Yeriyən bahar
ƏLFİ QASIMOVU XATIRLARKƏN
Məlum olduğu kimi, mənəvi-əxlaqi
problemlərin müasirlik ruhunda, əvvəlki onilliklərlə
müqayisədə daha sərbəst təsviri və təhlili
keçən əsrin 60-70-ci illərində Azərbaycan nəsrinin
aparıcı istiqaməti kimi pərvəriş
tapmışdı. Bu çox vacib yaradıcılıq məsələsi
ilə o vaxt təkcə indi haqlı olaraq
"Altmışıncılar" kimi şərəfləndirdiyimiz
ədəbi nəsil yox, yaşından asılı olmadan, hər
bir bədii təfəkkür sahibi öz istedadı, enerji və
yaradıcılıq imkanları dairəsində məşğul
idi. Bu zaman ədəbiyyat totalitar rejimin ehkamlarından silkinib
çıxır, bədii fikirdə analitik ruh, həyat həqiqətinə
sədaqət, lirik-psixoloji üslub qüvvətlənirdi. Biz
bu deyilənləri nəsrimizin müxtəlif yaşlı,
istedadlı nümayəndələri İlyas Əfəndiyev,
İsmayıl Şıxlı, İmran Qasımov, Bayram
Bayramov, İsa Hüseynov, Cəmil Əlibəyov və
başqalarının o illərdəki
yaradıcılığında aşkarca görürdük.
O zaman 40
yaşlarında olub müasir mövzularda maraqlı hekayələr,
"Məni qınamayın", "Qızburunda tək məzar",
"Adilənin taleyi", "Könül sevən",
"Toy gecəsi" kimi yeni ruhlu ciddi problemlər
romanlarını və povestlərini nəşr etdirən Əlfi
Qasımov da həmin yazıçılardan və
tanınmış jurnalistlərdən biri idi. Yəqin indiki
oxucuların bir qismi bilmir ki, Əlfi Qasımov keçən əsrin
ortalarında şeir də yazırdı. Lakin o, öz daxili
imkanlarını vaxtındaca götür-qoy edib görə
bildi ki, demək istədiklərini ətraflı şəkildə
oxucusu ilə bölüşmək üçün poetik
imkanları onu yetərincə təmin etmir. Gənc istedad
öz mənəvi ehtiyaclarını ödəmək
üçün məhz epik janrın vüsətli
imkanlarına güvənərək ilk povest və
romanlarını oxucularına təqdim etdi.
Əlimdə heç
bir statistik məlumat yoxdur. Lakin o dövrün qəzet və
jurnallarında çap edilən məqalə və
resenziyalar, yazıçının ünvanına gəlmiş
çoxsaylı oxucu məktubları, ədəbi müzakirələrdə
səslənən təqdiredici çıxışlar da
sübut edir ki, Əlfi Qasımovun roman və povestləri
60-80-ci illərin ən çox oxunan, müzakirə edilən
və bəyənilən əsərlərindən
olmuşdur.
Belə bir cəhəti
qeyd etməmək olmaz ki, o illərdə Azərbaycan ədəbiyyatında
sənədli bədii janrın da inkişafında Əlfi
Qasımovun xüsusi xidməti vardı. Yazıçı təsvir
etdiyi obrazları gündəlik həyatda özünü əhatə
edən insanların arasından seçir, öz əlvan
boyaları ilə onları daha da
dolğunlaşdırırdı. O, həm də sənədli
nəsrin uğurlu yaradıcılarından biri kimi
tanınırdı. Əsərlərində
yazıçılıqla jurnalistliyi hər qələm
sahibinə müyəssər olmayan bir tərzdə
çarpazlayan Ə. Qasımovun "sənət tərəzisinin
yazıçı gözü, əlbəttə, ağır
idi" (Tofiq Hacıyev). Onun jurnalistikası ordinar qəzetçilik
deyildi. Əlfi klassik yaradıcı jurnalistlər tipinə mənsub
bir yazıçı idi. Məhz fasiləsiz və qərəzsiz
jurnalist müşahidəsi, aktual həyat hadisələrinin
operativ təhlili onun bədii ənənələrindəki təbiiliyi
qidalandırırdı.
Unudulmaz
yazıçımız Hüseyn Abbaszadə də öz qələm
yoldaşının yaradıcılığının bu
istiqamətini təqdir edir və yazırdı ki, Əlfi sənədli
nəsr sahəsində ədəbiyyatımızda dərin
izlər qoyub getmişdir və "ondan sonra bizdə sənədli
nəsr, demək olar ki, yox dərəcəsindədir".
Belə bir fakta da diqqəti
cəlb etməyi vacib sayıram ki, Əlfi Qasımovun 15 nəfər
igid, qeyrətli Azərbaycan qızının Şimali
Qafqazdan Berlinə qədər davam etmiş müzəffər
döyüş yolunu əks etdirən "Vətən
çağıranda" kitabı bu qəhrəman
qızların sayı qədər müstəqil miniatür sənədli
hekayədən ibarətdir. Hesab edirəm ki, real qəhrəmanlar
haqqında konkret tarixi, həyati faktlar əsasında, gələcəyə
çağırış ruhunda yazılıb təcavüzkarlara
nifrət və qəzəb püskürən bu kitab
yaşadığımız günlərdə də öz
aktuallığını qoruyub saxlayır. Onu tam halda, yaxud hər
bir hekayəsini ayrıca nazik kitabça kimi nəşr edib əsgərlərimizə
paylamaq Qarabağ uğrunda mübarizənin mücahidləri
olan qızlarımıza da, elə oğlanlarımıza da
çox fayda verə bilər.
...1950-ci illərin əvvəllərində
biz Azərbaycanın yeganə universitetinin filologiya fakültəsində
təhsil alırdıq. Jurnalistika ixtisası da o zaman Azərbaycan
dili, ədəbiyyat, kitabxanaçılıq, məntiq və
psixologiya kimi elə filologiya fakültəsində öyrədilirdi.
Xəlil Rza, Qulu Xəlilov,
İslam Ələsgərov, Əliağa Kürçaylı,
Tofiq Mahmud, Səyyarə Mollazadə, Şəhla
Qaryağdı, Rəhilə xanım və mən birinci kursda
oxuyanda Əlfi Qasımov və İslam Səfərli
jurnalistika qrupunun IV kursunda idilər. Onlar möhkəm dostluq
edirdilər. İslam Səfərli Böyük Vətən
Müharibəsinin alovlarından keçən
tanınmış şair, Əlfi də bir Pedaqoji texnikum və
bir də Müəllimlər institutu diplomu ilə universitetə
gəlmiş gənc müəllim idi. Hər ikisi ünsiyyət
sevən, qayğıkeş cavanlar idi. Bizdən uca kursun tələbələri
olduqlarına baxmayaraq heç vaxt bizə yuxarıdan
aşağı baxmazdılar. Bir müddət professor Cəfər
Xəndanın, az sonra isə o vaxt hələ aspirant olan
B.Vahabzadənin apardıqları universitet ədəbiyyat dərnəyində,
daha sonra Yazıçılar İttifaqında onlar R.Rza,
M.Rahim, Ə.Cəmil kimi şairlərin rəhbərliyi ilə
keçirilən gənclər günlərində öz əsərlərini
oxuyar, bu zaman bizim kimi təzələrin də
çıxışlarını dinləyər, az-çox tənqidi
qeydlərimizə də hörmətlə yanaşardılar.
"Əlfi"
sözünü araşdıranda bir mənası ülfətə
aparıb çıxarır. Görünür ad qoyan rəhmətliklər
yanılmayıblarmış. Əlfi Qasımov
başqaları ilə ülfət-ünsiyyət yaratmaq sahəsində
dostlarım və həmkarlarım arasında ancaq nadir
simalarla müqayisə oluna bilərdi. Qısa bir müddətdə
o qədər yaxınlaşıb bir-birimizə məhrəm
olmuşduq ki, növbəti seçkilər zamanı yekdilliklə
onu komsomol özəyinin katibi seçdik. (Mən də o zaman
fakültənin komsomol fəallarından hesab olunurdum).
Deyildiyi kimi, Əlfi
universitetə gələndə bişmiş müəllim
idi. Tam bir tədris ili Ağdamın kənd məktəblərində
dərs deyib təcrübələnmişdi. Təsadüfi
deyil ki, 1951-ci ildə üçüncü diplomunu alar-almaz,
o, təyinatla, amma həm də və birinci növbədə
öz arzusu ilə az da olsa tərəddüd etmədən,
"Azərbaycan müəllimi" qəzetinin
redaksiyasına gedib işə başladı. Çünki o,
təkcə ixtisasca müəllim deyildi. Geniş biliklərə
sahib olub çox zərif insani duyğularla yaşayan bu gəncin
yetişməkdə olan nəslə nə isə öyrətmək,
onu tərbiyələndirmək, bir sözlə müəllimlik
ehtirası Əlfinin canında idi.
Desəm ki, o,
jurnalistikaya da, nəsrə də məhz özünün bu mənəvi
ehtiyacını ödəmək üçün gəlmişdi,
səhv etmiş olmaram. Əlfi Qasımov indicə adı
çəkilən və çəkilməyən bir sıra
əsərlərilə bunu dönə-dönə, parlaq surətdə
sübut etdi. Çox təbiidir ki, onun ən populyar əsərlərindən
biri olan "Məni qınamayın" povestinin baş qəhrəmanı
ailədə ağır faciə yaşadığına
baxmayaraq öz həyatını yetişməkdə olan nəslin
tərbiyəsinə həsr etmiş böyük vətəndaş
amallı xalq müəllimi Şəhla xanımdır.
Əlfi Qasımovla
İslam Səfərlinin, bakılı demiş, maraqlı bir
şakəri vardı. O zaman universitet indiki İstiqlaliyyət
küçəsində, Akademiya binasının (İsmailiyyənin)
yanında yerləşirdi. Oradan şəhər
camaatının çox xoşladığı
"Passaj" bazarına onca dəqiqəyə gedib, nə isə
alıb qayıtmaq olurdu. Nahara bir az qalmış əziz
dostlar - Əlfi ilə İslam həmin bazara gedib bir qəzet
arası göyərti ilə qayıdar, yeməkxanadan
götürdükləri alümin aşsüzəndə onu
yaxşıca yuyar, suyunu sıxar, yemək salonuna girib hər
masanın üstünə kiçik bir çəngə
keşniş, şüyüd, vəzəri qoyar, hər
çəngənin də üstünə bir-iki ədəd
qırmızı turp əlavə edərdilər. Özləri
də bundan çox böyük ləzzət alardılar.
Əlfi zarafatla deyərdi:
"Ə, havasız auditoriyalarda hərəkətsiz vəziyyətdə
mühazirə dinləməkdən rənginiz saralıb. Yeyin
bu göyərtidən, vitaminlənin, qoy yanaqlarınız
turp kimi qızarsın!"
Mənim kimi işə
az-çox bələdliyi olanlar dərhal başa
düşürdük ki, ya İslam Səfərli şeirinin,
ya da Əlfi Qasımov oçerk, yaxud hekayəsinin nəşri
üçün növbəti qonararını alıb...
Elə buradaca yada
salmağı vacib sayıram ki, Əlfi Qasımov 1985-ci ildə
bir yazıçı kimi şöhrətinin zirvəsində
olanda İslam Səfərli haqqında gözəl bir xatirə
oçerki yazıb bu istedadlı, çox səmimi şairin,
müharibə vaxtı cəsur kəşfiyyatçı kimi
ad çıxarmış Azərbaycan oğlunun, nəhayət,
Əlfinin də, T.Mahmudun da, Ə.Kürçaylının
da, mənim də əziz dostumuzun ürəyəyatan cazibədar
obrazını yaratmışdı. Bu xatirə oçerki Əlfinin
sağlığında nəşr olunmuş bəlkə də
sonuncu əsəri idi...
Əlfi Qasımov bizim o
zamankı filologiya fakültəmizin bir qədər
miniatür ölçülərdə, ən sağlam, ən
qəşəng, tən-dürüst oğlanlarından biri
idi. Təsadüfi deyil ki, o vaxt təkcə fakültədə
yox, bütün universitetdə sayılıb-seçilən, əla
oxuyan, hərdən bir şeir də yazan, ağıllı və
gözəl Rəhilə xanımı, onda sadəcə olaraq
Rəhiləni, Əlfi ürəkdən sevmiş və bu
vüqarlı, təmkinli Bakı gözəlinin
qarşılıqlı məhəbbətinə nail
olmuşdu.
Mənim
üçün çox fərəhlidir ki, Əlfi
Qasımovla Rəhilə xanımın əziz və cəfakeş
övladları, bir-birindən gözəl və qeyrətli nəvələri
yazıçının Natəvan klubunda keçirilən
anım günündə iştirak edirdilər. Mən onlara
müraciətlə dediyim arzularımı təkrar etməklə
sözümü yekunlaşdırıram:
- Hamınız xoşbəxt
olun, əzizlərim! Qoy Əlfi Qasımovun gözəl
yazıçı, sevimli ata, nurlu baba haləsi sizin də, ədibi
unutmamış oxucularının da üstündən
heç vaxt əskik olmasın!
Əlfi Qasımov 12 mart
1985-ci ildə dünyasını dəyişdi. O,
ömrünün sonuncu ilinin baharını görə bilmədi.
Amma yazıçını tanıyanların yaxşı
yadındadır ki, yazıçı öz şux qaməti,
munis təbiəti, simasından heç vaxt əskik olmayan
xoş təbəssümü, ürək açan söhbətləri,
zərifdən zərif zərafətləri ilə həmişə
ətrafına bahar təravəti saçırdı. Sənətşünaslıqda
"hərəkətdə olan estetika" deyilən bir
anlayış olduğunu hamı bilir. Əlfi isə
özünün bu əlamətləri ilə "yeriyən
bahar" idi. Və o, məsləkdaşlarının,
dostlarının, o cümlədən elə mənim də
xatirimdə məhz belə qalıb: yeriyən bahar kimi...
Bəkir NƏBİYEV,
akademik
525-ci qəzet.- 2009.- 4 iyun.- S.7.