Azərbaycan təhsili: yaxın
keçmişə, bu
günə və gələcəyə bir baxış
(əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Azərbaycanın neft
strategiyasının əsasını təşkil edən
"Əsrin müqaviləsi" imzalandıqdan sonra Azərbaycan
iqtisadiyyatına sərmayə axınının
müşahidə edilməsi, transmilli şirkətlərin
ölkəmizə marağının artması və neft
sektoru ilə yanaşı, qeyri-neft sahəsinin də sürətlə
inkişafı respublikamızda texniki peşə təhsili
sistemi qarşısında yeni imkanlar açdı.
Ölkə
iqtisadiyyatı gücləndikcə bu vacib sahəyə
yönəldilən dövlət vəsaitlərinin həcmi də
xeyli artmış oldu. Əgər 2004-cü ildə texniki
peşə təhsilinə ayrılan büdcə vəsaiti
5.4 mln manat təşkil edirdisə, hazırda bu rəqəm
26 mln manata çatmışdır. Texniki peşə təhsili
müəssisələrində bir təhsilalana düşən
xərclərin təhlili göstərir ki, 2004-cü ildə
bu rəqəm 254 manat, 2005-ci ildə 328 manat olmuşdusa,
2009-cu ildə təxminən 4 dəfə artaraq 1108 manat təşkil
etmişdir.
Xüsusi vurğulamaq
istəyirəm ki, ölkəmizdə texniki peşə təhsilinin
inkişafı bilavasitə dövlət başçısının
diqqət mərkəzindədir. Məhz bu səbəbdəndir
ki, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
cəmiyyətin inkişafında texniki-peşə təhsilinin
əhəmiyyətini qeyd edərək təhsil sistemi
qarşısında zəruri vəzifələr qoymuşdur:
"İndiki bazar iqtisadiyyatı şəraitində,
xüsusilə Azərbaycanda son illər ərzində
aparılan neft-qaz əməliyyatları, sənaye
potensialının möhkəmlənməsi texniki peşə
məktəblərinin məzunlarına, əlbəttə,
yeni imkanlar açır. Fikirləşmək olar, bəlkə
texniki peşə məktəblərinin tikintisi, təchizatı
ilə əlaqədar bir proqram tərtib edək. Nə qədər
texniki peşə məktəbi tikilməlidir ki, Azərbaycanın
artan tələbatını yerli kadrlarla ödəyək. Çünki
xarici neft şirkətləri Azərbaycanda uzun illər ərzində
işləyəcəklər. Yəni Azərbaycanda olan neft
ehtiyatları bəlkə də 50-100 il bizə kifayət edəcəkdir.
Yerli mütəxəssislər, müasir texnologiyaları bilən
insanlar yetişməlidir. Ona görə siz təklif verin, biz
qərar qəbul edək, vəsait ayıraq və texniki
peşə məktəblərinin ən yüksək səviyyədə
təşkil olunması üçün bütün tədbirləri
görək. Bu, həm ölkəmizin inkişafı
üçün lazımdır və həm də insanlar da
böyük fayda götürəcəklər.
İnkişaf etmiş
ölkələrdə texniki peşə məktəbini bitirən
insanlar çox böyük imkanlara malik olur, çox
yaxşı maaşla təmin olunurlar. Nəzərə alsaq
ki, indi Azərbaycanda sənaye sahəsində maaşlar
humanitar sahədə olan maaşları üstələyir və
yəqin ki, gələcəkdə bu ənənə davam edəcək,
bu sahəyə çox böyük diqqət göstərməliyik."
Ölkə Prezidentinin
bu tarixi göstərişindən sonra Təhsil Nazirliyi tərəfindən
müvafiq proqram hazırlandı və təhsilin bu pilləsinin
ölkənin sosial-iqtisadi inkişafında mühüm rolunu
nəzərə alaraq, cənab İlham Əliyev 2007-ci ildə
"Azərbaycan Respublikasında texniki peşə təhsilinin
inkişafı üzrə Dövlət Proqramını
(2007-2012-ci illər)" təsdiq etdi.
Onu da qeyd etməyi vacib
bilirəm ki, ölkəmizdə texniki-peşə təhsilinin
inkişaf prioritetlərinin müəyyənləşdirilməsində
və müvafiq proqramın hazırlanmasında Yaponiya Beynəlxalq
Əməkdaşlıq Bankı ilə birgə aparılan tədqiqatın
nəticələri əhəmiyyətli rol oynadı. İmzalanmış
icra protokoluna əsasən Yaponiyadan olan tədqiqat qrupu
2005-2006-cı illərdə Azərbaycanda oldu, ayrı-ayrı
nazirliklər, qeyri-dövlət təşkilatları ilə
çoxsaylı görüşlər keçirdi, 93
(bütün müəssisələrin 86 faizi) texniki-peşə
təhsili müəssisəsinin fəaliyyətini tədqiq
etdi, təhsil müəssisələrinin rəhbərləri
və mühəndis-pedaqoji heyəti ilə, müxtəlif
ixtisaslar və kurslar üzrə təhsil alan 3 minədək
şagirdlə sorğu keçirdi.
Tədqiqat qrupu tərəfindən
hazırlanmış hesabatda Azərbaycanda texniki-peşə təhsili
sahəsində ən ciddi problemlər kimi, maddi-texniki və tədris
bazanın müasir tələblərə cavab verməməsi,
tədris avadanlığının, texnika, maşın və
mexanizmlərin demək olar ki, tam yararsızlığı,
mühəndis-pedaqoji heyətin bacarıqlarının kifayət
qədər aşağı olması, maliyyə vəsaitinin
çatışmazlığı, mühəndis-pedaqoji
işçilərin əmək haqqının həddən
artıq aşağı olması, məzunların zəruri
bilik və bacarıqlara malik olmaması və digər problemlər
müəyyənləşdirilmişdi. Eyni zamanda hesabatda texniki-peşə
təhsilinin inkişafı üzrə zəruri addımlar, o
cümlədən milli strategiyanın hazırlanması,
kurrikulumların yeniləşdirilməsi, mühəndis-pedaqoji
heyətin bacarıqlarının artırılması
üçün treninq proqramlarının işlənməsi,
əmək bazarının tələblərinin müəyyənləşdirilməsi
üçün metodologiyanın hazırlanması və digər
zəruri məsələlər öz əksini
tapmışdı. Əlbəttə, beynəlxalq təcrübə
əsasında aparılmış tədqiqatın nəticələri
Təhsil Nazirliyi tərəfindən Proqram hazırlanarkən
ciddi şəkildə nəzərə alındı.
Əslində, bu
Proqramın təsdiq edilməsilə texniki peşə təhsilinin
inkişafı üzrə dövlət siyasəti də
müəyyənləşdi. Etiraf edək ki, bu təhsil pilləsinin
əhəmiyyəti barədə nə qədər
danışsaq da, nə ictimaiyyətdə, nə şagirdlərdə,
nə də valideynlərdə bu sahəyə maraq yarada bilməmişdik.
Elə bunun nəticəsi idi ki, texniki peşə təhsilinin
maliyyələşdirilməsi prioritetə çevrilə
bilmirdi. Azərbaycanda bu sahənin inkişafına maraq
göstərən beynəlxalq təşkilatlar da belə bir
vəziyyətdə qəti qərar qəbul edə bilmirdilər.
Ölkə Prezidenti tərəfindən Proqramın təsdiq
olunmasının ən böyük əhəmiyyəti ondan
ibarətdir ki, Azərbaycanda texniki peşə təhsilinin
inkişafı mühüm prioritet kimi bəyan edildi.
Texniki peşə təhsili
müəssisələrinin maddi-texniki bazasının gücləndirilməsi,
yeni iqtisadi münasibətlərin
formalaşdırılması, idarəetmə strukturunun təkmilləşdirilməsi,
adambaşına maliyyələşdirmə sisteminə
keçid, müəssisələrdə marketinq xidmətinin
formalaşdırılması, hər bir iqtisadi rayonda əhalinin
texniki peşə təhsilinə olan tələbatı ödəmək
üçün mövcud peşə məktəbləri və
peşə liseylərinin bazalarında peşə təhsili mərkəzlərinin
yaradılması, peşə təhsilinin ictimai statusunun
yüksəldilməsi, normativ-hüquqi bazanın yeniləşdirilməsi
və digər fəaliyyətlər Proqramın əsas istiqamətlərini
təşkil etmişdir.
Dövlət
proqramının təsdiq edilməsindən ötən
müddət ərzində Təhsil Nazirliyi tərəfindən
bir sıra tədbirlər həyata keçirilmişdir. Əlbəttə,
ilk addım bu sahədə ən ciddi problem olan
sektorlararası əlaqələrin yaradılması istiqamətində
atıldı. Peşə təhsilinin ictimai statusunun yüksəldilməsi,
işəgötürən təşkilatlarla təhsil müəssisələri
arasında qarşılıqlı əlaqələrin
inkişaf etdirilməsi və peşə təhsili
qarşısında duran problemlərin həlli məqsədilə
müxtəlif dövlət və qeyri-dövlət təşkilatlarının
nümayəndələrindən ibarət Əlaqələndirmə
Şurası yaradıldı və müzakirələr
aparılmağa başlandı.
2008-ci ildə Proqram
çərçivəsində 7 peşə təhsili müəssisəsi
(Bakı şəhəri 4, 5, 7, 12 nömrəli, Gəncə
3 nömrəli peşə liseyləri, Bakı 13 və
Ağdam 50 nömrəli peşə məktəbləri) əsaslı
təmir edilmişdir. Bununla yanaşı, peşə təhsili
müəssisələri üçün 32 adda 1222 dəst əyani
vəsaitlər hazırlanaraq həmin müəssisələrə
paylanmış, 4 peşə təhsili müəssisəsində
kompüter laboratoriyası yaradılmışdır.
Dünya təcrübəsindən
məlumdur ki, peşə hazırlığı üzrə tədris
proqramları çevik olmalıdır. Belə ki, adətən
iş axtaran qısa müddət ərzində iş tapmaq istəyir
və buna müvafiq olaraq peşə təliminə çox
vaxt və vəsait sərf etməyi düşünmür. Ona
görə də, peşə təhsili müəssisələri
ənənəvi uzunmüddətli kadr
hazırlığı prosesi ilə yanaşı,
qısamüddətli təlimlər vasitəsilə
çevik peşə hazırlığını da həyata
keçirməlidirlər. Çevik peşə təhsili
sisteminin formalaşması isə insanların əmək
bazarındakı dəyişikliklərə tez adaptasiya
olunmasına imkan verir və nəticədə onların həyat
şəraitinin yaxşılaşmasına səbəb olur.
Məhz bu təcrübə
əsasında Qəbələ rayonunda Turizm və
Otelçilik üzrə Peşə Tədris Mərkəzi
yaradılmışdır. Məqsəd Dağlıq
Şirvan iqtisadi zonasının turizm potensialı nəzərə
alınaraq, regionda turizm və otelçilik üzrə
kadrların hazırlanmasıdır. Qeyd etməliyəm ki, bu
Mərkəz ölkəmizdə son 20 ildə yeni yaradılan
ilk texniki peşə təhsili müəssisəsidir. Mərkəz
tədris binası, yeməkxana, müvafiq laboratoriyalar,
emalatxana, yataqxana və tibb otaqlarından ibarət olmaqla ən
müasir avadanlıqlarla təchiz edilmişdir.
Mərkəzdə 1-2
illik kurslarla yanaşı, qısamüddətli kursların da
təşkil edilməsi
planlaşdırılmışdır. Bundan əlavə, fasiləsiz
təhsil konsepsiyasına uyğun olaraq, istənilən yaş
həddində olan vətəndaşlar da peşə mərkəzində
müxtəlif peşələrə yiyələnmək
imkanı əldə edəcəklər. Fikrimcə, texniki
peşə təhsil müəssisələrində müxtəlif
yaşlı insanlar üçün xüsusi təlimlərin
aparılması təhsil müəssisəsinin ictimai
statusunun yüksəlməsinə səbəb olmaqla
yanaşı, işsizlik probleminin həllinə də kömək
edəcəkdir.
Qəbələ Peşə
Tədris Mərkəzinin mövcud peşə təhsili
müəssisələrindən əsas fərqli cəhətləri
ondan ibarət olacaqdır ki, bu təhsil müəssisəsində
hansı təhsil pilləsini bitirməsindən, yaxud təhsil
almasından asılı olmayaraq, əsas iş yerindən və
təhsildən ayrılmamaq şərtilə peşə təhsili
almaq və ya ixtisasartırmadan keçmək imkanı
yaranacaqdır. Bu isə çevik peşə təhsili
sisteminin yaranmasına və regionlarda dəyişən əmək
bazarının tələblərinə uyğun olaraq
ixtisaslı kadrların hazırlanmasına imkan verəcəkdir.
Belə mərkəzlərin
respublikamızın müxtəlif regionlarında
yaradılması da planlaşdırılır. Ümumiyyətlə
bu mərkəzlər gələcəkdə peşə təhsili
qarşısında duran bir sıra problemlərin, xüsusən
yaşlıların peşə təhsili imkanlarının
genişləndirilməsində, mühəndis-pedaqoji heyətin
ixtisasının artırılmasında və əmək
bazarının tələbatlarının öyrənilməsində
mühüm vasitəyə çevrilə bilər.
Bununla yanaşı,
ölkə Prezidentinin sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş "Azərbaycan Respublikasının məşğulluq
strategiyası"nda (2006-2015-ci illər) əmək
bazarında rəqabət qabiliyyətli kadrların
hazırlanması məqsədilə peşə təhsili
sisteminin təkmilləşdirilməsi məsələləri
də öz əksini tapmışdır. Hazırda Təhsil
Nazirliyi həmin strategiyada nəzərdə tutulmuş tədbirlərin
həyata keçirilməsi istiqamətdə də əhəmiyyətli
işlər görməkdədir.
Təhsil Nazirliyi texniki
peşə təhsili sahəsində bir sıra beynəlxalq təşkilatlarla
əməkdaşlıq edir. Belə ki, UNESCO, Dünya
Bankı, Avropa Təhsil Fondu, Beynəlxalq Əmək Təşkilatı,
Yaponiya Beynəlxalq Əməkdaşlıq Bankı, Cənubi
Koreyanın DEU İnternational Korporasiyası ilə ölkəmizdə
texniki peşə təhsilinin inkişafı sahəsində
bir sıra layihələr həyata keçirilməkdədir.
Avstriyanın
"Hilfsverk Austria" təşkilatı ilə birlikdə həyata
keçirilən layihə çərçivəsində məcburi
köçkünlər arasında peşə təhsilinin
inkişaf etdirilməsi istiqamətində iş
aparılır. Bu məqsədlə Biləsuvar rayonundakı
qaçqın şəhərciyində kənd təsərrüfatı
istiqaməti üzrə 131 nömrəli Cəbrayıl
peşə məktəbinin fəaliyyəti bərpa
edilmişdir. Kənd təsərrüfatı istiqamətli həmin
peşə məktəbində ilkin mərhələdə 90
nəfər şagirdin təhsil alması
planlaşdırılır. Burada məqsəd məcburi
köçkünlər üçün salınmış
yeni qəsəbələrdə gənclərin və kənd
təsərrüfatında çalışan məcburi
köçkün ailələrindən olanların peşə
təhsilinə cəlb edilməsidir. Bu istiqamətdə
artıq bir sıra addımlar atılmış, 131 nömrəli
peşə məktəbində tədrislə məşğul
olacaq müəlimlər üçün 3 aylıq
ixtisasartırma kursu təşkil olunub, bu kursu müvəffəqiyyətlə
bitirənlərə müvafiq sertifikatlar verilmişdir. Eyni
zamanda həmin müəllimlərdən üç nəfərinin
Avstriyaya iki aylıq ixtisasartırma kursuna göndərilməsi
də nəzərdə tutulmuşdur.
Avropa Komissiyası ilə
birlikdə respublikamızda ümumi büdcəsi 3 milyon avro
olan "Peşə təhsili islahatı strategiyası və
Azərbaycanın seçilmiş regionunda sınaq tətbiqi"
layihəsi həyata keçirilməyə
başlanmışdır. Layihənin həyata keçirilməsinə
texniki dəstək Britaniya Şurası tərəfindən həyata
keçirilir. Layihənin məqsədi Azərbaycanın
qeyri-neft sektorunun rəqabət qabiliyyətinin və peşə
təhsili müəssisələri məzunlarının
iş tapmaq imkanlarının artırılmasıdır. Layihə
çərçivəsində Azərbaycan Hökumətinin
payı hesabına İsmayıllı rayonunda Turizm və
otelçilik üzrə ixtisaslaşmış peşə məktəbinin
inşasına başlanmışdır. Bu məktəb nəinki
Azərbaycanda, hətta regionda ən müasir peşə təhsili
kompleksi olacaqdır. Belə ki, məktəb tədris
binası, laboratoriya, konfrans zalı, yataqxana, idman zalı ilə
yanaşı, turistlərə xidmət edə biləcək
otel və restorana da malik olacaqdır. Bununla da şagirdlər
kompleksi tərk etmədən nəzəri biliklərlə
yanaşı, praktik bacarıqlar da əldə edəcəklər.
Qeyd etməliyəm ki, layihənin icrasına Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi, Əmək və Əhalinin Sosial
Müdafiə Nazirliyi, İqtisadi İnkişaf Nazirliyi və
işəgötürən təşkilatların mütəxəssisləri
də cəlb edilmişdir. Fikrimizcə, müvafiq dövlət
və qeyri-dövlət təşkilatlarının nümayəndələrinin
peşə təhsili sahəsində mövcud olan problemlərin
və onların həll yollarının müzakirəsinə
cəlb olunması bu istiqamətdə vahid siyasətin
formalaşmasına yardım edəcəkdir.
Azərbaycan
Höküməti və Heydər Əliyev Fondu ilə UNESCO
arasında 18 iyun 2007-ci il tarixdə imzalanmış Sazişə
əsasən "Azərbaycanda peşə təhsilinin təkmilləşdirilməsi
layihəsi" həyata keçirilir ki, həmin layihə bu
sahədə reallaşdırılan əhəmiyyətli layihələrdən
biridir. Layihə çərçivəsində mehmanxana xidməti
və informasiya - kommunikasiya texnologiyaları üzrə
ixtisaslı kadrların hazırlanması məqsədilə
müasir tələblərə cavab verən yeni
kurikulumların və dərs vəsaitlərinin
hazırlanması, texniki peşə təhsili üzrə
kadrların ixtisasartırma təhsili üçün resurs mərkəzinin
yaradılması nəzərdə tutulmuşdur. Layihənin həyata
keçirilməsinə Yaponiya Höküməti artıq
203.4 min ABŞ dolları məbləğində vəsait
ayırmışdır.
Bundan əlavə,
peşə təhsili sisteminin institusional inkişafını
təmin etmək məqsədilə Təhsil Problemləri
İnstitutu nəzdində Peşə Təhsilinin
İnkişaf Mərkəzi yaradılmışdır. Mərkəzin
yaradılmasında əsas məqsəd peşə təhsili
sahəsində mövcud olan problemlərin
araşdırılması və onun həlli ilə əlaqədar
elmi tədqiqatların aparılması, peşə təhsili
standartlarının, kurikulumun hazırlanması, peşə təhsili
müəssisələrinin idarəedilməsi və mühəndis-pedaqoji
heyətin ixtisas səviyyəsinin yüksəldilməsi
üzrə tədbirlərin həyata keçirilməsi və
regionların sosial-iqtisadi inkişafına uyğun olaraq, yeni
peşə təhsili müəssisələrinin
yaradılması ilə əlaqədar təkliflərin
hazırlanmasını təmin etməkdir. İlkin mərhələdə
Mərkəzin tərkibində Monitorinq və
proqnozlaşdırma, Peşə təhsilinin kurikulumu
şöbələri yaradılmışdır. Onu da qeyd
edim ki, UNESCO ilə birgə həyata keçirilən layihə
çərçivəsində bu Mərkəzdə
müasir İKT laboratoriyası və xarici dil kabineti
yaradılacaq və müasir avadanlıqlarla təchiz ediləcək,
eyni zamanda müasir kitabxana da təşkil ediləcəkdir.
Texniki peşə təhsili
sahəsində həyata keçirdiyimiz ən böyük
layihələrdən biri isə Cənubi Koreyanın DEU
İnternational Korporasiyası ilə birlikdə elektrik,
avtomatlaşdırma, informasiya texnologiyaları, avtomobil təmiri,
elektronika, mühərrik sahələri üzrə
ixtisaslı kadr hazırlığını həyata
keçirə biləcək "Qabaqcıl Texnologiyalar
üzrə Peşə Tədris Mərkəzi"nin
yaradılmasıdır.
Yeni Mərkəzin 4
nömrəli Bakı Peşə Liseyinin bazasında inşa
edilməsi nəzərdə tutulmuşdur. Unikal struktura malik
olan bu Mərkəz 25 min kv.m. ərazini əhatə edərək
yataqxana, yeməkxana, laboratoriya, tədris otaqları, idman
zalı və sair infrastrukturdan ibarət olacaqdır. Layihənin
əsas məqsədi Azərbaycan peşə təhsil
sisteminin müasir standartlar səviyyəsinə
çatdırılması və artıq özünü
sübut etmiş Koreya modelinin üstünlüklərindən
istifadə etməklə mövcud olan və yaxın gələcəkdə
yaradılacaq sənaye müəssisələrinin ixtisaslı
kadrlarla təmin olunması probleminin həll edilməsidir. Fikrimcə,
belə bir təhsil müəssisəsinin yaradılması
potensial investorları da sərmayə qoyuluşuna sövq edə
bilər.
Dünya Bankının
maliyyə dəstəyi ilə həyata keçirdiyimiz Təhsil
Sektorunun İnkişafı üzrə İkinci layihə
(TSİİL) çərçivəsində "İlkin
peşə təhsili kurikulumunun hazırlanması" üzrə
işlərə də başlanılmışdır. Məlumdur
ki, ölkəmizin texniki peşə təhsili müəssisələrində
keyfiyyətli kadr hazırlığının
aparılmasına mane olan əsas amillərdən biri məhz
iqtisadiyyatın və cəmiyyətin tələblərinə
uyğun kurikulumun olmamasıdır. Təəssüf ki, indi də
təhsil müəssisələrində ayrı-ayrı
ixtisaslar üzrə kadr hazırlığı sovet
dövründən qalmış məzmun əsasında, yaxud
həmin məzmunda cüzi dəyişikliklər edilərək
aparılır. Belə məzmun isə öyrədilən
peşə və ixtisaslar üzrə bacarıqların
aşılanmasına xidmət etmir. Düşünürəm
ki, TSİİL çərçivəsində həyata
keçirdiyimiz islahatlar texniki peşə təhsili sisteminin
müasir kurikulumlarının hazırlanması və tətbiqi
sahəsinə əhəmiyyətli töhfə verəcəkdir.
Yeri gəlmişkən,
bir vacib məsələni də diqqətə
çatdırmaq istərdim. Biz ali təhsil sahəsində Avropa
təhsil məkanına inteqrasiya barədə çox
danışırıq. Lakin qlobal əmək bazarının
formalaşdığı bir şəraitdə texniki peşə
təhsili sahəsinə az diqqət yetiririk. Hazırda
inkişaf etmiş və inkişaf etməkdə olan ölkələr
təhsil sistemini, o cümlədən peşə təhsili
sistemini "Avropa ixtisas dərəcələri çərçivəsi"
sənədinə uyğun təşkil edirlər. Yəni
peşə təhsili standartları, qiymətləndirmə və
keyfiyyətə nəzarət mexanizmləri Avropada qəbul
olunmuş standartlara uyğunlaşdırılır. Eyni
zamanda "Avropa ixtisas dərəcələri çərçivəsi"
işə götürünlərlə birlikdə peşə
təhsili müəssisələrinin məzunlarının əmək
bazarının tələblərinə uyğun olaraq peşə-ixtisas
səviyyəsinin qiymətləndirilməsini də nəzərdə
tutur. Məhz belə qiymətləndirmə prosesindən
keçdikdən sonra əldə edilən diplom Avropada
tanınır. Bu isə vətəndaşlara sərbəst
olaraq ölkə daxilində və ölkə xaricində
iş axtarmaq imkanı verir. Hesab edirəm ki, ölkəmizdə
də bu istiqamətdə ciddi addımların atılması
vaxtı çatmışdır.
Almaniya Texniki Əməkdaşlıq
Cəmiyyəti Azərbaycan da daxil olmaqla 7 ölkədə (mərkəzi
Asiya və Cənubi Qafqaz respublikaları) texniki-peşə təhsili
müəssisələrinin müəllimləri və
istehsalat təlimi ustalarının ixtisaslarının
artırılması üzrə regionlararası layihə həyata
keçirir. Azərbaycan bu layihəyə 2003-cü ildə
qoşulmuşdur. Respublikada beynəlxalq səviyyəli
seminarların keçirilməsi məqsədilə
texniki-peşə təhsili sahəsində təcrübəsi
olan mütəxəssislərə xüsusi seminarlar təşkil
edilmişdir. Cəmiyyətin xətti ilə 50 nəfər
ixtisas fənn müəllimi üçün hərəsi bir
həftə olan 4 seminar təşkil edilmişdir. Eyni zamanda
layihə çərçivəsində texniki-peşə təhsili
müəssisələrimizin 1093 nəfər mühəndis-pedaqoji
heyəti və 70 nəfər istehsalat təlimi
ustasının ixtisası artırılmışdır.
Müsbət haldır
ki, ixtisaslı kadrların hazırlanması üzrə yerli
şirkətlərlə peşə təhsili müəssisələri
arasında qarşılıqlı əlaqələr
genişlənməkdədir. Belə ki, Azercell MMC, Azərsun
Holdinq, KÜR, Titan Group və digər şirkətlərlə
texniki peşə təhsili müəssisələri
arasında sıx əlaqələr
yaradılmışdır. Belə ki, 7 nömrəli Bakı
peşə liseyinin bazasında KÜR şirkətinin dəstəyi
ilə informasiya-kommunikasiya texnologiyası üzrə yeni
laboratoriyanın, 12 nömrəli Bakı peşə liseyinin
bazasında Rabitə və İnformasiya Kommunikasiya
Texnologiyaları Nazirliyinin dəstəyi ilə rabitə sahəsi
üzrə ixtisaslaşmış emalatxananın, 17 nömrəli
Bakı peşə liseyinin bazasında Azercell MMC şirkətinin
dəstəyi ilə mobil rabitə sahəsi üzrə
ixtisaslı kadrların hazırlanması üzrə
laboratoriyanın yaradılması bu əlaqələrə
misal ola bilər.
Düşünürəm
ki, işəgötürən təşkilatlarla səmərəli
əməkdaşlığın yaranması texniki peşə
təhsili müəssisələrinə əlavə maliyyə
vəsaitlərinin cəlbinə də imkan yaradardı. Məlumdur
ki, inkişaf etmiş ölkələrdə peşə təhsili
müəssisələri yalnız dövlət büdcəsi
vəsaitləri hesabına fəaliyyət göstərmir,
eyni zamanda pullu təhsil xidmətləri göstərməklə,
istehsal sahələri yaratmaqla əlavə vəsaitlər cəlb
edir, sifarişçi müəssisə və təşkilatlar
şəxsində əlavə maliyyə mənbələrinə
malik olurlar. Hesab edirəm ki, ölkəmizdə də texniki
peşə təhsili sahəsində adambaşına maliyyələşmə
mexanizminə keçilməklə yanaşı, alternativ
maliyyə mənbələrinin cəlb edilməsi modelləri
də sınaqdan keçirilməlidir.
Daha bir vacib məsələyə
öz münasibətimi bildirmək istərdim. Fikrimcə,
texniki peşə təhsili gənclərin sərbəst həyata
hazırlanmasında və əmək bazarında rəqabət
qabiliyyətli qüvvəyə çevrilməsində əsas
vasitə olmaqla yanaşı, yaşlı nəslin sosial
problemlərinin həllində də önəmli rol oynaya bilər.
Artıq bir çox Avropa ölkələrində
yaşlıların peşə təhsili insanların
davamlı məşğulluğunu və fəal vətəndaş
mövqeyini təmin edən təhsil forması kimi qəbul
edilmişdir.
Yaşlıların təhsili
olduqca geniş sahə olsa da, onun qısa mahiyyətini
iqtisadiyyatda və cəmiyyətdə baş verən dəyişikliklərə
adekvat və çevik uyğunlaşmanı təmin edən təhsil
prosesi kimi başa düşmək olar. Burada hədəf qrupu
artıq yetkinlik yaşını keçmiş, müstəqil
həyata qovuşmuş (şərti olaraq 18-20 yaşından
yuxarı), bir çox hallarda peşəsi olmayan
insanlardır.
Yaşlıların təhsili
və ənənəvi təhsil arasında fərq ondan ibarətdir
ki, ənənəvi təhsil sisteminin vəzifəsi cəmiyyət
üçün layiqli vətəndaş və iqtisadiyyat
üçün lazımi kadr hazırlamaqdırsa, konkret
olaraq yaşlıların təhsilinin vəzifəsi artıq ənənəvi
təhsil sistemini keçmiş, yaxud keçməmiş insanların
cəmiyyətdə və iqtisadiyyatda daim baş verən dəyişikliklərə
uyğunlaşmasını təmin etməkdir.
Aparılan tədqiqatlar
sübut edir ki, hazırda ölkəmizdə mövcud olan
işsizlik problemi yalnız iş yerlərini olmaması səbəbindən
deyil, eyni zamanda işsiz və iş axtaran vətəndaşların
ixtisas təhsilinin və vərdişlərinin müasir əmək
bazarının tələblərinə cavab verməməsi
ilə bağlıdır. Buna görə də, ölkədə
işsiz və iş axtaran vətəndaşların məşğulluğunun
təmin edilməsi, onların əmək bazarında rəqabətədavamlı
və müasir tələblərə cavab verən müvafiq
peşə və ixtisaslara yiyələnməsi zərurəti
yaranmışdır.
Digər bir fakt. Hər
il ölkəmizdə yüz mindən çox gənc orta məktəbi
bitirir. Onların təxminən 28 faizi ali, 7 faizi orta ixtisas, 10
faizi texniki peşə təhsili müəssisələrinə
qəbul olunur, qalan 60 faiz gənc peşəsiz- sənətsiz
əmək bazarında və cəmiyyətdə özünə
yer axtarmağa məcburdur. Ölkədə əmək
bazarında yaranmış güclü rəqabət şəraitində
belə ixtisassız insanların öz məşğulluğunu
təmin edə bilməsi müşkül bir məsələyə
çevrilmişdir. Digər tərəfdən, bu kimi
insanların təhsil almaları üçün imkanlar da
olduqca məhduddur. Düşünürəm ki, məhz
peşə təhsili vasitəsilə həmin şəxslərə
müvafiq peşə və ixtisaslar verilə bilər ki, onlar
işlə təmin edilsinlər.
Hazırda
respublikamızda iki növ peşə təhsili müəssisəsi
fəaliyyət göstərir: peşə məktəbləri
və peşə liseyləri. Peşə məktəblərində
yalnız peşə təlimi həyata keçirilir, peşə
liseylərində isə peşə ilə yanaşı,
ümumi orta təhsil də verilir. Lakin təhlil göstərir
ki, peşə liseylərinin şagirdlərinin ümumtəhsil
sahəsində hazırlıq səviyyəsi çox
aşağıdır. 2007-2008-ci tədris ilindən
başlayaraq ümumtəhsil məktəblərində
olduğu kimi, peşə liseylərində də
buraxılış imtahanları mərkəzləşdirilmiş
qaydada həyata keçirilir. İmtahanların nəticəsi
göstərir ki, peşə liseylərində şagirdlərin
böyük əksəriyyətinin müvəffəqiyyət
səviyyəsi mövcud standartlardan xeyli
aşağıdır. Bəs belə bir vəziyyətin səbəbləri
nədir? Əlbəttə, əsas səbəblərdən
biri bu gün peşə təhsili müəssisələrində
çalışan mühəndis-pedaqoji heyətin
hazırlıq səviyyəsinin aşağı olması, fənn
müəllimlərinin 60 faizinin yaşlı olması, bu səbəbdən
müasir təlim metodları və yeni texnologiyaları mənimsəyə
bilməmələri ilə bağlıdır. Digər bir səbəb
isə texniki-peşə təhsili müəssisələrinə
orta məktəbdə nailiyyət səviyyəsi
aşağı olan şagirdlərin qəbul
olunmasıdır.
Düşünürəm
ki, fəaliyyətimizin əsas istiqamətlərindən biri
peşə liseylərində çalışan fənn
müəllimlərinin ixtisas səviyyəsinin yüksəldilməsi
üçün tədbirlərin həyata keçirilməsi,
onların fəal təlim metodlarından daha geniş istifadə
etmələri üçün təlimlərin təşkili
və orta məktəb müəllimləri ilə təcrübə
mübadiləsinin aparılmasına şəraitin
yaradılması olacaqdır. Fikrimcə, peşə liseylərində
ixtisas fənləri ilə yanaşı, ümumtəhsil fənlərinin
də tədrisi səviyyəsi yüksələrsə, o
zaman peşə təhsili almaq istəyənlərin sayı
da artacaqdır.
Ümumiyyətlə,
texniki peşə təhsili müəssisələri
üçün mühəndis-pedaqoji heyətin
hazırlanması bu sahədə həyata keçirilən
islahatların əsas prioritetlərindən biri olmalıdır.
Maraqlıdır ki, Qazaxıstan höküməti
"Balaşak" proqramı vasitəsilə peşə təhsili
müəssisələrində dərs deyə biləcək
kadrların hazırlanması üçün xaricə
çoxlu sayda mütəxəssislər göndərir və
onlar qayıtdıqdan sonra peşə təhsili müəssisələrində
fəaliyyətlərini davam etdirirlər. Fikrimcə, ölkəmizdə
peşə təhsili müəssisələri
üçün ixtisaslı kadrların hazırlanması məqsədilə
xaricə tələbələr göndərsək, son nəticədə
bu sahədə yaranan boşluğun aradan
qaldırılmasına nail ola bilərik.
Eyni zamanda ölkəmizin
ali təhsil müəssisələrində texniki peşə
məktəbləri üçün mühəndis-pedaqoji heyətin
hazırlanması sahəsində ciddi tədbirlərin
görülməsi vasitəsilə də ixtisaslı kadrlara tələbatın
ödənilməsinə öz töhfəsini vermiş
olardı.
Əminəm ki, texniki
peşə təhsilinin inkişafı sahəsində
başladığımız təşəbbüslər
ölkə iqtisadiyyatının müxtəlif sahələri
üçün rəqabət qabiliyyətli, peşəkar
mütəxəssis hazırlığına ciddi təkan verəcəkdir.
Bununla əlaqədar bütün maraqlı tərəflərin,
cəmiyyətin hər bir üzvünün Təhsil Nazirliyi
tərəfindən həyata keçirilən
genişmiqyaslı tədbirlərdə fəal
iştirakını gözləyirik.
(ardı
var)
Misir MƏRDANOV,
Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2009.- 6 iyun.- S.10-12.