Üç qorxu
Bu dünyada üç şeydən qorxuram. Onlardan biri uşaq
vaxtı dilimi yandıran və günü bu gün də dilimin sol tərəfində
açıq-aydın
hiss etdiyim key qalmış, heç bir hissiyyatı olmayan məchul ağrısızlığın
səbəbkarı olan
üstü soyuq içi dəhşətli
dərəcədə isti-qaynar
olan süddaşdır.
Yəqin ki, "Süddaş verib ağzını yandırmaq"
deyimini də mənim kimi süddaşdan ağzı
yanmış və ondan həmişəlik qorxub küsmüş birisi yaradıb.
İkincisi, 60-cı illərin
sonlarında Bakının ucqar küçələrində,
daha dəqiq desək, məşhur küçələrin məşhur
olmayan ucqarlarında hündür yerdə divara, sütuna bərkidilən
əqrəbsiz küçə saatlarından qorxuram. Bu qorxum
süddaş qorxusu kimi fiziki deyil, bir az başqa cürdür,
daha doğrusu, bir az təhtəlşüur - fatal qorxudur.
Yaxşı
yadımdadır. 1965-ci ilin yağışlı noyabr səhərində
(ki, o cür səhərlərdə və o cür zamanlarda hər
böyük şəhər kimi Bakının da heç vaxt
başqa vaxtlarda və başqa yerlərdə görməyəcəyiniz
əhalisi - adamları olur) Torqovı küçəsinin nə
üçünsə getdiyim (deyəsən idman dərslərini
o binada keçirdik və mən də kənd
uşağı olduğum üçün azıb çay
fabriki tərəfə gəlib çıxmışdım)
ucqar nayihəsində dəyirmi küçə
saatını gördüm. Sevinclə ("Dərsə
gecikmişəm, yoxsa yox?") baxdığım və əqrəbsizliyinə
təəccübləndiyim və çaşdığım
saat məndə yaşayacağım, ömür sürəcəyim
vaxtsızlıq, zamansızlıq və həmişəlik -
azmış zaman duyğusu yaratmış və məni elə
qorxutmuşdu ki, dəhşətli yuxumu - gücsüzlük,
taqətsizlik, çıxılmazlıq içində
keçirdiyim hövlnak anları, məqamları
xatırlatmışdı mənə.
Bu qorxunun həqiqətən
qorxu olduğunu yaşadığım 70-80-90 və 2000-ci illərdə
deyil, bu illərin yuxusunda hiss etmişəm və yuxudan durub
uzun-uzadı fikirləşəndən sonra bunun mübhəm
bir qorxu olduğunu dərk etmişəm. Elə dəhşətli
xəstəliklər var ki, onlar ağrısızdır. Yəni
bədən ağrı dilində qışqırıb bu xəstəlik
məni öldürəcək deyə bağıra bilmir. Bu
ağrısızlığın xoşbəxtliyi içində
bir də gözünü açıb görürsən ki,
yaşadığın həyatın lap
qırağındasan, bir addımdan sonra hər şey bitəcək
və bitir.
17-18 yaşımda kənddən
fateh kimi gəlib əlimdə ciyər perajkisi qəvələyə-qəvələyə
ətrafdakı hündür binalarda yaşayan o zamankı təsəvvürlə
kosmik insanlara qalib gəlmək üçün tor toxuyanda (bu
torun adı fəth torudur, tülkü torudur, barama qurdu torudur
- bilmirəm, məni qınamayın) bu əqrəbsiz
küçə saatı məni gələcək qeyri-müəyyənlik
içində qorxutduğu (o zaman həmin hissin adı təbii
ki, qorxu deyildi) kimi, həm də sevindirmişdi. Bu əqrəbsizlik,
zamansızlıq bu şəhəri fəth etmək üçün
mənə fürsətlərin, imkanların yerini
pıçıldamışdı.
Bu sözləri yazanda Cəbrayılda
riyaziyyat müəllimim rəhmətlik Xalis kişini
xatırladım. Biz dərsi bilməyəndə hirslənib
deyərdi: "Ay bədbəxt uşağı,
"stroyka" idarəsinə 5-6 fəhlə lazımdır,
onu da tapıb götürüblər. Harda işləyəcəksiniz?
Oxuyun başınıza çarə qılın..."
Bu qorxu hissini mən əmimgilin
hininə soxulub oğurladığım iki isti yumurtanın
doğma hərarətində də hiss etmişdim. Oğurladığım
bu iki isti yumurta mənim həyatımın Bakını və
dünyanın fəthi adlandırdığım macəralarının
(bəlkə də oyununun, taleyin...) birinci
addımıdır, kitab dilində desək, birinci fəslidir.
Əlbəttə ki, gəldim
və mənim kimi minlərlə kənddən gəlmiş
fatehlərlə (əslində köçmənlərlə)
birlikdə Bakını və dünyanın başqa-başqa
yerlərini (Moskvanı, İstanbulu, Londonu, Nyu-Yorku, Dubayı,
Məkkəni, Kərbəlanı...) də "tutduq". Evlərini,
qadınlarını, yeməklərini, müqəddəs yerlərini,
erotik ərazilərini, zövq-səfa alanlarını bir-bir
qamarladıq (nədənsə, bu qamarlamaq sözü mənə
Mikayıl Mirzəni xatırlatdı. Bəlkə rəhmətlik
Mikayıl uzaq yol gedərkən mənə artistlərin, sənətkarların
sovet vaxtı qastrol mənasında işlədilən və
rayonlara gedib vəzifəli adamlardan aldıqları pul-para, hədiyyə-bəxşiş
və ya ianə-rüşvət mənasında işlədilən
qamar jarqon terminini və onun özünün yaxud da kiminsə
yazdığı "Qamar" tragikomik məzhəkə
poemasını xatırlatdı ("Bu filan Dadaş,
narodnı oğraş" misrasına ay
gülmüşdük ha...).
Demək ki, bu əqrəbsizliyin,
zamansızlığın bir adı da sahibsizlik,
özbaşınalıq imiş. Yox, bu o demək deyil ki,
sovetlərin o zaman hər yan-çölü biyaban,
özbaşınalıq idi, nə milis vardı, nə də
prokuror. Əlbəttə ki, vardı, özü də necə!
Saatdakı bu olmayan əqrəb də əslində var idi. Hər
kəs fikrində tutduğu əqrəbi istədiyi rəqəmin
üstünə qoya bilərdi və istədiyi zamanı da
ala bilərdi. Sutka, ay, il hesabını bu xəyali əqrəb
yerini yetirirdi. Və nə polis, nə də prokuror, KQB bu
azadlığın, özbaşınalığın fərqində
deyildi (Allah Nazim Hikmətə rəhmət eləsin). Maddi
olmayan bu imkan maddi olacaq gerçəkliyin məhək
daşıydı. Bu əqrəbsiz küçə
saatının dediyi həqiqətlərdən,
aşıladığı qorxulardan birinin də adı
fürsət idi (fürsət sözü də həmişə
mənim yadıma qonşumuz Bağır kişinin "Həyatda
heç vaxt fürsti fövtə vermə, oğlum, yoxsa
uduzarsan, özü də həmişəlik. Lap elə öz
atan kimi, əmilərin kimi...") sözləri
düşür və nədənsə Vəliməmmədli
dərəsinin qəribə adamı Mahmud əmimi
xatırlayıram.
Ağır adam idi.
Çox az danışan, bu gözəl xətli savadlı
kişi ən azı 10-15 birinci katiblə işləmişdi
və hər gedən ondan razı qalmışdı: təmkinindən,
düzlüyündən, savadından. Amma elə ki, axşam
düşərdi, Mahmud əmim üstündə ona
yapışan və əzab verən ciddiliyi, savadı, gərginliyi
atmaq üçün möhkəm dəmlənərdi. Rəna
bibimin bişirdiyi (demək olar ki, hər gün) dadlı
bozbaş və tut arağı onu elə bir dünyaya
aparardı ki, o dünyada atası Kefli Bəşirdən -
müdrik insandan, sevdiyi katibəsi - səliqəli qadın
Balaxanımdan başqa kimsə ona doğma deyildi. Deyərdi,
gülərdi, hərdən ağlayardı. Mənim
kiçik qardaşım Farizi çağırıb "Əhməd
hardadır" filmini danışdırardı (məhz
danışdırardı - hər kəsi öz dili ilə) və
zəng edib mütləq katibəsi Balaxanımı evə gətirərdi.
Əslində, Balaxanım da ailənin bir üzvü
olmuşdu. Arvad-uşaq da ona alışmışdı.
Mənimlə çox
danışmazdı. Üzümə baxmadan "Sən nə
qayırırsan, ay yazıq bala. Səhər-səhər
qarın altında çovğunda idman eləyirsən,
daş qaldırırsan. Elə bil müharibəyə
hazırlaşırsan. Sətəlcəm olub ölərsən,
özünə yazığın gəlsin".
Mahmud əmim
orasını düz deyirdi ki, mən doğrudan da müharibəyə
hazırlaşırdım. Nə az, nə çox, 40-50 il
sürəcək bir müharibəyə, Allah sənə rəhmət
eləsin...
Bir tərəfdən
fürsətin, o biri tərəfdən
özbaşınalığın, başqa bir tərəfdən
basqının, təzyiqin rəmzi olan bu küçə
saatları yaşayacağım amansız irtica illərinin,
rejim dövrünün, insan azadlığının
boğulduğu dövrün, daha sonra anarxiyanın (bəlkə
də demokratiyanın: heysiz, sümüksüz demokratiya...),
neodiktaturanın yəni azadlığın, bazar
iqtisadiyyatının gətirəcəyi ictimai faciənin
simvolu imiş. Mən də bu simvollara yuxu simvolları deməyin
tərəfdarıyam. Çünki yuxular da gerçəkliyin
başqa bir adı, başqa bir şəklidir (düzü,
bunu uzun-uzun izah, şərh eləməyə həvəsim
yoxdur).
Üçüncüsü...
Üçüncü qorxumu deməkdən vaz keçirəm.
Səbəbi yuxu sözüdü. Dünən ağır bir
kitab oxudum və ağır bir mövzuda
çıxış eləmək üçün 5-10 kitaba
baxdım. Təxminən tarixi şəxsiyyət və zaman
mövzulu bu çıxış ətrafında
düşüncələr məni elə yordu ki, gec
yatdım və səhərə yaxın yuxu gördüm.
Əslində mən bu
yuxu ilə bağlı bir-iki şey yazmaq istəyirdim. Yuxudan
tam ayılmamış yuxuda gördüyüm dostum Faiq
Şabanov və rəhmətlik alim Əhəd Mirzəbəyli
haqqında bir şey yazmaq istədim. Əlbəttə ki,
yuxumu yazmaq istəmirəm. Çünki bu çox real yuxu
absurd və mücərrəd idi (heç yuxu da həmişəlik
anlatmaq üçün deyil). Böyük sənətkar Faiq
Şabanov haqqında ürək sözümü yazmaq mənim
çoxdankı arzumdur və inşallah, yazacam. Ancaq yuxuda
gördüyüm əli-qolu qırılmış, tənziflə
sarılmış, gözü qızarmız və əsəbi
olsa da, gülümsəyən Faiqin qabağında bir xeyli
şəkərbura, paxlava, qutab, ləbləbi var idi. Və
Faiqdən, məndən başqa bir qara çarşaflı
yaşlı qadın da var idi. O qadının Faiqə
çox yazığı gəlirdi və
baxışlarından açıq-aydın bilinirdi ki, Faiqin əl-qolunun
sınmağını, tənziflə
sarılmağını istəməyən, buna çox
üzülən qadın Faiqin qarşısındakı yeməli
şeylərdən dadmaq istəyir və kimi isə gözləyən
Faiq səliqə ilə ipək qumaşa sarılmış
yeyəcəkləri o qadına ikram edir və qadın
utana-utana, amma iştahla, bir az da xəlvət-xəlvət
yeyir. Və elə iştahla yeyir ki, mən də xəlvətcə
nə isə ətli və istiotlu bir şey götürüb
ağzıma qoyuram. Yuxuda hərəkətimə görə
utanıram, amma nəfsimi də saxlaya bilmirəm. Nəfsimi
saxlaya bilmədiyim üçün ətli pirojkilər yeyən
qara çarşaflı qadına da hirslənirəm. Amma nədənsə
Faiqə dəhşətli dərəcədə
yazığım gəlir və bütün ictimai-siyasi bilgilərimlə
Faiqi təhlil etmək istəyirəm. Amma nə isə mənə
dəhşətli dərəcədə mane olur. Əvvəl
elə bilirəm ki, o dadlı, iştah gətirən pirojkilər
mənə mane olur. Sonra görürəm ki, yox, mənə
mane olan Əhəd Mirzəbəylidir.
O tez-tez "bilmirəm
anlada bildimmi?" deyərək Don Kixotun adını çəkir
və dadlı-istiotlu pirojkilərə məhəl qoymayaraq
Don Kixotun rolunu məhz Faiq Şabanovun oynamalı olduğunu
sübut edir. Mən nə üçünsə etiraz edirəm.
Amma əslində etiraz etmirəm və sevinirəm ki, Faiq
Şabanov mənim yazdığım "Don Kixot" pyesində
Don Kixot rolunu oynayacaq. Faiqin acı və ironik təbəssümlü
Don Kixotunu gözümün qabağına gətirib ləzzət
alıram, bu ləzzətin içində gözəl-göyçək
arvadını Faiq Şabanova qısqanan bir dostumu
xatırlayıb Faiqə nə isə gülməli bir şey
demək istəyirəm. Ancaq Əhəd Mirzəbəyli
gözlərini qıyıb elə dərin şeylərdən
danışır ki, mən Lotman, Eynşteyni keçmiş
dostlarım kimi yanımda hiss edirəm. Ancaq mənə elə
gəlir ki, Əhəd müəllim bizi tovlayır. Əslində
hörmətli Əhəd müəllim Faiqi sevən və
heç vaxt görmədiyi, o qadına, dostumun gözəl
xanımına dəhşətli dərəcədə
qısqanır. Ancaq o qısqanclığı da, sevgini də
sənət, elm söhbətləri ilə elə gizləyir
ki, onun nəyi gizlətdiyini hiss etsəm də, dilimə gətirə
bilmirəm, çünki dərk etmirəm. Amma fikrimdə bir
şeyə qəti şəkildə inanıram ki, mənim
yazdığım və musiqisini Qara Qarayevin
yazdığı (yəqin yaddaşımın bir
küncündə 40-50 il əvvəl gördüyün və
musiqisini Qara Qarayev yazdığı "Don Kixot" filmi və
bir jurnalistin Əhəd müəllimlə intervüsündə
"Elçibəy zəmanəmizin Don Kixotudur" cümləsi
qalıb və bu, qarışıq yuxunun abstrakt süjetini və
fəlsəfəsini təşkil edib (bu da mənim
alim-araşdırıcı fikrim). Dram əsərində
Sanço Panço rolunu oynaya biləcək və Faiq
Şabanova tərəf-müqabili ola biləcək yeganə
adam Əhəd müəllimdir. Və yuxuda əminəm ki,
onu boy-buxunu, zahiri forması deyil, mənim qəhrəmanıma
- Don Kixota ölməz və səmimi məhəbbəti bu
rola layiq edib. Elə yuxuda bu tapıntıya çox sevinirəm.
Bu əndişələr
içində Faiq Şabanovun qəti və bir az da sərxoş
səsi məni diksindirir.
"Mən bu
rolu sizin acığınıza rusca
oynayacam".
Mən yavaşca deyirəm
ki, ay Faiq müəllim, axı bu əsəri Azərbaycanca
yazmışam, Azad müəllim əlini yelləyib "Nə
dəxli var... Bu əsər
yuxuda oynanacaq. Yuxuda da dil olar?"
deyir və gözləri yaşaranacan
gülür. Amma
mən hiss edirəm ki, o yasaq məhəbbətini
gizlətmək, pərdələmək
üçün gülür
və gözləri yaşarır. Əslində o çarəsizlik içində ağlayır.
Nədənsə Əhəd
müəllimə elə ürəyim yanır ki, az
qalıram onu qucaqlayıb bağrıma basım və
ağlayım. Ağlayım ki, bu dünyaya niyə gəlmişəm,
niyə bu adamları tanımışam. Niyə Servantesdən
sonra Don Kixotu yazmışam, niyə Don Kixotu Faiq Şabanov,
Sanço Pançonu Əhəd müəllim
oynamalıdır. Niyə yuxuda mənim Azərbaycan dilində
yazdığım "Don Kixot"un dili itməlidir...
Amma ağlamıram. Əhəd
Mirzəbəylinin də qucaqlamıram, öpmürəm. Yuxuda
hiss edirəm ki, o, ölüdür diri rolunu oynayır. Faiqi də,
məni də aldadıb özüylə aparmaq istəyir. Və
mən bunu heç istəmirəm. Mən istəyirəm ki,
qoca çarşaflı qadının yediyi dadlı təamlardan
yeyim. Çünki ürəyim mənim Gövhər nənəmə
oxşayan, bəlkə də Gövhər nənənin
özü olan o qoca arvadın xəlvət yediyi yeməkləri
istəyir. İnanıram ki, onları yediyim üçün
Faiq mənə hirslənməyəcək. Çünki onun
dərdi pirojki-filan deyil. O da kimisə gözləyir.
Özündən gizlənmək üçün rusca
danışır. Qara çarşaflı Gövhər nənəmə
oxşayan və bəlkə də onun özü olan qadın
da onun umurunda deyil. O da bir qız gözləyir. O qız gəlmədiyi
üçün, gələ bilmədiyi üçün əl-qolu
qırılır, gözləri qızarır,
saçları uzanır, ağarır, qocalır və o
dalaşır, hirslənir və hamıya yazığı gəlir
- Əhəd müəllimə də, mənə də,
özünə - o qara çarşaflı qadına da, Don
Kixota da, Sanço Pançoya da.
Yuxunun içində
anlayıram ki, o gəlməyən qızın dərdi ilə
əl-ələ tutub Azdramanın arxasından Sovetskiyə tərəf
qalxan (qara çarşaflı yaşlı qadınlar yaşayan
o küçənin adını bilmirəm və nədənçə
Çadrovı sözü mənə o qədər doğma,
məlhəm gəlir ki, mən də, Faiq də, Əhəd
müəllim də elə Çadrovı da doğulmuş
qardaşlarıq) boylu-buxunlu, göyçək oğlan bu
dünyanın deyil, dərdini özüylə
daşıdığı qızın dünyasının
adamıdır.
Bizə hərdən səhnədən
qonaq gəlir. Kədər dolu gözləri ilə bizə,
bizim başımızın üstündən Azdramadan
Sovetskiyə qalxan yola - ensiz küçəyə baxır və
o qızdan başqa heç kəsi görmür, heç o
qara çadralı yaşlı qadınları da.
"Mən dahi deyiləm,
professionalam" deyən dahi alim Əhəd Mirzəbəyli də
öz təfəkkürü, düşüncəsi, elmi və
yasaq məhəbbəti ilə bu dünyaya qonaq gəlmiş
yadplanetlidir. Gəldi, yazdı, sevdi və gəlməmiş
kimi də getdi.
Mən isə yaşayıram. Qəribə yuxular görürəm və üç şeydən qorxuram. Üçüncüsünü demək istəmirəm.
525-ci qəzet.- 2009.- 6 iyun.- S.20.