Qaranlığın işığı
Ənənəvi Şərq
fəlsəfəsində, xüsusən işraqilik təlimində,
ən ali varlıq İşıqlar işığı hesab
olunur. Əbu Turxan yazır: "Yalnız işıq
vardır, qaranlıq işığın yoxluğudur".
Eyni zamanda dünyanın məhz yoxluqdan var olması fikri təkcə
fəlsəfədən və dindən gəlmir; müasir
fizika da yoxluğun varlığa, virtual zərrələrin
real zərrələrə çevrilməsindən bəhs
edir. Bəli, indiki fizika artıq lirika səviyyəsinə
çatmışdır.
Lakin fizika nə qədər
dərinə getsə də, "qaranlığın
işığı" ideyasına ancaq indi-indi yan alır. Şairlər
isə əksliklər arasında dərin daxili əlaqəni,
görünür, fəhmlə duyurlar.
"İnsan səsi
qaranlıqdan çıxır", - deyən Vaqif Səmədoğlu,
görünür, diqqəti səsin işıqlı
missiyası ilə onun qaranlıq mənşəyi
arasındakı kontrasta yönəldir. Belə ki, digər
varlıqlardan fərqli olaraq insan sadəcə səs
çıxarmır, onun səsi strukturlaşmış, mənalaşmış
və sözlər şəklində vahid bir nizam üzrə
düzülmüşdür. Bunu qaranlıqdan çıxan səsin
fikir işığına bürünməsi kimi də,
iç dünyasında qeyri-aşkar şəkildə olan təhtəlşüurun
sözlə ifadə olunmaqla aşkarlanması kimi də şərh
etmək olar. Əlbəttə, şair öz
qarşısına bəlkə də belə təfərrüatları
ifadə etmək məqsədini qoymamışdır. Lakin
misranın tutumu və çoxmənalılığı onu
müxtəlif kontekstlərdə başa düşməyə
imkan verir.
İnsan da gecənin və
qaranlığın davamı kimi təqdim olunur:
Ana bətninin gecəsindən
Dünyaya gəlir insan.
Bu davam özündə
həm gecəni, həm də gündüzü,
işığı saxlayır. Lakin insanın gəldiyi
dünya doğurdan da, işıqlıdırmı? Maraqlıdır
ki, Əbu Turxan tam tərsinə, bu dünyanın
qaranlığından, iç dünyasının isə
işığından yazır:
...Ana təbiətin
işığımı azalır,
Yoxsa
içimdəki işıq
ona
kölgəmi salır?! –
Deyə
bilmərəm, ancaq
işığım
artdıqca
bu fani
dünya sanki qaralır...
Ramiz Rövşəndə
də gecə sadəcə qaranlıq olmayıb, sabahı bətnində
gəzdirən mürəkkəb bir fenomendir:
Bir gecənin
qaranlığı
Yüz-yüz
çıraqdan böyükdür.
Düzdür, burada hələ
qaranlığın işığından bəhs olunmur, amma
onun lokal işıqlardan qat-qat böyük potensiala malik olmasına
işarə edilir. Qaranlığın böyük enerjisi
varsa, bir gün işığa da çevrilə bilər.
Zamanın bətnindəki işıq
Hər şeyin
heçdən və ya qaranlıqdan yaranması fikrini zaman
axarında bir proses kimi dəyərləndirəndə, indi məhz
keçmişin davamı kimi götürüləndə,
varlıq həm də zamanın dərinliklərindən
çıxırmış kimi görünür.
Zəlimxan Yaqub
"Peyğəmbər" poemasında yazır:
Zamanın
bətnində, vaxtın canında
Bir
işıq, bir ziya hazırlanırdı.
"Qaranlıq" bir
sonsuzluq ifadəsi kimi ədəbiyyatda və fəlsəfədə
çox rast gələn obrazdır. Ən trivial izah, əlbəttə,
ənənəvi poetik izahdır: gecənin
qaranlığını aradan götürmək
üçün Günəş gərəkdir,
çıraqlar nə qədər çox olsa da, bu qatı
zülməti əritməyə gücü çatmaz.
Düzdür,
"çıraq" obrazı adi məişət mənasından
fərqli olaraq məhz ilahi işığın, nurun simvolu
kimi də işlədilir. Xüsusən, Şərq fəlsəfi
fikrində və poeziyasında, görünür Qurani Kərimin
Nur surəsindəki məlum ayəyə işarə ilə
çıraq obrazı həmişə məhz nur kontekstində
işlədilir. Maraqlıdır ki, Qərb poeziyasını təmsil
edən Şekspir də çıraq obrazını məhz
bu mənada işlədir:
Ey iblis, şərini
artırma nahaq,
Zülmət çoxaldıqca, nurlanar çıraq.
(125-ci
sonet)
Bu mövzu Xeyir və
Şər kontekstində də aktualdır, Qərb və
Şərq kontekstində də. Belə düşünmək
olardı ki, söhbət ya cəmiyyətin, ya da hansı isə
lokal ictimai mühitin "qaranlığından" -
qaydasızlığından, dərdlərinin
çoxluğundan və ona çarə tapmaq
üçün ufaq təşəbbüslərin yetərsizliyindən
gedir. Bu, sosial kontekstdir.
Yaxud qloballaşma və
qərbləşmə dövründə insanın öz
milli varlığından, mədəni-mənəvi
yuvasından ayrılmaq məcburiyyəti içdən və
qədimlikdən gələn işığın
azalmasına səbəb olur və qlobal Qərbin böyük
qaranlıqlar kimi təqdimatı üçün də meydan
açılır. Bu, artıq coğrafi-siyasi kontekstdir.
Ruhdan gələn işıq
Şekspir öz sonetlərində
müqayisələri ilahiyyat kontekstində deyil, hissi
dünyanın obrazları vasitəsilə aparır. Qaranlığın
nur saçmaq imkanı da "qara gözlər" vasitəsilə
ifadə olunur.
Nur
saçır üzünə odu, atəşi,
Necə də
yaraşır gözlər hüsnünə.
Axşamın
ulduzu, sübhün günəşi,
Belə
yaraşmayır göyün üzünə.
(132-ci
sonet)
Bununla belə,
Şekspir asanlıqla konkretdən ümumiyə keçir. "Nurdan
işıqlıdır zülmət cahanda", - deyən
şair, görünür, qaranlığın öz bətnində
saxladığı, hələ doğulmamış
böyük potensial imkandan bəhs edir.
İbn Ərəbinin
"Məkkə aydınlanmaları"nda oxuyuruq:
İçində
dünyanın nizamı olan
bu
qayanı
qaranlıqlar
bürüyüb;
Əzəmətli
qüdrətə sahib
İlahi
ruhun qüvvəti
gəlib
burda toplaşıb!
Bəli, "ruh
haqqında insana çox az bilik verilmişdir" (Quran 17/85). Bu
baxımdan, iç dünyasında qaranlıqların
olması da təbiidir. Müasir fəlsəfədə bu sahə
"qeyri-şüuri", yaxud "aydınlanmayan
şüur" anlayışları ilə təqdim olunur.
Ramiz Rövşənin
bir şeirində isə qaranlığın ünvanı kimi
insanın daxili aləmi göstərilir. Lakin bu qaranlıq da
iki cür olur. Birincisi, özündə bir işıq saxlayan
və içərisindən yeni sözlər doğan bir
qaranlıq; aydınlıq özü qaranlığın
inkişaf məqamı kimi! İkincisi, hər cür sözə
yad olan və sözlərin ondan qəfəs kimi xilas
olmağa çalışdığı və qurtularkən
aydınlığa çıxdığı qaranlıq:
İçimin
qaranlığından
Çıxır
sözüm aydınlığa.
("Aydınlıq")
Zəlimxan Yaqubda da
işığın məhz zülmətdən doğa bilməsi
imkanı önə çəkilir, qaranlığın
dialektikası yığcam şəkildə ifadə olunur:
Dünyanın
ən parlaq, gur işıqları
Çox
vaxt zülmətlərin içindən çıxır.
("Peyğəmbər")
İçimizdəki
zülmət ilahi qüdrət, nurlanma, ilahi ilham sayəsində
hər an işıqlana bilər və onun heç də bir
boşluq olmadığı, nə qədər böyük
bir yük daşıdığı üzə çıxar.
"Dünyanın
nizamı" - işıqdır. Qaranlıq isə hələ
nizamlanmamış, qaydaya salınmamış, deməli,
yaradılmamış dünyadır. Əvvəlcə
dünya yaradılır, yəni xaos nizamlanır,
qaranlıqlar işıqlanır. Sonra bu qaydanı, bu
nizamı, bu işığı bilik kimi, konsept kimi
özündə saxlayan insan yaranır.
Səlahəddin XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2009.- 11 iyun.- S.2.