Ağdamı xatırladan adam
Ağdamı xatırladan
adam... Bu bənzətməni yersiz sayanlar tapılacaq, bəlkə də... İllah da onu
yaxından tanıyanlar
arasında... Biz sözbazıq axı...
"Ə, o kimdir ki, Ağdamı xatırlatsın? " - deyəcəklər.
Elə mən də bu yazıya başlıq fikirləşəndə
belə bir bənzətmənin ağlıma
necə gəldiyinə
təəccüb etmişdim...
Əvvəlcə özümə
də namünasib görünmüşdü. Amma
məhz onun son on altı
ildə doğma Ağdamımızı ən
çox xatırladan və xatırlayanlardan biri, bəlkə də birincisi olduğuna əminliyim başlığa
çıxardığım sözlərin ağlıma
heç də təsadüfən gəlmədiyini
təsdiqləmişdi.
Surxay Əlibəyli...
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü, "Ağdamım - qibləgahım"
adlı üçcildlik,
ensiklopedik səciyyəli
nəşrin, bir neçə publisistik kitabın müəllifi. Özü və imzası çağdaş
mətbuat aləmində
yaxşı tanınan
qələm adamı...
Ölkə teleməkanın
çox istedadlı, bənzərsiz idman şərhçisi Altay bəyin atası... Bütün bunlardan da ötəsi: Qarabağın əsl söz
savaşçısı. Bu
doğma yurda aidiyyatı olan kim və nə
varsa, hamısı uğrunda hər yerdə, hər an davaya hazır
olan, zəif vücuduna tən gəlməyən böyük
bir cəsarətlə
sinəsini qabağa verərək, Qarabağla
bağlılığı
olan yaxşının
da, pisin də müdafiəsinə
qalxmağı özünə
borc sayan, bəzən buna görə haqlı-haqsız qınaqlarla üzləşən, amma
dediyindən dönməyən
inadkar ziyalı, publisist...
Altmış
yaşının tamamında bu təqdimat onun halalca qismətidir...
Mənim onu
tanımağımın isə düz otuz illik tarixi var...
Həmişəyaşıl
küknar və çinar ağaclarının əhatəsindəki
birmərtəbəli, iki yanı aynabəndli geniş binada yerləşən
"Bədii emalatxana" "Ağdam mədəniyyət
evi" adlanan, azsaylı işçi heyəti olan idarənin
bir bölməsi sayılırdı. Mən ali məktəbə
ilk uğursuz qəbul cəhdimdən sonra, staj toplamaq
üçün buraya işə düzəlmişdim. Surxay
müəllimi də ilk dəfə bu emalatxanada gördüm.
Bizim müdirimiz idi... Amma müdirlik zəhmi yox, səmimi
yoldaşlıq, həmkarlıq münasibəti göstərirdi
hamıya. Gündə bir neçə dəfə baş
çəkdiyi bu emalatxanada onun Bakıdakı ali məktəb
həyatı, çox gənc yaşlarında
çalışdığı Elmlər Akademiyası ilə
bağlı maraqlı söhbətlərini tez-tez eşidərdim.
Sonralar biləcəkdim
ki, Surxay müəllim Azərbaycan Dövlət Universitetinin
flilologiya fakültəsində təhsil aldığı və
Akademiyada işlədiyi illərdə milli azadlıq
uğrunda mübarizəyə qoşularaq, hətta gizli təşkilatın
üzvü olmuş, həmfikirləri ilə birlikdə təqiblərə
məruz qalmış, dövlət təhlükəsizliyi
orqanlarında "profilaktika"dan keçmiş, elə buna
görə də atasının təkidi ilə Bakıda
işdən çıxaraq, Ağdama
qayıtmışdı...
...Bədii
emalatxanadakı staj mənim Azərbaycan Dövlət Universitetinin
jürnalistika fakültəsinə daxil olmağımda önəmli
rol oynadı. Surxay müəllimlə səmimi münasibətlərimiz
isə otuz ilin daşlı-kəsəkli yollarından
keçərək, bu günə qədər davam edir.
Ağdamlı günlərimizi
yaddaşımda canlandırmağa çalışıram...
Surxay müəllim mədəniyyət
evindəki müdirlikdən Ağdam mədəniyyət və
istirahət parkının direktoru vəzifəsinə dəyişəndən
az sonra şəhərin böyük əraziyə və
sıx yaşıllığa malik Üzeyir Hacıbəyov
adına parkında sakinlərin istirahəti və əyləncəsi
üçün yaxşı şəraitin
yaradılmasına nail oldu. O vaxtlar müxtəlif əyləncə
qurğuları və avadanlıqları olan belə bir parka
rayon mərkəzlərinin çox azında rast gəlmək
mümkün idi... Bakıda yaşayıb-işləyən və
doğma yurda yolu düşən ağdamlı
ziyalıların daim toplaşdığı ən
böyük çayxana da həmin parkda idi...
"Dostluq"
kinoteatrının arxasında, ucaboylu çinarların
yaşıl çətiri altında əyləşib,
Zeynalın dəmlədiyi pürrəngi çaydan dadıb, ətrafına
yığılmış savadlı-savadsız dostlarına
Bakıdakı böyük yazıçı və şairlər,
dövrün ədəbi mühiti və nümunələri
barədə özünəməxsus ehtirasla söhbət
açan indiki çox hörmətli millət vəkilimiz
Aqil Abbasın Surxayı özünün müəllimi
adlandırdığını da ilk dəfə elə o
çayxanada eşitmişdim. Mənim yaşıdım və
məndən yaşı az olan ağdamlı yazı-pozu
adamları üçün o vaxtlar da, indi də Aqil
Abbasın necə böyük nüfuz sahibi olduğunu
söyləməyim artıqdır. Aqil müəllimin hər
yerdə Surxay Əlibəyliyə öz müəllimi və
ağsaqqalı kimi hörmət-izzət göstərməsi
şəxsən mənim üçün həmişə
örnək olub. Aqil müəllim bu ehtiramını
müasir Azərbaycan ədəbiyyatının sanballı
nümunələrindən sayılan məşhur
"Dolu" romanında da ifadə edib: bu əsərdəki
obrazlardan birinin prototipi Surxay müəllimdir...
1980-ci illərin sonunda -
Qarabağda erməni separatiizminin baş
qaldırdığı və bu düşmənçiliyə
qarşı mübarizə zəmində Azərbaycanda milli
azadlıq hərəkatının üzə
çıxıb genişləndiyi bir vaxtda Surxay müəllim
Ağdamda milliyyətçi düşüncənin və
ideologiyanın cəsarətli təbliğatçısı
kimi özünü göstərdi. Onda mən "Lenin
yolu" adlanan rayon qəzetinin məsul katibi və redaksiya-mətbəə
ilk partiya (keçmiş Kommunist partiyası) təşkilatının
katibi idim.
"Ağdam"
adlı müstəqil bir qəzet nəşr etdirib yaymaq
ideyasını kimin ortaya atdığını indi dəqiqliklə
xatırlamıram... Amma bu işdə üç nəfər
olduğumuz dəqiq məlumdur: Surxay müəllim, Salman
Alıoğlu (hazırda "Respublika" qəzetinin
Qarabağ bölgəsindəki müxbiri) və mən... Əvvəlcə,
Surxay müəllimin hesabına "restoran şəraiti"ndə
yığışaraq, hansı mövzularda
yazacağımızı müəyyənləşdirdik və
qısa müddətdə materialları çapa
hazırladıq. Təbii ki, bu yazılarda
xalqımızın azadlıq arzuları, milli
maraqlarımızın qorunması, ermənilərin xəyanətkarığına
qarşı mübarizənin vacibliyi, üstəlik də,
mövcud cəmiyyətin yaramazlıqları öz əksini
tapmışdı. Bir az ezop dilində olsa da, o dövrün
senzurasından keçməsi namümkün olan, ideoloji təxribatçılıq
sayılacaq qədər kəskin və hirsli yazılar idi... Amma
"perestroyka"nın təsiri altında dövlət və
partiya nəzarətinin bir qədər yumşalması bizi
öz niyyətimizi gerçəkləşdirməyə
ürəkləndirmişdi. Mən redaksiya və mətbəədə
səlahiyyət sahibi olduğumdan qəzetin texniki məsələlərinin
həllini öhdəmə götürsəm də, etiraf edim
ki, yazdıqlarıma açıq imza qoymaqdan çəkinmişdim.
Deyəsən, Salman öz yazılarının bəzisinə
açıq imza qoymuşdu. Son səhifədəki
buraxılış məlumatlarında qəzetin redaktorunun
kimliyini göstərmək məsələsinə gələndə
isə tərəddüsüz bu adı və soyadı
yazdıq: Surxay Əlibəyli. Qəzetin çapı gizli
sayılsa da, yayımı çox sərbəst oldu və
Surxay müəllim onun nüsxələrini qoltuğuna vurub
öz parkındaca açıq-aşkar payladı... Sözün
düzü, bu dissident nəşrin hər hansı
inzibati-hüquqi araşdırmalara əsas
yaradacağını düşünsək də,
yanılmışıq. Repressiyaya-zada ürcah olmadıq.
Surxay müəllimin açıq redaktorluğu və bizim
gizli müəllifliyimizlə "Ağdam"ın bir
neçə sayı çapdan çıxdı...
Bu hadisədən az
sonra Surxay Əlibəyli imzası müstəqilləşmə
yoluna çıxan milli mətbuatımızın "Ədalət",
"Qarabağ", "525-ci qəzet", "Təzadlar"
və s. kimi populyar, nüfuzlu nümunələrində
özünə ünvan tapdı.
Gənc
yaşlarından qəlbində və ağlında gəzdirdiyi,
uğrunda cəsarətlə mübarizəyə
qoşulduğu müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyi
ideyasının gerçəyə çevrildiyini görmək,
yeni cəmiyyətin danılmaz nailiyyətləri və həllini
gözləyən problemləri barədə təsirli söz
demək üçün ömrünün yetkinlik
çağında fəal jurnalistika ilə məşğul
olmaq, publisistikada yaradıcılıq uğurları qazanmaq, məncə,
Surxay müəllim üçün böyük xoşbəxtlikdir.
...Amma Ağdamsız,
doğma yurd-yuvasız bu xoşbəxtliyin də onun
üçün yetərli olmadığını deməliyəm.
Surxay müəllim Bakıda məskunlaşmış
ziyalı həmyerliləri arasında Ağdamın
işğal altında olmayan yerlərinə, səbəbli-səbəbsiz,
müntəzəm gedib-gəlməyi özünə peşə
eləmiş nadir şəxslərdəndir. Məsələn,
səhər tezdən "Əcəmi" metrostansiyası həndəvərində
rastıma çıxıb, gecə qələmə
aldığı məqaləni qəzet redaksiyalarından
birinə apardığını söyləyərək becid
addımlarla uzaqlaşırsa, artıq günortaüstü
mobil telefonuma zəng edib, Quzanlıda - Ağdam İcra Hakimiyyəti
aparatının binası qarşısında
dayandığını və vətən havasıyla nəfəs
aldığını bildirir... Geri qayıtması da ən
azı beş-on gün çəkir... Sonra yenə eyni əhvalat
təkrarlanır.
Bu bahar,
Novruzqabağı Ağdama gedib-gələndən sonra
yazmışdı: "On altıncı ildir ki, bahar yurdumuza
Qarabağsız, Şuşasız, Ağdamsız qədəm
qoyur. Əslində, o torpaqlar heç yerə gedib-eləməyib.
Bizlər Qarabağdan aralı düşüb, həsrəti
ürəyimizi deşsə də, müxtəlif bölgələrə
səpələnmişik. Baharsa bizli də, bizsiz də
Qarabağa gəlir. Novruzgulu də açır, bənövşə
də. O gülləri də Aşot üzüb Haykanuşa
verir. Bakıda isə biz bir-birimizə söz veririk. Bomboş
söz! Torpağa qayıtmağın yalançı
sözünü... Məncə, dünyada bundan da
böyük acizlik, maymaqlıq yoxur. Səsin çatan yerə
əlin yetməyə. Yurd yeri səni çağıra,
"gəl-gəl" deyə, getməyə kişilyin, qeyrətin,
cəsarətin çatmaya". Bu, ömrünün
altmışını haqlamış, ağsaqqallıq,
müdriklik çağına vətən, yurd, torpaq həsrətilə
yetişən, bütün itkilərə görə
özünü də, başqalarını da günahkar
saymaqdan, söyüb-yamanlamaqdan başqa heç nəyə
gücü çatmayan bir insanın harayıdır,
çağırışdır...
Yox... Surxay müəllim
bədbin adam
deyil. Yeniyetmə bir ağdamlının teleefirdə səslənən
"Segah"ından yaşıl
gözləri nəmlənəncək
qədər duyğusal,
kövrək olsa da, həyatın gözəlliklərindən ürək
dolusu zövq almağa da qadir nikbin, realist bir azərbaycanlı kişisidir... Keçmişə
qapılıb xiffət
çəkən deyil,
gələcəklə yaşayan,
hər ötən gün sabah üçün planlar quran, nə yazacağını, haraya
gedəcəyini, kiminlə
görüşəcəyini irəlicədən müyyənləşdirən
və nəinki həmyaşıdlarının, hətta özündən
xeyli cavanların da həsədinə rəğmən, bütün
bunları tükənməz
enercisi ilə mütləq gerçəklişdirən,
yorulmağa vaxtı çatmayan bir adamdır... Surxay müəllimi uzun illərdən bəri tanıyan bir xanım həmkarımız
mənim onun haqqında yazacağımı
eşidən də ilıq bir təbəssümlə
"yaz ki, həyatın nəbzini tutan adamdı" dedi... Yazdım da... Bu nüansın ailəcanlı, həyat yoldaşı və övladları üçün
hər cür fədakarlığa qatlanan
altmış yaşlı
həmkarımı bir
az naqolay
vəziyyətə sala
biləcəyindən ehtiyatlanaraq
yazdım... Surxay müəllimin cılız
vücüdünda sirli-sehirli,
hüdudsuz və böyük bir dünyanın yaşadığını
təsdiqləmək üçün
yazdım...
...O Ağdamı
xatırladır - özünün daxili dünyası və
xeyirli əməlləri ilə, yaradıcılıq
istedadı və yazıb-yaratdıqları ilə, səxavətliliyi,
mərdliyi, cəsarətliliyi və digər məziyyətləri
ilə... Ağdamı xatırlatmaq - təkcə Ağdama
oxşamaq deyil, həm də həm Ağdamı yaddaşlarda
yaşatmaqdır... Məhz Surxay Əlibəyli kimi...
Elşən ƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2009.- 13 iyun.- S.28.