"Qəbul imtahanlarının proqrama uyğun olub-olmaması ilə bağlı heç kəs bizə irad tutmur"

 

TQDK SƏDRİ MƏLEYKƏ ABBASZADƏ: "BÜTÜN BU PROSES İCTİMAİYYƏT ÜÇÜN TAMAMİLƏ AÇIQ HƏYATA KEÇİRİLİR"

 

Qəzetimizin ötən saylarında qeyd etdiyimiz kimi, UNESCO və Dünya Bankının ekspertləri təhsildə qiymətləndirmə üzrə çoxillik təcrübə və elmi təhlillər əsasında "Yaxşı imtahan sisteminin xarakteristikası" adlı standartları açıqlayıblar elan ediblər. Azərbaycanda qəbul imtahanlarının qeyd olunan standartlarla müqayisəsini araşdırmaq məqsədilə Tələbə Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyasının (TQDK) sədri Məleykə xanım Abbaszadə ilə ilk müsahibəni təqdim edirik.

Bu müsahibə "Yaxşı imtahan sisteminin xarakteristikası"na daxil olan birinci bölməyə həsr olunur. Həmin bölmə "Məqsədə müvafiqlik" adlanır. Beynəlxalq ekspertlər bu bölməyə daxil etdikləri standartların təsvirini bu cür ümumiləşdirmişlər: "İmtahan materialları və qiymətləndirmə sistemi etibarlı və əsaslı qiymətləndirmə aparmağa imkan verməlidir." Bu zaman nəzərə alınan göstəricilər isə bunlardır: Müəllimlər və tələbələr tərəfindən imtahanların tədris proqramlarına uyğun keçirilməsinin qəbul edilməsi, yəni narazılıq hallarının az olması; İmtahanların texniki cəhətdən keyfiyyətli olmasına (etibarlılığına, çətinlik səviyyəsinə) dair statistik dəlillər; İmtahan materiallarında səhvlərin minimuma enməsinə səbəb olan adekvat keyfiyyətə nəzarət tədbirlərinin görülməsi.

- Məleykə xanım, imtahanların məqsədəmüvafiq olması dedikdə hansı parametrlər nəzərdə tutulur?

- Aydındır ki, hər imtahanın öz məqsədi var. Optimal imtahan keçirmək üçün həmin imtahanla bağlı bir məqsəd olmalıdır. Məsələn, bir imtahan keçirilirsə və qarşıya iki, üç məqsəd qoyulursa, o imtahana görə daha optimal nəticə almaq mümkün olmur. Riyazi nəzəriyyə əsasında bunu belə şərh etmək olar: Məsələ həlli zamanı ona aid kriteriyaları optimallaşdırmaq lazımdır. Həmin kriteriyalar bir neçə olanda məsələnin həlli mürəkkəbləşir və optimal nəticəyə varmaq olmur. Buna görə imtahanlara qoyulan başlıca tələblərdən biri məqsədəmüvafiqlikdir və çalışmaq lazımdır ki, hər bir imtahanın konkret məqsədi olsun. Bildiyiniz kimi, təhsil sistemində müxtəlif növ imtahanlar var. Məsələn, buraxılış imtahanları attestasiya xarakteri daşıyır, imtahan verənlərin təyin olunmuş bilik standartlarının minimum tələblərini ödəyib-ödəmədiyi yoxlanılır. Yəni orta məktəbi başa vuran şagird minimal tələbi ödəyir, ya yox. Ali məktəblərə qəbul imtahanının xarakteri isə tamamilə fərqlidir. Bu, seçim məqsədilə aparılan imtahandır. Seçmə isə o zaman aparılır ki, həmin müsabiqə üzrə təqdim olunan yerlər və yerlərə yerləşdirilmək istəyən insanların sayı arasında çox böyük fərq olsun. Universitetlərə tələbə qəbulu zamanı imtahan verənlərin ali məktəbdə tədris olunan fənləri əziyyət çəkmədən, asanlıqla mənimsəmə bacarığı yoxlanılır. Müəyyənləşdirilir ki, onun öyrənmə, yeniliyi qəbul etmə qabiliyyəti nə dərəcədə yetərlidir. Bu xüsusiyyətlər hər bir abituriyentdə müxtəlifdir. Ona görə də onları sıralamaq, onlar arasında seçim aparmaq lazımdır.

- Beynəlxalq ekspertlərə görə, imtahan materialları və qiymətləndirmə sistemi etibarlı və əsaslı qiymətləndirmə aparmağa imkan verməlidir. Həmçinin müəllimlər və tələbələr tərəfindən imtahanların tədris proqramlarına uyğun keçirilməsi qəbul edilməli, narazılıq halları az olmalıdır. Azərbaycanda TQDK tərəfindən həyata keçirilən qiymətləndirmə sistemində bu standarlar öz əksini hansı formada tapır?

- Riyazi nöqteyi-nəzərdən imtahanın mahiyyətinə aid olan bütün materiallar etibarlı olmalıdır və bunu hesablamaq mümkündür. Biz bununla əlaqədar araşadırmaları, artıq 15 ildir ki, aparırıq. Bilirsiniz ki, imtahan materialları ekspertlər tərəfindən formalaşdırılır. Ekspertlər öz təssəvvürlərində gələcəkdə ali məktəbdə müvəffəqiyyətlə oxuya bilən tələbənin keyfiyyətlərini müəyyənləşdirirlər. Həmin təsəvvürə uyğun olaraq ayrı-ayrı fənlər üzrə yoxlama-ölçmə materialları - testlər tərtib olunur. Ekspertlərin nəzəri bilikləri əks etdirən bu təsəvvürləri real imtahan keçiriləndən sonra statistik rəqəmlərlə yoxlanılır. Bir haşiyə çıxım: 70 il ərzində bizim də yaşadığımız Sovetlər Birliyində kommunizm quruculuğundan bəhs olunurdu. Təbii ki, bunlar gözəl ideyalar idi, ancaq reallıqda ona nail olmaq mümkün idimi? İdeal, utopist bir cəmiyyəti yalnız xəyalda qurmaq olar. İnsanların həyatını yaxşılaşdırmaq üçün konkret addımlar atanda insanlar görürlər ki, real mexanizm nədir? Real mexanizm iqtisadiyyatda bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinin, idarəetmədə isə demokratiyanın tətbiq edilməsidır. Bu zaman insanlar sərbəst inkişaf edə və özləri haqda fikirləşib həyatlarını düzgün qurmaq imkanı qazanırlar. Ekspertlərin də imtahanlarla əlaqədar fikirləri real nəticələrlə müqayisə olunur. İlk vaxtlar TQDK-ya ali məktəbə qəbul olunan tələbələrin nə üçün məhz müəyyən keyfiyyətlərə malik olması ilə bağlı iradlar tutulurdu. Bizsə onlara deyirdik: Ali məktəbə qəbul olunan abituriyent öncə orta məktəbi bitirib. Qəbul imtahanı isə seçmədir və burada müəyyən edilmiş xüsusiyyətlərə yaxınlaşanlar tələbə adını qazanır. Biz ayrı ölkələrdən abituriyent gətizdirə bilmərik. Ona görə xəyallarla yaşamaq lazım deyil. Müəllim və tələbələr tərəfindən imtahanların tədris proqramlarına uyğun keçirilməsinin qəbul edilməsi, yəni narazılıq hallarının az olması ilə bağlı isə qeyd edim ki, 1994-cü ildən TQDK tərəfindən bu istiqamətdə çox ciddi işlər aparılır. Komissiyanın nəzdində fənlər üzrə elmi-metodiki seminarlar fəaliyyət göstərir. Seminarların işi açıq müzakirələr şəklində qurulur. Bütün fənlər üzrə qəbul proqramları tərtib olunur, dərsliklər və imtahan nəticələri təhlil edilir. 1994-cü ildəki vəziyyətlə 2009-cü ildəki vəziyyət arasında olduqca böyük fərq var. Biz bu illər ərzində müxtəlif mərhələləri arxada qoymuşuq. 1994-cü ildə Sovetlər dövrünün dərslikləri qüvvədə idi və qəbul imtahanlarında iştirak edən abituriyentlər 8-ci, hətta 10-cu sinfə qədər sovet dərslikləri ilə oxuyan gənclər idi. Tədricən bu dərsliklər, tədris proqramları dəyişildi. Mən hazırki dərsliklərin, orta məktəb proqramlarının səviyyəsi ilə əlaqədar müzakirə aparmaq istəmirəm. Amma biz onları kor-koranə də qəbul edə bilmirik. Çünki hər bir reallıqda yaxşı dərslik də var, pis dərslik də. Dərsliklərdə səhvlərə, tədris proqramlarında mübahisəli məqamlara kifayət qədər rast gəlmək olar. Amma imtahana biz yalnız o materialı çıxara bilərik ki, o həm elmi, həm də metodiki cəhətdən tam düzgün olsun. Dərsliklərdəki səhvlər imtahan materiallarında təkrar oluna bilməz. Buna görə, TQDK-nın nəzdində fəaliyyət göstərən fənlər üzrə elmi-metodiki seminarlarda hər il yeni dərsliklərin, orta məktəb proqramlarının müzakirəsi aparılır. Nəticədə ali məktəblərə ixtisas qrupları üzrə qəbul proqramları tərtib olunur, bu proqramlar əsasında hazırlaşmaq üçün mənbələrin siyahısı müəyyənləşdirlr. Dərsliklərdə olan səhvlər isə hər il ayrıca kitabçalar halında çap olunur. Təbii ki, aparılan bütün bu işlər yalnız abituriyentlərin deyil, orta məktəb müəllimlərinin, təhsil və elmi işçilərin də maariflənməsinə yardım edir.

Bir şeyi unutmaq olmaz ki, müasir dövrün tələblərinə uyğun elə biliklər var ki, hazırda buraxılış sinfində oxuyan məktəbli gərək onları 5-ci sinifdən mənimsəyəydi. Amma o 5-ci sinifdə oxuyanda bu biliklər, yeniliklər əldə olunmamışdı. Bu cür yenilikləri biz qəbul proqramına daxil edirik. "Abituriyent" jurnalında həmin mövzulara aid məqalələr dərc olunur. Ola bilsin ki, orta məktəblərdə bu proqram keçilməyib amma bu yeniliklər mövcuddur. Məsələn, şagird aşağı siniflərdə oxuyanda tədris proqramına əsasən ona elə dərslər keçilib ki, indi elm tərəfindən inkar edilir. Biz şagirdə tədris olunub deyə, həmin mövzunu qəbul proqramında saxlaya bilmərik. Qəbul proqramı həm orta məktəb proqramını, həm də yenilikləri özündə əks etdirilməlidir. Məsələn, iqtisadi böhranla əlaqədar iqtisadi coğrafiyaya aid olan rəqəmlər bu il dəyişib və dərsliklərə hələ salınmayıb, amma biz onları proqrama daxil edirik. Bundan başqa, ölkəmizdə regionların sosial-iqtisadi inkişafı ilə əlaqədar dövlət proqramı üzrə görülən işləri əks etdirən faktlar qəbul proqramına əlavə olunub. Magistratura aid olan imtahanlarda da bu proses həyata keçirilir. Biz 2005-ci ildə magistratura pilləsinə ilk dəfə imtahan aparanda ali məktəblərdən xahiş etdik ki, öz tədris proqramlarını, hansı ədəbiyyat əsasında dərs keçdiklərini təqdim etsinlər. Təqdim olunan tədris proqramları və ədəbiyyat siyahısı bizim tərəfimizdən olduğu kimi çap olundu. Bundan sonra məlum oldu ki, ali məktəblərdə müəyyən dərslər 1934-cü ildə buraxılan dərsliklər əsasında tədris olunurmuş. Magistraturaya qəbul 1998-ci ildən 2004-cü ilə qədər ali məktəblər tərəfindən aparılanda ictimaiyyət bu faktlardan xəbərsiz idi. Artıq 4 ildir ki, biz magistr pilləsinə dair qəbul proqramları tərtib edir və dərc edirik. İldən-ilə ali məktəblərin tədris proqramlarında, ədəbiyyat siyahılarında dəyişiklikləri, təkmilləşməni hiss edirik. Faktlar ictimaiyyətə məlum olan kimi bu dəyişikliklər baş verdi, təkmilləşmə prosesi getməyə başladı.

Mən xüsusi vurğulamaq istərdim ki, TQDK tərəfindən qəbul imtahanlarının proqramı, yəni imtahanda abituriyentlərə, eləcə də bakalvrlara təqdim etdiyimiz suallar üzrə materiallar "Abituriyent" jurnalının müvafiq saylarında əvvəlcədən dərc olunur. Ona görə də qəbul imtahanlarının proqrama uyğun olub-olmaması ilə bağlı heç kəs bizə irad tutmur. Bütün bu proses ictimaiyyət üçün tamamilə açıq həyata keçirilir.

- UNESCO və Dünya Bankının təhsil üzrə ekspertlərinin yaxşı imtahan sisteminə dair müəyyənləşdirdikləri parametrlərdən biri də imtahanların texniki cəhətdən keyfiyyətli olmasına (etibarlığına, çətinlik səviyyəsinə) dair statistik dəlillərin olması ilə bağlıdır. TQDK-nın bu istiqamətdə fəaliyyəti barədə məlumat verməyinizi istərdik..

- İmtahanların texniki cəhətdən keyfiyyətli olmasına dair statistik dəlillər TQDK-da mövcuddur və biz bu dəlilləri prosesdə iştirak edənlər, eyni zamanda bütün ictimaiyyət üçün "Abituriyent" jurnalının 12-ci sayında dərc edirik. Bundan başqa www.mekteb.edu.az internet saytında 1994-cü ildən bu günə kimi hər bir orta məktəb məzununun nəticələri, təhsil müəssisələrinin müxtəlif fənlər üzrə göstəriciləri öz əksini tapıb. TQDK tərəfindən ali məktəblərə qəbul prosesinin gender aspektləri, qadınların bu prosesdə iştirakı və bilik səviyyəsi məsələlərinə, neft ixtisaslarına qəbula dair araşdırmalar da aparılır. TQDK-nın bu araşdırmaları aparan struktur bölməsi bu prosesi çox yüksək səviyyədə icra edir. Aparılan araşdırmaların nəticələri mütəxəssislərə təqdim olunur. Müxtəlif təşkilatlar tərəfindən TQDK-ya sorğular göndərilir və biz bu sorğular əsasında da araşdırmalar aparırıq. Testlərin etibarlılığına gəlincə, iki məqama xüsusi toxunmaq istərdim. Bunlardan biri test tapşırıqlarının valentliyi ilə bağlıdır. Hər bir test məzmunca valent olmalıdır, yəni orta məktəbdə qüvvədə olan tədris proqramını əhatə etməlidir, bundan kənara çıxmamalıdır. Ancaq eyni zamanda məktəbdə tədris olunan bütün mövzuları da oraya əlavə etmək olmaz. Bu, məktəb proqramının alt çoxluğudur, yəni onun bir hissəsidir. Ancaq test tapşırıqlarına daxil olan suallar orta məktəb proqramının bütün mövzularını əhatə edir. Həm aşkar həm də qeyri- aşkar şəkildə. Suallar müxtəlif mövzuları əhatə etməklə yanaşı, abituriyentin bacarıq və vərdişlərini də yoxlamalıdır. Ona görə də testlər yalnız faktoloji suallardan ibarət olmur. Qəbul imtahanlarında abituriyentin ümumiləşdirmə, səbəb-nəticə əlaqələrini müəyyənləşdirmək bacarığını, izahedici, həm də proqnozlaşdırma xarakterli, bir sözlə müxtəlif keyfiyyət parametrlərini yoxlayan test tapşırıqları tətbiq olunur. İkinci məqama gəlincə, bilmək lazımdır ki, test tapşırıqlarının hamısı müəyyən bir məqsədə xidmət etməlidir. Abituriyentin müəyyən istiqamətdə biliyinin müxtəlif çalarlarını izah etməyə yönəlməlidir. Əgər eyni səviyyəli test tapşırıqlarını iki yerə bölsək, onların əsasında iki müxtəlif sual kitabçası tərtib etsək abituriyentin hər iki test üzrə cavabları bir-birinə mütləq yaxın olmalıdır. Ona görə təkcə testləri tərtib etməklə iş bitmir. Öncə testlərin keyfiyyət göstəriciləri yoxlanılmalıdır, onlar müəyyən parametrlərə cavab verməlidir. Bunların arxasında çox ciddi tədqiqat işləri dayanır və imtahanlarda istifadə olunan hər bir variant üzrə cavablar yoxlanılır, testlərin etibarlılığı təsdiq olunur. TQDK-da bu sahə üzrə məşğul olan şöbənin işi beynəlxalq ekspertlərin iştirakı ilə müzakirə olunanda onlar bizim apardığımız işi təqdirlə qarşıladılar. Həmin ekspertlər təəccüblərini gizlətmirdilər ki, TQDK hələ 1994-cü ildə, müasir texnologiyaların indiki qədər inkişaf etmədiyi bir şəraitdə bu işi necə həyata keçirib. Biz 1994-cü ildə bu ölçmələri adi riyazi üsullarla, bizə məlum olan standart klassik metodlarla aparırdıq. Bilirsiniz, bunlar elə fəaliyyət sahəsidir ki, onları geniş ictimaiyyətə təqdim etmək mümkün olmur, çünki hər kəs bu cür elmi araşdırmaları anlamaq iqtidarında deyil. Bunlar yalnız mütəxəssislər arasında müzakirə olunan riyazi məsələlərdir. Biz istərdik ki, Azərbaycanda aparılan bütün test imtahanları, imtahan nəticələri belə təhlil edilsin və onun ətrafında müzakirələr aparılsın. Çünki bu müzakirələr üçün bizim kifayət qədər materialımız var. TQDK-dan başqa da kütləvi test imtahanları keçirən müxtəlif təşkilatlar var. Biz onlara bu tip araşdırmalarla bağlı sual verəndə, test tərtibi ilə əlaqədar xarakteristikaları soruşanda təssüflər olsun ki, bu suallar qarşısında aciz qalırlar. Çünki belə təhlilləri hələ ki, apara bilmirlər. Bunu müəyyən qədər başa düşmək olar, çünki bu cür təhlilləri aparmaq üçün çox ciddi qüvvə lazımdır. Ancaq biz müxtəlif təşkilatlara belə təhlillər aparmaqda köməklik göstərməyə hazırıq. Bizim Komissiyanın mütəxəssisləri tərəfindən xüsusi proqramlar yaradılıb ki, biz o proqramları bütün imtahanların nəticələrinə tətbiq edə və keçirilən kütləvi imtahanların peşəkarlıq baxımından etibarlı olub-olmadığı barədə rəy verə bilərik.

- İmtahan materiallarında səhvlərin minimuma enməsi üçün hansı tədbirlər görülür? Adekvat keyfiyyətə nəzarət tədbirlərinin görülməsi istiqamətində hansı işlər nəzərdə tutulub?

- Müəyyən imtahanlar olub ki, biz orada təqdim olunan test tapşırığının doğru olmadığı barədə qərar qəbul etmişik. Bu cür hallara bütün ölkələrdə rast gəlmək mümkündür. Ancaq elə etmək lazımdır ki, bu hal hüquqi cəhətdən abituriyentlərin imtahan nəticələrinə təsir etməsin. Bizdə belə qayda mövcuddur ki, əgər sualda səhv varsa, həmin sual bütün abituriyentlər üçün düzgün hesablanır. Çünki abituriyent həmin sualı cavablandırmaq üçün vaxt sərf edib. Texnoloji cəhətdən səhvlərin qarşısını almaq üçün TQDK tərəfindən çox ciddi işlər görülür. Testlər tərtib olunanda bir neçə dəfə ekspertizadan keçirilir. Bu proses avtomatlaşdırılmayıb, çünki ekspertiza prosesində insanın iştirakı mütləqdir. Amma bu ekspertizanın nəticələri test bankına daxil olandan sonra artıq biz bilirik ki, nəticələr necə ola bilər. İmtahanlara suallar hansısa bir ekspertin, yaxud hüquqi, fiziki şəxsin istəyinə görə deyil, avtomatik olaraq, kopmpyuter vasitəsilə seçilir. Bu prosesə başlamaq üçün təsadüfi ədəd verilir və xüsusi proqramla avtomatlaşdırılmış şəkildə aparılır. Testlər çıxarılandan sonra bunker şəraitində ekspert-müəllimlərə təqdim olunur və onlar bir mütəxəssis kimi testləri oxuyub səhvlərin olub-olmadığına baxırlar. Bunker şəraiti deyəndə biz müəyyən müddətə müəllimlərin ətraf mühitdən təcrid olunmasını, heç kəslə təmasda olmamasını nəzərdə tuturuq. Bəzən ictimaiyyətdə belə fikir formalaşdırılır ki, testləri həmin müəllimlər seçir. Bunker şəraitində müəllimlər test seçmirlər, test yazmırlar, testin formalaşmasına onlar təsir göstərə bilməzlər. Testlərdə müxtəlif səhvlər ola bilər. Texniki, rəqəm, yığma, metodiki səhv və sair. Müəllimlər yalnız o səhvləri yoxlayırlar. İmtahan başa çatdıqdan sonra biz TQDK-ya yeni, heç bir zaman imtahan suallarını ekspertizadan keçirməyən ekspertləri dəvət edirik və test tapşırıqları onlara təqdim olunur. Bu test tapşırıqlarının cavablarını onlar bilmirlər. Bu ekspertlər oturub təzədən ekspertiza keçirir və yeni cavabları təsdiq edirlər. Bunkerdəki ekspertlər çıxanda isə biz onlar tərəfindən təqdim olunan cavablarla müstəqil ekspertlərin nəticələrini müqayisə edirik. Bu nəticələr üst-üstə düşməlidir. Nəticələr üst-üstə düşmədiyi təqdirdə biz yenə də ekspert dəvət edirik və araşdırırıq ki, niyə bu nəticələr bir-birinə uyğun gəlmir. Ola bilsin ki, hansısa ekspert səhv edib, istinad edilən mənbə artıq ləğv edilib. Biz nəticələr tam üst-üstə düşənə qədər cavabları təsdiq etmirik. Qəbul imtahanı başa çatandan bir neçə saat sonra imtahan nəticələri "Space" telekanalının canlı efirində ekspertlər tərəfindən izah edilir. TQDK-nın ekspertizası çox etibarlı bir ekspertizadır. Bu açıqlamalarla əlaqədar polemika aparmaq və sadalananlarla bağlı bizə sual vermək istəyən mütəxəssisləri bu layihəyə cəlb etməyə hazırıq.

 

 

Sevinc QARAYEVA

 

525-ci qəzet.- 2009.- 11 iyun.- S.5.