblərindən
biri 100 illik tarixi olan və hazırda Azərbaycan Milli
Konservatoriyasının nəzdində fəaliyyət göstərən
Musiqi Kollecidir ki, onun respublikamız üçün musiqi və
bəstəkar kadrlarının hazırlanmasında əvəzsiz
xidmətləri olmuşdur. "Şərq
Konservatoriyası" adı altında fəaliyyət göstərən
bu məktəbə 1922-ci ildən Azərbaycan professional
müsiqisinin banisi Üzeyir Hacıbəyov rəhbərlik
etmiş və həmin dövrdə məhz onun səyləri
nəticəsində ölkəmizdə dövlət səviyyəsində
musiqi təhsili sisteminin formalaşması üçün zəmin
yaranmışdır. Yalnız Azərbaycanda deyil, Şərqdə
də ilk professional musiqi-tədris ocağı kimi tanınan
bu məktəb yüzlərlə dünya şöhrətli,
mədəniyyətimizə və xalqımıza
başucalığı gətirən bəstəkarlar və
musiqiçilər yetişdirmişdir. Asəf Zeynallı, Qara
Qarayev, Fikrət Əmirov, Niyazi, Cövdət Hacıyev, Səid
Rüstəmov, Tofiq Quliyev, Arif Məlikov və s. kimi görkəmli
sənətkarlarımız məhz bu tədris
ocağının yetirmələridir. Bu gün cəsarətlə
deyə bilərik ki, çağdaş Azərbaycan bəstəkarlıq
məktəbinin əsası uzun illər Asəf
Zeynallının adını şəfərlə
daşıyan və bu gün Milli Konservatoriyanın nəzdində
fəaliyyət göstərən Musiqi Kollecində
qoyulmuşdur. Azərbaycan xalq və klassik musiqisini dünyada
təbliğ edən, milli musiqi mədəniyyətimizin
iftixarı olan görkəmli sənətkarlarımız
Müslüm Maqomayev, Zeynəb Xanlarova, Lütfiyar İmanov,
Vaqif Mustafazadə və s. sənətçilər də bu
kollecin məzunlarıdır. Onlar arasında 9 nəfəri
SSRİ xalq artisti, 100-dən çoxu Azərbaycanın xalq
artisti, Əməkdar incəsənət xadimi, Əməkdar
artist kimi fəxri adlara layiq görülmüşlər. Kollec
bu gün də gənclərimizin musiqi təhsili və tərbiyəsi
işini müasir tələblər səviyyəsində həyata
keçirir.
Əvvəllər Azərbaycanın
xalq rəssamı Əzim Əzimzadənin adını
daşıyan Rəssamlıq məktəbinin, hazırda Azərbaycan
Rəssamlıq Akademiyası nəzdindəki İncəsənət
Kollecinin orta ixtisas təhsili verən məktəblərimiz
arasında özünəməxsus yeri vardır. Bu məktəbi
bitirənlər arasında Tahir Salahov, Tokay Məmmədov,
Mikayıl Abdullayev, Toğrul Nərimanbəyov, Kamil Əliyev
və s. kimi dünya şöhrətli sənət korifeylərimiz
vardır.
Yeri gəlmişkən,
1998-ci ilin yazında Böyük Britaniyada rəsmi səfərdə
olarkən bu sənət ocağı ilə bağlı bir
xatirəmi oxucuların diqqətinə çatdırmaq istərdim.
Londonda olarkən məlumat aldım ki, dünyada məşhur
olan Madam Tüsso muzeyinin emalatxanasında 5 nəfər azərbaycanlı
gənc çalışır. O dövrdə Böyük
Britaniyada Azərbaycanın səfiri vəzifəsində
çalışan Mahmud Məmmədquliyevdən xahiş
etdim ki, məni həmin gənclərlə
görüşdürsün. Görüş zamanı məlum
oldu ki, Əzim Əzimzadə adına Dövlət Rəssamlıq
məktəbinin 5 nəfər azərbaycanlı məzunu
dünyanın bir çox ölkələrindən olan 5 min nəfər
mütəxəssis arasında keçirilən müsabiqədə
qalib gəlmiş və Madam Tüsso muzeylər şəbəkəsinin
Londonda yerləşən emalatxanısında işə qəbul
olunmuşlar. Bu hal məni çox sevindirdi və bu gün fəxrlə
deyə bilərəm ki, Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq
Məktəbi Dövlət Rəssamlıq Akademiyasının
tərkibində öz fəaliyyətini uğurla davam etdirir.
Bu məktəblər arasında
uzun müddət xalqımızın böyük şairi Mirzə
Ələkbər Sabirin adını daşıyan və bu
gün Azəbaycan Dövlət Pedaqoji Kolleci kimi fəaliyyətini
davam etdirən məktəbin xüsusi yeri vardır. Sabir
adına Pedaqoji Məktəb mövcud olduğu 90 il ərzində
ölkəmizin ümumtəhsil məktəbləri
üçün 20 mindən çox müəllim
hazırlamışdır. Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Kolleci öz tarixi missiyasını uğurla davam etdirərək,
əsasən ibtidai təhsil səviyyəsi üçün
müasir təhsil texnologiyalarına yiyələnmiş
müəllimlər hazırlayır.
Bu gün Azərbaycanın
hansı bölgəsinə nəzər salsaq, pedaqoji kollecin məzunlarına
rast gəlmək mümkündür. Onların bir çoxu gənc
nəslin təlim-tərbiyəsində böyük rolu olan
müəllimlər, müxtəlif sahələrdə fəaliyyət
göstərən, respublikanın görkəmli oğul və
qızlarıdır. Məktəbin fəxri məzunları
arasında xalq rəssamı Salam Salamzadə, bəstəkar Səid
Rüstəmov, xalq yazıçısı Mehdi Hüseyn,
akademik Əlisöhbət Sumbatzadə, akademik Məmmədhüseyn
Təhmasib, xalq şairi Mirvarid Dilbazi, yazıçı Əzizə
Cəfərzadə və digər elm, ədəbiyyat, incəsənət
xadimləri olmuşlar.
Bundan əvvəlki
yazıda qeyd olunduğu kimi ölkə Prezidentinin tarixi 2000-ci
il fərmanından sonra orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
şəbəkəsinin optimallaşdırılması tədbirləri
davam etdirildi. Bu tədbirlər nəticəsində 8 orta ixtisas
məktəbinin fəaliyyəti dayandırıldı, 7
texnikumun bazasında Azərbaycan Müəllimlər
İnstitutunun bölgələrdə filialları
yaradıldı, 21 texnikumun bazasında isə profilləri
genişləndirilməklə 17 orta ixtisas məktəbi yenidən
təşkil olundu. Bundan əlavə 2 yeni texnikum da (Ağcabədi
Pedaqoji Texnikumu və Bakı Kompyuter Kolleci) yaradıldı.
Hazırda ölkədə
orta ixtisas təhsili proqramlarını həyata keçirən
57 dövlət və 3 qeyri-dövlət təhsil müəssisəsi
fəaliyyət göstərir. Bu müəssisələrdə
117 ixtisas üzrə 52579 tələbə (o cümlədən
983 tələbə özəl məktəblərdə) təhsil
alır. Onların təlim-tərbiyyəsi ilə 7003 müəllim
məşğul olur. Bilavasitə Təhsil Nazirliyi sistemində
45 orta ixtisas məktəbi fəaliyyət göstərir ki,
burada təhsil alan 43533 tələbənin təlimi ilə
5410 nəfər müəllim məşğul olur.
2008-ci ilin statistik
göstəricilərinə əsasən sosial-iqtisadi
sferanın müxtəlif sahələrində 540 min nəfərə
yaxın orta ixtisas təhsilli mütəxəssis
çalışır ki, bu da ölkənin əmək
qabiliyyətli əhalisinin 10%-ə qədərini təşkil
edir. Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Respublikamızda hər
10 min nəfər əhaliyə düşən orta ixtisas təhsillilərin
sayı digər MDB ölkələrinə nisbətən
çox aşağıdır:
Bununla bağlı qeyd
etmək istərdim ki, orta ixtisas təhsili müəssisələrinə
son illərdə tələbə qəbulu planının təxminən
eyni səviyyədə müəyyənləşməsinə
baxmayaraq, buraya gənclərin meyl və marağının
artması müşahidə olunur. Belə ki, 2007-ci ildə
14.559 plan yerinə 39.843 nəfər ərizə vermişdisə,
2008-ci ildə isə bu rəqəm 54.107 təşkil
etmişdir. Buna görə də hesab edirəm ki, növbəti
illərdə orta ixtisas məktəblərinə tələbə
qəbulu planlaşdırılarkən həmin göstəricilər
nəzərə alınmalıdır. Bununla yanaşı,
narahatlıq doğuran bir məqamı da nəzərə
çatdırmaq istərdim ki, bir sıra orta ixtisas təhsili
müəssisələrinin bəzi ixtisaslarına
ayrılmış plan yerləri (Şamaxı Mədəni
Maarif Texnikumu, Ağcabədi Pedaqoji Texnikumu, Bakı İdarəetmə
və Texnologiya Kolleci, Mingəçevir Turizm Kolleci, Şirvan
Dövlət İqtisadiyyat və Humanitar Kolleci, Ağdaş
Dövlət Humanitar Kolleci) kəsirdə qalmışdır.
Düşünürəm ki, orta ixtisas təhsili müəssisələri
bununla əlaqədar ciddi düşünməli, kadr
hazırlığının keyfiyyətinin yüksəldilməsi,
əmək bazarının tələblərinin nəzərə
alınması və kadr hazırlığı ilə əlaqədar
ictimaiyyətin məlumatlandırılması sahəsində əməli
tədbirlər həyata keçirməlidirlər.
Qeyd edildiyi kimi, son illərdə
orta ixtisas təhsili müəssisələrində kadr
hazırlığının strukturunda zəruri dəyişikliklər
aparılmışdır. Nəticədə əmək
bazarının tələbatına və gənclərin
marağına uyğun olaraq neft və energetika,
maşınqayırma, informasiya, nəqliyyat və kommunikasiya,
sosial-mədəni servis, iqtisadiyyat, biznesin təşkili,
marketinq və menecment, iqtisadi və humanitar profilli ixtisaslar
üzrə mütəxəssis hazırlığı əhəmiyyətli
dərəcədə artmışdır.
Orta ixtisas təhsilinin məzmununda
da dəyişikliklər edilmiş, bütün ixtisaslar
üzrə dövlət təhsil standartları və buna
müvafiq yeni tədris plan və proqramları
hazırlanmışdır. Ötən illər ərzində
orta ixtisas təhsilinin müasir tələblərə
uyğun normativ-hüquqi bazası yenidən
hazırlanmış və təsdiq edilmişdir. Beləliklə,
son illərdə orta ixtisas təhsili sahəsində
aparılan dövlət siyasəti onun məzmunca yeniləşməsinə,
dəyişən sosial-iqtisadi şəraitə uyğun
mütəxəssis hazırlığının strukturunun təkmilləşdirilməsinə
imkan vermişdir.
Qeyd olunanlarla
yanaşı, bu gün təhsilin bu vacib pilləsində
keyfiyyətin təmin olunması, müasir yanaşmaların tətbiqi,
yeni təlim strategiyalarından bacarıqla istifadə edilməsi,
qiymətləndirmənin yeni üsullarının tətbiqi
orta ixtisas təhsilinin əsas problemləri olaraq qalır. Düşünürəm
ki, işi elə qurmaq lazımdır ki, yaxın zamanlarda təhsilin
bu pilləsinin məzunları dinamik şəkildə dəyişən
iqtisadi şəraitdə işləmək, sosial- iqtisadi
prosesləri şüurlu surətdə dərk etmək, tənqidi
qiymətləndirmək, inkişafı proqnozlaşdırmaq,
ona uyğunlaşmaq və bu proseslərə təsir göstərmək
imkanlarını təmin edən bir sıra kompetensiyalara malik
olsunlar.
Orta ixtisaslı mütəxəssislərin
hazırlığında şəxsiyyətin
formalaşması və peşə mədəniyyətinin
inkişafı əsas rol oynayır və kadr
hazırlığının keyfiyyətinin təmin
olunmasında ciddi dəyişikliklərin
aparılmasını tələb edir. Keyfiyyətli orta ixtisas
təhsili bu gün həyatın müxtəlif mərhələlərində
insanın özünü reallaşdırmasının
qarantıdır. Təhsil prosesinin bu xüsusiyyəti təşkilatın,
müəssisənin, cəmiyyətin və dövlətin
orta ixtisaslı kadrlara olan tələbatını, habelə təhsilalanın
sosial həyata uyğunlaşmasını, cəmiyyət və
dövlət üçün faydalılığını təmin
edir.
Orta ixtisas təhsilinin
keyfiyyətinin təmin olunması bir sıra amillərdən
asılıdır. Bu, ilk növbədə təhsil sahəsində
dövlət siyasətinin düzgün
formalaşdırılması ilə bağlıdır. Təhsilin
keyfiyyətini təmin edən ikinci amil dövlət təhsil
standartları ilə müəyyənləşdirilən məzmundur.
Qeyd etmək lazımdır ki, müstəqillik dövründə
sosial-iqtisadi inkişafın tələbləri nəzərə
alınaraq ixtisasların standartları bir neçə dəfə
dəyişilmiş, orta və ali ixtisas təhsilinin tədris
planlarının yaxınlaşması tendensiyası əsas
amil kimi nəzərə alınmışdır. Hazırda
bir sıra fənlər həm orta ixtisas, həm də ali təhsildə
demək olar ki, oxşar proqramlar üzrə, lakin müxtəlif
həcmdə tədris olunur.
Təhsil standartları
müasir dövrdə orta ixtisas təhsilinin əsas məqsədlərini
əks etdirir, keyfiyyətli təhsilə dövlət təminatını
müəyyənləşdirir. Mahiyyət etibarilə
standartlar təlim prosessində qazanılacaq nəticələri
əsas götürərək onların əldə
olunmasının usul və vasitələrinin seçimində
təhsil müəssisəsinə, müəllimə, tələbəyə
sərbəstlik verir. Fikrimizcə bunların hamısı orta
ixtisas təhsilli mütəxəssis
hazırlığının keyfiyyətini təmin etməlidir.
Təhsilin keyfiyyətinin
təmin olunmasına zəmin yaradan amillər arasında
müasir təlim texnologiyaları və qiymətləndirmə
mexanizmlərinin, eləcə də çevik idarəetmə
modelinin yaradılması xüsusi yer tutur. Bir-biri ilə
sıx əlaqədə olan bu amillər təhsil müəssisəsinin
fəaliyyətini keyfiyyət baxımından xarakterizə
edir.
Təhsilin keyfiyyətinin
təmin olunmasında, şübhəsiz, əsas
ağırlıq orta ixtisas məktəblərinin pedaqoji heyətinin
üzərinə düşür. Təhsildə
başlıca sima olan müəllim bu gün təlim prosesində
təkcə təhsil proqramlarını
reallaşdırmır, o, həm də təhsilin məzmununun
yeniləşdirilməsi və formalaşmasında, onun yeniləşməsində
bilavasitə iştirak edir. Məhz o, gələcək mütəxəssisi
həm rəqabətqabiliyyətli işçi, həm də
özünü davamlı şəkildə inkişaf etdirməyə
qadir olan şəxsiyyət kimi formalaşdırır. Təhsil
islahatı şəraitində müəllimlərin, metodistlərin
yaradıcılıq fəaliyyətinin yüksəldilməsi
mühüm rol oynayır.
Düşünürəm
ki, müəllim fəaliyyətinin keyfiyyət səviyyəsini
yüksəltmək üçün, hər şeydən əvvəl,
cəmiyyətin və dövlətin müəllimə, onun əməyinin
ödənilməsinə və sosial vəziyyətinə
münasibəti dəyişməlidir, layiqli həyat səviyyəsi
üçün ona təminat verilməli, pedaqoji fəaliyyətinə
adekvat şərait yaradılmalıdır. Son illərdə
bu istiqamətdə bir sıra ciddi addımların
atılmasına, müəllimlərin əmək
haqqının artırılmasına baxmayaraq, sosial müdafiə
tədbirlərinin ardıcıl olaraq davam etdirilməsinə
yenə də ehtiyac vardır. Yüksək ixtisaslı və
perspektivli gənc müəllimlərin, istehsalatda iş təcrübəsi
olan mütəxəssislərin orta ixtisas təhsili müəssisələrinə
cəlb olunmasını yalnız bu yolla stimullaşdırmaq
olar.
Müəllim heyətinin
pedaqoji işə münasibətini dəyişmək və
keyfiyyətin təmin olunması sahəsində məsuliyyətini
artırmaq zəruridir. Tədris prosesində müəllimin
rolunun dəyişməsini nəzərdə tutan yeni təlim
texnologiyalarını tətbiq etmədən keyfiyyəti
yüksəltmək sahəsində qarşıya qoyulan məqsəd
və vəzifələri yerinə yetirmək mümkün
deyildir. Müəllim biliklərin formalaşmasında məsləhətçiyə,
tədris prosesinin fəal subyekti olan tələbənin fəaliyyətinin
təşkilatçısına çevrilməlidir. Bu
baxımdan orta pillə mütəxəssisləri
hazırlığının keyfiyyətinin təmin
olunması prosesində təlim-tərbiyə işinin təşkilini,
aparılmasını, diaqnostikasını və
korreksiyasını səriştəli həyata keçirmək
qabiliyyəti olan müəllimlərin kompetentlik səviyyəsi
mühüm rol oynayır. Bu baxımdan onların müasir
yanaşmalar əsasında ixtisasartırma, təkmilləşdirmə,
stajkeçmə təhsilinə diqqətin
artırılmasını vacib hesab edirəm.
Orta ixtisas məktəblərində
təhsilin keyfiyyətinin idarə olunması vətəndaşların
təhsil alma maraqlarının müdafiəsinə yönəlməlidir.
Belə idarəetmə, hər şeydən əvvəl, təhsil
müəssisələrinin fəaliyyətinin keyfiyyət
baxımından qiymətləndirilməsi, onların
attestasiyası və dövlət akkreditasiyası yolu ilə
təmin olunur. Bu günə qədər respublikanın 10 orta
ixtisas məktəbi attestasiya və akkreditasiyadan
keçmişdir. Həmin prosedurlar keçirilərkən hər
bir təhsil müəssisəsində təlim prosesinin
aydın mənzərəsini əks etdirən
özünütəhlil təcrübəsi tətbiq olunsa da,
düşünürəm ki, bu gün bu işin
aparılmasına müxtəlif milli və beynəlxalq ekspert
və qurumların cəlb edilməsinə ehtiyac vardır.
Orta ixtisas təhsili
haqqında danışarkən onu da qeyd etmək
lazımdır ki, bu təhsil pilləsinə ictimaiyyət
arasında münasibət birmənalı deyildir. Bu sistemdə
işləyən və ona bələd olan mütəxəssislər,
habelə orta ixtisas məktəblərini bitirib ixtisası
üzrə işləyənlər arasında kifayət qədər
yüksək fikir formalaşsa da, cəmiyyətin müəyyən
hissəsində orta ixtisas təhsili sistemi texniki peşə təhsili
sisteminin oxşarı kimi başa düşülür. Əlbəttə,
bu yanlış təsəvvürdür. Çünki orta
ixtisas təhsili ixtisasını nəzəri və praktik
biliklərin, bacarıq və vərdişlərin
tarazlaşdırılmış sistemi kimi bilən
ixtisaslı mütəxəssislər hazırlayır.
Qeyd edim ki, bu gün orta
ixtisas təhsili sahəsində bir sıra ciddi problemlər də
müşahidə olunur. Məlumdur ki, orta ixtisas təhsilinin
inkişafı üçün əmək bazarı ilə
qarşılıqlı əlaqələrin genişləndirilməsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Təəssüflə
qeyd etmək lazımdlır ki, hazırda belə əlaqələrin
səviyyəsi heç də qənaətbəxş
sayıla bilməz. Qarşılıqlı əlaqələr
orta ixtisas təhsili sisteminin istehsalatın tələbatları
ilə uyğunluğunu yüksəltmək, mütəxəsis
hazırlığını iqtisadiyyatın sahələrinin
və işəgötürənlərin tələblərinə
yaxınlaşdırmaq, tələbələrin təliminin
işləyəcəkləri müəssisələrlə əlaqəsini
təmin etmək baxımından xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir və orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
maddi-texniki bazasının təkmilləşdirilməsi
üçün əlavə mənbələr cəlb etməyin
yollarından biri hesab olunur.
Təcrübə
göstərir ki, orta ixtisas təhsili yalnız real istehsalat
şəraitində tələbələrin daha əhəmiyyətli
praktik hazırlığını, işəgötürənlərlə
qarşılıqlı əlaqələr nəticəsində
istehsal müəssisəsinin maddi-texniki bazasından təhsil
prosesində istifadəni, tələbələrin müasir
texnologiyalar əsasında təlim keçməsini təmin
edə bilər.
Orta ixtisas təhsili
sistemində daha ciddi problemlər tədris prosesinin kadrlarla və
maddi texniki təminatı ilə bağlıdır. Son illərdə
müxtəlif obyektiv və subyektiv amillər nəticəsində
gənc müəllimlərin bu sahədən axını
müəllim heyətinin tərkibində yaşlıların
sayının artmasına səbəb olmuşdur ki, bu da, əlbəttə,
təhsilin keyfiyyətinə mənfi təsirini göstərməkdədir.
Narahatlıq doğuran haldır ki, təhsil müəssisələrində
müvafiq istehsalat sahələrində peşə fəaliyyəti
təcrübəsi olan müəllimlər
çatışmır.
Problemlərdən biri də
orta ixtisas təhsili müəssisələrində müəllim-şagird
nisbətinin xeyli aşağı olması ilə
bağlıdır. Təhlil göstərir ki, təhsil müəssisələri
rəhbərlərinin işə məsuliyyətsiz
yanaşmaları nəticəsində son illərdə pedaqoji
heyətin sayı hiss olunacaq səviyyədə
artmışdır. Belə ki, Gəncə Musiqi Texnikumunda bu
nisbət 2,7, Naxçıvan Musiqi Texnikumunda 3,1, Şəki Musiqi
Texnikumunda 3,2, Sumqayıt Musiqi Texnikumunda 3,6, Qazax Dövlət
Sosial-İqtisad Kollecində 4,3, Azərbaycan Rəssamlıq
Akademiyası nəzdindəki İncəsənət Kollecində
4,5, Bakı Yeyinti Sənaye Texnikumunda 4,8, Tovuz Dövlət
Sosial-İqtisad Kollecində 3,7, Şamaxı Dövlət Sənaye-İqtisad
Kolleci, Zaqatala Dövlət İdarəetmə və Texnologiya
Kolleci, Şəki Dövlət Texniki Kolleci, Gəncə
Texniki Kolleci, Gəncə Humanitar Kolleci, Azərbaycan Milli
Konservatoriya nəzdindəki Musiqi Kolleci, Bakı Mədəni
- Maarif Texnikumunda 5 təşkil etmişdir. Ümumilikdə isə
orta ixtisas təhsili müəssisələrində 1 müəllimə
8 şagird düşür. Hesab edirəm ki, bu vəziyyət
təhsil müəssisələrinin rəhbərlərini
ciddi düşündürməli və onlar problemin aradan
qaldırılması istiqamətində əsaslı tədbirlər
həyata keçirməlidirlər.
Təhsil müəssisələrinin
maddi-texniki bazası əhəmiyyətli dərəcədə
köhnəlmişdir, müəssisələr praktik təlimi
müasir səviyyədə təşkil etməyə imkan
verən zəruri avadanlıqlarla kifayət qədər təmin
olunmamışdır. Bu, ilk növbədə, onunla bağlıdır
ki, orta ixtisas təhsili müəssisələrinin maliyyələşdirilməsi
mexanizmi təkmil deyildir və bu sahəyə ayrılan maliyyə
vəsaitinin həcmi çox azdır. Fikrimcə, orta ixtisas təhsili
müəssisələrinin adambaşına maliyyələşmə
mexanizminə keçməsi və onlara maliyyə müstəqilliyinin
verilməsi vəziyyətdən çıxış yolu ola
bilər.
Orta ixtisas məktəblərinin
müvafiq istehsal müəssisələri ilə lazımi
normativlərlə tənzimlənən
qarşılıqlı əlaqə mexanizmi yoxdur. İstehsalat
sahələrinin orta ixtisas təhsilinə investisiya
qoyuluşuna marağı təmin olunmur. Buna görə də
orta ixtisas təhsilinin inkişafının elmi cəhətdən
əsaslandırılmış şəkildə təkmiləşdirilməsinə
ehtiyac duyulur.
Hesab edirəm ki,
mövcud problemlərin aradan qaldırılması və orta
ixtisas təhsili sisteminin inkişafını təmin etmək
üçün aşağıdakı zəruri tədbirlər
həyata keçirilməlidir:
-orta
ixtisas təhsilli mütəxəsisilərə real tələbat
proqnozunun hazırlanması;
-təhsildə
fasiləsizliyi təmin etmək üçün orta ixtisas təhsilinin
digər təhsil pillələri və səviyyələri
ilə qarşılıqlı fəaliyyətinin təşkili;
-istehsalatın
müvafiq sahələrində kifəyət qədər təcrübəsi
olan mütəxəssislərin orta ixtisas məktəblərinə
cəlb edilməsi;
-təhsil
müəssisələrinin pedaqoji kadrlarının elmi
inkişafının stimullaşdırılması;
-yeni maliyyələşmə
mexanizminə keçilməsi;
-orta
ixtisas təhsili müəssiələrinin maddi-texniki
bazasının yeniləşdirilməsi;
-müəssisə
və təşkilatların müasir istehsal bazasından orta
ixtisas məktəbləri tələbələrinin praktik
hazırlığı üçün istifadə
olunması.
Bütün bu tədrbirləri
həyata keçirmək məqsədi ilə Təhsil
Nazirliyi tərəfindən "2010-2014-cü illərdə
orta ixtisas təhsilinin inkişaf proqramı" işlənib
hazırlanmış və təsdiq üçün Nazirlər
Kabinetinə təqdim olunmuşdur.
Proqramda respublikanın və
onun regionlarının iqtisadiyyatının müasir və
perspektiv inkişaf tələblərinə müvafiq olaraq
orta ixtisas təhsilinin önləyici inkişafı, onun
keyfiyyətinin təmin olunması, məzunların əmək
bazarında rəqabət qabiliyyətliliyi və peşə
mobilliyinin yüksəldilməsi məsələləri
öz əksini tapmışdır. Burada orta ixtisas təhsilinin
inkişafının bütün cəhətləri əhatə
edilməklə bir sıra prioritet istiqamətlər üzrə
tədbirlərin həyata keçirilməsi nəzərdə
tutulmuşdur:
-normativ-hüququ
bazanın təkmilləşdirilməsi nəticəsində
mövcud hüquqi-normativ sənədlərin beynəlxalq təcrübəyə
uyğunlaşdırılması;
-təhsilin
məzmununun və təlim texnologiyalarının yeniləşdirilməsi
yolu ilə orta ixtisas təhsili ixtisaslarının əmək
bazarının tələblərinə və ali təhsilin
bakalavr pilləsinin ixtisaslarına
uyğunlaşdırılması, tədris plan və
proqramlarının, digər təhsil resurslarının,
müasir fənn proqramlarının, yeni təlim və
informasiya texnologiyalarının tətbiqini təmin edən
elmi-metodiki tövsiyələrin hazırlanması;
-orta
ixtisas təhsili strukturunun və idarə olunması sisteminin
modernləşdirilməsi nəticəsində idarəetmənin
əsaslı təkmilləşdirilməsi, işəgötürənlərin
orta ixtisas təhsili müəssisələrinin idarə
olunmasında və inkişafında daha fəal
iştirakının təmin edilməsi, orta ixtisas təhsili
müəssisələri üçün aidiyyati istehsal və
tədris müəssisələrini baza kimi müəyyənləşdirməklə
onlar arasında sıx əlaqələrin yaradılması (məsələn,
müəllim hazırlığı sahəsində məktəb
və təhsil şöbələri ilə, digər sahələrdə
isə müvafiq istehsal qurumları ilə əlaqələrin
yaradılması), tələbə özünüidarəetmə
sisteminin inkişafı;
-keyfiyyətin
təmin olunması üçün orta ixtisas təhsili
müəssisələrinin akkreditasiyasının davam etdirilməsi,
tələbələrin biliyinin qiymətləndirilməsi
üçün çoxballı sistemin və kredit sisteminin tətbiqinə
nail olunması, orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
fəaliyyəti haqqında ictimaiyyətə müntəzəm
hesabatvermə sisteminin yaradılması;
-pedaqoji
kadrların attestasiyasının yeni mexanizminin, orta ixtisas təhsili
müəssisələrində keyfiyyəti təmin edən
menecment sisteminin, əmək bazarının monitorinqi və
işədüzəltmə-karyera mərkəzlərinin,
dövlət və biznes strukturlarının sifarişləri
əsasında məqsədli mütəxəssis
hazırlığı mexanizminin və müəllimlərin
ixtisaslarının artırılması üçün
müvafiq treninq sisteminin yaradılması;
-orta
ixtisas təhsili müəssisələrinin maddi-texniki
bazasının müasir tələblərə uyğun
qurulması, müasir texnika, texnologiyalarla təmin edilməsi,
təlim avadanlıqlarının yeniləşdirilməsi, tədris
prosesində yeni təlim texnologiyalarının tətbiqinə
nail olunması, elmi-metodiki və informasiya təminatının
yaxşılaşdırılması;
-orta
ixtisas təhsilinin maliyyələşdirilməsinin yalnız
dövlət büdcəsindən deyil, təhsil alan subyektlərin
maliyyəsi hesabına həyata keçirilməsi, təhsil
xidmətləri sahəsini genişləndirməklə
alternativ maliyyələşmə mənbələrinin
formalaşdırılması sisteminin yaradılması;
-Boloniya
prosesinə uyğun olaraq Avropaya inteqrasiya kontekstində orta
ixtisas təhsilinin inkişafının təmin olunması.
Hesab edirəm ki,
Proqramın həyata keçirilməsi nəticəsində,
ilk növbədə, müasir təhsil proqramları tətbiq
edilməklə sifarişçilərin tələblərinə
uyğun peşəkar, rəqabət qabiliyyətli və mobil
mütəxəssis hazırlığı təmin ediləcək,
iqtisadiyyat və xidmət sahələrinin peşəkar
kadrlara tələbatı ödəniləcək, beləliklə
ölkədə çevik kadr hazırlığı
aparmağa qabil olan orta ixtisas təhsili sistemi
formalaşacaqdır.
(ardı
var)
Misir MƏRDANOV,
Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2009.- 25 iyul.- S.10-11.