Mikayıl Müşfiq poeziyasında satirik məqamlar

 

M.Müşfiq (1908-1938) XX əsr Azərbaycan poeziyası tarixinə istedadlı lirik, qüvvətli romantik, qüdrətli söz ustası kimi daxil olub. Bununla yanaşı, şairin lirikasında öz satirik kəskinliyi, istehza və ironiya gücü ilə seçilən şeir və bəndlərə də rast gəlmək olur. Ümumən qeyd etmək lazımdır ki, M.Müşfiq klassik ədəbiyyatımızın mahir bilicisi, həqiqi varisi və davamçısı idi. O, Nəsimi, Füzuli, Vaqif, Sabir irsini yaxşı bilir və sevirdi.

Təsadüfi deyil ki, hələ 30-cu illərdə, Füzuliyə inkarçı və vülqar-sosioloji münasibətin mövcud olduğu dövrdə Müşfiq böyük şairə laqeydliyi belə damğalayırdı:

 

   Yazalim, özümüzü öyməyəlim

   Füzuliyə dəyməyəlim!

 

Müşfiqin tədqiqatçısı G.Hüseynoğlu şair haqqında kitabında yazırdı: "Müşfiq şifahi xalq ədəbiyyatını sevdiyi kimi, klassik ədəbiyyatımıza da böyük məhəbbət bəsləmiş, onun yaxşı ənənələrindən həmişə öyrənmişdir"

"Şən teyflər" əsərində müəllif Ömər Xəyyamın, Mirzə Ələkbər Sabirin və "Ölülər" komediyasının qəhrəmanı kefli İsgəndərin teyflərini (yəni xəyali obrazlarını -müəllif) görüşdürür. Xüsusilə kefli İsgəndərin dililə göstərilmiş həyat əslində Mirzə Cəlilin və Sabirin kəskin tənqid etdikləri gerçəklik idi.

 

   Doğulduq "Ölülər" diyarında biz,

   Solduq ömrümüzün baharında biz.

   Ürək bulandıran qara bir mühit,

   Hər kəs meymun kimi etmədə təqlid.

   "Ölübə", deyərək qışqırar cahan,

   Qalxmaz Fərhad kişi ağır yuxudan.

   Ac başım-dinc başım, səbr, təvəkkül,

   Çırpınmaq bilməyən, xəstə bir könül..

   Qaranlıq qəlbimiz günəşə həsrət

 

M.Müşfiqin yaradıcılığında satiranın əhəmiyyəti Sabir yaradıcılığına münasibətdə ifadə olunur. "Şən teyflər" Müşfiqin son əsərlərindəndir. 1937-ci ildə çap olunmuş bu əsər keçmişlə indini, müxtəlif xarakterli obrazları qarşılaşdırır. Belə ki, əsərdə həm min il bundan qabaq yaşamış şair Ömər Xəyyamın, həm "Ölülər" əsərinin qəhrəmanı kefli İsgəndərin, həm də Mirzə Ələkbər Sabirin teyfləri satirik obrazlar kimi yenidir, hər biri gerçəkliyə və gələcəyə öz münasibətini bildirir.

Şairin keçən əsrin 20-30-cu illərində qələmə aldığı bəzi şeir və poemalar da satira xarakterlidir. "Mənim dostum" və "Dezertir" poemaları, "Qaçaqçı", "Bizim otaqda", "Daş qartal" və s. şeirləri belə əsərlərdəndir. "Mənim dostum" poemasında məsləksiz, vahid bir həyat mövqeyinə xidmət etməyən ziyalılar ifşa olunur. Poemanın qəhrəmanı Saday həyatının mənasını yeyib-içməkdə, eyş-işrətdə, kef çəkməkdə görən bir müəllimdir. Dünyada hər şeyi "rəng" (S.Mənsurun dediyi kimi) hesab edən Sadayın əyyaşlığı onun öz dili ilə belə ifşa olunur:

 

   Müəllim babayam, mənə nə firqə,

   Mənim yolum başqa, məsləkim başqa.

   Rəngdir bu dünyada hər firqə, hər şey,

   Əlinə keçəni ordaca bas, ye!..

 

Sadayı işdən çıxarsalar və nə qədər tənbeh etsələr, hara göndərsələr də əyyaşlığından, tüfeyli həyat tərzindən əl çəkmir, özünü islaholunmaz bir surət (tip) kimi göstərir.

Vaxtilə Müşfiqin poemalarından bəhs etmiş akademik Məmməd Arif "Mənim dostum" haqqında geniz söz açmış və onu yüksək qiymətləndirərək yazmışdı: "Müşfiq "dostu" Sadayı hərtərəfli göstərməyə çalışmışdır. İşdə, ovda, qonaqlıqda təsvir etmişdir. Müşfiq bu parazit "müəllim"in bütün daxili aləmini meydana qoymuşdur".

M.Müşfiqin tədqiqatçısı G.Hüseynoğlu da "Tüfeyli həyat keçirən, müəllimliyin şərəfli adına ləkə gətirən alçaq təbiətli bu adamın bütün eybəcər hərəkətlərini müəllif bacarıqla və təmkinlə oxucuların gözləri qarşısında canlandırmağa səy edir" deməklə, əsərin qəhrəmanı Sadayın mənfi tip olduğunu təsdiq etmiş olur. M.Müşfiqin satirik əsərlərindən biri də onun 1934-cü ildə çap etdirdiyi "Dezertir" poemasıdır. Vətənpərvərlik və təəssübkeşliklə aşılanmış bu poemada ordudan fərarilik təhlükəli bir meyl kimi pislənir, xalqın, vətənin müdafiəsinə təxribat kimi qiymətləndirilir. Əsərin qəhrəmanı Şöhrət mənəvi cəhətdən zəif, mənəvi dəyərlərə etinasız münasibət bəsləyən bir gəncdir. O, məhz etinasızlığı üzündən hərbi bületini itirib, ruhi çırpıntılar içərisində qalıb...

Öz qələm dostları S.Vurğun, S.Rüstəm, M.Rahim və başqaları kimi Sabir ənənələrinin xəlqiliyindən, zəngin ideya məzmunundan, eləcə də klassik vəzn və formalardan bəhrələnən M.Müşfiq ara-sıra bu böyük sələfinin satirik üslubuna da müraciət edib, onun sərt gülüş doğuran ədəbi təcrübəsinə novatorcasına münasibət bəsləyib:

 

   Dünən bir şairin keçdim yanından,

   İldə bir söz çıxmaz xəsis canından.

   Eşqi, ehtirası olmayan, yetər,

   Çıxsın birdəfəlik söz meydanından.

   Şairə ilhamdan maya gərəkdir,

   Anasız cocuğa dayə gərəkdir,

   "Şairəm" söyləyir yerindən duran,

   Adamın üzündə haya gərəkdir.

 

S.Vurğunun "Şeir və xaltura" əsərində olduğu kimi, bu şeirdə də zahirən satirik ünsürlər yox dərəcəsindədir. Lakin tənqid olunan hədəflərə qarşı qəzəb və nifrət hissləri istər-istəməz daxili bir gülüş doğurur ki, bu da güclü kinayə və istehza kimi özünü biruzə verir.

"Duyğu yarpaqları" silsiləsindən nümunə gətirdiyimiz bu bəndlərdə Sabirin həqiqi poetik istedad haqqında demək istədiyi fikirlər yeni forma və yeni məzmunda təcəssüm edir. Bəndlərin birində faşizmə münasibət bildirilir, işğalçılıq planları, torpaq və ərazi iddiaları Mussolini və Hitlerin simasında satirik tip səviyyəsinə qaldırılır.

 

   Faşizm qışqırtaraq sümsük itləri,

   Dalayır, talayır məmləkətləri.

   Bu gün barışsa da, yarın qapacaq

   Quduz Mussolini, quduz Hitleri!

 

M.Müşfiq lirikanın böyük ustası olsa da, öz qələmini daim həyat eşqinə, ailəyə və anaya, gəncliyin arzu və istəklərinə, yeniliyə və quruculuğa həsr etsə də, sözarası, fikirarası tənqid etməyə, neqativ proseslərə öz münasibətini bildirməyə də macal tapır.

"Duyğu yarpaqları"nda müəllif üzünü şair və yazıçılara, öz sözü ilə desək, "insan qəlbinin mühəndisləri"nə tutaraq deyirdi:

 

   Dağıdın dünyanı soran sisləri,

   Bu müxənnəsləri, bu iblisləri.

   Vuruşub döyüşmək zamanıdır bu,

   Ey insan qəlbinin mühəndisləri!

 

M.Müşfiqin "Üç sağlıq" şeirində ailə xoşbəxtliyindən, həyatın daim yeniləşməsindən, uşaq səadətindən söz açılır. Ailə məclislərindən birində ana-"əbədiyyət çeşməsi", ata-"qüvvətli bağban" kimi təqdim olunur. Birdən-birə müəllif öz tənqidini ailə səadətini anlamayanların, sevgi və məhəbbətin nə olduğunu dərk etməyənlərin, gözəlliyə biganə adamların üzərinə yönəldir:

 

   Vay o gözəllərə açmaz gül kimi,

   Vay o mərdlərə ki, bir bülbül kimi

   Bir bağda gözünün yaşını tökməz,

   Səadət gülünün ətrini çəkməz!

 

Satirik ünsürlər, priyom və vasitələr M.Müşfiqin təkcə lirik şeirlərində deyil, poemalarında, mənzum hekayə və nağıllarında da var. Şair çox vaxt şər qüvvələri ifşa etmək üçün onu konkret bir obrazda ümumiləşdirir. "Kəndli və ilan" mənzum hekayəsində ilan və "Şəngülüm, Şüngülüm, Məngülüm" nağılında canavar belə bir şər qüvvənin daşıyıcısıdır. Bütövlükdə, Müşfiq poeziyası təkcə ictimai, tərbiyəvi, mənəvi-əxlaqi cizgiləri ilə deyil, klassik ənənələrə həssas münasibəti, orijinal sənətkarlıq xüsusiyyətləri ilə də diqqəti cəlb edir.

 

 

Tərlan NOVRUZOV,

filologiya elmləri doktoru,

professor

 

525-ci qəzet.- 2009.- 12 iyun.- S.6.