"Qum kəndir"dən asılan mətləblər

 

İlk dəfə "Qum kəndir" kitabını əlimə alanda nəzərimi bu sözlər cəlb etdi - "Keçmiş içəridə qalib, yoxsa çöldədi?" "Çox maraqlıdı" deyə düşündüm. Oxuduqca gözlərimin önündə biri o birindən maraqlı insan surətləri canlanmağa başladı. Uzun-uzadı əhəmiyyətsiz söz yığınından ibarət yazılardan fərqli olaraq, Pərviz Yusif bir-iki cümlə ilə böyük bir hadisəni oxucuya çatdıra bilir. İxtisasca kinoşünas olan yazıçı bütün hekayələrinə kinomatoqrafik yanaşıb, oxuduğumuz hər bir kiçik hissə dəqiq görüntüsü olan hadisəni özündə gizlədə bilir bizi düşündürür. Yazıçı çox dəqiq müşahidəçilik qabiliyyətinə malikdi. O, ətrafındakı insanları böyük mehribanlıqla müşahidə edib canlandıra bilir. Yazıçının münasibəti hələ özünü tapmayan tam dərk eləməyən bu adamların - obrazların özlərinə belə, məlum deyil. Pərviz Yusif daxili duyğuları anlamağı bacaran psixoloq kimi insanlara yanaşır öz qısa cümlələriylə həm orijinal, həm son dərəcə maraqlı bir nəticəyə gələ bilir. Məsələn: "Gülmək istədi. Ancaq bunun necə olduğunu yadına sala bilmədi". O həm insanlara mübarizə əzmi diqtə edir, onları rahatlığa, Tanrıya yaxın olmağa çağırır. Yazıçı insanların daxili aləmini gəzir onları böyük ürəklə hiss edir. Onların göylərdən ilahi qüvvələrlə idarə olunduğunu bütün deyimlərində qeyd edir. Ümumilikdə yazıçının gənc olduğunu bilməsəydim, bu deyimlərin hansısa müdrik bir qocanın düşüncələri sayardım. Eyni zamanda bu deyimlər çox müasirdi, yazıçı indiki dövrün bütün çətinliklərini dilə gətirir. Vərəqlədikcə arzu, ümid dolu sözlərə rast gəlmək olur. Məncə, "Diləməklə diləyə bəs olarmı heç?!..." xüsusən gözəldi. Nəfəsi küləyə, küləyi səsə, səsi sözə, sözü sirrə, sirri isə Tanrıya bənzədən yazıçı hər addımında insanları anlaşmağa dəvət edir. O, kino haqqında deyilən şablon sözlərdən fərqli olaraq, bir cümlə ilə onun əsl tərifini yazır - "Kino həyatın həqiqət haqqında olan xəyalıdı". İnsan sevgisinə qəribə münasibəti var Pərvizin; uzun illər sevdiyi adamı düşünən şəxsə səhv etdiyini bildirir: "...gərək əvvəl Tanrını fikirləşəydin..." deyir. Əgər Tanrını düsünşəydın əzabların da bu qədər olmazdı... Sevdiyi adamın xəyalı ilə özünü yaşamaqdan məhrum edənlərə çıxış yolu göstərir. "Sevin, lakin əvvəl Tanrını sevin", - deyir. İnsan öz daxilini yazır. Bunu dananlardan fərqli olaraq yazıçı özünü bütün hadisələrin içində görür. Eyni zamanda, sanki həmin hadisələrin qəhrəmanı o özüdü. Doğmasını itirən bir nəfərə çox qəribə çıxış yolu tapır, onu kosmosa göndərir. Hər bir doğmasını itirən adam bu itkini - hadisəni qəbul edə bilmir, buna hardasa uzaqdan seyr etməyi arzulayır yaxud özünü belə hiss edir. Atasının ölümünü kosmosda yaşayan qəhrəman da belə hiss edir bu onun qəribə çıxış yoluna çevrilir. Yazıçı ümumilikdə bütün qəhrəmanlarını sanki əzabdan qurtarır, əzabdan qurtara bilmədiklərinə isə yumor hissi aşılayır. Bu da yazıçının özünəməxsus yumor hissinə malik olmağını aşkara çıxarır. Binaları alaçıqların, çadırların heykəli kimi təsvir edən yazıçı bununla çox dərin bir mənanı bizim üçün aça bilir. İnsanları bağışlamağa, Tanrıya yaxın olmağa, həyatın qanunlarını qəbul etməyə çağırır. Çılğınlığın ani olduğunu, bir ana sığışacaq qədər əhəmiyyətsizliyini aydınlaşdırır. Yazdıqlarım Pərviz Yusifin kitabı haqqında təəssüratlarımın, demək olar ki, xülasəsiydi. Amma bu kitab haqqında lap çox yazmaq olar. Çünki onu oxuduqda hər bir cümləni sevməyə başlayırsan. Kitaba diqqətli oxucular, yazıçıya isə yaradıcılıq uğurları arzulayıram.

 

  

Aysel FİKRƏTQIZI

 

525-ci qəzet.- 2009.- 4 iyun.- S.6.