Vaqif, "Vaqif" üç Vaqif

 

Bugünlərdə 70 yaşı tamam olan xalq şairi Vaqif Səmədoğlu bir jurnalistə verdiyi müsahibəsində qeyd etdi ki, ona qədər iki Vaqif olub. Düzdür, Vaqif Səmədoğlu, deyəsən, başqa adlar çəkdi. Amma mən belə başa düşdüm ki, bunlardan biri Molla Pənah, o biri "Vaqif"dir. Bu pyesdən sonra ilk Vaqif adını da Şair öz oğluna verib. Bu sıralamada Vaqif Səmədoğlu üçüncüdür. Amma müasir Azərbaycan poeziyasında digər Vaqif üçlüyü də var (Vaqif Səmədoğlu, Vaqif Bayatlı Odər və Vaqif Bəhmənli) ki, bu sırada o birinci gəlir.

Bu ardıcıllıq təsadüfi bir şey olsa idi, yəqin bir fəlsəfə tədqiqatçısı bu barədə yazmaq qərarına gəlməzdi. Amma burada sanki Azərbaycan poeziyasının inkişaf mərhələləri öz əksini tapıb.

Əvvəla, Molla Pənah həqiqətən birincidir; zamanca təkcə Vaqiflərin yox, həm də müasir Azərbaycan poeziyasının birincisidir.

Tarix çox qədimlərə gedib çıxa bilər. Lakin elə dövrlər və hadisələr olub ki, onların müasir həyatımızla bilavasitə əlaqəsi yoxdur. Əbu Turxanın "kəsilməyən tarix" təliminə görə, arada həm məkanca, həm zamanca, həm də dil baxımından qırılmalar varsa, bu artıq müasir tarixə aid deyil. Yəni bizim bugünümüz sonuncu dəfə haradan başlayır və hansı bütöv prosesin kəsilməz davamıdır? Bu ideyanı poeziya müstəvisinə keçirsək, müasir Azərbaycan dilində hamının rahatlıqla oxuya bildiyi poeziyanın M.P.Vaqiflə başlanmasını daha aydın başa düşmək olar; zatən bunu çox vaxt belə də qəbul edirlər.

Amma "Vaqif" bu müasir poeziyanın inkişafında xüsusi bir mərhələdir. Bir tərəfdən baxanda, əslində zirvədir. Hər zirvədən sonra isə yeni mənzərələr açılır.

Hegel Şərq ədəbi-bədii yaradıcılığında epik-dramatik düşüncənin çatışmazlığını vurğulayırdı. Amma XIX əsrin axırları - XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda dramaturgiya geniş vüsət aldı. H.Cavid bədii düşüncənin bu təkamülünü poeziya müstəvisinə keçirdi. Və Səməd Vurğun poeziya ilə dramatik düşüncənin vəhdətini həmin dövrdə daha müasir, daha doğma bir dildə və anlamda xalqa çatdırdı. Başqa sözlə, fəlsəfi düşüncəni və poetik vüsəti xəlqiliklə birləşdirdi.

"Vaqif" haqqında çox yazılıb və biz onları təkrarlamaq istəmirik. Sadəcə olaraq, "Vaqif"in müasir Azərbaycan poeziyasının müəyyən dövründə yeni mərhələ olduğunu, hansı proseslərinsə zirvəsi, yekunu, hansılarınsa başlanğıcı olduğunu diqqətə çatdırırıq.

 

"Vaqif"

 

Bəli, "Vaqif" bir sənət əsəridir. İştirakçılar da məhz bədii obrazlardır. Ədəbiyyatşünaslıqda yayılmış qüsurlu baxışlardan fərqli olaraq, bu pyes nə tarixi əsərdir, nə də realizm üslubunda yazılmışdır. "Vaqif" romantizmin ən parlaq nümunələrindən biridir. Burada nə tarixi Molla Pənah var, nə də tarixi Ağa Məhəmməd şah. Burada bir hökmdar və bir də şair obrazı yaradılmış, ədəbiyyat və mədəniyyətin gücü rəyasət və ordunun gücü ilə qarşı-qarşıya qoyulmuşdur. Burada şair milli ruhun ifadəçisi kimi təqdim olunur. O şair ki, Cübran onu belə təqdim edir: "Şair - xalqın yaradıcı gücünün ifadəçisi, ruh aləminin... bələdçisidir".

Əlbəttə, bu cür başa düşülən şair sadəcə şeir yazan, yaxud baxılan halda tarixi nəzmə çəkən şəxs yox, milli düşüncəni poetik zirvəyə qaldıran bir şəxsdir. Aristotel də təsadüfən poeziyanın tarixdən daha yüksək olduğunu vurğulamır. Amma biz nə edirik? Səməd Vurğunun yaratdığı böyük Şair obrazından tarixi detallar və "obyektivlik" tələb edirik.

Azadlığa çıxmış tarix prizmasından "Vaqif"ə baxıb burada Ağa Məhəmməd şah Qacarın tarixi təfsilatlarını tapa bilməyənlər görəsən Molla Pənah Vaqiflə bağlı tarixdən bəlli detalları nə əcəb axtarmır və M.P.Vaqifin də bir siyasi sima kimi səhvlərinin qələmə alınmasını və üzə çıxarılmasını tələb etmirlər? Və nə əcəb qeyd etmirlər ki, niyə burada Vaqif obrazı Rusiyanın ancaq ədəbiyyatını, mədəniyyətini qiymətləndirir, Rusiya padşahından isə bir zülmkar olaraq bəhs edir, ona nifrətini bəyan edir, amma əslində belə olmayıbmış?...

Səməd Vurğun öz "Vaqif"ini, öz əzəmətli şair obrazını tarixi detallar üzərində qurmur. Əksinə, şair obrazına hər hansı bir kölgə salacaq detalları bilə-bilə inkar edir. Çünki şair bizə kölgəsiz, ləkəsiz şəkildə - milli ruhun timsalı kimi lazımdır.

Amma kim ki, "Vaqif"dən tariximizin mənimsənilməsi üçün yardımçı vasitə kimi istifadə etmək istəyir, bu əsər həqiqətən çox gözəl bir nümunə ola bilər. Lakin çiynində fotoaparat daşıyan təsvirçi tarixçilər üçün yox, tədqiqatçı tarixçilər üçün. Sadəcə bir məsələni qarışıq salmamaq şərti ilə: "Vaqif" XVIII əsrin axırlarının üçün deyil, XX əsrin 30-cu illərinin tarixi üçün qiymətli material ola bilər. Hər addımı bir təhlükə olan həmin dövrün tarixini yazarkən şairlərimizdə satqınlıq nişanələri aramaq əvəzinə, həqiqi qəhrəmanlıq nümunəsinə göz yummamaq şərti ilə. Belə çətin bir məqamda əyilməz şair obrazı yaratmaq və onu hökmdara qarşı qoymaq, - bax, budur 30-cu illərin mənəviyyat tarixi! Yeri gəlmişkən, bu yaxınlarda "525"-də çıxan bir oçerkdə (Adilxan Bayramov) bu məqam çox gözəl təhlil edilmişdir.

Səməd Vurğunun dahiliyi özünü bunda da göstərir ki, o, belə çətin bir dövrdə sanki ideologiyanın da tələblərinə cavab verərək və sanki onun şərtlərinə uyğun bir tarix yazaraq, əslində ortaya tarix deyil, fəlsəfə qoyur. 37-ci ilin ölüm qorxusunu daxilən dəf edərək milli ruhun himnini yazır, "əyilməz vicdanın böyük heykəli", - deyir.

 

Üç Vaqif

 

Səməd Vurğunun böyük daxili enerjisi ilə Vaqif sanki yenidən qayıtdı və "Vaqif"ə çevrildi. Bu əsərlə təkcə ədəbi-bədii mühitə deyil, bütövlükdə mədəni-mənəvi həyata, tükədilməkdə olan ruhani həyata böyük energetik potensial, yeni bir ruh, ruhun mübarizlik əzmi qatıldı. Azərbaycanda şair ruhu məhz Vaqif obrazı ilə yaşadıldı. Amma təbiətin öz qanunu var, artıq enerji mütləq şüalanmalıdır... Şüalandı və üç Vaqif yarandı. O da parçalandı və şeirimizə çoxlu-çoxlu yeni vaqiflər və vaqif olmayanlar gəldi...

Lakin Vaqif Səmədoğlu sözün geniş mənasında vaqifliyi, poeziya yolunu seçsə də, yaradıcılıq üslubu baxımından "Vaqif" yolu ilə getmədi. Onu davam etdirmək, daha da yüksəltmək zatən mümkün deyildi. Zirvənin davamı olmur, enişi olur. Genetik potensialı, görünür, başqa bir səmtdə sınaqdan çıxarmaq lazım idi.

Təkcə Vaqif Səmədoğlu deyil, Vaqiflər hamısı böyük mənada Səməd Vurğun yolunu tutsalar da, yeni cığırlar axtardılar. Düzdür, istedadlı gənc tənqidçi Cavanşir Yusifli Səməd Vurğunun poetik enerjisinin davam etdirilməsindən danışarkən Vaqif Bayatlının da adını bu sırada çəkir, lakin bu fikirlə ancaq böyük poeziya yolçuluğu mənasında razılaşmaq olar. Daha konkret götürüldükdə isə o da öz adaşları kimi, Nazım Hikmət və Rəsul Rza xəttinin davamçısıdır. Vaqif Bəhmənli isə sələflərindən ən çox Bəxtiyar Vahabzadə ilə müqayisə oluna bilər. Əlbəttə, Bəxtiyar Vahabzadənin özü də xeyli dərəcədə Vurğun poeziyasından bəhrələndiyindən, onun davamçılarındandır. Amma o, daha çox intellektual-didaktik şeirlər müəllifidir; yəni onun yaradıcılığında formaca yaxınlıq hiss olunsa da, ideyalar dilin öz daxili potensialından daha çox, düşüncədən hasil olur. Vaqif Bəhmənli də gerçək həyatın real problemləri haqqında düşünür və düşündürməyə çalışır.

Səməd Vurğun poeziyası ona görə əlçatmazdır ki, o, düşünmədən düşündürür. Və bəzən hətta düşündürmədən təsir edə bilir ki, bu da ruhun bilavasitə yüksəlişidir.

Səməd Vurğunun genetik potensialı Yusif və Vaqif Səmədoğlularda davam etsə də, yaradıcı potensialı iki xəttə ayrılaraq söz sənəti baxımından Hüseyn Arif və Zəlimxan Yaqubda, ideya və poetik vüsət baxımından isə daha çox dərəcədə Məmməd Araz və Ramiz Rövşəndə davam etdirildi.

Bu üç potensialın, genetik və hər iki istiqamətdəki yaradıcılıq potensiallarının bir şəxsdə birləşməsinə isə rast gələ bilmirik. Bu - Səməd Vurğun zirvəsi idi!

Gələcək o zaman bizimkidir ki, keçmişimizin davamıdır!   

 

 

Səlahəddin XƏLİLOV

 

525-ci qəzet.- 2009.- 10 iyun.- S.2.